Korinvaihto, haittapuolet?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

necon
-
Viestit: 37
Liittynyt: 20.5.2005 11:32

Korinvaihto, haittapuolet?

ViestiKirjoittaja necon » 16.11.2006 9:59

Morjes!

Tuossa katellu noita mk1 cabrioita, ja suurinosa myynnissä olevista tuntuu olevan korinvaihtoja. Eli joskus menneisyydessä koppa vaihdettu.
Mitäs miinus puolia tällaisesta toimenpiteestä vois aiheutua? Noin niinku tulevaisuutta ajatellen.

t.Matti

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 16.11.2006 10:08

Prosentit (ja mitä ne oikeat sitten onkaan). Ja se että tekniikalle on huono enään tehdä mitään, yleensä prosentit käytetty aika hyvin loppuun.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2006 10:14

Pahimmillaan auto joutuu ns. jälkitarkastukseen. Jos prosentit ylittyvät, kilvet lähtevät ja se on sitten siinä.
Rekisteriotteessa oleva lukema ei kerro mitään, koska ei ole tiedossa, paljonko osia on vaihdettu tuon lukeman jälkeen.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 16.11.2006 11:31

lukkari, niin ja sitähän ei tiedä että mitä kaikkea oikeasti on vaihdettu korinvaihdon yhteydessä.

Nim. erään 323i '84 bemarin omistaneena, avon kori + pellit + tekniikka 2,7l (Hartge-hiluilla, männät/kampura/nokka jne + putkistoilla ja peltisatseilla jne) + vaihteisto + mittaristot + akselistot ABS:lliset (joita tuossa kanta-autossa ei ollut) jnejne. Myös ko. auton kanta-autotarkistuskirja oli mukavaa ja hauskaa luettavaa kun sen pari vuotta omistamisen jälkeen sain. Kyseessä oli sen Iisalmelaisen kaverin kv-pommi (varmaankin vain pelkkä runkonumero vaihdettu, ainakin siltä se auto tuntui kun läpi sitä aikoinaan kävin. Ja muutoskatsastajan sukunimi oli sama kuin toisen todistajan ja katsastus miehen, tosin samalta käsialalta ne näytti kaikki :) ). Prosentit otteessa + tarkistuskirjassa 47,jotain %, laskin itse hätäisesti n. 80% samalla tarkistuskirjalla ja oikeiden tietojen perusteella.

Tämän saman jampan autoja (10-15) on ratsattu jo AKE:n toimesta läjä, kaikissa prosentit todistettavasti vähintään 60-80%, viittaa siis pelkkien runkonumeroiden vaihtoon + tuttuun inssiin.

Muistaakseni tulin siihen tulokseen että vauhtipyörä saattoi olla siitä kanta-autosta, tai sitten se oli kevennetty jo muiden viritysten yhteydessä.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 19.11.2006 14:23

no,jos on tekniikka vaihdettu,ja siitä merkitty prosentit,niin voi silti vaihtaa moottorin uuteen,koska se on jo vaihdettu kerran aikaisemmin.ei siitä enää uusia prosentteja mene.tästä aiheesta löytyy äärimmäisen hyvin faktaa googlettamalla,myöskin uudesta lakipykälästä joka käsittääkseni tulossa voimaan vuodenvaihteessa,tarjoten huomattavasti helpotusta niinsanottujen ylirakennettujen autojen laittamiseen.Akesta kannattaa selvittää auton historia,jos tietää että on korinvaihto(esim otteessa maininta,mutta ei pros.merkintöjä) koska sieltä löytyy arkistoista tiedot,ja jos ei löydy mitään,niin onneksi olkoon.Myöskin on näitä "vanhoja" korinvaihtoja joissa prosentit nollaantuneet,eli jos ollut tarpeeks kauan omistajalla joka vaihdon tehnyt..joskus 80-90 oli tollasiakin tapauksia.Ja jos järkeään käyttää,niin korinvaihto ei rakentamista
estä.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 19.11.2006 16:53

muggo: Olikohan sattumoisin semmonen kylä iisalmessa ku ahmo, jolta bemarin ostit? Pieni kylä ja vaaleensininen peltihalli? Löytys tuosta ihan naapurista ja bemareita uittivat saksasta ja rakentelivat :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.11.2006 18:21

Eikö tuo kv-buumi ole taakse jäänyttä aikaa. Tekniikanvaihto ei tuollaiseen enää onnistu mutta jos käyttöautona pitää ja jotain pientä niin eiköhän sellainen onnistu.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 19.11.2006 21:21

pakko nyt vielä laittaa tosta moottorin vaihosta jotain faktaa.

http://www2.ake.fi/asiantuntija/lehti499/kyjake.htm

siitä kattomaan.kun ne prossat tosiaan on jo kerran menetetty,niin mikään ei estä vaihtamasta sitä mottia vaikka sataan kertaan.kunhan sitä järkeä siinä käyttää.niinkun yleensäkin:D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.11.2006 7:51

Niin ymmärtääkseni tuolla tarkoitetaan sitä että koneen voi vaihtaa samanlaiseen mutta ei esim vakiosta turbo tai bensasta diesel. Mersufoorumilla oli juttua vanhasta coupesta joka oli kv ja bensasta dieselöity, uusi omistaja olisi halunnut vaihtaa td tekniikan tai kokonaan tehokkaan bensatekniikan, ei onnistunut. Lisäksi auto oli punainen mutta sisustus vihreän ja ruskean sekoitus, nämähän kyllä voi vaihtaa yhtenevään väriin (inssikin vois tykätä vuosikatsastuksessa).

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.11.2006 8:03

Taitaa sama periaate koskea myös alustaa: madallussarja ei ole enää sama osa kuin entinen ja jos haluat muuttaa vannekokoa, taas prosentit venyvät.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 20.11.2006 10:28

Pellikka, eipä tietoa minkälaisesta paikasta on haettu. KV oli tehty '97 vai '98 ja minä omistin auton 4v myöhemmin.

lukkari, tuo riippuu ihan inssistä. Mutta periaatteessa voivat laittaa lisää prosentteja ja jos ovat v*ttumaisella päällä niin laittavatkin. Esim kaverin 316->320i TV-peliin jonka kaveri sitten ehosti loppuun, lyötiin prosentit etu ja takapuskureista (ei oltu jätetty vanhojen runkoja uusien tuuninkilirpakkeiden alle), alustasta (iskarit+jouset), etujakkaroista (kuppipenkit) ja vielä kuorrutukseksi vanteista olisi saanut prosentit mutta keskeytti homman siinä vaiheessa kun kanta-autotarkistusraja olisi pompsahtanut yli. Vakiokokoiset alle ja jäi prosentit alta 35%. Jos kyseessä olisi ollut 0% peli niin eipä noita sitten olisi merkattu kun alta 10% jää, vaan kun oli pohjilla se ~27% muistaakseni niin johan alkoi inssi lisäillä prosentteja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa