Manuaalilaatikosta automatisoitu?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

bigbear
-

Manuaalilaatikosta automatisoitu?

ViestiKirjoittaja bigbear » 4.11.2006 13:42

Miten te toteuttaisitte seuraavan:
Tavallisen auton manuaalisen vaihdelaatikon automatisointi.

Eli kun normi automaatti on hiukan epäurheilullinen (tosin löytyyhän urheilullisiakin), niin eikö olisi ideaalia automatisoida manuaalilaatikko. Silloin urheilullisuus ei kärsisi ja toisaalta puuduttava vaihteiden vaihtaminen ja kytkimen painaminen jäisi pois.

Varmaan yksinkertaisin toteutus olisi kytkeä vaihdekeppiin paineilma tai hydrauli sylintereitä, jotka liikuttaisivat vaihdekeppiä. Samoin kytkimelle oma sylinteri. Sitten softa, joka määrittelee koska vaihteen kuuluu vaihtua ja tietty käsinvalinta mahdollisuus.

Softa voisi olla niinkin yksinkertainen että se tarkkailisi kaasupolkimen asentoa ja siitä määrittelisi, koska vaihde vaihdetaan.

jari_koski
-

ViestiKirjoittaja jari_koski » 4.11.2006 14:09

Miksi keksiä pyörää uudelleen?

Sekventiaali(tms.)vaihteistoa tarkoittanette? Aivan järkyttävä laite yhtään voimakkaammassa autossa. Vaihtohetkellä otsa lyödään tuulilasiin ja siitä sitten taas lähdetään kiihtymään. Se nykäisy ei nimittäin mikään pieni ole. Oppiihan sellaisellakin ajamaan ja nostamaan kaasua juuri ennen vaihtoa, mutta onko se sitten urheilullista tahi kivaa. Itse ottaisin kyllä manuaalin ennemmin kuin tämän sekventiaalin.

bigbear
-

ViestiKirjoittaja bigbear » 4.11.2006 14:27

Eihän kyse ole uudelleen keksimisestä vaan tee-se-itse vaihtoehdosta :)

Jos rahasta ei olisi kiinni niin vaihtaisin golffini DSG:llä varustettuun malliin :)

Jos laatikon ohjelma suunnitellaan huolella ei mitään suuria nykäyksiä tule.

Juvonen
-

ViestiKirjoittaja Juvonen » 4.11.2006 15:03

Eikös sekventaali vaihteistoo oo sellane mis vaa tökitää keppiä etee ja taakse päi?

Ja tos manuaali-automaatissa pitäs sit vielä kytkimenkin irroittaa? Jos ohjelma ottaa vaihteen vaihdon pelkästään kaasun asennon perusteella voi tulla aika veikee ajettava.

EDIT jossain joskus myytiin kittejä millä sai normi vw vaihteistoon sekventaali vaihtajan joka sit pätki sytkää vaihdettaessa.

jari_koski
-

ViestiKirjoittaja jari_koski » 4.11.2006 15:06

Varmaan yksinkertaisin toteutus olisi kytkeä vaihdekeppiin paineilma tai hydrauli sylintereitä, jotka liikuttaisivat vaihdekeppiä. Samoin kytkimelle oma sylinteri. Sitten softa, joka määrittelee koska vaihteen kuuluu vaihtua ja tietty käsinvalinta mahdollisuus.

Softa voisi olla niinkin yksinkertainen että se tarkkailisi kaasupolkimen asentoa ja siitä määrittelisi, koska vaihde vaihdetaan.

Tähän kun vielä lisätään kytkimen liikematkaa mittaava-, vääntöä ja kierroksia mittaavat anturit, sekä vielä se itse ohjelma jolla saa tartunta-, irroitus- ja muut tarvittavat kohdat ohjelmoitua niin hyvähän siitä tulee. Ja nämä vain sentakia että sillä autolla pääsee rauhallisestikin liikenteeseen, ei niinkuin polo gti:n mainoksessa. Sekin olisi tietysti suotavaa että tämä keksintö ei polttaisi kytkinlevyä parin kuukauden välein.

Erään saksalaisen aski on parantunut ensinäkemästä paljonkin, mutta edelleen se itse vaihtotapahtuma kestää luvattoman kauan. Enkä nyt ihan usko että itse tekemällä siitä ihan heti parempaa saa. Nostan toki hattua jos joku siinä onnistuu, saa siitä luotettavan ja saa sen vaihtamaan nopeammin kuin automaatti. :)

Edit: sekventaali osaa vaihtaa myös ihan itse, ei tarvitse tökkiä keppiä.

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.11.2006 15:26

Eikös sekventaali vaihteistoo oo sellane mis vaa tökitää keppiä etee ja taakse päi?

Jos oikeen tarkkoja ollaan, ni tommonen on suorakytkentä sekventaali, eli nou kytkin!

Edit: sekventaali osaa vaihtaa myös ihan itse, ei tarvitse tökkiä keppiä.

Kerrotko tarkemmin tosta yllä olevasta!

jari_koski
-

ViestiKirjoittaja jari_koski » 4.11.2006 15:57

Kyseessä on periaatteessa tavallinen hammaspyörävaihteisto, jossa kuitenkin vaihteensiirto hoidetaan ilman mekaanista yhteyttä vaihdevivun ja vaihteiston välillä. Vaihtaminen tapahtuu paineilman tai hydrauliikan avulla ja elektroniikan ohjaamana, haluttaessa kokonaan automaattisesti. Ja tuo vaihteisto nyt kulkee eri nimillä eri konserneissa. Bmw:llä se on sekvetiaali (SMG), mersulla taasen sequentronic.

SMG

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.11.2006 18:10

Ahaa, enpäs oo moisista kuullukkaan.

Oon nähny yhessä sprintti-protonissa sekventaali-suorakytkentä laatikon, jota komennettiin ihan käsin kepin välityksellä.
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 4.11.2006 21:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Mr.Crossfire
-

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 4.11.2006 21:30

Niin eikös yleensä sekventaalista puhuttaessa meinata sellaista vaihteistoa, missä kepin liike on ylös-alas, oli se sitten suorakytkentä tai ei?

Anagonda
-

ViestiKirjoittaja Anagonda » 4.11.2006 21:37

Eikös sitikalla tai pösöllä ollut joskus 90-luvulla ns. robottivaihteisto. Eli perus manuaali mihin rakennettu joku hirveä härveli. Toiminta oli aika toivotonta ja vielä noita kuulemma hajoili vähän väliä.

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.11.2006 21:43

^^Näin olen ymmärtäny.

Suorakytkentähän tulee sit siittä, ettei tartte kytkintä polkasta. Suorakytkentälaatikoitahan on sit ihan norm. H-kaaviollakin.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”