Koritakuu
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 29
- Liittynyt: 10.7.2006 20:47
Koritakuun pituushan riippuu siitä, mikä se on ollut sillä hetkellä kun kyseinen auto on myyty uutena. Luulisin -99:ssä, kuten itellä, olleen koritakuun olleen jossain 6 vuoden tietämillä. Toiseksihan tuohon takuuseen vaikuttaa aina kuun asento, kysyjän sukupuoli sekä kuppikoko, kysymykseen vastaajan kengän hiertäminen, sekä muistelen myös jonkinasteisen maininnan olleen huoltojen suorittamisesta ajallaan merkkipuljussa. Varmastikin pääsääntöisesti ensimmäisellä kerralla vastaus on aina ei, jatko sitten riippuu pitkälti kysyjän vitutuksen määrästä, sekä pitkästä pinnasta. Ite jatkaisin tilanteestasi ottamalla selvää takuuehdoista, sekä mikäli homma on ok ehtojen puitteissa, ottaisin uudelleen yhteyttä samaiseen liikkeeseen, sekä esittäisin asiat paperilla. Jos edelleen vastaus ei, perustelut, nimet, lausunnot etc. ylös varmuuden vuoksi ja jatko kysymys maahantuontiin. Voi kait asiaa lähteä viemään eteenpäin myös kuluttajaneuvojan kautta mikäli tökkii jälleenmyyjällä, mut ite koittaisin ensin sovitella omatoimisesti.
Koritakuu on musta aina ollu yhtä tyhjän kanssa. Eikös koritakuu ole just sitä että käydään merkkiliikkeen huollossa ja sitte ne havaitsee siellä ruostetta, niin se korjataan siellä merkkiliikkeessä omasta pussista. Eli koritakuu ei korvaa kivien iskeymistä aiheutuneita puhkiruostumisia yms, koska ne havaitaan huollossa, vaan korvaa ruosteen joka on lähteny sisältä ja edennyt ulos. Kuinka monessa uudessa tai vähäänkään normaalisti pidetystä autosta löytyy tällästä ruostetta.
Korin ruostesuojaus on investoinnin pitkäikäisyyden AjaO, mikään galvanointi ei suojaa yhtä hyvin, galvanointikin on vaan ruosteen syntymisen pitkittävä asia, eikä niinkään sen estäjä.
Korin ruostesuojaus on investoinnin pitkäikäisyyden AjaO, mikään galvanointi ei suojaa yhtä hyvin, galvanointikin on vaan ruosteen syntymisen pitkittävä asia, eikä niinkään sen estäjä.
Hieman kesti mutta nyt on faktaa saksanmaalta. Siellä asiakaspalveluun vastailu on hidasta ku perkele, keski varmaan kuukauden sähköpostittelu, mutta sieltä tuli hieman eri takuuehdot kun maahantuojalta. Saksassa takuu on jaettu senmukaan onko autossa "fully calvanised body" jolloin koritakuu on 12 vuotta eikä 6 vuotta rekisteröintipäivästä kuten täällä suomen maahantuojan tulkinta. Taidan ihan v****lun vuoksi avata casen. Tappelua ja kiistämistä varmaan luvassa.
Miten olis jos lukisit ks. auton takuutodistusta?
Eli jos kyseessä on tuo 1999 vm neloskorinen Golf niin 12 vuoden puhkiruostumattomuus takuuhan siinä pitäis olla.
Takuuehdoissa selviää myös muutama muu asia:
"Korin kestosuojan edellytyksenä on valtuutetun Volkswagen-korjaamon suorittama tarkistus kerran vuodessa" ( tarkoittaa, että vähintään vuosihuollot on oltava suoritettu valmistajan ohjeiden mukaisesti ). Jos yllämainittu asia on kunnossa ja kysessä tosiaan on puhkiruostuminen eikä esim. korin sisäpinnalla olevan sauman ruostuminen, niin reklamaation tekeminen on varmasti kannattavaa.
Eli jos kyseessä on tuo 1999 vm neloskorinen Golf niin 12 vuoden puhkiruostumattomuus takuuhan siinä pitäis olla.
Takuuehdoissa selviää myös muutama muu asia:
"Korin kestosuojan edellytyksenä on valtuutetun Volkswagen-korjaamon suorittama tarkistus kerran vuodessa" ( tarkoittaa, että vähintään vuosihuollot on oltava suoritettu valmistajan ohjeiden mukaisesti ). Jos yllämainittu asia on kunnossa ja kysessä tosiaan on puhkiruostuminen eikä esim. korin sisäpinnalla olevan sauman ruostuminen, niin reklamaation tekeminen on varmasti kannattavaa.
Luin juuri ruokatunnilla Kuluttaja -lehteä, jossa mainittiin erään tapauksen yhteydessä käännetystä todistustaakasta, myyjän on siis todistettava, että tavaran vikaantuminen on johtunut huonosta hoidosta tai huoltojen laiminlyönnistä.
Itse asiassa, joku oven puhki ruostuminen ei ole liity takuun voimassaoloon: kuluttajasuojalain mukaan tavarassa on virhe, jos sen oletettu kestoikä on oletettua lyhyempi. Auton pelti ei saisi siis lain mukaan ruostua puhki kuudessa vuodessa ja myyjän on todistettava, että asiakas on esim. laiminlyönyt oven tiivisteiden kuivauksen pesujen jälkeen.
Itse asiassa, joku oven puhki ruostuminen ei ole liity takuun voimassaoloon: kuluttajasuojalain mukaan tavarassa on virhe, jos sen oletettu kestoikä on oletettua lyhyempi. Auton pelti ei saisi siis lain mukaan ruostua puhki kuudessa vuodessa ja myyjän on todistettava, että asiakas on esim. laiminlyönyt oven tiivisteiden kuivauksen pesujen jälkeen.
Virhevastuu on lakisääteinen ja sitä ei voi laistaa, toisin kuin kauppiaan myöntämä takuu, jossa voidaan venkoilla kaikenlaisilla lisäpykälillä.
Onko foordeissa todella sellaiset tiivisteet jotka pitävät kura- ja sadeveden poissa auton rakenteista, mutta eivät torju pesuvettä? Tuo on kyllä paras vedätys, mitä olen kuullut aikoihin.
Jos asiakas ei tuossa vaiheessa vedätystä osaa kääntyä kuluttajaviranomaisen puoleen, saa kyllä pitää ruostuneet ovaensa. Tekeekö foordin omistaminen kaiken lisäksi tyhmäksi?
Vaativat että pesun jälkeen on aina kuivannut ovet myös tiivisteiden alta, että takuu säilyy.
Onko foordeissa todella sellaiset tiivisteet jotka pitävät kura- ja sadeveden poissa auton rakenteista, mutta eivät torju pesuvettä? Tuo on kyllä paras vedätys, mitä olen kuullut aikoihin.
Jos asiakas ei tuossa vaiheessa vedätystä osaa kääntyä kuluttajaviranomaisen puoleen, saa kyllä pitää ruostuneet ovaensa. Tekeekö foordin omistaminen kaiken lisäksi tyhmäksi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa