Digituning?
Valvoja: ffp jäsenet
Digituning?
Oon aikeissa vaihtaa ohjelmaa eli onko kellään tietoa tuosta digituningin softasta? miten se käyttäytyy 1.8t:ssä? mihin ahdot nousee ja ahtaako tasasesti (huojuuko vedättäessä)? onko luvattu väännön lisäys huomattavissa? suht edullisesti sen tuo paikallinen asentaja laittais jos vaan tietäis muuttuuko se tästä entisestä (ns. halpalastu tällähetkellä). Niin ja vanha lastu on myynnissä;)
Ei, mutta paine vaihtelee joskus vetojen välillä (toisinaan max 0.9 ja toisinaan 1,2 bar) mutta tasainen kuitenkin (tuskin nykyisen lastun vika). On vain ollut monilla puheenaiheena tuo aaltoilu lastutuksen jälkeen ja eräillä einiinkalliilla lastuilla varsinkin, mietin vain tuon digituningin hinnan takia että onko tää näitä. Lastua oon vaihtamassa sen takia koska paikallinen asentaja yllytti kokeilemaan ja rahat takaisin tyytyväisyys takuulla, väitti että ero mun nykyiseen "halpis lastuun" on huomattava
Kuukauden verran on Golfissani ollut Digituningin lastu olen ollut tyytyväinen;) Ahdot nousee isommilla vaihteilla n. 1 Bar:iin, eikä huojuntaa esiinny. Vääntö alkaa n.3000k/min kohdalla ja jatkuu tasaisesti huipulle saakka. Korkeammilla kierroksilla ahtopaine alkaa laskea tasaisesti, mutta luulen, että se kuuluukin asiaan. Softa pantiin alkuperäiselle lastulle ja maksoi 500€.
joo on täsä tullu pähkäiltyä tuota digituningia kun suunnittelin putken(putkien 8E korisessa) vaihtoa ja uutta isompaa ahdinta ja kuuleria ja sitten vielä ne suuttimet plus että sitten varmaan kannattais teettää näille palikoille paremmin sopiva ohjelma eli... tulin siihen lopputulokseen että pistin nettiautoon hakusanaksi audi s4... tuon viri-osapaketin hinta kun lähentelee välirahaa tällaiseen
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.9.2006 19:26
No sen verran on tuosta vapaussuodattimesta kokemusta että kyllä se ainakin moottorin ilmansaantia helpottaa. Satasen vauhdissa tasakaasulla imusarjan alipaine on vakiosuodattimella n.-0.6 ja kartiosuotimella -0.3/-0.4 ja onhan ne imuäänetkin ihan kivat...
Bypass taas yleensä antautuu lastutuksen jälkeen kun imusarjan ylipaine kasvaa vakiota suuremmaksi, toki vakio boschlainenkin voi kestää jonkin aikaa ja ainakin itellä kesti puolivuotta ja on vielä ehjä (tosin forge vaihdettu tilalle ja ehjä hyllyyn)
Bypass taas yleensä antautuu lastutuksen jälkeen kun imusarjan ylipaine kasvaa vakiota suuremmaksi, toki vakio boschlainenkin voi kestää jonkin aikaa ja ainakin itellä kesti puolivuotta ja on vielä ehjä (tosin forge vaihdettu tilalle ja ehjä hyllyyn)
Bypass taas yleensä antautuu lastutuksen
Kovat on paineet!! Reilusti yli 2ilmeisesti. Vanhemmitenhan vakio bypass hajoaa joka tapauksessa. Forgei ja muitakin pitää huoltaa ; )
Mut jos paine(läpipäästettävä ilma) on ongelma,niin aina voi laittaa kaksi Boschilaista rinnakkain, ja vielä on halvempaa kuin yksi forge...
Ja paljonko tämä TUV lappu maksaa lisää?
Ja lainaus AKE:n sivuilta (Suomen viranomainen siis näkee turbomoottorin minkä tahansa muutoksen moottorinvaihtona):
Moottorin vaihdon yhteydessä vaadittavat dokumentit
Katsastustoimipaikka voi muutoskatsastuksessa vaatia mm. seuraavia kirjallisia selvityksiä:
- Valmistajan tai valmistajan edustajan selvitys moottorin vaihdon edellyttämistä osista (mm. jarrut, akselistot, voimansiirto, jousitus). Selvitykseksi kelpaa myös varaosaselvitys eli listaus varaosien eroista moottorien välillä.
- Valmistajan tai valmistajan edustajan antama todistus päästövaatimusten täyttymisestä tai puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus päästönormien mukaan suoritetusta mittauksesta. Katsastustoimipaikka voi vaatia selvityksen 1.7.1987 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton ensimmäisenä käyttöönottoaikana voimassa olleen pakokaasupäästönormin (direktiivin tai E-säännön) täyttymisestä. Mittauksen voi suorittaa ja mittaustulokset raportoida vain puolueeton tutkimuslaitos, esimerkiksi VTT.
- Valmistajan tai valmistajan edustajan kirjallinen selvitys siitä, onko auto tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen ja mille markkina-alueelle se on alun perin valmistettu.
- Selvitys moottorin teknisistä tiedoista, mm. paino, teho, iskutilavuus ja vääntömomentti. Selvitys tulee olla valmistajan tai sen edustajan antama tai jokin muu luotettava katsastustoimipaikan hyväksymä selvitys.
- Selvitys moottorin tehosta, jos moottoria on muutettu tai tehoa ei muuten voida selvittää. Tehodynamometrimittauksen tulosteessa tulee olla kuvaaja moottorin tehosta ja vääntömomentista. Tuloste tulee olla valmistenumerolla yksilöity.
- Katsastustoimipaikka voi lisäksi vaatia selvitystä moottorin alkuperästä, esim. ostokuitti
Ja lainaus AKE:n sivuilta (Suomen viranomainen siis näkee turbomoottorin minkä tahansa muutoksen moottorinvaihtona):
Moottorin vaihdon yhteydessä vaadittavat dokumentit
Katsastustoimipaikka voi muutoskatsastuksessa vaatia mm. seuraavia kirjallisia selvityksiä:
- Valmistajan tai valmistajan edustajan selvitys moottorin vaihdon edellyttämistä osista (mm. jarrut, akselistot, voimansiirto, jousitus). Selvitykseksi kelpaa myös varaosaselvitys eli listaus varaosien eroista moottorien välillä.
- Valmistajan tai valmistajan edustajan antama todistus päästövaatimusten täyttymisestä tai puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus päästönormien mukaan suoritetusta mittauksesta. Katsastustoimipaikka voi vaatia selvityksen 1.7.1987 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton ensimmäisenä käyttöönottoaikana voimassa olleen pakokaasupäästönormin (direktiivin tai E-säännön) täyttymisestä. Mittauksen voi suorittaa ja mittaustulokset raportoida vain puolueeton tutkimuslaitos, esimerkiksi VTT.
- Valmistajan tai valmistajan edustajan kirjallinen selvitys siitä, onko auto tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen ja mille markkina-alueelle se on alun perin valmistettu.
- Selvitys moottorin teknisistä tiedoista, mm. paino, teho, iskutilavuus ja vääntömomentti. Selvitys tulee olla valmistajan tai sen edustajan antama tai jokin muu luotettava katsastustoimipaikan hyväksymä selvitys.
- Selvitys moottorin tehosta, jos moottoria on muutettu tai tehoa ei muuten voida selvittää. Tehodynamometrimittauksen tulosteessa tulee olla kuvaaja moottorin tehosta ja vääntömomentista. Tuloste tulee olla valmistenumerolla yksilöity.
- Katsastustoimipaikka voi lisäksi vaatia selvitystä moottorin alkuperästä, esim. ostokuitti
Eli se Digituningin TUV todistus tulee saksasta ja se maksoi muistaakseni 180 euroa, siinä on auton valmistenumero ja siinä kerrotaan, että autto täyttää tällä ohjelmalla kaikki nuo vaatimukset. Lisäksihän täytyy olla mallisarjan tehokkainta mallia vastaavat alusta- ja jarruosat. Mallisarjan tehokkaimpia esim: skoda octavia rs, skoda octavia 1.8T, golf 4 variant 133hv tdi, seat toledo sport tdi 150 hv, seat ibiza fr 150 hv 1.8t.
Sitten vaan selvittämään jarruosien erot varaosaliikkeestä. Alustarakenne taitaa malleittan olla aika sama, jos ajatellaan ohjelmalla muutettavia! Samoin kun jarrutkin
Sitten vaan selvittämään jarruosien erot varaosaliikkeestä. Alustarakenne taitaa malleittan olla aika sama, jos ajatellaan ohjelmalla muutettavia! Samoin kun jarrutkin
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa