Passat 1.8T AEB käynnistysongelma!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

Passat 1.8T AEB käynnistysongelma!

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 19.10.2006 10:05

Passatti lähti aamulla käyntiin kiltisti ulkoilman ollessa n. 3 astetta. Vein lapset tarhaan ja yritin sitten käynnistellä tarhan pihalla, moottori oli puolilämmin eli jotain 30-40 astetta varmaankin. Ei yrittänytkään pitkään aikaan, ehkä parin kolmen minuutin starttaamisen jälkeen yskähdellen käyntiin.

Huomasin töihin ajaessa että tyhjäkäynti nousi jonnekin 1500 kierrokseen kun pisti vapaalle tai kytkimen pohjaan. Sitten kun moottori lämpeni normaalilämpöihin niin tyhjäkäyntikin pysyi stabiilina 800 kierroksessa. Mittasin G62:n ja G42:n resistanssit lämpimänä, ja näyttivät 275 ohmia ja 1 kilo-ohmi. Taulukon mukaan nämä vastaavat 85 astetta ja 45 astetta, eli ovat uskottavia. Jäähdytysneste on vielä kuumaa ja ilmalämpötilamittari on imulohkon kyljessä joka oli käteen 'sopivan' lämmin. Mittaan vielä resistanssit kun kone on jäähtynyt kunnolla.

Autossa on ollut parin viime viikon aikana noita tyhjäkäynnin nousemisia liikkeelle lähdön jälkeen, ja pari kertaa on lähtenyt ekalla startilla röpötellen käyntiin. Tuntuisi että liittyvät ilman kylmenemiseen täällä Espoossakin. Työkaveri joka on rassannut enemmän vanhempia autoja epäili että MAF-anturikin tai tukkiintunut bensasuodatin voisi aiheuttaa käyntihäiriöitä. Ajoin edellisen bensatankin melko tyhjäksi (no, oli siellä vielä 9 litraa jäljellä), olisiko tankin pohjalta lähtenyt töhnää liikenteeseen.

Pitäisi lähteä viikonloppuna reissuun, auttakaa miestä mäessä!

EDIT: Nyt kaksi ja puoli tuntia myöhemmin lukemat 900 ohm / 1.85 kohm eli 50 astetta ja 30 astetta. Näyttää menevän käyrille ok. Käynnistyy normaalisti. Testaan vielä kun on varmasti kylmä.

EDIT2: Nyt on seissyt parkissa 7 tuntia ja uusi mittaus. Ulkolämpötila 5 astetta. Lukemat 1.5k / 3.0 kohm. Moottorin lämpötila olisi muka vielä 35 astetta taulukon mukaan! Ilman lämpötilamittarin mukaan n. 10-15 astetta mikä on vielä juuri uskottavan rajoissa. Taitaapi tuon moottorinlämpömittarin lämpötila-resistanssikäyrä olla taipunut alaspäin tukevasti, pitänee uusia.

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 24.10.2006 16:17

No, vaihdoin lämpömittarin ja auto ei ole temppuillut sen jälkeen. Toivottavasti vika oli tässä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa