Tätä lienee kysytty aiemminkin, mutta newbie kun olen niin en löydä aihetta haulla, eli kiitollinen linkistä jos sellainen löytyy.
Käsiin on jäänyt perheen kauppakassina toiminut mk2 -89 1,3 koneella, sakuista käytettynä tuotu. Kone vuotaa ulospäin öljyä ja kytkin vetelee viimeisiään. Mutta koppa on erittäin siisti ja päällepäin ruosteeton (no takaluukussa pientä kukkaa). Se on vissiin vähän harvinaisempi GT-versio tai sitten joku sekasikiö, tosi siisti kuitenkin ja hyvässä maalissa
Siitä on nyt ajatus tehdä ajokortti-ikään tulevallle tytölle toimiva 1.auto. Tarjolla olisi sakuista 1,8i GX-kone kokonaisena etuvetareineen kaikkineen, kohtuuhintaan.
Tekninen yhteensopivuus täytyy selvittää. Mielestäni jarrut eivät mene vaihtoon, ainakin 1,8i on ollut autossa jossa on rumpujarrut takana.
Kaasutin vaihtuu ruiskuun, ohjausyksikkö tulee vaihtokoneen mukana, mutta meneekö ns. heittämällä tilalla, vai tuleeko paljon askartelua polttoaineen syöttötavan vaihdosta.
Vanhassa ei ole ohjaustehostinta, vaihtokoneesta ei ole vielä tietoa tältä osin. Servo olis toivottu lisäominaisuus, mutta olen ymmärtänyt, että se vie ohjauspylväänkin uusiksi ja sen vaihto ei olisi helppo rasti.
Mitä muuta "harmia" on mahdollisesti odotettavissa? Tarkoitus on päästä vaihdosta ns. pulttaamalla, isoihin modifikaatioihin ei ole osaamista, eikä halujakaan.
Neuvoista kiitollisena.
mk2 1,3 -> 1,8i
Valvoja: ffp jäsenet
http://ffp-motorsport.com/tuning/16vswap.php
Melko samalla tavalla menee varmaankin, eli
jarrutehostin, jarrupaineen säädin, olisiko taka-akselissa jotain vakaajia enemmän?, bensatankki ja pumppu?, etujarrut tietty, takajarrujenkin riittävyyttä epäilen. Paljon saa tehdä ja vaihtaa, mutta jos työlle ei laske hintaa ja tykkää näperrellä niin mikäs siinä :) 1.3 koneen kanssa ei varmaankaan ole saanut mitään gti varusteita tehtaalta, eli jos esim isot puskurit niin ne varmaan tulee muutosprosentteihin mukaan.
Melko samalla tavalla menee varmaankin, eli
jarrutehostin, jarrupaineen säädin, olisiko taka-akselissa jotain vakaajia enemmän?, bensatankki ja pumppu?, etujarrut tietty, takajarrujenkin riittävyyttä epäilen. Paljon saa tehdä ja vaihtaa, mutta jos työlle ei laske hintaa ja tykkää näperrellä niin mikäs siinä :) 1.3 koneen kanssa ei varmaankaan ole saanut mitään gti varusteita tehtaalta, eli jos esim isot puskurit niin ne varmaan tulee muutosprosentteihin mukaan.
Kiitos linkistä, se on varmasti hyödyllinen.
Sen verran täytyy kysymystäni täsmentää, että tarkoittamani 1,8i vaihtokone ei ole 16V-kone, vaan perus 1,8 ruiskulla oleva GX-versio moottori, orginaaliteho 66 kW. Sen koneen kanssa taas on rumpujarrut tehtaalta takana vakiona. Automme ei ole myöskään GTI-varusteltu vaan takana lukee GT (voi olla jonkun jälkeenpäin lisäämäkin...)
16V GTI:tä ei ole siis tarkoitus tehdä, vaan vaihtaa puhdikkaampi kone mahdollisimman vähillä muutoksilla.
Sen verran täytyy kysymystäni täsmentää, että tarkoittamani 1,8i vaihtokone ei ole 16V-kone, vaan perus 1,8 ruiskulla oleva GX-versio moottori, orginaaliteho 66 kW. Sen koneen kanssa taas on rumpujarrut tehtaalta takana vakiona. Automme ei ole myöskään GTI-varusteltu vaan takana lukee GT (voi olla jonkun jälkeenpäin lisäämäkin...)
16V GTI:tä ei ole siis tarkoitus tehdä, vaan vaihtaa puhdikkaampi kone mahdollisimman vähillä muutoksilla.
1.3 ja 1.8 laatikot on erilaisia, joutuu hitsaa kiinnikkeet koriin
Ei kakkiksessa mitään kiinnikkeitä tarvii hitsailla.
1.3-1.8 muutoksessa tarvittavat osat:
- moottori korvakkeineen
- apulaitteet edelliseen
- startti
- laturi
- jäähdytin flekteineen
- vaijereita ja letkuja
- kyseiseen moottoriin/autoon passaava johtosarja
- mittaristo
- tekniikan vm. riippuen vilkun+pyyhkijänviikset ja rattiakselin muovit
- vaihteisto korvakkeineen +vetarit
- vaihdevivusto
- pakosarja+putkisto
- eteen kallistuksenvakaaja kiinnikkeineen
- mahdollisesti jouset+iskunvaimentimet
- jarrulevyt ja -palat
- 9" jarrutehostin
- mahdollisesti jarrujen pääsylinteri
- jarrupaineen säädin
- säätimestä aiheutuva muutos jarruputkiin
- vasen taka-akselin korvake johon paineen säädin kiinnitetään
- hilkkeet taka-akselin ja paineen säätimen välille
- taka-akseli (tai vaihtoehtoisesti kiinnikkeen hitsaus em. hilkkeille)
Kun tekniikan vaihdosta on selvitty pitää paketti käydä konttorilla muutoskatsastamassa.
Tehostettu ohjaus:
Tehostettu hammastanko/ohjausvaihde, siihen sopiva nivel rattiakselin ja hammastangon välille... läpivienti-kumihaitarikin taisi olla erilainen... ja tietysti nestesäiliö+teline, letkut, pumppu korvakkeineen, hihnapyörät...
mikä kone laitetaan
Toimiva 1.3.
Jos ei tyttärelle kelpaa, myy kyseinen auto pois ja osta toinen.
Nettiautossa 1.8 Golffien hinnat alkaen 600€, Jetat samoissa hinnoissa ja niissä useasti ohjaustehostin, keskuslukitus, penkinlämmittimet...
Omasta mielestäni muutoksessa ei juurikaan ole kannattavuutta ellei autosta ole tekemässä harrasteajoneuvoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa