Jetta II Flair 1.6 sähköisesti ohjattu Pierburg-ruiskuksi?
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta II Flair 1.6 sähköisesti ohjattu Pierburg-ruiskuksi?
Kyseessä mielenkiintoinen Jettan II 1.6 Flair kaasarikone sähköisellä kaasarin ohjauksella ja katalysaattorilla. Liekö siis Pierburg 2e-e?
Vikahistoria:
Tästä kaikki alkoi:
Auton seistessä paikallaan jarrun painaminen vaikutti lievästi moottorin käyntiin. Poljin ylös , moottori kävi taas nätisti. Auto lähti kyllä aina hienosti käymään. oli pakkasta tai moottori lämmin.
Sitten joskus alkoi ilmetä se kun kun esim. moottoritieltä rampille ajettaessa heittää kytkimen pohjaan ja alkaa jarruttaan. Moottori sammui tai meinasi sammua. Tätäkin oiretta kesti jokusia kuukausia.
Muutama päivä sitten moottori alkoi sammua jo vähän väliä, kun jarrua vaan paineli ja piti kytkintä pohjassa. Loppuvaiheessa moottori sammui välillä vetokin päällä. Myös tyhjäkäynti alkoi vaeltaa.
No, ostin ja vaihdoin kaasarin alla olevan kumilaipan. Ei olut siitä apua, päinvastoin. Tyhjäkäynti vaeltaa edelleen ja liikkeelle lähtöön ja liikekkellä pysymiseen tarvitaan kovia kierroksia.
Pierburg asiantuntijat - apua.
Vikahistoria:
Tästä kaikki alkoi:
Auton seistessä paikallaan jarrun painaminen vaikutti lievästi moottorin käyntiin. Poljin ylös , moottori kävi taas nätisti. Auto lähti kyllä aina hienosti käymään. oli pakkasta tai moottori lämmin.
Sitten joskus alkoi ilmetä se kun kun esim. moottoritieltä rampille ajettaessa heittää kytkimen pohjaan ja alkaa jarruttaan. Moottori sammui tai meinasi sammua. Tätäkin oiretta kesti jokusia kuukausia.
Muutama päivä sitten moottori alkoi sammua jo vähän väliä, kun jarrua vaan paineli ja piti kytkintä pohjassa. Loppuvaiheessa moottori sammui välillä vetokin päällä. Myös tyhjäkäynti alkoi vaeltaa.
No, ostin ja vaihdoin kaasarin alla olevan kumilaipan. Ei olut siitä apua, päinvastoin. Tyhjäkäynti vaeltaa edelleen ja liikkeelle lähtöön ja liikekkellä pysymiseen tarvitaan kovia kierroksia.
Pierburg asiantuntijat - apua.
Viimeksi muokannut Hhjoki, 10.8.2006 19:26. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
voi voi... http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=46486 tuollahan sitä siitä pierburkista...
onko siinä jotain muutakin vikaa ku se pelkkä jarrutuksessa sammuminen? oletan että on...
onko siinä jotain muutakin vikaa ku se pelkkä jarrutuksessa sammuminen? oletan että on...
En ole huomannut mitään merkittävää muuta vikaa. Kaasarin alla olevassa kumilaipassa on halkeama, mutta tyhjäkäynnillä ja kaasaria keikutettaessa ei käynti muutu. Oletan että tällä ei ole mrkitystä kuvaamaani ongelmaan.
Kiitos linkistä. Sieltä löytyy Pierburgista asiaa hengästyttävän paljon. Kaasarin sielunelämään tutustuminen veisi vaan niin paljon aikaa, että into loppuu. Ajattelin oikaista ja kysyä tietäviltä näin suoraan.
Kiitos linkistä. Sieltä löytyy Pierburgista asiaa hengästyttävän paljon. Kaasarin sielunelämään tutustuminen veisi vaan niin paljon aikaa, että into loppuu. Ajattelin oikaista ja kysyä tietäviltä näin suoraan.
Jos se kerran jarrua painaessa sammuu ja muuten toimii niin jarrutehostin taitaa olla sökö. Kaverin hondassa oli jarrutehostin sökö niin se nosti jarrua painaessa kierroksia (map anturillinen ruisku reakoi hieman eri tavoin) Helpoin testata siten että pumppaa hetki jarrua kone sammuksissa ja paina sen jälkeen poljinta tasaisella voimalla ja käynistä moottori, polkimen pitäisi painua syvemmälle. Jos se tuossa toimii niin sitten voi vielä kokeilla onko se tiivis eli jarrua pohjassa pitäen sammuttaa koneen poljin ei saisi jäykistyä.
Kumilaippa ostettu. Vaihdan ensin sen, koska on muutenkin vaihdon tarpeessa. Sen jälkeen jarrutehostimen kimppuun. Tehostimelle menevä alipaineletku on jo aiemmin vaihdettu ilman tulosta.
Kiitoksia neuvoista . Ilmoittelen miten käy.
Kiitoksia neuvoista . Ilmoittelen miten käy.
Viimeksi muokannut Hhjoki, 9.8.2006 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä kaasari siinä on, 2e2 vai 2e-e? Jälkimmäinen on sähköisesti ohjattu ja noita on uusimmissa katalysaattorimalleissa. 2e-e:n tapauksessa tarkistaisin sähköjohtojen kunnon ja mahdolliset hankaumat, tuosta syystä mulla ainakin joskus tyhjäkäynti hävisi.
Jos taas helpolla haluat päästä, niin vie se sinne merkkiliikkeen pikahuoltoon. Jos hyvä säkä käy, auto on vartissa kunnossa ja köyhdyt jokusen kympin :)
Jos taas helpolla haluat päästä, niin vie se sinne merkkiliikkeen pikahuoltoon. Jos hyvä säkä käy, auto on vartissa kunnossa ja köyhdyt jokusen kympin :)
Kyseessä on sähköisesti ohjattu kaasari, eli liekö oikea merkintä 2e-e.
Ainakin vuoden 1990 mallissa käytössä, koska sinä vuotena myytävissä autoissa tuli olla KAT.
Tähän mmennessä on mm. selvinnyt, että
- kaasuläpän asennontunnistin ok
- sulakkeet ehjät
- alipaineletkut ehjät
- kaasarin sähköliitokset ok
- jarrutehostin ok.
Myös sytytys on joka kuinkin paikallaan. Oireena on vaeltava tyhjäkäynti. Liikkeelle lähtöön joutuu käyttämään suuria kierroksia. Liikekkeellä ollessa nykivää menoa eikä meno tahdo onnistua kuin kovilla kierroksilla ja välillä ytkin luistattaen.
Kumilaippa vauhdettu. Seuraavaksi vuorossa kaasarin puhdistus.
Kai sitä pitää alkaa opiskella Pierburgin sielunelämää.
Onko kukaan hankkinut Pierburgin kaasuttimen huolto ja vianetsintä -käsikirjaa?
Ainakin vuoden 1990 mallissa käytössä, koska sinä vuotena myytävissä autoissa tuli olla KAT.
Tähän mmennessä on mm. selvinnyt, että
- kaasuläpän asennontunnistin ok
- sulakkeet ehjät
- alipaineletkut ehjät
- kaasarin sähköliitokset ok
- jarrutehostin ok.
Myös sytytys on joka kuinkin paikallaan. Oireena on vaeltava tyhjäkäynti. Liikkeelle lähtöön joutuu käyttämään suuria kierroksia. Liikekkeellä ollessa nykivää menoa eikä meno tahdo onnistua kuin kovilla kierroksilla ja välillä ytkin luistattaen.
Kumilaippa vauhdettu. Seuraavaksi vuorossa kaasarin puhdistus.
Kai sitä pitää alkaa opiskella Pierburgin sielunelämää.
Onko kukaan hankkinut Pierburgin kaasuttimen huolto ja vianetsintä -käsikirjaa?
Viimeksi muokannut Hhjoki, 10.8.2006 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole, vaan 2e-e. Rakenteeltaan tuo on lähempänä 2e2:sta kuin 2e3:sta, jota on käytetty 1.3l koneiden yhteydessä.Kyseessä on sähköisesti ohjattu kaasari, eli liekö oikea merkintä 2e3.
Tarkennan edellistä selostustani sen verran, että mulla oli happitunnistimen johto hangannut imusarjan lämpöanturin johtoa vasten jolloin tyhjäkäynti hävisi. Myös kaasarin jäätyminen hävitti tyhjäkäynnin ja auto kulki vain kierroksia käyttämällä, mutta tuosta ei vielä näillä keleillä liene pelkoa.
Myös venttiilikopan ja kaasarin välinen maadoitusjohto on ilmeisesti melko tärkeä ja kannattaa tarkistaa. Jos intoa riittää, niin kaikkien antureiden arvot voisi mittailla sieltä tietokoneboksin kyljessä olevasta liittimestä. Tuolloin tulee johtosarjakin tarkistettua samalla. Antureiden oikeita arvoja ja liittimien nastajärjestys löytyy täältä penkomalla: http://www.ruddies.business.t-online.de/index01.htm
Kaikkein helpoimmalla tosin saattaa päästä etsimällä ebaysta tai jostain muulta foorumilta uuden kaasarin. Noin tein itse kun kone alkoi pumppailla kaasua kylmäkäynnistyksessä.
Edit: Myös vikakoodien lukua voisi kokeilla heti ajon jälkeen ennen kuin auton sammuttaa. Koodit kun häviävät muistista virtojen katkettua, ohje löytyy myöskin tuolta verkosta.
Aivan, 2e-e. Kyllä tässä alkaa himoittaa toisen kaasarin hankkiminen, mutta näitä malleja kun ei taida juurikaan olevan tarjolla ainakaan kotimaassa.
Myyköhän joku taho kunnostettuja kaasareita esim. ulkomailla vai ovatko tarjokkaat ns. purkutavaraa? Forumilinkkejä myös kaipailisin lisää.
Toivon mukaan kaasarin puhdistus tuo avun. Samoin pitää kissojen ja koirien avulla käydä kaikki sähkökohdot vielä läpi. Ja mitähän sen jälkeen vielä!?
Myyköhän joku taho kunnostettuja kaasareita esim. ulkomailla vai ovatko tarjokkaat ns. purkutavaraa? Forumilinkkejä myös kaipailisin lisää.
Toivon mukaan kaasarin puhdistus tuo avun. Samoin pitää kissojen ja koirien avulla käydä kaikki sähkökohdot vielä läpi. Ja mitähän sen jälkeen vielä!?
Tyhjäkäyntimoottori on ehkä sökö: tappi/akseli säätää kierroksia koko ajan tappiin. Kuntoon sitä ei saatu, mutta se tilapäisesti rautalangalla sidottiin asentoon, jossa tyhjäkäynti on noin 1000 rpm.
Vaikka moottori käy nyt nätisti sekä tyhjäkäynnillä että korkeammilla kierroksilla, ei liikkeellelähtö vieläkään onmnistu ilman korkeita kierroksia ja välillä kytkintä luistattaen.
Kaasari pitää kyllä purkaa ja puhdistaa. Katsotaan sitten miten käy.
Nyt kyllä aatokset ovat siinä, että joko muuntaa sähkötoimisen kaasarin 1.8 yksipisteruiskuksi (KAT). Tekijäkin ehkä löytyisi. Ja palikkojakin pitäisi olla saatavilla toisin kuin hilppeitä tähän nykyiseen kaasarimalliin.
Oliko 1.8 ruisku KAT:ssa ssa myös jarrurummut takana?
Tai vaihtoehto on, että pitää alkaa katsella uudempaa kakkos kärryä. Harmi, sillä nykyinen on muuten harvinaisen siistissä ja hyvässä kunnossa. Siis muuten hyvä, mutta ei käy :)
Vaikka moottori käy nyt nätisti sekä tyhjäkäynnillä että korkeammilla kierroksilla, ei liikkeellelähtö vieläkään onmnistu ilman korkeita kierroksia ja välillä kytkintä luistattaen.
Kaasari pitää kyllä purkaa ja puhdistaa. Katsotaan sitten miten käy.
Nyt kyllä aatokset ovat siinä, että joko muuntaa sähkötoimisen kaasarin 1.8 yksipisteruiskuksi (KAT). Tekijäkin ehkä löytyisi. Ja palikkojakin pitäisi olla saatavilla toisin kuin hilppeitä tähän nykyiseen kaasarimalliin.
Oliko 1.8 ruisku KAT:ssa ssa myös jarrurummut takana?
Tai vaihtoehto on, että pitää alkaa katsella uudempaa kakkos kärryä. Harmi, sillä nykyinen on muuten harvinaisen siistissä ja hyvässä kunnossa. Siis muuten hyvä, mutta ei käy :)
Viimeksi muokannut Hhjoki, 13.8.2006 9:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaveri, johon edellä viittasin, on kuulemma jokusen kerran tehnyt moisen muuntotyön. Laillisuutta peräänkuulutin häneltäkin, mutta estettä hänen mukaansa ei pitäisi olla kunhan vähäpäästöisyys säilyy. Eli muistaakseni vuodesta 1989 alkaen 1.8 ruisku golfit ja jetat (mk2) oli varustettu KATilla.
Ohjausboksi ei saa olla Motronic vaan Monojet-Tronic, joka ohjaa vain ruiskun toimintaa.
Ohjausboksi ei saa olla Motronic vaan Monojet-Tronic, joka ohjaa vain ruiskun toimintaa.
Viimeksi muokannut Hhjoki, 13.8.2006 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaasarin puhdistus auttoi. Nykivä ajo loppui. Jos auto pelittää tästä eteenpäin viikon oireetta, alan pikku hiljaa uskoa, että kaikki vika oli tyhjäkäyntimoottorissa. Edelleen sen akseli on rautalangalla sidottu paikalleen, eli kierrokset rajattu max 1000 rpm. Talvea ennen pitäisi jostain löytää tilalle pelittävä moottori. Muuten pitää jalalla pitää kierrokset korkeammalla, ettei sammu.
Kyselin katsastusmieheltä muutoskatsastustarpeesta. Sellainen on, mutta alustaa ei tarvitse muutoskatsastaa jos alusta on Jetan II 1.6 kaasariversiossa ja 1.8 1-pisteruiskusysteemissä sama.
Volkkarilta pitää vain saada todistus, että alusta on sama. Mistä/keneltä sellaisen saa on minulle epäselvä. Onko tietoa?
Toivottavasti ei pidä Saksasta asti kysytellä vaatimustenmkaisuustodistusta tai vastaavaa.
Kyselin katsastusmieheltä muutoskatsastustarpeesta. Sellainen on, mutta alustaa ei tarvitse muutoskatsastaa jos alusta on Jetan II 1.6 kaasariversiossa ja 1.8 1-pisteruiskusysteemissä sama.
Volkkarilta pitää vain saada todistus, että alusta on sama. Mistä/keneltä sellaisen saa on minulle epäselvä. Onko tietoa?
Toivottavasti ei pidä Saksasta asti kysytellä vaatimustenmkaisuustodistusta tai vastaavaa.
Kaasarin puhdistus auttoi 1 km koeajon verran.
Moottori käy lämpimänä tyhjäkäynnillä ja kieroksilla hieniosti. Päästäarvot ovat hienot. Mutta kun laittaa vaihteen silmään ja nostaa kytkintä ilmaan, auto nyökähtää ja meinaa sammua/sammuu. Isoilla kierroksisilla pääsee liikkeelle, mutta yhtäkkiä tulee myös äkillinen nyökkäys
Nyt epäilykset alkavat siirtyä koko ohjausboxiin. Valitettavasti vain mistään ei saa vaihto-osia, joten kaippa se 1-pisteruiskun laitto olisi ainoa järkevä vaihtoehto.
Moottori käy lämpimänä tyhjäkäynnillä ja kieroksilla hieniosti. Päästäarvot ovat hienot. Mutta kun laittaa vaihteen silmään ja nostaa kytkintä ilmaan, auto nyökähtää ja meinaa sammua/sammuu. Isoilla kierroksisilla pääsee liikkeelle, mutta yhtäkkiä tulee myös äkillinen nyökkäys
Nyt epäilykset alkavat siirtyä koko ohjausboxiin. Valitettavasti vain mistään ei saa vaihto-osia, joten kaippa se 1-pisteruiskun laitto olisi ainoa järkevä vaihtoehto.
Jostakin kolmoskoppasesta koko ykspisteruuttasysteemi sulle vaan kiinni. Ei mä ainakaan lähtis sen takia mitään katsastelemaan kun tuskin huomaavat koko juttua. Jos huomaa niin sanoo et millos tehdään muutoskatsastus. Tosin sekin pitäisi olla kuitenkin ihan läpihuutojuttu. Joku voisi löytää tähän sen pätkän lakitekstiä jossa oli puhetta ruiskuksi muuttamisesta.
Mulla olisi yksi varaboksi (en ainakaan nyt myy), mutten millään jaksa uskoa että boksissa olisi vikaa. Paljon todennäköisempää on, että vika on jossain anturissa, johdotuksissa säädöissä.Nyt epäilykset alkavat siirtyä koko ohjausboxiin.
Varaosia ei kannata erikseen ostella, mutta kokonaisia kaasareita kyllä löytyy etsimällä. Eivät nuo nyt niin harvinaisia ole. Tosin se, onko se vaihtokaasari toimiva onkin jo kokonaan toinen juttu...
http://www.katsastajat.net sivujen mukaan näyttäisi sille, että kaasarin muutos ruiskuksi ei edellytä muutoskatsastusta. Jutustelemani katsastusmies puheli minulle siis pehmosia edellyttäessään vaikka minkämoisia todistuksia VAQ-konsernista.
2E-E kaasareita näyttää isomman etsiskelyn jälkeen olevan muutamia tarjolla. Ensiksi koetan , jos alkaisi vaihtokaasarilla sellaisenaan pelittää. Jos ei, niin pitää osa osalta vaihtaa ja koettaa.
Kyllä pitkässä juoksussa se 1-pisteruisku on järkevin vaihtoehto. Kunhan sopiva paketti osuu kohdalle.
Ruiskuyksikön lisäksi tarvitaan oikea ohjausboksi (Monojet-Tronic, joka ohjaa vain ruiskun toimintaa) ja sen johtosarjat, sähköinen pa-painepumppu, kumilaippa, 3 lämpötila-anturia koteloineen. Nykyinen mekaanista pa-pumppu käynee siirtopumppuna.
2E-E kaasareita näyttää isomman etsiskelyn jälkeen olevan muutamia tarjolla. Ensiksi koetan , jos alkaisi vaihtokaasarilla sellaisenaan pelittää. Jos ei, niin pitää osa osalta vaihtaa ja koettaa.
Kyllä pitkässä juoksussa se 1-pisteruisku on järkevin vaihtoehto. Kunhan sopiva paketti osuu kohdalle.
Ruiskuyksikön lisäksi tarvitaan oikea ohjausboksi (Monojet-Tronic, joka ohjaa vain ruiskun toimintaa) ja sen johtosarjat, sähköinen pa-painepumppu, kumilaippa, 3 lämpötila-anturia koteloineen. Nykyinen mekaanista pa-pumppu käynee siirtopumppuna.
Oliko tuossa yhteydessä mainintaa vähäpäästöisyydestä? Se nimittäin taatusti mutkistaa asioita, mihin myös katsastusmiehen todistusvaatimukset saattoivat liittyä.www.katsastajat.net sivujen mukaan näyttäisi sille, että kaasarin muutos ruiskuksi ei edellytä muutoskatsastusta.
Mulle on ainakin jäänyt sellainen kuva, ettei vähäpäästöisen vehkeen polttoainepuolta saisi mennä muuttelemaan, vaan koko voimalaitepaketin täytyisi olla yhtenä pakettina hyväksytty.
Edit: Kyse oli siis jostain tietyn syklin mukaisesta päästötestistä joka vähäpäästöisille vehkeille on tehty. Katsastusmieskin melko varmasti huomaa, jos siellä Pierburgin tilalla on joku 1-pisteruisku.
Edit2: Toki ongelma ilmenee vain jos siellä rekisteriotteessa on mainittu taikasana "vähäpäästöinen".
itselläni oli vastaava auto jokin aika sitte ja mm. kaasari temppuili. löysin kyllä uuden vaihto kaasarin tilalle n.6kk etsinnän jälkeen.
Vikana oli ettei tahtonut saada talvipakkasilla käyntiin koska ei säätänyt ryypyn läppää, muuten toimi aivan moitteettomasti.Ja tosiaankin kannattaa se maadotus piuhan kunto tarkasttaa, itelläni ainakin vaikutti kaasarin toimintaan.
Mutta jos jotain kiinnostaa varaosa kaasari, sellaisen saisi pilkka hintaan hyllystä seisomasta!!!
Vikana oli ettei tahtonut saada talvipakkasilla käyntiin koska ei säätänyt ryypyn läppää, muuten toimi aivan moitteettomasti.Ja tosiaankin kannattaa se maadotus piuhan kunto tarkasttaa, itelläni ainakin vaikutti kaasarin toimintaan.
Mutta jos jotain kiinnostaa varaosa kaasari, sellaisen saisi pilkka hintaan hyllystä seisomasta!!!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa