T4 ja se saakelin vetonivelremppa...
Valvoja: ffp jäsenet
T4 ja se saakelin vetonivelremppa...
Niin, nyt se tuo syncron etupää sanoo sillä äänellä, että vetonivel taitaa oikeelta puolelta pamahtaa pian.
Mitä olette mieltä, kannattako nuo molemmat uusia kerralla vai pihistänkö ja vaihdatutan vain toisen? Mitä muuta mahdollisesti kannattaa tarkistaa/vaihdattaa samalla?
Katoin motonetistä, niin hintaa kipaleelle tulee 84 €. Mitä lienee VW-merkkiliikkeen hintataso? (joojoo, pitäisi soittaa ja kysyä... laiska olen)
Mitä olette mieltä, kannattako nuo molemmat uusia kerralla vai pihistänkö ja vaihdatutan vain toisen? Mitä muuta mahdollisesti kannattaa tarkistaa/vaihdattaa samalla?
Katoin motonetistä, niin hintaa kipaleelle tulee 84 €. Mitä lienee VW-merkkiliikkeen hintataso? (joojoo, pitäisi soittaa ja kysyä... laiska olen)
Se ja sama vaihtaako molemmat kerralla. Maksaa enemmän mikäli homman teetättää, sekä mikäli ite vaihtaa, niin tekee sitten kun on tarves. Kattoo semalla kaikki perusasiat, nivelet, takajouset, jarruletkut - missä nyt vikaa voi olla.
Pölhölässä hinta voi olla kohillaan, tai sitten voivat yllättää positiivisestikin. Ootko kysynyt Pudakselta osan hintaa?
Pölhölässä hinta voi olla kohillaan, tai sitten voivat yllättää positiivisestikin. Ootko kysynyt Pudakselta osan hintaa?
Pistin Pölhölle menemään heidän sivuillaan olevan huoltolomakkeen. Tiedustelin eri vaihtoehtojen aikatauluja ja hintoja.
Yritin tuossa etsiä Porterin korjausmanuaalia, eipä löydy muuton jälkeen enää mistään... Muistaako joku millainen homma tuo on vaihtaa portteriin/caravelleen tuo etupään ulompi nivel? Luonnistuuko omassa hallissa vai tartteeko erikoisvermeitä?
Pasaatti, sen verran uusi olen näillä leveyspiireillä, että selvennätkö mitä "Pudasta" tarkoitat?
Yritin tuossa etsiä Porterin korjausmanuaalia, eipä löydy muuton jälkeen enää mistään... Muistaako joku millainen homma tuo on vaihtaa portteriin/caravelleen tuo etupään ulompi nivel? Luonnistuuko omassa hallissa vai tartteeko erikoisvermeitä?
Pasaatti, sen verran uusi olen näillä leveyspiireillä, että selvennätkö mitä "Pudasta" tarkoitat?
Tuossapa pudaksesta:
Tarvike-Auto J.Pudas Oy
Alakorkalontie 11, 96300 ROVANIEMI
Puhelin: 020 7434220
Entisen Ford:n tiloissa, (samassa rakennuksessa yksityisen arvuuttajan kanssa) missä on nyt mm. pt-auto. Tien toisella puolen omien kokemuksien perusteella hyvä korjaamo PR-Diesel (BCS, BDC- korjaamo), kannattaa kysyä homman kustannuksia myös sieltä. Veloittavat siitä mistä tekevät. Onhan Pudaksen seinänaapurina myös Mourujärven korjaamo, omia kokemuksia ei ole, joten en pysty sanomaan millaista jälkeä saa aikaan. Kuulopuheita monenlaisia, toisilla parempia, osalla heikompia.
Jos ei ole aiemmin turannut tekniikan kanssa, niin suosittelisin viemään korjaamolle. Jos intoa riittää, niin a) merkkaa kohta ja löysää vääntösauva auton alla tai b) laita auton ollessa renkaillaan, tiukkasovitteinen kova pala (mieluiten metallia) renkaan takapuolella näkyvän vääntösauvan alapuolelle "runkoaisan" päälle, ja nosta auto ilmaan. Viritelmä keventää jännityksen ja samalla lailla voi tarkistaa yläpallon kunnon. Kulma ilmaan, rengas pois, (ehkä joutuu ottaan raidepään ja koiranluun irti, muilla muistissa paremmin?) pääsee käsiksi alapalloniveleen. Nivel lähtee kynkästä mutterin jälkeen irti, kolistamalla vasaralla samaiseen kohtaan (rakenne on kartio) (älä lyö alapalloa), sekä vääntämällä samaan aikaan alaspäin. Kun on irti, niin koittaa saada vetari irti navan pooreista (voipi olla tiukassa), kolistamalla tähänkin, jonka jälkeen suojakumi irti, putkipiheillä olen ite tukenut vetarin siten ettei liiku suuntaan eikä toiseen, jonka jälkeen napauttaa nivel irti. Tämäkin voi olla tiukassa. Sen jälkeen tursottaa uuden nivelen täyteen mukana tulleella grafiitti?vaseliinilla, laittaa UUDEN suojakumin, ja tekee kaikki temput käänteisessä järjestyksessä. nivelet olen ite vääntänyt kiinni, en hullun kiillto silmissä, mutta tuntumalla että "pysyy" Navan pultti sitten tiukempaan. Kantsii myös tarkistaa sisäpään suojakumin kunto ennen kuin alkaa millekään.
Edit: Tarkoitus nostaa auton kulma ilmaan, ei koko kippoa -ei tarvis :-)
Tarvike-Auto J.Pudas Oy
Alakorkalontie 11, 96300 ROVANIEMI
Puhelin: 020 7434220
Entisen Ford:n tiloissa, (samassa rakennuksessa yksityisen arvuuttajan kanssa) missä on nyt mm. pt-auto. Tien toisella puolen omien kokemuksien perusteella hyvä korjaamo PR-Diesel (BCS, BDC- korjaamo), kannattaa kysyä homman kustannuksia myös sieltä. Veloittavat siitä mistä tekevät. Onhan Pudaksen seinänaapurina myös Mourujärven korjaamo, omia kokemuksia ei ole, joten en pysty sanomaan millaista jälkeä saa aikaan. Kuulopuheita monenlaisia, toisilla parempia, osalla heikompia.
Jos ei ole aiemmin turannut tekniikan kanssa, niin suosittelisin viemään korjaamolle. Jos intoa riittää, niin a) merkkaa kohta ja löysää vääntösauva auton alla tai b) laita auton ollessa renkaillaan, tiukkasovitteinen kova pala (mieluiten metallia) renkaan takapuolella näkyvän vääntösauvan alapuolelle "runkoaisan" päälle, ja nosta auto ilmaan. Viritelmä keventää jännityksen ja samalla lailla voi tarkistaa yläpallon kunnon. Kulma ilmaan, rengas pois, (ehkä joutuu ottaan raidepään ja koiranluun irti, muilla muistissa paremmin?) pääsee käsiksi alapalloniveleen. Nivel lähtee kynkästä mutterin jälkeen irti, kolistamalla vasaralla samaiseen kohtaan (rakenne on kartio) (älä lyö alapalloa), sekä vääntämällä samaan aikaan alaspäin. Kun on irti, niin koittaa saada vetari irti navan pooreista (voipi olla tiukassa), kolistamalla tähänkin, jonka jälkeen suojakumi irti, putkipiheillä olen ite tukenut vetarin siten ettei liiku suuntaan eikä toiseen, jonka jälkeen napauttaa nivel irti. Tämäkin voi olla tiukassa. Sen jälkeen tursottaa uuden nivelen täyteen mukana tulleella grafiitti?vaseliinilla, laittaa UUDEN suojakumin, ja tekee kaikki temput käänteisessä järjestyksessä. nivelet olen ite vääntänyt kiinni, en hullun kiillto silmissä, mutta tuntumalla että "pysyy" Navan pultti sitten tiukempaan. Kantsii myös tarkistaa sisäpään suojakumin kunto ennen kuin alkaa millekään.
Edit: Tarkoitus nostaa auton kulma ilmaan, ei koko kippoa -ei tarvis :-)
Pallonivelen pultin? Tarkoitat kai vetonivelen päässä olevan pultin jolla nivel "lukitaan" napaan? Aikaisemmin kyllä, nykyään en. Pitäisi kai virallisesti kiristää ensin momenttiin jonka jälkeen venyttää ohjeessa mainitun verran. Itelle tehhessä en ole moisiin ryhtynyt, vaan vetänyt sen verran kiinni, että oma mieli on ollut huoleton pysyvyyden suhteen :-) Muttereita olen vaihtanut jos muistanut, sekä mikäli ovat tulleet uusien osien mukana.
Alapalloniveleen ei tarvi koskea, riittää ku raidetangonpään irrotaa ja kääntää pyörän napaa. Pultin ku ruuvaa tosiaan siitä vetonivelen läpi niin se muljahtaa akselista irti. Just vaihdoin vasemmalle puolen ja on muuten helppo homma tunti siinä vaan menikin.
Korjasin hieman kirjoitus virheitäni. Kovassa väsymys tilassa unohtuu nuo pilkut ja muut jutskat jotenkin. Sori
Korjasin hieman kirjoitus virheitäni. Kovassa väsymys tilassa unohtuu nuo pilkut ja muut jutskat jotenkin. Sori
Viimeksi muokannut Johtomies, 11.8.2006 22:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiitokset neuvoista! Nivel vaihtui ja rutinat loppui. Ei loppupelissä paha homma, tosin vetarin irroittaminen vaati hieman "sorminäppäryyttä" kun on siellä laatikon päässä aika ahdasta...
Oli muuten hauksa rasti kun se home-made palikka, (joka tuli apurungon ja tukivarren väliin) estikin sitten sopivasti vetarin irroittamisen "kolostaan". Noh, alapalloa paikalleen ja tunkilla nostettiin. Pala pois ja vetari irti. Samalla hoksattiin myös alapallon olevan mäsä. Tulipahan vaihdettua sekin.
Oli muuten hauksa rasti kun se home-made palikka, (joka tuli apurungon ja tukivarren väliin) estikin sitten sopivasti vetarin irroittamisen "kolostaan". Noh, alapalloa paikalleen ja tunkilla nostettiin. Pala pois ja vetari irti. Samalla hoksattiin myös alapallon olevan mäsä. Tulipahan vaihdettua sekin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa