Apua turbon osien laittoon!
Valvoja: ffp jäsenet
Apua turbon osien laittoon!
Juu, eli jos jossain on aiheeseen sopiva threadi nii poistakaa/lukitkaa tämä. Itse en kyllä löytänyt. Pitemmittä puheitta...
Mulla on ford Probe 2.2 turbo vm. -91, oon koittanu ettiä paljon tietoa eripuolilta netistä(mm. ford-club finland, performanceprobe jne...) ja mistään en oo löytäny sopivia neuvoja/ohjeita...
Oon tässä asentamassa lähipäivinä turboruuvia, dumppia ja vaparia... Vaparin asennus nyt on jotenki hansakssa, mutta noi muut. Osaisko joku kertoo miten noi asennetaan ja mihin. En oikeen tiiä kaikkia koneen osia, mut perus jutut on hanskassa. Eli jos joku viitsis neuvoa vähän tarkemmin mihin laitan ja mitä niin olisin tosi kiitollinen!
niin ja sit vielä jos joku neuvois miten/mihin seos ja ahtomittarit laitetaan niin olis tosi hyvä....
Mulla on ford Probe 2.2 turbo vm. -91, oon koittanu ettiä paljon tietoa eripuolilta netistä(mm. ford-club finland, performanceprobe jne...) ja mistään en oo löytäny sopivia neuvoja/ohjeita...
Oon tässä asentamassa lähipäivinä turboruuvia, dumppia ja vaparia... Vaparin asennus nyt on jotenki hansakssa, mutta noi muut. Osaisko joku kertoo miten noi asennetaan ja mihin. En oikeen tiiä kaikkia koneen osia, mut perus jutut on hanskassa. Eli jos joku viitsis neuvoa vähän tarkemmin mihin laitan ja mitä niin olisin tosi kiitollinen!
niin ja sit vielä jos joku neuvois miten/mihin seos ja ahtomittarit laitetaan niin olis tosi hyvä....
tosiaan ahtomittarille paikka johonki kompurapesän ja imusarjan välille. tuosta dumpista oon kuullu joskus semmosta että parempi mitä lähempänä kaasuläppää.. tiiä sitte. hommia enemmän tehneet vahvistakoot.
kyllä niille osille paikan löytää ku käyttää tervettä järkee ja google tietää paljon myös. :)
Esim: Tuossa ois sulle jotain siitä ruuvista.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=78498&sid=5abcda9db815233a6686a0610efc646d
kyllä niille osille paikan löytää ku käyttää tervettä järkee ja google tietää paljon myös. :)
Esim: Tuossa ois sulle jotain siitä ruuvista.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=78498&sid=5abcda9db815233a6686a0610efc646d
Jos imusarjassa ei ole vapaata lähtöä, niin oletettavasti siitä jotain letkuja lähtee kuitenkin, niin t-haaralla johonkin niistä, kunhan siinä vain on kaasuläpän ja moottorin välinen paine...kuten RH kirjoitti ahtomittaristakin.mutta mihin se ohut letku tulee? johonki imusarjaan, mutta minne sinne?
Turboruuvi pitänee laittaa hukkaportin kellolle menevään "ohjauspaineletkuun".
Meinasin jo, anteeksi vain, kehoittaa vilkaisemaan jotain perusmanuaalia turbon ideologiasta ja noiden muiden "oheislaitteiden" merkityksestä...ne kun on selvillä, niin on sitten suurinpiirtein selvillä miten noita dumppeja ja turboruuveja laitetaan ja mikä niiden merkitys on ja mitä ne tekee...turboruuvilla voi saada ikävää jälkeä aikaan...
joo, tarkotuksena ei oo nostaa noita ahtoja mihinkään huimiin lukemiin. sellanen 0.1-0.2bar noston ajattelin tehdä.... Eli siis käykö mikä tahansa niistä imusarjan letkuista?
Ja sit mitä ruuviin tulee, niin se on vähän pimennossa. Tiiän kyllä miten asennan, mutta mihin. Mulla ei oikeen oo tietoa mis toi painekello on, sen alla pitäs olla n.1 cm paksuinen letku joka vedetään poikki ja siihen väliin se ruuvi kiinni, mutta siis en tiiä missä toi kello on....
ja tiiän kyll toiminta periaatteet yms ja miten asennetaan, mutta se on hakusessa mihin laitan... teoriassa osaan laittaa, mutta käytännössä on eri juttu,...
Ja sit mitä ruuviin tulee, niin se on vähän pimennossa. Tiiän kyllä miten asennan, mutta mihin. Mulla ei oikeen oo tietoa mis toi painekello on, sen alla pitäs olla n.1 cm paksuinen letku joka vedetään poikki ja siihen väliin se ruuvi kiinni, mutta siis en tiiä missä toi kello on....
ja tiiän kyll toiminta periaatteet yms ja miten asennetaan, mutta se on hakusessa mihin laitan... teoriassa osaan laittaa, mutta käytännössä on eri juttu,...
siis just toi on ainoo mitä en tajuu :( toi hukkaportin painekello... siis millanen se on? mötikkä josta lähtee tanko? kun tietäs mis päin konetta on suunnillee...
E: joo pitääpi mennä ettimää...
sit moni on suositellu mulle ton turboruuvin yhteydessä seos- ja ahtopainemittaria... mites ne asennetaan?
E: joo pitääpi mennä ettimää...
sit moni on suositellu mulle ton turboruuvin yhteydessä seos- ja ahtopainemittaria... mites ne asennetaan?
-
- -
...hukkaportin painekello...kun tietäs mis päin konetta on suunnillee...
Saattais olla kohtuullisen lähellä turboa...
...seos- ja ahtopainemittaria... mites ne asennetaan
Riippuu tietty vähän mittareista mutta esim. seosmittarin virta ja maa vaikka virtalukolta ja signaali lambda-anturilta, olikohan nyt ulkomuistista musta johto. Ahtopainemittarille virrat ja maat (mikäli niitä tarvii) samasta paikasta kuin seosmittarille. Paine, mikäli kyseessä on mekaaninen mittari, niin vaikka siitä samasta letkusta kun otat ohjauksen dumpille.
-
- -
Vähän väärä foorumi kysellä tota kesto hommaa. Jos on "uusi lastu" asennettuna ni en menis kyllä enää kajoamaan paineisiin. Seosmittarin asennuksesta löytyy searchilla. Yksinkertaisuudessaan + ja - mittarille ja yksi piuha happitunnistimen signaali piuhasta (searchia searchia...). Ja kyllä, dumpin letkun voi haarottaa mistä tahansa kaasuläpän moottorin puoleisesta letkusta. Kannattaa lukea muitten projekti kertomuksia ja aiempia keskusteluja turbottamisesta. -Joke-:n vinkkiä ahtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta kannatan myös.
E: -Joke- olikin jo avustanut seosmittari kytkennöissä.
E: -Joke- olikin jo avustanut seosmittari kytkennöissä.
Noniin... tuli tossa dumppi laitettua... Muuten meni hyvin, mutta alko tyhjäkäynnillä tulla ongelmia... ei oikeen jaksa pysyy käynnissä ja käy tosi epätasaisesti. Dumppi siis kiinni painepuolella ja alipaineletku imusarjaan(T-liittimellä ylempään imusarjan letkuun). Muuten toimii hyvin, dumppi pelaa ja suhisee, mutta toi tyhjäkäynti on tosi epätasasta ja saammuu loppujen lopuks... Normaali ajossa toimii loistavasti, mutta toi tyhjäkäynti.. Mikä neuvoks?
Joo... no pitää koittaa mennä kattomaa jos vuotaa jostain... voiko olla ihan todella pienikin vuoto joka vaikuttaa siihen tyhjäkäyntiin? ja jos mitään vuotoja ei oo, nii auttaako jos säätää tyhjäkäyntiä korkeammalle...
PS: mites muute tyhjäkäyntiä säädetään ?
PS: mites muute tyhjäkäyntiä säädetään ?
Viimeksi muokannut Joni88, 27.5.2006 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
niin että auton sisällä ei mitään ilamäärämittaria ole, mutta ka siitä ilmamäärästä lähtee jokin tieto koneelle seoksen tekoon... no joo. taas vähän ilmaisin epäselvästi... dumpin laitoin koska päästää ylim. paineet pois ja pitäis lyhentää turbon viivettä.
mut edelleen mietin että vaikuttaako toi dumppi seokseen...
mut edelleen mietin että vaikuttaako toi dumppi seokseen...
eli ei siis mitää vakavaa???
mut edelleen kiinnostaa mikä tota vaivaa.. mikään johto ei oo irti ja kaikki on niin tiukalla ku saa... dumpin t-putki on halkaisijaltaa vähän penempi ku se kumiputki jossa kiinni... voiko tämä olla syy? mietin myös, että voinko olla laittanut alipaine letkun imusarjassa väärään letkuun kiinni?
mut edelleen kiinnostaa mikä tota vaivaa.. mikään johto ei oo irti ja kaikki on niin tiukalla ku saa... dumpin t-putki on halkaisijaltaa vähän penempi ku se kumiputki jossa kiinni... voiko tämä olla syy? mietin myös, että voinko olla laittanut alipaine letkun imusarjassa väärään letkuun kiinni?
http://img503.imageshack.us/img503/9734/turbo221py.jpg
eli tohon punasen pisteen kohdalle on dumppi laitettu, sitten punaisen nuolen kohdalle alipaineletku. pitäsi olla ihan oikeen...
ja sit vielä että tuleeko tohon vihreän kysymysmerkin/ympyrän kohdalle vapari kun meinaan senkin asentaa?
niin ja miten laskee päin persettä?
eli tohon punasen pisteen kohdalle on dumppi laitettu, sitten punaisen nuolen kohdalle alipaineletku. pitäsi olla ihan oikeen...
ja sit vielä että tuleeko tohon vihreän kysymysmerkin/ympyrän kohdalle vapari kun meinaan senkin asentaa?
niin ja miten laskee päin persettä?
kipin kopin kirjastoon tai jonnekkin hommaamaan alan perustietous kirjoja. Ei myö osata neuvoa jos sinäkään et ole varma mikä mikin osa on jne.
Ilmamäärämittarilliseen järjestelmään ei suositella dumppia koska dumppi päästää ilman pois järjestelmästä ja boxi on kerennyt jo laskea että että tarvii sen ja sen verran polttoainetta. Nyt kun se sun dumppis suhahtaa niin systeemistä katoaa ilmaa ja polttoainetta menee koneelle liikaa.
Tuossa asia raakasesti.
Minä suosittelen edelleen opiskelua niin asiat voisivat sinullekkin valottua ja muitten helpompi neuvoa.
Ilmamäärämittarilliseen järjestelmään ei suositella dumppia koska dumppi päästää ilman pois järjestelmästä ja boxi on kerennyt jo laskea että että tarvii sen ja sen verran polttoainetta. Nyt kun se sun dumppis suhahtaa niin systeemistä katoaa ilmaa ja polttoainetta menee koneelle liikaa.
Tuossa asia raakasesti.
Minä suosittelen edelleen opiskelua niin asiat voisivat sinullekkin valottua ja muitten helpompi neuvoa.
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=L2363
Tosta tilaat vähän iltalukemista ni selkenee noi turboasiat, itellä oon juuri alottanut lukee tota kirjaa ja tuntuu olevan täyttä asiaa. Suosittelen!
Tosta tilaat vähän iltalukemista ni selkenee noi turboasiat, itellä oon juuri alottanut lukee tota kirjaa ja tuntuu olevan täyttä asiaa. Suosittelen!
-
- -
- Viesti:
-
- -
huomasin että siinä, mistä dumppi puskee ilmat ulos, niin tyhjäkäynnillä se vetää ilmaa?! onko normaalia?
Putko kirjoitti samassa ketjussa!
Ettei vaan dumppi olis liian löysällä, eli alkaa aueta jo tyhjäkäynnillä.
Ja
Jos dumppi on tiukka niin se ei ole auki tyhjäkäynnillä.
Tero V:
Kuha ei vaan sattuis mittää.. etäisesti kuulen jo kun käki kukkuu.
...kukunta kuuluu jo huomattavasti lähempää.
En nyt kovin tarkaan lukenut käytyä keskustelua, mutta alkoi kiinnostamaan tuo sinun dumppi installaatio. Jotenkin minulle jäi sellainen mielikuva että siellä on nyt sekä bypass että dumppi, onko? Ja sitten että miten olet tuohon mutkaan dumpin laittanut kiinni?
Ei se oikeastaan saisi imeä ilmaa dumpin kautta, höpöksihän se menee ilmamäärien kanssa :) Jos imee, niin se on silloin auki tyhjäkäynnillä ja liian löysällä...oikea säätö on kutakuinkin niin että dumppi pysyy juuri ja juuri kiinni tyhjäkäynnillä ja vedosta löysätessä puhaltaa ilmat pihalle ilman turhaa kikatusta (=turbo sakkaa).
Aaarghh....:D
Ei se oikeastaan saisi imeä ilmaa dumpin kautta, höpöksihän se menee ilmamäärien kanssa :) Jos imee, niin se on silloin auki tyhjäkäynnillä ja liian löysällä...oikea säätö on kutakuinkin niin että dumppi pysyy juuri ja juuri kiinni tyhjäkäynnillä ja vedosta löysätessä puhaltaa ilmat pihalle ilman turhaa kikatusta (=turbo sakkaa).
Aaarghh....:D
otitko siis vakio by-passin pois ennenku laitoit ton dumpin ? jotenki musta tuntuu, että tähä autoon haluttiin vaa suhaukset ku laittaa ruisingeissa isompaa pesään =)
ps. http://fin-tuning.net/FTBB/index.php?PH ... ee4&page=2
tos on perusjutut mitkä kannattaa holdaa ennen mihkään koskemista ainakin.
ps. http://fin-tuning.net/FTBB/index.php?PH ... ee4&page=2
tos on perusjutut mitkä kannattaa holdaa ennen mihkään koskemista ainakin.
tulipa nostettuu vanhahkoa aihetta...
asiaan liittyen. Mulla oli ongelma ton tyhjäkäynnin kans, pudotti valoihin pysäyttäessä aina kiekat sinne 250-500rpm ja sit nous siihe normii ja välillä sit sammu kokonaa. Säädin nyt ilmaruvia ja sain toimii. ei kyl ihan pelkkä ilmaruuvin säätö auttanu, vaa piti dumpin jouseen laittaa jäykkyyttä. 1 prikka oli liian vähä ja 2 prikkaa nii ei dumppi suhise... eli mitäs olis tehtävissä? jos on 1 prikka nii tyhjäkäynti juoksee aavistuksen ja kahdella ei yhtään...
asiaan liittyen. Mulla oli ongelma ton tyhjäkäynnin kans, pudotti valoihin pysäyttäessä aina kiekat sinne 250-500rpm ja sit nous siihe normii ja välillä sit sammu kokonaa. Säädin nyt ilmaruvia ja sain toimii. ei kyl ihan pelkkä ilmaruuvin säätö auttanu, vaa piti dumpin jouseen laittaa jäykkyyttä. 1 prikka oli liian vähä ja 2 prikkaa nii ei dumppi suhise... eli mitäs olis tehtävissä? jos on 1 prikka nii tyhjäkäynti juoksee aavistuksen ja kahdella ei yhtään...
Mitenkään et sitä noilla nykysillä vehkeillä saa toimimaan täydellisesti. Laita vaan se by-pass takas niin alkaa toimimaan.
Jos välttämättä haluat ton dumpin pitää, ja saada koneen vielä toimimaankin kunnolla, niin suuntaappa katsees johonkin jälkiasennettavaan moottorinohjausjärjestelmään. Itse en kyllä tähän leikkiin lähtisi vain yksien suhinoiden takia.
Jos välttämättä haluat ton dumpin pitää, ja saada koneen vielä toimimaankin kunnolla, niin suuntaappa katsees johonkin jälkiasennettavaan moottorinohjausjärjestelmään. Itse en kyllä tähän leikkiin lähtisi vain yksien suhinoiden takia.
-
- -
Tulee mieleen yksi keskustelu erään virittelijän kanssa joskus kaljapäissä. " Joskus tulee aivan ihme juttuja mitä halutaan autoon, pitääs virittää niin ettei tehoa tule yhtään lisää, mutta väännön pitäisi kasvaa huomattavasti". Kyllä tollekkin saatiin ratkaisu, päällekkäinhuudolla muutaman miehen toimesta :) , vaatii kyllä aika pässiä ohjelmaa ekuun.
Mutta tosiaankin toi tietyn alueen pikkuriikkinen parantaminen on turhaa, kun samalla sais 10 muutakin kalaa.
Mutta tosiaankin toi tietyn alueen pikkuriikkinen parantaminen on turhaa, kun samalla sais 10 muutakin kalaa.
joo ymmärrän yskän :D en sanonut tarpeeksi selkeästi :) eli toi 0-120kmh kiihtyvyys on ihan riittävää, mutta siitä eteenpäin ei ota vauhtia ''minulle'' tarpeeksi nopeasti... siks mietinkin että mitäs kannattais tehä että sinne puolelle sais jokusen parannuksen. Laitatan putkiston ja uus katti tulee/jätän pois en oo päättäny viel, nii ja sit vapari. mietin että mitähän muuta koneen ulkoista kannattaa tehä. mulla on lastukin, mutta mietin että voiko niitä päivittää uudestaan vai tilaako uuden lastun paremmalla softalla...
Koneen ulkoiset konstit, joissa ajonopeudella on merkitystä lienee aika vähissä. Lähinnä tulee mieleen että ilmanvastusta pois ja patopainetta ilmanottoon... Mutta tuskin sellasta on ajateltu kuitenkaan. Onko siitä tehosta sitten haittaa pienemmissä nopeuksissa? Valitettavasti yleensä eri vaihteilla käydään sama tehoalue läpi jos pito riittää ja ei ole jotain tosi hassua moottorinohjausta.
Hitto mitkä naurut irtos..
Tässä kannattais topicin aloittajan laittaa vaikka kuva esille mitä on tullut tehtyä sinne fordin konehuoneeseen. Niin pahasti on puurot ja vellit sekaisin, että varmasti on kohta jotain rikki. Tai vielä parempaa, ottaa ne autoon kuulumattomat "viritys" osat pois, opiskella muutama viikko autotekniikka ja miettiä sen jälkeen onko koko touhussa mitään järkeä.
Niinkuin RH joskus totesi, ahtopaineet dumb (ei kirjoitusvirhettä) valven kanssa oli pienemmät vaihteen vaihdon jälkeen kuin ilman. Ja silloin kyse oli jo oikeasti viritetystä autosta.
Tässä kannattais topicin aloittajan laittaa vaikka kuva esille mitä on tullut tehtyä sinne fordin konehuoneeseen. Niin pahasti on puurot ja vellit sekaisin, että varmasti on kohta jotain rikki. Tai vielä parempaa, ottaa ne autoon kuulumattomat "viritys" osat pois, opiskella muutama viikko autotekniikka ja miettiä sen jälkeen onko koko touhussa mitään järkeä.
Niinkuin RH joskus totesi, ahtopaineet dumb (ei kirjoitusvirhettä) valven kanssa oli pienemmät vaihteen vaihdon jälkeen kuin ilman. Ja silloin kyse oli jo oikeasti viritetystä autosta.
Dear Joni,
Sinulla on turboahtimella varustettu bensalla kulkeva auto. Se kulkee kovempaa kun nostat ahtopainetta. Asentamalla sen turboruuvin voit estää hukkaporttia toimimasta tehtaalla säädetystä arvosta poikkeavasti. Hyvässä tapauksessa autosi
ruisku huomaa lisääntyneen ahtopaineen/ilmamäärän ja huomaaa ruiskuttaa enemmän bensaa. Jos bensaa ei tule lisää menee värkki laihalle ja rikki.
Dumppien kanssa sählääminen vaikuttaa koneen toimintaan tilanteessa kun kaasu nostetaan ylös (eli ei haluta mennä kovempaa).
Sinulla on turboahtimella varustettu bensalla kulkeva auto. Se kulkee kovempaa kun nostat ahtopainetta. Asentamalla sen turboruuvin voit estää hukkaporttia toimimasta tehtaalla säädetystä arvosta poikkeavasti. Hyvässä tapauksessa autosi
ruisku huomaa lisääntyneen ahtopaineen/ilmamäärän ja huomaaa ruiskuttaa enemmän bensaa. Jos bensaa ei tule lisää menee värkki laihalle ja rikki.
Dumppien kanssa sählääminen vaikuttaa koneen toimintaan tilanteessa kun kaasu nostetaan ylös (eli ei haluta mennä kovempaa).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”