Apua turbon osien laittoon!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

Apua turbon osien laittoon!

ViestiKirjoittaja Joni88 » 23.5.2006 0:52

Juu, eli jos jossain on aiheeseen sopiva threadi nii poistakaa/lukitkaa tämä. Itse en kyllä löytänyt. Pitemmittä puheitta...

Mulla on ford Probe 2.2 turbo vm. -91, oon koittanu ettiä paljon tietoa eripuolilta netistä(mm. ford-club finland, performanceprobe jne...) ja mistään en oo löytäny sopivia neuvoja/ohjeita...

Oon tässä asentamassa lähipäivinä turboruuvia, dumppia ja vaparia... Vaparin asennus nyt on jotenki hansakssa, mutta noi muut. Osaisko joku kertoo miten noi asennetaan ja mihin. En oikeen tiiä kaikkia koneen osia, mut perus jutut on hanskassa. Eli jos joku viitsis neuvoa vähän tarkemmin mihin laitan ja mitä niin olisin tosi kiitollinen!

niin ja sit vielä jos joku neuvois miten/mihin seos ja ahtomittarit laitetaan niin olis tosi hyvä....

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 23.5.2006 11:53

seosmittari lambdaan ja ahtomittari turbon painepuolelle

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.5.2006 12:20

tosiaan ahtomittarille paikka johonki kompurapesän ja imusarjan välille. tuosta dumpista oon kuullu joskus semmosta että parempi mitä lähempänä kaasuläppää.. tiiä sitte. hommia enemmän tehneet vahvistakoot.

kyllä niille osille paikan löytää ku käyttää tervettä järkee ja google tietää paljon myös. :)

Esim: Tuossa ois sulle jotain siitä ruuvista.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=78498&sid=5abcda9db815233a6686a0610efc646d

RH
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 8:50

ViestiKirjoittaja RH » 23.5.2006 13:33

Saattaapi olla viisaampaa sijoittaa ahtomittari kaasuläpän ja imuventtiilin välimaastoon.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 23.5.2006 17:10

Osaisko joku niinku neuvoo miten se käytännössä tehää... eli mikä kytketään ja mihinki...

just kävin dumpin ja turboruuvin ostaa... Dumpin asennuksen tajusin muuten kokonaan, mutta mihin se ohut letku tulee? johonki imusarjaan, mutta minne sinne?

Ja mihin kohtaan sijoitan ton turboruuvin?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 23.5.2006 17:18

mutta mihin se ohut letku tulee? johonki imusarjaan, mutta minne sinne?
Jos imusarjassa ei ole vapaata lähtöä, niin oletettavasti siitä jotain letkuja lähtee kuitenkin, niin t-haaralla johonkin niistä, kunhan siinä vain on kaasuläpän ja moottorin välinen paine...kuten RH kirjoitti ahtomittaristakin.

Turboruuvi pitänee laittaa hukkaportin kellolle menevään "ohjauspaineletkuun".

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 23.5.2006 17:25

Kuha ei vaan sattuis mittää.. etäisesti kuulen jo kun käki kukkuu.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 23.5.2006 17:29

Meinasin jo, anteeksi vain, kehoittaa vilkaisemaan jotain perusmanuaalia turbon ideologiasta ja noiden muiden "oheislaitteiden" merkityksestä...ne kun on selvillä, niin on sitten suurinpiirtein selvillä miten noita dumppeja ja turboruuveja laitetaan ja mikä niiden merkitys on ja mitä ne tekee...turboruuvilla voi saada ikävää jälkeä aikaan...

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 23.5.2006 17:41

joo, tarkotuksena ei oo nostaa noita ahtoja mihinkään huimiin lukemiin. sellanen 0.1-0.2bar noston ajattelin tehdä.... Eli siis käykö mikä tahansa niistä imusarjan letkuista?

Ja sit mitä ruuviin tulee, niin se on vähän pimennossa. Tiiän kyllä miten asennan, mutta mihin. Mulla ei oikeen oo tietoa mis toi painekello on, sen alla pitäs olla n.1 cm paksuinen letku joka vedetään poikki ja siihen väliin se ruuvi kiinni, mutta siis en tiiä missä toi kello on....

ja tiiän kyll toiminta periaatteet yms ja miten asennetaan, mutta se on hakusessa mihin laitan... teoriassa osaan laittaa, mutta käytännössä on eri juttu,...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 23.5.2006 18:21

no jos teoriassa tiedät mikä on hukkaportin painekello niin helpointa varmaan ruveta etsimään sitä painekelloa hukkaportin lähettyviltä. siinä on sellanen mötikkä johon tulee letku ja siitä lähtee tanko kohti hukkaporttia. löytyy siis ahtimen pakopuolelta.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 23.5.2006 18:25

siis just toi on ainoo mitä en tajuu :( toi hukkaportin painekello... siis millanen se on? mötikkä josta lähtee tanko? kun tietäs mis päin konetta on suunnillee...

E: joo pitääpi mennä ettimää...

sit moni on suositellu mulle ton turboruuvin yhteydessä seos- ja ahtopainemittaria... mites ne asennetaan?

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 23.5.2006 19:00

Kuha ei vaan sattuis mittää.. etäisesti kuulen jo kun käki kukkuu.


No eihän tossa mitään pahaa oo, pianhan on juhannus ja kaikkee. Kyllähän käen pitää päästä mellakoimaan jussina ;)

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 23.5.2006 20:12

...hukkaportin painekello...kun tietäs mis päin konetta on suunnillee...


Saattais olla kohtuullisen lähellä turboa...

...seos- ja ahtopainemittaria... mites ne asennetaan


Riippuu tietty vähän mittareista mutta esim. seosmittarin virta ja maa vaikka virtalukolta ja signaali lambda-anturilta, olikohan nyt ulkomuistista musta johto. Ahtopainemittarille virrat ja maat (mikäli niitä tarvii) samasta paikasta kuin seosmittarille. Paine, mikäli kyseessä on mekaaninen mittari, niin vaikka siitä samasta letkusta kun otat ohjauksen dumpille.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 23.5.2006 22:59

joo... eli siis ton dumpin pikkuletkun voi sijottaa mihin vaan imusarjasta lähtevään letkuun? kunhan on siinä imun ja kaasuläpän välissä?

ja sit viel et kuinka korkeita paineita toi kone vakiona kestää? tai no uus lastu asennettu... ku ajattelin sellast 0.5-0.6 nii kstääköhän sen?

maagi
-
Viestit: 145
Liittynyt: 15.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja maagi » 24.5.2006 4:31

Aina voi koittaa kestääkö.. Kyllä sen sitten huomaa ellei kestänyt, että sitä ei tarvitse murehtia.
:)

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.5.2006 21:06

Vähän väärä foorumi kysellä tota kesto hommaa. Jos on "uusi lastu" asennettuna ni en menis kyllä enää kajoamaan paineisiin. Seosmittarin asennuksesta löytyy searchilla. Yksinkertaisuudessaan + ja - mittarille ja yksi piuha happitunnistimen signaali piuhasta (searchia searchia...). Ja kyllä, dumpin letkun voi haarottaa mistä tahansa kaasuläpän moottorin puoleisesta letkusta. Kannattaa lukea muitten projekti kertomuksia ja aiempia keskusteluja turbottamisesta. -Joke-:n vinkkiä ahtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta kannatan myös.

E: -Joke- olikin jo avustanut seosmittari kytkennöissä.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 26.5.2006 23:48

Noniin... tuli tossa dumppi laitettua... Muuten meni hyvin, mutta alko tyhjäkäynnillä tulla ongelmia... ei oikeen jaksa pysyy käynnissä ja käy tosi epätasaisesti. Dumppi siis kiinni painepuolella ja alipaineletku imusarjaan(T-liittimellä ylempään imusarjan letkuun). Muuten toimii hyvin, dumppi pelaa ja suhisee, mutta toi tyhjäkäynti on tosi epätasasta ja saammuu loppujen lopuks... Normaali ajossa toimii loistavasti, mutta toi tyhjäkäynti.. Mikä neuvoks?

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 27.5.2006 9:14

epäilen että jostain vuotaa ja saa liikaa ilmaa ja sitte sekoaa toi tyhjäkäynti. Tai sitten sulla on lähtenyt joku johto vahingossa irti.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 27.5.2006 15:10

Joo... no pitää koittaa mennä kattomaa jos vuotaa jostain... voiko olla ihan todella pienikin vuoto joka vaikuttaa siihen tyhjäkäyntiin? ja jos mitään vuotoja ei oo, nii auttaako jos säätää tyhjäkäyntiä korkeammalle...

PS: mites muute tyhjäkäyntiä säädetään ?
Viimeksi muokannut Joni88, 27.5.2006 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.5.2006 15:37

tai sit sul on ilmamäärämittarilla varustettu auto ja sen takia sekoilee kun putoo kaasulta tyhjäkäynnille.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 27.5.2006 16:30

joo, sisään ei mitää mittarii tuu, mutta lastulle ilmeisesti piuhat lähtee... ennen dumpin asennusta toimi ku unelma, nyt alko vaa jotai ongelmii tulee... ei muuten, mutta pelottaa ettei toi nyt vedä seoksia liian laihalle tjsp, ettei kilahda normaaliajossa...

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 27.5.2006 16:36

joo, sisään ei mitää mittarii tuu, mutta lastulle ilmeisesti piuhat lähtee...

Hä?

ennen dumpin asennusta toimi ku unelma, nyt alko vaa jotai ongelmii tulee....

Oliko sulla joku syy miksi se dumppi piti sinne saada?

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 27.5.2006 16:40

niin että auton sisällä ei mitään ilamäärämittaria ole, mutta ka siitä ilmamäärästä lähtee jokin tieto koneelle seoksen tekoon... no joo. taas vähän ilmaisin epäselvästi... dumpin laitoin koska päästää ylim. paineet pois ja pitäis lyhentää turbon viivettä.

mut edelleen mietin että vaikuttaako toi dumppi seokseen...

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 27.5.2006 18:01

nyt huomasin et pakoputkestakin tulee nestettä... en tiiä mitä on muttei haise kovinkaan miltään... ennen dumppia siis ei tullu...

auttakaa nyt joku, olis tärkee saada ajoon viel tänää!

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 27.5.2006 18:08

oiskohan kondensoitunutta vettä? :)

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 27.5.2006 18:12

eli ei siis mitää vakavaa???

mut edelleen kiinnostaa mikä tota vaivaa.. mikään johto ei oo irti ja kaikki on niin tiukalla ku saa... dumpin t-putki on halkaisijaltaa vähän penempi ku se kumiputki jossa kiinni... voiko tämä olla syy? mietin myös, että voinko olla laittanut alipaine letkun imusarjassa väärään letkuun kiinni?

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 27.5.2006 20:21

otappa dumppi irti ja kokeile toimiiko normaalisti? jos vahinko on käynyt viilto on jossain putkessa ni se riittää. näin ainakin väittäsin.. itellä tosin ei oo turbo laitteista kokemusta enää muutamaan vuoteen..

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 27.5.2006 21:18

Ettei vaan dumppi olis liian löysällä, eli alkaa aueta jo tyhjäkäynnillä.
Otappa dumpille menevä ohut letku irti koneen käydessä, toisaalta jos tuossa on ilmamäärä mittari niin silloin kun dumppi päästää painetta pihalle niin kone menee pirun rikkaalle...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.5.2006 21:41

Kuva

Eikös toi ole ilmamäärämittarillinen (vane afm), ja onhan tossa vakionakin bypassi tosta kuvasta päätellen. Kuva on Ford-probe.net:istä. Ilmeisesti vakio proben koneen diagrammi. Ja tosta sitten selviskin syy, sulla menee seokset päin p*rsettä kun lasket tyhjäkäynnille.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 27.5.2006 22:00

Jos dumppi on tiukka niin se ei ole auki tyhjäkäynnillä.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 28.5.2006 20:24

siis pitääkö dumpin jousen olla tiukka vai löysä?

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 28.5.2006 20:32

http://img503.imageshack.us/img503/9734/turbo221py.jpg

eli tohon punasen pisteen kohdalle on dumppi laitettu, sitten punaisen nuolen kohdalle alipaineletku. pitäsi olla ihan oikeen...

ja sit vielä että tuleeko tohon vihreän kysymysmerkin/ympyrän kohdalle vapari kun meinaan senkin asentaa?

niin ja miten laskee päin persettä?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.5.2006 21:01

No joo kysymysmerkin kohdalle voi laittaa sen suodattimen. No siten, että se päästää ilmat ulos ilmamäärämittarin jälkeen = boksi luulee että ne ilmat menee koneeseen = seos menee helvetin rikkaalle = auton käynti ontuu.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 28.5.2006 21:08

siis päästä tosta punaisen nuolen kohdalta ulos vai? ja eiks se ollu niin että jos seos on laihalla niin se on paljon vaarallisempaa koneen kannalta ku rikkaalla?

niin ja sit et kun vaihdan sen jäykemmän jousen huomenna, niin sillon ei seosten pitäs mennä perseelleen?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.5.2006 21:38

Eiku jos se päästää paineet pois ilmamäärämittarin takaa. Joo liian rikkaalla EI ole turvallista koneen kannalta, yhtä vaarallista ku laihalla, laiha seos rikkoo koneen kerralla, liian rikkaalla se kestää vaan kauemmin.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 28.5.2006 21:47

mut ei toi mun mielestä päästä ilmoja ulos mistää... ku noi letkut on kiinni nii ei vuoda mistää... ainoastaa toi dumppi taitaa jotenki sit vuotaa jos kerran jousi on liian löysä. mukka kun vaihdan sen, nii homman pitäs korjaantua?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 28.5.2006 23:17

No eiks se dumppi just päästä ilmat pihalle?

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 28.5.2006 23:24

joo päästää... mut siis ei kai se niitä päästä sinne alipaineletkuun?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.5.2006 0:16

ääh... siis kun dumppi päästä ulkoilmaan ilmamäärämittarin läpi kulkenutta ilmaa joka siis ei menekkään koneeseen niin sen takia se kone voi vähän oireilla.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 29.5.2006 1:24

onko noin joka dumpin kanssa? ja joudunko säätämään seosta? jos kone käy ja kukkuu normaalisti niin eihän sit seosta varmaan tartte säätää?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 29.5.2006 8:08

kipin kopin kirjastoon tai jonnekkin hommaamaan alan perustietous kirjoja. Ei myö osata neuvoa jos sinäkään et ole varma mikä mikin osa on jne.
Ilmamäärämittarilliseen järjestelmään ei suositella dumppia koska dumppi päästää ilman pois järjestelmästä ja boxi on kerennyt jo laskea että että tarvii sen ja sen verran polttoainetta. Nyt kun se sun dumppis suhahtaa niin systeemistä katoaa ilmaa ja polttoainetta menee koneelle liikaa.
Tuossa asia raakasesti.
Minä suosittelen edelleen opiskelua niin asiat voisivat sinullekkin valottua ja muitten helpompi neuvoa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.5.2006 18:19

http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=L2363

Tosta tilaat vähän iltalukemista ni selkenee noi turboasiat, itellä oon juuri alottanut lukee tota kirjaa ja tuntuu olevan täyttä asiaa. Suosittelen!

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.5.2006 21:43

Kyseinen kirja löytyy omasta hyllystä. Priima kamaa.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 29.5.2006 22:29

Pitää HETI pistää tilaukseen :)

Nyt kun tovin keskustelin dumpeista "tietävän" henkilön kanssa niin sain vähän enempi selville asiasta... Eli dumppi laittaa seoksen rikkaalle vain silloin kun se suhauttaa paineet pois, eikö?

vaihdoin omaan dumppiin nyt jäykemmän jousen ja johan alko toimia :P

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.5.2006 22:31

Niin, ja dumppi kokonaan umpeen niin ei varmasti päästä vaikuttamaan lambdaan.

Ja hyöty oli...?

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 29.5.2006 22:38

siis mitä meinaat tolla että dumppi kokonaan umpeen?

kyllähän toi turbon viive väheni....

huomasin että siinä, mistä dumppi puskee ilmat ulos, niin tyhjäkäynnillä se vetää ilmaa?! onko normaalia? kaverin kanssa just edellä mainittua kirjaa luettiin ja ei oikee löytyny tietoo...

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 30.5.2006 12:01

huomasin että siinä, mistä dumppi puskee ilmat ulos, niin tyhjäkäynnillä se vetää ilmaa?! onko normaalia?


Putko kirjoitti samassa ketjussa!
Ettei vaan dumppi olis liian löysällä, eli alkaa aueta jo tyhjäkäynnillä.

Ja
Jos dumppi on tiukka niin se ei ole auki tyhjäkäynnillä.


Tero V:
Kuha ei vaan sattuis mittää.. etäisesti kuulen jo kun käki kukkuu.

...kukunta kuuluu jo huomattavasti lähempää.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 30.5.2006 12:24

En nyt kovin tarkaan lukenut käytyä keskustelua, mutta alkoi kiinnostamaan tuo sinun dumppi installaatio. Jotenkin minulle jäi sellainen mielikuva että siellä on nyt sekä bypass että dumppi, onko? Ja sitten että miten olet tuohon mutkaan dumpin laittanut kiinni?

Ei se oikeastaan saisi imeä ilmaa dumpin kautta, höpöksihän se menee ilmamäärien kanssa :) Jos imee, niin se on silloin auki tyhjäkäynnillä ja liian löysällä...oikea säätö on kutakuinkin niin että dumppi pysyy juuri ja juuri kiinni tyhjäkäynnillä ja vedosta löysätessä puhaltaa ilmat pihalle ilman turhaa kikatusta (=turbo sakkaa).

Aaarghh....:D

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 30.5.2006 14:15

joo, no kuinka kireelle se pitää sit laittaa ku on jo jäykin jousi sisällä? tuli mukana 3 erivahvuista jousta, ja jäykin on sisällä... ppitääkö jostain hommata vielä jäykempi tai venyttää nykyistä jousta?

Bulz^
-
Viestit: 318
Liittynyt: 28.9.2005 17:41

ViestiKirjoittaja Bulz^ » 1.6.2006 4:50

otitko siis vakio by-passin pois ennenku laitoit ton dumpin ? jotenki musta tuntuu, että tähä autoon haluttiin vaa suhaukset ku laittaa ruisingeissa isompaa pesään =)

ps. http://fin-tuning.net/FTBB/index.php?PH ... ee4&page=2

tos on perusjutut mitkä kannattaa holdaa ennen mihkään koskemista ainakin.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 1.6.2006 14:52

Sain toimimaan ton dumpin jo.. laitoin prikkoja ton jousen alle nii kiristy lisää.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 2.6.2006 17:18

onko muuten haittaava tekijä jos dumppi kuumenee koneen käydessä?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 2.6.2006 18:03

Voishan siihen kai jonkun vesijäähyn laittaa.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 2.6.2006 18:55

Voishan siihen kai jonkun vesijäähyn laittaa.


Joo kannattaa laittaa ihmeesää, isot pojat puhu et voi tulla parikyt heppaa lisää

Saitko laitettuu sen turbo ruuvin paikalle ?

Laita semmoseen imusarjaan tulevaan letkuun T haara väliin ja laita sen turbo ruuvin siihen niin rupee voima puhuu

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 27.7.2006 0:31

tulipa nostettuu vanhahkoa aihetta...

asiaan liittyen. Mulla oli ongelma ton tyhjäkäynnin kans, pudotti valoihin pysäyttäessä aina kiekat sinne 250-500rpm ja sit nous siihe normii ja välillä sit sammu kokonaa. Säädin nyt ilmaruvia ja sain toimii. ei kyl ihan pelkkä ilmaruuvin säätö auttanu, vaa piti dumpin jouseen laittaa jäykkyyttä. 1 prikka oli liian vähä ja 2 prikkaa nii ei dumppi suhise... eli mitäs olis tehtävissä? jos on 1 prikka nii tyhjäkäynti juoksee aavistuksen ja kahdella ei yhtään...

Laazio
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 18.4.2006 14:23

ViestiKirjoittaja Laazio » 27.7.2006 10:04

Varmista onko siinä koneessa By-pass jo vakiona, ja heitä se dumppi mäkeen sieltä.

Voit ostaa sellaisen Cd:n tilalle jossa on dumpin suhinoita..

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 27.7.2006 17:20

On tos bypass, mut ei oo käytössä ku on dumppi. Miks se pitäs sielt heittää pois? Ku ei oo mulla ollu tapana ekan pikku ongelman takia lopettaa, toisin kuin eräillä....

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 27.7.2006 17:39

Mitenkään et sitä noilla nykysillä vehkeillä saa toimimaan täydellisesti. Laita vaan se by-pass takas niin alkaa toimimaan.

Jos välttämättä haluat ton dumpin pitää, ja saada koneen vielä toimimaankin kunnolla, niin suuntaappa katsees johonkin jälkiasennettavaan moottorinohjausjärjestelmään. Itse en kyllä tähän leikkiin lähtisi vain yksien suhinoiden takia.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 30.7.2006 15:42

tää nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mut mitähän kannattas tehä ku tarttis lisää tehoa/vääntöä korkeille nopeuksille, tyyliin 120km/h-->
tulossa on vapari ja uus putkisto, mitäs sit vielä?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 30.7.2006 21:11

isompi turbo? tai isompi tilavuuksinen kone :D

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 30.7.2006 21:26

Tuo onkin paha, virittäminen kun yleensä parantaa suorituskykyä koko käyttöalueella. Tuo ohituskiihtyvyyden lisääminen moottoritiellä on aika uutta.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 30.7.2006 21:58

Tulee mieleen yksi keskustelu erään virittelijän kanssa joskus kaljapäissä. " Joskus tulee aivan ihme juttuja mitä halutaan autoon, pitääs virittää niin ettei tehoa tule yhtään lisää, mutta väännön pitäisi kasvaa huomattavasti". Kyllä tollekkin saatiin ratkaisu, päällekkäinhuudolla muutaman miehen toimesta :) , vaatii kyllä aika pässiä ohjelmaa ekuun.

Mutta tosiaankin toi tietyn alueen pikkuriikkinen parantaminen on turhaa, kun samalla sais 10 muutakin kalaa.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 30.7.2006 23:36

joo ymmärrän yskän :D en sanonut tarpeeksi selkeästi :) eli toi 0-120kmh kiihtyvyys on ihan riittävää, mutta siitä eteenpäin ei ota vauhtia ''minulle'' tarpeeksi nopeasti... siks mietinkin että mitäs kannattais tehä että sinne puolelle sais jokusen parannuksen. Laitatan putkiston ja uus katti tulee/jätän pois en oo päättäny viel, nii ja sit vapari. mietin että mitähän muuta koneen ulkoista kannattaa tehä. mulla on lastukin, mutta mietin että voiko niitä päivittää uudestaan vai tilaako uuden lastun paremmalla softalla...

V-P_N
-
Viestit: 36
Liittynyt: 14.1.2005 20:56

ViestiKirjoittaja V-P_N » 31.7.2006 10:40

Koneen ulkoiset konstit, joissa ajonopeudella on merkitystä lienee aika vähissä. Lähinnä tulee mieleen että ilmanvastusta pois ja patopainetta ilmanottoon... Mutta tuskin sellasta on ajateltu kuitenkaan. Onko siitä tehosta sitten haittaa pienemmissä nopeuksissa? Valitettavasti yleensä eri vaihteilla käydään sama tehoalue läpi jos pito riittää ja ei ole jotain tosi hassua moottorinohjausta.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 31.7.2006 11:15

Laita ISO scooppi ja ram-air systeemi pellin alle :-D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.7.2006 11:34

toi 0-120kmh kiihtyvyys on ihan riittävää, mutta siitä eteenpäin ei ota vauhtia ''minulle'' tarpeeksi nopeasti...

Herää kysymys, mitäpä käyttöä 120 km/h kovemmilla nopeuksilla Suomessa onkaan?

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 31.7.2006 17:06

no teoriassa ei mitään... mutta kyllä jokainen varmasti tykkää ajaa kovempaaki :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 31.7.2006 18:29

Herää kysymys, mitäpä käyttöä 120 km/h kovemmilla nopeuksilla Suomessa onkaan?

Valtion kassan kasvattaminen? :D

A. Koro
-
Viestit: 66
Liittynyt: 13.11.2003 17:45

ViestiKirjoittaja A. Koro » 31.7.2006 21:11

Hitto mitkä naurut irtos..

Tässä kannattais topicin aloittajan laittaa vaikka kuva esille mitä on tullut tehtyä sinne fordin konehuoneeseen. Niin pahasti on puurot ja vellit sekaisin, että varmasti on kohta jotain rikki. Tai vielä parempaa, ottaa ne autoon kuulumattomat "viritys" osat pois, opiskella muutama viikko autotekniikka ja miettiä sen jälkeen onko koko touhussa mitään järkeä.

Niinkuin RH joskus totesi, ahtopaineet dumb (ei kirjoitusvirhettä) valven kanssa oli pienemmät vaihteen vaihdon jälkeen kuin ilman. Ja silloin kyse oli jo oikeasti viritetystä autosta.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 1.8.2006 16:42

kyllähän tossa onkin kuva yhdessä viestissä... ja kysyinkin täältä neuvoa, koska kaikki ei toimi samalla tavalla kun teoriassa pitäisi. ei tosta sunkaan viestistä paljon apua ollut...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.8.2006 23:00

Joo, mutta ilman kunnon pohjatietoja on aika hankala auttaa / ymmärtää auttajaa ;)

travi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.9.2004 23:11

ViestiKirjoittaja travi » 11.8.2006 14:10

Dear Joni,


Sinulla on turboahtimella varustettu bensalla kulkeva auto. Se kulkee kovempaa kun nostat ahtopainetta. Asentamalla sen turboruuvin voit estää hukkaporttia toimimasta tehtaalla säädetystä arvosta poikkeavasti. Hyvässä tapauksessa autosi
ruisku huomaa lisääntyneen ahtopaineen/ilmamäärän ja huomaaa ruiskuttaa enemmän bensaa. Jos bensaa ei tule lisää menee värkki laihalle ja rikki.
Dumppien kanssa sählääminen vaikuttaa koneen toimintaan tilanteessa kun kaasu nostetaan ylös (eli ei haluta mennä kovempaa).

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 11.8.2006 22:11

vaikuttaako turbon toimintaa mitenkään jos vaihtaa isompaa putkistoa. täs tapaukses 2.25-->2.5 kokoon. yks tyyppi sano et turbo voi alkaa pätkii jne... eli mitäs mieltä täällä ootte?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.8.2006 23:37

"turbo voi alkaa pätkiä" WTF :P
Oha isompi putkisto aina pop, varsinki turbo vehkeessä.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 12.8.2006 1:52

eli ei siis pitäs olla haittaa... näin myös omasta mielestäni. Yks tuttu autoasentaja sano että voi ahdot alkaa seilata jos laittaa liian isoa putkistoa ku virtaukset muuttuu tai jotai... en oikee ottanu selvää mutta eihän tässä nyt oo kovin isosta muutoksesta kyse...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.8.2006 16:01

Jaa-a, mitenköhän ne ahdot meinais seilata putken vaihdolla, kun ahtoja säädetään hukkaportilla, joka on ennen turbiinia ja sille otetaan signaali kompressoripuolelta. Periaatteessa jos laki sallisi, niin paras putki ois vaan megafooni-tyylinen tötterö turbon pakopesän jälkipuolella.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 12.8.2006 22:48

joo sitähän mäkin. ihmettelin itsekki tota väittämää mutta päätin kuitenkin varmistaa. kiitos siitä!
uusi putki tulkoon siis maanantaina.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa