Korkeussäädettävä alusta+katsastus?
Valvoja: ffp jäsenet
Korkeussäädettävä alusta+katsastus?
Moi!Tarttis tuo korkeussäädettävä katsastaa ja tuli vaan mieleen, että mistä tuo maaginen 8cm maavara, joka kuulemma pitäisi löytyä mitataan/millä korkeudella leimalle edes kannattaa yrittää?Onko porukoilla ollut ongelmia säädettävän alustan katsastuksessa..millaisia?Auto on Golf IV GTI.
Eihän tuossa mitään, todistus tulee sarjan mukana. Pyörät nyt joudut suuntauttamaan muutenkin alustan vaihdon jälkeen (toivottavasti olet), pyydät vain sitten siihen sen lapun joukkoon mistä inssi näkee että suunnattu oikein ja suuntaus päivänmäärän. Kerrot sille että autossa on maanvaraa se 8cm (oikeasti) lyöt vaikka mitan käteen jos ei siltä satu löytymään ;) aivan sama se sitten onko tuota autoa madallettua 51mm vai xxx mm :D
Aihetta hieman sivuten. Kaverilla kävi aivan hiljattain kutakuinkin siten että meni katsastamaan autoa kuten tuon ikäisissä on vuosittain tapana. Olikohan autossa säädettävä alusta, alustasarja kuitenkin, niin katsastusmies päätti pompauttaa auton. Ei iskareiden vuoksi, ei mataluuden vuoksi, eikä riittämättömien hyväksyntöjen tai rengaskulmien vuoksi vaan sen vuoksi että autossa ei ollut hänen mielestään riittävästi joustoa.
Miten määritellään milloin autossa riittävästi joustoa, onko aiheesta olemassa pykäliä.
Kaveri selvisi tuosta ja sai auton leimaan uusintatarkastuksesta vaihtamalla jouset taakse, joskin auto tippui entisestään aika rajusti. Katsastusmiehelle riitti nyt kuitenkin jousto, mutta "rangaistukseksi" rekisteriotteeseen merkattiin nyt auton korkeus tuolla alustalla ilman erillistä muutoskatsastusta.
Mielestäni hiukan merkillistä toimintaa konttorin tiimoilta...korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni inssi toimi aikalailla mielivaltaisesti ja jokseenkin virheellisesti.
Miten määritellään milloin autossa riittävästi joustoa, onko aiheesta olemassa pykäliä.
Kaveri selvisi tuosta ja sai auton leimaan uusintatarkastuksesta vaihtamalla jouset taakse, joskin auto tippui entisestään aika rajusti. Katsastusmiehelle riitti nyt kuitenkin jousto, mutta "rangaistukseksi" rekisteriotteeseen merkattiin nyt auton korkeus tuolla alustalla ilman erillistä muutoskatsastusta.
Mielestäni hiukan merkillistä toimintaa konttorin tiimoilta...korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni inssi toimi aikalailla mielivaltaisesti ja jokseenkin virheellisesti.
Itse käytin auton tuossa pari kuukautta sitten muutoskatsastuksessa, alusta + renkaat.
Inssi käski ajaa halliin, tein niin. Annoin sille laput käteen (= tuv-laput, jotka tuli siis alustan mukana + pyöriensuuntauslaput).
Se mittasi etäisyyden lokarin kaaresta renkaan keskikohtaan (keskiöön, mikä se nyt on :D ), "pomputti" perää ja tuumaili että vähän on jäykkä, kävi ajamassa mutkan ja kirjoitti mulle laput. Eli siis hyväksytty.
Ei minkäänlaista ongelmaa ollut. Toisaalta, mulla on vaan jouset vaihdettu ja auto on vieläki aikaslainen maasturi :) Ei siis maavaran riittävyydestä ollut epäselvyyksiä...
Toisaalta, aika moni pompannu jos maavara alle 8cm...Sen ne kyllä hoksii katsoa aina :) Ainaski täällä päin...
Inssi käski ajaa halliin, tein niin. Annoin sille laput käteen (= tuv-laput, jotka tuli siis alustan mukana + pyöriensuuntauslaput).
Se mittasi etäisyyden lokarin kaaresta renkaan keskikohtaan (keskiöön, mikä se nyt on :D ), "pomputti" perää ja tuumaili että vähän on jäykkä, kävi ajamassa mutkan ja kirjoitti mulle laput. Eli siis hyväksytty.
Ei minkäänlaista ongelmaa ollut. Toisaalta, mulla on vaan jouset vaihdettu ja auto on vieläki aikaslainen maasturi :) Ei siis maavaran riittävyydestä ollut epäselvyyksiä...
Toisaalta, aika moni pompannu jos maavara alle 8cm...Sen ne kyllä hoksii katsoa aina :) Ainaski täällä päin...
5cm sisään ja ulosjoustoa lukee aken katsastusohjeissa ohjearvona:
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
ja meillä päin olisi ammuttu tuollainen setä.. itselläni on weiteckin yli 51mm alustasarja autossa ja aika raavas setä saa olla että saa sen 50mm joustamaan. Auto tietysti on vanha että sitä ei koske noin tiukat vaatimukset, mutta on muutoskatsastettu asian mukaisesti ja rekisteriotteessa merkinnät siitä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”