Potilas on siis -90 Passat G60 Syncro
Tälläinen vika tuli jarruihin: 50 km motariajon jälkeen syttyin ABS-valo eikä sammunut, jarrut tuntuu normaaleilta. Sitten lauttajonossa (menossa Tallinnaan työmatkalle) tekee muutaman moottorin käynnistyksen/sammutuksen/auton siiron jälkeen näin: poljin menee kevyesti melkein pohjaan jonka jälkeen poljin nousee (tuntuu että siihen tulee ”lisää painetta”) ja auto jarruttaa melkein täysillä.
Auto jonon sivuun ja hiljaa ajellen parkkipaikalle. Jo kevyellä jarrun painalluksella poljin melkein pohjaan, ja sitten jarrutta melkein täysillä. Sitten kävellen laivaan…
Reissun jälkeen pähkäily että miten pääsis kotiin. Auto käyntiin ja sama vika, ehkä tosin vähän lievempänä. Takapenkin alta boksista liitin irti että menee varmasti vikatilaan. Jarrut ei enää tarraa agressiivisesti kiinni. Poljin menee edelleen pohjaan, mutta jarrut toimivat muuten ”normaalisti”. Kun ajelee, niin jarrut saa lukkoon ennen kuin poljin pohjaa. Mutta poljin menee turhan kevyesti pohjaan. Körötellen, turvavälit mielessä, kotiin.
Kotona liitin takaisin kiinni. Virrat päälle, ABS:it tekee omat proseduurit ja valo sammuu! Poljin edelleen pohjaa. Jarrujen pumppaaminen ei juuri vaikuta pohjaamiseen (oli virrat päällä tai ei). Virrat päällä pumpatessa ABS-valo syttyy, mutta sammuu uudellen kun pumppaamisen lopettaa.
Löysin volkswagen.msk.ru sivuilta ”trouble shooting guiden” noihin ATE/TEVES 2 (lienee nuo tuossa autossa?) jarruihin, mutta ne vaatis että vikakoodit sais ulos. Searchilla löytyi infoa että ABS-valon pitäisi automaattisesti alkaa vilkutta koodeja kun virrat panee päälle. Tätä ei tapahdu…
Että tämmöstä… Kuulostaako yhtään tutulta? Pääsylinteri? Pumppu? Tietoja ja arvailuja kaivataan. Suht hyvin itsellä autonropaamiset on hallussa, mutta ABSit aika tuntemattomia. Onneksi emännän ikiluotettava 626 tarjoaa kyydit töihin…
Passatin ABS:it temppuilee
Valvoja: ffp jäsenet
No niin, homma etenee...
Eli kävin viikonloppuna taas tutkimassa Passattia. Mistään ei vuoda nestettä ulos ja kaikki liittimet näytti hyvältä. Niin ja tosiaan: MOLEMMAT varoitusvalot palaa ja sammu yhtä aikaan), hyvä vinkki 2*35i .Muita havaintoja:
Auto oli seissyt pari päivää --> paineet järjestelmästa poissa. Poljin kivikova. Virrat kun laitto päälle niin kesti yli minuutin että molemmat valot (ABS ja käsijarru valo) sammuu. Kun systeemissä on paine, poljin pohjaa. Muuten jarrut (ja ABS:it) toimii "normaalisti".
Noh, sen verran varmalta alkoi tuntua että tuossa ABS-murikassa jokin mättää, joten tilasin sellaisen purkuosana. Jospa ensi viikonloppuna pääsisi asentelemaan..
2*35i: oliko sinulla tuo pumppu hajalla? Miten sen käytännössä huomasi?
Eli kävin viikonloppuna taas tutkimassa Passattia. Mistään ei vuoda nestettä ulos ja kaikki liittimet näytti hyvältä. Niin ja tosiaan: MOLEMMAT varoitusvalot palaa ja sammu yhtä aikaan), hyvä vinkki 2*35i .Muita havaintoja:
Auto oli seissyt pari päivää --> paineet järjestelmästa poissa. Poljin kivikova. Virrat kun laitto päälle niin kesti yli minuutin että molemmat valot (ABS ja käsijarru valo) sammuu. Kun systeemissä on paine, poljin pohjaa. Muuten jarrut (ja ABS:it) toimii "normaalisti".
Noh, sen verran varmalta alkoi tuntua että tuossa ABS-murikassa jokin mättää, joten tilasin sellaisen purkuosana. Jospa ensi viikonloppuna pääsisi asentelemaan..
2*35i: oliko sinulla tuo pumppu hajalla? Miten sen käytännössä huomasi?
ohjekirjan mukaan paineen nosto voi kestää minuutin.itellä oli pumppu sökö ja silloin jäi palamaan kumpikin valo kun painetta ei tullut tarpeeksi/ollenkaan.luonnollisesti jarruja sai POLKEA tosissaan ilman avustusta ja taisi olla ettei ABS toiminut kun järjestelmässä vika päällä.
löytyikö "möykky" edulliseti?
löytyikö "möykky" edulliseti?
Suorastaan halvalla. Puolitoista tuntia olisi valtuutettu huoltomies tehnyt työtä tuolla hinnalla. Mutta kommentoidaan halpuutta lisää sitten kun/jos saadaan kuntoon...
Searchilla löytyi juttua uudempien ABSien ilmauksesta/nesteen vaihdosta. Onko kokemuksia tälläisen vanhemman järjestelmän ilmauksesta? Tiedossa että etujarrut normaalisti ja takapiiri järjestelmän omalla pumpulla, mutta kun tuo ABS-murikka on ollut irti?
Searchilla löytyi juttua uudempien ABSien ilmauksesta/nesteen vaihdosta. Onko kokemuksia tälläisen vanhemman järjestelmän ilmauksesta? Tiedossa että etujarrut normaalisti ja takapiiri järjestelmän omalla pumpulla, mutta kun tuo ABS-murikka on ollut irti?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa