AGU:n tyhjäkäynti vaeltaa missä vika?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
AGU:n tyhjäkäynti vaeltaa missä vika?
jep eli Golffin 1.8T:n tyhjäkäynti on alkanut vaeltamaan oudosti ja tuo esiintyy eteenkin tilanteessa kun auto on vielä liikkeellä, kytkin pohjassa ja kierrokset putoaa tyhjäkäynnille. Kun auto pysähtyy korjaantuu tilanne hieman. Kierrokset heiluu 450 - 900 välillä, valot himmenee ja auto lähes sammuu. Vikakoodeja ei ole. Mistähän tuota lähtisi tutkimaan?
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
aamulla töihin tultaessa piti tuota testata mutta ehtivät ne ainoat valot vaihtua ennen tarkempaa syyniä... =) ja unohdin sitten.
mutta kyllähän kierrokset hieman pitää noustakin kun tuo tehostin lähtee vääntämään. musta heilunta ei ihan samanlaista ollut. no pitää tarkkailla ja tutkia lisää jos vikakoodeja alkaa ilmestyä tai tuo tuosta pahenee.
mulla on autossa vähän huono akku mutta ei kai sekään tuota voi aiheuttaa.
mutta kyllähän kierrokset hieman pitää noustakin kun tuo tehostin lähtee vääntämään. musta heilunta ei ihan samanlaista ollut. no pitää tarkkailla ja tutkia lisää jos vikakoodeja alkaa ilmestyä tai tuo tuosta pahenee.
mulla on autossa vähän huono akku mutta ei kai sekään tuota voi aiheuttaa.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
tänään töistä lähdettyäni sitten oli tarkoitus vähän testailla ja yllätys yllätys kierrokset tasan 900 teki mitä tahansa. tai no heiluu se vähän ja vastaa kaasuun mutta tyhjäkäynti ei heilu sillai kun vielä aamulla. taisi jäädä mysteeriksi ja toivottavasti ei enää palaa...
missä tuo paineanturi on ja onko sen liittimiä mahdollista puhdistaa jos vaikka olisi siellä vika?
missä tuo paineanturi on ja onko sen liittimiä mahdollista puhdistaa jos vaikka olisi siellä vika?
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
ongelma palasi ja nyt astetta rajummin eli auto sammuu melko helposti. Sellaisen huomasin kun autoon heittää virrat päälle alkaa kaasuläpän joku ohjaus servo huutamaan ja välillä liikuttamaan kaasuläppää. Tekee tuota hetken ja lopettaa. Onkos tuolla jotain tekemistä tuon kaasuläpän kalibroinnin kanssa?
VAG-COM:lla yrittää tuota kalibrointia useamman kerran mutta ei mielestäni tee sitä loppuun. Tai ainakaan kaasun asentoa ilmaisevaan tietokentään en saa "täyttä kaasua" vain "osa kaasun" ja "tyhjäkäyniin". Siis poljinta painamalla tai kaasua käsin kääntämällä konehuoneesta. Eli olisiko tuo kaasuläppä tsysteemi saanut siipeensä? Kuinkahan kalliista osasta mahtaa olla kyse?
Senverran avasin että itse kaasuläppä on puhdas ja imusarja kanssa mutta tuota servoa en uskaltanut lähteä parkkiksella kaivamaan auki.
[edit]uusinta puhdistus tuntui hieman auttavan ja nyt auto ainakin pysyy käymässä eikä vikaa pienellä testilenkillä jonka ehdit tekemään esiintynyt... seurataan tilannetta. Tuo vielä ihmetyttää etten saa täyttä kaasua tunnistettua.[/edit]
VAG-COM:lla yrittää tuota kalibrointia useamman kerran mutta ei mielestäni tee sitä loppuun. Tai ainakaan kaasun asentoa ilmaisevaan tietokentään en saa "täyttä kaasua" vain "osa kaasun" ja "tyhjäkäyniin". Siis poljinta painamalla tai kaasua käsin kääntämällä konehuoneesta. Eli olisiko tuo kaasuläppä tsysteemi saanut siipeensä? Kuinkahan kalliista osasta mahtaa olla kyse?
Senverran avasin että itse kaasuläppä on puhdas ja imusarja kanssa mutta tuota servoa en uskaltanut lähteä parkkiksella kaivamaan auki.
[edit]uusinta puhdistus tuntui hieman auttavan ja nyt auto ainakin pysyy käymässä eikä vikaa pienellä testilenkillä jonka ehdit tekemään esiintynyt... seurataan tilannetta. Tuo vielä ihmetyttää etten saa täyttä kaasua tunnistettua.[/edit]
Vaeltelu alkoi taas!
Lääkkeeksi yritin kalibroita kaasuläpän, mutta ei auttanut ja huomasin lämpöanturin vikakoodin!> Vauhdoin uuden tilalle ja nollasin vikamuistin.
N. 100km anturin vaihdon jälkeen ongelmat palasivat jälleen! >Tarkastin vikamuistin= Ei vikaa!!
Irroitin kaasuläpän ja puhdistin sen huolella "brake cleanerilla" (=oli paskainen!), vaihdoin uuden tiivisteen ja pultit 10Nm kireyteen (Haynes/Alfamer). Samalla puhdistin imuilman (lämpö)anturin imusarjasta, heti kaasuläpän jälkeen, jälleen brake cleanerilla.
Miten tuon kaasuläpän voin todeta vialliseksi? Vag-Commillahan näkee arvot, kun kalibrointi tapahtuu!
Nyt tyhjä käynti saattaa jäädä 2000rpm paikalleen, vaikka polkaisisi kaasua hiukan! Mutta palaa hitaasti alas, kun odottelee!
Koko ajan tyhjäkäynti pompottelee erikoisesti ja kuulee äänestä, vaikka ilmastointi olisikin pois päältä!
Nyt alkaa vaan itseäkin hiukan sapettaan!
Koska yritin myöskin nostaa ja laskea tyhjäkäyntiä käyttämällä vain toisenlaisella asetuksella ja sitten palauttaa, mutta heittää erroria!
Voisikohan nyt olla se Lambda menossa? Vai mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
Syksyllä vaihdettu uusi MAF. (Joka antoi arvo n.129.xx g/s)..
E: Pitäisikö kaasuläpän pitää ääntä, kun sitä kalibroidaan?
Ja onko mahdollista kyseisessä autossa nollata sopeutettuja arvoja, miten (Vag-Com)?
Lääkkeeksi yritin kalibroita kaasuläpän, mutta ei auttanut ja huomasin lämpöanturin vikakoodin!> Vauhdoin uuden tilalle ja nollasin vikamuistin.
N. 100km anturin vaihdon jälkeen ongelmat palasivat jälleen! >Tarkastin vikamuistin= Ei vikaa!!
Irroitin kaasuläpän ja puhdistin sen huolella "brake cleanerilla" (=oli paskainen!), vaihdoin uuden tiivisteen ja pultit 10Nm kireyteen (Haynes/Alfamer). Samalla puhdistin imuilman (lämpö)anturin imusarjasta, heti kaasuläpän jälkeen, jälleen brake cleanerilla.
Miten tuon kaasuläpän voin todeta vialliseksi? Vag-Commillahan näkee arvot, kun kalibrointi tapahtuu!
Nyt tyhjä käynti saattaa jäädä 2000rpm paikalleen, vaikka polkaisisi kaasua hiukan! Mutta palaa hitaasti alas, kun odottelee!
Koko ajan tyhjäkäynti pompottelee erikoisesti ja kuulee äänestä, vaikka ilmastointi olisikin pois päältä!
Nyt alkaa vaan itseäkin hiukan sapettaan!
Koska yritin myöskin nostaa ja laskea tyhjäkäyntiä käyttämällä vain toisenlaisella asetuksella ja sitten palauttaa, mutta heittää erroria!
Voisikohan nyt olla se Lambda menossa? Vai mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
Syksyllä vaihdettu uusi MAF. (Joka antoi arvo n.129.xx g/s)..
E: Pitäisikö kaasuläpän pitää ääntä, kun sitä kalibroidaan?
Ja onko mahdollista kyseisessä autossa nollata sopeutettuja arvoja, miten (Vag-Com)?
Täälläkin samaa vikaa. Kaasuläpän puhdistus ja kalibrointi auttoivat pariksi viikoksi, ja taas on käynti epätasaista. Lämpimänä jos käynnistää niin jää kierrokset hetkeksi n. 3000:een ja laskee sitten tuhannen paikkeille.
Kierrokset vaeltaa yleensä 650-1050 rpm.
Aiemmin VW-huollossa (Pörhöllä) selittivät että kaasuläpän "muisti" on tyhjentynyt jostain syystä. Eivät tienneet mistä johtuu. Myös lambdan signaali oli heikko. Sitä ei kuitenkaan silloin vielä vaihdettu. Golffi pelasi siis sen reilut pari viikkoa sen jälkeen.
Talvella oli saman tapaista vikaa silloin oli tosin myös termostaatti rikki.
Seuraavaksi edessä kai lambdan vaihto? Onko se itse vaihdettavissa? Kannattaako tarvike-lambdaa edes harkita?
Kierrokset vaeltaa yleensä 650-1050 rpm.
Aiemmin VW-huollossa (Pörhöllä) selittivät että kaasuläpän "muisti" on tyhjentynyt jostain syystä. Eivät tienneet mistä johtuu. Myös lambdan signaali oli heikko. Sitä ei kuitenkaan silloin vielä vaihdettu. Golffi pelasi siis sen reilut pari viikkoa sen jälkeen.
Talvella oli saman tapaista vikaa silloin oli tosin myös termostaatti rikki.
Seuraavaksi edessä kai lambdan vaihto? Onko se itse vaihdettavissa? Kannattaako tarvike-lambdaa edes harkita?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa