PG-koneen tyhjäkäynti aivan liian korkea

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

PG-koneen tyhjäkäynti aivan liian korkea

ViestiKirjoittaja Kasetti » 25.5.2006 23:42

Autoni on 1990 Corrado G60 jenkkimodel ilmastoinnilla, ajotietokoneella yms...

Nyt alkaa meikän (erittäin) vajavaiset mekaanikon lahjat loppua:
Talven jälkeen lopetti nestelämpömittari toimintansa tyystin. Samoihin aikoihin on ilmennyt tyhjäkäynnissä käynnistyksen jälkeen seuraavanlaisia ongelmia:
1. Liikennevaloissa/pysähdyttäessä tyhjäkäyntikierrokset jäävät noin 2200-2500rpm:n kohdalle
2. Polttoaineen kulutus on korkealla (matka-ajossa jenkkimallin mpg-luku 25-26=9,5l/100km), kun ennen oli 29-31=7-8l/100km
3. Tyhjäkäynti jää yleensä pitemmän ajon jälkeen 1200rpm kohdalle, seilailee +-100 kiekkaa (kestää about 10-15s että laskee tuolta 2000:n päältä alas)

Epäilin aluksi sinistä nestelämpöanturia (lohkon etupuolella kaksinapainen), joten vaihdoin sen uuteen ilman minkäänlaista vaikutusta...

Voisiko syynä olla Lambda-sondi tahi jokin muu häppäsvärkki?

EDIT: Lisäsin ton litroiksi satasella luvun helpottamaan kulutuksen arviointia

Kokemuksia ja neuvoja kaipaillaan

Raato
-
Viestit: 147
Liittynyt: 23.7.2003 15:52

ViestiKirjoittaja Raato » 26.5.2006 9:59

Syynä on luultavasti tyhjäkäyntimoottorin likaisuus. Tämän voit testa ottamalla tyhkäyntimoottorin johdot irti. Tyhjäkäyntimoottori löytyy venttiilikopan päältä imusarjan puolelta, kun olet ottanut johdot irti tyhjäkäyntimoottorinpäästä moottori käy tyhjäyntiä mutta huonosti. Käy ajelemassa ja kokeile tippuuko kierrokset suoraan tyhjäkäyntikerroksille. Mikäli näin on. Olet löytänyt vian ja tämän jälkeen voit koittaa puhdistaa kyseistä osaa. Itse liuottelin pinelinellä, kuivasin paineilmalla ja voitelin tämän jälkeen crc:llä. Tulos ei ollut kummoinen pelaa muttei täydellisesti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.5.2006 14:28

Eikös tuo joutokäynninvakain likaisena lähinnä aiheuta kierrosten pomppimista ja koneen melkein sammumista? Tai ainakin tuollaisista oireista olen lähinnä kuullut ja omakohtaisesti kokenut. Itse puhdistin ko. mokkulan bensassa ja liotin sitä yön yli siinä. Mitään CRC:tä en laittanut ja pelaa ihan hyvin.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 26.5.2006 14:44

Levis, liikkuiko ennen liotusta mikään siellä mokkulan sisällä, kun laittoi piuhan kiinni ja virrat päälle? Liuotuksen jälkeen eikun paineilmalla enimmät pois ja kiinni vai annoitko kuivata sen pari päivää? Käytitkö 98 vai 95 bensaa? Taidanpas kokeilla itekkin Leviksen ohjetta..

ps. anteeksi tuo viimeinen kysymys, oli vaan pakko laittaa :))

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.5.2006 9:52

Bensaa laskin monet kerrat sen läpi, kunnes ihan puhdasta. Vielä siis yön liottelun jälkeen. En edes se suuremmin kuivannut sitä, ravistin lähinnä. Haihtuuhan se sieltä ajan kanssa. En nyt muista oliko 95 vai 98, jos et saa toimimaan ekalla, koita sitten toisella laadulla ;) Tosin jos sitten ei toimi vieläkään, ni ehkä se väärä laatu pilas sen!

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 27.5.2006 19:18

Tänään tutkiessani isäni kanssa autoni konehuonetta huomasimme, että Corradon vasemmanpuoleisen etuvalon takana olevasta 5cm korkeasta, mustasta lieriöstä oli yksi punamusta johto poikki. No juotettiin sitten ko. johto uudelleen paikoilleen ja kas kummaa käynti tasaantui, moottorin PA-kulutus pieneni alle 7:n litran satasella ja minusta tuli hieman onnellisempi...

En yhtään tiedä mikä ko. osa on, mutta näytti tehneen jotakin tärkeää, kun tyhjäkäynti alkoi pelittää oikein.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 27.5.2006 20:08

iikennevaloissa/pysähdyttäessä tyhjäkäyntikierrokset jäävät noin 2200-2500rpm:n kohdalle


On ollut sama itselläni kaksi kertaa.Ensin puhdistin tuon joutokäynnin vakaimen,auttoin viikon päivät.Sitten vaihdoin suosiolla toisen tilalle.

Talven jälkeen lopetti nestelämpömittari toimintansa tyystin.


Noin kävi myös itselleni nyt,kun auto seisoi talven yli,lisäksi puneinen merkkivalo saattoi vilkkua ja rauhottui,kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen.Räpläsin vain antureiden liittimiä ja rupesi toimimaan,joten ei ole tarvinnut enempää asiaan perehtyä.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 27.5.2006 22:01

BTW, ei onnistunut yön yli liottelu ja bensan vatkaaminen. Sama ongelm tyhjäkäyntisäätimen kanssa. Pitäsköhän liottaa pari yötä putkeen..

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 28.5.2006 15:34

Yön seisonnan jälkeen sama ongelma tyhjäkäynnin kanssa jatkuu 2200-2500 jengaa pyörii kaasun painon jälkeen...

Ja lämpömittari ei edelleenkään toimi. Pitää parin viikon päästä yrittää rassailla lisää, kun aikaa on..

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 28.5.2006 22:38

Meneekö johdot oikein päin... Muistaakseni tuon sinisen lämpöanturin ja mustan siinä vieressä olevan liittimet sopivat päikseen.. toisesta vaan menee tieto mittaristolle ja toisesta boksiin... tosin jotain eroahan niissä on kun erilaisen ovat vw:llä siihen laittaneet...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.5.2006 23:29

Ainakin Golfissa ovat erilaiset, mustaan menee musta pistoke ja siniseen sininen. Pitäisi olla aika helppoa saada oikeisiin paikkoihin :)

sammio
-
Viestit: 82
Liittynyt: 5.9.2003 13:49

ViestiKirjoittaja sammio » 29.5.2006 9:41

Liekkö tästä apua, mutta itsellä oli hieman samansuuntaista oiretta jokunen vuosi sitten. Imusarjan tuntumassa on mikrokytkin, joka ilmeisesti tutkailee kaasuläpän kiinni/aukioloa. Mulla oli yksi tuon kytkimen kolmesta johdosta poikki ja oireet siis kuvatun mukaiset.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 30.5.2006 10:48

Miun kaarassa on kummatkin liittimet mustat vesiletkun päällä, joten jos viitsitte kertoa piuhojen värit, kumpi kummassa. Vaihtoehdot taitaa olla kelta-punainen+ruskea ja sini-keltainen+ruskea, jos piuhat on alkuperäisiä..epäilen vähän kun liitin musta ja abikoa välissä :> kitos.

mt-83
-
Viestit: 79
Liittynyt: 8.5.2006 12:59

ViestiKirjoittaja mt-83 » 30.5.2006 13:01

mulla on golffissa mustan liittimen piuhat keltapunanen+ruskea ja sinisen liittimen (digifant) ruskeavihreä+ruskeavalkoinen???


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 32 vierailijaa