Tulpanjohdoista ja niiden toimivuudesta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

Tulpanjohdoista ja niiden toimivuudesta

ViestiKirjoittaja HoGaN » 22.5.2006 10:25

Olen yrittänyt selvitää lievää käyntihäiriötä A3:ssa jo pidemmän aikaa ja olen siitä jo aiemmin kirjoitellut tänne. Tässä mallissahan on erillinen puolanjakaja ja sytytyspuolat ovat ilmeisesti mukana tulpanjohdon päässä?!?

Eilen kun taas ihmettelin konehuoneen puolella tulpanjohtoja, niin jotenkin jäi sellainen fiilis, että lievä pätkiminen voisi johtua tulpanjohdoista. Taannoin joku suositteli nyppäämään tulpanjohtoja yksitellen irti, jotta mahdollinen viallinen johto löytyisi. No eilen kokeilin tätä ja yksi asia jäi mietityttämään. Kun nyppäsin vuorotellen johtoja irti, niin kolmospyttyyn menevä johto löi kipunat suoraan näpeille. Ykkösen, kakkosen ja nelosen johdot pystyi irroitamaan ja pitämään käsissä ilman että sai minkäänlaista kipinää näpeille. Tarkoittaako tämä sitä, että kolmosjohto tai sen puola lyö läpi ja pitäis pistää johto/johdot vaihtoon, sillä käynnin osalta en kyllä huomannut ihmeelistä muutosta vaikka kolmosjohto oli irti tai ei?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2006 11:17

Se helpottaa kipinän sormille saantia jos olet paremmin auton maapotentiaalissa kiinni.

Eli jos sormet koskettaa moottoria samalla kun vedät tulpan johdosta niin todennäköisemmin saat sormille kun että et koskis auton metallia samalla.

E: Juu eipä tullu mieleen varoittaa että tuo sähkö tappaa sopivasti osuessaan...

Jos vaikka rautalangalla pitävästi maadoittaa tulpanhatusta johtimen ja menee starttaamaan.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 22.5.2006 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.5.2006 13:14

Pikkuinen varoituksen sana sitten, nykyisten suorasytkien jännitteet/virrat on sitä luokkaa, että jos menee virta kädestä käteen on erittäin suuri vaara sydänpysähdykseen. Missään nimessä ei saa käydessä rykiä niitä johtoja/puolia irti.

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 22.5.2006 13:18

Jos se vuotaa se kolmospytyn johto?

Ja niitä ei tosiaan kannattaisi otella irti koneen käydessä, siellä on melko jännitteet ja sen kun oman pumpun läpi kuljettaa (= kädestä toiseen) niin voipi mennä pumpulla ajoitus pieleen, ja asentaja heikolle hapelle.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 22.5.2006 14:41

Ennemmin kannattaa ottaa suuttimien liittimet vuorotellen irti ja verrata käyntiä. paljon turvallisempaa ja ajaa aivan samaa asiaa. Eikä pääse palamatonta polttoainetta katalysaattoriin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.5.2006 15:30

Ja mitenköhän se ajais saman asian jos tarkoituksena on tarkistaa sytkäpuoli?

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 22.5.2006 15:36

Kyllä se ajaa saman asian siinä mielessä että jos jostain pytystä on kipinä pois, niin bensansyötön pudottaminen samalta pytyltä ei vaikuta käyntiin yhtään.

Jos taas sytyttävältä pytyltä nyppää bensansuuttimelta sähköt poikki, niin tulee kaksi kylmää pyttyä, ja varmasti käy eri äänellä kuin aiemmin.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 22.5.2006 16:25

Flashmn tais jo vastauksen saadakkin Woolta.

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 23.5.2006 12:59

No hyvä tietää, ettei pirssin käynnissä ollessa kandee nykiä piuhoja irti.. olis tietty harmi kun siirtyis Lordin valtakuntaan moisen vuoksi :)

Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ole noissa tulpanjohdoissa vaikka niin vähän ounastelin. Kokeilin eilen kokonaan uudella johtosatsilla... => ei vaikutusta. Samalla tavalla kierrokset seilasi n. 760 - 840 kiekan välillä.

Tämä ns. lievä pätkintä on siinä mielessä ärsyttävä vika, sillä aina kun kiekat tipahtaa, niin moottorin tärähdyksen tuntee perstuntumallakin. Pienellä kaasulla ajettaessa kolkku nyökkii tosi helposti ja sitten täyskiihdytyksessä tuntee selvästi kun kiihtyminen ajoittain puutuu..

Perjantaina kokeilen sitten uudella puolajakajalla.. katsotaan onko vika sitten siinä..

Joku mainitsi muistaakseni tällä palstalla, että tulppien kunnon voi tarkistaa/testata itse jotenkin kikkailemalla. Olisiko jollain tarkempaa tietoa miten tuo testaus tehdään ja mitä siihen tarvitaan?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 23.5.2006 13:41

Pikkuinen varoituksen sana sitten, nykyisten suorasytkien jännitteet/virrat on sitä luokkaa

Minkähänlaista luokkaa? Tuskin kuitenkaan päästään esim. Cranen HI-6 CDI sytkätehoihin? Kerran sain näpeilleni Cranesta ja se oli ah niin hieno kokemus että meinasin aivan polvistua sen edessä ;)

Sytkäjohtojen ja tulppien vastuksenhan pystyy tietysti mittaamaan yleismittarilla.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 23.5.2006 15:31

Kannattas ne tulpat nyt ensiksi kattoo ja mahdollisesti vaihtaa.

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 23.5.2006 16:16

Tulpat on noin vuoden/puolitoista vanhat. Pätkintää esiintyi vahnoillakin tulpilla, joten niiden vaihdolla ei ollut väliä. Uusilla tulpilla olen nyt ajanut ~30tkm.

Yleismittari löytyy omasta takaa, mutta onko jollain tietoa siitä, paljonko tulppien vastuksien pitäisi about olla ja millä mitta-asteikolla mittaus pitäis tehdä?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 23.5.2006 16:44

No ensin täytyy tietää onko tulpat suojattua mallia. Silloin niissä on vastusta. Suojaamatomissa tulpissa ei oo vastusta. Äskö just mittasin Denson W22EPRU-tulppia ja siinä about päälle 3kohmia oli vastus. Riippuu paljon tulpasta tuo, ei välttämättä kaikki tulpat oo tuollasia. Mittari vaan ohmi-asentoon ja mittaan, toinen johto tulpan keskielektrodiin ja toinen johto tulpan päähän mihinjohto tulee.

Mutta jos pätkimistä esiintyy vanhoillakin tulpilla, niin vika on lähes varmasti jossakin muualla.
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 23.5.2006 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 23.5.2006 16:45

ei sunkaan tulpissa pidä olla mitään vastusta. eikös tulpat vaihdeta jonku 20-30tkm välein?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 23.5.2006 16:48

No jos tulpat on suojattua mallia niin sillon niissä on vastusta. Kuten esim. NGK BP7ES ei suojattu (ei vastusta), BPR7ES suojattu (vastus). Ja samoin Denson tulpissa R tarkottaa suojattua mallia, W22EPRU/W22EPU.

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 23.5.2006 17:41

Okei.. testaan tulpat heti kun vaan ehdin. Tulppien merkistä ja mallista sen verran, että ne on Boshin F7LTCR:t ja ne pitäis sopia vapari 1.6/1.8:n ainakin Motonetin speksien mukaan. Onko ne sitten suojattu vai ei, niin ainakaan meikäläisellä ei oo siitä mitään hajua?!?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2006 22:57

Niin olihan noi vikakoodit luettu?

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 23.5.2006 23:11

Juu.. vikakoodeja olen lukenut useaan otteeseen, mutta ei siellä ainakaan viimeksi ollut mitään maata mullistavaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa