Vaihdoin transportteriin 1.6TD vesipumpun ja termostaatin(motonetin), ja nyt ei sitten nesteet kierrä.
Täytyy vaihtaa vanha termari takaisin.
Onko sillä mitään merkitystä missä asennossa termari on?
Kun ei tullu katottuu miten se vanha oli. Asensin sen kyllä ihan oikeinpäin, ei se taida mennäkkään sinne väärinpäin.
Termostaatin asennus
Valvoja: ffp jäsenet
on vissiin jääny ilmalukko johonkin päin konetta, melko yleisesti syyläriin.
Auto käyntiin ja samalla yrittää vaikka raottaa syylärin putkea, jottaa mahdollinen ilma pääsee pois (varovasti sitten).
Ilma hakeutuu korkealle, eli alimmissa letkuissa harvemmin on tyhjää, joten tuon vuoksi yleisestin ylemmistä putkista raottamalla voi saada veden kiertämään paremmin.
Ja sitten tuo kaikki yllä oleva on turhaa, ku tuli mieleen ettei siinä moottorin jäähdytinnestejärjestelmässä satu olemaan sellaista ilmaukseen tarkoitettua ruuvia? syylärissä tai muualla?
Auto käyntiin ja samalla yrittää vaikka raottaa syylärin putkea, jottaa mahdollinen ilma pääsee pois (varovasti sitten).
Ilma hakeutuu korkealle, eli alimmissa letkuissa harvemmin on tyhjää, joten tuon vuoksi yleisestin ylemmistä putkista raottamalla voi saada veden kiertämään paremmin.
Ja sitten tuo kaikki yllä oleva on turhaa, ku tuli mieleen ettei siinä moottorin jäähdytinnestejärjestelmässä satu olemaan sellaista ilmaukseen tarkoitettua ruuvia? syylärissä tai muualla?
asiaa sivuten:
Testasin 8v 1.8(-85) bensa koneesta tuon vesikierron termostaatin ja kysymys onkin, että kuuluuko niitten isojen kumisten vesiputkien lämmetä tasaisesti ympäri järjestelmää lyhyessä ajossa?
5min lenkin jälkeen syyläristä moottoriin päin ja alas pumpulle menevä letku olivat polttavan kuumat, mutta pumpulta(termostaatin) kautta syylärille alhaalta menevä letku + paisuntasäiliön letkut olivat aivan viileät. Eli pumpulta ei vesi ainakaan ollut matkannut syylärille päin - estääkö termostaatti juuri tämän vai onko pumppu rikki? Tuo termarihan aukeaa vasta kun vesi alkaa olla n90c - ainakin tämä testaamani toimi omasta mielestäni niinkuin pitääkin.
Viikko sitten auto keitti ja jotainhan tuolla on vialla - en siis ihan huvikseni tuota termaria testaillut.
Testasin 8v 1.8(-85) bensa koneesta tuon vesikierron termostaatin ja kysymys onkin, että kuuluuko niitten isojen kumisten vesiputkien lämmetä tasaisesti ympäri järjestelmää lyhyessä ajossa?
5min lenkin jälkeen syyläristä moottoriin päin ja alas pumpulle menevä letku olivat polttavan kuumat, mutta pumpulta(termostaatin) kautta syylärille alhaalta menevä letku + paisuntasäiliön letkut olivat aivan viileät. Eli pumpulta ei vesi ainakaan ollut matkannut syylärille päin - estääkö termostaatti juuri tämän vai onko pumppu rikki? Tuo termarihan aukeaa vasta kun vesi alkaa olla n90c - ainakin tämä testaamani toimi omasta mielestäni niinkuin pitääkin.
Viikko sitten auto keitti ja jotainhan tuolla on vialla - en siis ihan huvikseni tuota termaria testaillut.
Samaa olen ite miettinyt, sehän on selvää että syyläri jäähdyttää sen veden, joten siksi se alavesiletku on aina viileä/haalea. Se termari reagoi vesipumpun puolella vallitsevaan veden lämpötilaan ja aukeaa siinä 87 asteessa ja päästää samantien syyläristä tulleet "kylmät" vedet kiertoon ja ton takia termarin pitäisi pysytellä ajossa/käynnin aikana enemmän tai vähemmän raollaan ja veden ilosesti kiertää (siis kiertäähän se vesi siellä koneessa oli termari kiinni tai auki jos pumppu on kunnossa) pitäen moottorin oikean lämpöisenä.
Mulla on kans ton kierron kans ongelmia, kone käy jatkuvasti kovin kuumana, mutta ei silti keitä. Lämmöt nousee pirun huonosti, mutta sitte ku nousee nii kyl kuumana käy... veden kierron oon tarkastellu paisunta säiliöstä siten, et korkki auki (ei kuumana) ja syyläritä tuleva ohut putki pitäisi sylkeä vettä paisariin jatkuvalla syötöllä (auto käynnissä), jos näin ei tapahdu ei vissiin vesi kierrä oikein. Mä oon puristellu alavesi sekä ylävesi letkua käynnin aikana ja sen jälkeen on vettä alkanu ruutaamaan ko. putkesta paisariin...
Jakke K: Onko siihen koneen jäähdytysjärjestelmään laitetu koskaan sitä jäähdytinnestevuotoja tukkivaa "tököttiä"?
Mulla on kans ton kierron kans ongelmia, kone käy jatkuvasti kovin kuumana, mutta ei silti keitä. Lämmöt nousee pirun huonosti, mutta sitte ku nousee nii kyl kuumana käy... veden kierron oon tarkastellu paisunta säiliöstä siten, et korkki auki (ei kuumana) ja syyläritä tuleva ohut putki pitäisi sylkeä vettä paisariin jatkuvalla syötöllä (auto käynnissä), jos näin ei tapahdu ei vissiin vesi kierrä oikein. Mä oon puristellu alavesi sekä ylävesi letkua käynnin aikana ja sen jälkeen on vettä alkanu ruutaamaan ko. putkesta paisariin...
Jakke K: Onko siihen koneen jäähdytysjärjestelmään laitetu koskaan sitä jäähdytinnestevuotoja tukkivaa "tököttiä"?
En oo laittanut sinne mitään. En tiedä sitten edellisestä omistajasta.
Vaihdoin vanhan termarin takas, ei kierrä nesteet vieläkään. Keittää kun ajaa koneen lämpimäksi, lämmöt pysyy suunnillen normaaleissa mittarin mukaan, rauhallisessa kaupunkiajossa.
Eikö siellä alavesiletkussa pitäis olla nestettä, kun moottori on lämmin/kylmä? Mulla se letku on melkein tyhjä.
Voihan se olla, että siellä on, jokin tukos. Vaihdoin siihen aikaisemmin kansipahvin, oli öljyt/nesteet sekaisin, enkä huuhdellut järjestelmää sen kummemmin. Ainakin termarinkopassa oli mustaa mönjää jonkin verran. Tosin auto kyllä toimi vanhalla vesipumpulla, mutta pumppu vuoti, sen takii vaihdoin sen. Olisko ne mönjät nyt sitten tukkinu jotain.
Vaihdoin vanhan termarin takas, ei kierrä nesteet vieläkään. Keittää kun ajaa koneen lämpimäksi, lämmöt pysyy suunnillen normaaleissa mittarin mukaan, rauhallisessa kaupunkiajossa.
Eikö siellä alavesiletkussa pitäis olla nestettä, kun moottori on lämmin/kylmä? Mulla se letku on melkein tyhjä.
Voihan se olla, että siellä on, jokin tukos. Vaihdoin siihen aikaisemmin kansipahvin, oli öljyt/nesteet sekaisin, enkä huuhdellut järjestelmää sen kummemmin. Ainakin termarinkopassa oli mustaa mönjää jonkin verran. Tosin auto kyllä toimi vanhalla vesipumpulla, mutta pumppu vuoti, sen takii vaihdoin sen. Olisko ne mönjät nyt sitten tukkinu jotain.
syyläri saattaapi olla tukossa...
Selviää jokseenkin irrottamalla ylä ja alavesiletkut syyläristä ja nesteet pois, sen jälkeen valuttaa vettä ylävesiletku liitännän kautta syylärin läpi ja katsoa tuleeko vesi "hyvää" vauhtia alaliitännän kautta pois. On huono sanoa mikä on hyvä ja mikä huono, sillä se jäähdytin saattaa olla vain hieman tukossa ja näin ollen vesi kyllä huilaa läpi, mutta ei vaaditulla tavalla... tuosta voi johtua myös ilmataskut syylärissä...
Selviää jokseenkin irrottamalla ylä ja alavesiletkut syyläristä ja nesteet pois, sen jälkeen valuttaa vettä ylävesiletku liitännän kautta syylärin läpi ja katsoa tuleeko vesi "hyvää" vauhtia alaliitännän kautta pois. On huono sanoa mikä on hyvä ja mikä huono, sillä se jäähdytin saattaa olla vain hieman tukossa ja näin ollen vesi kyllä huilaa läpi, mutta ei vaaditulla tavalla... tuosta voi johtua myös ilmataskut syylärissä...
vaikuttaa siltä että on kansipaffi palanu, eipä sen kannentiivisteen vaihto nyt loppupeleissä ole hirvittävä homma. Ei sentään koko kantta tarvi vaihtaa...
Voit vielä koittaa todentaa tuota mittaamalla esim. puristuspaineet joka pytyltä, se on sitte eri juttu miten tuo mittaus diisselin kans tehään, ilmeisesti ihan samalla periaatteella ko bensakoneestakin, tulpanreijän sijaan käytetään hehkunreikää??... eipä oikein oo nokilekoista mitään kokemusta, mut eiköhän joku asiastatuntevampi valaise samalla muakin aiheesta..
Voit vielä koittaa todentaa tuota mittaamalla esim. puristuspaineet joka pytyltä, se on sitte eri juttu miten tuo mittaus diisselin kans tehään, ilmeisesti ihan samalla periaatteella ko bensakoneestakin, tulpanreijän sijaan käytetään hehkunreikää??... eipä oikein oo nokilekoista mitään kokemusta, mut eiköhän joku asiastatuntevampi valaise samalla muakin aiheesta..
Joo ei se nyt hirvee savotta oo vaihtaa sitä pahvii, jos sen on joskus aikasemmin tehny.
Ajoin tolla uudella kansipahvilla semmoset 300 kilsaa. Edellinen pahvi kesti vajaa
20.000 tkm .
Tosin ne kiristysmomentit ei ehkä menny ihan kohilleen sillä Bilteman momenttiavaimella, eli se halvin versio mikä sieltä löytyy, mikä ei naksahtele vaan siinä on se asteikko viisari systeemi.(vastuu siirtyy työkaluille)
Vois ehkä jokupäivä, kun rikastuuu niin panostaa ihan kunnon momenttiavaimeen.
Ajoin tolla uudella kansipahvilla semmoset 300 kilsaa. Edellinen pahvi kesti vajaa
20.000 tkm .
Tosin ne kiristysmomentit ei ehkä menny ihan kohilleen sillä Bilteman momenttiavaimella, eli se halvin versio mikä sieltä löytyy, mikä ei naksahtele vaan siinä on se asteikko viisari systeemi.(vastuu siirtyy työkaluille)
Vois ehkä jokupäivä, kun rikastuuu niin panostaa ihan kunnon momenttiavaimeen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa