Audi 80:n tyhjäkäynti oireilee
Valvoja: ffp jäsenet
Audi 80:n tyhjäkäynti oireilee
Eli nyt syksyn ja talven aikana on ruvennu ilmenemään koneen sammumisia tyhjäkäynnillä. Kylmänä en käynnistä autoa, vaan pidän tarpeen mukaan lämmityksessä. Käynnistyksen jälkeen voi kulua n. 5 minuuttia, kun kierrokset rupee laskemaan ja lopulta sammuu. Kaasulla joutuu pitämään konetta käynnissä, edes ryypyllä ei kestä käynnissä. Moottori ei ole vielä tässä vaiheessa normaalissa lämpötilassa, mittarin mukaan. Jos kone on päässyt sammumaan, niin se kyllä starttaa ihan hyvin ja sen jälkeen käy taas normaalisti. Mistähän moinen vika vois johtua?
Viimeksi muokannut Rode, 2.5.2006 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No nyt kun otit asian esille, niin aina kun näin on käynyt pakkasta on ollut n. -2C. Tämä on jo neljäs vuosi, kun tuo Audi on mulla käytössä eikä aikasemmin ole vastaavasti oireillut. Ei kyllä heti tulis mieleen kaasarin jäätäminen, ite veikkailisin sitä alipainesysteemiä. Pitääki tutkia, oisko sielä vuotoa.
Tarkista, että se folioputki pakosarjan päältä ilmanputsariin on ehjä ja samaten että ilmanputsarissa oleva läppä kääntyy. Toi läppä määrää sen, että otetaanko lämmintä vai kylmää ilmaa. Alipaineella liikkuu toi läppä sitten, että jos alipainepuolella on pienikin vuoto, niin se vaikuttaa myös sinnekkin. Samaten jarrutehostukseen.
Siinä ilmanputsarinkotelossa on "termostaatti" johon menee 2 alipaineletkua. Jos ilma on kylmä, niin sen pitäisi kääntää sitä läppää alipainekellon avulla. Jos yhtään olen hajulla,niin näin talvella sen läpän pitäisi olla jatkuvasti "kuuma" -asenossa. Tietty sä voisit koittaa kiilata sen läpän jollain "kuuma" asentoon.
Toi tyhjäkäynnin katoaminen voimakkaassa jarruksessa johtuu siitä, että kaasarin kohokammiossa polttoaineen pinta menee toiselle reunalle, eikä se silloin saa kunnolla pensaa.
Toi tyhjäkäynnin katoaminen voimakkaassa jarruksessa johtuu siitä, että kaasarin kohokammiossa polttoaineen pinta menee toiselle reunalle, eikä se silloin saa kunnolla pensaa.
Mun tarinani....
auto VW Passat -86
Moottorin ollessa kylmä/lämmin niin heittelyä tapahtuu...
Eniten silloin kun ajat ensiksi tyyliin kolmosella tai nelosella ja sitten
tulet risteykseen ja hiljennät vauhtia ja laitat kakkosen silmään... (kytkin
pohjassa).
niin syttyy laturin ja öljyn valot ja sitten tyhjäkäynti tippuu niin alas
et moottori sammuu...
Oisko samaa vikaa?
auto VW Passat -86
Moottorin ollessa kylmä/lämmin niin heittelyä tapahtuu...
Eniten silloin kun ajat ensiksi tyyliin kolmosella tai nelosella ja sitten
tulet risteykseen ja hiljennät vauhtia ja laitat kakkosen silmään... (kytkin
pohjassa).
niin syttyy laturin ja öljyn valot ja sitten tyhjäkäynti tippuu niin alas
et moottori sammuu...
Oisko samaa vikaa?
Itselläni sama vika g2 16v gti:ssä. Jos sammuu tai jos auto ei ole käynnissä vähään aikaan, vika häviää taas hetkeksi. Oireilu alkaa kun on ajellu parisen kilsaa tai enemmän. Lisäksi jos auto nyt sattuu pysymään käynnissä niin tyhjäkäynti aaltoilee rajusti 500-1500rpm:n välillä.Aaltoilu hieman rauhoittuu kun hieman ruokkii kaasulla ja nostaa kytkintä hieman ihan niinkuin ois lähdössä liikkeelle.Ei nyt mikään hyvä kikka mut pysyy ainaski käynnissä tuol aamuruuhkissa.Siskon bemaris oli sama vika eikä kummentunut ilmamassamittarin vaihdolla mut lambdan vaihto korjas vian.Omassanihan ei edes kyseistä värkkiä ole..
Johan löytyi vika.Onni onnettomuudessa kun korjailin aamuruuhkassa irronnutta kytkinvaijeria huomasin bensapaineensäätimen pihan olevan poikki.Molempi piuha oli niin hauras et pätkäsin niit reilusti ja pistin liitokset uusiksi niin loppu kierrosten seilailu.Toisaalta hiukan ihmetyttää kun korjauksen jälkeen ajotietokoneen mukaan bensiininkulutus nousi noin 1,5l/100km vaikka kelitki lämpeni.Olen tutkaillu useamman sadan kilsan ajan kulutusta ajotietokeneelta ja aina vaan saan korkeampia lukemia tutuilla reiteillä.Pitäs varmaan laskee ite toi kulutus.Toisaalt tuntui et ennen ajotietokone näytti liian pieniä kulutuslukemia verrattuna todellisiin.
Nyt nuo tyhjäkäyntiongelmat ovat palanneet. Tyhjäkäynti vaeltaa 1000 - 600 rpm ajoittain. Kuten olen aikaisemmin maininnut, niin alan epäillä painejärjestelmän vuotoa. Mistä ja miten sitä sitten osaisi lähteä etsimään? :) Kävin läpi niitä letkuja, kun kone oli tyhjäkäynnillä. Heiluttelin ja silmämääräisesti katsoin, mutta ei ainakaan näkynyt mitään. Jos painaa voimakkaasti jarrua, niin silloin tyhjäkäynti laskee vähäksi aikaa ja kone rupeaa "hytkymään".
Niin ja se imuilman esilämmittimen putki on ehjä. Tarkistin myös sen esilämmittimen läpän, se oli "kylmäasennossa" niinkuin pitääkin näillä keleillä.
Niin ja se imuilman esilämmittimen putki on ehjä. Tarkistin myös sen esilämmittimen läpän, se oli "kylmäasennossa" niinkuin pitääkin näillä keleillä.
Mulla on ihan samanlaisia oireita Golfin kanssa, jarrujen teho ja ottokohta tuntuu vaihtelevan jatkuvasti. Tuo on oireillut noin jo useamman vuoden, ilmauksesta ei ainakaan ole iloa ja tehostin vaikuttaisi olevan kunnossa. Ainoa mahdollisuus lienee joku vika pääsylinterissä.No voiskos siihen liittyä sellainen oire, että välillä jarrupoljinta joutuu painamaan liikeradan puolta väliä pidemmälle, kun taas välillä jarrut alkaa ottamaan pienestäkin painalluksesta?
Kone kyllä hörähtää, kun jarrua painaa ja vapauttaa nopeasti tyhjäkäynnillä. Tuon pitäisi kuitenkin olla ihan normaali efekti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa