puristuksia alas kannella + tiivisteellä (8V)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

stefa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 13:37

puristuksia alas kannella + tiivisteellä (8V)

ViestiKirjoittaja stefa » 17.2.2006 23:26

Onko kaikki täällä sorvannut aina männistä pois puristusten laskemiseksi, vai vinguttiko kukaan kannesta tavaraa pois??? Projektissa 1.8 8v RP moottori, alkuperäiset puristukset 9,0:1. Mäntiin ei ole tarkoitus koskea tässä vaiheessa.


Tarkoitus ei ollut tiputtaa purtsia mutta jos kannesta poistamalla saa hyvää aikaseksi niin sitten lähtee!? ---> pyrkimys 8,5 paikkeille

Lainaten foorumilaisen kuvaa:

http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/gti/palotila.jpg

Kuvan yläosasta voisi ottaa tavaraa isolla kädellä, tulpan ympäriltä vähemmän (jos ollenkaan). Meneekö virtaukset ihan pieleen? Haittapuolia?


Millä tiivisteillä sai puristuksia alas? Onko paksuuksia tiedossa?


ISO kiitos kokeneempien neuvoista !

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 18.2.2006 2:56

mä kaivaisin venttiilien ympäriltä (varsinkin imuvena on tosi kiinni ammeen reunassa) matskua pois niin paljon kun kannentiivisteen reikä vain antaa levittää.

tuo paljealue olisi sinänsä hyvä kyllä säilyttää mikä on kannen tasopinnan kanssa samalla korkeudella.... en osaa kylläkään ottaa kantaa siihen kuinka tuon paljealueen poistaminen vaikuttaa vaikkapa nakutusherkkyyteen tai virtauksen heikkenemiseen.

virtauksen heikkenemiseen sillä varmasti on jonkinlainen vaikutus koska ykk:ssa olevasta männästä mielellään vain kannentiivisteen verran ylempänä oleva pinta saa aikaan toivotun ilmiön silloin kun seos joutuu tuohon pieneen väliin se pyrkii purkautumaan suurella nopeudella avonaisemmalle alueelle. näin muistelisin aiheesta lukeneeni.

kansitiivisteiden vahvuuksista on juttua jossakin G60-kannentiiviste-topikissa jossa oli höpötystä turbo-rieselin metallitiivisteestä ja sen paksuudesta.

jos ja kun sulla on amme-malliset männätkin (??) niin sorvaisin melkein ne itse tasapäisiksi (varsinkin jos paljealueen kannesta hävität) vaikkakin matka männänlaesta puristusrenkaaseen pieneneekin hieman.

kaverin tooppelin ohc-kannesta vinguttelin menneenä kesänä tilaa venttiilien ympärille otin pois noin puolet kannessa olevasta paljealueesta ja puristussuhde putosi ysistä muistaakseni 8.3:een eikä se käytössä ainakaan nakutusherkemmäksi tullut se kansi. tämä palotila oli vakiona 30cc, kaivettuna 34-35cc. (tosin älä ota tästä ohjetta, että 5cc kun saat palotilaa isommaksi niin puristussuhde putoaa tuon verran koska en enää tarkasti muista noita mittoja ja tilavuuksia! mutta suuntaa kait antaa?)

vekkuli
-
Viestit: 191
Liittynyt: 6.8.2003 21:23

ViestiKirjoittaja vekkuli » 19.2.2006 22:35

miksi ylipäänsä lasket tosta puristuksia? kovatkin teho/ahtopaine tavoitteet?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.2.2006 23:29

Lainaan topikkia pikkasen.

Tuohon Micraprojektiin ollaan myös miettimässä tapaa pudottaa puristuksia ja mielessä on käynyt paksumpi kannentiiviste.
Kuparisista tiivisteistä on isot pojat puhuneet. Onko se paras ja ainoa tapa, vai onko muita ja parhaita tapoja?

Miten ison tukun euroja sellaisen työstäminen mallista syö ja minkä niminen pulju semmoisia tekee?

Mielessä on käynyt myös se, että mitoittelee vakio kannentiivisteestä cädillä kuvan ja sitten vesileikkailee semmoisen tiipparin ihan itse.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 19.2.2006 23:38

Ikinä en oo kyseistä kantta vingutellu, saatika paljoa muitakaan kansia, mutta ite lähtisin palotilan työstämisessä myös siitä että kuvasta katsottuna imuventtiilin oikealta puolelta tavaraa pois. Ehkä myös männistä jyrsimällä siten, että paljealueet jäisivät toimintaan.
En näkisi että ahdetussa olis välttämättä synti olla korkeat puristukset, on paljo mukavampi ajella normiajoo. Mulla on tossa Peugeotissa 8:1 puristukset, ja on kyllä totaalisen laiska peli muuten, paitsi sitten paineilla rupeaa tapahtumaan.
Sitte jos tehään the ultimate kiihdytyspeliä tms, niin valitaan IMO parempi aihio niin autoksi kuin moottoriksikin.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 20.2.2006 15:16

9:1 on ihan hyvä puristussuhde, ellei ole aikomuksena käyttää kaasareita tms. museotavaraa moottorin ruokkimiseen. Kestänee tuo 1.8 alakertakin ahtaa yli barin paineilla, kun vakio 1.6 litraisestakin (9:1 puristukset) on otettu yli 250hv.

Edit: Ja jos nyt välttämättä on pakko puristuksia laskea, niin pari peltitiivistettä päällekkäin laskee puristuksia hieman. Vortexilla moisia virityksiä liikkuu enemmänkin.

Tuosta 8v kannesta on kyllä hankala suurentaa palotilaa järkevästi, mulla on tallilla yksi pikkuventtiilikansi josta on kaivettu palotilat 28cc->35cc ja se näyttää jo varsin hurjalta. Sen hyödyn minkä tolla puristuksien laskemisella saavuttaa, menettää jo moottorin käytöksessä.

stefa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 13:37

ViestiKirjoittaja stefa » 20.2.2006 18:38

Hienoa. Saatiin mielipidettä ruutuun. Lähtökuviot oli että puristuksia ei lasketa eikä kantta irroiteta eikä mäntiä tarkasteta/rengasteta eikä.... mutta moottori on kuin onkin osissa :D. Samalla tuli pohdiskeltua pitääkö kantta tai mäntiä työstää.

Kun kokeneempaa sanaa sai kuulla pidetään ne purtsit siellä 9,0:1, tyydytään vain karstojen poisteluun :). Ruokinta ja sytkä hoituu megasquirtilla ei vanhoilla turbosolexeilla.

Koneeseen vaihdetaan männänrenkaat, veivien laakerit, pakoventtiilit, ohjurikumit + mahdollisesti muuta eli perustarkastukset ja huollot. Onko asioita mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota?

Mitä kannentiivistettä suosittelette käyttämään normi 8v vai g60 tiiviste, muita vaihtoehtoja?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.2.2006 19:34

Pakovenat vaihtoon? Mikäs niissä? Ohjurithan noissa yleensä vaan menee.

Perus 1.8 8V peltitiivistettä tilkkeeksi.

ps. Mulla olis 8.5 rutuilla oleva ke-jettikone ylimääräisenä...
Olis suuttimen paikat kannessa, syväpoteromännät, nokka G60 asteilla eli nolla overlapillä. Ja edullisesti.

stefa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 13:37

ViestiKirjoittaja stefa » 20.2.2006 20:42

Pakoventtiilit on aika karstaiset ja kovemmalle rasituksellehan ne ahdetussa joutuu, joten laitetaan suoraan uutta.

edit: selailin etkaa ja löysin normi ja metal tiivisteet 8veehen. Paksuustietoa etka ei kerro kuin dieselitiivareista

Kaahari: Tarkoitat ilmeisesti PG koneen tiivistettä?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.2.2006 21:39

Ei PG vaan 95-> jostain vaiheesta pahvi muuttuu metalliksi about kaikissa. esim AAM

PG kannessa olis natrium-täytteiset pakovenat.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.2.2006 22:32

Omassa kannessa palotila suureni noin 2-3cc pelkästään kun kaivelin imuvenan ja tiivisteen välistä aluetta isommaksi.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 20.2.2006 22:40

koneista nyt ihmeessä samalla seetit ja venat ku kerta kone on levällään

stefa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 13:37

ViestiKirjoittaja stefa » 20.2.2006 23:09

kansi ajetaan tasoon ja varmaan samalla katsotaan seetit.

Kaahari: jahkaillaan tätä tiivistejudanssia vielä. Tiedätkö mitä eroja PG:n ja AAM metallitiivisteiden välillä. Kumpi paksumpi vai onko eroja?






Tässä osanumerot metallitiivisteille jos joku keksii tulevaisuudessa käyttää hakua tiedonnälässään

037 103 383L (PG kone)
050 103 383A (AAM, ADZ 1.8 8v 75/90hv)

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 21.2.2006 12:58

Paksuuseroa ei ilmeisesti ole (ainakaan merkittävää), mutta PG tiivisteessä on hieman muutettu vesireikiä, sillä PG lohkohan on erilainen ykköspytyn luota.

Ana
-
Viestit: 7
Liittynyt: 6.4.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Ana » 23.4.2006 20:37

Paljon tota kantta uskaltais nostaa jos teettää sinne vaikka rosterista levyn jonka molemmille puolille tulis kansipahvi... Autoon olis tarkotus saada reilu 200hv. Niin ja auto on 16v kakkis joka olis tarkotus turbottaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa