Miksi ahdinturbiineja ei ole mekaanisissa ahtimissa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lareon
-
Viestit: 38
Liittynyt: 16.10.2005 20:23

Miksi ahdinturbiineja ei ole mekaanisissa ahtimissa?

ViestiKirjoittaja Lareon » 5.4.2006 19:03

Miksi turboahtimien ahdinturbiini ei ole yleistynyt mekaanisiin ahtimiin vaan on kehitetty kaikenlaisia muita kuten roots- ja G-ahtimet.
Viimeksi muokannut Lareon, 5.4.2006 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 5.4.2006 19:13

tää on ihan täysin mutua mut eikös mersulla ja foordilla ole jotain variaatioita tästä?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 5.4.2006 19:25

Ja pirun hyvä otsikko.

Lareon
-
Viestit: 38
Liittynyt: 16.10.2005 20:23

ViestiKirjoittaja Lareon » 5.4.2006 19:29

joo, olis tietty voinu parempiki olla


E) nyt se on korjattu

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 5.4.2006 19:56

Kyllä niitä on käytössä. Monet jälkiasennussarjat ovat tälläisia ja niiden asentaminen on suht helppoa.

http://www.capa.com.au/kits_vortech_gm.htm
http://www.capa.com.au/paxton.htm
http://www.capa.com.au/powerdyne.htm

tuossa on muutema erilainen kymmenen sekunnin googletuksella

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.4.2006 19:58

Kyllähän niitä on, ootkos kuullu firmasta nimeltään rotrex :)
Prochargerkin näkyy niitä tekevän

http://www.rotrex.com/

http://www.procharger.com/superchargers.shtml

Aiheestahan oli hyvä teoriapohjustettu juttu vauhdin maailmassa jossa civic type R:ään iskettiin remmiahdin. Muistaakseni keskipakoturbiinin huono puoli oli että tilavuusvirta kasvoi pyörimisnopeuden neliössä jolloin alakierroksilla siitä ei ollut juurikaan hyötyä. Lisäksi keskipakoturbiini ei pärjää hyötysuhteessa ruuviahtimelle joka ei muistaakseni vaatinut juuri lainkaan energiaa pyöriäkseen verrattuna turbiiniin, koska ilman paine ei nouse ahtimessa vaan vasta sen jälkeen koska ilmaa pusketaan sinne enemmän kuin ahtimen jälkeisiin putkiin sopii.

Lareon
-
Viestit: 38
Liittynyt: 16.10.2005 20:23

ViestiKirjoittaja Lareon » 5.4.2006 20:31

En ole kuullut rotrexista ja en ole myöskään ennen kuullut, että kyseisiä ahtimia on oikeasti laitettu toimimaan. Kysymys kirposi kun mietin vaihtoehtoja koskien passattini ahtamista. Juuri se jälkiasentamisen helppous minuakin kiehtoo "remmiturboissa".

Kalliita näkyvät keskipakoahtimet olevan, kuten yleensä. Miten lienee, sallisiko viranomainen minun laittaa tavallisesta turboahtimesta tehtyä remmivetoista keskipakoisahdinta autooni? Tuli vain semmoinen villi ajatus, että jostain vanha Garretti ja ei muuta ku rälläkkä käteen!

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.4.2006 22:07

Ei kai se viranomainen sitä katso että millä sitä ilmaa sinne ahtaa jos vaan auto sopivan vanha että saa vielä jotain tehdäkin. Mutta milläs ajattelit saada sen kompressoripyörän pyörimään 150-300 tuhatta kierrosta minuutissa? ;)

Lareon
-
Viestit: 38
Liittynyt: 16.10.2005 20:23

ViestiKirjoittaja Lareon » 6.4.2006 0:05

Eihän siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin sopivien välitysten haku. Noin korkeat kierrosluvut tosin voivat muodostua vähän hankaliksi toteuttaa...

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 6.4.2006 12:20

Eikös se G-lader ole kuitenkin se järkevin ja vähätöisin vaihtoehto VAGgineen mekaaniseen ahtamiseen? Löytyy kiinnikkeet ym. valmiina, ja kokemusta ja neuvoja vaikkapa Md-comprexilta pilvin pimein.

Tietenkin jos kokeilunhalua riittää, niin voihan sitä tuollaisen mekaanisen keskipakoisahtimen kanssa ryhtyä puuhastelemaan. Noilla kierrosluvuilla saattaa joutua tekemään tasapainoituksen kanssa tosisssan töitä ;)

smokie
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.2.2006 22:02

ViestiKirjoittaja smokie » 7.4.2006 12:01

Ei kannata alkaa rälläköimään "oikeaa" turboa. Kokeilin joskus 4,5:1 välitetyllä remmivedolla jolla sain kompressorille reippaat 50000 kierrosta, kompressori oli rällästetty irti vanhasta tajuttoman isosta Holsetista. Paineita nolla ja laakerit sököt abaut minuutin leikkimisen jälkeen. Nyt on ostettuna erittäin korkeita kierroksia kestävät kuulalaakerit, muttei jaksaisi hakata päätään seinään moisen turhan rojektin takia. Jos joku välttämättä haluaa kokeilla niin YV:llä saa kiinni, rojut lähtee omakustannehintaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.4.2006 16:32

Niin, voi vaan miettiä mistä se hinta tehdastekoisissa koostuu, koska kompressoripesä/pyörä ei juurikaan mitään maksa. Tolkuttoman pienet välykset/toleranssit joka puolella välityksissä.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 11.4.2006 22:12

Kyllähän niitä on, ootkos kuullu firmasta nimeltään rotrex :)
Prochargerkin näkyy niitä tekevän

http://www.rotrex.com/

http://www.procharger.com/superchargers.shtml

Nämä molemmat on muuten nähtävillä American Cars Show:ssa Sporttiauton osastolla!

B 50
-
Viestit: 7
Liittynyt: 2.10.2005 12:13

ViestiKirjoittaja B 50 » 23.4.2006 13:53

keskipakoturbiini ei pärjää hyötysuhteessa ruuviahtimelle joka ei muistaakseni vaatinut juuri lainkaan energiaa pyöriäkseen verrattuna turbiiniin, koska ilman paine ei nouse ahtimessa vaan vasta sen jälkeen koska ilmaa pusketaan sinne enemmän kuin ahtimen jälkeisiin putkiin sopii.


Taisi olla just päinvastoin.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 23.4.2006 14:02

Onhan se juu niin, että keskipakopumppu toimii pienemmällä teholla ja lämmittää ahtoilmaa vähemmän kuin sellainen 2-tahtidieselin huuhtelupumppu (roots), mutta kiinteällä mekaanisella välityksellä sitä hönkää alakierroksilla ei ole. Toisaalta tehokäyrät noissa kasvavat kokolailla nätisti kierrosten noustessa, eli tuollainen on ystävällisempi voimansiirrolle ja renkaiden pidolle kuin turbo.
Bensalaitteissa ei rootseja tai ruuviahtimia taideta missään käyttää yli 1 bar ahtopaineille, kun taas turboja ja keskipakoahtimia käytetään useinkin moisilla paineilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa