Miksi ahdinturbiineja ei ole mekaanisissa ahtimissa?
Valvoja: ffp jäsenet
Miksi ahdinturbiineja ei ole mekaanisissa ahtimissa?
Miksi turboahtimien ahdinturbiini ei ole yleistynyt mekaanisiin ahtimiin vaan on kehitetty kaikenlaisia muita kuten roots- ja G-ahtimet.
Viimeksi muokannut Lareon, 5.4.2006 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä niitä on käytössä. Monet jälkiasennussarjat ovat tälläisia ja niiden asentaminen on suht helppoa.
http://www.capa.com.au/kits_vortech_gm.htm
http://www.capa.com.au/paxton.htm
http://www.capa.com.au/powerdyne.htm
tuossa on muutema erilainen kymmenen sekunnin googletuksella
http://www.capa.com.au/kits_vortech_gm.htm
http://www.capa.com.au/paxton.htm
http://www.capa.com.au/powerdyne.htm
tuossa on muutema erilainen kymmenen sekunnin googletuksella
Kyllähän niitä on, ootkos kuullu firmasta nimeltään rotrex :)
Prochargerkin näkyy niitä tekevän
http://www.rotrex.com/
http://www.procharger.com/superchargers.shtml
Aiheestahan oli hyvä teoriapohjustettu juttu vauhdin maailmassa jossa civic type R:ään iskettiin remmiahdin. Muistaakseni keskipakoturbiinin huono puoli oli että tilavuusvirta kasvoi pyörimisnopeuden neliössä jolloin alakierroksilla siitä ei ollut juurikaan hyötyä. Lisäksi keskipakoturbiini ei pärjää hyötysuhteessa ruuviahtimelle joka ei muistaakseni vaatinut juuri lainkaan energiaa pyöriäkseen verrattuna turbiiniin, koska ilman paine ei nouse ahtimessa vaan vasta sen jälkeen koska ilmaa pusketaan sinne enemmän kuin ahtimen jälkeisiin putkiin sopii.
Prochargerkin näkyy niitä tekevän
http://www.rotrex.com/
http://www.procharger.com/superchargers.shtml
Aiheestahan oli hyvä teoriapohjustettu juttu vauhdin maailmassa jossa civic type R:ään iskettiin remmiahdin. Muistaakseni keskipakoturbiinin huono puoli oli että tilavuusvirta kasvoi pyörimisnopeuden neliössä jolloin alakierroksilla siitä ei ollut juurikaan hyötyä. Lisäksi keskipakoturbiini ei pärjää hyötysuhteessa ruuviahtimelle joka ei muistaakseni vaatinut juuri lainkaan energiaa pyöriäkseen verrattuna turbiiniin, koska ilman paine ei nouse ahtimessa vaan vasta sen jälkeen koska ilmaa pusketaan sinne enemmän kuin ahtimen jälkeisiin putkiin sopii.
En ole kuullut rotrexista ja en ole myöskään ennen kuullut, että kyseisiä ahtimia on oikeasti laitettu toimimaan. Kysymys kirposi kun mietin vaihtoehtoja koskien passattini ahtamista. Juuri se jälkiasentamisen helppous minuakin kiehtoo "remmiturboissa".
Kalliita näkyvät keskipakoahtimet olevan, kuten yleensä. Miten lienee, sallisiko viranomainen minun laittaa tavallisesta turboahtimesta tehtyä remmivetoista keskipakoisahdinta autooni? Tuli vain semmoinen villi ajatus, että jostain vanha Garretti ja ei muuta ku rälläkkä käteen!
Kalliita näkyvät keskipakoahtimet olevan, kuten yleensä. Miten lienee, sallisiko viranomainen minun laittaa tavallisesta turboahtimesta tehtyä remmivetoista keskipakoisahdinta autooni? Tuli vain semmoinen villi ajatus, että jostain vanha Garretti ja ei muuta ku rälläkkä käteen!
Eikös se G-lader ole kuitenkin se järkevin ja vähätöisin vaihtoehto VAGgineen mekaaniseen ahtamiseen? Löytyy kiinnikkeet ym. valmiina, ja kokemusta ja neuvoja vaikkapa Md-comprexilta pilvin pimein.
Tietenkin jos kokeilunhalua riittää, niin voihan sitä tuollaisen mekaanisen keskipakoisahtimen kanssa ryhtyä puuhastelemaan. Noilla kierrosluvuilla saattaa joutua tekemään tasapainoituksen kanssa tosisssan töitä ;)
Tietenkin jos kokeilunhalua riittää, niin voihan sitä tuollaisen mekaanisen keskipakoisahtimen kanssa ryhtyä puuhastelemaan. Noilla kierrosluvuilla saattaa joutua tekemään tasapainoituksen kanssa tosisssan töitä ;)
Ei kannata alkaa rälläköimään "oikeaa" turboa. Kokeilin joskus 4,5:1 välitetyllä remmivedolla jolla sain kompressorille reippaat 50000 kierrosta, kompressori oli rällästetty irti vanhasta tajuttoman isosta Holsetista. Paineita nolla ja laakerit sököt abaut minuutin leikkimisen jälkeen. Nyt on ostettuna erittäin korkeita kierroksia kestävät kuulalaakerit, muttei jaksaisi hakata päätään seinään moisen turhan rojektin takia. Jos joku välttämättä haluaa kokeilla niin YV:llä saa kiinni, rojut lähtee omakustannehintaan.
Kyllähän niitä on, ootkos kuullu firmasta nimeltään rotrex :)
Prochargerkin näkyy niitä tekevän
http://www.rotrex.com/
http://www.procharger.com/superchargers.shtml
Nämä molemmat on muuten nähtävillä American Cars Show:ssa Sporttiauton osastolla!
keskipakoturbiini ei pärjää hyötysuhteessa ruuviahtimelle joka ei muistaakseni vaatinut juuri lainkaan energiaa pyöriäkseen verrattuna turbiiniin, koska ilman paine ei nouse ahtimessa vaan vasta sen jälkeen koska ilmaa pusketaan sinne enemmän kuin ahtimen jälkeisiin putkiin sopii.
Taisi olla just päinvastoin.
Onhan se juu niin, että keskipakopumppu toimii pienemmällä teholla ja lämmittää ahtoilmaa vähemmän kuin sellainen 2-tahtidieselin huuhtelupumppu (roots), mutta kiinteällä mekaanisella välityksellä sitä hönkää alakierroksilla ei ole. Toisaalta tehokäyrät noissa kasvavat kokolailla nätisti kierrosten noustessa, eli tuollainen on ystävällisempi voimansiirrolle ja renkaiden pidolle kuin turbo.
Bensalaitteissa ei rootseja tai ruuviahtimia taideta missään käyttää yli 1 bar ahtopaineille, kun taas turboja ja keskipakoahtimia käytetään useinkin moisilla paineilla.
Bensalaitteissa ei rootseja tai ruuviahtimia taideta missään käyttää yli 1 bar ahtopaineille, kun taas turboja ja keskipakoahtimia käytetään useinkin moisilla paineilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa