Audi a6 2.7 v6 biturboon vähän lisää jotain...
Valvoja: ffp jäsenet
Audi a6 2.7 v6 biturboon vähän lisää jotain...
Ostimme tuossa taannoin audi a6 avant quattro 2.7 v6 biturbo auton ja
ongelmani tai oikeastaan kysymykseni on että kannattaisiko siihen asentaa dump valve vai saako siihen edes ja jos saa niin molemmillekko turboille ja mistä niitä asaa mihin hintaan ja kuka asentaa jos asentaa ?
ongelmani tai oikeastaan kysymykseni on että kannattaisiko siihen asentaa dump valve vai saako siihen edes ja jos saa niin molemmillekko turboille ja mistä niitä asaa mihin hintaan ja kuka asentaa jos asentaa ?
Viimeksi muokannut Famnium, 22.3.2006 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
-
- -
-
- -
-
- -
-
- -
Mä tiedä mitään noin monisylinteristä ja moniturboisista. Mutta jos väärinpäin,niin tarkoittaa sitä että pahimmas tapauksessa turbon työntämä ylipaine painaa mäntää/kalvoa auki. Oikeinpäinhän ne on niin että paine tulee mäntään/kalvoon sivusta, eikä pääse painamaan mäntää auki. Toki pikkuletkuja pitkin tuleva yli/alipaine(alipaine kaasuläpän toisella puolen, eli imusarjassa,kun kaasu kiinni,avaa venttiilin/t.) taitaa tehdä sen että orkkispaineilla on ihan sama mitenpäin ne on. Viisaammat korjatkoon mun lausuntoa : )
Ei kai tuollaista tilannetta pääse syntymään sillä täyskaasulla venttiilin molemmin puolin on sama paine ja lisäksi tuolla venttiilin "ohjauspuolella" on tyypillisesti männän halkaisija suurempi kuin sillä puolella josta painetta puretaan. Ainoastaan kai venttiili pääsee silloin irvistämään kun kaasuläpän ja moottorin välissä on pienempi paine kuin kaasuläpän ja turbon välissä, esim, pudotettaessa täyskaasulta osakaasulle, ja tuolloinhan venttiilin kuuluukin aueta. Itse olen ollut siinä uskossa että "väärinpäin" on juurikin niin päin että paine tulee venttiilin sivuun. Toiminta kutakuinkin sama kumminko päin venttiilin laittaa, noin "väärinpäin" vain pitää kovempaa meteliä. Korjatkaa minuakin jos olen väärässä :)
Eihän tohon enää tarvii ku jonkun kattoa miten päin sen tehdas on asentanut, se lienee oikein. Mun käsittääkseni hipo ukot laittaa niin et paine tulee sivusta? Tai ainakin ite laittanut niinpäin,vaikken mitään virei teekkään. (pitääköhän mennä kääntää :D? )
edit: korjaus. eikö alipaine avaa sen vaikka paine tulisi sivusta,siis tuo osakaasulle pudotus on kyllä verrattavissa vaihtotilanteeseen??
edit: korjaus. eikö alipaine avaa sen vaikka paine tulisi sivusta,siis tuo osakaasulle pudotus on kyllä verrattavissa vaihtotilanteeseen??
Meni vähän turhaksi vääntämiseksi kumminko päin on "väärinpäin" :) Tuon kuvan mukaan myönnän olleeni harhauskossa, mutta piti kuitenkin tarkistaa forgen sivuilta ja siellä sanottiin vain näin:
Although the valve can be fitted
in either orientation, I would
suggest that you fit it, THE
SAME WAY ROUND AS THE
ORIGINAL BOSCH VALVE.
Recent tests have proven this
gives a far quieter operation.
Enpä nyt muista kumminko päin tuo alunperin on mutta ei silti, itselläni olen pitänyt venttiiliä molemmin päin, enkä toiminnassa huomannut mitään eroa, enkä oikeastaan äänessäkään merkittäviä muutoksia. Sovitaan vaikka niin että kun paine tulee sivusta, niin silloin on oikein päin...itseasiassa tuolla asennuksella ei ole niin herkkä aukeamaan.
Mitä dumppiin tulee, niin tällä hetkellä minulla on paikallaan dumppi ja säätäessä sitä kävikin hetken liian löysällä. Tuolloin ilmiö oli se että vedossa se oli kiinni, jonka oletin johtuvan siitä että sama paine molemmin puolin mäntää ja isompi, eli ohjauspuoli, "voitti" ja piti ventiilin kiinni. Tyhjäkäynnillä kylläkin piti venttiiliä hieman auki...muuten en olisi tuota huomannutkaan, mutta seosmittari käyttäytyi omituisesti tyhjäkäynnillä.
Although the valve can be fitted
in either orientation, I would
suggest that you fit it, THE
SAME WAY ROUND AS THE
ORIGINAL BOSCH VALVE.
Recent tests have proven this
gives a far quieter operation.
Enpä nyt muista kumminko päin tuo alunperin on mutta ei silti, itselläni olen pitänyt venttiiliä molemmin päin, enkä toiminnassa huomannut mitään eroa, enkä oikeastaan äänessäkään merkittäviä muutoksia. Sovitaan vaikka niin että kun paine tulee sivusta, niin silloin on oikein päin...itseasiassa tuolla asennuksella ei ole niin herkkä aukeamaan.
Mitä dumppiin tulee, niin tällä hetkellä minulla on paikallaan dumppi ja säätäessä sitä kävikin hetken liian löysällä. Tuolloin ilmiö oli se että vedossa se oli kiinni, jonka oletin johtuvan siitä että sama paine molemmin puolin mäntää ja isompi, eli ohjauspuoli, "voitti" ja piti ventiilin kiinni. Tyhjäkäynnillä kylläkin piti venttiiliä hieman auki...muuten en olisi tuota huomannutkaan, mutta seosmittari käyttäytyi omituisesti tyhjäkäynnillä.
Juu, dumppia ei mun olisi pitänyt tuoda ollenkaan mukaan :D Kun tietomäärä rajottuu vain noihin bypasseihin. Mut noin tehdas on bypassin laittanu :D Ja mulla noinpäin,kun orkkiksella ajelen. Kestää kuitenkin tuo muovinenkin aavistuksen yli 400hv ja 2bar 5koneessa.
Edit:eli muuten olen hakoteillä,mut toi bypass multa menee oikeinpäin (vahingossa ; ) ):D
Ja mitenpäin tosta Forgesta kuuluu se koominen kilahdus? Oikein vai väärinpäin? vai onko konekohtainen ilmiö? En siis tarkoita sihahdusta vaan oikein metallista kilahdusta?
Edit:eli muuten olen hakoteillä,mut toi bypass multa menee oikeinpäin (vahingossa ; ) ):D
Ja mitenpäin tosta Forgesta kuuluu se koominen kilahdus? Oikein vai väärinpäin? vai onko konekohtainen ilmiö? En siis tarkoita sihahdusta vaan oikein metallista kilahdusta?
Yleensä sekoittaa ohjainta jos mitattua ilmaa päästetään ulos paljon. Helpoiten ilman mitään säätöjä, kun vaihdat kartio tms suodattimen,niin voi olla että tsiih pääsee ilmoille, mutta ne tulee sit kartion ja vakio bypassien kanssakin samat soundit. Ei siihen tarvii kiiltäviä bypasseja,jollet halua(niillä aavistuksen terävämpi tsiih). Kartiosuodatinkin vois olla paperinen, koulukunnasta riippuen saattaa öljyttävän putsarin liika öljy lyhentää ilmamassamittarin ikää.
Mutta mulla ei ole hajuakaan tosta sun 6-koneesta. Et en pysty sanoo mitään mahdollisten tsiih äänien äänenpaineesta :D
Jos sul on mökäputkisto niin vaihtaessa kun pakokäänet hiljenee, kuuluu tsiih suhteellisesti kovempana kuin vakioputkistolla.
Mutta mulla ei ole hajuakaan tosta sun 6-koneesta. Et en pysty sanoo mitään mahdollisten tsiih äänien äänenpaineesta :D
Jos sul on mökäputkisto niin vaihtaessa kun pakokäänet hiljenee, kuuluu tsiih suhteellisesti kovempana kuin vakioputkistolla.
Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa että dumppi sotkee jonkinverran seoksia ja näin ollen ei voi suositella...henkilökohtaisesti en kyllä sanoisi että erityisiä ongelmiakaan tulee, tai ainakaan ole vielä tullut itselläni, ei sammuile ja päästöistäkin menee läpi eli vakiokattikin on vielä kunnossa, mitä nyt kierrokset saattavat notkahdella kun seokset heilahtelee, eikä näy vikalistallakaan. Äänethän kyllä on rajut. Tuolla jossain on enemmänkin juttua noista minun dumppi kokeiluista...Mutta en siis suosittele ellei halua varautua mahdollisiin ongelmiin.
Mutta mitä noihin 6-koneen pöhinöihin tulee, niin kokemukset pohjautuvat kaverin s4:een jossa ei kylläkään mitään merkittäviä huokailuja kuulu niin vakio bypasseillä kuin tuollaisilla alumiinisilla mäntämallisillakaan...ja autossa siis vakio ilmanputsari. Eli niiden tussahduksien vuoksi ei kannata alkaa paljon rahaa hassaamaan jos vakiot toimii...mutta kuten juhakill totesikin, niin jollain kartiofilsulla lopputulos voi olla erilainen ja erityisesti jos ahtopaineita nostaa.
En tiedä tarkoitatko samaa, mutta minulla yhdessä vaiheessa, kun täysiltä ahdoilta nosti kaasun nopeasti, niin forgesta kuului voimakas "losahdus"...ilmeisesti mäntä lävähti pohjaan kunnolla, mutta en nyt muista kumminko päin venttiili tuolloin oli :D
Mutta mitä noihin 6-koneen pöhinöihin tulee, niin kokemukset pohjautuvat kaverin s4:een jossa ei kylläkään mitään merkittäviä huokailuja kuulu niin vakio bypasseillä kuin tuollaisilla alumiinisilla mäntämallisillakaan...ja autossa siis vakio ilmanputsari. Eli niiden tussahduksien vuoksi ei kannata alkaa paljon rahaa hassaamaan jos vakiot toimii...mutta kuten juhakill totesikin, niin jollain kartiofilsulla lopputulos voi olla erilainen ja erityisesti jos ahtopaineita nostaa.
En tiedä tarkoitatko samaa, mutta minulla yhdessä vaiheessa, kun täysiltä ahdoilta nosti kaasun nopeasti, niin forgesta kuului voimakas "losahdus"...ilmeisesti mäntä lävähti pohjaan kunnolla, mutta en nyt muista kumminko päin venttiili tuolloin oli :D
Laitoin kokeilumielessä 1.8T Leoniin kartiosuodattimen(kuivan) ja perstuntumalla tehoissa vakiosuodattimeen verrattuna ei eroa mutta sehän tiedettiinkin jo,mutta ääniin eroa tulikin radikaalimmin vedättäessä tupron vihellys kuuluu paljon selvemmin ja kun kaasua höllää suhahtaa reippaasti reteemmin kuin vakiosuodattimella/kotelolla! Auto lastutettu vakio bypässi 710N loppuinen boschilainen.Ääniä jos on tarkoitus saada lisää niin tuollainen suodatin on passeli tapa niitä hankkia muuta iloa siitä ei taida olla,mutta eipä siitä vielä tässävaiveessa mitään ongelmiakaan ole ilmennyt.
-
- -
- Viesti:
-
- -
Famnium
.
Audi A6 Avant Quattro V6 2.7 Biturbo
Posted: 26.3.2006 13:40
Milläs siihen autoon saisi vähän sitä "katu uskottavaa" turbon vihellystä ja suhinaa..
vois kyllä hankkia jonkun " tiedä kaikki turboista kirjan"
---------------------------------------------------------------
Laitat siihen suorat putket ja heität änkkärit roskiin! Alkaa vihellys kuulua...
.
Audi A6 Avant Quattro V6 2.7 Biturbo
Posted: 26.3.2006 13:40
Milläs siihen autoon saisi vähän sitä "katu uskottavaa" turbon vihellystä ja suhinaa..
vois kyllä hankkia jonkun " tiedä kaikki turboista kirjan"
---------------------------------------------------------------
Laitat siihen suorat putket ja heität änkkärit roskiin! Alkaa vihellys kuulua...
vois kyl kattella jotain takapönttöjä, pitäis vaan olla hiljaisia kun ei noi mörinä pöntöt oikeen nappaa.. suositteletteko jotain mitkä olis suht hiljaisia, tosin pitäis takapuskurin ala lippakin vaihtaa kun siinä ei ole putkille ulostulo koloja kun joku samperin tauno on audin tehtaalla keksiny että komia tuloo ku piilotetaa takapöntöt puskurin taa.. prkl..
miltek 2x2.25". Juuri sen verran pörinää, et saattaa kanssa-autoilija aavistaa, että ei ole aivan alkuperäinen putki tai sitten on tosi kova laite... Tulee kyllä hehtaari putkenpäillä (pystyy kyllä itse vaihtamaan sivistuneempiin kun hehtaariputki ei ala aivan suoraan takavaimentajista (eli siinä on 2" pätkä välissä)).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”