98 okt. ja turbokone
Valvoja: ffp jäsenet
98 okt. ja turbokone
Tästä on muistaakseni joskus keskusteltu mutta haulla ei löytynyt:
Eli pitkästä aikaa laitoin 98 oktaanista tuohon -03 IV GTI:hin ja ihmettelin seurauksia. Siltä tuntuu, että voimaa olisi oikeasti pikkuisen lisää tullut, jopa siinä määrin että sen kiihdytyksissä ym. huomaa.
Onko oktaaniluvulla arvon raadin kokemusten perusteella oikeasti merkitystä, vai onko luulotauti iskenyt..?
Kone on vakio.
-M
Eli pitkästä aikaa laitoin 98 oktaanista tuohon -03 IV GTI:hin ja ihmettelin seurauksia. Siltä tuntuu, että voimaa olisi oikeasti pikkuisen lisää tullut, jopa siinä määrin että sen kiihdytyksissä ym. huomaa.
Onko oktaaniluvulla arvon raadin kokemusten perusteella oikeasti merkitystä, vai onko luulotauti iskenyt..?
Kone on vakio.
-M
^ joo... Kas kun ei ole topic lukossa. Kärsivällisyyttä, oi gurut, meidän tavallisten autoilijoiden kanssa. Kiitos.
Jotain löytyi haullakin: tuossa on ihan asiallista keskustelua aiheesta.
Energiasisältö 95:llä ja 98:lla on niin lähellä toisiaan, että mitään "tehokkaammin palavan" bensan etuja ei ei ole olemassa, eli korkeamman oktaaniluvun hyöty perustuu sen parempaan puristuskestävyyteen: voidaan käyttää suurempaa sytytysennakkoa (mikä mahdollistaa laihemman seoksen käytön kevyellä moottorin kuormituksella) tai korkeampaa puristussuhdetta/ahtopainetta (=lisää voimaa).
Nelos-golffissa on nakutustunnistimet, joiden perusteella moottorinohjausjärjestelmä säätää ainakin sytkäennakkoa (ahtopaineen säädostä ei hajua). Siihenkään en ole perehtynyt, onko moottorin vakio-ohjelma säädetty niin, että ennakkoa vain vähennetään peruskartasta, jos nakutusta ilmenee, vai vetääkö vag-insinööri niin kovalla itseluottamuksella, että ennakkoa (ja ahtopainetta?) lisätäänkin, jos nakutusta ei ilmene (jolloin korkeaoktaanisen bensan käytöstä olisi hyötyä). Joku 1.8T:n ohjelmien kanssa puuhastellut voisi valaista asiaa.
Nimim: halvalla saa tarpeeksi hyvää
Jotain löytyi haullakin: tuossa on ihan asiallista keskustelua aiheesta.
Energiasisältö 95:llä ja 98:lla on niin lähellä toisiaan, että mitään "tehokkaammin palavan" bensan etuja ei ei ole olemassa, eli korkeamman oktaaniluvun hyöty perustuu sen parempaan puristuskestävyyteen: voidaan käyttää suurempaa sytytysennakkoa (mikä mahdollistaa laihemman seoksen käytön kevyellä moottorin kuormituksella) tai korkeampaa puristussuhdetta/ahtopainetta (=lisää voimaa).
Nelos-golffissa on nakutustunnistimet, joiden perusteella moottorinohjausjärjestelmä säätää ainakin sytkäennakkoa (ahtopaineen säädostä ei hajua). Siihenkään en ole perehtynyt, onko moottorin vakio-ohjelma säädetty niin, että ennakkoa vain vähennetään peruskartasta, jos nakutusta ilmenee, vai vetääkö vag-insinööri niin kovalla itseluottamuksella, että ennakkoa (ja ahtopainetta?) lisätäänkin, jos nakutusta ei ilmene (jolloin korkeaoktaanisen bensan käytöstä olisi hyötyä). Joku 1.8T:n ohjelmien kanssa puuhastellut voisi valaista asiaa.
Nimim: halvalla saa tarpeeksi hyvää
Lastutetussa 98 käyttö on käytännössä pakollista
Ei ole pakollista, kiitos edellämainitun nakuanturin. Mutta jos haluaa saada kaiken teho- ja taloudellisuushyödyn tiukemmalle viilatusta viri-ohjelmasta, niin kannattaa tankata suunnilleen sitä bensaa, mille ohjelma on tehty.
Ja kääntäen: jos haluaa luottaa vag-insinööriin, ettei nakutuksen aikaansaama ennakon tiputus koskaan epäonnistu, niin voi ajella huonommalla liemellä, kuin mitä moottorinohjauksen ohjelman tekijä on tarkoittanut - kulutuksen, tehon ja nakutuksen aiheuttaman moottoririkon riskin kustannuksella.
Edelleen, ei kuvaa siitä, miten 1.8T:n moottorinohjaus toimii - osaako hyödyntää paremman bensan lisäämällä ennakkoa / ahtoja? Sen selviämiseen asti minä tankkaan suositusten mukaan halvinta.
Minä olen kanssa vähän skeptinen tuon oktaanihyödyn suhteen, mutta tälläisiä asioita tuli nyt aluksi mieleen parin promillen perjantaituikkeessa kun asiaa vähän järkeili: Jos perusmoottorin puristukset on 11,5:1 ja se on optimoitu tietysti 95:lle. Siinä pitää tietysti olla nakutustunnistin valmistustoleranssien ja sen 87-92oct venäjänbensan takia. Jotta sama kone hyötyisi oikeasti 98:sta niin ecun pitäisi pystyä nostamaan puristukset jonnekkin 13:1 paikkeille jotta hyötysuhde ja teho nousisi, mutta muuttuvapuristussuhteisia koneita ei taida vielä olla. Ainoa konsti hakea hyötyä korkeampioktaanisesta polttoaineesta on tietysti käyttää agressiivisempia sytytysennakoita. No se voi olla hakuammuntaa kun tehot alkaa laskea jo paljon ennen näkutusrajaa jos sen arvojen mukaan säätää eikä kulutuskaan tykkää. Jostain on jäänyt muistikuva että 98 palaa hitaammin kuin 95, eli ei välttämättä sovi laihaseosmoottoreihin kun ottaa huomioon että laiha seos palaa muutenkin hitaasti. No sitä palamisnopeutta täytyy tietysti kompensoida ennakkoa lisäämällä. Mutta oikeesti, nyt tarvittaisiin muuttuvapuristeisia koneita niin voisi tankata mitä litkua tai kaasua tahansa ja ecu laskisi sopivat ennakot ja puristukset.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Saballa on muuttuvapuristeinen kone. En tiedä onko se tuotantomoottori, mutta proto ainakin on. Siinä on saranat sylinteriryhmän toisessa laidassa ja sylinterit keinuu alkerran päällä.
Joskus on käynyt mielessä tankatessa josko laittais pitkälle rauhalliselle matkalle 95:sta niin pääsis pari kilsaa pidemmälle tankillisella ;) T: Sulo Vilén
Joskus on käynyt mielessä tankatessa josko laittais pitkälle rauhalliselle matkalle 95:sta niin pääsis pari kilsaa pidemmälle tankillisella ;) T: Sulo Vilén
Kun tästä nyt otetaan nuo spekuloinnit ja prototyypit pois, niin tullaan tuohon omaan ytimekkääseen vastaukseeni. On. En käsitä mitä Jus tarkotti tuolla lukitsemisella, vastasin kuitenkin kysymykseen.
Lastutetussa autossa ero on selkeä. Monesti on eri viritysohjelmia jos halutaan ajaa 95:lla, perusohjelmien ollessa tarkoitettu 98:lle. Eron todellakin huomaa. Jos esim 98:lla nakutusindeksi on jossain 2-3 nurkilla, niin samassa koslassa 95:llä huitelee reilusti yli kympin.
Lastutetussa autossa ero on selkeä. Monesti on eri viritysohjelmia jos halutaan ajaa 95:lla, perusohjelmien ollessa tarkoitettu 98:lle. Eron todellakin huomaa. Jos esim 98:lla nakutusindeksi on jossain 2-3 nurkilla, niin samassa koslassa 95:llä huitelee reilusti yli kympin.
VAG:lläkin on muuttuvapuristeinen 1.8t protomoottori. Kulutus parikymmentä prosenttia alle 1.8t tuotantoversion ja voimaa kautta linjan paremmin kuin 3.2 kutosessa. Saas nähdä tuleeko koskaan tuotantoon asti.
Vitoskoneisiin sytkän adaptiivisyys tuli suorasytkän mukana vuoden -92 tienoilla, joten eiköhän se löydy noista 1.8t -koneistakin. Eli sytytyksen säätö onnistuu molempiin suuntiin ja motronikki etsii aktiivisesti nakutusrajaa. Ahtojen säätöä ymmärtääkseni tehdään kuitenkin vain tavoitearvosta alaspäin, mikäli sytkän ja seoksen säädöllä nakutusta ei saada loppumaan.
Vitoskoneisiin sytkän adaptiivisyys tuli suorasytkän mukana vuoden -92 tienoilla, joten eiköhän se löydy noista 1.8t -koneistakin. Eli sytytyksen säätö onnistuu molempiin suuntiin ja motronikki etsii aktiivisesti nakutusrajaa. Ahtojen säätöä ymmärtääkseni tehdään kuitenkin vain tavoitearvosta alaspäin, mikäli sytkän ja seoksen säädöllä nakutusta ei saada loppumaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tero, tuo pelkkä "on" ei ehkä ollut kovin kattava vastaus. Ei se korkeampi oktaaniluku autuaaksi tee, vaan se muilla keinoin saavutettava lisävoima, jonka tuo oktaaniluvun korotus tuo. Lisäahdot, -puristukset tai -ennakko tuovat lisää voimaa, ei itsessään se oktaaniluku.
Mutta joo, turha näitä asioita tässä on uudelleen selittää, johan nuo taisivat kaikki esille tulla aiemminkin.
Mutta joo, turha näitä asioita tässä on uudelleen selittää, johan nuo taisivat kaikki esille tulla aiemminkin.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Olen kyllä tietoinen oktaaniluvun vaikutuksesta, kiitos vaan.
Jos ohjelma on tehty vaikka 98-oktaanista silmälläpitäen, ei oktaaniluvun nostamisesta ole hyötyä. Olettaen, että sytytysennakkoa ei jouduta laskemaan nakutuksen vuoksi. Jotkut viritysohjelmat luottavat nakutuksentunnistukseen ja karttoihin on vedetty reippaat ennakot, joita sitten lasketaan nakutustunnistimien perusteella kunnes ei enää nakuta. Melko anaalista, mutta tällasella ohjelmalla oktaaniluvun suurentamisesta on hyötyä.
Kesällä taas hommaa vaikeuttaa edelleen imuilman lämmön reipas nousu.
1.8T-koneessa ei ahtopaine muutu vaikka nakutusta hiukan ilmenisikin, ainoastaan sytytysennakkoa myöhäistetään. En tiedä miten asia on jos nakuttaa aivan helvetisti, eikä sytytyksen säädöllä sitä saada kuriin. Aika harvoin sellasta tulee edes vastaan, ite olen törmännyt vain yhteen autoon. Siitä ei tullut katottua miten käyttäytyi, oli hiukan muita murheita.
Jos ohjelma on tehty vaikka 98-oktaanista silmälläpitäen, ei oktaaniluvun nostamisesta ole hyötyä. Olettaen, että sytytysennakkoa ei jouduta laskemaan nakutuksen vuoksi. Jotkut viritysohjelmat luottavat nakutuksentunnistukseen ja karttoihin on vedetty reippaat ennakot, joita sitten lasketaan nakutustunnistimien perusteella kunnes ei enää nakuta. Melko anaalista, mutta tällasella ohjelmalla oktaaniluvun suurentamisesta on hyötyä.
Kesällä taas hommaa vaikeuttaa edelleen imuilman lämmön reipas nousu.
1.8T-koneessa ei ahtopaine muutu vaikka nakutusta hiukan ilmenisikin, ainoastaan sytytysennakkoa myöhäistetään. En tiedä miten asia on jos nakuttaa aivan helvetisti, eikä sytytyksen säädöllä sitä saada kuriin. Aika harvoin sellasta tulee edes vastaan, ite olen törmännyt vain yhteen autoon. Siitä ei tullut katottua miten käyttäytyi, oli hiukan muita murheita.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
H. Jormalainen: Näistä uudemmista vageista en tiedä, mutta omassa ahdetussani ainakin tiputetaan ennakkoa nakutuksen perusteella. Uskoisin, että ennakkoa tiputtamalla hoidetaan nakutusta näissäkin vehkeissä, sillä ennakon säätö lienee huomattavasti nopeampaa kuin ahtopaineen säätö.
E: jaahas, ja sisälukutaidossa puutteita. Tuossahan se jo sanotaan. :)
E: jaahas, ja sisälukutaidossa puutteita. Tuossahan se jo sanotaan. :)
Itse vaihdoin kokeilumielessä 95:stä 98:aan pari kuukautta sitten enkä ole huomannut mitään eroa kulutuksessa tai auton käytöksessä. Ja kone on 1.8T AUM.
Jonkun pitäisi tutkia tämä asia oikeasti, jolloin ei tarvisi perustaa mitään arvailuihin ja tuntemuksiin. Samalla autolla pitäisi ajaa sama matka mahdollisimman samalla tavalla, samanlaisessa lämpötilassa ja samanlaisissa olosuhteissa. Vasta tuolloin voitaisiin sanoa miten se oikeasti vaikuttaa kulutukseen. Tämän jälkeen vielä tehojen mittaus jossain pajalla.
Kuka ottaa projektiksi? :)
Jonkun pitäisi tutkia tämä asia oikeasti, jolloin ei tarvisi perustaa mitään arvailuihin ja tuntemuksiin. Samalla autolla pitäisi ajaa sama matka mahdollisimman samalla tavalla, samanlaisessa lämpötilassa ja samanlaisissa olosuhteissa. Vasta tuolloin voitaisiin sanoa miten se oikeasti vaikuttaa kulutukseen. Tämän jälkeen vielä tehojen mittaus jossain pajalla.
Kuka ottaa projektiksi? :)
Entisessäni Golf2 Gti 16v (KR ja K-jet) oli sellanen ominaisuus että 98 bensalla tehot tuntu laskevan ja sitä kulu huomattavasti enemmän kuin 95. En sitte tiedä mikä sen aiheutti, enkä sitä sen enempää tutkinut. Harmitti vaan sillon kun oli reissussa sillon ja piti kokeilla veiskö 98 vähemmän mutta toisin päin meni ja raakasti, muistaakseni se oli n. 3l enemmän.
Matka-ajossa 100 km/h moottorin kuormitus on pientä ja turbo on joutilaana, minkä näkee hyvin ahtopainemittarista kun imusarjassa on alipainetta. Luulisi, että nakutus ei ole noissa oloissa lähelläkään eikä oktaaniluvulla olisi vaikutusta.
Viimeksi muokannut roberto, 29.3.2006 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu ihan joutilaana se ahdin useimmiten normaaliajossa onkin. Kaupunkiajossa imusarjapaine pysyy kokoajan alipaineella jos normaalisti ajelee. Omassa kotterossa mittari näyttää nollaa vielä 180kmh tasasessa ajossa eli siihen saakka menee tavallaan vaparina imusarja alipaineisena. Kovemmassa vauhdissa imusarjapaine menee jo plussan puolelle eli turbo tekee töitä kun ilmanvastus kuormittaa. Tyhjäkäynnillä on imusarjassa -0,5 bar mittarin mukaan.
Aihe osu kohdalle niin päätin tuoda oman korteni kekoon.
Itse olen nyt ajellut reilu 1500km 98 bensalla. Eroa on jonkin verran, mutta ei huommattavasti.
Suurin huomio osui ahtopaineisiin. 95 ahtopaineiden nousu vaatin reilua moottorin kuormitusta suurehkoilla vaihteilla. 98 taas nostaa ahtoja herkemmin ja pienemmällä kuormituksella. Liekkö johtuu siitä että ohjausyksikkö haluaa säädellä seosta herkemmin ja antaa ahtoja jo aikaisemmassa vaiheessa???
Tehon nousua ei tapahtunut persmittarilla mitattuna juuri lainkaan. Tosin voiman "annostelu" muuttuui tasaisemmaksi. 95 tuntui että siinä vaiheessa kun mentii ahtojen puolella rupesi vasta tapahtumaan. Eli tuli vähän niin kuin tehopiikki. 98 kohdalla taas tuntuu että voimaa "annostellaan" tasaisesti alakierroksilta asti.
Kulutuksen väheneminen on suunilleen +-0 bensojen hintaeroon nähden. Saattaa ehkä kääntyä muutama desi 98 voitoksi, mutta ei mainittavasti.
Keskustelin ennen kokeilua muutaman tutun autoinssin kanssa ja he suosittelivat 98 käyttämistä turbo autossa juurikin tuon nakutusherkkyyden pienentämiseksi ja on kuulemma muutenkin vähän terveellisempää koneelle. Joten päädyin käyttämään sitä ja kun vielä polttoainekustannukset on omalla kohdallani +-0 niin miksikä ei.....?
Niin.. Eli koneena on vakio Audin 1.8T AWT kone...
Itse olen nyt ajellut reilu 1500km 98 bensalla. Eroa on jonkin verran, mutta ei huommattavasti.
Suurin huomio osui ahtopaineisiin. 95 ahtopaineiden nousu vaatin reilua moottorin kuormitusta suurehkoilla vaihteilla. 98 taas nostaa ahtoja herkemmin ja pienemmällä kuormituksella. Liekkö johtuu siitä että ohjausyksikkö haluaa säädellä seosta herkemmin ja antaa ahtoja jo aikaisemmassa vaiheessa???
Tehon nousua ei tapahtunut persmittarilla mitattuna juuri lainkaan. Tosin voiman "annostelu" muuttuui tasaisemmaksi. 95 tuntui että siinä vaiheessa kun mentii ahtojen puolella rupesi vasta tapahtumaan. Eli tuli vähän niin kuin tehopiikki. 98 kohdalla taas tuntuu että voimaa "annostellaan" tasaisesti alakierroksilta asti.
Kulutuksen väheneminen on suunilleen +-0 bensojen hintaeroon nähden. Saattaa ehkä kääntyä muutama desi 98 voitoksi, mutta ei mainittavasti.
Keskustelin ennen kokeilua muutaman tutun autoinssin kanssa ja he suosittelivat 98 käyttämistä turbo autossa juurikin tuon nakutusherkkyyden pienentämiseksi ja on kuulemma muutenkin vähän terveellisempää koneelle. Joten päädyin käyttämään sitä ja kun vielä polttoainekustannukset on omalla kohdallani +-0 niin miksikä ei.....?
Niin.. Eli koneena on vakio Audin 1.8T AWT kone...
No kysytään tässä nyt aihepiiriä hipaisten, että vaikuttaako toi alkoholin lisääminen 98 oktaaniseen bensaan millään tavalla käytännössä? Ruotsissa niillä on kai tehty jotain lisätunnistimia alkoholilla liikkuvaan autoon, mutta siellä taitaa olla seossuhde kyllä toisin päin (5% bensaa vrt suomen 5% alkoholia).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa