Seosmittarin kytkentä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

Seosmittarin kytkentä?

ViestiKirjoittaja Kurdi » 27.3.2006 12:05

Eli miten porukka on kytkenyt seosmittarin? pitääkö hommata siihen tarkoitukseen oma lambda vai voiko sen tiedon ryöstää siitä alkuperäisestä? 1.8t AGU. Mittari on Autogaugen. Lambdassa on neljä johtoa, tais olla kaks valkoista ja musta ja harmaa. Joskus tätä kyselin aikaisemminkin mutta se jäi silloin....

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 27.3.2006 15:16

valkoiset on lämmityksen + ja - johto. ja musta signaali maa ja se harmaa itse signaali. muistaakseni joku toinen voi vielä selventää :D

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.3.2006 15:42

Musta on signaali ja harmaa signaalimaa

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 27.3.2006 15:48

juu musta on signaali

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 27.3.2006 16:00

Oon kokeillu sitä siinä mustassa mutta mielestäni se ei toimi niin kuin pitäisi. Se heittelee miten sattuu, vaikka auto käy pelkkää tyhjäkäyntiä. Voikohan se sitten olla väärin muuten kytketty... kun se oli paikallaan kun auton ostin aikoinaan. Jos vaikka virta ja maa olisi väärinpäin kytketty. Kai joku nyt semmosen on joskus itelleen laittanut?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2006 16:01

Jännitehän heittelee voimakkaasti kun lambda pikkusen muuttuu ykkösen molemmin puolin.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 27.3.2006 16:05

Pitäisköhän sitä hommata joku laadukkaampi mittari?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2006 16:06

Toimiskohan tossa alipäästösuodin?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 27.3.2006 16:18

Kyl ne yleensä taitaa heitellä ku hullu ja vasta täyskaasulla asettuu johonkin paikoilleen (rikkaan päähän), tosin silloinhan ei käsittääsekseni lambdaa moottori enää seuraa..

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 27.3.2006 16:23

Aattelin kans, että oisko toi jotenkin liian herkkä seuraamaan sitä jännitteen vaihtelua. Mitäs se Jormalainen tolla tarkoittaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2006 16:25

Että suodattais sitä mittarille menevää signaalia sopivasti.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 27.3.2006 16:28

Jotain tollasta tarttis kehitellä varmaan. Täytyy nyt vielä kokeilla liittä se siihen mustaan johtoon ja kattoo että onko siinä mitään logiikkaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 27.3.2006 19:04

Jännite heittelee noin 0.2 ja 0.8 voltin välillä koko ajan, vaikka tekisit mitä sille mittarille. Niin sen kuuluukin toimia. Ecu hakee koko ajan optimiseosta ja siitä tuo sahaus. Tuosta saatavasta käppyrästä lasketaan miten paljon erotusta on puolen voltin puolemmin puolin ja saadaan keskiarvo.

Jotkut teki joskus tuolta teksteistäkin löytyvää seosmittaria jollain logaritmisillä piireillä, mutta ei se siitä yhtään parane.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.3.2006 21:40

Parilla nelikko-opvalla ja kytkettynä komparaattoriksi voi tehdä 9-ledisen mittarin, jossa voi valita mitkä tahansa jännitteet ledeille. Tarkkuuden saa siihen kohti mihin haluaa, mutta laajakaistalambdalla vasta saa oikeasti tarkkaa tietoa...

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 28.3.2006 21:45

seosmittarin maa samaan pisteeseen kuin moottorin maa ja anturin maa = toimii paremmin

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 28.3.2006 22:13

Tossa sen verran purkasin seosmittaria ja katoin johtoja niin sieltä lähtee, musta, ruskea ja punainen. Punaisesta ja ruskeasta ei ole vietään hajua, että mihin ne menee ja musta on tuotu konehuoneeseen, että sillä sitten ottaa signaalin. Voikohan tossa olla, että musta ja ruskee on mennyt sekaisin ja sen takia mittari heittelee miten sattuu. Eli musta pitäs olla maa ja ruskea siellä konehuoneessa signaalia ottamassa.

Miksu
-
Viestit: 197
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Miksu » 28.3.2006 22:47

eiks seos mittari seilaa kokoaika edestakasin? Näin ainakin yhdessä autossa missä sellasen olen nähny.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 28.3.2006 23:25

Kyllähän seos elää kokoajan mutta tää mittari juoksee toisesta ääripäästä toiseen oli sitten minkälainen ajotilanne vaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.3.2006 23:30

No siis eikös tuo lambda juuri noin nykyään tee?

Tietty jos sulla on signaali ja maa väärin päin ni sehän on vaan invertoitu signaali :)

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 29.3.2006 6:38

Tietty jos sulla on signaali ja maa väärin päin ni sehän on vaan invertoitu signaali :)


Ei nyt varsinaisesti jos mittarin käyttöjännitte on sitten signaalia vasten voi mittari tehdä melkein mitä tahansa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 29.3.2006 8:45

Vakioautossa pitäis noin yli 70% kaasulla näyttää vakaata lukemaa, muulloin seilaa. Moottorijarrutuksessa tietenkin näyttämän pitäis tippua minimiin.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 29.3.2006 9:11

^ Niinpä mutta kun ei siinä ole mitään tolkkua... täytyy viikonloppuna purkaa ja kattoo miten ne johdot on vedetty.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 29.3.2006 19:08

Noniin, eli purkasin sen verran ja katsoin että mihin se mittari oli maadoitettu. Maa johto löytyi sulakerasian vieressä olevasta rautakehikon mutterista mihin oli vedetty vielä ahtopainemittarin maadoituskin. Nyt siirsin maajohdon suoraan akkuun ja mittarin toiminta muuttui. Nyt se ei juokse ääripäästä toiseen kokoajan vaan vaihtelee rikkaan ja neutraalin välissä. Ajamaan tosin en päässyt kun on jo suvikumit alla. Neutraalilla tarkoitan neutraalia...)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa