Lancian moottori

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Lancian moottori

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.3.2006 23:46

Onko jollain kuvaa/linkkiä kuvaa, jossa on esitetty havainnollisesti Lancian moottorin toimintaperiaatte läpileikkauksena..

Muistan vain sen, että se oli teknisesti jotenkin "erilailla" toteutettu ja kismittää, että miten..

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 26.3.2006 2:08

Lancialla on monia moottoreita....mistä haluat tietää?

Kun Volkkaristi kysyy erilaisesta Lancian moottorista, niin epäilen kyseessä olevan esimerkiksi voitokkaan Fulvia 1.6 HF:n keulalla majailleen 11.7-asteisella sylinterien välisellä kulmalla toteutettua insinööri Zaccone Minan suunnittelemaa v-moottoria jossa 'lohko'-osuus on kallistettuna lisäksi 45-astetta sivulle Triumph/Saab tyyliin?

Toimintaperiaate tässä on samanlainen kuin VR6:ssa, sylinterit limittäin, yhteinen sylinterikansi....no siihen ne sitten loppuivatkin. Volkkarin versiosta poiketen Lancian moottorissa on kaksi nokka-akseia (imu-pako erikseen) jotka käyttävät keinuvipujen välityksellä venttiileitä jotka ovat 45-asteen kulmassa vastakkain sylinterissä, ei vierekkäin. Tosin tämä oli totta 'joitakin' vuosia Volkkaria aiemmin.... Kuulemma tällä ei ole jakopääsilppurin mainetta. :DDDDD

Tosta jotain huonoja kuvia: http://www.alma.it/vanzettip/fulvia/eng/fulvia.engine.html

Vai Lampredin 'Tourismo Competizione' -moottoreistako tarttet luennon? :D

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.3.2006 21:42

Eipä ole tuo moottori..

Se taisi olla muuten ihan kohtuu normi ahdettu rivinelkku, mutta ne pako- ja imukanavistot meni jotenki jännästi ristiin rastiin.. #ttukun ei muista tarkemmin.. Siitä oli tälläkin foorumilla joskus semmonen piirretty kaaviokuva linkitettynä.

Ja muistaakseni se oli juurikin Lancian kone.. Mikähän muu se olis voinu olla?-o

Kankerous
-
Viestit: 428
Liittynyt: 23.7.2003 13:19

ViestiKirjoittaja Kankerous » 26.3.2006 21:50

^Ei ollut kuitenkaan Delta S4:n kone missä on turbo ja mekaaninen ahdin ja putkee menee kans aika lailla?

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 26.3.2006 23:41

Aaaa! Sä tarkotat Triflux-moottoria. Sitä s-ryhmän ECV-protojen mottia!

ECV:n (experimental composite vehicle) moottorista tossa muutama woto:

Kuva
Kuva

S4:n moottorissa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, se on Abarthin toimittama karvan alle 1.8 litrainen (1795cc taisi olla tarkka tilavuus, kuten myös Triflux-moottorissakin) 16v jonka tehoalue on 2000-9000rpm. :) Kankkunen kehui mahtavaksi moottoriksi viime kesänä.

Ja näillä moteilla ei ole mitään tekemistä tuotantoautojen yleisten moottoreiden kanssa. (paitsi nyt tietysti 037:ssa ja 038:ssa toki on nämä Abarthin toimittamat moottorit myös luokittelusyistä)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.3.2006 15:27

Juurikin tuo se oli.
Ja samainen kaaviokuvakin löytyi, mitä olin etsimässä.

Näköjään Lancialla on ollut enemmänkin tuommoisia ei ihan tavallisia konversioita.

Kiitoksia kovasti, nyt helpottaa.. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa