Onko jollain kuvaa/linkkiä kuvaa, jossa on esitetty havainnollisesti Lancian moottorin toimintaperiaatte läpileikkauksena..
Muistan vain sen, että se oli teknisesti jotenkin "erilailla" toteutettu ja kismittää, että miten..
Lancian moottori
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Lancialla on monia moottoreita....mistä haluat tietää?
Kun Volkkaristi kysyy erilaisesta Lancian moottorista, niin epäilen kyseessä olevan esimerkiksi voitokkaan Fulvia 1.6 HF:n keulalla majailleen 11.7-asteisella sylinterien välisellä kulmalla toteutettua insinööri Zaccone Minan suunnittelemaa v-moottoria jossa 'lohko'-osuus on kallistettuna lisäksi 45-astetta sivulle Triumph/Saab tyyliin?
Toimintaperiaate tässä on samanlainen kuin VR6:ssa, sylinterit limittäin, yhteinen sylinterikansi....no siihen ne sitten loppuivatkin. Volkkarin versiosta poiketen Lancian moottorissa on kaksi nokka-akseia (imu-pako erikseen) jotka käyttävät keinuvipujen välityksellä venttiileitä jotka ovat 45-asteen kulmassa vastakkain sylinterissä, ei vierekkäin. Tosin tämä oli totta 'joitakin' vuosia Volkkaria aiemmin.... Kuulemma tällä ei ole jakopääsilppurin mainetta. :DDDDD
Tosta jotain huonoja kuvia: http://www.alma.it/vanzettip/fulvia/eng/fulvia.engine.html
Vai Lampredin 'Tourismo Competizione' -moottoreistako tarttet luennon? :D
Kun Volkkaristi kysyy erilaisesta Lancian moottorista, niin epäilen kyseessä olevan esimerkiksi voitokkaan Fulvia 1.6 HF:n keulalla majailleen 11.7-asteisella sylinterien välisellä kulmalla toteutettua insinööri Zaccone Minan suunnittelemaa v-moottoria jossa 'lohko'-osuus on kallistettuna lisäksi 45-astetta sivulle Triumph/Saab tyyliin?
Toimintaperiaate tässä on samanlainen kuin VR6:ssa, sylinterit limittäin, yhteinen sylinterikansi....no siihen ne sitten loppuivatkin. Volkkarin versiosta poiketen Lancian moottorissa on kaksi nokka-akseia (imu-pako erikseen) jotka käyttävät keinuvipujen välityksellä venttiileitä jotka ovat 45-asteen kulmassa vastakkain sylinterissä, ei vierekkäin. Tosin tämä oli totta 'joitakin' vuosia Volkkaria aiemmin.... Kuulemma tällä ei ole jakopääsilppurin mainetta. :DDDDD
Tosta jotain huonoja kuvia: http://www.alma.it/vanzettip/fulvia/eng/fulvia.engine.html
Vai Lampredin 'Tourismo Competizione' -moottoreistako tarttet luennon? :D
Eipä ole tuo moottori..
Se taisi olla muuten ihan kohtuu normi ahdettu rivinelkku, mutta ne pako- ja imukanavistot meni jotenki jännästi ristiin rastiin.. #ttukun ei muista tarkemmin.. Siitä oli tälläkin foorumilla joskus semmonen piirretty kaaviokuva linkitettynä.
Ja muistaakseni se oli juurikin Lancian kone.. Mikähän muu se olis voinu olla?-o
Se taisi olla muuten ihan kohtuu normi ahdettu rivinelkku, mutta ne pako- ja imukanavistot meni jotenki jännästi ristiin rastiin.. #ttukun ei muista tarkemmin.. Siitä oli tälläkin foorumilla joskus semmonen piirretty kaaviokuva linkitettynä.
Ja muistaakseni se oli juurikin Lancian kone.. Mikähän muu se olis voinu olla?-o
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Aaaa! Sä tarkotat Triflux-moottoria. Sitä s-ryhmän ECV-protojen mottia!
ECV:n (experimental composite vehicle) moottorista tossa muutama woto:
S4:n moottorissa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, se on Abarthin toimittama karvan alle 1.8 litrainen (1795cc taisi olla tarkka tilavuus, kuten myös Triflux-moottorissakin) 16v jonka tehoalue on 2000-9000rpm. :) Kankkunen kehui mahtavaksi moottoriksi viime kesänä.
Ja näillä moteilla ei ole mitään tekemistä tuotantoautojen yleisten moottoreiden kanssa. (paitsi nyt tietysti 037:ssa ja 038:ssa toki on nämä Abarthin toimittamat moottorit myös luokittelusyistä)
ECV:n (experimental composite vehicle) moottorista tossa muutama woto:


S4:n moottorissa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, se on Abarthin toimittama karvan alle 1.8 litrainen (1795cc taisi olla tarkka tilavuus, kuten myös Triflux-moottorissakin) 16v jonka tehoalue on 2000-9000rpm. :) Kankkunen kehui mahtavaksi moottoriksi viime kesänä.
Ja näillä moteilla ei ole mitään tekemistä tuotantoautojen yleisten moottoreiden kanssa. (paitsi nyt tietysti 037:ssa ja 038:ssa toki on nämä Abarthin toimittamat moottorit myös luokittelusyistä)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa