Ongelamana on noi 2001 vuoden Polon lukot, (keskuslukitus)
Niinku tiedetään ne jäätyyy ja oon lukenu kaiken maailman ohjeita että mistä kannattaa ruikkia lukkosulaa jne.. mut ei auta joten päätin ottaa auki ja kuivata/öljytä jos alkais toimiin. Kyrsii kiipeillä auton sisälle millon mistäki.
Eli tarviiko mitää ihmeellistä ottaa huomioon kun alkaa repiin noita ovipahveja irti? sähköikkunat ja peilit on. En oo noin uuden ja sähkösen auton ovea ikinä availlut joten onko vinkkejä oviin tai lukkoihin liittyen?
Polon jäätyneet lukot!!
Valvoja: ffp jäsenet
sama on ongelma cordossa.. tosin edellinen omistaja on jotain eri jousia laittanu oviin, tarkemmin en tiedä mihin kohtaan.. pesin auton muutama päivä sit, oli tallissa päivän kuivamassa, illalla otin ulos tallista niin muutama tunti siitä oli autossa ns. avoimien ovien päivä... ei siis pyspny ovet kiinni.. no kun se ongelma poistui niin seuraavana päivänä 15 pakkasta, kuskin ja vänkärin ovi ei auennut.. lukot kyllä napsuu, mitään ei tapahdu... mitäpä tuolle tekee???
polon jäätyneet lukot!!
mulla oli ventossa samanlainen ongelma ja rupes kyrsii kiipeillä aina pakkasilla eri luukuista sisään ja ulos.otin lukot irti ja annoin tärpättikylvyn jonka jälkeen paineilmalla kuivaksi ja öljyt sisään.ei ole temppuillut sen jälkeen.mun käsityksen mukaan ei muuta kuin ruuvit irti ovipahvista niin kyllä se sitä lähtee selviämään.täytyis omasta tutkia mitä ovipahvin sisältä löytyy...kuskin oven mikrokytkin vinoilee.
-
- -
Täytyy varmaan kokeilla huuhtoo jollai tärpätil ja öljytä.
Kävi tossa kämmi kun itse lukkokin jääty ja yritin pikkuhiljaa ilmeisesti liian kovaa avata avaimella, kuskin puolelta keskuslukitus ei enään toiminu auki suunnassa, mutta apukuskin puolella ei taas lukkiudu vaikka en sieltä ole vääntänytkään. Ehkä tämäkin johtuu jäästä ja kylmyydestä? Tai ei koska ne toimii samallailla vaikka olis lämmin auto ja muut asiat skulais? Voi lukko.
Kävi tossa kämmi kun itse lukkokin jääty ja yritin pikkuhiljaa ilmeisesti liian kovaa avata avaimella, kuskin puolelta keskuslukitus ei enään toiminu auki suunnassa, mutta apukuskin puolella ei taas lukkiudu vaikka en sieltä ole vääntänytkään. Ehkä tämäkin johtuu jäästä ja kylmyydestä? Tai ei koska ne toimii samallailla vaikka olis lämmin auto ja muut asiat skulais? Voi lukko.
Ei niitä mun käsittääkseni ainakaan vanhemmissa volkkareissa tarvitse ovipahvin kautta purkaa. Avain lukkoon, kahvan ruuvit auki ja vedät koko kahvan pois, jonka jälkeen lähtee myös koko lukkosylinteri. Elä kuitenkaan vedä avainta pois lukon sisästä ennenkuin lukkosylinteri on irroitettu kahvasta, muutoin haittalevyt tipahtavat ja se on moro!
Noin siis vanhemmissa, ainakin vuoteen -97 asti.
Niin ja sinne kun vaihtaa jäykemmän jousen vw varaosatiskiltä niin ei mulla ainakaan ole kolmeen talveen ollut ongelmia.Taisi kustantaa alle 20e.
Noin siis vanhemmissa, ainakin vuoteen -97 asti.
Niin ja sinne kun vaihtaa jäykemmän jousen vw varaosatiskiltä niin ei mulla ainakaan ole kolmeen talveen ollut ongelmia.Taisi kustantaa alle 20e.
Juuri kolmoskoppaisen ostaneena olen itsekin joutunut kahvojen ja lukkojen kanssa temppuamaan:
- Jos avain ei mene lukkoon, WD40 on hyvä aine sulatukseen ja voiteluun, koska tuon aineen pullossa on enemmän painetta kuin esim. CRC ja on hieman jäykempää, ettei valu heti pois. Pullon suihkupuki lukkopesään ja ainetta perään.
- Jos lukkonuppi ei nouse ylös, otetaan nuppi irti ja valutetaan nupin akselia pitkin WD40:a systeemiin.
- Oven ollessa lukossa, kahva ulos ja suihkitaan samaa ainetta paineella kahvan raoista oven sisälle.
- Jos avain ei mene lukkoon, WD40 on hyvä aine sulatukseen ja voiteluun, koska tuon aineen pullossa on enemmän painetta kuin esim. CRC ja on hieman jäykempää, ettei valu heti pois. Pullon suihkupuki lukkopesään ja ainetta perään.
- Jos lukkonuppi ei nouse ylös, otetaan nuppi irti ja valutetaan nupin akselia pitkin WD40:a systeemiin.
- Oven ollessa lukossa, kahva ulos ja suihkitaan samaa ainetta paineella kahvan raoista oven sisälle.
-
- -
En tiedä onko asialla muuta kuin psykologista merkitystä, mutta porukoiden Poloon kun vaihdettiin sisäilman suodatin, niin sen jälkeen ei ole lukkojen kanssa ollut ongelmia. Entinen tosin oli luultavasti alkuperäinen (150tkm ajettu) ja täynnä kaikkia märkiä lehtiä yms paskaa, jonka ansiosta sisälle puhaltava ilmakin oli kosteaa, näin lievästi sanottuna. Ikkunat aina huurussa kelillä kuin kelillä jne. Jännä sinäänsä että merkkihuollossa huollettuun autoon ei oltu sitä luultavasti koskaan vaihdettu vaikka ohjekirjassakin sanotaan että joka öljynvaihdon yhteydessä pitäisi uus laittaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”