1.4 bca moottorin kannen irroitus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

zjuni
-
Viestit: 29
Liittynyt: 24.10.2020 20:31

1.4 bca moottorin kannen irroitus

ViestiKirjoittaja zjuni » 31.5.2024 14:00

Heips
Oheinen työmaa alkamassa, oliko jotakin mitä pitää ottaa huomioon remontissa ?

Jultsu
-
Viestit: 2937
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 31.5.2024 21:03

mitä remonttia olet tekemässä?

zjuni
-
Viestit: 29
Liittynyt: 24.10.2020 20:31

Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus

ViestiKirjoittaja zjuni » 31.5.2024 21:16

Varmaankin ainakin kannentiivisteen vaihto, ei osaa vielä sanoa onko kansi ehjä/korjauskelpoinen…..

Axi
-
Viestit: 1320
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus

ViestiKirjoittaja Axi » 5.6.2024 20:15

Laskimella kävisin asian läpi. Yläpään tiivistesarja, kannen oikaisu/kunnostus, jakohihnasarja vesipumpulla, kannen pultit, sytytystulpat, öljyt ja suodatin, jäähdytysnesteet. Auton hintainen remontti, vaikka itse tekisit.

Mulla on tuommoinen Bora (olikohan 2001) menossa paaliin. Noin 180 tkm ajettu, siisti ja ruosteeton jne, mutta nokkien välinen hihna hypännyt.
Minä en näe korjauksessa järkeä, katti ja uudet renkaat otetaan pois ja loput vaihtolavalle.

Jultsu
-
Viestit: 2937
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.6.2024 20:51

Minä ryssin hihnanvaihdon viime kesänä vastaavan motin kanssa, jako kolmella hampaalla pieleen ja kaikki pako (tai imu, en nyt muista kummat) venat meni mutkalle.

Otin kannen irti, varastosta vanha keittiötaso finlavan päälle, siihen vanha vessan peilikaapin lasi tai olohuoneen pöydän lasitaso, jesarilla pari isoa arkkia 60/120 karkeaa santapaperia ja vetelin sitä kantta siinä santapaperin päällä eestaas yhden iltapäivän kaljaa juoden ja rokkia kuunnellen (lämmöt tahtoi jäädä motarillakin alhaisiksi ja kun kannen aukaisi niin pari pyttyä oli selkeästi puhtaampia kuin toiset, lieneekö ollut joskus lämmennyt ja mennyt kieroon, pitkän aikaa sai hioa että lähti tussimerkit kakkosen ja kolmosen välisestä seinämästä kulumaan). Seuraavana päivänä uudet venttiilit käyrien tilalle ja niiden hionnat, kolmantena ja neljäntenä sitten kansi takas, hilut kiinni, remmi paikoilleen ja moottori käyntiin.

Rahaa tuohon omaan täydelliseen venaremppaprojektiin meni karvan päälle 100e (poislukien jakopään romut ja öljynvaihto) joten jos aikaa ja kiinnostusta on niin ei tuota nyt heti kannata romuttaa. Tuohon sinun prokkikseesi liittyen kriittisiä hintoja ovat:
Elringin pulttisarja oli 15e, Reinzin kansipahvi 20e, 20 metriä santapaperia 10e, imu/pakosarjan/kaasuläpän tiivisteet 10e, 5l glykolia 8e, kaljaa ja bräkleeniä lopuilla hiluilla.

Kuva
Kuva
Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa