Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ahorn
-
Viestit: 42
Liittynyt: 18.5.2012 16:52

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ahorn » 29.4.2016 20:27

Noniin...syyksi paljastui viallinen kaasuläppäkotelo. Sopeutukset meni kyllä läpi mutta aina kun antoi enemmän kenkää sytytti vikavalot, ja tosiaan puhdistin läpän täysin kiiltäväksi. Ja viimeisenä kun kävi tyhjäkäyntiä niin nostatti kierrokset päälle 1000rpm ja kun koitti ajaa ei ollu vetoja yhtään. Kaverilta tuohon sopiva kaasuläppä kokeeksi ja ainakin toistaiseksi menty ilman vikaa.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 18.6.2016 11:58

Mikähän voisi mättää?

Auto toimii ja käy kylmänä ok.
Moottori kuumana nykii vähän 0-2000 rpm.
Myös tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä nykiessä seilaa myös kierrokset. Yli 2000rpm ei ongelmia..

Saan piuhan päähän vasta maanantaina, mutta olisi kiva tietää mitä kannattaisi tutkia. Putsasin ja sopeutin kaasuläpän muutama viikko sitten. Vaiva alkoi hiljalleen sen jälkeen ja voimistuu koko ajan. Ennen sitä ongelma oli satunnainen ja nimen omaan aina kiihdyttäessä ja kuumalla koneella.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 19.6.2016 13:03

Osa 2.

Ajelin moottoritietä 3 vaihteella kokeeksi 4000-6000rpm ja autossa ei tuntunut nykimistä, vaan ihan kuin joku painaisi vastaan koko ajan.

Heitin sitten levähdys paikalla seis ja avasin bensaluukun ja ajoin saman matkan takaisin samoilla nopeuksilla ja vaihteella. Ei tuntunut mitään ongelmaa moottoritiellä. Auto kulki hyvin. Kaupungissa esiintyi nykimistä tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä, mutta paljon pienemmissä mittasuhteissa. Nyt auto ei enää nykinyt muulloin, kun nosti kytkimen ylös ja painoi kaasua, mutta tuokin tuntui erittäin pieneltä verrattuna jos ajaa korkki kiinni. Voisiko tankin huohotus olla paskana ja millä siihen pääsee käsiksi/mitä kannattaa tehdä??

Kirjoitin puhelimella, joten teksti voi olla surkeaa luettavaa.. pahoittelen.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 21.6.2016 22:08

Kone käy ja kukkuu taas. Loggailin paljon dataa ja muuta erikoista ei ilmennyt, kuin, että lambda korjaa arvojaan +-10% kylmällä ja kuumalla koneella. Onkohan menossa rikki? Sen lisäksi mittaristossa näkyy lämmöt 90-asteessa, mutta vcds:llä lämpö on silloin vain 70.. anturikin joutaa varmaan vaihtoon.

Anyhow putsasin ja sopeutin kaasuläpän ja EGR:N vielä kerran, vaikka siistit olivat. Nyt siis pelaa ja noita paria juttua pitää seurata.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja pete73 » 23.6.2016 14:12

Tuo lämpömittarin näyttämä on ominaisuus. Pysyy siinä 90 jos moottorin lämpö on jotain 70-100 astetta (en muista ihan tarkkaan tuota vaihteluväliä mutta suunnilleen moin).
Katso vcds:llä lämpötila mittaristosta, jos on sama kuin ecu:lla niin anturit lienee kunnossa. Termostaatti saattaa olla jo sen verran vanha että aukeaa vähän turhan aikaisin ja lämmöt jää alakanttiin. Emännän tdi:ssä on sama homma paitsi että välillä jää jo mittarikin näyttämään vajaata. Omassa näyttää ecu:lta noin 80 ja mittari sen 90

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 24.6.2016 10:10

Ok,

Nyt auto toimii kaupunkinopeuksilla hyvin, mutta maantiellä 100km:n vauhdissa esiintyy pientä erittäin tiheää nykimistä.. mitäs seuraavaksi?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ConD » 26.6.2016 9:59

Koitappa jo ketjussa aiemminkin esitettyä vinkkiä, että irroitat piuhan EGR:n päältä. Tämä kytkee pois koko pakokaasukierrätyksen, mutta toki heläyttää mittaristoon valon. Jos nykiminen jatkuu, vika tuskin on EGR:ssä, mutta jos nykiminen loppuu on se aika todennäköinen vikapaikka.

Minähän aikanaan liki samanlaisen nykimisen kanssa tuskailin ja vika oli juurikin EGR:ssä.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 26.6.2016 18:26

Ajelin tuossa 8km piuha irti ja auto pelasi kyllä paremmin... menee siis egr uusiksi. Ihmettelen silti edelleen miksi lambda arvot heittävät -10 - +10 % .. pitäisikö samaan konkurssiin uusia lambda?

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Tumi » 27.6.2016 10:57

Eikö VCDS näytä suoraan lambdalukemaa? Viimeksi vaihtamani lambdalle VCDS näytti suurimmaksi osaksi arvoa 1.000 eli mykkä ei paljoa kerro seoksia. Toimivalla lambdalla tyhjäkäynnillä suurempi korjauskerroin kuin kierroksilla voisi viitata alipainevuotoon.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 27.6.2016 11:17

Joo sain suoraan lukemaa ja normaalissa jaossa lambda pyörii 0.9-1.1 välissä. Tyhjäkäynnillä myös ok. Ainoa kummallinen juttu on se, että kun kaasupolkimen nostaa ylös arvot jää 1.2:n niin kauaksi aikaa, kunnes painaa kaasua? Ihan kuin jäisi ryyppy päälle. Tuo selittäisi sen miksi kaupunkiajossa aina kun kaasuttaa auto nykäisee liikkeelle lähdössä. Missähän se vika voisi olla?

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 28.6.2016 21:34

Vastaus tuohon edelliseen oli rikki mennyt evap venttiili.. ei nakuttanut missään vaiheessa. Eikä muuten anna vikakoodia, jos menee jumiin. Asensin uuden. Nyt auto pelaa kuin ajatus kaupunki- ja maantieajossa. Tyhjäkäynti seilaa satunnaisesti ja liikkeelle lähtiessä huomaa edelleen pientä nykyä. Eipä oikein tule enää muuta mieleen, kun sytytyspuoli.. nykiminen muistuttaa kaukaisesti nyt erästä vanhaa audiani, jossa oli tulppien kanssa ongelmia..

Janse
-
Viestit: 41
Liittynyt: 20.11.2007 16:34

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Janse » 30.6.2016 11:46

Mikä mahtaa olla vikana Bora 1.6 2003 94tkm, kun välillä ei meinaa kone lähteä käymään, starttaa vaan ja jossain vaiheessa hörähtää käymään, kun tarpeeksi monta kertaa yrittää. Kierrokset jää silloin aivan minimiin, eikä kone vastaa kaasuun, kun kaasua pitää pohjassa jonkun aikaa, niin kierrokset nousee tappiin ja tämän jälkeen auto käy aivan normaalisti.
Ostin auton vuoden vaihteessa ja tätä vikaa nyt esiintynyt n. 10 kertaa.
Lämpötilamittari välillä myös näyttää tippuvan nollille ja taas hetken kuluttua herää ja nousee normaaliin. Tämä vika esiintyy lähes joka ajolla, mutta ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Lämpötila anturi rikki?

atr
-
Viestit: 27
Liittynyt: 6.11.2014 0:05

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja atr » 30.6.2016 19:11

Oireet voisivat sopia lämpöanturiinkin, mutta aloita vikakoodien lukemisella.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 1.7.2016 6:16

Mikä mahtaa olla vikana Bora 1.6 2003 94tkm, kun välillä ei meinaa kone lähteä käymään, starttaa vaan ja jossain vaiheessa hörähtää käymään, kun tarpeeksi monta kertaa yrittää. Kierrokset jää silloin aivan minimiin, eikä kone vastaa kaasuun, kun kaasua pitää pohjassa jonkun aikaa, niin kierrokset nousee tappiin ja tämän jälkeen auto käy aivan normaalisti.
Ostin auton vuoden vaihteessa ja tätä vikaa nyt esiintynyt n. 10 kertaa.
Lämpötilamittari välillä myös näyttää tippuvan nollille ja taas hetken kuluttua herää ja nousee normaaliin. Tämä vika esiintyy lähes joka ajolla, mutta ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Lämpötila anturi rikki?


Lämpöanturi vaihtoon. Kilometrejä sulla sen verran että alkuperänen lienee vielä paikallaan. Hajoaminen on tyyppivika, uus osa on ns. parannettu versio. Ja oireet passaa aivan täysin siihen eli mittari elää omaa elämäänsä ja sahauttaa käyntiin. Käynnistyksessä ECU:n saama koneen lämpötilatieto on väärä eikä osaa antaa soppaa koneelle oikeaa määrää. Sytyttää häiriövalon jossain vaiheessa, vaikuttaa kulutukseen ja vetoihin. Lämpöanturia saanee OE-laatua jo tarvikkeenakin.

Golfivmp
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.7.2016 10:16

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Golfivmp » 10.7.2016 10:23

Vw golf iv 1.4 vm 2000. Mikähän mahtaa olla vikana kun ilmansuodatin öljyyntyy?

pikkugolffi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 14.7.2016 2:00

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja pikkugolffi » 14.7.2016 2:16

Löytyisikö apuja tätä kautta?
Miulla on 1.6 -1J/250 77 kW Golf variant 2001 AUS moottorilla ja ongelmia käynnissä on ollu jo vuosia. Välillä kuuluu äänestä ja huomaa hytkeestä et käy vaan kolmella pytyllä, mutta tänään taas vilkutti enginevaloa ja sitten rupes palamaan koko ajan. Yleensä ei siis valo syty, mutta silloin kun on syttynyt niin on bensa ollut vähissä. Nyt olin 20 km aiemmin tankannut tyhjän tankin täyteen eli vähän myöhässä rupes valo vilkuttamaan. Viimeksi tuli vikakoodi kun valo näkyi: P0304 eli cylinder 4 misfire detect. Vuosien aikana vaihdettu ainakin tulpat, puola, ruiskusuutin ja jakopäänhihna (vastikään), mutta vaiva tulee säännöllisen epäsäännöllisesti takaisin. Nyt ei vielä viivakoodia luettu kun ei ole lukijaa itsellä mut epäilen et antaa taas tuon saman. Kolmella korjaamolla on vikaa etsitty yhtä huonoin tuloksin eikä enää viittis euroja laittaa hakuammuntaan! Pitääkö miun nyt mennä korjaamolle ja sanoa et se on se kaasuläppä tai edr (vai mikä se nyt olikaan) kun näitä viestejä luin?

Mima
-
Viestit: 72
Liittynyt: 12.10.2009 23:37

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Mima » 14.7.2016 16:38

Miltä sun autossa tuntuu kaasupoljin? Tuttavan autossa kaasu vastaa viiveellä polkaisuun. Oireilee samalla tavalla, kuin sinullakin.

Osia mitä vaihettu ilman tulosta:
-Takimmainen katti
-Molemmat lambdat
-Tulpat
-"Puolayksikkö"
-Tulpanjohdot
-EGR uusittu ja samalla puhdistettu kaasuläppä -> sopeutus

Kerro ihmeessä, jos löydät ratkaisun! Yritän itse tälläkin hetkellä etsiä vikaa tuosta hemmetin autosta.

Minun hoidettavana olevassa tapauksessa bensapumppu hurisee ihmeellisen pitkään, kun oven avaa. Voisikohan olla niin älytön homma, että bensapumppu alkaa olla finaalissa ja oireilee tohon kaasun reagointiin ja siihen ettei kaikille pytyille riitä ainetta?

pikkugolffi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 14.7.2016 2:00

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja pikkugolffi » 14.7.2016 16:47

Tänään kävin ajelemassa, ekan startin jälkeen vielä valo paloi, mutta mielestäni kävi kaikilla pytyillä. Seuraavan startin jälkeen valo ei enää syttynyt. Kaasupoljin on miusta kyllä ihan normaali eikä mitään viivettä ole vai onko asiaan sitten jotenkin tottunut? Pitää seuraavalla ajolla tunnustella asiaa.

En kyllä ees tienny et se on bensapumppu mikä pitää ääntä ovea avatessa, selvisi sekin tältä palstalta. Miulla ei kyl käy pitkään eikä äänekkäästi.

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 31.7.2016 8:25

Juu nyt se vika löytyi. Osittain. Toisella puolella Suomea Tampereella. Laturilta pääsulaketauluun viallinen kytkentä. Suhahti 100km:n vauhdissa komeasti ja Laakkoselle huoltoon. Huolto maksoi ihan mukavasti ja kun vielä kysyin puhelimessa herroilta, että onhan kaasuläppä & egr sopeutettu, niin ilman muuta. Pääsin keskustasta pois, niin epc & moottorin vikavalo syttyi ja nykiminen alkoi. Sopeutin osat itse ja auto toimi loistavasti koko matkan kotiin. Tottakai soitin matkalta liikkeeseen ja kiitin huonosta palvelusta. Miten voi olla mahdollista, että ko. Toimenpide jää merkkihuollolta tekemättä..

No joo. Itse asiaan. Auto toimii nyt ilmastointi kiinni loistavasti. Auto toimii myös ilmastointi päällä kylmällä koneella, mutta, kun iso flekti alkaa pyöriä ilmastoinnin flekti lopettaa pyörimisen ja nykiminen alkaa. Pääsulaketaulussa jäähdyttimen tuulettimen johto on aika rajusti hapettunut. Puh saan sen tänään ja katson auttaako se. Onko muita ajatuksia mitä pitäisi tarkastaa??

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja lasses » 1.8.2016 21:17

Se normaali käytäntö Tampereen Laakkosella, että asiakas lähetetään matkaan viallisella autolla.

samppsa
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 3.8.2016 9:55

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja samppsa » 3.8.2016 10:16

Erästä AZD koneellista golffia riivasi jatkuva p0402 koodi liiallisesta egr:n virtauksesta. Kaasuläppä oli karstainen ja egr vain vähän nokinen, tosin se on joskus jo uusittu.
Koodi pukkas heti uudelleen, vaikka nuo putsasi.
Carportilla sitten seurasin egr:n liikettä ja koodin nollauksen jälkeen egr aukesi muutaman kerran hetkellisesti ja sitten ei minkäänlaista liikettä. Egr ilmeisesti lopettaa yllätysyllätys kokonaan säätymästä, kun siinä jokin ongelma havaitaan.
Kun egr kerta hetkellisesti toimii, niin vika oli sitten öljykarstan kuorruttamassa mappianturissa, joka putsaantui hyvin jäljelle jäänneellä egr:n ja kaasuläpän puhdistusdödöllä.

Egr rupesi säätymään, koodia ei enää tullut ja kone vetää paljon nätimmin. Varmaan fiksuinta uusia koko mappianturi vielä...

Näiden kolmen, egr:n, kaasuläpän ja mapin kombo se on kun noita perinteisiä koodeja pukkaa..

VWDoctor
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.12.2013 19:50

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja VWDoctor » 23.10.2017 22:52

Jatketaas tänne, kun taitaa parhaiten sopia ja joskos näistä olis muille mitään apua.

Emännän työkulkinetta, Bora 2000 1.6 akl koettelin katsastaa pienen seisonnan jälkeen. Vikaahan löytyi murtuneen jarruletkun ja päästöjen ylityksen myötä. Jarruletku oli helppo homma, mutta päästöt aiheutti enemmän vaivaa, eikä ne taida vieläkään ihan priimat olla, mutta leima tuli.

Alla kuvat käyntijärjestyksessä. Ylin kuva 1. kerta. Vaihdoin tuon perusteella uuden motonetin puolan ja tilkitsin ilmavuodon imusarjan liitoksesta. Ei juurikaan vaikutusta päästöihin, keskimmäinen kuva 2. Tosin alusta asti vaivannut pieni nyykähtely/nykinä poistui. Puola oli halki parista kohtaa. Nykinä ilmaantui varsinkin liikkeelle lähdössä, jolloin auto ikään kuin "kyykkäsi", kaasupetaali "hukkui" jalan alta, seuraavaksi sitten mentiin kunnon loikalla eteenpäin. Tien päällä tasakaasulla arpoi moottorijarrutuksen ja kiihdytyksen välillä.

Kolmannelle kerralle hain motonetista tarvikemallin katin (kuva 3) http://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E ... t-o10x15cm
Vaikka kyseistä kikkaretta ei suositella OBDII kulkimiin, niin uskalsin kokeilla kepillä jäätä, kun noita lambda antureitakaan ei ole kuin yksi heti pakosarjan perässä. Autoon oli joskus edellisessä elämässä asennettu ihan samanlainen tarvikemalli, josta ei kyllä poistettuna silminäkyvää vikaa löytynyt. Verkot oli kummastakin päästä tiiraillessa ihan ehjät.
Tällä uudella se kuitenkin meni arvoista läpi, vaikka tyo tyhjäkäyntiarvo oli ollut pienen kikkailun takana.

En älynnyt mitata puristuksia samalla kun imusarja oli irti, Olis voinut päätellä, että tarviiko alkaa kansiremppaan tulevina aikoina. Tulpat on niin pirullisessa kolossa, että nyt ei kyllä kiinnosta puristusmittaukset pätkääkään.

Vaihdelaatikon päässä oleva vesiletkukotelo (neljällä lähdöllä) alkoi kans vuotamaan katsurin pakeilla niin, että piti pyytää päästömittauksessa (kakkoskerta) sammuttamaan välillä, että jos vaikka lisäisin hieman vettä välillä.
1. Kuva
2. Kuva
3. Kuva

Blacksmith
-
Viestit: 14
Liittynyt: 25.9.2017 18:59

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Blacksmith » 27.3.2018 19:19

Täälläkin päästiin vikavaloja katselemaan. Autona -03 1.6 16V Bora ja oma tarina alkoi siitä kun auton akku piiputti kotipihalle viikonloppua vasten ja maanantaina sain apuakulla sen käyntiin jotta pystyi ajamaan akkuliikkeeseen. Siellä laitettiin uusi akku tilalle ja eikun käynnistämään autoa. Moottorin vikavalo palaa keltaisena ja tietokone huutaa ABGAS WERKSTATT. Akkuliikkeessä tuumattiin, että merkkivalot sammuu kun ajaa jonkinaikaa. No nyt on vajaa 40km jo ajettu ja edelleen palaa. Muita oireita on auton itsekseen kaasuttelu kun vapaalla rullaa liikennevaloihin. Yleensä tästä johtuen EPC valo syttyy jossain vaiheessa.
Tietysti se on mahdoton kenenkään varmuudella sanoa syytä näihin mutta mistä nuo mahtaa johtua? Tuttu VW asentaja puhui jännitteen mataluudesta.
Korjaamolle tuo on kuitenkin vietävä koska itse en osaa tehdä näille mitään.

Lisätään vielä, että auton akku oli lähes tyhjä viikonlopun ajan ja akkuliikkeen pihalla täysin tyhjä. Moottori toimii muuten täysin ongelmitta. Ei yritä sammua tyhjäkäynnillä ja vedot on normaalit.

Päivitys: Asentaja puhui asiaa. Aamulla töihin lähtiessä varoitusvalot vielä paloivat mutta melko nopeasti sammuivat ja auto on pelannut moitteitta. Hyvä niin ettei korjaamolla tarvitse hakea vikoja.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 9.6.2018 7:33

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/crc-gdi-valve-cleaner-500ml?gclid=CjwKCAjw0ujYBRBDEiwAn7BKtzQ7aliG1HnvDmo-UMn08QNROv6j_UuMUuAZOwq0TBVzv9R1RQYjcRoCjz8QAvD_BwE

Tuo linkin litku tepsii vallan mainiosti näihin Boran ja Golffin karstasiin imuvenoihin, testattu on. Misfireä tulee vikakoodina käsittelyn aikana mutta loppujen lopuksi aine toimii vallan mainiosti. Suomeen tuotavan purkin etiketissä lukee että suoraruisku koneille mutta jenkkiversiossa sanotaan että turvallinen myös perinteisille imusarjasuihkutuksella varustetuille moottoreille.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja mkm » 23.7.2018 9:47

Paljon tullut aiheeseen liittyen luettua täältä ja muualta...

Eli potilas 03 bcb Golf, pari viikkoa sit vaihdettu EGR (pierburggi) koska ollut hankala saada käyntiin, ja vcdsllä katottuna herjasi EGRää (+kattia josta olikin sisuskalut irti jo tuolloin).

Samalla kun vaihdoin EGRn, putsasin kaasuläpän + sopeutin molemmat.

Toimi ok pari viikoa, välillä oli vaieampi startata.
Viikko sitten sammui risteyksestä lähtiessä. Katista oli hilut loppuvaimentajassa. Mutta eipä lähde enään käyntiin edes niin että putki loppuu uuteen kattiin.
Bensapumppu pelaa, moottorin kierrokset ok startatessa vcdstä katottuna (startti+kierrosluku anturi ok), kipiää saa joka pytty, lämpötila-anturin vaihdoin varalta kuten tulpatkin.

Vaan ei käynnisty.
Epäilin jakoa koska välillä startatessa ääntää hassusti, puristukset 17-18 väliin bilteman mittarila, PAITSI jostain syystä 1pytyllä välillä antoi 10 pintaan kuten 2pytyllä MUTTA vain välillä = pistin bilteman mittarin + väsymyksen piikkiin. Nokkien välinen remmi kireä mutta kampurale menevä oli löysähkö. Jakopäärempassa edellisellä kerralla ei liene olut oikeita lukitustyökaluja koska merkkailtu itse nokat jne.

Voisiko ongelma olla nyt sama kuin edellisellä sivulla kirjoittavalla, eli jakoremmi asennettu väärin ja nyt hieman venyneenä pakopuolen venat jää kantamaan välillä hukaten puristukset?

Remmin vaihosta tyyliin 25tkm ja n 2,5-3v

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 24.7.2018 23:06

Tarkastaisin sen jaon. Itse kyttäsin sitä peilien kanssa paikoilleen, että varmasti meni kun vaihtoja tein. Siihen on kyllä ihan selkokieliset ohjeet olemassa netissä :) Tuo moottori ei kovinkaan kummosia lukitustyökaluja vaadi, että sen homman saa tehtyä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja mkm » 25.7.2018 11:48

Saksasta tulossa jo kaasuläppä varuilta, ja jako ei voi olla hammasta enempää pielessä. Nokkien rattaat oli merkkien mukaan ja ykkönen ykk:ssa -> jako about kohilaan? Jos ei uusi kaasuläppä auta, pitää remmit vaihtaa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja mkm » 5.8.2018 21:42

Joo ei

Vaihettu;
-Egr jo viikko ennen kun heitti käymästä
- lämpötila-anturi
- tänään kaasuläppä ja luonnollisesti sopeutettu (ja samalla myös egr ja ainakin jotain se on touhunnut kaasuläpän likasuudesta päätellen..

Ja taas startatessa kuulosti siltä kuin jako olisi sekaisin, mutta koska akku hyytyi kesken kaiken, pitää vielä huomenna hetki koittaa pyörittää (koska testattu viimekerralla viimeisenä työntääkö pa-ainetta ja sitähän tuli ihan reilusti).
Jos ei aamulla lähe, alkaa mulla ideat loppumaan jo...

Vinkkejä?

jjmartti
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 1.1.2019 17:40

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja jjmartti » 1.1.2019 18:08

Iltaa. Hieman neuvvoa.. potilas 1.4 -99 golf. Ongelmana, että kiertää jonku 4k jonka jälkeen sekoaa.. rööttää.. paukkuu... kiekkamittari ei pelaa ja öljyvalo vilkkuu, herjaa engine speed sensoria, ei muuta. Ottaako tämä laturista kierrokset, vai onko tässä imusarjan alla se anturi, ja voiko tämmönen vika johtua siitä. Kaasuläppäkotelo on uus. Kiitos etupeltoon.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 2.1.2019 1:59

Mika moottori koodi?

jjmartti
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 1.1.2019 17:40

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja jjmartti » 2.1.2019 12:10

Luotijuna kirjoitti:Mika moottori koodi?

AHW

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 2.1.2019 13:33

Jo herjaa kampiakselin tunnistimesta niin vaihda se.

BillyBob
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.2.2019 17:58

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja BillyBob » 17.2.2019 18:20

Bora '01 1.6 16V AZD 190tkm

Tuli vara-autoksi ostettua ja rempattua nyt "raskaalla" kädellä (moottorin+vaihteiston+tehostimenöljyt+kaikki suodattimet+taka jarrusatulat+palat+levyt+jarrunesteet+käsijarruvaijerit+startin voitelu).

Juuri kun näytti siltä että nyt on rempattu auto niin kone alkoi laukata tyhjäkäynnin kanssa ja 5000-6000 kierroksilla ryntäytyksessä selkeästi pätkii/hyytyy ja yli 6000 kierroksella taas pelaa. Kovemmilla pakkasilla ei oireillut mutta nyt lauhemmalla kelillä alkoi oireet.
EGR:n ja kaasuläpänkotelon putsasin ja säädin jo em.remonttien yhteydessä aivan ensimmäiseksi. Kerran jarruttaessa moottori sammui vauhdissa. Selkeästi kovemmilta kierroksilta päästäessä tyhjäkäynnille moottori alkaa humppaamaan ellei ota itse kaasulla kiinni ja laske itse varovasti tyhjäkäynnin kierroksilla.

Mitää vikavaloja ei tule mittaristoon mutta vikakoodeja moottorin puolelta löytyi:

P0171 Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean
P1564/SP Throttle Actuator (-J338): Under-Voltage during Basic Setting

Testerin mielestä miltään pytyllä ei pätkimistä (misfire)

Sen tiedän että moottorista löytyy NGK:n kolmikärkiset tulpat ja ne on tarkoitus vaihtaa yksi kärkisiin platina/iridium tulppiin.

Onko ideioita mistä lähdetään etsimään vikaa?

BillyBob
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.2.2019 17:58

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja BillyBob » 17.2.2019 22:18

Havaintoja: Keli pakastui hieman. Poistin vikakoodit ja kävin ajelemassa ja polttamassa karstoja 20km 6000 kierroksilla. Ei pätkimisiä 5000-6000 kierroksilla ja tehot tallella hyvin. Edelleen ei mitään vikavaloja ja 20km ajon jälkeen mitään vikakoodia ei tallentunut.
Ei sammumisia jarrutuksessa tai tyhjäkäynnillä.

Tyhjäkäynnille päästäessä käy tyhjäkäynnillä hyvin 4-5 sekuntia tasaisesti, ja sitten hyvin lievästi humppaa kierrokset testerillä 700-730rpm välillä, huomaa enemmän mittariston ja sisustan valojen jännitteen heittämisellä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 18.2.2019 9:26

Tuo kuulostaa nyt ihan normaalilta, mullakin humppaa nyt joitakin kymmeniä tai on oikeastaan humpannu noi kierrokset omassa autossa aina. Mutta tuo vikakoodihan kertoo ettei sopeutus oo menny niinku olis pitäny eli alijännite ollu kyseessä. Tuon vikakoodin laihasta seoksesta jätän nyt tällä kertaa huomiotta. Kaasuläppä sopeutunee kyllä ajan kanssa kun autolla ajaa.

BillyBob
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.2.2019 17:58

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja BillyBob » 18.2.2019 12:40

Unohtui mainita että EGR:n putsauksen yhteydessä toinen EGR:n kulma adapterin pultti katkesi ruosteen vuoksi. Pitää kuitenkin EGR venttiiliä paikalleen.

Adapterihan on tämä
036131818A

Onko kenelläkään kokemusta pulttien vaihdosta ja millaiset pultit menisivät tilalle?
Liitteet
image;s=644x461.jpeg
image;s=644x461.jpeg (22.93 KiB) Katsottu 19483 kertaa

BillyBob
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.2.2019 17:58

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja BillyBob » 21.2.2019 14:14

Käytin autoa katsastuksessa.

Katsurikin huomasi tyhjäkäynnin humppauksen lämpimällä.

Päästömittauksessa seuraavat arvot kierroksila

CO% 0,01
CO2 15,20
HC ppm 8
O2 0,50
Lambda 1,020

Katsurin mukaan happiarvo koholla ja käy ns.laihalla tyhjäkäynnillä. Epäili että jostain alipainevuoto. Kehoitti käymään jarrutehostimen ja imusarjan alipaineletkun läpi. Putki silminmäärin ehjä.
Käytin tyhjäkäynnillä ja suihkin jarrukliineriä ympäri letkua ja kuuntelin muuttuuko tyhjäkäynti. Eipä selkeää reaktiota havaittavissa kun lähtökohtaisesti muutenkin humppaa.

Onko ns.varmoja paikkoja mitä kannattaisi tutkia? Vai onko se nyt näin että EGR:n toimintahäiriö voi sotkea myös?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Flameball » 2.3.2019 18:40

Egr-venttiilivamma aiheuttaa aina näissä ongelmia. Imuvuoto sulla on ja yks paikka sille vuodolle voi olla egr:n kautta jos tiivarit ei pidä.

Guitar Hero
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.3.2019 14:20

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja Guitar Hero » 5.3.2019 14:53

samppsa kirjoitti:Erästä AZD koneellista golffia riivasi jatkuva p0402 koodi liiallisesta egr:n virtauksesta. Kaasuläppä oli karstainen ja egr vain vähän nokinen, tosin se on joskus jo uusittu.
Koodi pukkas heti uudelleen, vaikka nuo putsasi.
Carportilla sitten seurasin egr:n liikettä ja koodin nollauksen jälkeen egr aukesi muutaman kerran hetkellisesti ja sitten ei minkäänlaista liikettä. Egr ilmeisesti lopettaa yllätysyllätys kokonaan säätymästä, kun siinä jokin ongelma havaitaan.
Kun egr kerta hetkellisesti toimii, niin vika oli sitten öljykarstan kuorruttamassa mappianturissa, joka putsaantui hyvin jäljelle jäänneellä egr:n ja kaasuläpän puhdistusdödöllä.

Egr rupesi säätymään, koodia ei enää tullut ja kone vetää paljon nätimmin. Varmaan fiksuinta uusia koko mappianturi vielä...

Näiden kolmen, egr:n, kaasuläpän ja mapin kombo se on kun noita perinteisiä koodeja pukkaa..


Onko auto toiminut nyt? Siskon Bora antoi vikakoodin lukijalla P0171 järjestelmä liian laihalla paikka 1 ja P0170 polttoaineen säätö paikka 1. Poistin koodit ja hän ajeli pari viikkoa, sanoi että oli kerran sammunut liikennevaloihin ja moottorivalo palanut jo viikon jälkeen sekä teksti Emission workshop joka startilla.

Otin auton itselleni kokeiluun, poistin vikakoodin P0170 ja ajelin 150 km jonka jälkeen sama koodi. Putsasin EGR:n mutta ei ollut välinettä sopeuttaa, 100 km:n jälkeen P0170 ja uutena tuo P0402. Poistin vikakoodin auton käydessä (scannerin laitoin toki kiinni virrat pois) ja humppasi hetken kunnes nostin jengoja jonka jälkeen taas toimi. Tänään ajoin ~15 km ja tankkaamisen jälkeen syttyi vikavalo, sama koodi. Mulla oli skanneri valmiiksi kiinni joten poistin ajon lomassa koodin ja kilsan jälkeen risteykseen sammui.

15 min kuluttua sain uudestaan käyntiin, sitä ennen hörähti silloin tällöin mut ei käynnistyny. Startti pyöri kuin viimosta päivää ja tarkistin jakoremminkin olevan paikoillaan. Pääsin kuitenkin parin kilsan matkan kotiin ja käy ihan nätisti tyhjää eikä vikavalo vielä ole syttynyt.

Vikakoodia ei ilmestynyt eikä löytynyt scannerilla. Voiko EGR:n soputtamattomuus aiheuttaa moista riesaa? Täytyisi kai saada VCDS kiinni ja katsoa mitä tallentunut.

hanski
-
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä

ViestiKirjoittaja hanski » 30.3.2024 11:26

tätä vähän lukenut läpi. egr sen koneen sotkee.
2002 vuodelta 1.6 16v Azd

olenko ymmärtänyt oikein, helpoin egr ohitus on ottaa vain se johtoliitin siitä irti?
vikavalo siitä tietenkin heti syttyy, mutta venttiili pysyy täysin kinni?

vaihtoehto b:
millin paksuinen kuparinen peitelevy tuonne väliin, johon keskelle millin reikä, pieni virtaus säilyy, vikavalo ei syty, mutta takaisin syötettävän karstan määrä vähenee huomattavasti. onko tämä oikeasti toimiva tapa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa