Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

DWL_Puavo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 17.11.2021 21:46

Loppui oma ongelmanratkaisukyky, oisko foorumilaisilla lisää vinkkejä?

Ongelma: Heti kun ahdot nousee, ne nousevat liikaa. VAG-COM:illa katsottuna ahtoja on esim. 1.4 bar kun asked on 1.0. Vastaava tapahtuu isolla kaasulla jo pienemmillä kierroksilla, kun auto haluaisi vaikka 0,5 mutta saakin jo 0.8. Kun vag-comin laittaa piirtämään grafiikkaa, ahdot tosiaan näyttävät nousevan nopeasti paljon yli pyydetyn. Autossa ei ole ohjelmaa eikä virityksiä.

Vuosimalli 2000, moottorikoodi APX.

Auto on aiemmin toiminut normaalisti, mutta em. pätkiminen on ilmestynyt viimeisen 5000 km / 1v aikana.

Sit lista tähän mahdollisesti vaikuttavista, mutta jo vaihdetuista osista uusimmasta vanhempaan. Näistä yhdelläkään ei ollut vaikutusta ongelmaan.

- MAP-anturi (bosch)
- diverter valve (Forge, toiminut aiemmin, äsken huollettu)
- N249 delete + kasa alipaineletkuja vaihdettu ja testattu
- MAF-sensori (hella)
- Lämpötila-anturi (no se oli rikki mutta ei vaikuttanut em. pätkimiseen)
- Mittaristo huollettu (jos tällä jotain vaikutusta voisi edes olla)
- Kaasuläppäkotelo putsattu
- Imuilman lämpötila-anturi uusittu
- Pitkittäinen kiihtyvyysanturi korjattu (jos olisi esim. antanut luistonestolle väärää tietoa)
- Puolat ja tulpat vaihdettu (tulppien kärkiväli tarkastettu)

Auto on 196000 ajettu ja turbo on vakio k04 eikä ahtosysteemiin ole tehty mitään muutoksia. Pienellä kaasunkäytöllä auto toimii moitteettomasti. Voiko hukkaportti jumittaa, kun en mie enää oikein mitään muutakaan keksi.

Jonde
-
Viestit: 2077
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.11.2021 22:25

Tutun oloista ongelmaa.
Onko n75 testattu ehjäksi, sehän tuota ahtoa ohjaa. kokeile ajaa johto irti niin saat nopeasti tuloksia.
Sitten onko DV ohjattu nyt suoraan imusarjan paineella?

DWL_Puavo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 17.11.2021 22:34

Ei oo muuten tuota N75 kokeiltukaan, nyt kun katsoin sellaisen kuvaa. Miten se eroaa jos otan siitä piuhan pois?

Ja DV on nyt tosiaan suoraan imusarjasta, ja toimiikin sormin testattuna pehmeämmin kun sen purin ja putsasin + rasvasin läpikohtaisesti.

Jonde
-
Viestit: 2077
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.11.2021 22:42

N75 ohjaa hukkaporttia, kun otat johdon irti se ei voi pitää solenoidia kiinni ja nostaa ahtoja. Ellei ole rikki ja jumita kiinni milloin ei ole mitään vaikutusta.

pete73
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.11.2021 0:16

No jos se n75 on mekaanisesti rikki ja vuotaa hukkaportin ohjauspaineet pihalle (ilmanputsariin) ni ainut ero liittimen irroituksella on vikakoodi sähköisestä viasta..
Voihan siellä olla myös letku vika ahtimen ja n75 välisissä letkuissa. Tai jopa hukkaportin säätökello rikki...
Mutta aika helppo vää kaikki on tutkia.

Jos veikata pitäis ni n75 olis mun eka arvaus..

DWL_Puavo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 18.11.2021 10:57

Jes paljon kiitoksia jo nyt kaikille! Tänään siis N75 diagnostiikkaa, ja uusia näkyy saavan ihan motonetistäkin jos siltä vaikuttaa. Lähden ratkomaan ongelmaa nyt käytännössä seuraavasti:

1) Vuotaako ahtimelle menevä letku, tai hukkiksen kello. Helppo testata.
2) Onko N75 "puhki" eli vuotaako ohjauspaineet läpi. Helppo tämäkin.
3) Onko N75 jotenkin muuten rikki, ts. ostan uuden jos kohdat 1/2 ei tuota tulosta. Tämäkin toki helppo.

Olettaisin että N75:lle menevässä johtosarjassa tai liittimessä ei ole vikaa, kun siitä varmaan tulisi vikakoodi. Toivon ihan tuollaista perinteistä pneumaattista vikaa eli että menis letkun tai n75:n vaihdolla. Palataan illasta asiaan, kiitos vielä!

DWL_Puavo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 18.11.2021 16:58

Testasin laittamalla paineilmalla just sen 1 bar letkuun, joka menee imarilta N75:lle. Selvästi kuuluu kun hukkaportti aukeaa, eikä vuoda mistään. Hyvä niin, koska ahtimelle menevän letkun vaihtaminen vaikuttaa varsin kinkkiseltä, kun ei sitä edes näe 15 cm syvemmälle koneen taakse.

Sama kun laittaa virrat päälle, kun ecu ei pyydä ahtoja niin silloinhan tuon pitääkin ohjata paine hukkikselle. Epäilys kohdistuu nyt johonkin sellaiseen, että tuo N75 jumittaa siihen toiseen asentoon, jolloin paineet vuotaa imusarjaan, eikä silloin avaa hukkista kunnolla.

Mittasin että jonkunlainen vastus tuossa solenoidissa olisi, mutta se vaihtelee 50-100 ohmin välillä jatkuvasti, enkä tiedä kertooko se mitään.

Käyn Motonetistä uuden (pitää palauttaa panttilaturi samalla, onneks tuli sekin vika samalla reissulla kun kerran parissa kuukaudessa tallille pääsee), katsotaan jos se ratkaisisi ongelman.

DWL_Puavo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 18.11.2021 20:57

N75 vaihtaminen ei vaikuttanut ongelmaan millään tapaa :( Minkäänlaista muutosta auton käyttäytymiseen ei tullut.

Aiempaan keskusteluun viitaten - toimiiko tuo N75 tosiaan niin, että se oletuksena ohjaa ahtopaineen hukkiksen kellolle joka avaa hukkaportin, ja vasta kun ECU pyytää ahtoja niin se ohjaa paineen hukkaportin sijasta takas imariin, jolloin hukkis sulkeutuu (tai pysyy raollaan, miten se nyt missäkin vaiheessa toimikaan). Ei kai se toisinpäinkään voi toimia?

Tällöin tietysti jos nyt tämän uuden N75:n piuhan irroittaisi, ahtopaineen pitäisi ohjautua koko ajan ainoastaan hukkikselle, jolloin tätä ei pitäisi päästä enää mitenkään esiintymään. Mutta sit tietty tulee vikakoodia, eikä se nosta sitten ahtojakaan.

Onpas tämä nyt. Ja seuraavan kerran tätä pääsee ropaamaan talliin joskus ensi vuonna. Otan kyllä edelleen kiitollisena virtuaalidiagnosointia vastaan, ja siihen asti ajelen ilmeisesti vaan pintakaasulla.

p0wer
-
Viestit: 1765
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.11.2021 10:15

Entäs imusarjasta tai kompurakotelosta N75:lle, kummastako tuossa moottorissa se nyt tuleekaan, -ohjausletkun kunto?

Onko ihan 100% varmaa että mikään letku ei ole voinut mennä väärään kohtaan jonkin muun rempan, tai mahdollisesti jonkun muun tekemän remontin (ja ohon) yhteydessä? Katso googlella vaikka vacuum hose diagram sille moottorille täsmääkö. N75:sta voi myös testata VCDS:llä ajamalla sille ~0-100% pulssisuhdetta. Tällä pystyy varmistamaan sen että käsky toimii ecun käskyltä toteutumiseen asti.

DWL_Puavo
-
Viestit: 15
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 25.11.2021 15:28

p0wer kirjoitti:Entäs imusarjasta tai kompurakotelosta N75:lle, kummastako tuossa moottorissa se nyt tuleekaan, -ohjausletkun kunto?

Juu, testasin siis irroittamalla imarista letkun ja puhaltamalla siitä 1bar säädettyä paineilmaa N75:n läpi, ja kuului kun hukkaportti aukesi. Mistään ei kuulunut suhinaa eikä vuotoa.

Onko ihan 100% varmaa että mikään letku ei ole voinut mennä väärään kohtaan jonkin muun rempan, tai mahdollisesti jonkun muun tekemän remontin (ja ohon) yhteydessä?

Ei oo tuota N75:ttä purettu aikaisemmin, ja vielä puolisen vuotta sitten auto toimi normaalisti.
N75:sta voi myös testata VCDS:llä ajamalla sille ~0-100% pulssisuhdetta. Tällä pystyy varmistamaan sen että käsky toimii ecun käskyltä toteutumiseen asti.

Tää pitää testailla kun pääsee ens vuonna piuhan ääreen. Samalla pitää mitata että tuolle N75:lle menee ylipäätään signaalia, koska nyt tosiaan ilmeisesti ECU käskee N75:n olemaan vaan koko ajan "auki" takas imupuolelle, jolloin hukkaportille ei pääse painetta ja se pysyy kiinni. Kiitos vinkeistä!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa