1.8t huohottimen toiminta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

1.8t huohottimen toiminta

ViestiKirjoittaja mice82 » 4.4.2015 12:01

Koitin googlella ja haulla mutta en saanut selkeää vastausta miten tuo huohotin kuuluisi näissä koneissa toimia. Elikkä jos avaan tyhjäkäynnillä esim öljykorkin kuuluuko siellä olla imu vai puhallus vai ei kumpaakaan? Vaihdoin tuohon vaimon passattiin venttiilikopan tiivisteet ja aikaisemmin talvella imusarjan alla olevan 90 asteisen putken joka lähtee lohkosta ja sen venttiilin joka siellä oli. Lisäksi irroittelin ja putsailin ilmansuodattimelta tulevan putken, "pannukakku" venttiilin ja letkut ja putket mitkä menevät siihen t-kappalaaseen jossa se venttiili oli.Ainoa osa mitä en putsannut on se letku joka tulee venttiililtä imusarjaan. Mielestäni tuon jälkeen korkissa ei ollut selvää imua mutta nyt tuon venttiilikopan tiivisteen vaihdon jälkeen siellä on selkeä imu. Korkin saa kyllä irti helposti ja mielestäni tyhjäkäyntikään ei muutu miksikään. Tuon pannukakku venttiilin ajattelin vaihtaa vielä varmuuden vuoksi, viimeksi vain putsailin. Eli onko huohotin taas tukossa vai onko tuo ihan normaalia toimintaa?

P.s hirviä sepustus mutta toivottavasti saatte selvää :)

Edit: passatti on 2003 ja AWT koneella

Edit2: kävin äsken testaamassa omaa golffiani joka on siis AGU koneella niin sieltä tuntu puhallusta korkista joten ilmeisesti passatin huohotin paskana? Mikähän siellä on rikki?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 4.4.2015 14:43

Ei kuulu olla imua, eli oot vaihtanu sen PVC venttiilin. Vaihda se "pannukakku" ja kato muuttuuko .

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 4.4.2015 15:34

PVC venttiilin joo, ostin sellaisen korjaus sarjan jossa tuli sinne alas kaikki osat. Itsekin tässä pähkäillyt että joko se pannukakku venttiili valskaa ja imee sieltä kautta ilmaa kun ahdin imee tai sitten se pvc venttiili on auki ja imusarjasta imee mutta luulisi että se vaikuttaisi käyntiinkin jos näin olisi. Ajattelin testata niin että otan siitä pannukakusta letkun irti ja testaan onko mitään vaikutusta. Kuitenkin menee viikko ennen kuin saan tuollaisen venttiilin jostain ku näitä pyhiäkin tässä.

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 4.4.2015 17:22

Kävin rykäsemässä putken irti ilmanputsarin jälkeen olevasta haitariputkesta ja imu loppui siihen. Eli pannukakkua tilaukseen vaan ja toivottavasti sillä korjaantuu. Tuossa kun hetken tutkailin niin noitakin on perskele ainakin 3 eri mallia, siis eri kokoisilla putkilla.... No eipä siinä, onhan tähän jo tullut totuttua että aina kun menee varaosa tiskille niin siellä on vähintään 3-4 vaihtoehtoa ja myyjähän ei tiedä yhtään että mikä on sopiva :)

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 4.4.2015 17:32

anna alustanumeros?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2015 18:11


mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 4.4.2015 18:53

kävin tsekkaamassa numeron siitä päältä 06A 129 101 A näky olevan eli nykyään taitaa olla juurikin tuo 06A 129 101 D, tässä mietin että tarviiko se PVC venttiilikin nyt ostella varuiksi, se ei taida kuitenkaan parikymppiä enempää maksaa mutta harmittaa jos vika on kuitenkin siinä eikä tuossa "paineen poisto venttiilissä".

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2015 20:52

Juu, korvaava osanumero.

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 16.4.2015 18:48

vastailenpa tänne vielä jos jollakin muulla joskus samanlaista ongelmaa eli vaihdoin tuon pannukakun ja samalla varuiksi pvc venttiilin ja nyt toimii huohotin niin kuin pitääkin. Ilmeisesti tuo pannukakku venttiili jumissa ja oli auki koko ajan ja ahdin veti sieltä ilmaa sitten koneesta. Olihan se jo yli 13 vuotta vanhakin eli alkuperäinen :) päiväys kyljessä

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 16.4.2015 19:32

Niin mikäs tässä on ollut oireena että lähdettiin yleensä tutkimaan tai jokin seuraus että huohotin ei toimi kunnolla? Rupes kiinnostamaan koska noita en ole ikinä tutkinut omasta autosta. Voiko aiheuttaa esim öljyvuotoja yli/alipaineen takia?

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 16.4.2015 20:56

Tuossa ekassa viestissä oli vähän tarinaa mutta oireena on ollut pidemmän aikaa öljyn kulutus johon ei tahtonut löytyä järkevää syytä(koputetaan puuta että nyt löytyi) venttiilikopan tiivisteen olen vaihtanut 3x viimeisen 1,5 vuoden aikana joka mahdollisesti johtui siitä että tuo huohotin ei ole kunnolla toiminut mutta se taitaa olla näissä moottoreissa muutenkin kulutustavaraa. Tosin tyhmänä vaihdoin pari kertaa ennen kuin joka vinkkasi että tuo huohotin kannattaisi kanssa putsailla samalla. Muuten auto pelasi, kävi ja kukkui kunhan on muistanu lisäillä vähän öljyä silloin tällöin mutta nyt tässä kuukausi pari sitten alkoi maistumaan oikein kunnolla niin tuli tutkittua tarkemmin.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 16.4.2015 21:10

Mielenkiintoista. Miten paljon öljyä on ruvennut menemään? Mulla menee jotain 2-3litraa vaihtovälillä (15tkm). Aina on menny mutta suunnilleen puolet tuosta aiemmin. Nyt vuoden sisään laskin että kulutus on kasvanut. Olen päätellyt että liene turbo vähitellen menossa. Viimeisin venakopan tiiviste pysyny vuoden kuivana mutta nyt tai jo aiemmin tiputtaa jakoketjun tiiviste mitä ilmeisemmin. Oliko huohotuksessa 1 vai 2 venttiiliä? Pancake ja/tai pvc vai mitä ne oli? Kone on 1.8T APU tosin. Yksi on tosiaan imusarjaan menevässä letkussa. Muita? Nämä lienee hyvä vilkaista joka tapauksessa...

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 17.4.2015 15:04

En kyllä mitään tarkkaa määrää osaa sanoa mutta kyllä sitä saa tasaisin väliajoin lisäillä, talvella meni enemmän kuin kesällä koska ilmeisesti huohottikin enempi talvella. Tosin viime talvena kun vaihdoin huohottimen korjaus-sarjan niin oli aika haperoa se putki mikä sieltä lohkonkyljestä lähtee, ehkä osa hävisi sitäkin kautta. Mutta nyt lopussa meni yhtäkkiä litran verran 1-2 viikossa. En tiedä onko näissä 1.8t moottorien huohottimissa hirveitä eroja mutta 2 venttiiliä on ainakin tässä koneessa. Toinen se pancake eli paineensäätöventtiili ja toinen siellä imusarjan alla oleva venttiili. Hintaa noille tuli jotain 65e marmorilta haettuna, samalla kannattaa irroitella tietty putket ja letkut ja putsailla. Esimerkiksi http://www.partsbase.org/ sivustolta pystyt katselemaan oman moottorin huohottimen osia ja varaosakoodeja.Tässä moottorissahan on siis käytetty ennen longlife öljyjä josta varmasti ainakin osittain ongelmat johtuvat. Nykyään vaihtelen 10-15tkm välein tai no lisäilly niin paljon että siellähän on koko ajan tuoreet öljyt :)

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 17.4.2015 16:39

Juu kerran tuon huohottimen mutkaletkun lohkosta vaihdoin yhteen entiseen koslaan samalla koneella. Oli tuo t-haara huonon näköinen sillon. Ois varmaan pitäny vaihtaa muutakin mutta meni jo. Nyt hommaan tuon lohkosta tulevan putken o-renkaalla, t-haaran ja imusarjan alle venttiilin. En ole vielä äkänny muita venttiilejä kuten pancakea, mutta en ole ehtiny tutkiakaan. Se vielä päälle tarvittaessa.

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 17.4.2015 18:26

Se pancake löytyy tuosta moottorista todnäk sieltä ilmansuodatin kotelosta tulevasta letkusta, se iso mikä menee ahtimelle. Sehän on sellainen vähä jääkiekon kokonen ja näkönen. Voi olla että joutuu vähän ottamaan muoveja yms pois tieltä että näkyy

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 17.4.2015 19:20

Nyt löytyi kuvista. 14590 kuvasta osa 20. Miten se liittyy huohotukseen? Sori, kyselen tyhmiä varmasti.

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

ViestiKirjoittaja mice82 » 17.4.2015 19:41

Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä mutta käsittääkseni sen tehtävä on päästää liian suuret paineet pois koneesta ettei tiivisteet pettäisi. Itsellä tuo venttiili oli koko ajan auki ja ahdin veti sitä kautta ilmaa koneesta. Paineensäätöventtiili se kait on viralliselta nimeltään

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 29.4.2015 6:48

Eilen tuli sitten askarreltua "pancake", huohotinputki ja t-haara sekä PVC. Eli tuon metalliputken päistä molemmat venttiilit. Pancake oli kyllä niin täynnä paskaa ettei tosikaan. Siis TÄYNNÄ. Huhhuh. Siinä sitten paskoin öljytikun alaosan samalla, kun noi tuppaa hapertumaan ajan kanssa ja näytti muutenkin olleen aika hapero. Se meni samalla vaihtoon kun onnistuin saamaan varaosankin heti käsiin.

Samalla olin ihmetellyt outoa suhinaa tyhjäkäynnillä sen jälkeen kun pakoputken jousto-osa oli vaihdettu katkeamisen jälkeen. Ääni kuului ilmanputsarin takaa. Olivat sitten kolauttaneet sellaisen mustan n.10mm putken ruttuun ja puhki siinä samalla. Tämä menee suoraan imusarjaan joten voisin kuvitella ahtojen karanneen sitä kautta. Mikä putki se on ylipäätään?? NOH, näiden toimenpiteiden jälkeen tuntuu siltä että nyt muuten kikotin kulkee taas. Vaikka oli 5h. kärsimystä täytyy olla tyytyväinen että kaikki sain tehtyä tämän osalta ja sillä oli selvä vaikutus käytökseen.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 29.4.2015 14:48

Tuo putki kuulostaisi jarrutehostimelta tulevalta alipaineputkelta. Eli kyllä, ei alipainetta, ei ahtoja :D
Sama putki meni itseltäkin uusiksi juuri kuukausi takaperin.

Pitäisi itsekkin puhdistella kaikki varmuuden vuoksi..

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 30.4.2015 15:09

Mitähän eroa noilla AWT ja APU pancakeilla on? Fyysisesti näyttävät samoilta. Partsbasen mukaan otin omaan autoon tietysti ja vv-autosta sellaisella numerolla tuli.
Edit: näyttää olevan letkuliitoksen erot 19 vs. 20mm.

Apocalypse
-
Viestit: 72
Liittynyt: 13.7.2005 1:55

ViestiKirjoittaja Apocalypse » 6.5.2015 18:12

Itsellä ei oo koskaan ollut huohotin ongelmia, putki lähti venttiilikopan päästä ja kurvilla laatikon päälle,niin näin josko se yskii öljyä. Koskaan sieltä ei mitään tullut ja hyvin vaisu puhallus käydessä. Nykyään on sellainen kiinalainen hieno öljyn sieppari säiliö huohottimen perässä. Oon miettinyt useampaan otteeseen että mistä syystä se huohotin sinne putsariin pitää ylipäätään tunkea?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 6.5.2015 20:35

Saastejuttuja. Poltetaan hönkähöyry uudelleen. Käytännössä koko 1.8t huohotusjärjestelmän voi toteuttaa ulkoilmaan ilman noita takaiskuventtiileitä ym vikaherkkiä paikkoja. Tukkii imuputkeen menevän letkun ja huohotusjärjestelmään menevät alipaineletkut niin, että ahtoputkisto pysyy "pullona". Venakopan huohotukseen sykloona ja paluu putsarin jalkaan. Välille pieni suodatin ja sykloonan poistoon myös suodatin. Varmatoimisempi kuin alkuperäinen.

HenGG^^
-
Viestit: 14
Liittynyt: 20.11.2013 19:42

ViestiKirjoittaja HenGG^^ » 8.5.2015 10:29

Sellanen kysymys että onko ihmiset täällä poistanut noita turhia osia ja laittanut öljynkeruusäiliön? Itellä olis mielessä kesällä väsätä niin sais varmatoimisemmaks.

Tuossa linkki mitä tarkoitin:
http://uk-mkivs.net/topic/17685-18t-pcv ... tallation/

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.5.2015 12:54

Ei tuo kone hönkää vakiona niin paljoa, että tarvis varsinaista kerääjäsäiliötä. Nämä osat kun käyttää ja kerääjäsäiliön tilalle pariin kohtaan 15-20mm letkukara suodattimella piisaa. Se vähäinen öljy mitä hönkänä tulee löytää kyllä tiensä takas putsarin jalkaan menevään putkeen. Kuvan oikealla oleva on se sykloona, mitä tarkotin. Se estää roiskeöljyn tulon kannesta.

Kuva

Ite kokeillu kerääjäsäiliötä vähän reippaammin viritetyssä moottorissa eikä sieltäkään öljyä pihalle tullu niin paljoa. Otin pois ja pistin pelkät suodattimet.

HenGG^^
-
Viestit: 14
Liittynyt: 20.11.2013 19:42

ViestiKirjoittaja HenGG^^ » 8.5.2015 22:13

Onko tästä jonkinnäköistä kuvaa miten oot toteuttanu ton?

Entä tuo toisioilma järjestelmä? Ei ilmeisesti iso homma olis?Jää vaan ne vikakoodit siitä mutta nekin voi koodata pois.

Tavoitteena olis saada koneesta mahdollisimman paljon noita rikkimeneviä palasia pois.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.5.2015 19:11

Kuva

Noista kahdesta letku T-haarasta puuttuu suodattimet.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.5.2015 19:15

Kuva

Eli hyvin simppeli ratkasu. Täytyy muistaa, että tässä on moottorinohjauksena Motec, eikä mitään saastelaitteita, että kaikki ylimääräinen on poistettu. Mutta huohotus toimii tuolla systeemillä. Maalaisjärkeä käytäen voi tulppailla alipaineletkut, mitkä liittyy tuohon huohotuksen toimintaan, jos käyttää orkkis ruiskua.

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

Re: 1.8t huohottimen toiminta

ViestiKirjoittaja jouniks » 19.11.2016 20:00

Jos nuo suodattimet laittaa,niin tuon imusarjaan menevän letkunhan voi tulpata?

mice82
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.3.2006 23:22

Re: 1.8t huohottimen toiminta

ViestiKirjoittaja mice82 » 12.3.2017 11:30

Nostellaampa vanha aihe ylös kun taas ajankohtainen. Huomasin että passatti taas imee ilmaa eli vissiin taas tuo paineensäätöventtiili paskana. Vissiin ollut jo jonkun aikaa. Eli nyt olisi hakusessa joku vähän varmempi toiminen huohotus. Täällä on ollut aikaisemmin keskustelua esim tuosta kerääjä säiliöstä mutta onko tuokaan yhtään sen toiminta varmempi kun itsestä tuntuu että koko systeemi on täysin susi. Eikö tuokin mene samalla tavalla tukkoon kun kerää tuota kylmäliima paskaa nuo putket täyteen? Dona tuossa oli toteuttanut ilmeisesti ilman tuota säiliötä mutta en nyt ihan täysin ymmärtänyt edes kuvista että mitä tuossa olisi tarkoitus poistaa joten josko tuohon saisi tarkennusta. Moottorina on awt jossa tuo huohotus on aika simppeli, 4 paikkaan menee putki/letku ja ilmeisesti noista 2 voidaan poistaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa