2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

syncroincity
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.8.2014 21:43

2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja syncroincity » 18.5.2016 23:47

Olen vaihtamassa -99 bensa-V6 Passattiin (3B) venttiilikoppien tiivisteitä öljyvuodon takia.

Mitäs muuta kannattaisi samalla vaivalla fiksata, jos ja kun en aio koskea nokkiin, nokkahihnaan ja nokankiristäjiin ja näiden tiivisteisiin?

Haynes (#96023) sanoo sivulla 2B-5 seuraavan viisauden:
"On DOHC engines, inspect the rubber end plug at the rear of the cylinder head on for cracks and damage. Now would be a good time to replace it, if damage has occurred."

Mikähän ihmeen "rubber end plug" mahtaa olla kyseessä? Sijainti, osanumero ja potentiaalinen ostopaikka kiinnostaisivat.

Tässä ketjussa ehkä viitataan samaan (tai sitten ei) nimellä "venakopan takatulpat":
viewtopic.php?f=4&t=119675

Bentleyn opaskin on tullut hankittua, mutta en viisastu niistä kuvista.

(Ei kai kyseessä ole sentään nokka-akselin säätimen (?) (camshaft tensioner) "half moon seal"/"camshaft valley seal", jonka vaihto onkin vähän isompi jumppa?)

Huohotinputken ajattelin tässä yhteydessä tutkaista, puhdistaa ja pistää vaihtolistalle, jos hajalla. Tästä ilmeisesti löytyy ainakin alkuperäisen kaltaista ja sitten parannettua lämmitysvastuksella varustettua versiota?

----
-99 3B Passat Variant 2.8 V6 30V Syncro Tiptronic

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja Jabe » 19.5.2016 13:46

Huohotinputket menee poikki tod näk.
Kiristimen alle tiiviste ja puolikuu.
Nokka-akselin päädyn tulppa ja stefa toiseen päähän jos jakopää auki, tulppa menee ilman jakopään avausta.
Tollaset nyt ainakin, venakoppa voi vaatia massaa lisäksi.
Ja tarkista kampikammion huohotuksen putki, saattaa olla tukossa, jos on niin joutuu imusarjan ottamaan pois, sitten onkin enemmän tiivisteitä mitä vaihtaa, vesiputket yms.

syncroincity
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.8.2014 21:43

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja syncroincity » 19.5.2016 19:46

OK, thanks!

Huohotinputki:
Tämä on hankinnassa, marmorilta vaatimattomat 185€, mutta VAICOn tarvikkeen olen löytänyt 75 eurolla (olisi pitänyt tilata jostain ulkomailta hyvissä ajoin etukäteen, mutta enpä sitten tilannut).
O.E. osanumero pitäisi ymmärtääkseni olla 078 103 224 R
Näitä kai jostain saisi sähkövastuksella lämpiäviä, parannettuja versioita myös?

Kampikammion huohotuksen putki
Pääsekös tuon tarkistamaan jotenkin irrottamatta imusarjaa. Peilillä?

Onkohan ko. putki tällainen S-kirjaimen mallinen:
https://www.ecstuning.com/b-vaico-parts ... 3223b~vai/

Nokka-akselin päädyn tulppa:
Eli tuo "nokka-akselin päädyn tulppa" taitaa siis olla tiivisteistä ainoa, jonka pystyisi suht. helposti tässä samalla vaihtamaan ilman erikoistyökaluja. Se lienee osanumero 078 103 113 E ja englanniksi vaihtelevasti Valve Cover Cam Plug Seal, Engine Camshaft Plug tai Locking Cover, camshaft.

Näyttää varmaan tältä:
http://www.ebay.com/itm/VALVE-COVER-CAM ... 1616958673
http://partinfo.org/audi-078103113e/
Vaihto-ohjettakin löytyi:
https://www.youtube.com/watch?v=kgPeWyg-Qu0

Päädyn tulppien vaihto taitaa siis onnistua venakopat paikallaankin, mutta venakopat poistettuna työskentely on vähän helpompaa (?)

Kaasuläppäkotelon irrotus ja puhdistus?
Mietin, pitäisikö kaasuläppäkotelo irrottaa ja putsata samalla. Autossa on EPC / E-Gas, eikä perinteistä kaasuvaijeria. Kestääkös tällainen kapine kaasarinpuhdistajaa / EGR-cleaneriä?

Irrotus edellyttää näköjään Haynesin mukaan jäähdytysnesteen tyhjentämistä.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja Jabe » 19.5.2016 22:28

Huohotinputkia on kaksi, tai nyt puhun 2.4 APS koneen puolesta, mutta aikas samanlaisia nuo ovat.
Se iso yhdistää venakopat ja toinen lähtee venttiililtä lohkon päälle, tämä oli tuossa pikkukoneessa täysin muurautunut umpeen, sinne on tullut osamuutos ilmeisesti kovasta huohotukesta johtuen, uusi osa estää selkeästi öljyn kulkeutumisen huohotinputkiin.
Johtosarja on tilattava erikseen jos haluaa lämmitetyn. Lämmitetty letku on samalla numerolla mutta päättyy Q R sijaan, johtosarja on 8D0971379H.
Se pienempi letku on S-kirjaimen muotoinen, jollain tikulla voi saada letkun koitettua, jos letkun saa irti toisesta päästä, niin peilillä näkee, mutta on hieman hankalassa paikassa, suoraan kaasuläpän alla.

Ne päädyn tulpat näyttävät ainakin ebayn kuvan mukaisilta, osien etsimiseen on hyvä esim IFinterface (silloin kun toimii) ja Partsbase, jos ETKA ei saatavilla.

Kaiken tiivistämisen lisäksi huomasin että öljyä tulee kiristäjän solenoiden läpi päädystä, siellä on o-rengas, ei tietenkään varaosana vaan olisi koko kiristäjä pitänyt vaihtaa, jos oikein muistan niin ~250€/kpl.

syncroincity
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.8.2014 21:43

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja syncroincity » 19.5.2016 23:43

Alrite, täytynee hankkia tuo pienempi S-kirjaimen muotoinen huohotinputki/-letku (078103223B) vielä jostain.

Sen vaihto vaatii siis imusarjan irrotuksen, koska toinen pää kiinnittyy jonnekin imusarjan alle?
Jos näin, imusarjan tiivarit pitää siis hankkia, mutta meneeköhän vielä jotain muuta samalla vaihtoon?

Sen isomman osalta taitaa lämmitetty versio jäädä suunnitelmaksi - ellei jostain verkkokaupasta löytyisi niin, että toimitus olisi jo maanantaina. Siihen mennessä pitää nimittäin saada kone taas nippuun. Marmoritiskin hinta sille lienee väistämättä vielä enemmän kuin se 185€, eli liian ihanan kallista.

Jokin ETKA-versio löytyi Googlella osoitteesta etka.cc, ja siellä aika selkeä kuva aiheesta:
http://etka.cc/vw/part_single/catalog/v ... d/0/lang/e

syncroincity
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.8.2014 21:43

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja syncroincity » 20.5.2016 0:18

Kun tarkemmin noita kuvia katsoo ja asiaa ajattelee:

Kiinnittyykös sen S-kirjaimen muotoisen pienemmän huohotinletkun toinen pää kampikammion kanteen 078103773D, nro 15 tässä kuvassa:
http://etka.cc/vw/part_single/catalog/v ... g/e#sec_15

Onko kuitenkin niin, että ko. huohotinletkua ei pysty vaihtamaan, vaikka irrottaisi kaasuläppäkotelon? Imusarja on irrotettava?

Topsuu
-
Viestit: 246
Liittynyt: 8.3.2012 18:14

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja Topsuu » 20.5.2016 8:45

Itse kun uusin huohotinputket tohon omaan kutoseen, niin ostin suoraan Ebaysta. Kaikki putket kustansi yhteensä noin 50 euroa, tosin ei ollut tuota lämmityssysteemiä niissä, niin otin sen vanhasta putkesta ja liitin uuteen. Kiinasta tuli, laatu vaikuttaa ihan hyvältä.

Tuon pienemmän S-muotoisen putken itse sain asennettua niin että otin pois sen kotelon mikä tulee kaasuläpälle, helpotti kummasti asennusta. Imusarjaan en koskenut mitenkään.

syncroincity
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.8.2014 21:43

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja syncroincity » 21.5.2016 10:38

OK, oliskin hyvä, jos imusarjaa (ja sen tiivareita) ei tarvitsisi välttämättä poistaa. Alla näyttää tosin olevan kaiken maailman roskaa, mutta ehkä ne saa paineilmalla pois, eikä tämä mikään näyttelyauto olekaan...

Eihän siellä alla ole muuten mitään alipaineletkuja?

Kaikki alipaineletkut on tarkoitus vaihtaa tässä samalla. Googlen mukaan alkuperäiset olisivat 3,5mm, joten 3,2mm tai 3,5mm tai 4,0mm sopinee tarkoitukseen?

Autossa tällä hetkellä oleva pitkä huohotinputki on muuten venttilikoppien päällä olevalta osaltaan aika erilainen kuin saamani muovinen varaosa (078103224R). Kuvia (sorry, aika isoja...):
image.jpg
image.jpg (1.41 MiB) Katsottu 5519 kertaa
image.jpg
image.jpg (1.73 MiB) Katsottu 5519 kertaa


Tuo autossa nyt oleva näyttää minusta paljon fiksummalta kuin uusi. Onkohan se entisen omistajan oma viritys, vai jokin vanhempi versio?

Kumiletkut ovat jäähdytinletkua, made in U.S.A., eli ne osuudet tuskin ovat alkuperäisiä. Senhän vois hyvällä tuurilla putsata sisältä tärpätillä/quick kleenillä, ja pistää takaisin. Joku venttiilihän siinä toki on myös, jonka olis varmaan syytä toimia.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja Jabe » 22.5.2016 23:39

Kyllä sen lyhyen putken irroittaa ilman imusarjan irroitusta, mutta jos se on tukossa, niin on tuo kampikammionkansikin (15) varmaan tukossa ja sitä ei saa pois ilman imusarjan irroitusta, sitten voi vaatia toiseen vesiputkeen uuden o-renkaan kun sitä joutuu siirtämään.
Kyllä tuo huohotinputkisto on hieman itse viritetty, tehtaalainen on tehty selkeästi muotoon.
Ja imusarjan alla ei mene alipaineletkuja.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 26.5.2016 20:26

Imusarja irti, kun ei ole iso homma ja samalla putsausta. Tiivistettä ei tarvitse vaihtaa.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja Jabe » 26.5.2016 21:40

En kyllä irroittais jollei pakko, ei se siitä ihan itsestään ylös nouse, siellä takana on muutama letku hieman hankala irroittaa. Ja vedet pitää ottaa pois koneesta.
Jos nyt kuitenkin sen otat pois, niin puhalla kunnolla ympäristö puhtaaksi, kun siihen kertyy roskaa mikä tippuu suoraan venttiilien päälle kun imusarja irtoaa.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

Re: 2.8 V6 venttiilikoppien tiivisteiden vaihto - mitäs muuta samalla?

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 4.6.2016 23:24

Imusarjan poistoon ei varmasti tarvitse vesiä pois laskea ja ei ole iso homma.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa