Golf / Passat GTE
Valvoja: ffp jäsenet
Golf / Passat GTE
Golf ja Passat GTE on ollut markkinoilla jo hetken aikaa ja varmasti kummastakin löytyy jo sopivan kattavia käyttökokemuksia. Oma lyhyehkö työmatka olisi aikalailla passeli tuollaiselle hybridille, kun suurimman osan (melkein kaiken) ajokilometreistä voisi liikkua pelkällä sähköllä ja sitten ne loput pidemmät matkat polttamalla dinosauruksia. Siksi noiden myynti-ilmoituksia onkin pitänyt alkaa seurailemaan. Tokihan vaihtoehtoja olisi muillakin merkeillä, mutta vähän ehkä asennevammaa vielä korealaiseen tai japanilaiseen kauppakassiautomallistoon..
Minkälaista kokemusta noista löytyy tämän foorumin osalta päivittäisessä käytössä?
Minkälaista kokemusta noista löytyy tämän foorumin osalta päivittäisessä käytössä?
Re: Golf / Passat GTE
Passat GTE reilu 1,5v ja 60tkm perusteella päällimmäisenä mielessä yleistasolla hyvät arkikäyttöominaisuudet. Sopivat tilat keulasta konttiin. Mielestäni hieman jämäkämpi alustaltaan kuin perinteisen voimalinjan Passatit, mistä itse tykkään. Ei kuitenkaan pintakova. Liekkö akuston alaspäin viemä painopiste (oma arvio/oletus) tässä vaikuttavana tekijänä, mikä on ehkä vaatinut hieman poikkeavan alustasuunnittelunkin. Harmi, että ohjaustunto ei ole ihan menneiden vuosien tasolla, mutta mielestäni kuitenkin nykyautoksi aika ok. Käytännön maksimi ajomatka sähköllä ollut mulla ajotietokoneen mukaan kesällä luokkaa 40-45 km ja talvella luokkaa 30-35 km. En pistä varusteita pois päältä pidentääkseni ajomatkaa. Itsellä tulee päivässä usein >100km eikä keskellä päivää ole latausmahdollisuutta joten ajelen sähköllä lähinnä keskustassa ja lähiöissä, maantiellä tulee aika usein pidettyä polttomoottori mukana. Tällä kombinaatiolla tankkausväli käytännössä vähän toistatuhatta kilometriä, kun öisin lataan akuston kotona. Voima (lue: ohituskiihtyvyys) riittää kevyellä kuormalla ihan hyvin ns. normaaliajoon ja ohikin pääsee, mutta ei tarjoa minun persukseni perusteella samanlaisia fiiliksiä kuin tehokkaalla perinteisellä moottorilla (esim. 3 litraiset tuplaturbodiiselit) varustetut autot. En tiedä paljonko sähkömoottorin vääntöä rajoitetaan ohjelmallisesti, ja sähkömoottorin voimantuotto on jokatapauksessa tasaista alhaalta alkaen, että tässäkin arvioinnissa on fiiliksellä vaikutusta aika paljon. Mielestäni kaasuunvastaavuus on GTE-ajotila päällä sellainen, mikä se saisi olla vakiona. Täysin huoleton ei ole ollut, pari kertaa olen joutunut soittamaan apuja tienpäälle ja matka jatkunut korvikeautolla. Käsittääkseni nämä tapaukset eivät ole kuitenkaan liittyneet sähköiseen voimalinjaan ainakaan suoranaisesti ja saattaneet olla ainakin jossain määrin "varman päälle" toimintaakin. Bluetoothissa on jonkin sortin yhteensopivuusongelma A2DP osalta ainakin kun puhelimina iOS ja Android yhdistelmä. Musiikki/puhelut pätkii, jos kuuntelee musiikkia ja samaan aikaan välillä puhuu puhelimessa, mutta tämäkään tuskin liittyy sähköiseen voimalinjaan. Bluetoothia päivitelty yms huoltojen yhteydessä, mutta ei apuja. Voimalinja huomioiden mielestäni speksattu kohtuullinen vetopaino kärrylle (1600kg jarrullinen/750kg jarruton). Normiajossakin, mutta varsinkin talvella kevyttäkään kärryä vetäessä nelivetoahan tuo sähkömoottorin vääntö hieman kaveriksi kyllä kaipailisi. Kaiken kaikkiaan mielestäni hyvä perheauto arkikäyttöön käyttöominaisuuksien osalta. LED-valotkin keulalla ovat mielestäni aika hyvät (ja hyvännäköiset), pitkilläkin näkee riittävästi omaan tarpeeseeni.
Re: Golf / Passat GTE
Laitampa pari jatkohuomiota jos näistä jollekin jotain hyötyä joskus olisi, vaikka ei nämä hybridijärjestelmään ainakaan suoranaisesti liity. Ilmakanavissa olevin sähkövastuksin (käsittääkseni) GTE:n ollessa töpselissä ajastettuna tapahtuva esilämmitys on selvästi alitehoinen Suomen olosuhteisiin. Ei juuri lämmitä sisätiloja, saati pehmitä jäätä laseista. Suosittelen ruksittamaan polttoainekäyttöisen lisälämmittimen varustelistalta tai asennuttamaan jälkeenpäin jos mahdollista. Tähän liittyen ihmetyttää, että selvästi suuremmalla teholla alkaa lämmintä tulemaan kabiiniin heti, kun autoon laittaa virrat päälle ja töpseli on irrotettu seinästä. Veikkaan, että ajastetulla esilämmityksellä ei käytetä kaikkia vastuksia tai täyttä tehoa. Takalasin vastuslangat ovat muuten myös mielestäni alitehoiset vanhempiin autoihin verratessani, soveltuu tässä lähinnä huurteenpoistoon. Ensimmäisenä talvena takaluukun avaus heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla toimi mielestäni luotettavammin, nyt ei tunnu toimivan kuin joskus. Täytyy selvittää mistä kohtaa takapuskurin alta pitää pestessä putsata huolellisemmin, jos vaikka auttaisi. Parkkitutka on ruvennut näkemään silloin tällöin haamuja ainakin nyt kurakeleillä, mihin olen kyllä törmännyt joskus muun merkkisissäkin autoissa. Aiemmassa viestissä mainitsemani bluetooth-ongelmat ovat pahentuneet/yleistyneet eikä apuja ole löytynyt. Arkikäyttöominaisuudet autossa yleisesti on toki edelleen kunnossa vaikka tämä miinusten listaamiseksi vähän menikin. Alustasta ei muuten kuulu vieläkään mitään kolinoita ja jarrutkin on edelleen alkuperäiset (n. 70tkm).
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf / Passat GTE
Olis ihan mielenkiintoista kuulla, mihin ne viat on sitten liittyneet?PasiQ kirjoitti:Täysin huoleton ei ole ollut, pari kertaa olen joutunut soittamaan apuja tienpäälle ja matka jatkunut korvikeautolla. Käsittääkseni nämä tapaukset eivät ole kuitenkaan liittyneet sähköiseen voimalinjaan ainakaan suoranaisesti ja saattaneet olla ainakin jossain määrin "varman päälle" toimintaakin.
Re: Golf / Passat GTE
Ensimmäisellä kerralla syttyi moottoritiellä varoitusvalo jonka mukaan moottori olisi ollut liian kuuma. Auto vietiin lavetilla merkkiliikkeeseen, mutta mitään vikakoodeja tai vikoja ei löytynyt eikä ilmiö ole myöskään toistunut. Toisella kerralla syttyi vaihteistoon/voimansiirtoon liittyviä vikavaloja ja takuutöinä mekatroniikkaa sepitettiin/vaihdettiin osia. Molemmilla kerroilla auto olisi kyllä liikkunut edelleen normaalisti jos ajoa olisi vaan jatkanut, joten en tiedä onko olleet jossain määrin anturi tms vikoja.
Re: Golf / Passat GTE
Tervehdys
Tuli ostettua vm. 2016 Passat GTE ladattava hybridi.
Ensimmäinen kysymys on: Mitähän varusteita siinä on?
Ilmeisesti oheisen kuvan koodistosta se selviäisi.
Tietääkö joku mitä siinä on tai mistä löytäisi avaimen millä tuon voisi purkaa?
Tuli ostettua vm. 2016 Passat GTE ladattava hybridi.
Ensimmäinen kysymys on: Mitähän varusteita siinä on?
Ilmeisesti oheisen kuvan koodistosta se selviäisi.
Tietääkö joku mitä siinä on tai mistä löytäisi avaimen millä tuon voisi purkaa?
- Liitteet
-
- img788.jpg (226.01 KiB) Katsottu 36590 kertaa
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf / Passat GTE
Varaosaohjelmaan noita voi koittaa naputella.
Vuosimalli H, eli 2017. Ruotsin varustetaso. Sitte oli jotain peileistä, valoista, akselien kantavuuksista ja sellasta yleistä. En löytäny kun jotain kolmanneksen noista koodeista.
Vuosimalli H, eli 2017. Ruotsin varustetaso. Sitte oli jotain peileistä, valoista, akselien kantavuuksista ja sellasta yleistä. En löytäny kun jotain kolmanneksen noista koodeista.
Re: Golf / Passat GTE
Vaikka ohjekirja on yli 400 sivua niin siitä ei selviä oikeataan paljon muuta kuin että kuinka vaarallinen tuo auto on.
Kysymys:
Missä tilanteissa 12 V akku latautuu
- Ajovalmius on muodostettu mutta auto seisoo?
- Ajetaan pelkällä sähköllä?
- Polttomoottori käy?
Eli jos autolla ajetaan pitkiä aikoja pelkästään sähköllä niin lataantuuko 12 V akku?
Kysymys:
Missä tilanteissa 12 V akku latautuu
- Ajovalmius on muodostettu mutta auto seisoo?
- Ajetaan pelkällä sähköllä?
- Polttomoottori käy?
Eli jos autolla ajetaan pitkiä aikoja pelkästään sähköllä niin lataantuuko 12 V akku?
Re: Golf / Passat GTE
Itse hain kanssa pari viikkoa sitten Ruotsista 2017-mallin Passatin. En ollut juurikaan aiemmin aiheeseen perehtynyt, joten aikalailla on saanut kokeilemalla opetella varusteet ja käytön muutenkin - ruotsinkielistä manuaalia ei ole oikein motivaatiota lueskella. Hankinnan jälkeen kyllä luin Vagarenalta 50 sivua keskustelua aiheesta, mutta 90-prosenttisesti se keskustelu oli toimintamatkakeskustelua, eikä siitä paljon viisastunut. Sen huomasi itsekin ajossa, että jos sisätilan lämmityksen ottaa näin alkutalvesta pois päältä, kasvaa sähköinen toimintamatka n. 10km (ainakin näytön mukaan, käytännössä en ole kokeillut ajaa ilman mukavuuksia).
Itse olen toistaiseksi ollut kohtuu tyytyväinen sähkövastuksen lämmitystehoon, vaikka se ei kabiinia ihan webaston veroisesti lämmitäkään. Tosin ei tässä nyt vielä oikeaa talvea ole ollutkaan.
Omassa autossa oli ostettaessa apukuskin puolen lukossa vikaa, ei auennut yleensä keskuslukituksen avauksella, vaan piti sisäpuolelta avata, jotta sai oven pois lukosta. Lukkolaite on nyt vaihdettu, VW tuli vastaan hinnassa ja maksoi asennuksen.
Mulla myös tuo takaluukun Easy Open on jotenkin epälooginen, en ole vielä keksinyt miten sen varmimmin saa auki. Tuntuu toimivan paremmin avovaimon jaloilla kuin omillani :)
Auton ohjauskäyttöliittymä ei ole millään lailla Teslan veroinen. Asetuksia on siellä täällä ja sitten kun käyttää Android Autoa on tavallaan kaksi päällekkäistä käyttöliittymää käytössä. Lisäksi nuo lämmitysten ajastukset on vähän sekavia - lataukseen kun asettaa lähtöajan, saa sen tosiaan lämmittämään hiukan sisätilojakin. Kolme erillistä lähtöaikaa pystyy ajastamaan. Tosin sitten jos sellaisen sinne unohtaa päälle, ei auto välttämättä ole ladannut akkua vaikka piuhan päässä olisikin, jos pitääkin yllättäen lähteä selvästi aiemmin liikkeelle. Tuo siis painottaa latauksen sinne lähelle lähtöaikaa. Lisäksi pystyy painottamaan latauksen yöaikaan, jolloin sähkö on yleensä halvempaa. Lisäksi on sitten Webasto, jolla on omat ajastukset ja kaukosäädin. Nämä kaikki tekee tuosta lämmittämisestä hiukan sekavaa.
Myös auton oma nettiyhteys / We Connect -sovellus ei ole saanut kovin paljoa kehuja, eikä omatkaan kokemukset ole kovin mairittelevat. Yhteys muodostuu hitaasti ja aika vähän siitä on konkreettista hyötyä. Lämmityksen ilmeisesti pystyy sitä kautta laittamaan päälle, mutta en ole sitä kokeillut. Ilmeisesti autossa on tosi hidas nettiyhteys, koska (sinänsä tarpeettomia) Car-Net -palveluita kun autosta käyttää, pitää jakaa kännykästä nettiyhteys autolle.
Omastani oli Webaston kaukosäädin hukassa, onneksi veljeltä löytyi ja sain paritettua sen VCDS:llä.
Tämä tuli meille perheen käyttöautoksi yli 10 vuotta vanhemman Audi A6:n tilalle. Näitä kahta kun vertaa ajoltaan, niin kyllä Audi vaan enemmän autolta tuntuu. Passatti on alustaltaan löysemmän tuntuinen ja myös alustan äänet ja rengasäänet kuuluu enemmän sisälle. Toki tuossa Audissa on ilmajouset ja profiililtaan matalammat renkaat, sillä lienee tuohon tuntumaan iso merkitys. Ehkä pitää tuo Passattikin madaltaa ja laittaa matalampaa kumia alle - vaikka jo mietin, että onkohan sitä jo riittävän vanha, ettei enää tarttisi perheen käyttöautoa tuunata "pilalle" :D
Oma auto tuli hyvillä varusteilla, oikeastaan vain kaistavahdin puute on sellainen, mikä hiukan harmittaa. Siinä kun olisi samalla ilmeisesti tullut sitten automaattipitkät. Mulla lisävarusteina on vaalea sisusta, kuskin penkissä muisti, kessy, webasto ja tuo Easy Open takaluukku. Varmaan jotain muutakin, mutta nuo on ainakin extraa. Digimittaristoa ei ole, enkä tiedä mitä etua sillä saisi modernimman ulkonäön lisäksi.
Itse olen toistaiseksi ollut kohtuu tyytyväinen sähkövastuksen lämmitystehoon, vaikka se ei kabiinia ihan webaston veroisesti lämmitäkään. Tosin ei tässä nyt vielä oikeaa talvea ole ollutkaan.
Omassa autossa oli ostettaessa apukuskin puolen lukossa vikaa, ei auennut yleensä keskuslukituksen avauksella, vaan piti sisäpuolelta avata, jotta sai oven pois lukosta. Lukkolaite on nyt vaihdettu, VW tuli vastaan hinnassa ja maksoi asennuksen.
Mulla myös tuo takaluukun Easy Open on jotenkin epälooginen, en ole vielä keksinyt miten sen varmimmin saa auki. Tuntuu toimivan paremmin avovaimon jaloilla kuin omillani :)
Auton ohjauskäyttöliittymä ei ole millään lailla Teslan veroinen. Asetuksia on siellä täällä ja sitten kun käyttää Android Autoa on tavallaan kaksi päällekkäistä käyttöliittymää käytössä. Lisäksi nuo lämmitysten ajastukset on vähän sekavia - lataukseen kun asettaa lähtöajan, saa sen tosiaan lämmittämään hiukan sisätilojakin. Kolme erillistä lähtöaikaa pystyy ajastamaan. Tosin sitten jos sellaisen sinne unohtaa päälle, ei auto välttämättä ole ladannut akkua vaikka piuhan päässä olisikin, jos pitääkin yllättäen lähteä selvästi aiemmin liikkeelle. Tuo siis painottaa latauksen sinne lähelle lähtöaikaa. Lisäksi pystyy painottamaan latauksen yöaikaan, jolloin sähkö on yleensä halvempaa. Lisäksi on sitten Webasto, jolla on omat ajastukset ja kaukosäädin. Nämä kaikki tekee tuosta lämmittämisestä hiukan sekavaa.
Myös auton oma nettiyhteys / We Connect -sovellus ei ole saanut kovin paljoa kehuja, eikä omatkaan kokemukset ole kovin mairittelevat. Yhteys muodostuu hitaasti ja aika vähän siitä on konkreettista hyötyä. Lämmityksen ilmeisesti pystyy sitä kautta laittamaan päälle, mutta en ole sitä kokeillut. Ilmeisesti autossa on tosi hidas nettiyhteys, koska (sinänsä tarpeettomia) Car-Net -palveluita kun autosta käyttää, pitää jakaa kännykästä nettiyhteys autolle.
Omastani oli Webaston kaukosäädin hukassa, onneksi veljeltä löytyi ja sain paritettua sen VCDS:llä.
Tämä tuli meille perheen käyttöautoksi yli 10 vuotta vanhemman Audi A6:n tilalle. Näitä kahta kun vertaa ajoltaan, niin kyllä Audi vaan enemmän autolta tuntuu. Passatti on alustaltaan löysemmän tuntuinen ja myös alustan äänet ja rengasäänet kuuluu enemmän sisälle. Toki tuossa Audissa on ilmajouset ja profiililtaan matalammat renkaat, sillä lienee tuohon tuntumaan iso merkitys. Ehkä pitää tuo Passattikin madaltaa ja laittaa matalampaa kumia alle - vaikka jo mietin, että onkohan sitä jo riittävän vanha, ettei enää tarttisi perheen käyttöautoa tuunata "pilalle" :D
Oma auto tuli hyvillä varusteilla, oikeastaan vain kaistavahdin puute on sellainen, mikä hiukan harmittaa. Siinä kun olisi samalla ilmeisesti tullut sitten automaattipitkät. Mulla lisävarusteina on vaalea sisusta, kuskin penkissä muisti, kessy, webasto ja tuo Easy Open takaluukku. Varmaan jotain muutakin, mutta nuo on ainakin extraa. Digimittaristoa ei ole, enkä tiedä mitä etua sillä saisi modernimman ulkonäön lisäksi.
Re: Golf / Passat GTE
ATS00 kirjoitti:Missä tilanteissa 12 V akku latautuu
- Ajovalmius on muodostettu mutta auto seisoo?
- Ajetaan pelkällä sähköllä?
- Polttomoottori käy?
Eli jos autolla ajetaan pitkiä aikoja pelkästään sähköllä niin lataantuuko 12 V akku?
Kyllä latautuu. Tuollahan saatetaan ajella kuukausitolkulla ilman, että polttomoottori hörähtää kertaakaan. Sitä en osaa sanoa, lataako se myös, kun auton korkeajänniteakkua ladataan.
Re: Golf / Passat GTE
Sisätilat lämpiää töpselin päässä huomattavasti paremmin jos on 16A laturin päässä.
Sillä auton mukana tulleella laturilla 10A? jää selvästi viileämmäksi.
Sillä auton mukana tulleella laturilla 10A? jää selvästi viileämmäksi.
Re: Golf / Passat GTE
Tuli taas ongelma tuon GTE:n kanssa.
Tosin se varmaankin on yleisesti Passatin ongelma.
Miten saan käännettyä pesua varten peilit kylkiä vasten?
Ohjekirjassa on kaksikin tapaa mitenkä tämän pitäisi onnistua, molemmat toimii sähköisesti.
Minun autosta ei löydy kumpaakaan sähköistä toimintaa ja ohjekirjassa kielletään käsin kääntäminen jotta mekanismi ei vaurioituisi.
Olen kokeillut käsin kääntöä mutta ei ainakaan kohtuullisella voimalla käänny.
Miten onnistuu?
Tosin se varmaankin on yleisesti Passatin ongelma.
Miten saan käännettyä pesua varten peilit kylkiä vasten?
Ohjekirjassa on kaksikin tapaa mitenkä tämän pitäisi onnistua, molemmat toimii sähköisesti.
Minun autosta ei löydy kumpaakaan sähköistä toimintaa ja ohjekirjassa kielletään käsin kääntäminen jotta mekanismi ei vaurioituisi.
Olen kokeillut käsin kääntöä mutta ei ainakaan kohtuullisella voimalla käänny.
Miten onnistuu?
Re: Golf / Passat GTE
On tuo autonvaihto pikkuhiljaa edessä ja katsellut noita 2013 vuoden hybridi Jettoja.
Näissä taitaa olla jo se parempi 1.4 tsi ilman ketjua?
Kuinka tuollaisten akut kestää elämää? Jos on esim 120tkm ajettu auto, ettei heti joudu niitä vaihtelemaan? Akkupaketti taitaa viedä hieman peräkonttitilaa, mutta muuten auto on aivan normaali Jetta alustaltaan yms? (sähkömoottori tietysti konehuoneessa)
En hirveästi ole näihin hybrideihin perehtynyt mutta ilmeisesti latailee akkuja myös ajossa moottorijarrulla?
Toimintamatka sähköllä ei sinäänsä itseäni kiinnosta, jos se ei vaikuta siihen miten auto liikkuu bensakoneella. Eli jos esim auto on vain öisin latauksessa, mutta ei esim työpäivän aikana saa ladattua ollenkaan. Eli toimii kuin normaali auto vaikkei sähköä olisikaan?
Näissä taitaa olla jo se parempi 1.4 tsi ilman ketjua?
Kuinka tuollaisten akut kestää elämää? Jos on esim 120tkm ajettu auto, ettei heti joudu niitä vaihtelemaan? Akkupaketti taitaa viedä hieman peräkonttitilaa, mutta muuten auto on aivan normaali Jetta alustaltaan yms? (sähkömoottori tietysti konehuoneessa)
En hirveästi ole näihin hybrideihin perehtynyt mutta ilmeisesti latailee akkuja myös ajossa moottorijarrulla?
Toimintamatka sähköllä ei sinäänsä itseäni kiinnosta, jos se ei vaikuta siihen miten auto liikkuu bensakoneella. Eli jos esim auto on vain öisin latauksessa, mutta ei esim työpäivän aikana saa ladattua ollenkaan. Eli toimii kuin normaali auto vaikkei sähköä olisikaan?
Re: Golf / Passat GTE
Jetta ei ole lataushybridi.
Se lataa pelkästään jarrutuksista ja bensamoottorilla.
Jetan akku on huomattavasti pienempi kuin GTE Golffi tai Passatin akku.
Se lataa pelkästään jarrutuksista ja bensamoottorilla.
Jetan akku on huomattavasti pienempi kuin GTE Golffi tai Passatin akku.
Re: Golf / Passat GTE
Taas kysymys Passatista
Seisontalämmitys (Vebasto) ei toimi kauko-ohjaimella.
Auton sisältä ilmastoinnin ohjauspaneelin painikkeesta toimii normaalisti.
Kauko-ohjaimen käynnistyspainiketta painettaessa vilkkuu merkkivalo neljä kertaa vihreätä sekunnin välein ja pysäytyspainiketta painettaessa vilkkuu neljä kertaa punaista sekunnin välein.
Ohjekirjasta löytyy seuraava teksti:
"Jos merkkivalo vilkkuu noin 2 sekuntia hitaasti punaisena tai vihreänä, signaalia ei ole vastaanotettu. Siirry lähemmäksi autoa". Oli lähellä tai kauempana niin ei vaikutusta.
Mistähän pitäisi vikaa etsiä?
Seisontalämmitys (Vebasto) ei toimi kauko-ohjaimella.
Auton sisältä ilmastoinnin ohjauspaneelin painikkeesta toimii normaalisti.
Kauko-ohjaimen käynnistyspainiketta painettaessa vilkkuu merkkivalo neljä kertaa vihreätä sekunnin välein ja pysäytyspainiketta painettaessa vilkkuu neljä kertaa punaista sekunnin välein.
Ohjekirjasta löytyy seuraava teksti:
"Jos merkkivalo vilkkuu noin 2 sekuntia hitaasti punaisena tai vihreänä, signaalia ei ole vastaanotettu. Siirry lähemmäksi autoa". Oli lähellä tai kauempana niin ei vaikutusta.
Mistähän pitäisi vikaa etsiä?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa