Tulevaisuuden voimanlähteet
Valvoja: ffp jäsenet
Tulevaisuuden voimanlähteet
Millaiset mahdollisuudet sähköauto tuo autoharrastukseen? Kiinnostaisiko nykyisen harrasteauton sähköistäminen? Suunnitteletko sähköauton tai hybridin ostamista? Epäiletkö tuleeko sähköautot koskaan syrjäyttämään polttomoottoreita? Ladataanko kaikki sähköautot kivihiilisähköllä? Voiko Helsingistä ajaa Inariin yhdellä latauksella?
Jos mietit jotain noista kysymyksistä tai jotain muuta sähköautoiluun liittyvää, niin tässä on keskustelualue juuri sinulle.
Sähkömoottorien tuomat uudet mahdollisuudet autoiluun, autoharrastukseen sekä ylipäätään liikkumiseen kiinnostaa myös autoharrastajia ja keskusteltavaa aiheesta varmasti riittää sen verran, että oma osio aiheelle on hyvä olla olemassa. Osalla saattaa olla ennakkoluuloja, toisilla taas taivaissa leijuvia haaveita ja lopuilla sitten näihin ehkä jotain faktoja tasoittamaan ääripäitä.
Jos mietit jotain noista kysymyksistä tai jotain muuta sähköautoiluun liittyvää, niin tässä on keskustelualue juuri sinulle.
Sähkömoottorien tuomat uudet mahdollisuudet autoiluun, autoharrastukseen sekä ylipäätään liikkumiseen kiinnostaa myös autoharrastajia ja keskusteltavaa aiheesta varmasti riittää sen verran, että oma osio aiheelle on hyvä olla olemassa. Osalla saattaa olla ennakkoluuloja, toisilla taas taivaissa leijuvia haaveita ja lopuilla sitten näihin ehkä jotain faktoja tasoittamaan ääripäitä.
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Onko tää nyt ihan oikeassa paikassa? :D
Ei sillä, ihan mielenkiinnosta kävin DemoTourilla eGolfin koeajamassa. Sähköautointoilijoissa tuota ei edes pidetä oikeana sähköautona mutta omasta mielestä se oli juuri hyvä. Käyttökokemus ei muuten polttomoottoriautosta eronnut, vain moottoriäänet puuttui ja kiihtyvyys paikaltaan oli hyvä. Hintahan on sitten vähän tähtitieteellinen mutta kyllä minä sähköautolla saattaisin päivittäisen ajoni ajaa...
Ei sillä, ihan mielenkiinnosta kävin DemoTourilla eGolfin koeajamassa. Sähköautointoilijoissa tuota ei edes pidetä oikeana sähköautona mutta omasta mielestä se oli juuri hyvä. Käyttökokemus ei muuten polttomoottoriautosta eronnut, vain moottoriäänet puuttui ja kiihtyvyys paikaltaan oli hyvä. Hintahan on sitten vähän tähtitieteellinen mutta kyllä minä sähköautolla saattaisin päivittäisen ajoni ajaa...
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Mua kiinnostaa aika paljon vanhempien autojen konversiot sähköpeleiksi - voisko olla hienompaa kuin mk2 e-Golf :)
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Niin nythän ollaan tilanteessa, jossa ei enää arvailla tuleeko sähköautoja vai ei. Nyt arvaillaan miten nopeasti sähköautot yleistyvät.
Ladattavia hybridejä on olemassa jo monelta merkiltä ja kaikki isot autovalmistajat julkaisevat sähköautosuunnitelmiaan. Tesla on toiminut kunniakkaasti tien raivaajana ja nyt isot pelurit panostavat hommaan isosti.
Akkutekniikka kehittynee varsin nopeasti ja muutamassa vuodessa lienee tilanne, jossa sähköauto on sekä hinnaltaan että käyttösäteeltään tasavertainen polttomoottoriauton kanssa.
Sähköinen voimansiirto on todella miellyttävä ajettava ja ajaminen on erittäin edullista, joten ehdottomasti peukutan sähköautolle jokapäiväisessä liikkumisessa. Laitan omakohtaista kokemusta toiseen topiciin.
Ladattavia hybridejä on olemassa jo monelta merkiltä ja kaikki isot autovalmistajat julkaisevat sähköautosuunnitelmiaan. Tesla on toiminut kunniakkaasti tien raivaajana ja nyt isot pelurit panostavat hommaan isosti.
Akkutekniikka kehittynee varsin nopeasti ja muutamassa vuodessa lienee tilanne, jossa sähköauto on sekä hinnaltaan että käyttösäteeltään tasavertainen polttomoottoriauton kanssa.
Sähköinen voimansiirto on todella miellyttävä ajettava ja ajaminen on erittäin edullista, joten ehdottomasti peukutan sähköautolle jokapäiväisessä liikkumisessa. Laitan omakohtaista kokemusta toiseen topiciin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
No ei tuokaan hullumpi ole. :DHeikki J. kirjoitti:Mua kiinnostaa aika paljon vanhempien autojen konversiot sähköpeleiksi - voisko olla hienompaa kuin mk2 e-Golf :)
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Aion toteuttaa vielä jahka tää talohanke vähän hellittää. En tosin välttämättä kakkikseen.H. Jormalainen kirjoitti:No ei tuokaan hullumpi ole. :DHeikki J. kirjoitti:Mua kiinnostaa aika paljon vanhempien autojen konversiot sähköpeleiksi - voisko olla hienompaa kuin mk2 e-Golf :)
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Nopeasti se kannattaa tehdä, saattaisi saada aika helpostikin muutoskatsastettua juuri tällä hetkellä.
Jatkossa jos ja kun HV sähköjärjestelmien rakenteeseen, turvallisuuteen jne ruvetaan kiinnittämään enemmän huomiota, voi homma hankaloitua DIY pohjalta touhutessa.
Jatkossa jos ja kun HV sähköjärjestelmien rakenteeseen, turvallisuuteen jne ruvetaan kiinnittämään enemmän huomiota, voi homma hankaloitua DIY pohjalta touhutessa.
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Meinaatko Rolle, että dynolappu ei enää jatkossa riittäisi?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Tiedä vaikka alkaisvat vääntöäkin kyttäämään...
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Eihän sähköauto dynoa tarvi, tehon saa selville virtamittarilla ;)
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Itseä kanssa kiinnostaisi johonkin vanhaan peruskippoon vaihtaa tekniikka sähköön. Valitettavasti tällä hetkellä ei siihen mahdollisuuksia ole, mutta ehkä jossain vaiheessa... Mielenkiinnolla seuraan, jos täällä joku hommaan ryhtyy.
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Vai tarkoittiko Rolle sitä että jossain vaiheessa saattaa tulla ihan uusia lupavaatimuksia kun siirrytään korkeampiin jännitteisiin ja niiden kanssa tehtäviin rakennelmiin tai muutoksiin?
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Sähköautoilu kiinnostaa kovasti. Kiinnostavimpana ajettavuuteen vaikuttavat asiat, kuten välitön kaasunvaste ja helposti saavutettava suurikin teho. Vaihteiston poissaolo tekee vaihteistosta juuri täydellisen - vaihde on aina oikea ja eleettömästi kytketty.
Mukavuutta lisännee moottorin äänettömyys, mutta olen lähes kaikkiin autoihini jonkin rähinärännin asentanut. Itselle sopivaa mukavuutta olisi yöllä itse itsensä tankannut auto. Mikään ei pilaa alkavaa työmatkaa niin kuin tankkaus ensimmäiseltä asemalta.
Toistaiseksi hankinta hinta ja vasta viimeisen vuoden aikana 20tkm työajoa ajavalle sopivan toimintaetäisyyden saavuttaminen ovat pitäneet sormet poissa sähköauton ratista, mutta nämä rajoitteet taitavat viidessä vuodessa olla muuttumassa merkittävästi suotuisimmiksi.
Harrasteauton heikoin lenkki on aina ollut vaihteisto. On se sitten kakkis, coupe quattro tai tehokas A3. Sähköistäminen poistaisi ongelman, mutta 10v 5 sylinterisen fiilistä jäisin kaipaamaan. Ehkä.
Mukavuutta lisännee moottorin äänettömyys, mutta olen lähes kaikkiin autoihini jonkin rähinärännin asentanut. Itselle sopivaa mukavuutta olisi yöllä itse itsensä tankannut auto. Mikään ei pilaa alkavaa työmatkaa niin kuin tankkaus ensimmäiseltä asemalta.
Toistaiseksi hankinta hinta ja vasta viimeisen vuoden aikana 20tkm työajoa ajavalle sopivan toimintaetäisyyden saavuttaminen ovat pitäneet sormet poissa sähköauton ratista, mutta nämä rajoitteet taitavat viidessä vuodessa olla muuttumassa merkittävästi suotuisimmiksi.
Harrasteauton heikoin lenkki on aina ollut vaihteisto. On se sitten kakkis, coupe quattro tai tehokas A3. Sähköistäminen poistaisi ongelman, mutta 10v 5 sylinterisen fiilistä jäisin kaipaamaan. Ehkä.
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Niin sitä tarkoitin, että jos jatkossa jälkiasennetun ev voimalinjan kolariturvallisuuteen, tuoteturvallisuuteen (akun rakenne ja BMS turvaohjelmat) eristevastuksiin jne kiinnitetään enemmän huomiota kuin nykyisin, saattaa homma mutkistua. Toki hoidettavissahan nuo asiat on ja järkeväähän harrastepelistäkin on turvallinen tehdä :)
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Satuin tuossa viimevuoden puolella ohimennen katsomaan Wheeler dealersia ja siinä muuntivat maseratin sähköautoksi. Nyt kun asiaa hieman tutkin niin näkyivät käyttäneen jotain valmista kittiä siihen.
https://oppositelock.kinja.com/this-mas ... 1781553283
http://www.evwest.com/catalog/index.php
Hintaahan noilla näkyy olevan, mutta toki tuollaisella olisi helppo tehdä konversio. Noistahan toki tosi rakentelija ottaa vain mallia ja hommaa vastaavan tyyppiset kamat muualta halvemmalla. Mielenkiintoistahan se olisi sähköauto rakentaa.
https://oppositelock.kinja.com/this-mas ... 1781553283
http://www.evwest.com/catalog/index.php
Hintaahan noilla näkyy olevan, mutta toki tuollaisella olisi helppo tehdä konversio. Noistahan toki tosi rakentelija ottaa vain mallia ja hommaa vastaavan tyyppiset kamat muualta halvemmalla. Mielenkiintoistahan se olisi sähköauto rakentaa.
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Sitä on tässä miettinyt, että kuinka akkujen hinnat kehittyy kysynnän kasvaessa. Tehtaita tulee lisää, kemiat kehittyy mutta myös jalometallien tarve lisääntyy. Kaivoshankkeita on vähän siellä sun täällä, mutta riittääkö ne?
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Tää on mielenkiintoista nähdä. Yleensä kyllä kun toimijoita tulee lisää alalle, niin kilpailu pitää huolen lopusta. Jos kysyntää piisaa, niin eiköhän niitä kaivoksiakin ilmesty jos se siitä on kiinni.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Ny pitäis ruveta hamstraamaan litiumia. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Tulevaisuuden voimanlähteet
Suomi nousuun koboltilla! :)AFP kirjoitti:Koboltin hinta on noussut ennätystasolle Lontoon metallipörssissä LME:ssä. Litium-ioni-akuissa käytetyn koboltin hintaa nostaa erityisesti sähköautojen yleistyminen. Litium-ioni-akkuja käytetään myös matkapuhelimissa ja tietokoneissa.
Koboltin hinta on kohonnut LME:ssä 82 000 dollariin tonnilta. Hinta on lähes kolminkertaistunut kahdessa vuodessa. Hinnan odotetaan nousevan edelleen sähköautojen tullessa markkinoille entistä laajemmin vuodesta 2020 lähtien.
Ongelmana koboltin tuotannossa on se, että kobolttia saadaan käytännössä pelkästään sivutuotteena kupari- ja nikkelikaivoksista. Kupari ja nikkeli vaikuttavat siten voimakkaasti koboltin tuotantoon ja hintaan.
Lisäksi yli puolet koboltista kaivetaan Kongon demokraattisesta tasavallasta. EU:ssa kobolttia saadaan ainoastaan Suomesta.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa