Pitäisikö nopeusrajoituksia noudattaa pilkuntarkasti?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Jep jep kyllähän se niin on että joka jamppa alkaa ajaa semmosta vauhtia että traktoreilla huristavat edelle ku kaikki alkaa pelkään poliisia tutkan kanssa passissa eli kaikki ajaa varmasti alinopeutta ettei se kosahda omalle kohdalle.
Ihan varmasti vaan vaaratekijä tämmöinen toleranssihärdelli. Nykyinen nopeudenvalvonta on omasta mielestä ihan hyvällä tasolla nyt eikä sitä tarvis enää kiristää. (Jos kiristyis niin ruuvaan ihan varmaan keulalta rekisterikilven irti ja vedän joka tolppaan hanat kaakossa son varma! ;))
Ihan varmasti vaan vaaratekijä tämmöinen toleranssihärdelli. Nykyinen nopeudenvalvonta on omasta mielestä ihan hyvällä tasolla nyt eikä sitä tarvis enää kiristää. (Jos kiristyis niin ruuvaan ihan varmaan keulalta rekisterikilven irti ja vedän joka tolppaan hanat kaakossa son varma! ;))
Mitä järkeä on tälläsellä keskustelufoorumilla, jos täällä ei saa keskustella?
Mielestäni nopeusrajoituksia ei tulisi noudattaa pilkun tarkasti. Jos haluaa, niin tietysti voi mun puolesta niin tehdä, mutta itse suhteutan nopeuteni tilateen, muun liikenteen, tien ja kelin mukaan, enkä pilkun tarkasti niitten nopeustaulujen. Jos on väsyny ja ei jaksa keskittyä, niin nopeus on helposti motarillakin alle rajotuksen, mutta esim. aikasin aamulla ennen ruuhkia ja mieli valppaana uskaltaa ajella vähän reilummin.
Mielestäni nopeusrajoituksia ei tulisi noudattaa pilkun tarkasti. Jos haluaa, niin tietysti voi mun puolesta niin tehdä, mutta itse suhteutan nopeuteni tilateen, muun liikenteen, tien ja kelin mukaan, enkä pilkun tarkasti niitten nopeustaulujen. Jos on väsyny ja ei jaksa keskittyä, niin nopeus on helposti motarillakin alle rajotuksen, mutta esim. aikasin aamulla ennen ruuhkia ja mieli valppaana uskaltaa ajella vähän reilummin.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
No joo siis fiksuinta olisi, että saisi olla n. 10-20% väliaikainen ylitys -> sujuvampi liikenne.
Mutta toisaalta tänään eräs tyyppi (tais olla VTT:ltä) luennoi liikenneturvasta ja oli juttua siitä, että jos keskinopeudet nousee yleisesti 10%, niin kuolemaan johtavan onnettomuuden riskin nousu on 45%.
Jos taas keskinopeus laskee 10%, niin samalla kuolemaan johtavan onnettomuuden riski laskee 35%.
Ja nämä ei kuitenkaan ihan tuulesta temmattuja juttuja ole, vaan tutkittuja asioita. Joten ei se nyt ihan turhaa spekulointia ole tuo nollatoleranssi.
Ja tähän loppuun vielä, että pitäisi olla nollatoleranssi, mutta silloin pitäisi kaikkien ajaa sitä 80 km/h tai 100 km/h, muuten ei tule toimimaan, vaan seassa on niitä 70 km/h ajajia, jotka pelkäävät kameravalvontaa. Tällöin liikenne ei todellakaan ole sujuvaa.
Ja itse en siis kannata tätä nollatoleranssia!
Mutta toisaalta tänään eräs tyyppi (tais olla VTT:ltä) luennoi liikenneturvasta ja oli juttua siitä, että jos keskinopeudet nousee yleisesti 10%, niin kuolemaan johtavan onnettomuuden riskin nousu on 45%.
Jos taas keskinopeus laskee 10%, niin samalla kuolemaan johtavan onnettomuuden riski laskee 35%.
Ja nämä ei kuitenkaan ihan tuulesta temmattuja juttuja ole, vaan tutkittuja asioita. Joten ei se nyt ihan turhaa spekulointia ole tuo nollatoleranssi.
Ja tähän loppuun vielä, että pitäisi olla nollatoleranssi, mutta silloin pitäisi kaikkien ajaa sitä 80 km/h tai 100 km/h, muuten ei tule toimimaan, vaan seassa on niitä 70 km/h ajajia, jotka pelkäävät kameravalvontaa. Tällöin liikenne ei todellakaan ole sujuvaa.
Ja itse en siis kannata tätä nollatoleranssia!
Jos pääätetään että nopeuksia tulee noudattaa pilkuntarkasti, pitäisi myös autoihin asennuttaa vähintään ruokalautasen kokoinen nopeusmittari kuskin näkökentän keskelle, ettei kävisi epäselväksi, mikä se kaikista tärkein juttu liikenteessä on. Muun liikenteen seuraaminen vie tarkkaavaisuutta nopeusmittarin seuraamiselta, joka taas on liikenneturvallisuuden kannalta katastrofaalista.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Rajoitukset pitäisi olla suuntaa antavia niin kuin saksassa. Ei yleis rajoituksia ja muuta paskaa. Siellä liikenne pelaa ja on turvallisen tuntuinen kulkea. Eihän sielläkään sukupuuttoon kuolla vaikka ei pidetä puhallus ratsioita saatikka korpitaipaleella tutkarysiä kele.
Vai onko suomalaiset nii juntteja että ne tappaa välittömästi ittensä jos saavat yöllä mäkkäristä kaljaa ja nopeusrajoitus puuttuu.
Vai onko suomalaiset nii juntteja että ne tappaa välittömästi ittensä jos saavat yöllä mäkkäristä kaljaa ja nopeusrajoitus puuttuu.
Kyllä alkaa olemaan laihat argumentit jos ainoaksi syyksi nollatoleranssin vastustamiseen keksii "no sitten jengi alkaa peloissaan kyttäämään nopeusmittaria". Alkaisitteko itte kyttäämään sitä mittaria uskovaisen raivolla vai puhutaanko tässä taas "en minä mutta ne muut alkaa kummiskin" ?
Jos tollanen joskus toteutuu niin kyllä minä ajan karvan verran alinopeutta niin ei sitten pieni kaasun lipsahdus pääse nousemaan taivaisiin. Parempi se minusta on kun nykyinen tapani ajaa karvan verran ylinopeutta.
Jos tollanen joskus toteutuu niin kyllä minä ajan karvan verran alinopeutta niin ei sitten pieni kaasun lipsahdus pääse nousemaan taivaisiin. Parempi se minusta on kun nykyinen tapani ajaa karvan verran ylinopeutta.
Rajoitukset pitäisi olla suuntaa antavia niin kuin saksassa. Ei yleis rajoituksia ja muuta paskaa. Siellä liikenne pelaa ja on turvallisen tuntuinen kulkea. Eihän sielläkään sukupuuttoon kuolla vaikka ei pidetä puhallus ratsioita saatikka korpitaipaleella tutkarysiä kele.
Vai onko suomalaiset nii juntteja että ne tappaa välittömästi ittensä jos saavat yöllä mäkkäristä kaljaa ja nopeusrajoitus puuttuu.
tulihan se tämäki jo... ehkä suomessa vaan menee asia näin että täällä pidetään liian tiukkoja lakeja?
Liikennevirta määrää tahdin. Pakullakin on liikenneturvallisuuden kannalta parempi ajaa moottoritiellä ruuhka-aikana se 120kmh tai mitä muu liikenne menee. Jos köröttelee 100kmh niin tulee satoja kaistanvaihtoja kun kaksi kaistaa vaihtaa yhdeksi ja autot kiertää pakun vasemman kaistan kautta. Kolarin mahdollisuus monikymmenkertaistuu jos pakukuski ajaa pilkuntarkasti jonkun rakenteellisen nopeusrajoituksen mukaan.
Itse en aja risteysalueella yhtään ylinopeutta vaikka sitä 80-aluetta olisi vaan se sadan metrin pätkä risteyksessä. Muutaman kerran olen joutunut tekemään paniikkijarrutuksen kun joku puusilmäeläkeläinen on tullut kolmion takaa suoraan eteen. Ei se riitä että on kilometri näkyväisyyttä kumpaankin suuntaan. Ilmeisesti jokaristeyksessä täytyisi olla valot tai jotain ja se sujuvasta liikenteestä sitten.
Ajelen n.20tkm vuodessa mutta kovia ylinopeuksia en ole nähnyt oikeastaan yhtään. Useimmat ajavat alinopeutta, muutama kympin yli ja harvat n. 20kmh yli rajoitusten. Jos ylinopeussakkojen määrä on kasvanut niin se voi tarkoittaa että ylinopeudet ovat vähentyneet ja kasvu johtuu kameroista. Tilastot kusee silmään niin helposti.
Itse en aja risteysalueella yhtään ylinopeutta vaikka sitä 80-aluetta olisi vaan se sadan metrin pätkä risteyksessä. Muutaman kerran olen joutunut tekemään paniikkijarrutuksen kun joku puusilmäeläkeläinen on tullut kolmion takaa suoraan eteen. Ei se riitä että on kilometri näkyväisyyttä kumpaankin suuntaan. Ilmeisesti jokaristeyksessä täytyisi olla valot tai jotain ja se sujuvasta liikenteestä sitten.
Ajelen n.20tkm vuodessa mutta kovia ylinopeuksia en ole nähnyt oikeastaan yhtään. Useimmat ajavat alinopeutta, muutama kympin yli ja harvat n. 20kmh yli rajoitusten. Jos ylinopeussakkojen määrä on kasvanut niin se voi tarkoittaa että ylinopeudet ovat vähentyneet ja kasvu johtuu kameroista. Tilastot kusee silmään niin helposti.
Tämä hommahan voisi toimia, jos autonvalmistajat saisivat nopeusmittarinsa toimimaan myös 100% tarkkuudella mutta se asiahan ei suomen idiootti päättäjille tule mieleen.
Idiootti? kyllä! väärästä päästä taas tavallaan haetaan ratkaisua, ehkäpä olisi viisaampi keskittyä näitten teiden kunnossapitoon ja muihin haittatekijöihin(rattijuopot, hirvet<-joo niitäkin on vielä vaikka on hirviaitaa mukamas kokosuomi yms yms.) nykyisellään on ihan hyvä niin miksi taas tehdä näin? no jospa valtiolta rupee rahat loppumaan.
ei ihme että tutkanpaljastimet yleistyy kohta.
Idiootti? kyllä! väärästä päästä taas tavallaan haetaan ratkaisua, ehkäpä olisi viisaampi keskittyä näitten teiden kunnossapitoon ja muihin haittatekijöihin(rattijuopot, hirvet<-joo niitäkin on vielä vaikka on hirviaitaa mukamas kokosuomi yms yms.) nykyisellään on ihan hyvä niin miksi taas tehdä näin? no jospa valtiolta rupee rahat loppumaan.
ei ihme että tutkanpaljastimet yleistyy kohta.
Tämä hommahan voisi toimia, jos autonvalmistajat saisivat nopeusmittarinsa toimimaan myös 100% tarkkuudella mutta se asiahan ei suomen idiootti päättäjille tule mieleen.
mutta mitä sitten ku rengaskoko kasvaa??
Miten niin jos? Tuolla tien päällä on semmoisia pyöreitä keltapunaisia merkkejä, joissa on pilkuntarkasti kerrottu kuinka kovaa korkeintaan saa ajaa. Jos ajat yli, niin se on sitten ylinopeus ja siitä setä sininen kirjoittaa lapun.
ei se poliisi edes vilauta valoja jos ajaa 100km/h alueella todellista vauhtia 110km/h tai jopa 115km/h
Rengastuksella on luonnollisesti suuri merkitys tuossa mittarinäyttämässä - mittari näyttää oikein tai hieman liikaa VAIN jos alla on rekisteriotteen mukaiset (kokoiset) renkaat. Melkein-oikean-kokoiset-kaverin-autosta-lainatut-mutta-mahtuuhan-ne-pyörimään saattavat olla halkaisijaltaan yllättävänkin paljon suuremmat >> nopeusmittari näyttää todellista nopeutta pienempiä lukemia.
ainaski itse olen tutkinu näistä kaukoidän ihmeistä että rekisteriotteeseen merkityiltä renkailta mittari näyttämä on mittarin mukaan 100km/h tod. vauhti 92km/h. eli vanhemmista jaappanilaisista..
itsellä golffi 100km/h mittarissa todellinen vauhti 94km/h... saattaa johtua mittarista ku tuli vaihettua 1.3 originelli 1.8 8v gti mittaristoon.
itsellä golffi 100km/h mittarissa todellinen vauhti 94km/h... saattaa johtua mittarista ku tuli vaihettua 1.3 originelli 1.8 8v gti mittaristoon.
joskus soittelin vuosia sitten poliisiasemalle kun tuli perjantai-iltana väittely kavereiden kesken siitä maagisesta "kymmenen km/h saa ajaa ylinopeutta" -uskomuksesta. Ainakin tällainen tieto oli meilläpäin asiasta. Sieltä poliisisetä sitten vastasi että kyllä ne saa antaa sakot ihan vaikka 1km/h ylityksestä ilman mitään mutinoita. Kyllä se samaan hengenvetoon sanoi ettei kyllä usko että yksikään poliisi sellasta tekis. Tiedä sitten onko asiat muuttunu suuntaan toiseen vai vedättikö se vaan.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Eikös se ole sisäministeriö tms. ketä vastaa mm. poliisien toiminnasta noin niinkuin loppupeleissä. Sieltä tulee sitten "ohjeita" miten toimia, jotka on kyhätty olemassa olevan lainsäädännön pohjalta. Tuolta on käsittääkseni peräisin mm. tämä "pieniin ylinopeuksiin ei puututa, piste", vaikka laki siihen antaisi mahdollisuuden.
Tuolla ohjeistuksella pyritään siis saamaan erilaista maailmankatsomusta noudattavat poliisisedät toimimaan suunnilleen samalla tavalla (vähän niinkuin tuomarilinja yhden pelin aikana ei saisi vaihdella). Kansalaista kohtaan olisi hyvin eri arvoista kohtelua, mikäli toinen setä sininen olisi aina kirjoittamassa lappua kun on rajoitus+1 mikäli toinen setä sininen vilauttelee vain valoja vielä rajoitus+15 (onhan tämä nykyäänkin näin, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa).
Tuolla ohjeistuksella pyritään siis saamaan erilaista maailmankatsomusta noudattavat poliisisedät toimimaan suunnilleen samalla tavalla (vähän niinkuin tuomarilinja yhden pelin aikana ei saisi vaihdella). Kansalaista kohtaan olisi hyvin eri arvoista kohtelua, mikäli toinen setä sininen olisi aina kirjoittamassa lappua kun on rajoitus+1 mikäli toinen setä sininen vilauttelee vain valoja vielä rajoitus+15 (onhan tämä nykyäänkin näin, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa).
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa