Tietoa UUSISTA katsastus- ja rekisteröintimääräyksiä EU:sta
Valvoja: ffp jäsenet
Tietoa UUSISTA katsastus- ja rekisteröintimääräyksiä EU:sta
http://ec.europa.eu/enterprise/regulation/goods/car_registration/docs/sec_2007_169_fi.pdf
Pari klippiä ko. pdf:stä:
Vastaanottavan jäsenvaltion teknisissä vaatimuksissa ei saa turhaan edellyttää muutoksia ajoneuvoon.
Se että ajoneuvo oli jo aiemmin rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa merkitsee sitä, että tuon valtion toimivaltaiset viranomaiset olivat katsoneet, että ajoneuvo täyttää siellä sovellettavat tekniset vaatimukset.
Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle.
Yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan jäsenvaltioiden on kansanterveyden suojeluun liittyvää harkintavaltaansa käyttäessään noudatettava suhteellisuusperiaatetta. Niiden valitsemien keinojen on näin ollen rajoituttava siihen, mikä on todella tarpeellista kansanterveyden suojelun varmistamiseksi tai esimerkiksi liikenneturvallisuutta koskevien pakottavien vaatimusten täyttämiseksi.
Keinojen on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden, jota ei olisi voitu saavuttaa yhteisön sisäistä kauppaa vähemmän rajoittavilla toimenpiteillä.
Koska EY:n perustamissopimuksen 30 artikla sisältää suppeasti tulkittavan poikkeuksen tavaroiden vapaata liikkuvuutta yhteisön sisällä koskevasta pääsäännöstä,siihen vetoavien kansallisten viranomaisten tehtävänä on osoittaa kussakin käsiteltävänä olevassa tapauksessa, että niiden sääntely on tarpeen kyseisessä artiklassa tarkoitettujen etujen suojelemiseksi tehokkaasti ja erityisesti että hyväksynnän myöntäminen kyseiselle moottoriajoneuvolle on todellinen uhka kansanterveydelle.
Eli käytännössä ehjiä lokasuojia ei tarvitse tulevaisuudessa reijittää ja asentaa rumentavia vilkkuja, JÄLKIKÄTEEN AHDETUN AUTON tuonti esim. Saksasta pitäisi olla lastenleikkiä jos TUV-laput ja muut löytyvät ja auto on asianmukaisesti rekisterissä toisessa EU-maassa muutoksineen. JNEJNE.
Lue vähän tarkemmin sivu 10 tuosta pdf:stä ja yllätyt ja jopa hymyä saattaa ilmentyä naamalle.
Pari klippiä ko. pdf:stä:
Vastaanottavan jäsenvaltion teknisissä vaatimuksissa ei saa turhaan edellyttää muutoksia ajoneuvoon.
Se että ajoneuvo oli jo aiemmin rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa merkitsee sitä, että tuon valtion toimivaltaiset viranomaiset olivat katsoneet, että ajoneuvo täyttää siellä sovellettavat tekniset vaatimukset.
Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle.
Yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan jäsenvaltioiden on kansanterveyden suojeluun liittyvää harkintavaltaansa käyttäessään noudatettava suhteellisuusperiaatetta. Niiden valitsemien keinojen on näin ollen rajoituttava siihen, mikä on todella tarpeellista kansanterveyden suojelun varmistamiseksi tai esimerkiksi liikenneturvallisuutta koskevien pakottavien vaatimusten täyttämiseksi.
Keinojen on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden, jota ei olisi voitu saavuttaa yhteisön sisäistä kauppaa vähemmän rajoittavilla toimenpiteillä.
Koska EY:n perustamissopimuksen 30 artikla sisältää suppeasti tulkittavan poikkeuksen tavaroiden vapaata liikkuvuutta yhteisön sisällä koskevasta pääsäännöstä,siihen vetoavien kansallisten viranomaisten tehtävänä on osoittaa kussakin käsiteltävänä olevassa tapauksessa, että niiden sääntely on tarpeen kyseisessä artiklassa tarkoitettujen etujen suojelemiseksi tehokkaasti ja erityisesti että hyväksynnän myöntäminen kyseiselle moottoriajoneuvolle on todellinen uhka kansanterveydelle.
Eli käytännössä ehjiä lokasuojia ei tarvitse tulevaisuudessa reijittää ja asentaa rumentavia vilkkuja, JÄLKIKÄTEEN AHDETUN AUTON tuonti esim. Saksasta pitäisi olla lastenleikkiä jos TUV-laput ja muut löytyvät ja auto on asianmukaisesti rekisterissä toisessa EU-maassa muutoksineen. JNEJNE.
Lue vähän tarkemmin sivu 10 tuosta pdf:stä ja yllätyt ja jopa hymyä saattaa ilmentyä naamalle.
Eihän lainsäädäntö olekaan muuttunut, tuossa dokumentissa vaan kerrotaan miten sitä nykyistä lakia pitäisi tulkita.
Eli :
Eri maiden omat erilaiset tyyppihyväksyntäjärjestelmät on korvattu kokonaisen
ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnällä (WVTA),1 jota on sovellettu pakollisena
useimpiin henkilöautoihin tammikuusta 1998 ja moottoripyöriin heinäkuusta
2003. Näiden moottoriajoneuvoluokkien saattaminen markkinoille edellyttää
nyt, että ne täyttävät kaikkien asiaankuuluvien EYtyyppihyväksyntädirektiivien
vaatimukset. Jäsenvaltiot eivät saa estää
vaatimustenmukaisten ajoneuvojen myyntiä, rekisteröintiä tai käyttöönottoa.
Eli jos noiden vuosilukujen jälkeen kyseinen moottoriajoneuvo on hyväksytty jossain EU- maassa niin silloin se pitää hyväksyä samanlaisena myös Suomessa.
Tuota vanhempia ei tarvitse välttämättä hyväksyä lainkaan.
Eli :
Eri maiden omat erilaiset tyyppihyväksyntäjärjestelmät on korvattu kokonaisen
ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnällä (WVTA),1 jota on sovellettu pakollisena
useimpiin henkilöautoihin tammikuusta 1998 ja moottoripyöriin heinäkuusta
2003. Näiden moottoriajoneuvoluokkien saattaminen markkinoille edellyttää
nyt, että ne täyttävät kaikkien asiaankuuluvien EYtyyppihyväksyntädirektiivien
vaatimukset. Jäsenvaltiot eivät saa estää
vaatimustenmukaisten ajoneuvojen myyntiä, rekisteröintiä tai käyttöönottoa.
Eli jos noiden vuosilukujen jälkeen kyseinen moottoriajoneuvo on hyväksytty jossain EU- maassa niin silloin se pitää hyväksyä samanlaisena myös Suomessa.
Tuota vanhempia ei tarvitse välttämättä hyväksyä lainkaan.
Eli tuolla ei ole mitään virkaa.Mikään ei ole muuttunut.
AKEn vastaus oli että Saksassa muutettua ja uudelleen rekisteröityä ja katsastettua autoa ei saa täällä rekisteriin jos ei täytä meikäläisiä vaatimuksia.
Kysyin esimerkkinä Opel Corsaa vm.90 C20LET+F28 tekniikalla Suomeen tuotuna.
Vai koskeeko tuo "tulkinta" ainoastaan -98 ja uudempia?
AKEn vastaus oli että Saksassa muutettua ja uudelleen rekisteröityä ja katsastettua autoa ei saa täällä rekisteriin jos ei täytä meikäläisiä vaatimuksia.
Kysyin esimerkkinä Opel Corsaa vm.90 C20LET+F28 tekniikalla Suomeen tuotuna.
Vai koskeeko tuo "tulkinta" ainoastaan -98 ja uudempia?
AKEn vastaus oli että Saksassa muutettua ja uudelleen rekisteröityä ja katsastettua autoa ei saa täällä rekisteriin jos ei täytä meikäläisiä vaatimuksia.
Tavallaan toi jo itsessään on tota ohjeistusta vastaan...
Toisaalta akehan ei oikeestaan aja autoilijan asiaa millään tavalla, päin vastoin tekevät vaan kaikesta entistä hankalampaa. Vaikkakin asian oikeesti pitäisi olla just toisinpäin, koska autoilijathan periaatteessa noille leipänsä antaa.
Eli tuolla ei ole mitään virkaa.Mikään ei ole muuttunut.
AKEn vastaus oli että Saksassa muutettua ja uudelleen rekisteröityä ja katsastettua autoa ei saa täällä rekisteriin jos ei täytä meikäläisiä vaatimuksia.
Kysyin esimerkkinä Opel Corsaa vm.90 C20LET+F28 tekniikalla Suomeen tuotuna.
Vai koskeeko tuo "tulkinta" ainoastaan -98 ja uudempia?
Kyllä, koskee vain -98 ja uudempia tuo ohjeistus.
Ei taida Saksassakaan saada tuon 98- jälkeen ensirekisteröityjä kovin helposti muutettua. Ellei pysty todistamaan että täyttää viranomaismääräykset esim.päästöjen/turvallisuuden suhteen.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa