Tietoa UUSISTA katsastus- ja rekisteröintimääräyksiä EU:sta

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

Tietoa UUSISTA katsastus- ja rekisteröintimääräyksiä EU:sta

ViestiKirjoittaja mkm » 10.6.2007 12:56

http://ec.europa.eu/enterprise/regulation/goods/car_registration/docs/sec_2007_169_fi.pdf


Pari klippiä ko. pdf:stä:

Vastaanottavan jäsenvaltion teknisissä vaatimuksissa ei saa turhaan edellyttää muutoksia ajoneuvoon.
Se että ajoneuvo oli jo aiemmin rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa merkitsee sitä, että tuon valtion toimivaltaiset viranomaiset olivat katsoneet, että ajoneuvo täyttää siellä sovellettavat tekniset vaatimukset.

Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle.

Yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan jäsenvaltioiden on kansanterveyden suojeluun liittyvää harkintavaltaansa käyttäessään noudatettava suhteellisuusperiaatetta. Niiden valitsemien keinojen on näin ollen rajoituttava siihen, mikä on todella tarpeellista kansanterveyden suojelun varmistamiseksi tai esimerkiksi liikenneturvallisuutta koskevien pakottavien vaatimusten täyttämiseksi.

Keinojen on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden, jota ei olisi voitu saavuttaa yhteisön sisäistä kauppaa vähemmän rajoittavilla toimenpiteillä.

Koska EY:n perustamissopimuksen 30 artikla sisältää suppeasti tulkittavan poikkeuksen tavaroiden vapaata liikkuvuutta yhteisön sisällä koskevasta pääsäännöstä,siihen vetoavien kansallisten viranomaisten tehtävänä on osoittaa kussakin käsiteltävänä olevassa tapauksessa, että niiden sääntely on tarpeen kyseisessä artiklassa tarkoitettujen etujen suojelemiseksi tehokkaasti ja erityisesti että hyväksynnän myöntäminen kyseiselle moottoriajoneuvolle on todellinen uhka kansanterveydelle.



Eli käytännössä ehjiä lokasuojia ei tarvitse tulevaisuudessa reijittää ja asentaa rumentavia vilkkuja, JÄLKIKÄTEEN AHDETUN AUTON tuonti esim. Saksasta pitäisi olla lastenleikkiä jos TUV-laput ja muut löytyvät ja auto on asianmukaisesti rekisterissä toisessa EU-maassa muutoksineen. JNEJNE.

Lue vähän tarkemmin sivu 10 tuosta pdf:stä ja yllätyt ja jopa hymyä saattaa ilmentyä naamalle.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 10.6.2007 17:34

Eli meinaakos tämä nyt sitä, että alkaa pukata saksasta suomeen VR6 kakkiksia, kun kyllähän sen siellä saa rekisteriin =)

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 10.6.2007 18:52

Jokohan sitä uskaltaisi ajatella Lotus Seven replicaa jossain vaiheessa Suomen kilpien välissä? :)

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 10.6.2007 19:08

^Tuosta esimerkiksi lähtisi noin 13t€. Plus verot.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 10.6.2007 21:34

Lukekaa tuo pdf, siitä selviää melko paljon.
Tietty, siitä printit ja konttorinsedän kanssa jutteleen jos kokee jotain epäselväksi/epävarmaksi, muutosten tai auton tuonnin(tai lähinnä kilpiin saamisen) osalta.

PoRToS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.11.2006 23:19

ViestiKirjoittaja PoRToS » 11.6.2007 13:38

Ensimmäisenä tulee mieleen uusikorinen Mustang... Niitähän on tuolla muualla EU:ssa vaikka kuinka, mutta Suomeen saa vain muuttoautona.

Nam... =)

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 11.6.2007 20:03

saakos nyt sitten suomessakin omistaa kiinanmiehen landwind maasturin, vai vaarantaako se nyt sitten kansanterveyden.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 11.6.2007 21:20

ei kait se vaaranna kun kuljettajan.sillä varmaan pääsee hengestään jo törmäämällä mummoon ja sen eslaan. ja mummo jatkaa matkaa...

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 12.6.2007 0:47

Eikös tuolta Landwind maasturilta evätty euroopassakin myyntilupa sen kolaritestin jälkeen ? Poislukien jotkut piensarjat ?

tony
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.6.2004 21:09

ViestiKirjoittaja tony » 12.6.2007 17:32

Tiedustelin AKEn kantaa tuohon.
Vastaus oli kaikessa lyhykäisyydessään:
"Kyseessä on tulkitseva tiedonanto, ei direktiivi tai sen muutos. Lainsäädäntö ei ole muuttunut"

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 12.6.2007 18:13

tony, no niinhän tuolla lukeekin. Luuliko joku että tämä on joku laki? Siksi jokainen ns. poikkeama pitäisi kysyä konttorin sedältä nämä laput kourassa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 12.6.2007 23:44

Eihän lainsäädäntö olekaan muuttunut, tuossa dokumentissa vaan kerrotaan miten sitä nykyistä lakia pitäisi tulkita.
Eli :

Eri maiden omat erilaiset tyyppihyväksyntäjärjestelmät on korvattu kokonaisen
ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnällä (WVTA),1 jota on sovellettu pakollisena
useimpiin henkilöautoihin tammikuusta 1998 ja moottoripyöriin heinäkuusta
2003. Näiden moottoriajoneuvoluokkien saattaminen markkinoille edellyttää
nyt, että ne täyttävät kaikkien asiaankuuluvien EYtyyppihyväksyntädirektiivien
vaatimukset. Jäsenvaltiot eivät saa estää
vaatimustenmukaisten ajoneuvojen myyntiä, rekisteröintiä tai käyttöönottoa.

Eli jos noiden vuosilukujen jälkeen kyseinen moottoriajoneuvo on hyväksytty jossain EU- maassa niin silloin se pitää hyväksyä samanlaisena myös Suomessa.
Tuota vanhempia ei tarvitse välttämättä hyväksyä lainkaan.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 13.6.2007 9:47

Ei kai kukaan vaan kuvittele että tämä vaikuttais yhtään mihinkään alle 10 vuoden tappelua EY tuomioistuimia myöden.
Ensin odotetaan 5 vuotta että joku valittaa kyseisestä asiasta ja sitten käydään "oikeutta".

tony
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.6.2004 21:09

ViestiKirjoittaja tony » 13.6.2007 15:57

Eli tuolla ei ole mitään virkaa.Mikään ei ole muuttunut.
AKEn vastaus oli että Saksassa muutettua ja uudelleen rekisteröityä ja katsastettua autoa ei saa täällä rekisteriin jos ei täytä meikäläisiä vaatimuksia.

Kysyin esimerkkinä Opel Corsaa vm.90 C20LET+F28 tekniikalla Suomeen tuotuna.

Vai koskeeko tuo "tulkinta" ainoastaan -98 ja uudempia?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 13.6.2007 16:03

Tuskin mikään muuttuu ennen ensimmäistä ennakkotapausta. Pelkästään kyselemällä ei näitä asioita ole ennenkään muutettu.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 13.6.2007 18:01

AKEn vastaus oli että Saksassa muutettua ja uudelleen rekisteröityä ja katsastettua autoa ei saa täällä rekisteriin jos ei täytä meikäläisiä vaatimuksia.

Tavallaan toi jo itsessään on tota ohjeistusta vastaan...

Toisaalta akehan ei oikeestaan aja autoilijan asiaa millään tavalla, päin vastoin tekevät vaan kaikesta entistä hankalampaa. Vaikkakin asian oikeesti pitäisi olla just toisinpäin, koska autoilijathan periaatteessa noille leipänsä antaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.6.2007 18:15

Pystyisköhän suomeen perustamaan jonkun toisen "kattojärjestön" kilpailemaan AKEn kanssa??

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 13.6.2007 21:58

kilpijoki, miten? Jos AKE (oman käsitykseni mukaan) ohjeistaa valtiovaltaa tekemään lakeja nimenomaan ajoneuvoja kohtaan.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 14.6.2007 0:18

Eli tuolla ei ole mitään virkaa.Mikään ei ole muuttunut.
AKEn vastaus oli että Saksassa muutettua ja uudelleen rekisteröityä ja katsastettua autoa ei saa täällä rekisteriin jos ei täytä meikäläisiä vaatimuksia.

Kysyin esimerkkinä Opel Corsaa vm.90 C20LET+F28 tekniikalla Suomeen tuotuna.

Vai koskeeko tuo "tulkinta" ainoastaan -98 ja uudempia?


Kyllä, koskee vain -98 ja uudempia tuo ohjeistus.
Ei taida Saksassakaan saada tuon 98- jälkeen ensirekisteröityjä kovin helposti muutettua. Ellei pysty todistamaan että täyttää viranomaismääräykset esim.päästöjen/turvallisuuden suhteen.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa