BMW dieselit (lähinnä e34 525tds)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

BMW dieselit (lähinnä e34 525tds)

ViestiKirjoittaja weasel » 27.5.2007 23:29

Joo, tiedetään, väärällä foorumilla ollaan.. mutta mutta, jos täällä ei olla niin sokeita tuon BMW:n laadun osalta.

Kokemuksia / mielipiteitä / essonpaaria tuollaisista e34 525tds autom. Bemareista? Joskus aina päässä vinksahtaa ja alkaa ajatus juosta, mitä jos vaihtaisi merkkiä edes osittain... Joskus tuollaista e34 peliä ajellut, eikä se yhtään hullumpi ole. Kutosdieselin äänetkin ihan kelvolliset.

Mielessä jo pidemmän aikaa kummitellut tuollainen wanhan liiton e34 korin dieseli, mieluusti ihan viimeisiä tehtaalta tulleita, ja mahdollisimman hyvin varustein ja hyvässä kunnossa oleva yksilö. Ihan nättejäkin nuo pikku oem+ tuunauksella on.. Takaveto tuo oman hauskuutensa.

- perusvikoja?
- miten kallista ylläpito?
- viripotentiaali?
- automaatin kesto? korjaaminen mahdollista ja mitenkä kallista?

Kokemuksia? Puolesta ja vastaan kiitos..
Viimeksi muokannut weasel, 29.5.2007 0:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 27.5.2007 23:32

Noita automaattilaatikoita poksahdellut, ainakin sitä steptronikkia,
muuten taitavat olla aika luotettavia.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 28.5.2007 0:12

Perusvikoja alustan puslien/nivelien välykset. Niitä saa onneksi todella halvalla. Nuissahan on laatikko todella heikkoa tekoa ja perävälitys automaattiaskilla aivan järjettömän pitkä. Laatikon korjaaminen on halpaa, mutta vahvistaminen kuulemma tekemätön paikka. Moottorissa heikoin lenkki taitaa olla sähköohjattu syöttöpumppu joissa on ollut vikoja ja tietenki 6-koneen sylinterinkansi. Perus ylläpito ja varaosat ovat naurettavan halpoja. Pelkät muutaman kympin lastut lupailevat melkein 180hp/360nm tehoja, mutta tiedä sitten nuista. Onhan nuista ihan oikeitakin teholukemia otettu perus diesel viritysjutuilla.

Itsellä on juurikin tuollaisia viimeisiä e34 korisia ja kyllähän se on ikäisekseen ihan mukava peli kaikkineen varusteineen. Isoin plussahan nuissa on juurikin se, että varusteita saa melkein mitä vain maan ja taivaan väliltä ja niitä on todella paljon tarjolla.

malfean: Se steppiloota tulee vasta riesaksi uudemmassa korissa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.5.2007 8:54

Ja laatikko kestää raiskaamatta ihan ok. Rikkomalla kyllä hajoaa alta aikayksikön; ei pakkovaihteilla kummin polttaminen ; jarru + kaasu yhtälö jne.
5hp18 on kestävämpi lodju kun 4hp, ja 5hp:tähän noissa on käytetty. Jos koneen pitää lähes vakiona (esim. lastun kestää poikkeuksetta), kestää tuo automaatti ok.
Hannu, onhan noita saanut monellakin eri perävälityksellä ja se Tumpan autossa oleva perä on ihan harakirimallia :D

Perusosat halpoja, halpa ylläpitää (kun ostaa joko yli 200tkm ajetun tai reilusti alta, tuossa 200tkm kohdilla menee alustan palikkaa / muuta rojua esim. vesipumppu jne vaihtoon yleensä melko reilusti mutta tosin kuten Hannukin sanoi, ei ne kalliita ole).

Pitkä kansi vaatii jälkikäytön poikkeuksetta, varsinkin kovan polkemisen jälkeen. Ja virittäessä kannattaa tutkailla pakopaineita etteivät pääse yllättämään kantta.


Mutta hyvällä ja EHJÄLLÄ alustalla hyvä auto ajaa, siis E34 korit kauttaaltaan, mutta vaatii tosiaan sen että puslat ovat kunnossa, kalliita eivät ole vaihtaa mutta ilman soppeleita ulosvetäjiä varsin vittumaisia vaihtaa (vaikka takakelkan puslat ja etutukivarsien takapään puslat).
Ostaessa kannattaa tarkistaa ovien alalistat että ovat paikallaan ja ettei siellä mätää ole (perus paikka, varsinkin jos listat ovat uupuneet hetken ja ajettu talvisin jne).

Nim. jokusen BMW:n ja muutaman E34:n omistaneena.

MakeTku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.1.2004 19:18

ViestiKirjoittaja MakeTku » 28.5.2007 12:50

Itsellä oli tuollainen E34 525TDS farkku.

Ihan hyvä peli ajella, vähän vanhalta se tosin näyttää jo, kasikyt luvun "desing" ;o)

Itsellä meni tuo tankissa oleva sähköinen naftansiirtopumppu, ei paha, about satkun osa ja nopea vaihtaa.

Jakoketju jos on vuosien varrella venahtanut niin lämpimänä starttaukset kestää piiiiitkään.

Niin ja taloudellinen tuollainen ei ole, vaggilaisten TDi koneiden alle viidenlitran kulutuksista on turha haaveilla ( 8-10 litraa menee, mutta onhan se iso autokin.... )

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 28.5.2007 14:03

MakeTku, yleensä ajoitus auttaa starttiongelmiin.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 28.5.2007 17:20

Kaikissa peltiläjöissähän on vikoja jossei niitä huolleta ja pidetä huolta..

Kaikkihan riippuu siitä että kuinka niitä käyttää.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 28.5.2007 17:31

Tottakai kaiken saa rikki ja rautakangenkin saa solmuun kun yrittää, mutta topicin aloittaja kyseli kuitenkin kyseiselle automallille ominaisten vikojen ja ongelmien perään.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 28.5.2007 21:11

Itselläni on tuommoinen vm.92 525tds eikä pahaa sanottavaa. Kulutus maantieajossa 6-7l/100km, joskus jopa vitosella alkavia lukemia yöllä hiljaisilla tieosuuksilla. Kaupunkipyörituksessä ei yli kympin nouse kulutus. Polttoaineen lisäksi ei ole oikeastaan tarvinnut rahojaan tuhlata kuin veroihin ja vakuutuksiin. Perushuoltoihin tottakai menee ja 15 vuotta vanhassa autossa voi niitä vähemmän mukavia yllätyksiäkin tulla. Kuten se syöttöpumppu. Ja kaikenlaisia sähkövikoja, esim. mittaristot tuppaa sekoamaan. Itselläni juuri tuo taitaa mennä vaihtoon virtalukon lisäksi.

Kaikenkaikkiaan unelma ajettava, hiljainen ja vakaa. Jakkaroissakin säätöjä löytyy niin että tauotkin tahtovat unohtua pitkillä reissuilla. 380tkm on mittarissa ja mielestäni toinen mokoma voisi ihan hyvin olla jäljelläkin.

Ainut harmittava seikka tuossa on kun ostotilanteessa olin pöhkö enkä tutkinut laitettujen muovihelmojen alle ja tottahan siellä alla piilossa kittiä, oli ruosteen päälle lätkitty varsin rumasti vieläpä. En ymmärrä miksi tunkin nostokohdissa oli reiät josta pääsee kosteus helmaan sisälle ja arvaahan sen mitä tulee. Mutta ei paha ollut korjata eikä hintaakaan tullut juuri mitään. Maalipinta on hieman kulunut varsinkin ovien alaosista mutta käytettäväksihän autot on tehty.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.5.2007 23:34

Post subject: BWM dieselit (lähinnä e34 525tds)


BtW eli By the Way: miksi otsikossa lukee: BWM-But Why Me? - mutta miksi minä?
vai oliko typo: BMW - Bayerische Motoren Werke - Baijerin moottoripaja ;)

heh, talveksi takaveto (jos ei neliveto), mutta näillä vehkeillä ja kilometreillä ei Dieseliä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 29.5.2007 0:28

Oisko joku mode kiusannut:)? Korjasin nyt itse.. Muistikuva olisi että olisin sen verran selvä ollut että olisi osannut BMW:n kirjoittaa.. :P

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.5.2007 5:13

Oon ajanu kaverin uudempaa 525d:tä talvella ja kohtuullisen hirveä olisi ajaa ilman luistonestoa.

Vääntö tulee äkkiä ja iso auto menee siinä vaiheessa jo koko tien leveydeltä ellei pidä kaasua mummoasennossa.

Eli koeaja liukkaalla ennen kun ostat.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 29.5.2007 8:02

H.Jormalainen, no siis onhan takaveto ihan eri planeetalta ajaa talvella/liukkailla kun etuveto. Tähän asti tehokkain takavetikinneripenari ollut +350hv takanakeilta eikä ongelmia ollut jos ei niitä tahtonut. Tosin, ne on ollut näitä vanhan kansan vehkeitä joissa on ollut lukkoperä. 535iA oli kyllä melko arsesta ajaa talvella, ei lukkoa + automaatti + sutimisenesto tappoi tehokkaasti paikaltaan lähdöt, sutimisenesto pois ja taas mentiin. Tosin, oli enemmän kuin tarpeen muistaa laittaa se takaisin päälle ettei motarilla tarvinnut mennä kylkimyyryä vahingossa.

Mutta E34 on vakaa vehje menemään talvellakin, eriasia sitten jotkut E30/E36 kinnerit.

KariM
-
Viestit: 142
Liittynyt: 9.8.2003 20:13

ViestiKirjoittaja KariM » 29.5.2007 9:48

Vuosi-pari sitten itsekin noita e34:a tutkiskelin. Kiikarissa oli 525ia 24v, nimenomaan tuolla 5hp18-automaatilla. Dieseleitä en osaa kommentoida.

Kolmesta koeajetusta yhdessä vaihteisto toimi hyvin. Kahdessa muussa oli sama vika, eli kickdownin kytkeytyessä ensin liikaa luistoa ja sitten kovalla pamahduksella kiinni. Kannattaa kokeilla koeajolla. Muuten lootat vaihtoivat hienosti ja huomaamatta.

Toinen maallikon silmään selkeästi näkyvä ongelmakohta oli kori. Juuri saksasta tullut yksilö oli vielä siisti, mutta pari vuotta suomessa viettäneet olivat jo ovien alareunojen kohdalta "hyvässä hapessa", farmarikorisen takaluukku oli entinen, ja bensakorkin poteron alareunasta löytyi e34:lle tyypillistä kukkaa. Plus sitten tietysti vielä käytöstä johtuva rähjääntyminen, esim. verhoilujen puhkikuluminen mittarilukemalla 250tkm näytti epäilyttävältä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 29.5.2007 14:26

Juu, hyviä pointteja. Joku saisi ostaa tuon tdi:n multa nyt pois niin saisi toisen tilalle. Pari yksilöä jo kiikarissakin. Mahdollisimman hyvä peli taaskin kun mielessä on.. Ei kuitenkaan ole mun tapojen mukaista ostaa ns. Halvinta yksilöä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 29.5.2007 14:53

KariM, kuten sanoin että jos ne ovien alalistat ovat huonot -> ovien alareunat hetkessä (ts. yhden talven jälkeen) ruvella, varsinkin jos autoa ei pestä säännöllisesti vaan se sulalumi/suolamoska saa rauhassa muhia siellä. Sinänsä ihan tyyppivika jos ei tiedä, eka saksasta uitettu E34 itselläni meni heti ovien alareunojen + parin muun paikan korjaukseen + ympärimaalaus. Seuraavissa ei ongelmaa ole ollut. BMW:n touringeissa on kautta linjan ollut ongelmia takaluukkujen ruostumisen kanssa, äkkiseltään ei tule mieleen mallia jossa sitä ei olisi ollut :-)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa