BMW dieselit (lähinnä e34 525tds)
Valvoja: ffp jäsenet
BMW dieselit (lähinnä e34 525tds)
Joo, tiedetään, väärällä foorumilla ollaan.. mutta mutta, jos täällä ei olla niin sokeita tuon BMW:n laadun osalta.
Kokemuksia / mielipiteitä / essonpaaria tuollaisista e34 525tds autom. Bemareista? Joskus aina päässä vinksahtaa ja alkaa ajatus juosta, mitä jos vaihtaisi merkkiä edes osittain... Joskus tuollaista e34 peliä ajellut, eikä se yhtään hullumpi ole. Kutosdieselin äänetkin ihan kelvolliset.
Mielessä jo pidemmän aikaa kummitellut tuollainen wanhan liiton e34 korin dieseli, mieluusti ihan viimeisiä tehtaalta tulleita, ja mahdollisimman hyvin varustein ja hyvässä kunnossa oleva yksilö. Ihan nättejäkin nuo pikku oem+ tuunauksella on.. Takaveto tuo oman hauskuutensa.
- perusvikoja?
- miten kallista ylläpito?
- viripotentiaali?
- automaatin kesto? korjaaminen mahdollista ja mitenkä kallista?
Kokemuksia? Puolesta ja vastaan kiitos..
Kokemuksia / mielipiteitä / essonpaaria tuollaisista e34 525tds autom. Bemareista? Joskus aina päässä vinksahtaa ja alkaa ajatus juosta, mitä jos vaihtaisi merkkiä edes osittain... Joskus tuollaista e34 peliä ajellut, eikä se yhtään hullumpi ole. Kutosdieselin äänetkin ihan kelvolliset.
Mielessä jo pidemmän aikaa kummitellut tuollainen wanhan liiton e34 korin dieseli, mieluusti ihan viimeisiä tehtaalta tulleita, ja mahdollisimman hyvin varustein ja hyvässä kunnossa oleva yksilö. Ihan nättejäkin nuo pikku oem+ tuunauksella on.. Takaveto tuo oman hauskuutensa.
- perusvikoja?
- miten kallista ylläpito?
- viripotentiaali?
- automaatin kesto? korjaaminen mahdollista ja mitenkä kallista?
Kokemuksia? Puolesta ja vastaan kiitos..
Viimeksi muokannut weasel, 29.5.2007 0:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perusvikoja alustan puslien/nivelien välykset. Niitä saa onneksi todella halvalla. Nuissahan on laatikko todella heikkoa tekoa ja perävälitys automaattiaskilla aivan järjettömän pitkä. Laatikon korjaaminen on halpaa, mutta vahvistaminen kuulemma tekemätön paikka. Moottorissa heikoin lenkki taitaa olla sähköohjattu syöttöpumppu joissa on ollut vikoja ja tietenki 6-koneen sylinterinkansi. Perus ylläpito ja varaosat ovat naurettavan halpoja. Pelkät muutaman kympin lastut lupailevat melkein 180hp/360nm tehoja, mutta tiedä sitten nuista. Onhan nuista ihan oikeitakin teholukemia otettu perus diesel viritysjutuilla.
Itsellä on juurikin tuollaisia viimeisiä e34 korisia ja kyllähän se on ikäisekseen ihan mukava peli kaikkineen varusteineen. Isoin plussahan nuissa on juurikin se, että varusteita saa melkein mitä vain maan ja taivaan väliltä ja niitä on todella paljon tarjolla.
malfean: Se steppiloota tulee vasta riesaksi uudemmassa korissa.
Itsellä on juurikin tuollaisia viimeisiä e34 korisia ja kyllähän se on ikäisekseen ihan mukava peli kaikkineen varusteineen. Isoin plussahan nuissa on juurikin se, että varusteita saa melkein mitä vain maan ja taivaan väliltä ja niitä on todella paljon tarjolla.
malfean: Se steppiloota tulee vasta riesaksi uudemmassa korissa.
Ja laatikko kestää raiskaamatta ihan ok. Rikkomalla kyllä hajoaa alta aikayksikön; ei pakkovaihteilla kummin polttaminen ; jarru + kaasu yhtälö jne.
5hp18 on kestävämpi lodju kun 4hp, ja 5hp:tähän noissa on käytetty. Jos koneen pitää lähes vakiona (esim. lastun kestää poikkeuksetta), kestää tuo automaatti ok.
Hannu, onhan noita saanut monellakin eri perävälityksellä ja se Tumpan autossa oleva perä on ihan harakirimallia :D
Perusosat halpoja, halpa ylläpitää (kun ostaa joko yli 200tkm ajetun tai reilusti alta, tuossa 200tkm kohdilla menee alustan palikkaa / muuta rojua esim. vesipumppu jne vaihtoon yleensä melko reilusti mutta tosin kuten Hannukin sanoi, ei ne kalliita ole).
Pitkä kansi vaatii jälkikäytön poikkeuksetta, varsinkin kovan polkemisen jälkeen. Ja virittäessä kannattaa tutkailla pakopaineita etteivät pääse yllättämään kantta.
Mutta hyvällä ja EHJÄLLÄ alustalla hyvä auto ajaa, siis E34 korit kauttaaltaan, mutta vaatii tosiaan sen että puslat ovat kunnossa, kalliita eivät ole vaihtaa mutta ilman soppeleita ulosvetäjiä varsin vittumaisia vaihtaa (vaikka takakelkan puslat ja etutukivarsien takapään puslat).
Ostaessa kannattaa tarkistaa ovien alalistat että ovat paikallaan ja ettei siellä mätää ole (perus paikka, varsinkin jos listat ovat uupuneet hetken ja ajettu talvisin jne).
Nim. jokusen BMW:n ja muutaman E34:n omistaneena.
5hp18 on kestävämpi lodju kun 4hp, ja 5hp:tähän noissa on käytetty. Jos koneen pitää lähes vakiona (esim. lastun kestää poikkeuksetta), kestää tuo automaatti ok.
Hannu, onhan noita saanut monellakin eri perävälityksellä ja se Tumpan autossa oleva perä on ihan harakirimallia :D
Perusosat halpoja, halpa ylläpitää (kun ostaa joko yli 200tkm ajetun tai reilusti alta, tuossa 200tkm kohdilla menee alustan palikkaa / muuta rojua esim. vesipumppu jne vaihtoon yleensä melko reilusti mutta tosin kuten Hannukin sanoi, ei ne kalliita ole).
Pitkä kansi vaatii jälkikäytön poikkeuksetta, varsinkin kovan polkemisen jälkeen. Ja virittäessä kannattaa tutkailla pakopaineita etteivät pääse yllättämään kantta.
Mutta hyvällä ja EHJÄLLÄ alustalla hyvä auto ajaa, siis E34 korit kauttaaltaan, mutta vaatii tosiaan sen että puslat ovat kunnossa, kalliita eivät ole vaihtaa mutta ilman soppeleita ulosvetäjiä varsin vittumaisia vaihtaa (vaikka takakelkan puslat ja etutukivarsien takapään puslat).
Ostaessa kannattaa tarkistaa ovien alalistat että ovat paikallaan ja ettei siellä mätää ole (perus paikka, varsinkin jos listat ovat uupuneet hetken ja ajettu talvisin jne).
Nim. jokusen BMW:n ja muutaman E34:n omistaneena.
Itsellä oli tuollainen E34 525TDS farkku.
Ihan hyvä peli ajella, vähän vanhalta se tosin näyttää jo, kasikyt luvun "desing" ;o)
Itsellä meni tuo tankissa oleva sähköinen naftansiirtopumppu, ei paha, about satkun osa ja nopea vaihtaa.
Jakoketju jos on vuosien varrella venahtanut niin lämpimänä starttaukset kestää piiiiitkään.
Niin ja taloudellinen tuollainen ei ole, vaggilaisten TDi koneiden alle viidenlitran kulutuksista on turha haaveilla ( 8-10 litraa menee, mutta onhan se iso autokin.... )
Ihan hyvä peli ajella, vähän vanhalta se tosin näyttää jo, kasikyt luvun "desing" ;o)
Itsellä meni tuo tankissa oleva sähköinen naftansiirtopumppu, ei paha, about satkun osa ja nopea vaihtaa.
Jakoketju jos on vuosien varrella venahtanut niin lämpimänä starttaukset kestää piiiiitkään.
Niin ja taloudellinen tuollainen ei ole, vaggilaisten TDi koneiden alle viidenlitran kulutuksista on turha haaveilla ( 8-10 litraa menee, mutta onhan se iso autokin.... )
Itselläni on tuommoinen vm.92 525tds eikä pahaa sanottavaa. Kulutus maantieajossa 6-7l/100km, joskus jopa vitosella alkavia lukemia yöllä hiljaisilla tieosuuksilla. Kaupunkipyörituksessä ei yli kympin nouse kulutus. Polttoaineen lisäksi ei ole oikeastaan tarvinnut rahojaan tuhlata kuin veroihin ja vakuutuksiin. Perushuoltoihin tottakai menee ja 15 vuotta vanhassa autossa voi niitä vähemmän mukavia yllätyksiäkin tulla. Kuten se syöttöpumppu. Ja kaikenlaisia sähkövikoja, esim. mittaristot tuppaa sekoamaan. Itselläni juuri tuo taitaa mennä vaihtoon virtalukon lisäksi.
Kaikenkaikkiaan unelma ajettava, hiljainen ja vakaa. Jakkaroissakin säätöjä löytyy niin että tauotkin tahtovat unohtua pitkillä reissuilla. 380tkm on mittarissa ja mielestäni toinen mokoma voisi ihan hyvin olla jäljelläkin.
Ainut harmittava seikka tuossa on kun ostotilanteessa olin pöhkö enkä tutkinut laitettujen muovihelmojen alle ja tottahan siellä alla piilossa kittiä, oli ruosteen päälle lätkitty varsin rumasti vieläpä. En ymmärrä miksi tunkin nostokohdissa oli reiät josta pääsee kosteus helmaan sisälle ja arvaahan sen mitä tulee. Mutta ei paha ollut korjata eikä hintaakaan tullut juuri mitään. Maalipinta on hieman kulunut varsinkin ovien alaosista mutta käytettäväksihän autot on tehty.
Kaikenkaikkiaan unelma ajettava, hiljainen ja vakaa. Jakkaroissakin säätöjä löytyy niin että tauotkin tahtovat unohtua pitkillä reissuilla. 380tkm on mittarissa ja mielestäni toinen mokoma voisi ihan hyvin olla jäljelläkin.
Ainut harmittava seikka tuossa on kun ostotilanteessa olin pöhkö enkä tutkinut laitettujen muovihelmojen alle ja tottahan siellä alla piilossa kittiä, oli ruosteen päälle lätkitty varsin rumasti vieläpä. En ymmärrä miksi tunkin nostokohdissa oli reiät josta pääsee kosteus helmaan sisälle ja arvaahan sen mitä tulee. Mutta ei paha ollut korjata eikä hintaakaan tullut juuri mitään. Maalipinta on hieman kulunut varsinkin ovien alaosista mutta käytettäväksihän autot on tehty.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
H.Jormalainen, no siis onhan takaveto ihan eri planeetalta ajaa talvella/liukkailla kun etuveto. Tähän asti tehokkain takavetikinneripenari ollut +350hv takanakeilta eikä ongelmia ollut jos ei niitä tahtonut. Tosin, ne on ollut näitä vanhan kansan vehkeitä joissa on ollut lukkoperä. 535iA oli kyllä melko arsesta ajaa talvella, ei lukkoa + automaatti + sutimisenesto tappoi tehokkaasti paikaltaan lähdöt, sutimisenesto pois ja taas mentiin. Tosin, oli enemmän kuin tarpeen muistaa laittaa se takaisin päälle ettei motarilla tarvinnut mennä kylkimyyryä vahingossa.
Mutta E34 on vakaa vehje menemään talvellakin, eriasia sitten jotkut E30/E36 kinnerit.
Mutta E34 on vakaa vehje menemään talvellakin, eriasia sitten jotkut E30/E36 kinnerit.
Vuosi-pari sitten itsekin noita e34:a tutkiskelin. Kiikarissa oli 525ia 24v, nimenomaan tuolla 5hp18-automaatilla. Dieseleitä en osaa kommentoida.
Kolmesta koeajetusta yhdessä vaihteisto toimi hyvin. Kahdessa muussa oli sama vika, eli kickdownin kytkeytyessä ensin liikaa luistoa ja sitten kovalla pamahduksella kiinni. Kannattaa kokeilla koeajolla. Muuten lootat vaihtoivat hienosti ja huomaamatta.
Toinen maallikon silmään selkeästi näkyvä ongelmakohta oli kori. Juuri saksasta tullut yksilö oli vielä siisti, mutta pari vuotta suomessa viettäneet olivat jo ovien alareunojen kohdalta "hyvässä hapessa", farmarikorisen takaluukku oli entinen, ja bensakorkin poteron alareunasta löytyi e34:lle tyypillistä kukkaa. Plus sitten tietysti vielä käytöstä johtuva rähjääntyminen, esim. verhoilujen puhkikuluminen mittarilukemalla 250tkm näytti epäilyttävältä.
Kolmesta koeajetusta yhdessä vaihteisto toimi hyvin. Kahdessa muussa oli sama vika, eli kickdownin kytkeytyessä ensin liikaa luistoa ja sitten kovalla pamahduksella kiinni. Kannattaa kokeilla koeajolla. Muuten lootat vaihtoivat hienosti ja huomaamatta.
Toinen maallikon silmään selkeästi näkyvä ongelmakohta oli kori. Juuri saksasta tullut yksilö oli vielä siisti, mutta pari vuotta suomessa viettäneet olivat jo ovien alareunojen kohdalta "hyvässä hapessa", farmarikorisen takaluukku oli entinen, ja bensakorkin poteron alareunasta löytyi e34:lle tyypillistä kukkaa. Plus sitten tietysti vielä käytöstä johtuva rähjääntyminen, esim. verhoilujen puhkikuluminen mittarilukemalla 250tkm näytti epäilyttävältä.
KariM, kuten sanoin että jos ne ovien alalistat ovat huonot -> ovien alareunat hetkessä (ts. yhden talven jälkeen) ruvella, varsinkin jos autoa ei pestä säännöllisesti vaan se sulalumi/suolamoska saa rauhassa muhia siellä. Sinänsä ihan tyyppivika jos ei tiedä, eka saksasta uitettu E34 itselläni meni heti ovien alareunojen + parin muun paikan korjaukseen + ympärimaalaus. Seuraavissa ei ongelmaa ole ollut. BMW:n touringeissa on kautta linjan ollut ongelmia takaluukkujen ruostumisen kanssa, äkkiseltään ei tule mieleen mallia jossa sitä ei olisi ollut :-)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa