Liian painavan vaunun vetäminen autolla.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

Liian painavan vaunun vetäminen autolla.

ViestiKirjoittaja Jani.K » 24.5.2007 18:32

Eli autolla sais vetää sen 1000kg jarrullista: entäpä kun vedetään 1200kg, miten ratsiassa jos tuota aletaan kyttäämään niin paljonko huonolla onnella tulee sakkoa? onkos tietoa?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 24.5.2007 19:17

Tällänen topic tuskin kuuluu foorumille ja edes auttaa autoharrastusta.
Ja tälläsistä suunnitelmallisista tieliikennerikkomuksis/-rikoksista sais rankaista maksimin mukaan. Kuiten se auton valmistaja on antanut tietyt rajat, joiden puitteissa autoa on turvallista kuormata.

JouniS
-
Viestit: 141
Liittynyt: 23.11.2003 23:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja JouniS » 24.5.2007 19:17

Sakkoa voi tulla paljonkin, mutta suurin vaiva tulee kun joudut jättään sen kärryn sinne tien varteen.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 24.5.2007 19:24

Eihän se ollu kuin ajan kysymys kun poliisi löytyi. Siksi kysyn että paljonko sakkoa jos tuollaista joutuu siirtämään. tämän tästätkin joutuu ajamaan liian isolla kuormalla jarruttomalla kärryllä. kuten varmasti monilla näin on asia.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.5.2007 19:34

kuten varmasti monilla näin on asia.

en lähtis yleistämään, ite vuokraan sellasen vehkeen jolla voi kuljettaa painvampaa kamaa kuin mitä omilla vehkeillä voi, koska mä en 1) halua rikkoa autoa/kalustoa, 2) aiheuttaa liikenneonnettomuutta omalla itsepäisyydellä.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 24.5.2007 20:05

Monesti kun kelkkaa tai mönkijää kuletetaan kärryssä niin tahtoo painorajat ylittyä jarruttomassa. Tai siis kärry on mitoitettu 750kg kokonaismassaan mutta autossa jotain muuta..

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 24.5.2007 20:12

No sitten tekee niin kuin tuolla edellä mainittiin, eli lainaa sellaisen auton jolla saa vetää. Sakoista en tiedä, mutta toivottavasti paljon! Ei niitä painorajoja turhaan oo asetettu.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.5.2007 20:19

Älkää nyt saatana jeesustelko vaan kertokaa vastaus kysymykseen. Jos ette sitä tiedä niin sitten ei varmaan tarvitse kirjoittaa mitään. (tosin samaan tässä itse syyllistyn...) Ei täällä mitään liikennevalistusta tämän asian tiimoilta varmaan tarvita.
Ei varmasti aiheuta minkäänlaista vaaraa jos painoraja hieman ylittyy. TOinen juttu on jo sitten kun aletaa vetää reilusti ylikuormaa.
Ihme forumipoliiseja täälläkin...

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 24.5.2007 20:33

edit: asiaton kommentti
Viimeksi muokannut trp.freak, 24.5.2007 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tebu
-
Viestit: 5
Liittynyt: 10.1.2005 22:59

ViestiKirjoittaja tebu » 24.5.2007 20:33

Pakko kommentoida, mutta helatorstaina näin yhdistelmän Patrol ja telikärry tampereen tiellä lähellä kehäkolmosta. Huiman yhdistelmästä teki se, että telikärryn päällä oli ISO traktorin telikärry. Kameraa ei ollut mukana, mutta hyvä että Patrollin eturenkaat otti tiehen. Hetken jo mietin poliisille soittoa, mutta tilanteen ratkaisi punavilkut päällä tuleva Mondeo. Saattoi olla tarinoita kerrottavana kun kyseisen yhdistelmän liputti varikolle tien laitaan. Tiedä sitten kiinnostiko poliisia kokonaispaino. Aisapainosta nyt ainakin sakot räpsähti.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 24.5.2007 20:41

Ot tämäkin:
Isän tuttu aikoinaan lähti Saab 96:lla vetämään kärryä, jossa oli kyydissä vene. No tyypit pisti kärryn kiinni, niin nousi Saabin takarenkaat ilmaan. Vene oli saatava vesille, niin painavimmat kaverit istumaan takapenkille ja saatiin renkaat maahan. No tietäähän mitä siinä sitten lopulta kävi.. Alamäessä painoi jarrulle, niin takarenkaat nousi ilmaan, koko setti ojan pohjalle ja lunastukseen auto, kärry sekä vene.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 24.5.2007 20:46

hartman raudan pihassa näkee monesti näitä kotirahtareita, lastaamassa pihakiviä kärryn keulaan. veturina joku 1,4 corolla...

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 24.5.2007 21:47

Riippuu tilanteesta, mutta sulla saattaa kortti käydä "pieneksi" = kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta. Kyllä tuosta vaikka kortti riittää varmaankin 10-20 päiväsakkoa saa ja kärry jää siihen.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 24.5.2007 22:57

Kysyisin vähän Jani.K:lta:

Oletko vetämässä kärryä joka painaa 1200kg, vai kärry jonka suurin sallittu kuorma on 1200kg? Eli tuleeko sinulla se 1000kg täyteen?

Yritin tätä lukea, enkä mistään löytänyt että se EI koskisi myös henkilö-autoa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820051


Maksun suuruus

Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa.


Kannattaa myös lukea tätä: http://www.rahtarit.fi/oikaisu.htm


www.katsastajat.com:

(olen muuttanut vähän tekstiä, koska katsastajat.com kieltää osittainenkin lainaaminen, mutta tekniset tiedot on oikein, jos haluaa lukea koko jutun niin menee katsastajat.com -> kysymykset -> kirjoittaa hakusanaksi perävaunu ja sieltä n. 10:s kysymys)

autolla saa vetää 1200kg jarrullista perävaunua ja vaunun tekninen kokonaismassa on 1400kg, mutta todellinen paino 1070kg niin saako vetää silloin?

Kyllä saa, kunhan mitattu paino ei ole yli 1200kg. Ajokortilta taas vaatii helposti BE-kortin.

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 25.5.2007 0:19

Tuossa Tekniikan Maailmassahan oli vähän aikaa sitten juttua näistä kärryjen painoista ja yhtenä asiana siellä sanottiin, että kärryn paino on se mikä kohdistuu renkaille. Eli esim. kun jarruttomat kärryt saavat painaa sen 750kg, niin sen mukaan kärry saisi olla esim. 800kg jos 50kg menisi suoraan painoksi aisalle/koukulle.
Toivottavasti se nyt oli noin, eli ei tarvi sit mulle lähetellä niitä sakkolappuja=)

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 25.5.2007 0:26

Niin, ainakin olen tuohon luottanut, että kun autoni saa vetää 1200kg O2 ja kärryn kokonaispaino on 1600kg, mutta minulla ei ole muuta ollut kun jotain pientä päällä joten paino on jäännyt reippaasti alta 1000kg...

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 25.5.2007 5:07

Eli kyseessä oli muuten laillinen kuorma muuten kuin auton puolesta. Autossa 1000kg raja. Ja jos vedettävä painaa 1200kg. Eli tuo 200kg ylitys. En oo tosin kuullu että noista kovin helposti on sakkoja tullu. Tosin ovat vihaisia jos kuljetetaan jotain mikä ei ole sidottu kiinni. Esim. Jotku on kuljettanu moottorikelkkoja kärryssä kuomun alla asenteella kyllä se kuomun alla pysyy. eikä tämä ole vitsi.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.5.2007 7:33

Tuolla on hyvää keskustelua asiasta. Eräässä autossani mm. vetokoukun valmistajan ilmoittama vetomassa oli 50 kg alempi kuin otteeseen merkitty suurin sallittu perävaunun massa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 26.5.2007 12:50

Pitää olla harvinaisen paska tuuri jos tuollaisesta tien päällä narahtaa. Kunhan kuorma ei näytä epäilyttävältä ja auto oudossa asennossa (aisapaino viturallaan) en ole muusta isommalti välitellyt vaan vetänyt menemään sen mitä on tarvinnut.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 26.5.2007 16:00

Kyllä ainakin näin maallikkona ajattelisin että poliisikin pitää kuorman sidontaa tärkeimpänä.

Joskus puistattaa kun katselee autoja joissa hattuhylly täynnä tavaraa..

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 27.5.2007 19:36

No harvemmimpa niillä on vehkeitä millä ne kärryn painon punnitsee. Joskus trailerilla vetäny raskaampaa autoo kuin sais, mutta eipä noita ole kiinnostanut. Tietty oranssit 4 tonni kuormaliinat joka kulmas auttanee asiaan.

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 28.5.2007 17:56

miten on suhtautuminen ilman pikku e:tä suhaamiseen virkavallan osalta jos kuorma sellaista edellyttäisi. Tuli mieleen autotrailereista.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 28.5.2007 18:11

Ainakin jonkun moiset sakot ajoneuvoluokan ylityksestä.

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 29.5.2007 1:44

mitenkähän mahtaa olla tällänen tilanne:

vedetään pienemmällä autolla (esim.passatilla, ei maasturilla) traileria, jolle on leimattu kokonaismassaksi vaikka 2 tonnia. Trailerin päällä on kevyt auto, jolloin trailerin senhetkinen massa pysyy vetoauton jarrullisen massan rajoissa. Onko yhdistelmä laillinen?

Eli katsotaanko yhdistelmän massa papereista vai painosta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.5.2007 7:22

Ajoneuvoluokan (kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta) ylitys maksaa 20 ps. Sakkolaskurilla voi laskea, paljonko se omalla kohdalla kustantaa.

OT lainaus tuolta:
Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ei syyllisty myöskään varastetulla ajoneuvolla ajeleva, jos hänellä on kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen vaadittava ajokortti voimassa. Autovaras tuomitaan moottoriajoneuvon käyttövarkaudesta, luvattomasta käytöstä taikka normaalin varkausrikossäännöstön mukaan.

Veikkaan mm. foorumilla T.A. keskusteluihin viitaten, että sanktio jälkimmäisestä teosta on pienempi kuin mitä ensin mainitusta saisi.

Vedettävän yhdistelmän massa on käsittääkseni omapaino+kuorma, eli lailliselta vaikuttaa.

Golffimake
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.10.2006 11:06

ViestiKirjoittaja Golffimake » 30.5.2007 12:41

mitenkähän mahtaa olla tällänen tilanne:

vedetään pienemmällä autolla (esim.passatilla, ei maasturilla) traileria, jolle on leimattu kokonaismassaksi vaikka 2 tonnia. Trailerin päällä on kevyt auto, jolloin trailerin senhetkinen massa pysyy vetoauton jarrullisen massan rajoissa. Onko yhdistelmä laillinen?

Eli katsotaanko yhdistelmän massa papereista vai painosta.


Papereista!

Tästä tuli esimerkkitapauskin reilu kuukausi taaksepäin: vedettävä laite "painaa" aina sen mitä papereissa lukee kokonaismassan kohdalla.

Kaverille räpsähti sakot ajokorttiluokan ylityksestä, koska veti 2200kg vetokykyisellä pakettiautolla 2000kg:n kokonaismassalle rekisteröityä traileria tyhjänä, tarkoituksenaan palauttaa kärry vuokraamoon. Toisen suunnan oli ajanut riittävän kortin omaava henkilö kärri kuormattuna.(Laskennallinen kok.massa ylitti 3500kg)

Valituksen perusteita tutkittaessa (viranomaistaholta) selvisi että rikkomus todellakin tapahtui.

Eli itsekin olen syyllistynyt rikkomukseen koska kakkakoppakolhvilla EI saa vetää edes jarrutonta (750kg) kärriä tyhjänä.

Voodoo
-
Viestit: 67
Liittynyt: 24.7.2003 0:04

ViestiKirjoittaja Voodoo » 30.5.2007 19:45

Tuo yllä esitetty pitää paikkaansa vain osittain. Papereihin merkatut massat ovat merkitseviä,
kun tulkitaan ajokortin riittävyyttä. Eli käytännössä sitä tarvitaanko BE (pikku e) korttia. Jos kortti löytyy,
niin sitten merkkaavat todelliset "punnitut" massat.

Tässä asiassa on esiintynyt epäselvyyttä myös poliisien keskuudessa,
mutta olen varma että tämän kevään aikana jokaiselle poliisille on koulutettu tämä tieto.
Paperilla olevat massat ovat siis merkitseviä ajokorttiluokkaa pähkäiltäessä ja punnitut massat taas
kun mietitään mitä autolla saa vetää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.5.2007 21:44

Eli itsekin olen syyllistynyt rikkomukseen koska kakkakoppakolhvilla EI saa vetää edes jarrutonta (750kg) kärriä tyhjänä.
Ei pidä paikkansa, kyllä saa kunhan kuorma ei ylitä rekisteriotteeseen merkittyä. Kortin puolesta ongelmia ei tule, sillä tuo 750kg ei ylitä auton omamassaa. Perustuen juurikin Voodoon sepustukseen aiheesta. Myös TM:ssä oli säännöistä artikkeli jokunen numero sitten.

Golffimake
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.10.2006 11:06

ViestiKirjoittaja Golffimake » 31.5.2007 0:47

Kiitos korjauksesta! Tuli sekin aukko paikattua.
Itselläni tuo korttiasia ei häiritsekään...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 1.6.2007 9:48

Tuosta et miten lasketaan kärryn paino tuntuu olevan yhtämonta mielipidettä kuin kertojaakin, itse olen kysynyt asiaa poliisilta, katsastusmieheltä ja autokoulunopettajalta enkä vieläkään oo varma miten se lasketaan, esim. keskiviikkona vedin kärryä jonka omapaino on 985kg ja kokonaispaino 2400kg kyydissä oli kaksi hevosta joiden kokonaispaino n.1300kg niin oliko mulla perässä lain mukaan 2400kg vai n.2285kg?
Autollahan en olis saanut tuota yhdistelmää vetää kun siellä kärryn painoksi on ilmoitettu 1770kg joten sen puolesta yks lysti mut hyvin Caravelle tuonkin kuorman kuljetteli.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa