Liian painavan vaunun vetäminen autolla.
Valvoja: ffp jäsenet
Liian painavan vaunun vetäminen autolla.
Eli autolla sais vetää sen 1000kg jarrullista: entäpä kun vedetään 1200kg, miten ratsiassa jos tuota aletaan kyttäämään niin paljonko huonolla onnella tulee sakkoa? onkos tietoa?
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Älkää nyt saatana jeesustelko vaan kertokaa vastaus kysymykseen. Jos ette sitä tiedä niin sitten ei varmaan tarvitse kirjoittaa mitään. (tosin samaan tässä itse syyllistyn...) Ei täällä mitään liikennevalistusta tämän asian tiimoilta varmaan tarvita.
Ei varmasti aiheuta minkäänlaista vaaraa jos painoraja hieman ylittyy. TOinen juttu on jo sitten kun aletaa vetää reilusti ylikuormaa.
Ihme forumipoliiseja täälläkin...
Ei varmasti aiheuta minkäänlaista vaaraa jos painoraja hieman ylittyy. TOinen juttu on jo sitten kun aletaa vetää reilusti ylikuormaa.
Ihme forumipoliiseja täälläkin...
Pakko kommentoida, mutta helatorstaina näin yhdistelmän Patrol ja telikärry tampereen tiellä lähellä kehäkolmosta. Huiman yhdistelmästä teki se, että telikärryn päällä oli ISO traktorin telikärry. Kameraa ei ollut mukana, mutta hyvä että Patrollin eturenkaat otti tiehen. Hetken jo mietin poliisille soittoa, mutta tilanteen ratkaisi punavilkut päällä tuleva Mondeo. Saattoi olla tarinoita kerrottavana kun kyseisen yhdistelmän liputti varikolle tien laitaan. Tiedä sitten kiinnostiko poliisia kokonaispaino. Aisapainosta nyt ainakin sakot räpsähti.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Ot tämäkin:
Isän tuttu aikoinaan lähti Saab 96:lla vetämään kärryä, jossa oli kyydissä vene. No tyypit pisti kärryn kiinni, niin nousi Saabin takarenkaat ilmaan. Vene oli saatava vesille, niin painavimmat kaverit istumaan takapenkille ja saatiin renkaat maahan. No tietäähän mitä siinä sitten lopulta kävi.. Alamäessä painoi jarrulle, niin takarenkaat nousi ilmaan, koko setti ojan pohjalle ja lunastukseen auto, kärry sekä vene.
Isän tuttu aikoinaan lähti Saab 96:lla vetämään kärryä, jossa oli kyydissä vene. No tyypit pisti kärryn kiinni, niin nousi Saabin takarenkaat ilmaan. Vene oli saatava vesille, niin painavimmat kaverit istumaan takapenkille ja saatiin renkaat maahan. No tietäähän mitä siinä sitten lopulta kävi.. Alamäessä painoi jarrulle, niin takarenkaat nousi ilmaan, koko setti ojan pohjalle ja lunastukseen auto, kärry sekä vene.
Kysyisin vähän Jani.K:lta:
Oletko vetämässä kärryä joka painaa 1200kg, vai kärry jonka suurin sallittu kuorma on 1200kg? Eli tuleeko sinulla se 1000kg täyteen?
Yritin tätä lukea, enkä mistään löytänyt että se EI koskisi myös henkilö-autoa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820051
5§
Maksun suuruus
Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa.
Kannattaa myös lukea tätä: http://www.rahtarit.fi/oikaisu.htm
www.katsastajat.com:
(olen muuttanut vähän tekstiä, koska katsastajat.com kieltää osittainenkin lainaaminen, mutta tekniset tiedot on oikein, jos haluaa lukea koko jutun niin menee katsastajat.com -> kysymykset -> kirjoittaa hakusanaksi perävaunu ja sieltä n. 10:s kysymys)
autolla saa vetää 1200kg jarrullista perävaunua ja vaunun tekninen kokonaismassa on 1400kg, mutta todellinen paino 1070kg niin saako vetää silloin?
Kyllä saa, kunhan mitattu paino ei ole yli 1200kg. Ajokortilta taas vaatii helposti BE-kortin.
Oletko vetämässä kärryä joka painaa 1200kg, vai kärry jonka suurin sallittu kuorma on 1200kg? Eli tuleeko sinulla se 1000kg täyteen?
Yritin tätä lukea, enkä mistään löytänyt että se EI koskisi myös henkilö-autoa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820051
5§
Maksun suuruus
Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa.
Kannattaa myös lukea tätä: http://www.rahtarit.fi/oikaisu.htm
www.katsastajat.com:
(olen muuttanut vähän tekstiä, koska katsastajat.com kieltää osittainenkin lainaaminen, mutta tekniset tiedot on oikein, jos haluaa lukea koko jutun niin menee katsastajat.com -> kysymykset -> kirjoittaa hakusanaksi perävaunu ja sieltä n. 10:s kysymys)
autolla saa vetää 1200kg jarrullista perävaunua ja vaunun tekninen kokonaismassa on 1400kg, mutta todellinen paino 1070kg niin saako vetää silloin?
Kyllä saa, kunhan mitattu paino ei ole yli 1200kg. Ajokortilta taas vaatii helposti BE-kortin.
Tuossa Tekniikan Maailmassahan oli vähän aikaa sitten juttua näistä kärryjen painoista ja yhtenä asiana siellä sanottiin, että kärryn paino on se mikä kohdistuu renkaille. Eli esim. kun jarruttomat kärryt saavat painaa sen 750kg, niin sen mukaan kärry saisi olla esim. 800kg jos 50kg menisi suoraan painoksi aisalle/koukulle.
Toivottavasti se nyt oli noin, eli ei tarvi sit mulle lähetellä niitä sakkolappuja=)
Toivottavasti se nyt oli noin, eli ei tarvi sit mulle lähetellä niitä sakkolappuja=)
Eli kyseessä oli muuten laillinen kuorma muuten kuin auton puolesta. Autossa 1000kg raja. Ja jos vedettävä painaa 1200kg. Eli tuo 200kg ylitys. En oo tosin kuullu että noista kovin helposti on sakkoja tullu. Tosin ovat vihaisia jos kuljetetaan jotain mikä ei ole sidottu kiinni. Esim. Jotku on kuljettanu moottorikelkkoja kärryssä kuomun alla asenteella kyllä se kuomun alla pysyy. eikä tämä ole vitsi.
Tuolla on hyvää keskustelua asiasta. Eräässä autossani mm. vetokoukun valmistajan ilmoittama vetomassa oli 50 kg alempi kuin otteeseen merkitty suurin sallittu perävaunun massa.
mitenkähän mahtaa olla tällänen tilanne:
vedetään pienemmällä autolla (esim.passatilla, ei maasturilla) traileria, jolle on leimattu kokonaismassaksi vaikka 2 tonnia. Trailerin päällä on kevyt auto, jolloin trailerin senhetkinen massa pysyy vetoauton jarrullisen massan rajoissa. Onko yhdistelmä laillinen?
Eli katsotaanko yhdistelmän massa papereista vai painosta.
vedetään pienemmällä autolla (esim.passatilla, ei maasturilla) traileria, jolle on leimattu kokonaismassaksi vaikka 2 tonnia. Trailerin päällä on kevyt auto, jolloin trailerin senhetkinen massa pysyy vetoauton jarrullisen massan rajoissa. Onko yhdistelmä laillinen?
Eli katsotaanko yhdistelmän massa papereista vai painosta.
Ajoneuvoluokan (kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta) ylitys maksaa 20 ps. Sakkolaskurilla voi laskea, paljonko se omalla kohdalla kustantaa.
OT lainaus tuolta:
Veikkaan mm. foorumilla T.A. keskusteluihin viitaten, että sanktio jälkimmäisestä teosta on pienempi kuin mitä ensin mainitusta saisi.
Vedettävän yhdistelmän massa on käsittääkseni omapaino+kuorma, eli lailliselta vaikuttaa.
OT lainaus tuolta:
Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ei syyllisty myöskään varastetulla ajoneuvolla ajeleva, jos hänellä on kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen vaadittava ajokortti voimassa. Autovaras tuomitaan moottoriajoneuvon käyttövarkaudesta, luvattomasta käytöstä taikka normaalin varkausrikossäännöstön mukaan.
Veikkaan mm. foorumilla T.A. keskusteluihin viitaten, että sanktio jälkimmäisestä teosta on pienempi kuin mitä ensin mainitusta saisi.
Vedettävän yhdistelmän massa on käsittääkseni omapaino+kuorma, eli lailliselta vaikuttaa.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
mitenkähän mahtaa olla tällänen tilanne:
vedetään pienemmällä autolla (esim.passatilla, ei maasturilla) traileria, jolle on leimattu kokonaismassaksi vaikka 2 tonnia. Trailerin päällä on kevyt auto, jolloin trailerin senhetkinen massa pysyy vetoauton jarrullisen massan rajoissa. Onko yhdistelmä laillinen?
Eli katsotaanko yhdistelmän massa papereista vai painosta.
Papereista!
Tästä tuli esimerkkitapauskin reilu kuukausi taaksepäin: vedettävä laite "painaa" aina sen mitä papereissa lukee kokonaismassan kohdalla.
Kaverille räpsähti sakot ajokorttiluokan ylityksestä, koska veti 2200kg vetokykyisellä pakettiautolla 2000kg:n kokonaismassalle rekisteröityä traileria tyhjänä, tarkoituksenaan palauttaa kärry vuokraamoon. Toisen suunnan oli ajanut riittävän kortin omaava henkilö kärri kuormattuna.(Laskennallinen kok.massa ylitti 3500kg)
Valituksen perusteita tutkittaessa (viranomaistaholta) selvisi että rikkomus todellakin tapahtui.
Eli itsekin olen syyllistynyt rikkomukseen koska kakkakoppakolhvilla EI saa vetää edes jarrutonta (750kg) kärriä tyhjänä.
Tuo yllä esitetty pitää paikkaansa vain osittain. Papereihin merkatut massat ovat merkitseviä,
kun tulkitaan ajokortin riittävyyttä. Eli käytännössä sitä tarvitaanko BE (pikku e) korttia. Jos kortti löytyy,
niin sitten merkkaavat todelliset "punnitut" massat.
Tässä asiassa on esiintynyt epäselvyyttä myös poliisien keskuudessa,
mutta olen varma että tämän kevään aikana jokaiselle poliisille on koulutettu tämä tieto.
Paperilla olevat massat ovat siis merkitseviä ajokorttiluokkaa pähkäiltäessä ja punnitut massat taas
kun mietitään mitä autolla saa vetää.
kun tulkitaan ajokortin riittävyyttä. Eli käytännössä sitä tarvitaanko BE (pikku e) korttia. Jos kortti löytyy,
niin sitten merkkaavat todelliset "punnitut" massat.
Tässä asiassa on esiintynyt epäselvyyttä myös poliisien keskuudessa,
mutta olen varma että tämän kevään aikana jokaiselle poliisille on koulutettu tämä tieto.
Paperilla olevat massat ovat siis merkitseviä ajokorttiluokkaa pähkäiltäessä ja punnitut massat taas
kun mietitään mitä autolla saa vetää.
Ei pidä paikkansa, kyllä saa kunhan kuorma ei ylitä rekisteriotteeseen merkittyä. Kortin puolesta ongelmia ei tule, sillä tuo 750kg ei ylitä auton omamassaa. Perustuen juurikin Voodoon sepustukseen aiheesta. Myös TM:ssä oli säännöistä artikkeli jokunen numero sitten.Eli itsekin olen syyllistynyt rikkomukseen koska kakkakoppakolhvilla EI saa vetää edes jarrutonta (750kg) kärriä tyhjänä.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Tuosta et miten lasketaan kärryn paino tuntuu olevan yhtämonta mielipidettä kuin kertojaakin, itse olen kysynyt asiaa poliisilta, katsastusmieheltä ja autokoulunopettajalta enkä vieläkään oo varma miten se lasketaan, esim. keskiviikkona vedin kärryä jonka omapaino on 985kg ja kokonaispaino 2400kg kyydissä oli kaksi hevosta joiden kokonaispaino n.1300kg niin oliko mulla perässä lain mukaan 2400kg vai n.2285kg?
Autollahan en olis saanut tuota yhdistelmää vetää kun siellä kärryn painoksi on ilmoitettu 1770kg joten sen puolesta yks lysti mut hyvin Caravelle tuonkin kuorman kuljetteli.
Autollahan en olis saanut tuota yhdistelmää vetää kun siellä kärryn painoksi on ilmoitettu 1770kg joten sen puolesta yks lysti mut hyvin Caravelle tuonkin kuorman kuljetteli.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa