Amerikkalaisia bensaturboja?
Valvoja: ffp jäsenet
Amerikkalaisia bensaturboja?
Lueskelin tuossa Mobilistia ja siinä oli varsin mielenkiintoinen artikkelisarja Buick Regal GN:stä. ~260hv Turbotettu V6 vinyylikattoisessa jenkkilaivassa, vakiona. 0-60 mailia alle 6s jne. Tuotu uutena (1987) Suomeen 10kpl. Artikkelissa oli hurjia juttuja alakerran kestävän jopa 600hv semmosenaan ja amerikan kaduilla liikkuvan neiluneroisia hevoslaumoja buickkien keulalla.
Linkki 1
Linkki 2
Linkki 3
Hetkittäin tuli tunne että olen löytänyt jossain määrin unelmieni auton, mikä lienee ollut ennen mahdoton yhtälö;
- turbo ffyyyiiiittssiuuhh
- musta sedan
- jenkkiauto
- kahdeksankymmentäluvun kakkismainen neliskanttinen rumuus.
Autosta tekee mielenkiintoisen myös se, että eurooppalaisille se on liian jenkki ja amerikkalaisille se on vajaapyttyinen "turbo shit".
Näköjään tuosta on olemassa myös äärimmäisen harvinainen GNX -versio, sekä jotain jokamiehen turpoja joissa menohaluja on tuota GN:ää vähemmän.
Kysymys: Mitä muita turboahdettuja jenkkejä on tullut tehtaiden tuotantolinjoilta? Mainitkaa vaikka mielenkiintoisimmat.
Linkki 1
Linkki 2
Linkki 3
Hetkittäin tuli tunne että olen löytänyt jossain määrin unelmieni auton, mikä lienee ollut ennen mahdoton yhtälö;
- turbo ffyyyiiiittssiuuhh
- musta sedan
- jenkkiauto
- kahdeksankymmentäluvun kakkismainen neliskanttinen rumuus.
Autosta tekee mielenkiintoisen myös se, että eurooppalaisille se on liian jenkki ja amerikkalaisille se on vajaapyttyinen "turbo shit".
Näköjään tuosta on olemassa myös äärimmäisen harvinainen GNX -versio, sekä jotain jokamiehen turpoja joissa menohaluja on tuota GN:ää vähemmän.
Kysymys: Mitä muita turboahdettuja jenkkejä on tullut tehtaiden tuotantolinjoilta? Mainitkaa vaikka mielenkiintoisimmat.
Chevy Corvair tais olla historian ensimmäinen turbolla varustettu henkilöauto, olisko ollu vuonna -62. Ei erityisen jännä laite tosin :D
GMC Cyclone ja Typhoon tais kanssa kestää ihan hyvin tehoja, olisko nuo ollu 4,3-litraisella turbokuutosella kumpainenkin, ja nelivedolla.
e: ja siis muuten juu, tuollainen Buick olisi ihan ylisiisti! ::drool
GMC Cyclone ja Typhoon tais kanssa kestää ihan hyvin tehoja, olisko nuo ollu 4,3-litraisella turbokuutosella kumpainenkin, ja nelivedolla.
e: ja siis muuten juu, tuollainen Buick olisi ihan ylisiisti! ::drool
Viimeksi muokannut L-Janne, 15.5.2007 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Mahtava peli! Tuollainen kun olisi tuolla ~600hv teholla ja luukki kuitenkin on mitä on, niin vois tulla melko mielenkiintoisia reaktioita, kun sais kyykyttää joitain uudempia "muskeliautoja" (lainausmerkit siksi, että ei niistä oikeasti voi puhua muskeliauto nimellä) En tiedä mikä noissa amerikan autoissa oikeasti itseänikin kiinnostaa. Isä on tekemässä kauppoja -51 Pontiacista, jossa on sivuventtiili rivi V8. Mahtaa olla hauskan näköinen kone..
Edit. tais tuo rivi v8 koneinen ponu olla tuollainen -> http://public.fotki.com/Rinnewood/event ... _2424.html
On tosin vaan vähän rottalookkeri, koska on tuotu kaliforniasta (muistaakseni) ja on pikkaisen maalipinta "palanut" auringossa. No ei muuta kuin moottori tulille ja kovaa ajoa :) Jos tuo isäntä tosin ostaa sen pontiacin, niin kaippa sitä jossain vaiheessa sitten aletaan yhdessä entisöimään..
Edit. tais tuo rivi v8 koneinen ponu olla tuollainen -> http://public.fotki.com/Rinnewood/event ... _2424.html
On tosin vaan vähän rottalookkeri, koska on tuotu kaliforniasta (muistaakseni) ja on pikkaisen maalipinta "palanut" auringossa. No ei muuta kuin moottori tulille ja kovaa ajoa :) Jos tuo isäntä tosin ostaa sen pontiacin, niin kaippa sitä jossain vaiheessa sitten aletaan yhdessä entisöimään..
Viimeksi muokannut PabloNeruda, 15.5.2007 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lehdessä oli myös maininta tuosta 200km/h nopeuteen rajoitetusta huippunopeudesta. Vakiokuntoinen GN kulkee rajoittamattomana 250km/h, mutta ajo-ominaisuudet tuommosessa laatikossa 80-luvun alustoineen ja renkaineen ei yksinkertaisesti riitä vaan autosta tulee jo todella vaarallinen nuissa nopeuksissa :D
Muistaakseni ainakin 2 nuista aikanaan Suomeen tuoduista on vielä alkuperäisellä omistajalla, ja yksi niistä kymmenestä on viritetty todella isolla rahalla. Kannattaa tsekata vaikka kirjastosta Mobilisti 02/2007.
Itse ainakin menetin yöunet tuon auton takia :)
Muistaakseni ainakin 2 nuista aikanaan Suomeen tuoduista on vielä alkuperäisellä omistajalla, ja yksi niistä kymmenestä on viritetty todella isolla rahalla. Kannattaa tsekata vaikka kirjastosta Mobilisti 02/2007.
Itse ainakin menetin yöunet tuon auton takia :)
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Yks on kans Tuo 80-luvun alkup. Ford Mustang Cobra. 4-cyl 2.2 turbo, 142hp. Luultavasti suomessa vain yks alkuperänen, joka majailee Kokkolassa.
Kanssa ihme viritys! Siinä turbo on imusarjan kyljessä kiinni, eikä pakosarjan!! Onneks jotain on kehitetty noista ajoista! :)
Tommonen:
http://www.geocities.com/fordmustangpic ... _Cobra.jpg
Kanssa ihme viritys! Siinä turbo on imusarjan kyljessä kiinni, eikä pakosarjan!! Onneks jotain on kehitetty noista ajoista! :)
Tommonen:
http://www.geocities.com/fordmustangpic ... _Cobra.jpg
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 15.5.2007 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dodge Omni GLH..2.2 litraa ja turbo. Aika häijyn näköinen vehje. :D (Meillä Omnia myytiin Talbottina.)
edit: Ja vielä filmin pätkää:
http://www.youtube.com/watch?v=LvHcxNJG7is
edit: Ja vielä filmin pätkää:
http://www.youtube.com/watch?v=LvHcxNJG7is
Viimeksi muokannut My_bug, 15.5.2007 22:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Dodge Omni..2.2 litraa ja turbo.
Samalla koneella myös Chrysler Voyager, LeBaron ja Dodge 600, mutta niissä ei ole samaa hävyttömyyttä kuin tuossa jenkkien horiskoversiossa. Muutenkin etuvetoisina eivät ehkä rinnastu jo maineekkaampiin GN:ään tai Cyclone/Typhooniin. Vaikka toki näinkin: http://www.gusmahon.org/html/Mini.htm
Petri R.: Go for it! Tuollainen GN on tyypitetty jopa Tekniikan Maailmassa 15/87, ja taisipa eräästä suomalaisesta yksilöstä olla esittely jossain viimeisen parin vuoden Veekasissa, ellen aivan väärin muista.
GN ois kyllä hieno harrastepeli, ollut jo muutaman vuoden haaveissa. GNX:ääkin haaveilin mutta kun huomasin että niitä on valmistettu n. 500 kpl niin arvo saattaa olla kova. Kotinurkilla pyörii joskus välillä perusmallinen Regal Turbo.
Omni GLH ja GLH-S on itseasiassa Shelbyjä. Mallinimet on esimerkkejä Carroll Shelbyn huumorintajusta: Goes Like Hell ja Goes Like Hell - Some more.
Corvair tais olla aika hyvä ajettava, Ralph Nader ainakin diggas :D Corvair oli muuten sinänsä kätevä peli koska sitä sai lähes kaikkina mahdollisina korimalleina, sedan, farkku, coupe, avo ja pick-up ainakin.
Omni GLH ja GLH-S on itseasiassa Shelbyjä. Mallinimet on esimerkkejä Carroll Shelbyn huumorintajusta: Goes Like Hell ja Goes Like Hell - Some more.
Corvair tais olla aika hyvä ajettava, Ralph Nader ainakin diggas :D Corvair oli muuten sinänsä kätevä peli koska sitä sai lähes kaikkina mahdollisina korimalleina, sedan, farkku, coupe, avo ja pick-up ainakin.
Yks on kans Tuo 80-luvun alkup. Ford Mustang Cobra. 4-cyl 2.2 turbo, 142hp. Luultavasti suomessa vain yks alkuperänen, joka majailee Kokkolassa.
On tosin 2.3litrainen... Ja onhan noita useampiakin turbonelari musseja tullut uutena ja yhtäkin entisöidään pilkuntarkasti, pirkanmaalla on ollut myös yksi, kai noita kymmenkunta vieläkin on turbolla. Ja pirteämpi malli oli 84-86 svo jossa oli 175 konia. Ja ford Thunderbird(oiskohan 82-88) ja sisarmalli Mercury Cougar on ollut kanssa turbonelarilla, samalla kuin Mustangit
Eipäs unohdeta piskuista Oldsmoble F-85:ttä : vuonna 1962 keulalle istutettiin Jetfire-moottori (alumiini-V8 , 3,5l (215 cu.in): 215hp/407Nm), jossa oli turboahdin. Turbomoottorin sai ainoastaan Cutlass-malliversioon (myöhemmin siitä tuli oma malli). Sama moottori päätyi myöhemmin Roverille, tosin ilman ahdinta...ja Suomessa niitä Roverin kaseja on asennettu muutamaan Amazoniin.
Siinäpä mainittu video:
http://www.zippyvideos.com/1928874385035116/christtgn/
http://www.zippyvideos.com/1928874385035116/christtgn/
Petri: Kemissä oli yksi GN ainakin muutama vuosi sitten. Siitä vaan ostelemaan ;)
Mielenkiintoista. Työkaverikin muisteli täällä olleen semmoisen, vai oliko se Torniosta? Mutta maksellaan nyt tuo nykyinen musta turbosedan ensin ;) Lähinnä haaveilin että jos joskus saan tuon passatin "valmiiksi", niin seuraava projekti vois olla jenkkivalmisteinen. Tuohon Regaliin ihastuin kyllä välittömästi, lehtijutun perusteella.
Onneksi haaveilu on ilmasta :D
Siitä lähtien kun kaverin hirveällä 1.3 Horizonilla tuli ajeltua, niin on tullut haaveiltua tuollaisesta Dodge Omni Turbosta, GLH/S. Suomessa on tullut vastaan muutama 2.2 koneinen turboton, tunnistaa muhkeista jenkkipuskureista ja valoista.
Noi on kuulemma siinä mielessä käteviä rakentaa, että Dodge on käyttänyt samoja osia lähes kaikissa saman aikakauden malleissa. Lähtien tuosta Omnista, sit LeBaronit, jopa Caravan tila-autot: eli löytyy turbokoneita, isompia jarruja, yms. bolt-on osaa. Tuosta Omnista saa kuulemma ihan 'osia yhdistelemällä' 12s katuauton.. (ehkä voi vaatia hieman muutakin, mut periaatteessa). Tällainen oli jenkkituuning lehdessä esittelyssä: budget-streetfighter, ja oikein osalistan kanssa mitä talvalliseen 2.2:een pitää ostaa. Harmi, että Suomessa taas noita osia sais todella etsiä..
Suomessa tuollaisessa Horissa olisi fiilistä ;).
Noi on kuulemma siinä mielessä käteviä rakentaa, että Dodge on käyttänyt samoja osia lähes kaikissa saman aikakauden malleissa. Lähtien tuosta Omnista, sit LeBaronit, jopa Caravan tila-autot: eli löytyy turbokoneita, isompia jarruja, yms. bolt-on osaa. Tuosta Omnista saa kuulemma ihan 'osia yhdistelemällä' 12s katuauton.. (ehkä voi vaatia hieman muutakin, mut periaatteessa). Tällainen oli jenkkituuning lehdessä esittelyssä: budget-streetfighter, ja oikein osalistan kanssa mitä talvalliseen 2.2:een pitää ostaa. Harmi, että Suomessa taas noita osia sais todella etsiä..
Suomessa tuollaisessa Horissa olisi fiilistä ;).
Mainittakoon vielä tuosta Omnista, että uusikaupunkilaiseen sukulaiseen ei kannata alkaa esim. lepran tekniikkaa sullomaan. Jenkit ovat tehneet koko eturipustuksen uusiksi joustintukirakenteiseksi, kun alkuperäisessä ranskalaisessa konstruktiossa on vääntösauvajousitus.
Historiatietoa Omnista/Horizonista. Foorumin merkkiprofiiliin sopien autoa on muuten myyty Etelä-Amerikassa VW:n merkillä ;D
Historiatietoa Omnista/Horizonista. Foorumin merkkiprofiiliin sopien autoa on muuten myyty Etelä-Amerikassa VW:n merkillä ;D
http://www.youtube.com/watch?v=VneQFkT2WPQ
Aika makeita vehkeitä ! Tuollaisen kyydissä istuneena tiedän sanoa, että saattaa aiheuttaa jonki asteista riippuvuutta ;)
Aika makeita vehkeitä ! Tuollaisen kyydissä istuneena tiedän sanoa, että saattaa aiheuttaa jonki asteista riippuvuutta ;)
http://www.nettiauto.com/1281001 Siinä raju laite ja raapii joka kulmasta...
Oli myynnissä muistaakseni myös viime syksynä. Eihän se tietenkään mitään tarkoita, kyllähän autoja ostetaan ja myydään. Mutta laiskana pidän sitä ettei vaivauduta edes uusia kuvia ottamaan.
http://www.tiihonen.com/foto/Cars/1992G ... /index.htm
http://www.tiihonen.com/foto/Cars/1992G ... /index.htm
http://www.relentlessracing.com/main.htm jenkkiturboja.
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 24.5.2006 21:25
http://www.carfolio.com/specifications/ ... 0661&Buick
V8-lehdessä tosiaan oli 1-2v sitten esitelty aito tollanen Buick Regal GNX.
Ex-naapurin auto.. omistaa mm. Ford F-150 SVT:n yms yms..
V8-lehdessä tosiaan oli 1-2v sitten esitelty aito tollanen Buick Regal GNX.
Ex-naapurin auto.. omistaa mm. Ford F-150 SVT:n yms yms..
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 2f3776b647 tuollakin kovasti 'keskustellaan', onko se 20 vuotta vanha katiska parempi kuin sarvispulkka vai ei (hienoja vehkeitä kyllä..). Eikös se lie kokopeltiä muuten..?
Nyt kun asiaan on vähän käyttänyt aikaa niin kyllähän nuita jenkkiturboja näyttää löytyvän. Tuota Regalin koppaahan on myös Chevrolet Monte Carlossa, ja Buickin turbo-V6:sta löytyy senkin keulalta. Lisäksi tuommoset vanhat louskut on kai "helppo" lain puitteissa turbottaa :)
Tässä taas lisää kiihotusta: http://www.turbomustangs.com/
Tässä taas lisää kiihotusta: http://www.turbomustangs.com/
Sen verran pitää kyllä kommentoida, että jos noi alakerran 600:n hepan kestävyydet on jenkkijutuista peräisin, niin niihin tehoihin voi suhtautua tietyllä epäileväisyydellä. Jenkit kun ovat saaneet vakio 2.7bt S4 audinkin kestämään vakiosisuskaluilla yli 600heppaa...
Itse kyllä olen sen verran kermaperse, että tuo oma jenkkiturbo saa kyllä lähteä tästä talosta. Ei sitä 80-luvun alun korollan sisätilafiilistä ja ruotsinlaivan ajo-ominaisuuksia kestä audeihin tottuneena tippaakaan, olkootkin että viivalta laite irtoaa kuin pieru hernekeiton jälkeen. Vertailun vuoksi 20 vuotta vanha saksalainen takavetoauto tarjoaa joka ajokerralla lähes orgastista ajonautintoa ja samalla suo silmäniloa.
Itse kyllä olen sen verran kermaperse, että tuo oma jenkkiturbo saa kyllä lähteä tästä talosta. Ei sitä 80-luvun alun korollan sisätilafiilistä ja ruotsinlaivan ajo-ominaisuuksia kestä audeihin tottuneena tippaakaan, olkootkin että viivalta laite irtoaa kuin pieru hernekeiton jälkeen. Vertailun vuoksi 20 vuotta vanha saksalainen takavetoauto tarjoaa joka ajokerralla lähes orgastista ajonautintoa ja samalla suo silmäniloa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa