Deleted
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
650e tuotteessa on alvia 117,21e jonka haluaa itselleen valtio 532,80eur. on siis yrittäjän osuus, mikäli yrittäjällä on tarkoitus elättää itsensä olisi itsellekin hyvä saada jotain, otetaan nyt vaikka katteeksi 50% jolloin tuote saksassa saa maksaa 266,40eur. sis rahdit 35-50e eli tuotteen ostohinnaksi jää 231,40-216,40eur.
Yrittäjälle jää 266,40eur., lasketaan niin et kyseinen yrittäjä myy joka päivä tuon summan edestä ja katteeksi jää tuo 266,40x21,5 saadaan kk:n tulos 5727,60eur. josta maksetaan tilavuokra vaikkapa 600eur. ja sähkö, lämmitys, vesi, vakuutukset, yrittäjäeläke ym. ym. niin paljonkohan noiden jälkeen jää vielä omaksi palkaksi? niin ja valtio ottaa siitä palkasta pienen siivun veroina!
Yrittäjälle jää 266,40eur., lasketaan niin et kyseinen yrittäjä myy joka päivä tuon summan edestä ja katteeksi jää tuo 266,40x21,5 saadaan kk:n tulos 5727,60eur. josta maksetaan tilavuokra vaikkapa 600eur. ja sähkö, lämmitys, vesi, vakuutukset, yrittäjäeläke ym. ym. niin paljonkohan noiden jälkeen jää vielä omaksi palkaksi? niin ja valtio ottaa siitä palkasta pienen siivun veroina!
Juuri samaa naureskelin ARP:n pulttien kanssa, piruuttaan kysyttiin US-partsista hinta, 214euroa. Jälleenmyyjä rapakon takana myy samaa settiä 83euron hintaan. Tokihan Suomen jälleenmyyjän pitää saada tuo tavara vieläkin halvemmalla, onhan se nyt tyhmää ostaa osat normaalihinnalla joltain muulta (epäilen että jenkeissäkään ne ei myy nollakatteella tavaroita)? Rahteja tuollaiselle 2kilon pussukalle tulee varmastikkin jotain muutamia euroja, koska kyllähän siinä samalla sitten tulee muutakin, jos asiakas haluaa sen heti, niin tietenkin sitten parikymppiä hintaa päälle pikarahdista. Noh ensiviikolla noudetaan tuo pulttisarja 83euroon, tosin ei ihan erotuksella makseta vielä lentolippuja ;)
Veskunkin laskuesimerkki ei oikeen omaan logiikkaan iske, Kyllä pitää yrittäjän saada suhteet sillaiseen kuntoon että saa osia ostaa esim sieltä saksasta tukkurilta, ei jälleenmyyjältä normaaliin asiakashintaan. Rahdinkaan osuus ei missään nimessä ole noin iso, ellei rupea tilaamaan yksittäisiä settejä (tosin silloin voi jättää katteenkin pienemmäksi kun ei ole varastointikuluja).
Veskunkin laskuesimerkki ei oikeen omaan logiikkaan iske, Kyllä pitää yrittäjän saada suhteet sillaiseen kuntoon että saa osia ostaa esim sieltä saksasta tukkurilta, ei jälleenmyyjältä normaaliin asiakashintaan. Rahdinkaan osuus ei missään nimessä ole noin iso, ellei rupea tilaamaan yksittäisiä settejä (tosin silloin voi jättää katteenkin pienemmäksi kun ei ole varastointikuluja).
Tottakait täytyy saada suhteet kuntoon, eteenkin jos kyseessä on joku iso toimittaja suomessa kuten US-parts toki isoissa firmoissa tulee sit lisää kulujakin (henkilöstö, isommat tilat) esim. US-partsin tiloja ei varmasti 600ellä vuokrata taitavat toki olla omat mut ei tuolla summalla paljon rakennetakkaan, toisaalta myyntikin on eri luokkaa kuin 1setti päivässä.
ja onhan tuossa esimerkki kaavassakin ostohinta 100e halvempi kuin taatelintallaajalla joten tuolla hintaa ostavalla on jo jotain suhteita muodostunut;-)
ja onhan tuossa esimerkki kaavassakin ostohinta 100e halvempi kuin taatelintallaajalla joten tuolla hintaa ostavalla on jo jotain suhteita muodostunut;-)
Yks mikä vaikuttaa myös siihen hintaan on se että se suomalainen kotioffice yrittäjä saataa myydä kyseisen yrityksen alustasettejä vuodessa vain 10kpl:ta, eli ei todellakaan saa sellaisia alennuksia valmistajilta kuin esim. joku saksalainen monella paikkakunnalla toimiva tuningliike, silloin tämä pikku toimittaja kaukaa suomesta onkin sen taatelintallaajan kanssa samoilla orsilla tilaamassa osia eli katteet jää luokkaan 30-40% mut onneksi sillä ei mee sitä tilavuokraa, muutenhan se olis kannattamatonta toimintaa.
Nyt on ihan pakko kyllä kommentoida tähän.
Topicin aloittajalla EI tunnu olevan pienintäkään hajua siitä, millä katetasolla yleisesti alan näitä varusteita kotimaassa myydään.
Bull Shit. Kuten tuossa jo itse arvelitkin, tuollaisia katteita ei pysty mitenkään upottamaan. Yleisesti katetaso liikkuu jälleenmyyjällä siellä 15-35% tuntumassa.
Omalla maahantuonnilla päästään tuonne haarukan yläpäähän ja puhtaasti jälleenmyymällä ollaan haarukan alapäässä.
OVH :t
FK:n Suomen hinta = Saksan hinta
KW Suomen hinta = Saksan hinta
Weitec Suomen hinta = Saksan hinta
Niin, täällä autoilun kehitysmaassa kaikki varusteet tilataan yleisesti pienissä erissä, kun volyymi on pieni. Rahdin määrä / tuote on tällöin korkea.
Verrataanpa vaikkapa markkinoita:
Saksassa 85 miljoonaa asukasta
Suomessa 5 miljoonaa asukasta
Näin määrällä ei paljon pelailla toimittajien suuntaan. Jos kotimainen maahantuoja ostaa 100 000 Eurolla /vuosi ja Maassa X toinen 1 000 000 eurolla, sisäänostohinta on hiukan eri.
Olette juuri saaneet työpaikan, jos asia on noin yksinkertaista. Vielä kun keksit ratkaisun siihen, että viivan allekin jää jotakin.
"Laatu-osat" tehdään kyllä edelleen euroopassa, Taiwanista sun muualta tulevat kaikki nuo valot jne.
Jälleen, kyllähän noita valoja saa Taiwanistakin suoraan ostettua / teetätettyä.
MUTTA, minimum order quantityt eli minimitilaukset ovat sitten jonkin kokoisia.
Kyllähän varmasti annelinsilmävaloa saa sieltä parilla kympillä sisään, mutta sitten pitää olla valmis ottamaan niitä hyllyyn 100-200kpl / yksittäinen tuote vaikkapa.
Ottaisitko hyllyyn vaikkapa 100kpl Opel Corsan takavaloa yhtä ainoaa mallia?
Toki pienemmissä erissäkin niitä kauko-idästä saa, mutta sitten sisäänostohinta on korkeampi ja jostakin euroopan tukkurilta ottaminen tulee käytännössä samanhintaiseksi, kun vielä lasketaan euroopam eduksi, että tavara on nopeammin täällä / raha kiertää nopeammin, tukkurilla on virhevastuu jne.
Eli näillä markkinoilla harva tällaiseen lähtee pienemmistä pelaajista.
Mikä oli minimitilaus tuolla hinnalla, vilkaisitko sitä ? Tuskinpa yhtä paria saat sieltä tuohon hintaan autoosi. Lisää vielä päälle rahti ja tulli.
Topicin aloittajalla EI tunnu olevan pienintäkään hajua siitä, millä katetasolla yleisesti alan näitä varusteita kotimaassa myydään.
Hieman ihmetyttää näiden Suomalaisten tune firmojen järkyttävät katteet. Suomessa on yleensä autojen varaosissa katteet keskimäärin 60-80%, mutta on vaikea ymmärtää miten johinkin osiin voidaan ujuttaa 100% tai suuremmat katteet.
Bull Shit. Kuten tuossa jo itse arvelitkin, tuollaisia katteita ei pysty mitenkään upottamaan. Yleisesti katetaso liikkuu jälleenmyyjällä siellä 15-35% tuntumassa.
Omalla maahantuonnilla päästään tuonne haarukan yläpäähän ja puhtaasti jälleenmyymällä ollaan haarukan alapäässä.
Hyvä esimerkki on vaikkapa tietyt coilover alustasarjat, jotka maksaa Suomessa noin 650€ ja vastaavan sarjan saa Saksasta halvimmillaan puolet halvemmalla !
OVH :t
FK:n Suomen hinta = Saksan hinta
KW Suomen hinta = Saksan hinta
Weitec Suomen hinta = Saksan hinta
Liikkeiden on turha selittää varastointi ym. kustannuksia, koska yleensä tuotteelle annetaan toimitusaikaa 1-2 viikkoa.
Niin, täällä autoilun kehitysmaassa kaikki varusteet tilataan yleisesti pienissä erissä, kun volyymi on pieni. Rahdin määrä / tuote on tällöin korkea.
Verrataanpa vaikkapa markkinoita:
Saksassa 85 miljoonaa asukasta
Suomessa 5 miljoonaa asukasta
Näin määrällä ei paljon pelailla toimittajien suuntaan. Jos kotimainen maahantuoja ostaa 100 000 Eurolla /vuosi ja Maassa X toinen 1 000 000 eurolla, sisäänostohinta on hiukan eri.
Kuka on ensimmäinen tune-yrittäjä, joka myy kamat niiden oikeilla hinnoilla?
Olette juuri saaneet työpaikan, jos asia on noin yksinkertaista. Vielä kun keksit ratkaisun siihen, että viivan allekin jää jotakin.
Nykyinen kaikissa paikoissa yhtenäinen hintataso tuo lähinnä mieleen kartellin.
Vai onko niin, että firmat ostaa kamat itsekkin liikkeistä Saksasta, eikä suoraan valmistajilta Kiinasta/Taiwanista (Siellä näiden kotteroiden tune osat teetetään).
"Laatu-osat" tehdään kyllä edelleen euroopassa, Taiwanista sun muualta tulevat kaikki nuo valot jne.
Jälleen, kyllähän noita valoja saa Taiwanistakin suoraan ostettua / teetätettyä.
MUTTA, minimum order quantityt eli minimitilaukset ovat sitten jonkin kokoisia.
Kyllähän varmasti annelinsilmävaloa saa sieltä parilla kympillä sisään, mutta sitten pitää olla valmis ottamaan niitä hyllyyn 100-200kpl / yksittäinen tuote vaikkapa.
Ottaisitko hyllyyn vaikkapa 100kpl Opel Corsan takavaloa yhtä ainoaa mallia?
Toki pienemmissä erissäkin niitä kauko-idästä saa, mutta sitten sisäänostohinta on korkeampi ja jostakin euroopan tukkurilta ottaminen tulee käytännössä samanhintaiseksi, kun vielä lasketaan euroopam eduksi, että tavara on nopeammin täällä / raha kiertää nopeammin, tukkurilla on virhevastuu jne.
Eli näillä markkinoilla harva tällaiseen lähtee pienemmistä pelaajista.
Mulla on muuten kontakti taiwanilaiseen tehtaaseen joka valmistaa monille firmoille valokalusteita (esim FK). Olen kysellyt sieltä infoa lähinnä Porsche asioihin liittyen. Golf takavalot lähtee tehtaalta mallista riippuen 15-25$ pari hintaan.....Euron kurssihan on hyvä taalaan verrattuna.
Mikä oli minimitilaus tuolla hinnalla, vilkaisitko sitä ? Tuskinpa yhtä paria saat sieltä tuohon hintaan autoosi. Lisää vielä päälle rahti ja tulli.
Kuin tuo alvi sitten menee kun tunekauppa ostaa saksasta ? Eikös ne osta sen alvittomasti sieltä ?
Kyllähän se niin menee että jos itte tilaat saksasta 300€ jonkun osan niin jokanen penni jonka kauppa myy kalliimmalla on ylimäärästä ? Vai mitä ne kaupat maksaa siihen päälle jota yksittäinen pertsa ei maksa ?
Kyllähän se niin menee että jos itte tilaat saksasta 300€ jonkun osan niin jokanen penni jonka kauppa myy kalliimmalla on ylimäärästä ? Vai mitä ne kaupat maksaa siihen päälle jota yksittäinen pertsa ei maksa ?
Olin parin kaverin kanssa pääsiäisen tienoilla lomailemassa etelä-euroopassa. Säästäväinen kaverini halusi takaspoilerin autoonsa ja oli netistä onkinut valmistajan yhteystiedot. Nimeltä mainitsematon raisiolainen tuning-liike myy osaa hintaan 159e. Kaveri sai osan hintaan 82e.
Oli hymyssä pidättelemistä kun hallissa oven vieressä oli iso pahvilaatikko jossa luki tuo Nimeltä mainitsematon raisiolainen tuning liike vastaanottajana.
Kyllä suomen markkinat on niin pienet ja automalleja ja osia niin valtava määrä ettei mikään firma pysty pitään kuin suosituimpia tavaroita varastossa. Tavaraa tilataan sitten pieninä määrinä ulkomailta kun tilauksia tulee. Varmaan on niin että esim. kun tuo nimeltä mainitsematon raisiolainen tuning-liike tekee jostain spoilerista kaupat, odottaa ne sen aikaa että saavat isomman tilauksen kasaan valmistajalle. Sitten täytyy vielä valmistajan valmistaa tavarat ja lähettää tavaraa suomeen ja sitten vielä asiakkaalle. Ei ihme että hommaan menee kolme kuukautta.
Ja noi suomessa tuunattavat autot alkaa kanssa oleen jo sen verran aatamin aikuisia ettei jonkun 20 vuotta vanhan ooppelin levikesarjoja mene vuodessa kuin pari hassua jos ei sitäkään. Suomeen, romaniaan ja venäjälle:)
Oli hymyssä pidättelemistä kun hallissa oven vieressä oli iso pahvilaatikko jossa luki tuo Nimeltä mainitsematon raisiolainen tuning liike vastaanottajana.
Kyllä suomen markkinat on niin pienet ja automalleja ja osia niin valtava määrä ettei mikään firma pysty pitään kuin suosituimpia tavaroita varastossa. Tavaraa tilataan sitten pieninä määrinä ulkomailta kun tilauksia tulee. Varmaan on niin että esim. kun tuo nimeltä mainitsematon raisiolainen tuning-liike tekee jostain spoilerista kaupat, odottaa ne sen aikaa että saavat isomman tilauksen kasaan valmistajalle. Sitten täytyy vielä valmistajan valmistaa tavarat ja lähettää tavaraa suomeen ja sitten vielä asiakkaalle. Ei ihme että hommaan menee kolme kuukautta.
Ja noi suomessa tuunattavat autot alkaa kanssa oleen jo sen verran aatamin aikuisia ettei jonkun 20 vuotta vanhan ooppelin levikesarjoja mene vuodessa kuin pari hassua jos ei sitäkään. Suomeen, romaniaan ja venäjälle:)
Ei taida yksikään suomalainen "tune-kauppa" olla kultakaivos, tuskinpa ne muuten syntyisivät ja kuolisivat niin ripeällä tahdilla kuin välillä tuntuu tapahtuvan.
Ekaksikin volyymit eivät Suomessa ole kovin suuret, niin kuin on jo todettu. Tällöin myyjän saamat alennukset eivät ole verrattavissa suuriin eurooppalaisiin tukkureihin. Varastointi- ja rahtikuluja kertyy väkisinkin vaikka tavara tulisikin tehdastilauksena, jonkinsortin tila täytyy olla jossa siihen pakettiin edes vaihdetaan ne maahantuojan lähetteet ym.
Toisekseen, itse en juurikaan kannata ajatusta ulkomailta tilaamisesta ihan vain siksi, että kun sitä tavaraa tilataan ulkomailta muutaman euron säästön toivossa, pidetään huoli ettei tämä kaupan ala tule ikinä Suomessa kasvamaankaan. Sitten kun tulee ongelma, voi mennä käsi päähän kun se suuri saksalainen tukkuri ei enää vastaa yhteydenottoihin eikä mikään viranomaistaho asiassa auta. Ongelmatilanteissa olisi paljon mielekkäämpää asioida vaikkapa puhelimitse suomalaisen, suomenkielisen maahantuojan kanssa kuin taistella sähköpostin välityksellä jonkun saksassa työskentelevän turkkilaisen kanssa sen taivanin koil-overisarjan ruostuneista kierteistä.
Ugh.
Nim. "Mietin oman firman perustamista, siellä tuunauksessahan ne suuret rahat liikkuvat"
Ekaksikin volyymit eivät Suomessa ole kovin suuret, niin kuin on jo todettu. Tällöin myyjän saamat alennukset eivät ole verrattavissa suuriin eurooppalaisiin tukkureihin. Varastointi- ja rahtikuluja kertyy väkisinkin vaikka tavara tulisikin tehdastilauksena, jonkinsortin tila täytyy olla jossa siihen pakettiin edes vaihdetaan ne maahantuojan lähetteet ym.
Toisekseen, itse en juurikaan kannata ajatusta ulkomailta tilaamisesta ihan vain siksi, että kun sitä tavaraa tilataan ulkomailta muutaman euron säästön toivossa, pidetään huoli ettei tämä kaupan ala tule ikinä Suomessa kasvamaankaan. Sitten kun tulee ongelma, voi mennä käsi päähän kun se suuri saksalainen tukkuri ei enää vastaa yhteydenottoihin eikä mikään viranomaistaho asiassa auta. Ongelmatilanteissa olisi paljon mielekkäämpää asioida vaikkapa puhelimitse suomalaisen, suomenkielisen maahantuojan kanssa kuin taistella sähköpostin välityksellä jonkun saksassa työskentelevän turkkilaisen kanssa sen taivanin koil-overisarjan ruostuneista kierteistä.
Ugh.
Nim. "Mietin oman firman perustamista, siellä tuunauksessahan ne suuret rahat liikkuvat"
Olli: Ei muutakuin rupeet tuomaan niitä osia työksesi Taiwanista ja laitat katteeksi 10%, kun tilailet ne sieltä yksittäin niin et tarvitse sitä varastotilaakaan kun ne rahdit on kerran edullisia, tyytyväisiä asiakkaita luulis suomestakin löytyvän paljon ja sä tienaisit riittävästi elämistä silmällä pitäen.
Mut kuten itse mainitsit myös Tanskalaiset haluu ne tavaransa muualta, eli ei pelkästään suomalaiset tunekauppiaat oo ahneita, miks ne tanskalaiset ei osta siitä naapurimaa saksasta?
Noista sun välittämistä tuotteista et tietenkään itse ole välistä ottanut mitään koska et itse ole ahne, vai mitä?
Mikäli US-Parts saa ostaa tuotteensa samaan hintaan kuin saksalainen paja on US-partsin kate siis vain 14% suurempi kuin saksalaisella kilpailijalla.
Mut kuten itse mainitsit myös Tanskalaiset haluu ne tavaransa muualta, eli ei pelkästään suomalaiset tunekauppiaat oo ahneita, miks ne tanskalaiset ei osta siitä naapurimaa saksasta?
Noista sun välittämistä tuotteista et tietenkään itse ole välistä ottanut mitään koska et itse ole ahne, vai mitä?
Mikäli US-Parts saa ostaa tuotteensa samaan hintaan kuin saksalainen paja on US-partsin kate siis vain 14% suurempi kuin saksalaisella kilpailijalla.
Hintatietoiset kuluttajat tilaavat ulkomailta.
Näin on. Mä en osta koskaan mitään joka on tuotettu, tehty, aiemmin ostettu tai myyty Suomessa. Jokainen sentti mitä näin toimiessani säästän on sijoitus parempaan huomiseen ja elämään Suomessa. Lasteni päiväkoti ylläpidetään varmaan jo nyt Bundesbankin holveista löytyvillä varoilla. Maaseutukin vaan haisee pahalle, toivottavasti kaikki ruoka tuodaan mahdollisimman pian vaikka Englannista niin ei liikaa tule ostettua pakolla suomalaista ruokaakaan. Uskon vakaasti siihen, että kun olen vanhus, niin Saksalaiset maksavat ilomielin Suomeen ne verot joilla vanhainkotini ylläpidetään. Kunnalliseen kotiinhan tulen joutumaan koska olen yrittäjä joka myy tavaraa Suomessa eikä sitä kenenkään kannata missään nimessä ostaa. Joten eläkettä ei ei kerry, hyvä niin, säästyypähän nekin rahat Baijerilaiselle jalkapalloseuralle. Nyt ollaan aika lailla asian ytimessä.
Sanomatta tässä kuinka paljon halvemmalla sain coiloverit saksalaisesta nettikaupasta, voin kertoa kuinka paljon v#tutti pultata tolpat autosta irti takuuasian takia ja lähettää ne siihen nettipajaan. Ratkaisu auton ajokelvottomuuteen tolppien kuljeskellessa Saksassa oli tietysti ostaa uusi alustasarja ja jäädä kylmä rinki perseen alla odottamaan mikä on päätös.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Päin vastoin minulla taitaa olla aika paljonkin hajua noista hinnoista.Olen ollut yhden suomalaisen automaahantuojan palveluksessa ja tiedän sentilleen varaosahintojen katteet. Yhtäkään varaosaa ei myydä alle 40% katteella. Normi kateprosentti on 60-80%. Taitaa se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa.
siis mitä helvettiä?
puhut nyt täysin eri asioista ristiin. tässä oli puhe VARAOSISTA, mutta aiempi avautumisesi koski "tune" firmoja eli oletettavasti autojen LISÄVARUSTEIDEN myyjiä ja maahantuojia. ensiksi sanoit "Suomalaisten tune firmojen järkyttävät katteet" ja nyt selität kuinka olen ollut automaahantuoja palveluksessa. päätä nyt kummasta puhut?
jos puhut tuning osista mitä yksityiset yritykset tuovat maahan (juurikin mainitsemasi coilover sarjat), ei siis automyyjien varusteista, niin katearviosi ovat aivan päin persettä.
Ihan vaan asiaa hivuten..
VAG harrastajia on hatusta vetästynä sata kertaa enemmän kuin porsaita harrastavia.
Siihen määrään ihmisiä mahtuu jo niin paljon apinoita ja huijareita ja idiootteja,
että ei kannata alkaa leikkiä asevelihinnoilla.
Erikseen sitten joitain pien ryhmiä ketkä tuntee toisensa.
ps. Se on vain rahaa ja sitä saa töistä. Onneksi jotkut kuitenkin viitsii nähdä omaa vaivaa ja koittaa tilailla muualtakin netin syövereistä löytyvistä maista.
Näin saadaan muillekkin ehkä tietoa halvemmista mutta silti laadukkaista osista.
Mitä tulee välistä vetämiseen, niin en tunne teidän VAG harrastajien systeemejä, mutta Porsche piireissä toimii vastavuoroisuuden periaate, eli jos välitän tavaraa vaikkapa Ruotsiin, niin saan vastaavasti hankkia sieltä minua kiinnostavia tuotteita asevelihintaan
VAG harrastajia on hatusta vetästynä sata kertaa enemmän kuin porsaita harrastavia.
Siihen määrään ihmisiä mahtuu jo niin paljon apinoita ja huijareita ja idiootteja,
että ei kannata alkaa leikkiä asevelihinnoilla.
Erikseen sitten joitain pien ryhmiä ketkä tuntee toisensa.
ps. Se on vain rahaa ja sitä saa töistä. Onneksi jotkut kuitenkin viitsii nähdä omaa vaivaa ja koittaa tilailla muualtakin netin syövereistä löytyvistä maista.
Näin saadaan muillekkin ehkä tietoa halvemmista mutta silti laadukkaista osista.
Sanoppa jokin TUne paja tai pikku yritys joka on rikastunt ja tehnyt omaisuutensa noita osia myymällä??
Ei kukaan. Mullakin tää menee ihan harrastuksen piiriin. Eipä tartte omaa autoa laittaa kun saa senkin mielenkiinnon purkaa toisten palevelemiseen ja auttamiseen.
Jos tällä tiliä tekisin ja rikastuisin ja olisin ostanut vaikka Lambon niin luulisin että kauppa tyssäis siihen. Sen verran kateellisia suomalaiset valitettavasti on että ne äänestää kyllä ihan jaloillaan.
Onneksi on netti ja osaat sitä käyttää. Tilaa sieltä mistä halvimmalla saat. Tyhmää maksaa ylimääräistä jos luotat ulkomaalaisiin ja osaat käyttää vempaimia kun saat tavaraa muualla halvemmallakin. Mutta silloin ne pennoset on siellä ulkomailla. Tuota pennosten ulkomaille menoa olen katsellut jo pitkän aikaan. Kannattaa miettiä mitä se tekee Suomalaisille yrityksille ja Suomen taloudelle. Monet muutkin yritykset ovat jo lipsahtaneet ulkomaalaisten omistukseen.
Mutta mikäs siinä. Eikun stemiä kauppojen tekemiseen.
Ja niistä katteistä NIin aika moni on tosiaan sen 15-30% vaan. Jos enemmän saa niin onnea vaan :D
Ei kukaan. Mullakin tää menee ihan harrastuksen piiriin. Eipä tartte omaa autoa laittaa kun saa senkin mielenkiinnon purkaa toisten palevelemiseen ja auttamiseen.
Jos tällä tiliä tekisin ja rikastuisin ja olisin ostanut vaikka Lambon niin luulisin että kauppa tyssäis siihen. Sen verran kateellisia suomalaiset valitettavasti on että ne äänestää kyllä ihan jaloillaan.
Onneksi on netti ja osaat sitä käyttää. Tilaa sieltä mistä halvimmalla saat. Tyhmää maksaa ylimääräistä jos luotat ulkomaalaisiin ja osaat käyttää vempaimia kun saat tavaraa muualla halvemmallakin. Mutta silloin ne pennoset on siellä ulkomailla. Tuota pennosten ulkomaille menoa olen katsellut jo pitkän aikaan. Kannattaa miettiä mitä se tekee Suomalaisille yrityksille ja Suomen taloudelle. Monet muutkin yritykset ovat jo lipsahtaneet ulkomaalaisten omistukseen.
Mutta mikäs siinä. Eikun stemiä kauppojen tekemiseen.
Ja niistä katteistä NIin aika moni on tosiaan sen 15-30% vaan. Jos enemmän saa niin onnea vaan :D
Näin on. Mä en osta koskaan mitään joka on tuotettu, tehty, aiemmin ostettu tai myyty Suomessa. Jokainen sentti mitä näin toimiessani säästän on sijoitus parempaan huomiseen ja elämään Suomessa. Lasteni päiväkoti ylläpidetään varmaan jo nyt Bundesbankin holveista löytyvillä varoilla. Maaseutukin vaan haisee pahalle, toivottavasti kaikki ruoka tuodaan mahdollisimman pian vaikka Englannista niin ei liikaa tule ostettua pakolla suomalaista ruokaakaan. Uskon vakaasti siihen, että kun olen vanhus, niin Saksalaiset maksavat ilomielin Suomeen ne verot joilla vanhainkotini ylläpidetään. Kunnalliseen kotiinhan tulen joutumaan koska olen yrittäjä joka myy tavaraa Suomessa eikä sitä kenenkään kannata missään nimessä ostaa. Joten eläkettä ei ei kerry, hyvä niin, säästyypähän nekin rahat Baijerilaiselle jalkapalloseuralle.
No huh huh.
Kyllä minusta on ihan viisasta katsoa vähän mistä ostaa ja mihin hintaan. Kyllä minäkin suomalaista suosin monessa asiassa mutta jos olen jotain hankkimassa, niin varmasti ostan sieltä mistä halvimmalla saan. Voinpahan sen säästyneen rahan käyttää sitten vaikka lastenhoitoon.
Ruotsissa yksi harrastaja on näitä tehnyt, mutta 125€ etuvilkun laseista on kova hinta kun ne saadaan kimppa ostoksena Taiwanista 100€ halvemmalla
Eli siis ruotsissakin on joku joka nyhtää harrastajia, perkele ettei vaan olis kyseessä salaliitto kun sielläkin nyhdetään.
Kuka on valmis ensimmäiseksi hyppäämään pois "kartelli-veneestä" ja alkaamaan myymään tavaraa kuluttajille paremmilla hinnoilla.
Sulla kun ne suhteet on ja nettiä osaat käyttää niin otappa ohjaat käsiin ja ole se ensimmäinen joka ei ole nyhtämässä harrastajien kukkaroa.
Mä en kyllä myisi "asevelihinnoilla" muille kuin jo asiakkaille ja tutuille/puolitutuille. Tollasessa asevelipelleilyssä tulee nopeesti takkiin jos kaikille rupee myymään sellasilla hinnoilla, toisekseen mistä oikeesti tietää kuka harrastaa, ettei vaan osta ja myy sitten ebayssa.
Myöskin takuun kanssa on luotettavampaa toimia suoraan myyjän kanssa kotimaassa, onhan se toki niin että EU:n alueella on toimiva takuu, mutta kuinka monta kertaa on luettu, että kitupiikin (firma joka ostaa saksasta) takuu ei toimi tms tms tai et kusetettiin takuun kanssa. Isot firmat toimii, pienemmät ei.
Myöskin takuun kanssa on luotettavampaa toimia suoraan myyjän kanssa kotimaassa, onhan se toki niin että EU:n alueella on toimiva takuu, mutta kuinka monta kertaa on luettu, että kitupiikin (firma joka ostaa saksasta) takuu ei toimi tms tms tai et kusetettiin takuun kanssa. Isot firmat toimii, pienemmät ei.
kuinkahan ne takuu hommat sun muut toimii noiden taiwanilaisten kans? tai jos ei osa sovikaan tai muuta vastaavaa. perskeles kun meitä on muitakin, jotka ei netin saloja ymmärrä, eikä tahdo luottaa kotimaiseen nettikauppaan, saatikka ulkomaiseen. ei herneitä... tää on vaan totuus. tietenki jos 100% prosenttia on kate, niin taidan kyl laittaa tune-liikkeen pystyyn. sillähän on melki yhtä hyvä kate ku kahvikupillisella abc:llä.
edit: kun kerran on ruvettu valittamaan, mua jurppii nuo tune liikkeiden sivut, mistä ei ole kuin linkkejä johki saksalaiseen katalogiin... se saa mut vaihtamaan liikettä välittömästi. p.s. ei herneitä, mut näin vain on.
edit: kun kerran on ruvettu valittamaan, mua jurppii nuo tune liikkeiden sivut, mistä ei ole kuin linkkejä johki saksalaiseen katalogiin... se saa mut vaihtamaan liikettä välittömästi. p.s. ei herneitä, mut näin vain on.
Parahin Olli,
Kuten arc tuossa mainitsikin, nyt puhutaan siis LISÄVARUSTEISTA, ei VARAOSISTA. Näissä osissa EI todellakaan olla mainitsemassasi katetasossa, kaukana siitä. Lisäksi muutamalla merkillä ainakin varaosahintoja nostaa Suomessa se, että osa kiertää Ruotsin kautta, joka nappaa oman siivunsa vielä välistä. Eli, jos varaosa X maksaa Suomessa merkkiliikkeen tiskillä Y € ja Saksassa taas Y- 25%, se ei välttämättä tarkoita sitä, että suomalaisen maahantuojan kate olisi tuon verran saksalaista varaosamyyjää suurempi.
EU- yhteisökaupan perusteet suosittelisin tuon arvonlisäverotuksen osalta kertaamaan. ALV on suomessa 22%, saksassa MwSt 19%. Ja, kyllä suomalainen yritys ostaa tuotteensa Saksasta ALV 0 ja arvonlisävero 22% maksetaan sitten Suomeen.
Esimerkiksi Weitec ja KW käyttävät alihankkijoinaan AL-KO :a ja Sachsia, jotka eivät kyllä ole manner-Kiinasta kovinkaan usein. Ja KW:n pihamaalla on useampi erillinen rakennus, joista yksi on mm. KW:n oma metallityöstämö, jossa siis tehdään nuo KW:n ruostumattomat tolpat.
Kuten yllä mainitsin, nyt 2007 keväällä KW:n ohjehinnat ovat 100% samat kuin Saksassa. Voit tarkistaa asian vaikkapa vertaamalla www.kwshop.de ja www.slamit.net. Varmasti jokin suuri saksalainen tukkuri saa KW:tä edullisemmin kuin rivijälleenmyyjä Suomessa, jos tämä ostanut alustoja suuremman köntän/myyntivolyymi suurta (vrt. yllä oleva markkinavertailuni) ja siten pystyy sitä mainitsemaasi hintaan myymään. Saitko muuten alustasi mukaan laskun, josta ilmenee myös arvonlisävero? Mainitsemasi Variante 3 alustan 2007 OVH 1899€.
Hienoa, että olet löytänyt itsellesi toimivan Taiwanilaisen partnerin. Kovin pieniltä kuulostavat määrät, pienimmillään yleensä tuolta suunnalta saa muutaman kymmenen kappaleen määriä, mutta hintakin yleensä karkaa.
Juuri tuollaisiassa mainitsemissasi vähävolyymisissa Porschen vilkuissa voi kyllä hyvinkin olla "ilmaa" hinnassa, jos niitä valmistaa/valmistuttaa vain harva. Eli se on kyllä hyvä löytö, valitettavasti vain useimmissa tuotteissa kilpailu on kovaa.
Valitettavasti yritystoimintaan on hankalampi soveltaa tuota mainitsemaasi vaihdantataloutta. Vaihdossa saadulla iskunvaimentimella on hankalampi ostaa leipää lähikaupasta, euroilla paljon helpompi.
Pitää paikkansa, kannattaa kuitenkin hetkeksi nousta tarkastelemaan näitäkin asioita hiukan etäisemmästä perspektiivistä. Asiat ovat usein hiukan mutkikkaampia kuin ensi silmäyksellä vaikuttavat, kuten monissa muissakin asioissa. Kannattaa esimerkiksi hakea kirjastosta Kansantalouden kirjallisuutta.
Topicisi otsikosta ja ensimmäisestä viestistä päätellen sellaiseksi tämän perustit, eli mielestäni tässä topicissa on ollut varsin avointa keskustelua tiskin molemmin puolin.
Hintatietoisuus plussaa ja ulkomailta tavaraa tosiaan saa oikeista paikoista ihan yksityishenkilönäkin järkevästi, mutta se ei tarkoita, että suomalaisella lisävarustekauppiaalla on mainitsemiasi katteita. Toki jokaisen osan voi erikseen metsästää yksityishenkilänä vaikkapa 10 eri toimittajalta, mutta ammattimaisessa jälleenmyynnissä / maahantuonnissa tuollainen paletti on hiukan hankalampi pitää kasassa.
Tämä todellakin vapaa markkinatalous ja yhtä isoa EU- kotimarkkinaa ja jokainen ostaa sieltä mistä haluaa ja usein mistä halvimmalla saa. Siinä ei ole mitään pahaa.
Kannatan ehdottomasti vapaata markkinataloutta ja jos viivan alle Slamitissa ei jatkossa jää järkevästi, keksimme jotakin muuta, ja sitten joku myy tuon meidän siivumme alan markkinoista. That´s it.
Toimivaa markkinataloutta ja luonnollista karsintaa. Heikot putoavat, vahvat jäävät.
Mutta, pointtini on että topicisi otsikko ei ole faktaa. Katteet eivät todellakaan ole mainitsemallasi tasolla.
Kiitoksia Olli hyvästä väittelystä. ;)
Päin vastoin minulla taitaa olla aika paljonkin hajua noista hinnoista.Olen ollut yhden suomalaisen automaahantuojan palveluksessa ja tiedän sentilleen varaosahintojen katteet. Yhtäkään varaosaa ei myydä alle 40% katteella. Normi kateprosentti on 60-80%. Taitaa se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa.
Kuten arc tuossa mainitsikin, nyt puhutaan siis LISÄVARUSTEISTA, ei VARAOSISTA. Näissä osissa EI todellakaan olla mainitsemassasi katetasossa, kaukana siitä. Lisäksi muutamalla merkillä ainakin varaosahintoja nostaa Suomessa se, että osa kiertää Ruotsin kautta, joka nappaa oman siivunsa vielä välistä. Eli, jos varaosa X maksaa Suomessa merkkiliikkeen tiskillä Y € ja Saksassa taas Y- 25%, se ei välttämättä tarkoita sitä, että suomalaisen maahantuojan kate olisi tuon verran saksalaista varaosamyyjää suurempi.
Saatat olla oikeassa. En muista ihan varmasti miten tuo ALV menee. Voi olla, että verot maksetaan vasta suomessa. Toisaalta Saksan ALV on matalampi kuin Suomessa. Käytännössä asialla ei liene merkitystä tune kauppiaalle, koska "Artisti maksaa" loppupeleissä nuokin kulut.
EU- yhteisökaupan perusteet suosittelisin tuon arvonlisäverotuksen osalta kertaamaan. ALV on suomessa 22%, saksassa MwSt 19%. Ja, kyllä suomalainen yritys ostaa tuotteensa Saksasta ALV 0 ja arvonlisävero 22% maksetaan sitten Suomeen.
Suurin osa alustoista tehdään kaukoidässä, pois lukien tietyt saksalaiset huippu merkit. Monasti sarjat suunnitellaan euroopassa, mutta teetetään sitten Taiwanissa tai manner Kiinassa.
Esimerkiksi Weitec ja KW käyttävät alihankkijoinaan AL-KO :a ja Sachsia, jotka eivät kyllä ole manner-Kiinasta kovinkaan usein. Ja KW:n pihamaalla on useampi erillinen rakennus, joista yksi on mm. KW:n oma metallityöstämö, jossa siis tehdään nuo KW:n ruostumattomat tolpat.
Mitä tulee KW hintoihin, että Saksassa olisi sama hinta kuin Suomessa on osittain täyttä kukkua. Olen hankkinut muutamia Porsche 951 Variante 3 satseja suoraan Saksasta kotiin toimiettuna karvan alle 1700€. Sama sarja Us Partsissa 1946€. Ei suuri hinnan ero, mutta jotain pientä kuitenkin.
Kuten yllä mainitsin, nyt 2007 keväällä KW:n ohjehinnat ovat 100% samat kuin Saksassa. Voit tarkistaa asian vaikkapa vertaamalla www.kwshop.de ja www.slamit.net. Varmasti jokin suuri saksalainen tukkuri saa KW:tä edullisemmin kuin rivijälleenmyyjä Suomessa, jos tämä ostanut alustoja suuremman köntän/myyntivolyymi suurta (vrt. yllä oleva markkinavertailuni) ja siten pystyy sitä mainitsemaasi hintaan myymään. Saitko muuten alustasi mukaan laskun, josta ilmenee myös arvonlisävero? Mainitsemasi Variante 3 alustan 2007 OVH 1899€.
Hienoa, että olet löytänyt itsellesi toimivan Taiwanilaisen partnerin. Kovin pieniltä kuulostavat määrät, pienimmillään yleensä tuolta suunnalta saa muutaman kymmenen kappaleen määriä, mutta hintakin yleensä karkaa.
Juuri tuollaisiassa mainitsemissasi vähävolyymisissa Porschen vilkuissa voi kyllä hyvinkin olla "ilmaa" hinnassa, jos niitä valmistaa/valmistuttaa vain harva. Eli se on kyllä hyvä löytö, valitettavasti vain useimmissa tuotteissa kilpailu on kovaa.
Valitettavasti yritystoimintaan on hankalampi soveltaa tuota mainitsemaasi vaihdantataloutta. Vaihdossa saadulla iskunvaimentimella on hankalampi ostaa leipää lähikaupasta, euroilla paljon helpompi.
Olen ehkä ymmärtänyt väärin, mutta olen ollut siinä uskossa, että tämä palsta on autoharrastajien foorumi, jossa voi keskustella autojen korjaamisesta ja rakentamisesta harrastajia hyödyntävästä näkökulmasta.
Pitää paikkansa, kannattaa kuitenkin hetkeksi nousta tarkastelemaan näitäkin asioita hiukan etäisemmästä perspektiivistä. Asiat ovat usein hiukan mutkikkaampia kuin ensi silmäyksellä vaikuttavat, kuten monissa muissakin asioissa. Kannattaa esimerkiksi hakea kirjastosta Kansantalouden kirjallisuutta.
Nyt näyttääkin siltä, että koko homma kääntyy aivan vika suuntaan ja asiaa pohditaan vain siten miten homma on kannattavaa tune kauppiaan kannalta.
Topicisi otsikosta ja ensimmäisestä viestistä päätellen sellaiseksi tämän perustit, eli mielestäni tässä topicissa on ollut varsin avointa keskustelua tiskin molemmin puolin.
Hintatietoisuus plussaa ja ulkomailta tavaraa tosiaan saa oikeista paikoista ihan yksityishenkilönäkin järkevästi, mutta se ei tarkoita, että suomalaisella lisävarustekauppiaalla on mainitsemiasi katteita. Toki jokaisen osan voi erikseen metsästää yksityishenkilänä vaikkapa 10 eri toimittajalta, mutta ammattimaisessa jälleenmyynnissä / maahantuonnissa tuollainen paletti on hiukan hankalampi pitää kasassa.
Tämä todellakin vapaa markkinatalous ja yhtä isoa EU- kotimarkkinaa ja jokainen ostaa sieltä mistä haluaa ja usein mistä halvimmalla saa. Siinä ei ole mitään pahaa.
Kannatan ehdottomasti vapaata markkinataloutta ja jos viivan alle Slamitissa ei jatkossa jää järkevästi, keksimme jotakin muuta, ja sitten joku myy tuon meidän siivumme alan markkinoista. That´s it.
Toimivaa markkinataloutta ja luonnollista karsintaa. Heikot putoavat, vahvat jäävät.
Mutta, pointtini on että topicisi otsikko ei ole faktaa. Katteet eivät todellakaan ole mainitsemallasi tasolla.
Kiitoksia Olli hyvästä väittelystä. ;)
Viimeksi muokannut Harri, 2.5.2007 22:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
125€ etuvilkun laseista on kova hinta kun ne saadaan kimppa ostoksena Taiwanista 100€ halvemmalla.
tuotteet ovat vähintään OEM laatua.
^Kuullostaa varsin mielenkiintoiselta.
Minä en markkinataloudesta mitään tiedä, mutta jos tuote X maksaa 100€ ja se menee hyvin kaupaksi, en näe mitään syytä laskea hintaa 20€:oon vain siksi että ihmiset saisivat ostettua sen halvemmalla.
Toki olen itsekin köyhä kuluttaja, mutta maksan mielelläni tuotteesta hieman extraa siitä ettei tarvitse pelko perseessä pelätä, että saan tapella jonkin vinkuintialaisen firman kanssa takuuasioista.
Ajattelepa Olli itse vaikka yrittäjän kannalta tätä asiaa.
Jos sinulla on tuuninkialan yritys ja myyt esim. Porscheen KW:n alustaa. Ostat sen saksasta mainitsemallasi 1700€:lla.
Mihin hintaan meinaat sarjan myydä, jos kilpailevassa yrityksessä saman sarjan OVH-hinta on 1899€?
Oletetaan vielä, että myyntivoitosta pitäisi saada firman kulut katettua plus pala leipää suuhun.
Olli: En ole tunekauppias enkä yrittäjä muutenkaan, mutta useamman vuoden yritystoimintaa läheltä seuranneena on tullut nää "suuret" katteet tutuksi, tiedän kiinan hinnat verrattuna suomen hintoihin ja tiedän kiina-suomi rahtikulut samoin kuin saksa-suomikin.
Jokainen saa ostaa mistä itse haluaa, mut ei kannata väittää kuitenkaan mitä sattuu jos jollain maahantuojalla on varaosissa "suuret" katteet se ei tarkoita sitä että kaikilla on suuret katteet.
Edelleen olen Olli sitä mieltä että kun sinulla on suhteet maailmalle kunnossa niin rupea tuomaan sitä edullista tavaraa suomeen kyllä meitä ostajia halvalle laatu tavaralle täällä riittää ja saadaan nuo nyhtäävät tunekauppiaat pois häiritsemästä harrastajien elämää!
Jokainen saa ostaa mistä itse haluaa, mut ei kannata väittää kuitenkaan mitä sattuu jos jollain maahantuojalla on varaosissa "suuret" katteet se ei tarkoita sitä että kaikilla on suuret katteet.
Edelleen olen Olli sitä mieltä että kun sinulla on suhteet maailmalle kunnossa niin rupea tuomaan sitä edullista tavaraa suomeen kyllä meitä ostajia halvalle laatu tavaralle täällä riittää ja saadaan nuo nyhtäävät tunekauppiaat pois häiritsemästä harrastajien elämää!
NOista mainitsemistas kimppa ostoista on varmaan monella aika paha maku ja pelko jäänyt persiiseen. Sen verran muutama ihminen joka niitä on järjestellyt ovat ihmisiä kusseet silmään.
Ja kun kerran kusetetaan on enää vaikea sitä luottoaan antaa edes jollekkin toiselle ihmiselle. Pelko on takaraivossa.
Ala Olli ite järjesteleen kimppa tilauksia. Lunastetaan osat sulta sitten, kun ne olet tänne Suomeen saanut. Ennakkomaksuja ei anneta. Mukava pulittaa vaikka 5000€ kimppatilausta ja makuuttaa rahojaan niissä osissa. Toivoa ja ootella milloin porukka ne lunastaa jos ees lunastaa.
Kannattaa muistaa että sillä yrittäjällä on muitakin kuluja: netti, puhelin, kirjanpito eikä ne tavarat ihan ilmaiseksii tule kotiin eikä lähde asiakkaalle.
No tulipahan sanottua , mutta mielenkiintoisen keskustelun herätit :)
Ja kun kerran kusetetaan on enää vaikea sitä luottoaan antaa edes jollekkin toiselle ihmiselle. Pelko on takaraivossa.
Ala Olli ite järjesteleen kimppa tilauksia. Lunastetaan osat sulta sitten, kun ne olet tänne Suomeen saanut. Ennakkomaksuja ei anneta. Mukava pulittaa vaikka 5000€ kimppatilausta ja makuuttaa rahojaan niissä osissa. Toivoa ja ootella milloin porukka ne lunastaa jos ees lunastaa.
Kannattaa muistaa että sillä yrittäjällä on muitakin kuluja: netti, puhelin, kirjanpito eikä ne tavarat ihan ilmaiseksii tule kotiin eikä lähde asiakkaalle.
No tulipahan sanottua , mutta mielenkiintoisen keskustelun herätit :)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa