Pakua hankkimassa
Valvoja: ffp jäsenet
Pakua hankkimassa
Olen perustamassa kaverini kanssa firmaa, toimilalana tapetointi maalaus, ym pienet remonttityöt. Jonkinmoinen paku haussa hinnaltaan max 11000€ ja mieussti mahdollisimman uusi. Korkeutta autossa ei tarvitse olla, mutta pituutta sen verran, että 3,3m listat saa kyytiin, eli tavaratilan pituus luokkaa 2.7m.
Näitä olemme katselleet Nettiautosta:
Mb Vito sprinter, on vähän kaappimainen
Zitikka jumper
Peugeot boxer
Ford transit 2000 luvun malli
Vw transporter
Toyota hiace
Ainakin transu ja hiace tuntuvat muita kalliimmilta, mutta millasia kokemuksia löytyy ja suosituksia. Ajettavuus tulisi olla hyvä pitkien matkojen takia 200km päivässä.
Näitä olemme katselleet Nettiautosta:
Mb Vito sprinter, on vähän kaappimainen
Zitikka jumper
Peugeot boxer
Ford transit 2000 luvun malli
Vw transporter
Toyota hiace
Ainakin transu ja hiace tuntuvat muita kalliimmilta, mutta millasia kokemuksia löytyy ja suosituksia. Ajettavuus tulisi olla hyvä pitkien matkojen takia 200km päivässä.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Eipä nyt listaltas löytyny, mutta kannattaa myös katsella portterin isoveljeä (spritterin velipuolta) eli VW LT:tä. Itse sillä töissä alkuun ajelin 300-500km/päivä.
2.5l TDI, ei kuluta kamalasti (8-9l/100), pomminvarma kone. Hyvä ajaa, penkinsäädöt hyvät johtuen kuorma-automaisuudesta. Kulkee mukavasti kuormankin kanssa. Tietty jos ei kuorma-autoksi rekisteröity paku kelpaa niin meni sitten täysin OT:ksi, mutta muuten en voi kuin suositella.
2.5l TDI, ei kuluta kamalasti (8-9l/100), pomminvarma kone. Hyvä ajaa, penkinsäädöt hyvät johtuen kuorma-automaisuudesta. Kulkee mukavasti kuormankin kanssa. Tietty jos ei kuorma-autoksi rekisteröity paku kelpaa niin meni sitten täysin OT:ksi, mutta muuten en voi kuin suositella.
Entisessä elämässä kolme vuotta Portterin ratissa n.200 kilsaa päivässä ja siitä seuraavat kolme vuotta LT:llä samaa rääkkiä (n.40-60 hyppyä/starttausta päivässä). Uskaltaisin väittää että mikäli kuorma ei ole suurta eikä tilan takia kuormatilaa tarvitse, niin Portteri pesee kuitenkin ton LT:n 5-0. Ensinnäkin ohjaamoergonomia on henkilöautomaisempi kuin LT:ssä, jossa ainakin pitkillä vedoilla alko paikat puutumaan helpommin kuin portterissa, tosin LT:seen kulku on helpompaa. Ajettavuudesta muuten sen verran että LT:hän on jätettävä talvella suunnilleen aina nokka alamäkeen, mikäli mielii vaivattomasti liikkeelle (paitsi jos onnistuu löytämään jostain niin helmen 96 vuosimallin, missä on sähkönen lukko taka-akselilla, eikä se maailmanlopun jarrupalaluistonestosysteemi). Portteri talvella melko etevä etenijä.
Moottoreista sen verran, että luotettavaa Volkkarin moottoria en ole tavara-autoissa vielä nähnykkää (tosin T5:sta ja Crafteria en oo vielä nähnykkää/kokenukkaan). Surullisen kuuluisaa jakopään raksutusta itsekin parista autosta kuunnelleena kiristinrullien pettäessä (ja kyllä, merkkiliikkeessä säännöllisesti huolletuissa autoissa, mikäli se nyt enää mikään etu onkaan..). Talvella lämpöviisarin edes hetkelliseen nousuun tarvitsi suunnilleen poppamieskonsteja, eli kylmiä ovat.
Korit: Portterissa lienee sinkitty 96 jälkeen?? tai ainakaan pahasti happamia en ole nähnyt. Kaksi kuukautta vanha LT ja kukkaa pukkaa sivuoven ohjainkiskon juuresta ja takakulmapalojen saumoista (yksi auto jopa ruostui teipin läpi =D). Maali on todella arka iskemille ja muutenkin ohuen oloinen. Sen lisäksi hauska huomio, kun ajaa valkoisen Sprintterin ja valkoisen LT:n vierekkäin, niin se LT näyttää aina likaisemmalta (Volkkari enemmän luonnonvalkoisempi).
Mutta makuasioita sano koira ku pallejaan nuoli, ite taipuisin noista kyllä Portteriin, Vito on hieman ahdas tiloiltaan (toisaalta CDI moottorista saa mukavasti voimaa pikkuvaivalla) ja siinäkin se kori on vähän "hapanaltis", Hiaseen en oo paremmin tutustunu (takavetona hauskuuskerrointa, mutta työkalussa voi talvella vähän joskus harmittaakkin). Ja onhan sitten vielä Transit, jonka tuntee jo äänestä..=D
Moottoreista sen verran, että luotettavaa Volkkarin moottoria en ole tavara-autoissa vielä nähnykkää (tosin T5:sta ja Crafteria en oo vielä nähnykkää/kokenukkaan). Surullisen kuuluisaa jakopään raksutusta itsekin parista autosta kuunnelleena kiristinrullien pettäessä (ja kyllä, merkkiliikkeessä säännöllisesti huolletuissa autoissa, mikäli se nyt enää mikään etu onkaan..). Talvella lämpöviisarin edes hetkelliseen nousuun tarvitsi suunnilleen poppamieskonsteja, eli kylmiä ovat.
Korit: Portterissa lienee sinkitty 96 jälkeen?? tai ainakaan pahasti happamia en ole nähnyt. Kaksi kuukautta vanha LT ja kukkaa pukkaa sivuoven ohjainkiskon juuresta ja takakulmapalojen saumoista (yksi auto jopa ruostui teipin läpi =D). Maali on todella arka iskemille ja muutenkin ohuen oloinen. Sen lisäksi hauska huomio, kun ajaa valkoisen Sprintterin ja valkoisen LT:n vierekkäin, niin se LT näyttää aina likaisemmalta (Volkkari enemmän luonnonvalkoisempi).
Mutta makuasioita sano koira ku pallejaan nuoli, ite taipuisin noista kyllä Portteriin, Vito on hieman ahdas tiloiltaan (toisaalta CDI moottorista saa mukavasti voimaa pikkuvaivalla) ja siinäkin se kori on vähän "hapanaltis", Hiaseen en oo paremmin tutustunu (takavetona hauskuuskerrointa, mutta työkalussa voi talvella vähän joskus harmittaakkin). Ja onhan sitten vielä Transit, jonka tuntee jo äänestä..=D
Useasta eri pakusta on kokemusta (tulipa taannoin tuossa ajettua 4x4 Hiluxilla vajaassa kolmessa vuodessa 250tkm), perheessä ollut aina pakuja, aina T2:ta lähtien mm eri Ducatoja, varmaankin joka korimallin Hiacet, 4x4 pickuppeja, Transitia, portteri, Sprintteri, Nissania, Fiat/Iveco jnejne.
Itse kallistuisin ajomukavuudessa Transportterin tai Transitin puolelle. Kummankin auton ajettavuus on hyvä ja ohjaamo mukava. Itselleni ei Ducato/Jumper/Boxer käy ollenkaan kun jalka ei kertakaikkiaan mahdu vaihdekepin takia mihinkään. Muuten nuo HDI koneella ovat mielestäni mukavia. Ei sprintterissäkään ole moittimista, ajoinpa Lemanse testin selaisellakin 2500km 24 tunnissa :), mätävikaa vaan aikas lailla.
Pikkupakuista Jumpy HDI (juuri nyt alla) on yllättävän hyvä, jalkakin mahtuu paremmin kuin isovelejssään. Vaikka kyllä tuo mun käyttis T4 hakkaa sen mennen tullen vaikka mopo onkin. Ja tiloiltaan tuo ei tule kysmykseen. Huoltoautona olen käyttänyt LT55 jonkun verran ja on se Transportteriin verrattuna paljon kankeampi.
Hiacesta sen verran että juuri pyöri sellainen tuossa kaksi vuotta ja vajaa 90tkm, eikä mitään huomautetavaa koko matkalla, ei mitään takuukäyntiä edes. Kyllä tuollakin tuli laskettua muncheniinkin ythtä soittoa ruotsista. Meluahan siinä on mutta vetää sentään oikesta päästä.
Työmatkakin 292km<-> taittuu portterin ratissa mukavasti :)
Itse kallistuisin ajomukavuudessa Transportterin tai Transitin puolelle. Kummankin auton ajettavuus on hyvä ja ohjaamo mukava. Itselleni ei Ducato/Jumper/Boxer käy ollenkaan kun jalka ei kertakaikkiaan mahdu vaihdekepin takia mihinkään. Muuten nuo HDI koneella ovat mielestäni mukavia. Ei sprintterissäkään ole moittimista, ajoinpa Lemanse testin selaisellakin 2500km 24 tunnissa :), mätävikaa vaan aikas lailla.
Pikkupakuista Jumpy HDI (juuri nyt alla) on yllättävän hyvä, jalkakin mahtuu paremmin kuin isovelejssään. Vaikka kyllä tuo mun käyttis T4 hakkaa sen mennen tullen vaikka mopo onkin. Ja tiloiltaan tuo ei tule kysmykseen. Huoltoautona olen käyttänyt LT55 jonkun verran ja on se Transportteriin verrattuna paljon kankeampi.
Hiacesta sen verran että juuri pyöri sellainen tuossa kaksi vuotta ja vajaa 90tkm, eikä mitään huomautetavaa koko matkalla, ei mitään takuukäyntiä edes. Kyllä tuollakin tuli laskettua muncheniinkin ythtä soittoa ruotsista. Meluahan siinä on mutta vetää sentään oikesta päästä.
Työmatkakin 292km<-> taittuu portterin ratissa mukavasti :)
Jos mahdollisimman uutta haetta, niin kilometrejä alkaa silloin olemaan. Tällöin valkkaisin VW, MB tai Toyota osastolta. Noissa merkeissä näyttää hinta säilyvän kohtuullisesti vaikka metrejä kertyy, toisin kuin sit psa/ford ryhmässä. Ehkä Transittikin vielä menis..Tai vaikka tulee km:iä, niin löytyy kuitenkin ostajia.
Hiace ehkä varmin valinta kun haette kestävää pakua, mutta muita ominaisuuksia ei sitten kannata välttämättä alkaa vertailemaan.. Hiacelle löytyy ostaja ihan sama onko 300tkm vai 600tkm ajettu kun on kunnossa, toisin kuin monelle muulle merkille.
Toi yks ehdostus ostaa oranssi ex-posti-transu voipi olla hyvä säästökohde. Kun aloittaa firmaa, kannattaa miettiä, että käyttääkö heti kaikki rahansa mahd. hienoon pakuun. Kunhan on siisti, että jää asiakkaille asiallinen mielikuva. Ja hauska yksityiskohta millä asiakkaat muistaa teidät on toi oik. puolen ohjaus.. ;)
Hiace ehkä varmin valinta kun haette kestävää pakua, mutta muita ominaisuuksia ei sitten kannata välttämättä alkaa vertailemaan.. Hiacelle löytyy ostaja ihan sama onko 300tkm vai 600tkm ajettu kun on kunnossa, toisin kuin monelle muulle merkille.
Toi yks ehdostus ostaa oranssi ex-posti-transu voipi olla hyvä säästökohde. Kun aloittaa firmaa, kannattaa miettiä, että käyttääkö heti kaikki rahansa mahd. hienoon pakuun. Kunhan on siisti, että jää asiakkaille asiallinen mielikuva. Ja hauska yksityiskohta millä asiakkaat muistaa teidät on toi oik. puolen ohjaus.. ;)
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Jumpperi on muuten pirun mukava ajettava auto mutta pitkänä kaverina joudun vaihdekepin vuoksi ajamaan kyseistä pirssiä haarat levällään... Siis ei mitään pervoa vaan polvet eivät mahdu suoraan eteen kojelaudalla törröttävän vaihdekepin vuoksi... Mutta muuten en voi moittia ja ajettavana on muuten moitteeton vehje. Paitsi jos huonoon paikkaan joutuu niin etuvetoisena se on helposti kiinni jos kontissa on vähänkään tavaraa...
Jos noin niinku tosta listasta pitäisi kattoa, minulla vaaka kallistuisi MB Sprinter 313,316CDI tai pomminvarma 312D. Kestivät jakelu/lähettiajossa karua rääkkiä ja kohtuullisia kilometrejä. Vanha kunnon 312D lähti vaihtoon 740th ajettuna, tekniikassa ei mitään vikaa, kori alkoi olemaan loppu. 313,316 CDI:t 600-650th, kiertoon. Käsittely on hieman raakaa ja kuormat on joskus isohkoja. Yleensä kantavuuden rajoilla. Ja kukaan ei sääli niitä autoja, vaan niitä poljetaan kuin tulpatonta mopoa.
Kori pitää katsoa, ettei ole pahasti kuppa iskeny ja normaaleja autoja nämäkin on.
Myöskään kuljetusliikkeen vanhaa ei välttämättä kannata ostaa, voi olla jo iltapuolella...
Suurin osa näistä on sitten rekisteröity kuorma-autoksi...
Kori pitää katsoa, ettei ole pahasti kuppa iskeny ja normaaleja autoja nämäkin on.
Myöskään kuljetusliikkeen vanhaa ei välttämättä kannata ostaa, voi olla jo iltapuolella...
Suurin osa näistä on sitten rekisteröity kuorma-autoksi...
Töihin löysi vuosi sitten tiensä -02 Transit, sellainen pikkunen, schenkkerin vanha lentokentältä. 180tkm -> 230tkm välillä sen on jättänyt tielle jonkun kymmenisen kertaa, sinne on vaihdettu turboa, ruiskupumppua, rempattu laatikkoa ja taisi siitä olla kansikin auki. Ei niitä kaikkia enää halua muistaa. Ja yrittää se vielä ruostuakin.
Sellainen yksilö meillä, jokainen saa tehdä omat johtopäätökset.
Sellainen yksilö meillä, jokainen saa tehdä omat johtopäätökset.
Vito heti pois laskuista(uudesta mallista ei kokemuksia,mutta ei taida tohon hinta haarukkaan saadakkaan) LT on ihan ok ja sprintteri, tuuppavat vaan ruostuun jos ei pidä hyvää huolta,meillä on boxereita ollut nyt kolmr ja uusi on tilauksessa, nykyinen on vm- 06 ja ajettu 145tkm, eli ajan 400-800km päivässä, luotettavia autoja, kerran jätti tielle tämä uus kun nafta pumppu korkkas ja joitakin takuu korjauksia tehty. mutta mielestäni paras paku ajaa,tietty takaveto ois kivempi mutta ei ole hyvä talvella kun pitää vetää kärryä aina perässä,penkki on hyvä,eilen koeajoin sen uuden 160hv mallin,mukavasti kulkee, 120km/h nopeudessa 2000rpm, nykyisellä n.3700rpm ja on muutenkin paljon hiljaisempi (6vaihdetta). Nykyinen on 2.0hdi alle 100heppanen, ei mikään paras veto auto,tänään meni motarilla 118km/h huiput tossa tuulessa ilman kärryä,eli vähän on hengetön peli.Mutta työkaluna huippu,sisällä paljon lokeroita tms.
Ainakin vanhempi Vito on todella pieni pakuksi ja aika moni jättää sen laskuista juurikin tuon piunuuden takia. Tälläisessä kevyt kuljetuksessa ja siviili käytössä ihan hyvä mutta onhan tuossa omat murheensa. Korin huono ruostesuojaus tuntuu olevan mersun ongelma miltei joka mallissa. Ajettavuudeltaan tuo on kyllä hiton mukava ja CDI pata pienellä piristyksellä aika pippurinen. Niin paljon en kuitenkaan henkilökohtaisesti tuota Vitoa rakasta että välttämättä seuraavaa pakua mersulta ottaisin. Uusi Transporter olisi oma valinta.
Hiace vs Transportteri
Naapurilla on -07 Hiace työpaikan puolesta, ja itse hommasin juuri -01 T4 pakun. Eilen käytiin koeajolla puolin ja toisin, ja ei voi kuin ihmetellä. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Hiacessa piti moottoritiellä huutaa jos halusi jutella. Transportteria naapuri kehui, että on kyllä mahtava ajaa, vaikka mittarissa 350tkm ja Hiacessa vasta 7 tkm.
Kulutus naapurin Hiacessa on kuulemma ajosta riippumatta aika tarkkaan 10 litraa sadalla. Minulla (2,5TDI 102hp) yhden tankillisen kokemuksella 7,3 litraa.
Ei mahdu. Lyhyen mitat: http://ac.gentoo.fi/kuvat/t4lyhyt_mitat.gif, eli lattianrajasta 2485. Pitkässä eilen mittasin 2820.
edit: mittoja korjattu
Kulutus naapurin Hiacessa on kuulemma ajosta riippumatta aika tarkkaan 10 litraa sadalla. Minulla (2,5TDI 102hp) yhden tankillisen kokemuksella 7,3 litraa.
Mahtuuko lyhyeen T4:seen 1200*2600 rakennuslevy ?
Ei mahdu. Lyhyen mitat: http://ac.gentoo.fi/kuvat/t4lyhyt_mitat.gif, eli lattianrajasta 2485. Pitkässä eilen mittasin 2820.
edit: mittoja korjattu
Transporter/PSA/Transit ryhmästä omat kokemukset. Transit suoraan pois laskuista. Ajanu 90-05 vuosmalleilla ja kaikki ollu äänekkäitä ja karmeita ajaa. Psa:t oikein mukavia, mutta aikamoisia tärykalvon kiusaajia nuokin. Jos se ei haittaa niin ok! Transportterilla taittu 900 kilometriä oikein mukavasti. Itse tosin ajoin tuosta vain 500-600 kilometriä. Kulkee kärrynkin (2.5tdi) kanssa pirun mukavasti. Lisäksi 93-95 haise on jotenkin ajettavissa, mutta helvetin kevytperäinen. Hauskaa tai ei. :) paras paku millä olen ikinä ajanut on opel vivaro. Uskomattoman henkilöautomainen ajettava ja tilava! Harkitkaa toki myös 90-luvun alkupuolen chevy vania. Vääntöa ja tilaa mukavilla äänillä ja hiacen kulutuksella!
Mersun Sprinter ja VW LT on sitten muuten 99% sama auto. Tulevat samalta tehtaalta ja eroavia osia taitaa olla alle 30kpl. Eli vain nuo ulkonäköön vaikuttavat osat. Kävin VW.n Hannoverin tehtaalla vierailulla vuonna 2000 ja niin siellä kertoivat. Samalla tehtaalla valmistetaan myös VW transporter.
Ei tuo transporter voi olla huono ajettava. Caravellejä on nahkapenkeillä ja LCD-telkkareilla varustettuina saksassa varakkaimmilla perheillä perheautoina tila-auton sijaan.
Ei tuo transporter voi olla huono ajettava. Caravellejä on nahkapenkeillä ja LCD-telkkareilla varustettuina saksassa varakkaimmilla perheillä perheautoina tila-auton sijaan.
No jos Jumpyssa (Expertissä tai Scudossa) tilat riittää niin semmonen sitte. Lähipiirissä nuita useita ja itekkin tullu jonku verran ajeltua. Todella henkilöautomainen ja lastutettu Hdi mosakin on varmasti tarpeeksi voimakas. Isännällä toinen Expertti menossa.
Transportteri on hyvä, joskin kallis ja vikojakin esiintyy. Mutta suositeltava.
Rellun Trafikki (Opel Vivaro, Nissan Primastar) aivan loistava paku ajaa! Eipä kyllä sen enempää käyttökokemuksia niistä.
Mersuihin en koskis pitkällä tikullakaan. Itellä ei vanhemmasta mallista kokemuksia mutta mitä nuita tuossa tutuilla on niin paskanahan ne tahtoo olla, ruostuvat ja ahdaskin se on. Uudempi vito on laatuvaikutelmaltaan melko heikko esitys. Vikoja ei pahemmin ole ollu, jotenkin kolkko tunnelma koko autossa. Koneista saa kyllä kivasti ruutia. Talvella ei takavedon takia ilman kuormaa pääse mihinkään. Olen ollut tasaisella maalla useasti talvella kiinni.
Hiace on auto jota en ottaisi mistään hinnasta. Ei kauheampaa vehettä olekaan. Eikö ne japsit vieläkään tajua että pakettiautokin voi olla yhtä hyvä ajaa kuin henkilöauto? Kulutuskin on kova. Pommin kestäviähän ne on mutta ajo-ominaisuudet, kuin ulkonäkökin on aivan kauheaa.
Transportteri on hyvä, joskin kallis ja vikojakin esiintyy. Mutta suositeltava.
Rellun Trafikki (Opel Vivaro, Nissan Primastar) aivan loistava paku ajaa! Eipä kyllä sen enempää käyttökokemuksia niistä.
Mersuihin en koskis pitkällä tikullakaan. Itellä ei vanhemmasta mallista kokemuksia mutta mitä nuita tuossa tutuilla on niin paskanahan ne tahtoo olla, ruostuvat ja ahdaskin se on. Uudempi vito on laatuvaikutelmaltaan melko heikko esitys. Vikoja ei pahemmin ole ollu, jotenkin kolkko tunnelma koko autossa. Koneista saa kyllä kivasti ruutia. Talvella ei takavedon takia ilman kuormaa pääse mihinkään. Olen ollut tasaisella maalla useasti talvella kiinni.
Hiace on auto jota en ottaisi mistään hinnasta. Ei kauheampaa vehettä olekaan. Eikö ne japsit vieläkään tajua että pakettiautokin voi olla yhtä hyvä ajaa kuin henkilöauto? Kulutuskin on kova. Pommin kestäviähän ne on mutta ajo-ominaisuudet, kuin ulkonäkökin on aivan kauheaa.
Hiace on auto jota en ottaisi mistään hinnasta. Ei kauheampaa vehettä olekaan. Eikö ne japsit vieläkään tajua että pakettiautokin voi olla yhtä hyvä ajaa kuin henkilöauto? Kulutuskin on kova. Pommin kestäviähän ne on mutta ajo-ominaisuudet, kuin ulkonäkökin on aivan kauheaa.
hah :D näin sanoo ihminen joka on ajanut isovaarin hiacea joskus 80 luvun alussa! Osaa ne valitettavasti ne japsitkin tehdä toimivaa ajotekniikkaa ja mukavuutta mitä uusista löytyy.. Vanhemmatkaan nokkamallit ei ole huonoja ajettavia, samanlaisia tasamaan kiitureita kuten kaikki muutkin perävedon omaavat yksvetoiset pakettiautot..
jep, kyllähän se hiace on se viimeinen paku, mitä tällekää markille raahattais. firmalla niitä on ollut muutama, eikä kukaan halua niillä ajaa. puhutaan kumminki 2000 puolella tehdyistä. tehty perinteiseen tyyliin, maalattu pelti molemmin puolin ja sit vedetty pelti pois välistä.... viton laadusta ei tosiaan viitsi edes sanoa mitään. 2004 sprinter oli ympäriinsä ruostees 2005 jo... mut reilussa työ käytössähan nuo on olleet.
e: toisaalta paatuneen volkkariäijän turha arvostella muita merkkejä, eihän se volkkarikaan mikään taivaanlahja ihmiskunnalle ole :)
e: toisaalta paatuneen volkkariäijän turha arvostella muita merkkejä, eihän se volkkarikaan mikään taivaanlahja ihmiskunnalle ole :)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa