Autolla eteläeurooppaan
Valvoja: ffp jäsenet
Autolla eteläeurooppaan
Olisi tarkoitus toteuttaa reissu pohjois Italiaan ja etelä Ranskaan. Via Balticaa pitkin kavereitten kanssa ja muu pesue lentämällä Milanoon perästä. Kaverit koneeseen Milanosta ja loma jatkuisi perheen kanssa.
Saisi kaksi reissua, A-luokka kavereitten kanssa ja sitten perheen kanssa loppuloma. Tarkoitus olisi poiketa Puolassa Aatun pääkaasuttamolla ja muissa hilpeissä matkakohteissa. Italiassa suunnitelmissa oli viikko Garda-järvellä italiassa ja toinen viikko jossain Välimeren rannalla. Siitä Härmään takaisin Tanskan Legolandin kautta.
Jos vetää kireelle niin toisen viikon kohteen voi tiputtaa pois.
Kertokaa omia matkakokemuksia tai hyvä tietää tipsejä matkalle. Nimim. Eka kerta autolla euroopassa. :)
Mökkejä katselin täältä www.interhome.com
Kaikki kokemukset tervetulleita!
Saisi kaksi reissua, A-luokka kavereitten kanssa ja sitten perheen kanssa loppuloma. Tarkoitus olisi poiketa Puolassa Aatun pääkaasuttamolla ja muissa hilpeissä matkakohteissa. Italiassa suunnitelmissa oli viikko Garda-järvellä italiassa ja toinen viikko jossain Välimeren rannalla. Siitä Härmään takaisin Tanskan Legolandin kautta.
Jos vetää kireelle niin toisen viikon kohteen voi tiputtaa pois.
Kertokaa omia matkakokemuksia tai hyvä tietää tipsejä matkalle. Nimim. Eka kerta autolla euroopassa. :)
Mökkejä katselin täältä www.interhome.com
Kaikki kokemukset tervetulleita!
Tuosta reitistä ei ole kokemusta kuin Tsekkeihin asti. Alkumatka Via Balticaa pitkin on ihan sunnuntai-ajelua, palvelut pelaa, tie suurin piirtein kunnossa ja liikenne helposti soljuvaa. Kun jaksaa passailla nopeusrajoitusten mukaan niin virkavallastakaan ei ole ollut pahaa sanottavaa. Mitä lähemmäksi Puolan rajaa pääsee niin sitä enemmin alkaa rekkoja olemaan tienpäällä. Puola oli Helsingin liikenteessä suhaavalle soumipojalle aika reipas muutos totuttuun, tiet heikohkossa kunnossa ja ajokulttuuri agressiivinen.
Kohti Birkenauta mennessä kannattaa Varsova kiertää jotain muuta kuin kartalla niin houkuttelevaa kehätietä pitkin, siis jos ei ole tarvetta mennä kaupunkiin. Vastaantulijoiden valojen vilkuttelua kannattaa seurata kyliä lähestyttäessä koko Baltian matkan, tietää paikat missä varmuudella ottaa vauhdista liiat pois. Reipashenkisyyttä pikku klippien varalta, aina esmes kiertoteiden viitoitus ei ole ihan selkeälukuista. Navigaattori on aika epeli mielenrauhoitin.
Tuossa pari omaa reissua Via Baltican kautta:
2005
2006
Kohti Birkenauta mennessä kannattaa Varsova kiertää jotain muuta kuin kartalla niin houkuttelevaa kehätietä pitkin, siis jos ei ole tarvetta mennä kaupunkiin. Vastaantulijoiden valojen vilkuttelua kannattaa seurata kyliä lähestyttäessä koko Baltian matkan, tietää paikat missä varmuudella ottaa vauhdista liiat pois. Reipashenkisyyttä pikku klippien varalta, aina esmes kiertoteiden viitoitus ei ole ihan selkeälukuista. Navigaattori on aika epeli mielenrauhoitin.
Tuossa pari omaa reissua Via Baltican kautta:
2005
2006
Viime kesänä tehtiin vaimokkeen kanssa autoreissu Italiaan. Autona T3 Transporteri jossa ei tietenkään ilmastointia :). Matka oli aivan mahtava! Aikaa reissuun kului noin kolme viikkoa, josta viikko oltiin Italiassa. Via Balticaa ajettiin sekä mennessä, että tullessa. Viikko meni menoon/tuloon siksi, kun emännän piti nähdä jotain kaupunkejakin matkalla :o eikä vaan posottaa maantietä.
Tietenkin Varsovaa "ohittaessamme" eksyimme kehäteitä pitkin keskustaan ja neljän ruuhka siellä oli myös kokemus.
Italia-viikko sisälsi rantalomaa Lignanon biitsillä, kulttuuria Venetsiassa, Firenzessä, Pisassa, Maranellossa, sitten taas rantalomaa Garda-järvellä.
Kotimatkalla käytiin vielä Aatu-vainaan kotkanpesällä jossain vaikeannimisessä paikassa.
Vuoristotiet oli kyllä kokemus tuolla 1.6TD:llä, mutta kuormattunakin se nousi jyrkimmätkin mäet, keittämättä. Eikä ne tiet tai se liikennekulttuuri nyt niin erikoista ollut mielestäni, että niitä kannattaisi pelätä. Tulomatkalla Puolassa ajettiin jo ihan paikallisen käytännön mukaan.
Majoituksina oli pakun lisäksi Bed&Breakfastit, majatalot ja Italiassa Firenzen lähistöllä aivan uskomattoman hyvä agritourism -majoitus pienellä viinitilalla. (linkki: http://www.ilpezzatino.it/) Emme olleet varanneet yhtään majoitusta mistään, vaan kaikki bongattiin lennosta. Tästä oli se etu, että ei ollut niin riippuvainen aikatauiluista, vaan voitiin käydä katsomassa kaikki mielenkiintoiselta näyttävä.
Ainoa moka tuolla matkalla oli se, että ei tullut tuotua enempää viinejä Italiasta ja sieltä muista maista, vaikka pakulla oltiin reissussa!
Lämmintä kyllä riitti ja kun pysähdyttiin päivän ajon jälkeen leirintäalueelle, niin pakussakin tarkeni nukkua, siitä piti se kuuma moottori siellä takana huolen...:D
Niin hyvä reissu tosiaan, että voisin lähtee vaikka uudestaan. Tällä kertaa tosin ilmastoinnin ja navigaattorin kanssa
Tietenkin Varsovaa "ohittaessamme" eksyimme kehäteitä pitkin keskustaan ja neljän ruuhka siellä oli myös kokemus.
Italia-viikko sisälsi rantalomaa Lignanon biitsillä, kulttuuria Venetsiassa, Firenzessä, Pisassa, Maranellossa, sitten taas rantalomaa Garda-järvellä.
Kotimatkalla käytiin vielä Aatu-vainaan kotkanpesällä jossain vaikeannimisessä paikassa.
Vuoristotiet oli kyllä kokemus tuolla 1.6TD:llä, mutta kuormattunakin se nousi jyrkimmätkin mäet, keittämättä. Eikä ne tiet tai se liikennekulttuuri nyt niin erikoista ollut mielestäni, että niitä kannattaisi pelätä. Tulomatkalla Puolassa ajettiin jo ihan paikallisen käytännön mukaan.
Majoituksina oli pakun lisäksi Bed&Breakfastit, majatalot ja Italiassa Firenzen lähistöllä aivan uskomattoman hyvä agritourism -majoitus pienellä viinitilalla. (linkki: http://www.ilpezzatino.it/) Emme olleet varanneet yhtään majoitusta mistään, vaan kaikki bongattiin lennosta. Tästä oli se etu, että ei ollut niin riippuvainen aikatauiluista, vaan voitiin käydä katsomassa kaikki mielenkiintoiselta näyttävä.
Ainoa moka tuolla matkalla oli se, että ei tullut tuotua enempää viinejä Italiasta ja sieltä muista maista, vaikka pakulla oltiin reissussa!
Lämmintä kyllä riitti ja kun pysähdyttiin päivän ajon jälkeen leirintäalueelle, niin pakussakin tarkeni nukkua, siitä piti se kuuma moottori siellä takana huolen...:D
Niin hyvä reissu tosiaan, että voisin lähtee vaikka uudestaan. Tällä kertaa tosin ilmastoinnin ja navigaattorin kanssa
Toissakesänä käytiin tyttöystävän kanssa parin viikon euroopanturnee. Tosin mentiin ruotsin ja tanskan kautta koska via baltica ei houkuttele eikä ne maat siinä matkalla. Aamulla lähdettiin tukholmasta ja illalla ysiltä oltiin Lyypekissä hotellissa eli ihan ripeä tuokin reitti oli. Gardalla käytiin kanssa, Torbolessa, Rivalla ja Limonessa. Riva enemmän turistimesta mutta kaunis kyllä. Torbolessa extremeporukkaa. Limonessa vanhuksia. Jos oikeasti haluatte laatulomaa niin auton keula ehdottomasti kohti Itävaltaa. Esim Zell Am See ja Innsbruck mahtavia paikkoja Wieniä unohtamatta. Siistejä, korrekteja ja mahtavat maisemat.
Tarkoitit varmaan, että tullessa tuo Legoland?
Itse suunnittelin suurinpiirtein seuraavaa lenkkiä:
Karttalinkki
Tuo tekisi suunnilleen 6000 km ja siihen päälle vielä mutkat viereisiin kaupunkeihin/paikkoihin, jotka eivät vielä ole tuossa reitillä merkittynä. Tarkoitus oli kesällä mennä, mutta taidan sittenkin jättää vielä ensi kesänä reissun tekemättä. Ja mitä tulee etelä-Ranskaan niin eipä kai tuossa muuta huomioitavaa ole kuin se, että meneekö alppien yli vai kiertääkö ne.
Itse suunnittelin suurinpiirtein seuraavaa lenkkiä:
Karttalinkki
Tuo tekisi suunnilleen 6000 km ja siihen päälle vielä mutkat viereisiin kaupunkeihin/paikkoihin, jotka eivät vielä ole tuossa reitillä merkittynä. Tarkoitus oli kesällä mennä, mutta taidan sittenkin jättää vielä ensi kesänä reissun tekemättä. Ja mitä tulee etelä-Ranskaan niin eipä kai tuossa muuta huomioitavaa ole kuin se, että meneekö alppien yli vai kiertääkö ne.
Itse olimma mamman kanssa Gardalla viikon (Riva) viime syksynä. Oli kyl varsin mukava paikka varsinkin jos tykkää ulkoilusta ja jylhistä maisemista.
Meiltä jäi tuo Monte Baldo tsekkaamatta pilvisen sään takia ja osaksi omaa saamattomuutta. Mutta jos tuonne vielä joskus uudestaan pääsis.
Google kertoo paljon gardan ympäristöstä...
Edit: Venetsiaan kannattaa varata koko päivä jos ei kaks... ja tukku tuohituotteita. Aika rahat pois mesta ja pulunpaskaa niskaan.
Meiltä jäi tuo Monte Baldo tsekkaamatta pilvisen sään takia ja osaksi omaa saamattomuutta. Mutta jos tuonne vielä joskus uudestaan pääsis.
Google kertoo paljon gardan ympäristöstä...
Edit: Venetsiaan kannattaa varata koko päivä jos ei kaks... ja tukku tuohituotteita. Aika rahat pois mesta ja pulunpaskaa niskaan.
Juu, niin tulee, mutta tuo olikin mun suunnitelma eikä ollut tarkoitusta Legolandiassa käydä. :)
Tekeehän se tälläisen koukkauksen:
Karttalinkki, jossa Legoland
Karttalinkki, ilman Legolandia
Tekeehän se tälläisen koukkauksen:
Karttalinkki, jossa Legoland
Karttalinkki, ilman Legolandia
Viimeksi muokannut Babar, 26.3.2007 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tein hyvin samantyyppisen reissun viimekesänä Espanjasta Suomeen ja takaisin. Suomesta 4 kaveria lensi katsomaan MotoGP:tä ja niiden kanssa road trip 7 päivässä Helsinkiin. Reitti oli Barcelona-Nice-Zurich-Köln-Amsterdam-Kööpenhamina-Tukholma-Helsinki. Hotelleissa oltiin yötä ja joka paikassa käytiin hieman viihteellä. Mamma lensi sitten Helsinkiin kun olimme saapuneet sinne. Takaisin ajeltiin muuten samaa reittiä mutta Amsterdamista ajettiin Pariisin kautta Barcelonaan. 3 viikossa tuli 9000 kilsaa ML:n mittariin.
Vinkkejä: paljon rahaa mukaan. Matkan varrelta ei kannata varata hotelleja pitkälle etukäteen. Aina löytyi jostain tilaa, voi myös vaihtaa suunnitelmaa tarpeen vaatiessa.
Läppäri mukaan jotta pääsee nettiin.
Etelä-ranskassa hyviä paikkoja ovat juuri Nice, St Tropez ja St Maxime. Monaco on myös käymisen arvoinen paikka. Ehkä paras ottaa hotelli Nicesta ja käydä siitä iskuetäisyydellä olevissa paikoissa. Marseilleen ei kannata mennä. Ei mitään ihmeellistä siellä paitsi Marokkolaisia niin maan pirusti.
Vinkkejä: paljon rahaa mukaan. Matkan varrelta ei kannata varata hotelleja pitkälle etukäteen. Aina löytyi jostain tilaa, voi myös vaihtaa suunnitelmaa tarpeen vaatiessa.
Läppäri mukaan jotta pääsee nettiin.
Etelä-ranskassa hyviä paikkoja ovat juuri Nice, St Tropez ja St Maxime. Monaco on myös käymisen arvoinen paikka. Ehkä paras ottaa hotelli Nicesta ja käydä siitä iskuetäisyydellä olevissa paikoissa. Marseilleen ei kannata mennä. Ei mitään ihmeellistä siellä paitsi Marokkolaisia niin maan pirusti.
Pari reissua tammikuussa muuan vuosi sitten euruuppaan (etelä-ranska montpelier ja milano italiassa) tehneenä, ei matkaamisessa mitään ihmeellistä. kummassakaan maassa ei kannata pelätä parkkipaikka kolhuja, vaan autoja kohdellaan kuin vierasta sikaa (en siis ollut omalla liikkeellä :-)). Sveitsi ja itävalta jäi itellä eniten mieleen ja kaipuu uudelleen, sen verran nätit maisemat ja vuoristotiet. Molemmat matkat tehtiin ajamalla ruottin ja tanskan kautta, viasta ei tietoa. Yöpymisestä - kuten jo sanottua, ei kannata ottaa stressiä. Aina mentiin tyyliin klo 21:--> kyseleen majatalojen tilannetta ja aina pienellä ettimisellä löyty tilaa. Perhemajoitukset eksoottisimia :-) moottoritie maksut ei pahoja, mutta paljon enemmän on näkemistä kun kiertelee pikkuteitä. 3 viikkoa voisi olla minimi aika euruupan reissulle, muuten homma menee ajamiseksi kuten itellä meni (Ivalo - Milano 4 pv, ranska sama homma)
Varsinaiseksi lomailupaikaksi alkaa hahmottua Toscanan seutu.
Onko kukaan majaillut tuolla alueella? Tarkoitus olisi ottaa hieman syrjemmästä kiva maatalo/villa vuokralle reiluksi viikoksi ja spottailla sieltä välimeren rannalle ja muihin nähtävyyksiin.
Ehdotuksia paikoista otetaan vastaan :) Onko nuo viini/maatilat sitten kuinka syrjässä muusta sykkeestä? Autollahan sinne mennään mutta olisi kiva ettei olisi ihan missään erämään keskellä..
Onko kukaan majaillut tuolla alueella? Tarkoitus olisi ottaa hieman syrjemmästä kiva maatalo/villa vuokralle reiluksi viikoksi ja spottailla sieltä välimeren rannalle ja muihin nähtävyyksiin.
Ehdotuksia paikoista otetaan vastaan :) Onko nuo viini/maatilat sitten kuinka syrjässä muusta sykkeestä? Autollahan sinne mennään mutta olisi kiva ettei olisi ihan missään erämään keskellä..
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Aatun pääkaasuttamoa käytiin pari kesää sitten ihmettelemässä. "Perille eksyminen" on pienoinen ihme, sillä Puolassa on teiden viitoitus aikas retuperällä. Kartastakaan ei juuri hyötyä ollut, kun kaikkia pikkukyliä (mitä siellä riitti) ei siihen oltu merkitty. Eli jos seikkailua/kinastelua haluaa vähentää niin navigaattori matkaan. Ajokulttuuri muuttui sitä kahelimmaksi mitä pitemmälle etelään kulki. Teiden kunto lienee Via-Balticalla nykyjään hyvä, siihen malliin ne pari vuotta sitten niitä siellä uusivat.
Jep, lomapaikaksi alkaa hahmottua Greve in Chianti, viinintuottaja aluetta ;)
35km Firenzeen, iskuetäisyydellä mielenkiintoiselta vaikuttavat myös Pisa ja San Marino. Roomassakin voisi käydä junalla mutta ei omalla autolla :)
Vielä kyssäri Via Balticasta, ajan säästämiseksi on mietitty vaihtoehtoa ajaa Viro-Latvia-Liettua siivu yöllä että olisi Puolan rajalla aamusta. Onko tuo reitti miten liikennöity yöaikaan ja miten turvallista on ajaa yöllä. Virossa ei varmaan ongelmia tule mutta mietityttää tuo Latvia-Liettua akseli..
35km Firenzeen, iskuetäisyydellä mielenkiintoiselta vaikuttavat myös Pisa ja San Marino. Roomassakin voisi käydä junalla mutta ei omalla autolla :)
Vielä kyssäri Via Balticasta, ajan säästämiseksi on mietitty vaihtoehtoa ajaa Viro-Latvia-Liettua siivu yöllä että olisi Puolan rajalla aamusta. Onko tuo reitti miten liikennöity yöaikaan ja miten turvallista on ajaa yöllä. Virossa ei varmaan ongelmia tule mutta mietityttää tuo Latvia-Liettua akseli..
Petri, jos yön aikana ajaa niin kannattaa sitten valita pysäytyspaikat tarkkaan. Eikä pysähtyä mihin tahansa ja kenen tahansa toimesta (lähinnä jos joku koittaa pysäyttää niin jatkaa matkaa suosista vain). Ja henk.koht. varaisin käden ulottuville jotain kättä pidempää (työkalupakista löytynee jokaiselta sopiva 'työkalu' hollille, JOS jotain käy, kaiken varalta).
Tirol on hieno alue kokonaisuutena. Münchenistä/Baijerista kun lähdetään ajamaan etelää kohti kannattaa poiketa Insbruckissa ja Italian puolella matkan varrella on esimerkiksi sellaiset paikat kuin Merano ja Bolzano. Alppien yli kannattaa ehdottomasti ajaa valoisan aikaan ja omasta mielestäni hienoimmat maisemat on ehkäpä Italian puolella lähellä Itävallan rajaa. Jos aikaa vain suinkin on, kannattaa ajella pikkuteitä pitkin.
Saksassa hyvä pysähdyspaikka voi olla myös Münchenistä 100km pohjoiseen sijaitseva Ingolstadt. Siellä on Audin tehdas ja ihan kiva museo. Kaupunki nätti ja siellä on keskiaikainen keskustakin.
Aika vastaavanlaisia roadtrippejä on tullut tehtyä jo muutama, lähtöpisteenä useimmiten tosin saksa eikä suomi. Edellisellä reissulla kolmisen viikkoa sitten (pohjois-espanja - eteläranska) meillä oli mukana kannettava tietokone jolla pystyi sitten varaileen hotelleita netistä sitä mukaa kun matka eteni ja suunnitelmat selkeni.
Halvalla(ns. hotellin mcdonalds) voi yöpyä Etap tai F1 hotelleissa. Eka on parempi ja vain muutaman euron kalliimpi. Hinta on aina per huone ~36e ja huoneeseen mahtuu 3 ihmistä. Äijäporukalla kun on liikenteessä vituttaa se että huoneissa on yksi parisänky ja siinnäkin vain yksi peitto eli kannattaa ottaa mukaan yksi ylimääräinen peitto jos sängyn joutuu jakamaan. Näitä hotelleita on Rankassa joka paikassa, saksassa aika hyvin ja muutamia kappaleita muissa naapurimaissa. Tämmöiset hotellit on parhaita justiinsa siirtymätaipaleille kun menee vain nukkuun ja matka jatkuu seuraavana aamuna. Isommalla porukalla hyviä hotelliketjuja on myös Citea ja Citadlines joita enimmäkseen ranskassa. Ne on aina huoneistoja. 4H huone oli Montpellierissä 75€.
Vieläkin halvemmalla voi yöpyä jos on pakulla liikenteessä...patjat vaan tavaratilaan. Autobahnojen taukopaikat käy tarkoituksene hyvin. Ainakin saksassa useilla isommilla huoltoasemilla on suihkut...maksaa pari euroa.
Olen myös samaa mieltä että Ranskassa Marseillesin voi jättää väliin. Nice(Nizza) on käymisen arvoinen paikka kuten myös Monaco.
Omilla reissuillani usein hankalinta on ollut hyvän ruokapaikan löytäminen. Eli hyvää sapuskaa joka sopii koko porukan maulle ja lisäksi vielä järkevään hintaan. Esim. Nice.n vanhankaupungin ja rannan turistien suosimilla paikoilla ruoka kallista ja ihan Scheissea. Reissuilla yleensä parhaat paikat on löytynyt kun on kysynyt hotellin respasta suosituksia hyvistä paikoista. Ruokapaikan löytäminen on ollut ongelmallista lähinnä eteläeuroopassa...paikallisten käsitys hyvästä ruoasta kun ei oikein aina tunnu kohtaavan oman käsityksen kanssa. Jotain mereneläviä salaatinlehden päällä 23,50€ ja päälle 2dl mansikkaolutta 5,6€.
Saksassa kun taas esimerkiksi löytää melkein mistä vaan jonkun perus Schnitzelin juoman kanssa kympin hujakoilla ja pizzan paljon halvemmalla. Ei ehkä vielä mikään kulinaristinen elämys mutta liha ei ole mitään sitkeää läskipaskaa ja saa ainakin mahansa täyteen. Eli mäkkäriin nähden jo huomattava parannus.
Yksi vinkki vielä: kun johonkin kaunpunkiin saapuu, laitetaan auto hotellin parkkihalliin ja otetaan sieltä kun matka jatkuu. Kaupungeissa kannattaa liikkua jalkaisin, yleisillä kulkuneuvoilla tai taksilla. Autolla ei kaupungeista nää mitään ja lisäksi parkkipaikan etsimiseen ihan liikaa aikaa ja lisäksi se on kallista.
Saksassa hyvä pysähdyspaikka voi olla myös Münchenistä 100km pohjoiseen sijaitseva Ingolstadt. Siellä on Audin tehdas ja ihan kiva museo. Kaupunki nätti ja siellä on keskiaikainen keskustakin.
Aika vastaavanlaisia roadtrippejä on tullut tehtyä jo muutama, lähtöpisteenä useimmiten tosin saksa eikä suomi. Edellisellä reissulla kolmisen viikkoa sitten (pohjois-espanja - eteläranska) meillä oli mukana kannettava tietokone jolla pystyi sitten varaileen hotelleita netistä sitä mukaa kun matka eteni ja suunnitelmat selkeni.
Halvalla(ns. hotellin mcdonalds) voi yöpyä Etap tai F1 hotelleissa. Eka on parempi ja vain muutaman euron kalliimpi. Hinta on aina per huone ~36e ja huoneeseen mahtuu 3 ihmistä. Äijäporukalla kun on liikenteessä vituttaa se että huoneissa on yksi parisänky ja siinnäkin vain yksi peitto eli kannattaa ottaa mukaan yksi ylimääräinen peitto jos sängyn joutuu jakamaan. Näitä hotelleita on Rankassa joka paikassa, saksassa aika hyvin ja muutamia kappaleita muissa naapurimaissa. Tämmöiset hotellit on parhaita justiinsa siirtymätaipaleille kun menee vain nukkuun ja matka jatkuu seuraavana aamuna. Isommalla porukalla hyviä hotelliketjuja on myös Citea ja Citadlines joita enimmäkseen ranskassa. Ne on aina huoneistoja. 4H huone oli Montpellierissä 75€.
Vieläkin halvemmalla voi yöpyä jos on pakulla liikenteessä...patjat vaan tavaratilaan. Autobahnojen taukopaikat käy tarkoituksene hyvin. Ainakin saksassa useilla isommilla huoltoasemilla on suihkut...maksaa pari euroa.
Olen myös samaa mieltä että Ranskassa Marseillesin voi jättää väliin. Nice(Nizza) on käymisen arvoinen paikka kuten myös Monaco.
Omilla reissuillani usein hankalinta on ollut hyvän ruokapaikan löytäminen. Eli hyvää sapuskaa joka sopii koko porukan maulle ja lisäksi vielä järkevään hintaan. Esim. Nice.n vanhankaupungin ja rannan turistien suosimilla paikoilla ruoka kallista ja ihan Scheissea. Reissuilla yleensä parhaat paikat on löytynyt kun on kysynyt hotellin respasta suosituksia hyvistä paikoista. Ruokapaikan löytäminen on ollut ongelmallista lähinnä eteläeuroopassa...paikallisten käsitys hyvästä ruoasta kun ei oikein aina tunnu kohtaavan oman käsityksen kanssa. Jotain mereneläviä salaatinlehden päällä 23,50€ ja päälle 2dl mansikkaolutta 5,6€.
Saksassa kun taas esimerkiksi löytää melkein mistä vaan jonkun perus Schnitzelin juoman kanssa kympin hujakoilla ja pizzan paljon halvemmalla. Ei ehkä vielä mikään kulinaristinen elämys mutta liha ei ole mitään sitkeää läskipaskaa ja saa ainakin mahansa täyteen. Eli mäkkäriin nähden jo huomattava parannus.
Yksi vinkki vielä: kun johonkin kaunpunkiin saapuu, laitetaan auto hotellin parkkihalliin ja otetaan sieltä kun matka jatkuu. Kaupungeissa kannattaa liikkua jalkaisin, yleisillä kulkuneuvoilla tai taksilla. Autolla ei kaupungeista nää mitään ja lisäksi parkkipaikan etsimiseen ihan liikaa aikaa ja lisäksi se on kallista.
Meillä Saksan puolella ilmeni hotellien suhteen seuraavaa ongelmaa: öisin ei löydy jokapaikasta yöportieeria, tai sitten kaverit ei vaan viitsi herätä. Kun on tottunut, että Suomessa siellä on aina joku tiskin takana, kellon ajasta huolimatta. Tämä oli ajallisesti elokuuta. Äijäporukalla kun jaksattiin alkaa etsiä hotellia vasta kun alkoi ajaminen väsyttämään iltasiirtymällä, eli lähempänä puolta yötä.
Eräskin intialais/pakistanilaishenkinen-portieeri harkitsi ovella klo 01 hieman pitkään neljän väsyneen matkalaisen päästämistä sisään. Ehkä esim. yhden matkalaisen maastokuviolliset shortsit, kaljuhko hiustyyli ja muuten väsyneen ärtynyt ilme oli liian..kansallismielisen näköinen? Suomen passi virvoitti sitten välittömästi F1-keskustelun käyntiin. ;)
Hieno paikka pysähtyä matkan varrella vaikka päiväksi syömään ja ihmettelemään oli myös Luxemburg. Pienehkö keskusta on hieno ja tunnelmallinen. Ihmisiä riitti kahviloissa ja kaduilla kuten keski-europassa yleensäkin.
Eräskin intialais/pakistanilaishenkinen-portieeri harkitsi ovella klo 01 hieman pitkään neljän väsyneen matkalaisen päästämistä sisään. Ehkä esim. yhden matkalaisen maastokuviolliset shortsit, kaljuhko hiustyyli ja muuten väsyneen ärtynyt ilme oli liian..kansallismielisen näköinen? Suomen passi virvoitti sitten välittömästi F1-keskustelun käyntiin. ;)
Hieno paikka pysähtyä matkan varrella vaikka päiväksi syömään ja ihmettelemään oli myös Luxemburg. Pienehkö keskusta on hieno ja tunnelmallinen. Ihmisiä riitti kahviloissa ja kaduilla kuten keski-europassa yleensäkin.
vaimon kanssa olemme tehneet lukuisia Saksa-Itävälta-Sveitsi turneita omalla ja vuokratuilla autoilla. Majapaikoiksi suosittelen jokaisesta kylistä löytyviä Zimmerfrei tyyppisiä perhemajoituksia. Ne ovat halpoja, yleensä todella siistejä ja niitä löytää helposti. Jos haluat majoittua pidemmäksi ajaksi, niin en suosittele Interhomen kautta vuokrausta. He vetävät välistä todella paljon. Varsinkin saksan kieliseltä alueelta löytyy hyvin tarjontaa kun Googletat hakusanoilla ferienwohnung tai ferienhaus. Meillä suosikki kohteita on nimenomaan alpit ja vuoristo yleensäkin. Tirolin alue osuu matkallesi. Siellä on todella paljon mukavia pikku kyliä ja pieniä kaupunkeja, joissa viettää aikaa. Etelä Tiroli kuuluu nykyään Italiaan ja sielläkin valtaosa väestöstä on saksan kielistä, joten majoitupaikat löytyvät sieltäkin samoilla hakusanoilla. Jos sinua kiinnostaa II maailmansodan aikaiset tapahtumat (kaasuttamosta niin päättelin), niin vieraile ihmeessä myös Obersaltzbergissä (Berchtesgadenissa), jossa oli Aatun, Göringin ja monen muun puoluepampun talot. Aatun talon rauniot voi edelleenkin bongata metsästä, jos osaa etsiä oikeasta paikasta. Sieltä lähtee myös bussi ylös vuorille, jossa on edelleenkin olemassa saksalaisittain tee-talo, jota jenkit kutsuvat Kotkanpesäksi. Aatuhan sai sen 50-vuotis lahjaksi puolueelta.
Jos pidät saksalaisista autoista ja niiden historiasta suosittelen sinulle Amerangin pikkukylässä sijaitsevaa museota, jossa on kaikkien saksalaisten automerkkien historia hyvin näytteillä. Esim. Porsche osasto on suurempi kuin tehtaan museossa. Amerang sijaitsee vajaa sata kilometriä Münchenistä itään. Myös Sinnsheimin museo on todella hyvä.
Voin tarvittaessa antaa tarkempia bongausohjeita privana.
Jos pidät saksalaisista autoista ja niiden historiasta suosittelen sinulle Amerangin pikkukylässä sijaitsevaa museota, jossa on kaikkien saksalaisten automerkkien historia hyvin näytteillä. Esim. Porsche osasto on suurempi kuin tehtaan museossa. Amerang sijaitsee vajaa sata kilometriä Münchenistä itään. Myös Sinnsheimin museo on todella hyvä.
Voin tarvittaessa antaa tarkempia bongausohjeita privana.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa