Millä autolla kehtaaisit mennä radalle?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Vode
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.12.2005 13:24

Millä autolla kehtaaisit mennä radalle?

ViestiKirjoittaja Vode » 24.2.2007 18:16

Millaisella autolla kehtaisit mennä radalle (kuinka hitaalla)?
Itsellä on "perheauto" jossa 110hv ja sillä en kyllä lähtis mielellääni.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 24.2.2007 18:23

Jos tarkoitat radalle menolla SonR, Radalle.com jne tapahtumia niin aivan hyvin sinne voi mennä tavallisella perheautolla. Kyllä sitä hauskaa voi pitää tuollaisellakin, rata-ajo kun on muutakin kuin mahdollisimman kovia suoranopeuksia. Itsekin ajelin edellisellä 110hp dieselillä ja mukavaa oli. Tietysti siellä toiset vetää kahta puolta ohi mutta morjestelee siinä suoralla sitten kavereille. Tietysti kunnossa oleva alusta tekee homman hiukan mukavammaksi.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 24.2.2007 20:22

Motoparkkia on tullu kierrettya Fiat 127, Unolla ja -79 Polo coupella, -83 diesel Carinalla. Kaikissa jotkin 70 sarjan renkaat, lopussa oleva alusta, tehoja 40-50hp ja hauskaa oli joka vehkeellä :D

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 24.2.2007 21:06

On tullu ajettua 115hevosen audi coupella, 136 hevosen A90Q:lla, New beetlellä ja 200++ hevosisella A200:lla, ja mukavuuskerroin noilla 3:lla ensimmäisellä aivan eri planeetalta kuin tolla tehokkaimmalla.

Jos on vähäkään auto kunnossa ja säädyllisellä alustalla, niin rata-ajo on nautinto vaikka ei oliskaan tehoa. Vois sanoa että tehottomalla autolla se on antoisampaa, kun tulee kokeiltua erilaisia ajolinjoja yms että sais seuraavalle suoralle mahdollisesti lisää vauhtia, kun voi latikka lattias ajella monta kurvia. Tehokkaalla menee helposti stop&go meiningiksi toi ajaminen, kun vauhtisokeus iskee.

Aina siinä, joka uskaltaa radalle on 10 kertaa enemmän miestä, kun siinä joka esittelee sitä kusilaituhirviötään tai trailerqueeniaan siinä parkkiksella.

edit: Kannattaa muutes hommata jokku pellivanteet ja niille, jotkut "vähän ajetut" renkaat jostain halvalla, nimittäin ne kun huitasee radalle mennessä alle niin ei tarvi säästellä renkaita niin paljoa, kivasti rauhoittaa mieltä tuo ;)

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 24.2.2007 22:45

ja muistutampa tässä yhteydessä että nuohan on ajoharjoittelutapahtumia missä tosiaankin opetellaan oman auton käyttäytymistä. Mukavaa puuhaa, olkoon auto millainen tahansa

S R H
-
Viestit: 215
Liittynyt: 2.2.2007 15:45

ViestiKirjoittaja S R H » 25.2.2007 0:23

Joku takapotku, Edellisellä S14 koppasella nisulla vedettiin aika kivoja sladeja :D

Matti83
-
Viestit: 122
Liittynyt: 13.10.2005 18:59

ViestiKirjoittaja Matti83 » 25.2.2007 0:41

itse kävin ajamassa motoparkissa putki viritteisellä -89vm. vectralla, 2.0i 8venanen.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 25.2.2007 0:52

Kyllä sekin periaatteessa ihan mukavaa on, kun saa kuitenkin viedä autoa suorituskyvyn äärirajoille ilman vastaantulijoita (paitti perä eellä.. ;)

Jos perhekäytössä olleella perheautolla vetää niin kandee varmaa tehä perusteellinen siivous kabiinille eli kaikki roju pois. Paljo hauskempaa ajaa ku tavarat ei lentele ympäriinsä.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 25.2.2007 1:14

Jos perhekäytössä olleella perheautolla vetää niin kandee varmaa tehä perusteellinen siivous kabiinille eli kaikki roju pois. Paljo hauskempaa ajaa ku tavarat ei lentele ympäriinsä.


Yleensä näillä ratapäivillä on katsastukset, että ei ole kamalasti mitään irtotavaraa kyydissä, tarkastetaan akun kiinnitys jne jne. Eli sitokaapa ne hifilaitteet vaikka ronskisti sidontaliinalla jos vielä ei millään ole.

Itse tosiaan tuli viimevkonloppuna ekaa kertaa kokeilemassa ratapäivillä Alastarolla ja kyllähän se niin pirun hauskaa oli. Bensaa kannattaa varata tankki täyteen, sitä menee meinaan ja paljon! :D

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 25.2.2007 6:32

Muutama muukin asia kannattaa ottaa huomioon ainakin kesällä:
1. tarkastakaa jarrujen kunto, NESTEET, että koska on vaihdettu, levyt sekä palat.
2. Jos on uusi rata, niin kannattaa kinua esti jonkun semmosen kyytiin pariksi kierrokseksi, jotka ovat sielä aikaisemmin ajaneet, helpottaa omaa totuttaumista paljon kun tietää suurinpiirteiset ajolinjat ja vähän tilannenopeuksista. Motoparkissa ihan ehdotonta, kun sielä on 2 sokeaakurvia. Lienee myö ahvenistolla "onnettomuus"-tilastoista päätellen kohdallaa toi ennakkotutustautuminen.
3. Muutenkin järki päässä

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.2.2007 9:05

Kyllä sinne voi mennä ihan millä vaan. Allek. kurvaili viime kesänä Ahvenistolla ja Botniaringillä tuolla 90hp disukalla, jossa N75:n jumitteli, eikä ahtoja ollu kuin 0.5bar. Silti oli kivaa.

Rataan tutustuminen kannattaa ottaa rauhassa, ehtii ne sarvet kuitenkin päähän kasvaan kierrosten myötä.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 25.2.2007 12:03

jääradalle mersulla ja isuzulla ja toki nissanillaki :D

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 25.2.2007 13:56

53 heppasella Minillä on tullu käytyä radalla. Kuulostaa ettet ole koskaan radalla käyny kun ujostelet sinne menemistä. Ei sitä hauskuutta voi hp määrästä päätellä. Sinne vaan, oppii ajamaan ja pitää samalla hauskaa ilman setä sinisen sivuun liputusta.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 25.2.2007 16:42

Jaa millä autolla? No vaikka polkuautolla. Mitä väliä?

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 25.2.2007 17:53

Tuota kehtaamista itsekin vähän miettinyt... Ei tehon puolesta vaan muiden ominaisuuksien, kun alla tuollainen pappamalli, jossa löysä vakioalusta ja vihanneslaatikko.

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 25.2.2007 19:14

Ihan millä tahansa mikä täyttää tapahtumien kriteerit.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 25.2.2007 20:25

Mikä tahansa auto kun on ehjä, eikä vuoda nesteitä radalle ja pysyy koossa koko ajon ajan. Suurin osa on kuskista kiinni, ei ajeta naulapäässä vaan tiedostetaan suunnilleen auton ja kuskis rajat ,että ei tarvi varikolla arvuutella millä kierroksella sitä autoa hinataan pois rikkinäisenä.

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 26.2.2007 22:45

Toissa kesänä ajoin tällä C2 Audilla radalla. Oli hyvin mielenkiintoista, varsinkin kun ei tuolla autolla tule yleensä kanttailua harrastettua. :)

http://img.photobucket.com/albums/v513/ ... adalla.jpg

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.2.2007 10:48

Kuina noilla ratapäivillä on sattunu onnettomuuksia?

Vode
-
Viestit: 9
Liittynyt: 21.12.2005 13:24

ViestiKirjoittaja Vode » 28.2.2007 20:34

Ja miten auto kestää tollasta ratarääkkäystä?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 28.2.2007 20:42

Tähän pätee vanha sanonta, kaiken saa rikki jos haluaa. Siellä radalla ei ole mikään pakko ajaa hölömönä autoa hajottaen, siellä voi ajaa myös järkevästi.

Edelleenkin nämä yleiset ratapäivät ovat pääasiassa ajoharjoittelua varten, siellä radalla ei ajeta kilpaa eikä siellä kelloteta kierroksia. Siinä tarkoituksessa se rata ei ole yhtään sen vaativampi sille autolle kuin tavallinen tie. Liian usein näkee varikolla seisovia autoja, joilla ei uskalleta mennä radalle koska siellä muka kuluu auto liikaa. Sitten näillä samoilla laitteilla lähdetään varikolta tielle renkaat savuten..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.2.2007 20:43

Ainahan rikkoutumisia voi sattua, mutta kunhan muistaa tarvittavat jäähdyttelyt (viimeinen kierros ennen varikolle tuloa rauhallisemmin), nesteet on kunnossa ja auto muutoin huollettu niin kyllä ne kestää. Sanoisin, että renkaat tuolla kaikkein kovimmalla koitoksella on.

Ja mitä tulee ulosajoihin yms, niin liialla yrittämisellä sieltä pellolle vetää.

karppa
-
Viestit: 52
Liittynyt: 6.10.2003 10:55

ViestiKirjoittaja karppa » 1.3.2007 17:02

Tero V. kirjoitti:Liian usein näkee varikolla seisovia autoja, joilla ei uskalleta mennä radalle koska siellä muka kuluu auto liikaa. Sitten näillä samoilla laitteilla lähdetään varikolta tielle renkaat savuten..
Siellä radalla saattais mennä perhesedaneita ohi oikealta ja vasemmalta, 22" kromatut ja mahtisiipi ei vaikuttaiskaan enää niin sairaan nopeilta. Radan ulkopuolella pärjää paremmin.

120L Skodalla talvirataa kiertäessä "liikkuva shikaani"- termi oli aika osuva pitemmillä suorilla.

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 1.3.2007 17:43

Ei se itseäni haittaa vaikka seassa onkin huomattavasti nopeampia autoja. Takana tulevan huolena se ohitus loppupelissä on. Tietysti omat ajolinjat on hyvä pitää ennalta arvattavissa ja tietysti tilaakin on kohteliasta antaa.

Ulosajosta ei voi sitten syyttää kuin itseään. Ei siellä tosiaan tarvitse reikä päässä ajaa ja vehkeitäkin voi säästellä. :)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 2.3.2007 9:32

Pätkäisuzua nopeampi saa olla melko rattimies jos kyse on radasta jossa on enemmän kuin neljä mutkaa :D

http://www.youtube.com/watch?v=e7tkypV5b2M
http://www.youtube.com/watch?v=yfojoNGFJeY

tuo on meiän testirata joka on melko syheröä.. Isuzulla on semmoset pohja-ajat tuossa radassa ettei ole tosikaan..

landespede
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 13.3.2007 13:11

ViestiKirjoittaja landespede » 13.3.2007 13:23

ep3 typerällä

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 13.3.2007 17:26

Lähinnä omalla usa kikottimella on tullu radalla käytyä, ekana vakiokuosissa vajaan kolmenkymmen vuoden käytön jälkeen ja sitten pikkasen alustamodattuna. Hauskaa se vakiokoneisellakin vehkeellä on jos on vaan alusta kondiksessa. Omaa ajamista voi parantaa vielä jos on joku tuttu joka on ajanut rataa enemmän niin neuvoo ajamisessa ja ajolinjoissa.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 13.3.2007 19:34

Ei se itseäni haittaa vaikka seassa onkin huomattavasti nopeampia autoja. Takana tulevan huolena se ohitus loppupelissä on. Tietysti omat ajolinjat on hyvä pitää ennalta arvattavissa ja tietysti tilaakin on kohteliasta antaa.


Mun mielestä ratapäivillä tulisi kaikkien älytä sellainen tosiasia, että jos joku saavuttaa sinut, se todennäköisesti menee kovempaa kuin sinä. Jolloin sen voi päästää ohitse, reilusti pois ajolinjalta ja vilkkua oikealle.

Minä en ainakaan uskalla näissä kinkereissä ohittaa, ellei selvästi käy ilmi että huomattu on. Nurburgringillä tuo tyyli toimi oikeasti aika hyvin, paitsi porssekuskeilla ja saksalaisilla.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 13.3.2007 20:18

Mun mielestä ratapäivillä tulisi kaikkien älytä sellainen tosiasia, että jos joku saavuttaa sinut, se todennäköisesti menee kovempaa kuin sinä. Jolloin sen voi päästää ohitse, reilusti pois ajolinjalta ja vilkkua oikealle.


Tuosta asiasta puhutaan yleensä ajajakokouksessa tms. ainakin ratapäivien vetäjät. Erään kerhon ratapäivien vetäjä antoi ohjeeksi taas sen että hidas pitää ajolinjansa ja nopeampi ajaa sitten suoralla ohi.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 25.5.2007 0:26

Tuli ajettua rata-ajoa Ahvenistolla 17.5 Radalle.com-tapahtumassa ja hauskaa oli. Autona 1.4 hb civic 90 hv. Itsekin olin tosiaan ensikertalainen tuossa rata-ajossa mutta kyllä siihen pääsee sisään aika äkkiä, antaa nopeimmille vaan tietä suosiolla ja pitää pään kylmänä niin autokin säilyy kunnossa.

shoebox
-
Viestit: 85
Liittynyt: 14.3.2007 13:16

ViestiKirjoittaja shoebox » 25.5.2007 9:05

Ei mitään yleisiä ratapäiviä, jossa radalla on 500 autoa yhtäaikaa ja suurimmalla osalla kauheet paineet näyttää miten osaa ajaa!! Kerää pienen kaveriporukan ja vuokraa radan omaan käyttöön..Näin me ollaan pienellä sakilla tehty jo kolmatta kesää pitkin poikin Suomen moottoriratoja..On ollu törkeen mukavaa, vaikka kalusto on vaihdellut 1.4 -89 Fiestasta Lamborghini Gallardoon (tollanen pieni haarukka)..:D Sillon ei tarvii jännitellä 5000 katsojaa ja radalla on rauhallista ajaakin..Sitten, jos joku on halunnut ottaa aikaa, niin on katsottu, että radalla on tilaa ja aikoja on otettu, siis omaksi ja muun porukan iloksi..:) Mitään paineita ei ole kellään eikä ole vaaratilanteita, kun on vähemmän autoja..:)

Just tuollaset pienet asiat pitää muistaa, kuin MALTTI ja se, että vilkulla päästetään ohi, jolloin myös ohittava tietää, että hänet on huomattu..Se on ollu myös tärkeää, että aluksi otetaan rauhallisia kierroksia, mielellään jonossa, ja opetellaan ajolinjoja..Luulot voi olla kovat radalle tullessa, mutta ne yleensä kariutuu nopeesti, ja on syytäkin, muuten löytää ittensä aika nopeasti kaiteesta, jos heti alusta asti lähtee puskemaan ilman päätä ja häntää!

Varusteet on tietty tärkeitä, joten on varattu mukaan turvavarusteita ihan jauhesammuttimista, sammutuspeitoista ja EA laukuista lähtien..Joten kun maltin muistaa, niin kalusto ei estä hauskan pitämistä!! :)

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 25.5.2007 10:47

Kerros shoebox,missä käytte, minkälaisia vuokria ottavat ja millä paketilla otatte radan käyttöön? Kahdeksi tunniksi/puoleksi päiväksi arkena/vknloppuna?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 25.5.2007 13:14

Ei mitään yleisiä ratapäiviä, jossa radalla on 500 autoa yhtäaikaa ja suurimmalla osalla kauheet paineet näyttää miten osaa ajaa!!

Tätä ongelmaa ei kyllä ole Sunday on Racetrack-ratapäivillä. Se että ajoaikaa on aina n. 6 tuntia, takaa sen että radalla on riittävästi tilaa.

shoebox
-
Viestit: 85
Liittynyt: 14.3.2007 13:16

ViestiKirjoittaja shoebox » 25.5.2007 14:26

Kaikki varmasti ymmärsivät, että 500 autoa on suuntaa-antava määrä sanalle "paljon".. :D Mutta tosiaan nuo Sunday on Racetrack-ratapäivät on varmasti edullinen vaihtoehto kokeilla rata-ajoa..Ja varmasti mukavampi kokemus kuin nämä isot ratahässäkkäsysteemituningheebeli-ratapäivät, missä on enemmän tarkoitus esitellä vahattuja autoja ja autoihin liitettyjä muoviosia kuin ajella radalla..Ellei tietysti tykkää ihan mennä vaan katteleen laitettuja menopelejä.. :)

Omilla ratapäivillä meillä on ollut vaihtelevasti 5-20 autoa/pyörää paikalla ja vuokra-aika on vaihdellut ekan kerran 2 tunnista viimeisimmän 4 tuntiin..Loppukesän viimeinen on varattu 6 tunniksi, niin ehtii kunnolla hajottamaan kaluston.. :D Hinnat ja varaustiedot löytyy moottoriratojen sivuilta ja ratavalvojilta saa lisätietoa vuokrauksesta ja muista vuokraukseen liittyvistä seikoista ja velvollisuuksista..

Tuntihinnat on vaihdelleet niiden ratojen, missä voi varata tunneittain, 75€ - 150€ /h ja sitten taas vain päivävuokrausta harrastavien jopa 1000€ - 3000€ päivä. Kalleimmat on jätetty suosiolla kerhoille ja kisailijoille ja on tyydytty halvempiin.. :) Vuokrauspäivinä on käytettä lähinnä perjantaita ja sunnuntaita..Viikonloput on aika kortilla Suomen moottoriradoilla, johtuen vilkastuneesta moottoriurheilutoiminnasta viime vuosina..Mutta jos saa porukkaa liikkeelle, niin helposti saa vuokrattua arkena... :)

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 26.5.2007 22:57

Tätä ongelmaa ei kyllä ole Sunday on Racetrack-ratapäivillä. Se että ajoaikaa on aina n. 6 tuntia, takaa sen että radalla on riittävästi tilaa.


Milloin tänä kesänä on näitä ratapäiviä?

edit: Botniaring 2.9.2007
Viimeksi muokannut Reaper, 29.5.2007 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jate2
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.2.2006 22:35

ViestiKirjoittaja jate2 » 26.5.2007 23:51

Hauskin ja kipein auto millä ollut radalla oli CapriceClassic STW. Ajolinjat oli ainakin näyttäviä ja katsomassa olleet ihmiset pitivät...
Alusta oli tommoisessa sellainen "mukavuuspainotteinen" ja renkaat oli 235/75-15... Kulkuja oli kuitenkin, hieman kiusattu 350SBC vastas menosta...
Ihan työltä tuntui, mutta hauskaa oli...

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 28.5.2007 17:51

viime kesänä kävin profiilin S4 audilla radalla ja nyt tänä kesänä yritän saada ton corradon radalle, tiukkaa tekee että pääsee tälle kesälle ajamaan mutta toivotaan ihmettä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa