Seat Toledo TDI 1998

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

Seat Toledo TDI 1998

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 27.1.2007 16:13

Elikkä tommosta autoa olen katsellut. Ois yksi yksilö mahdollista saada suht halvalla. Autolla ajettu n.230 000 km, Webasto tai Eberi löytyy. Paljonko tuommoisesta kehtaisi korkeintaa maksaa? Onko 4000€ vähän vai paljon tuommoisesta autosta, nettiauton hintojen perusteella ei oikein ota selvää. 95 vuoden enemmän ajettuja autoja saavan jopa vähän päälle 1000€, tosin bensa tai turbottomalla koneella. Itse saisin tuon ehkä kuitenkin reilusti alle 4000€. Onko näissä normaalia suuri rengasmelu? Nokian Hakkapeliitta ykköset jotka tuossa on talvirenkaina pitävät kuulemma jumalatonta jyriinää. Onko tuo perus ongelma näissä?

Seat foorumilta koitin kysellä ei tullut oikein mullistavia vastauksia. Helmat ilmeisesti pahin paikka joka saattaa rueta ruostumaan? Ehkä te osaisitte jotain tuosta koneesta selittää? Eikös tuota AHU-konetta käytetty Volkkareissa ja Audeissa? Ilmeisesti kestää ihan hyvin? Onko mitä heikkoja paikkoja? Oliko se tämä kone missä vesipumppua saa aina joskus vaihtaa? Missä koneessa oli se jokin rulla joka hajotessaan sai suurempaa tuhoa aikaan? Mistähän tuohon koneeseen löytäisi halvalla lastua? Evry-modia tai boxia en uskalla laittaa kun ei ole vara konetta tai turboa hajoittaa.

Kannattaako tällaista ostaa, eikös tuo ole Volkkari vain vähän eripaketissa? Kertokaapa kokemuksi kyseisestä autosta.
Viimeksi muokannut Mikkox9x, 27.1.2007 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 27.1.2007 17:03

onkos sulla kysymysmerkki näppäin rikki...? ;-)

No joo, näyttäis nettiauton vm -97-99 hinnat olevan välillä 2450-8800 €. Eikös perusrakenne mene samanikäisen polon kanssa yksiin, joten verrokki voisi olla siinä niin melun kuin kulutuksen yms kanssa. Ei se ole mikään perusongelma toi melu, pieni ja halpa auto ei vaan ole alkujaan hiljainen. säd bat tru. Ei tuossa nyt kuitenkaan pelttorit korvilla tarvi ajella. Jos autossa on vielä hakkis ykköset alla, niin ne kaipaa enää kahta asiaa: Puukkoa ja rengaskonetta. Ykköset on jo kolme mallisarjaa vanhat renkaat, joten ei mikään ihme että "jyrisevät" - jo senkin vuoksi että kumiseos on kovaa kuin kivi.

Vuosimallin -98 autosta varmaankin löytyy jostain päin autoa ruostetta. Silmäilee auton läpi, esim oven/luukkujen reunat/saumat, kynnykotelot, kaaret, käyttää autoa nosturilla ja näkee alustan. Jos massailtu, niin kohtaa voi hieman koputella. Oisko "myyntimassaus"? Onko ajettu kiinni etc etc. Sitä perus tarkastelua käytetylle autolle.

Kone varmaankin kestää mikäli vaan huollot on tehty ajallaan. Kaikista kikottimista pitää vesipumppu vaihtaa ajottain, joissain tiheämmin kuin toisissa. Mikäli varmuutta haluaa ja helppouttakin, niin samassa yhteydessä jakohihnan hilujen kanssa, niin menee taas seuraavat 90 tkm. Hintaa tulee osalle lonkalta 50€, joten ei ole edes kustannuskysymys. En tiedä jostain rullasta joka pitää aina joskus vaihtaa, yleensä kaikki "liikkuvat osat" jakopäästä kun sen aika on, niin helpoimmalla pääsee. Mikäli haluat varmuutta niin jätä pannu ennalleen. Onhan noita virejä olemassa ja myynnissä vaikka minkälaisia.

Auto kannattaa ostaa, kunhan muistat, että olet ostamassa käytettyä pientä autoa, jolla on ajettu toi 230 tkm. Mikäli auto on ollut hyvällä pidolla, eli huollot on tehty ajallaan, sekä muut kuluvat osat on vaihdettu myös, niin nythän ne halvat kilsat alkaa, ku auton arvo ei enää alene samassa tahdissa kuin uusissa. Kannattaa kuiten varautua ylläreihin tyyliin laturi/startti, auto kun ei ole enää uusi. Yleiskunto ratkaisee lopulta hinnan. Tarjoa 3000 € ja kuulostele mitä myyjä on mieltä.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 27.1.2007 17:51

Joo vähä kiireellä kirjotin teksti on vähä mitä sattuu. Vesipumpusta ei ole tietoa onko vaihdettu, 40 tkm päästä jakohihnan vaihto jos pumppu kestäis sinne asti. 3000€ tuo varmaan lähtis ja enempää en aatellut maksaa, muutoin ostan sitten mielummin ehkä vaikka Golfin. Ostaja ehdokkaista kukaan ei varmaan yli 3000€ tuosta maksaisi. Auto on jonkun esimiehen tai pomon entinen auto ja myydään tarjousten perusteella tietylle porukalle. Huollettu aina ajallaan. En usko että monikaan tuota tosissaan on ostamassa kunhan tekevät 1000-2000€ tarjouksia siinä mielessä että myyvät auton heti kalliimmalla eteenpäin.

Tuolla 3000€ ei taida kuitenkaan toista noin hyväkuntoista saada, muuten tekisin 2500€ tarjouksen ja silloin se saattaa mennä jollekkin muulle. 3700€ sanovat että vastaava maksaa, liekkö liikkeiden hintoja.

E: Nyt muista mitä tuolla rullalla joka rikkoutuu tarkoitin. Oisko se ollut se kuningas pultti tai jokin. Tuo nyt ei ilmeisestikään mikää rulla ole vaan jokin pultti kampiakseli tai jonkin muun päässä?

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 28.1.2007 14:53

Auto on alustaltaan kuin Golf2 ja tekniikaltaan kuin Golf3. Kori ei yllä tasoltaan vielä tuossa Toledo1 mallissa VAG tasolle. Tuttu teki tuollaiseen muutama vuosi sitten koko lattian uusiksi, kun oli laho. Eli katso kori tarkkaan, TDI kone kyllä kestää vielä noilla kilsoilla, ja TDI:ssä ei ole sitä "kuningaspultti" ongelmaa. Jos budjetti riittää, katselisin uudempaa -99 -> Toledo mallia. Näyttäis saavan jo alle 7t Eur. Siinä on sinkitty kori ja muutenkin asiallisempi Golf4 malliin perustuva.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 28.1.2007 18:07

Budjetti mulla taitaa jäädä sinne 3000€ kun köyhä opiskelija olen. Tuo olisi ehkä paras mitä sillä saisin. Auton otan ensin näytille montun päälle että näen kunnolla pohjan kunnon.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 16.2.2007 18:07

Oon aika varmasti tota ostamassa mutta siinä on kuulemma semmonen vika että akku tyhjene satunnaisesti välillä itestään. Missähän vois olla vikaa? Voikohan johtua Webastosta.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.2.2007 22:45

Meillä on nyt ollut tollanen -98 TDI Toledo vuoden verran. Ajettu jotain +260tkm. Rengasmelu on kyllä ainakin talvirenkailla hivenen suurehko, mutta siitähän selviää vaimentamalla autoa. Kone tuntus olevan hyvässä vireessä ja ahdotkin nousee eli turbokin tuntuisi olevan vielä kohtuullisessa kunnossa. Ruostevikaahan tossa oli kun se meille tuli. Niistä selvisi onneksi hiekkapuhalluksella ja parilla peltipaikalla. Vakioalusta tuossa on kyllä mahdottoman löysän oloinen vaikka juuri siihen vaihettiin iskaritkin (tämä on varmaankin vaan tottumiskysymys edellisistä autoista). Alustaanhan nyt löytyy helposti parannusta. Keskuslukko ei toimi tällä hetkellä ja sisävalon sulake palaa jostain syystä tiheään (saman sulakkeen takana k.lukko). Muuten on ollut ihan mukava peli ja moottori varsinkin tuntuu terhakalta vaikka onkin jo aika paljon ajettu. EVRY on kuitenkin jo tekeillä. Eli tämmösiä kokemuksia täällä.
Itse voin ainakin suositella kyseistä automallia.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 17.2.2007 14:01

Nyt on tuo Seatti kokeilulla. Tuossa on eberi niin mikähän mahtaa siinä mättää kun polttaa sulakkeen aina vähän aikaa käytyään, eberiä ei ole kyllä käytetty pitkiin aikoihin. Konehuoneessa on jälkeenpäin asennettu sulakerasia jossa on kolme sulaketta. Keskimmäinen 5A suolake on se joka palaa. Mistähän tietäisi mikä on oikea sulakekoko että mahtaneekoha tuo 5a olla liian pieni.

E: kello jää kyllä käymään sen jäkeen kun sulake palaa ja eberi sammuu. Tuossa testailin niin kokeilin 10A sulakkeella. Lämmitin käy vähän aikaa ja sitten sammuu, kuuluu pieni napsahus. Sisätilan tuulettimet ei rupea pyörimään. Osaako joku sanoa noiden kolme sulakkeen merkitystä, auttas vian määrityksessä onko hehku mennyt vai mikä? Sulake vaikuttaa kuitenkin niin että mitään ei tapahdu kun kellosta kytkee päälle, liekkö siis rele ei reagoi mitenkään. Sulakkeelta lähtee punanen johto ilmeisesti Eberille päin, tietäs vaan mitä sen takana on niin vika ois varmaan siinä.

Oiskohan jotain menny siinä paskaksi kun joku oli kuulemma ruennut akkua lataamaan ja laturi 24v asennossa, kuulemma sulake oli samantien palanut ainakin laturista.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 18.2.2007 23:34

Nuo sulakkeet on ilmeisestikkin ainakin väärinpäin josta sulakkeen palaminen johtuu. Johtoja kun tutkiskelee ohuessa johdossa joka menee kellolle on 25A sulake ja tuosta 5A sulakkeesta menee johto lämmittimelle tai pumpulle.

Suuremmalla sulakkeella kokeiltuna tuo siis tohisee vähän aikaa ja sitten kuuluu releen tai jonkin muun napsahdus ja tohina lakkaa. Voisikohan tuuletin olla hiukan jumissa, kun Eberiä ei ole ilmeisesti käytetty vuosiin, jolloin tohina kuulus polttimesta ja tuuletin ei pyöris kun jumissa, tai sitten tuuletin tohisee mutta laakerit sen verta jumissa että rele katkasee virran suuren kuorman takia.

Kello ei kuitenkaa ilmoittele mitään vikakoodeja tai muuta vaan näyttää että lämmittää edelleen. En tiedä kuuluuko sisätilan tuulettimen lähtä pyörimään, se ei kuitenkaan pyöri.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 21.2.2007 11:55

Autosta tein tarjouksen, 3000€ pyytävät. Onko paljon, kannattaako tolla hintaa ostaa.

Auto siis 1.9 TDI, 230 000 ajettu ja 1998 vuosmallia. Ei mitään ihmeempiä varusteita edessä sähköikkunat, airbakit löyty muttei ABS-jarruja. Kesärenkaat näytti olevan lähes uudet, talvirenkaista takaa lähtenyt puolet nastoista kävelemään. Hyvin huollettu , lähes kattava huoltokirja löytyy. Ruostetta mitä on niin Vänkärin ovessa yksi isompi peukalon kokonen kukka. Muuten sitten päälleppäin lähinnä pieniä kiveniskemiä konepellissä jopa enemmän kuin 340k ajetussa 16v vanhassa japaninihmeessäni, takakaarissa sitten vielä pokkauksessa pientä pintaruostetta.

Pohjan ja helmat syynäsin nosturilla. Pohjassa ei mitään sanomista massauskin kunnossa. Helmat pohjasta katottuna vähän huonosti massattu. Muutama semmonen kupru näkyi joiden alla ruostetta. Nuo voisin kyllä hiekkapuhaltaa kun massaan auton kuitenkin viimeistään ens kesänä, en usko ttä kuitenkaan puhki heti ruostuvat.

Eberistä aika varmasti bensapumppu sitten sökö.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 24.2.2007 20:24

Nyt on Toledo ostettuna. Eberikin jopa toimi ei ollut oikeastaan mitään muuta vikaa kuin sulakkeet väärin.

Sisätilan tuuletin ei kuitenkaan rupea Eberiä käytettäessä pyörimään, vaikka miten kauan pitää Eberiä päällä. Ajaessa sammuttaa sisätilan tuulettimen. Missähän vika?

Henkka K
-
Viestit: 119
Liittynyt: 28.7.2003 7:44

ViestiKirjoittaja Henkka K » 24.2.2007 23:53

Vikaa varmaan kannattaa alkaa paikallistamaan puhaltimen suunnasta, varmaan kytkennässä joku pikkuinen vika.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 25.2.2007 11:15

Pyöriiköhän tuo tuuletin normaalisti vakionopeudella niin ettei pyörintänopeuden kytkin vaikuta. Jos vaikka semmonen vika että rele kytkee tuulettimen irti sitä kytkimestä muttei mikään laita sitä pyörimään.

E: Eipä siellä ollut kuin hapettuneet liittimet releessä, nyt toimii mainiosti. Mites muuten, saako Eberi olla päällä auton käynnistyksen tai sammutuksen aikana?

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 22.3.2007 16:13

Tätäki on varmaan milioona kertaa täällä kysytty en kyllä löytänyt vaan selventävää vastausta.

Säädin Evry-modin tuohon Seatiin, kiinteäksi vastukseksi laitoin 330ohmin vastuksen. Potikaksi vanhoista elektroniikan romuista löysin 0-5kohm säätövastuksen. Voimaa tuntu tulevan mukavasti lisää, voispa sanoa että huomattavasti enemmän. Ottaa paremmin kierroksia ja kone lähtee väähtämää paljon paremmin alhaalta. Vakiona tuntus olevan paljon enemmän viivettä ennenko lähtee vetämään kunnolla.

Mites tuo kannattas säätää oikein? Pienimmällä vastuksen arvolla saa eniten tehoa irti. En ainakaan huomannut että kone rupeais savuttaan ainakaan mustaa savua. Kylmänä kone pukkaa enemmän valkoista savua. Tyhjäkäynti ei pienimmälläkään arvolla ruennut kovin kauheasti pätkyttämään, muuttunut kuin että vaihtelevasti muutaman sekunnin välein katkoo tyhjäkäyntiä, tyhjäkäyntikierrokset nousee evry päällä myös jonku verran.

Onko tuo 330 ohmia liian vähän, vikatilaan en tuollakaan arvolla saanut kuin kerran. Outoa että konetta en ole saanut menemään käynnistäessä vikatilaan vaikka evry on ollut päällä. Voinko pitää tuota 330ohm arvoa vai annanko mielummin olla vaikka 550ohm johon nyt säädetty? Sillä ei pätki ollenkaan tyhjäkäyntiä niinkuin 330ohm välillä tekee.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 8.5.2007 18:08

Oisko kellään tietoa että passaako minkään muun Seatin, Volkkarin tai muun auton peilit suoraan tuohon 1L mallin Toledoon? Jonkunlaisia M-look peilejä tuohon etsiskelisin, mutta sovitepalat tuohon taitaa olla aika kiven alla. Passaisko vaikka uudemman mallin Toledon sovitepalat.

Uskaltaako muuten Completokselta tilata peilejä, tai mikä ois hyvä ja luotettava paikka? Noita FK:n peilejä näyttäs saavan melko halvalla, kestääkö tai onko noista mihinkään?

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 8.5.2007 20:56

Completokselta ei kannata tilata yhtään mitään. Osat tulee ehkä vuoden päästä jos tulee.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 11.5.2007 12:23

Noita peilejä näyttäs saavan paikallisesta liikkeestäkin. Sovitepalat tuntus olevan vain kieven alla löytää. Pitääkö vain lähtä etsimään mahdollisimman samanlaiset ja muokata niitä.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 11.5.2007 12:29

Usein nuo vaatii muokkaamista vaikka olisikin mallikohtaiset.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 11.5.2007 13:16

tekee samantien ite just sellaset kuin tarvii. en usko että on kovinkaan vaikeat tehdä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.5.2007 13:28

Monasti näkee näitä M-tyylisiä peilejä autoissa ja peilit sojottavat iloisesti yläviistoon. Onko ne sitten peilivalmistajan toimittamilla sovitteilla vai itsetehdyillä, sitä en tiedä.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 11.5.2007 13:42

^ Juuri tuota tarkoitin sillä että joutu muokkaamaan. Ne ilmeisesti on suunniteltu asennettavaksi pystysuoraan seinään, mutta kun asennuskohta sattuu olemaan hieman viisto niin peilit osoittaa mihin sattuu :)

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 11.5.2007 15:06

No pitääpä tehdä sovitteet kokonaan itse tai muokata vaikka noista yleismallisista. Saapa ainakin suunnattua sinne minne itse haluaa.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 11.5.2007 16:14

Aattelin tuon EGR:n tulpata tuostan, en löytänyt tähän AHU koneeseen liittyvää tarkka tietoa EGR:n tulppauksesta. Ilmeisesti tuo pakokoaasun kierrätys letku on tuollainen kirkkaan värinen haitariletku mikä menee imusarjaan. Otin kuvan tuosta merkitsin punaisella. Onko tuo varmasti se kierrätys letku? Mistä tämä alipaine letku löytyy? Noita letkuja on tuhottomasti tuolla koneessa ei tiedä minkä tulpata. Onko se tuo vihreällä merkitsemäni letku?

http://s4.photobucket.com/albums/y134/M ... nt=EGR.jpg

E: Irroitin vähän ahtoilman jäähdyttimen letkua oli jonku verta öljynen. Ilmeisesti tyyppivika että kerää öljyä tonne, mutta öljyä tuntus kuluttaneen lyhyessä ajassa jonkun verran, kun aiemmin 2500km aikana ei ole kuluttanut lähes ollenkaan nyt 2000km aikana laskenut puoleen väliin vähän alle täydestä.

Tällä hetkellä minulla ei ole pakoputken takakapönttöä ollenkaan paikoillaan ja turbon vihellys kuuluu melko selvästi läpi liekkö ahtamisessa jotain ongelmaa kun lujempaa yli 80km/h ajettaessa pienemmällä vaihteella kiihdytettäessä vihellys kuulostaa katkonaiselta. Veto tuntuu nuhaiselta muutenkin yli 3500 kierroksen jälkeen.

E2: Tarviiko muuten niitä laippoja laittaa EGR:n tukkimiseksi letkun molempiin päihin, kun puhutaan aina laipoista EGR:n tukkimisen yhteydessä. Riittänis varmaan että laittaa toiseen vaikka venttiilin päähän.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 12.5.2007 15:36

Täähään kuulostaa samalta kuin tuolla vitsit topicissa ollut linkki "mulla on siipi" foorumille http://www.gti.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=11270 Egr:n tulppaaminen vaatii ehdottomasti oikean helmen laittamista alipaineletkuun sekä venttiilille tulevaan metalliputkeen molempiin päihin laitettavaa, vain oikeaoppisesti cnc koneistettua 2 cm paksuista rosterilaippaa. Laippojen ollessa muuta kuin rosteria ja ohuemmat, kuumat pakokaasut kovan paineen avustamana sulattavat laipat alta aika yksikön.

Oletko kenties lukenut aikaisempaa keskustelua egr venttiilistä -tai kenties käyttänyt haku toimintoa? Siinä lukee "Search". Voi tsiisus...

Ja selvennyksenä: Ite tulppasin laipalla joka oli kait alumiinia tai peltiä, en muista. Paksuus jossain millin kahden tietämillä, jotkut ovat tehneet käytetystä tuontiolut tölkistäkin saman viritelmän. Kunhan et käytä alumiinifoliota, niin kaikki kunnossa.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 12.5.2007 16:07

Siis tuo kaksi laippaa hommako oli niin hauskaa? Eikös ole olemassa vanha sanonta, että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa, on vain tyhmiä vastauksia. Tosin itse en tuohon usko. Olen kyllä lukenut nuo kaiken maailman vanhat topicit mutta halusin vai varmistuksen että olen tulppaamassa oikeat letkut. Aattelin ettei nämä mun tyhmät kyselyt mitään haittaa, kun en uutta topicia tee.

Irrotin tuossa imusarjan, oli yllättävän puhdas. Karstaa lähinnä EGR:n letkun tulokohdassa, egr:n letkukaan ei ollut kuin vähän nokinen, ventiilikin oli tunnistettavissa vielä noen seasta. Liekö joskus huollossa jouduttu putsaa, tai sitten oma ajotyyli on polttanut mokomat kartat pois.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa