Golffin katsastus päätyi hylsyyn yhden senttimetrin takia
Valvoja: ffp jäsenet
Golffin katsastus päätyi hylsyyn yhden senttimetrin takia
Mielenkiintoinen tapahtuma turun katsastuskonttorilla. Uutta leimaa lähdin hakemaan ja ekana ukko alkoi itkemään madalluksesta (10 vuotta ilman muutoskatsastusta) . Ja nyt se piti tehdä.
Kaikki OK paitsi valojen reunasta maahan vaaditaan 50 cm ja mulla oli 49cm. Sumuvaloista 25cm ja tulos oli 23,5cm. Miten voi olla mahdollista tommone pilkun viilaaminen ?? Muutamaa voimasanaa tuli käytettyä ja ukko siihen tokaisi vaan että näinä päivinä poliisit ovat hyvin tarkkoja näissä asioissa.
Mutta ei tässä kait itku auta . Homma pitää saada kuntoon eli voikos noita umpioita hieman nostaa ja sumareita ? Ei millää viittis jousiin mitään palaa laittaa.
Auto on golf gti -91
Kaikki OK paitsi valojen reunasta maahan vaaditaan 50 cm ja mulla oli 49cm. Sumuvaloista 25cm ja tulos oli 23,5cm. Miten voi olla mahdollista tommone pilkun viilaaminen ?? Muutamaa voimasanaa tuli käytettyä ja ukko siihen tokaisi vaan että näinä päivinä poliisit ovat hyvin tarkkoja näissä asioissa.
Mutta ei tässä kait itku auta . Homma pitää saada kuntoon eli voikos noita umpioita hieman nostaa ja sumareita ? Ei millää viittis jousiin mitään palaa laittaa.
Auto on golf gti -91
Itseasiassa lappiin lähtö viikolla 6 ja uudet kumit ja vanteet tulee ens viikon lopusta alle.
Eli katsastuksessa oli 14" 175/65 ja uudet ovat 15" 195/50 mut omien laskelmien mukaan auto menee vielä enemmän tonttiin tai sitten en osaa vaan laskea. Entäs jos laittas rajusti romua peräkonttiin nii eikös keula nousis. Niin ja sumarit hoituu ottamalla polttimot pois/johto irti .
Eli katsastuksessa oli 14" 175/65 ja uudet ovat 15" 195/50 mut omien laskelmien mukaan auto menee vielä enemmän tonttiin tai sitten en osaa vaan laskea. Entäs jos laittas rajusti romua peräkonttiin nii eikös keula nousis. Niin ja sumarit hoituu ottamalla polttimot pois/johto irti .
15" on 7mm pienempi halkaisijaltaan eli madaltaa teoriassa huimat 3.5mm..
Konttoria vaihtamalla toi menee läpi. joutuu tosin maksaa koko lystin uudestaan ja siellä inssi voi löytää kaikenlaista muuta vikaa..
sumareille ei riitä pelkkä polttimon poisto.. ne pitää toimia jos ne siellä on.
Mites se noita mittaili? mittanauhalla lattian pinnasta vai?
Konttoria vaihtamalla toi menee läpi. joutuu tosin maksaa koko lystin uudestaan ja siellä inssi voi löytää kaikenlaista muuta vikaa..
sumareille ei riitä pelkkä polttimon poisto.. ne pitää toimia jos ne siellä on.
Mites se noita mittaili? mittanauhalla lattian pinnasta vai?
Poliisin ja katsastussedän pitää näyttää toteen, että se madallus on tehty nykyisen säännöksen aikana, eikä sen voimaantulon jälkeen. Tämän vuoksi Corradosta ei merkitty maahantuonnin yhteydessä (vajaa kolme vuotta sitten), koska inssi ei voinut todeta että sitä ei olisi katsastettu aikaisemmin madallusjousilla, vaikka alla oli tulen uusi satsi!
Siis vaikka vaihtaisi madallussarjaa, niin muutoskatsastusta ei tämän mukaan tarvita, ja kolme katsastusta mennyt, joka kerta samalla tavoin.
Täysin mielivaltaista hommaa. Mutta siis minulle on kerrottu, että madalluksen saa vaihtaa "vastaavaan" vaikka ei ole merkintää ja madallusta ei muuta. Ja tämän on tehnyt kolme inssiä kolmessa eri konttorissa. Kukaan ei ole mittaillut mitään, vaikka edessä lippa raapi maata ja saksasta tuotuna oli alla 60/40 madallus. Nyt alla on sitten säädettävä, mitähän ne nyt keksii, kun on vaihdettu.
Siis vaikka vaihtaisi madallussarjaa, niin muutoskatsastusta ei tämän mukaan tarvita, ja kolme katsastusta mennyt, joka kerta samalla tavoin.
Täysin mielivaltaista hommaa. Mutta siis minulle on kerrottu, että madalluksen saa vaihtaa "vastaavaan" vaikka ei ole merkintää ja madallusta ei muuta. Ja tämän on tehnyt kolme inssiä kolmessa eri konttorissa. Kukaan ei ole mittaillut mitään, vaikka edessä lippa raapi maata ja saksasta tuotuna oli alla 60/40 madallus. Nyt alla on sitten säädettävä, mitähän ne nyt keksii, kun on vaihdettu.
mullakin eilen katsastettiin ja kyllä se tarkisti navan ja kaaren välin ja huomasi ettei panssarinkaan kohdalla enää ihan 8 cm ole. eikä sitä sen enempää sitten kattonutkaan ja päästi läpi mahtaa se olla kiinni aika usein tuo mittatarkkuustoleranssi siitä toosan saannista tai pärstävärkin miellyttävyydestä. toisaalta kävin itekin siinä ruokatunnin aikaan sen katsastuksen suorittamassa että niillä jannuilla olikin sitten vissiin vähän turhankin kanssa aikaa tehdä kaikki pilkulleen. sulkemisajan tienoilla tarkkuus onkin jo ihan eri luokkaa.
Lainaan hieman aihetta: Mites säädettävän alustan kanssa, mikäli arvuutuksella korkeus on sama kuin alkuperäisellä alustalla, pitääkö leimata säädettävälle? Jos pitää niin miksi?
On kyllä ollut arvuuttaja tarkalla. Onko auto jotensakin "massasta" poikkeava tms kun tuollaiseen takertu? Läpimeneminen on ihan tuurissaan, ei luulis tuollaisella olevan mitään väliä verrattuna siihen, et menee kalusto läpi katkenneiden jousien, jumiin hitsattujen jarrujen, 1 cm välyksellä olevien nivelien kanssa. Mut ei, takerrutaan siihen että valot on 1 cm liian alhaalla kuin mitä pykälä sanoo, vaikka auto on muuten kunnossa.
On kyllä ollut arvuuttaja tarkalla. Onko auto jotensakin "massasta" poikkeava tms kun tuollaiseen takertu? Läpimeneminen on ihan tuurissaan, ei luulis tuollaisella olevan mitään väliä verrattuna siihen, et menee kalusto läpi katkenneiden jousien, jumiin hitsattujen jarrujen, 1 cm välyksellä olevien nivelien kanssa. Mut ei, takerrutaan siihen että valot on 1 cm liian alhaalla kuin mitä pykälä sanoo, vaikka auto on muuten kunnossa.
Eräissä tehtaalta tulleissa peeänvee-merkkisissä autoissa nuo ohjemitat alittuvat vaikka mitään varsinaista laskusarjaa ei olisikaan asennettu (esimerkkinä vaikka E36 coupe M-sport -alustalla -> ei riitä korkeudet inssin mielestä, pitää olla TODISTUS maahantuojalta että auto on vakiokuntoinen että voidaan hyväksyä se, olikohan tuo 15-20mm heitto korkeuksissa). Tosin, ei nyt joka konttorilla olla näin nihkeitä mutta osalla ovat, valitettavasti.
Minä en henk.koht ymmärrä mitä haittaa liian alhaalla olevissa valoissa on kanssa-autoilijoille, enemmän se v*tuttaa kun vanha saapi tulee perse kentässä valot osottaen taivasta vastaan pimeällä tiellä.
Eipä minulle vinguttu siitä että sumarit / ajovalot olivat liian alhaalla eräässä linttamadalluksen omaavassa penarissa, inssi vaan kehotti säätämään sumareita ylemmäs kun ei niistä kuulemma mitään iloa ole sillä hetkellä kun näyttivät liian alas. Totesin että jos niitä käyttää kerran kaksi vuodessa niin eikö tuo ole ihan sama kuinka alas näyttävät.
Minä en henk.koht ymmärrä mitä haittaa liian alhaalla olevissa valoissa on kanssa-autoilijoille, enemmän se v*tuttaa kun vanha saapi tulee perse kentässä valot osottaen taivasta vastaan pimeällä tiellä.
Eipä minulle vinguttu siitä että sumarit / ajovalot olivat liian alhaalla eräässä linttamadalluksen omaavassa penarissa, inssi vaan kehotti säätämään sumareita ylemmäs kun ei niistä kuulemma mitään iloa ole sillä hetkellä kun näyttivät liian alas. Totesin että jos niitä käyttää kerran kaksi vuodessa niin eikö tuo ole ihan sama kuinka alas näyttävät.
SUoraan sanottuna harvinaisen mulkero sälli =)
Itse kävin venton muutoskatsastamassa takaa -75 ja edestä -70mm. Leima paperiin ja kirjoittivat millimetrimäärän kaaresta keskiöön, tuvlaput ja suuntauslaput tahtoivat.
4 kk myöhemmin kävin tekemässä vuosikatsastuksen ja auto oli laskenut vielä hitusen, otti pohjakin reilusti jarrudynoon ja nosturiin kiinni, mutta muuten auto vain kehuttiin ja leima reilusti paperiin ja taas vuosi ajoaikaa
Aika asemakohtaistakin toi varmaan, ja tosiaan inssistä kiinni. Henkimaailman asioita.
Itse kävin venton muutoskatsastamassa takaa -75 ja edestä -70mm. Leima paperiin ja kirjoittivat millimetrimäärän kaaresta keskiöön, tuvlaput ja suuntauslaput tahtoivat.
4 kk myöhemmin kävin tekemässä vuosikatsastuksen ja auto oli laskenut vielä hitusen, otti pohjakin reilusti jarrudynoon ja nosturiin kiinni, mutta muuten auto vain kehuttiin ja leima reilusti paperiin ja taas vuosi ajoaikaa
Aika asemakohtaistakin toi varmaan, ja tosiaan inssistä kiinni. Henkimaailman asioita.
xite, aikoinaan erään lintta penaritouringin kanssa oli ongelmaa nosturilla, lautojen avulla se saatiin nosturille mutta keulan ylös saamiseksi tarvittiin pari raavasta inssiä + allekirjoittanut. Eikä oltu madallettu lasikuidulla, kuten minulla ei ole tapana ;)
Leima tuli paperiin, ei vikoja / puutteita. Ja sallitut sentitkin löyty kun tarpeeksi kauan mittailtiin oikeasta kohtaa.
Leima tuli paperiin, ei vikoja / puutteita. Ja sallitut sentitkin löyty kun tarpeeksi kauan mittailtiin oikeasta kohtaa.
Peruste valojen korkeuden mittaamiselle löytyy valoasetuksista. Ajovalojen keilan lasku tulee olla vähintään 1%, ja kantama vähintään 50m. Siitä lasketaan, että (pistemäisen) valon tulee olla vähintään 50cm korkeudella.
Jos se näin on, niin sitten se korkeus pitää mitata sen umpion keskeltä, koska lähivalolla valoa ei tule alempaa(no ok sen sentin pari alle keskikohdan, koska siinä on se ojanpuolen korotus)
Ei muuten nostella kaikilla asemilla suomessakaan, monttuja löytyy monelta asemalta. Tosin jarrutesteri on sitten toinen paikka jossa saattaa ottaa jostain kiinni.Mitenköhän esim Saksan päässä katsastus hoidetaan, varmaan katotaan montusta eikä nostella autoa mihinkään..
Edit: Taitaa yksi nosturi löytyä lähes kaikkialta, mutta nosturin ollessa varattu käytetään monttua.
Nonni.. Leima tuli :D Elis euromasterilla laitettii uudet talvipyörät vanteille jotka löyty omasta takaa. 195/55/15 ja ei se tainnut nostaa kun ehkä puoli senttiä. Mutta jokatapauksessa suoraan konttorille ja uusintaan. Oli eri äijä ja katto papereita ja tokas et hohhoh.. kävipäs pojalla huono säkä. Käveli koppii ja hyväksytty. Kysyin viä et mitttaa ny ihmeessä ku vaivaa oon nähnyt tänki eteen. Ei jaksa hakee mittaa ja lähti sisälle ja löi paperit kätee. Että Näi :)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa