Golf Saksasta, pohdiskelua VR6/GT TDI/?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

necon
-
Viestit: 37
Liittynyt: 20.5.2005 11:32

Golf Saksasta, pohdiskelua VR6/GT TDI/?

ViestiKirjoittaja necon » 17.8.2006 13:56

Morjes!

Varusmiespalvelus alkaa olla sillä mallilla et pitäs saada "kunnon" pirssi alle. Eli suunnitelmissa on mahdollisesti itse lähteä hakemaan Saksasta Golf. Budjetti <10ke, ja täten olikin alunperin hyvinkin selvää että joku -97 Highline VR6 sieltä haetaan.

Noh, mitä olen ffp:tä lukenut ja kavereita kuunnellut niin tuntuu suht vikaherkältä vehkeeltä toi VR6. Toisaalta myös järki sanoo vastaan, et dieselhän se kulutuksen puolesta pitäs olla, varsinkin näillä bensanhinnoilla.

Tuossa kun mobilea taas vaihteeksi selasin, alkoi noita III koppa GT TDI vehkeitä olla suht hyvin tarjolla. 110 hp ilmeisesti kaikki? Yksi vaihtoehtohan olisi ihan IV TDI, mut tehoille voi heittää hyvästit?

Ajatuksena on hakea budjettiin sopiva auto niin, että pikkasen jäis piristely/vanteidenvaihtorahaa...
Eli mielipiteitä aiheen tiimoilta, hyviä/huonoja puolia ks. kärryissä?

t.Matti

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 17.8.2006 17:31

Budjetti <10ke, ja täten olikin alunperin hyvinkin selvää että joku -97 Highline VR6 sieltä haetaan.

Mä en ainakaan saanu omaani tohon hintaan hakukuluineen. Ja mulla on just toi -97 VR6 Highline. Ja siitä vikaherkkyydestä, ite oon nyt ajanut n.30tkm tolla autolla, eikä sen suurempia vikoja oo ollu, jotain kuluvaa osaa vaan on vaihdettu ja niissä on päästy suht edullisesti. Vanhemmissa VR6:ssa noi jakopäät kuulemma tuottavat harmaita hiuksia, uudemmissa ne on kuulemma suhteellisen huoltovapaita, eikä ainakaan VW:llä puhuttu mitään siitä et niitä pitäis missään kohtaa rempata. Tiä sit. Kuulemma sellasen 300tkm ajaa helposti ennen ku kannattaa edes huolestua.

Mun yksilö on ainakin ollu kaikin puolin hyvä auto ja varusteitakin on riittämiin. Oon ollu enemmän kuin tyytyväinen! Bensaa menee kesärajoituksilla maantieajossa n.8l ja kaupungissa (kaasujalasta riippuen) 10-12l.

Osta multa auto pois, se tulee myyntiin luultavasti alkusyksystä... ;)

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 17.8.2006 17:42

Joo suosittelisin kans et jätät sen VR6 sinne saksaan ihan suosiolla jos et haluu ostaa hirveesti bensaa. Kavereilla tos jokunen niitä ollu paitsi et 3 koppasia ja aina jotain pientä ongelmaa niillä on ollu niissä.

VAG konsernin autoja löytyy niin densana ku diisselinäkin sieltä mobilesta aika kivasti ja tehokkaammista malleista saa pienellä virillä tai ilmankin jo todella tehokkaan 10000 eskolla.

Niin ja siihen kysymyksee et bensa vai diesel nii se riippuu ihan siitä miten paljon aikoo autolla ajaa. Kyllä VAG 1.9 tdi:stä saa niistä 110hp versioista lastulla sen noin 150hp ja sillä Golffinkin kokonen auto liikkuu jo tosi mukavasti. Samoin Bora ja Passat.
Viimeksi muokannut Zonwe, 17.8.2006 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 17.8.2006 17:46

Kavereilla tos jokunen niitä ollu ja aina jotain pientä ongelmaa niillä on ollu niissä.

Minkä ikäsiä autoja?

edit. 3-korisia on siis vuodesta -92 aina vuoteen -97 ja VR6:ssa on eroja noiden vuosimallien välillä juurikin tuon jakopään osalta. Eli ei auta jos sanoo vuosimalliks et "kolmoskoppanen".
Viimeksi muokannut albanzo, 17.8.2006 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 17.8.2006 17:47

korjasin just että 3 koppasia.

majava
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.12.2005 11:22

ViestiKirjoittaja majava » 17.8.2006 18:57

Mulla on ollut kanssa mielessä vaihtaa Coupé kolmoskoppaiseen GT TDI:hin. No oikeastaan tää mun kysymys kuuluis tonne dieselpuolelle, muta menkööt tämän ketjun jatkoksi.

Oon jo vähän pitempään kuolaillut nettiautossa yhtä n. 9000€ maksavaa n. 200 tkm ajettua GT TDI:tä (vai olikohan GTI TDI, vai onkohan sama asia...). Saman hintaluokan IV:kin kelpais.

Kiinnostais vaan kuulla ihmisien käyttökokemuksia ko. autosta.

Dieselosastoa lukeneena olen saanut semmoisen kuvan VAG:n TDI:stä, että niissä ei ole muuta kuin vikoja. Korjatkaa jos olen väärässä...:)

Mikko82
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.4.2005 9:39

ViestiKirjoittaja Mikko82 » 17.8.2006 21:23

Menee ohi aiheen mut edelliseen kysymykseen vastaten itsellä ollut 6kk -97 GT TDI 110hv ja on tullut ajettua 22tkm vain normaalisti huoltaen..
Keskikulutus on ollut 4,5l luokkaa, vähemmälläkin pääsee jos malttaa ajaa kunnolla.
Ihan suht ripeä on vakionakin mut eihän se lisäteho haittaisi :)

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 17.8.2006 23:50

Meidän perheessä ollut/on noita tdi koneisia Volkkareita eikä mitään vikaa ole ollut koskaan. Tosin kaikilla ajettu alle 200tkm.

Tuo 3 kopan gti tdi on Golffi gti-edition varusteilla ja korilla, mutta tdi koneella jos nyt oikein muistan. On kuulemma joku 20 jahre malli.

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 17.8.2006 23:56

-93 ja -94 vm olivat kaverini VR6.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 18.8.2006 7:35

^Jep, eli näitä "vikaherkempiä" vuosimalleja. -95 -> on kuuleman mukaan jo luotettavamman oloisia, koska mallisarjan perusvikapaikat on saatu jo selvitettyä/muutettua/korjattua.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 18.8.2006 7:49

No eipä niissä vanhemmissakaan välttämättä kauheasti vikoja ole, tai sitten mulle on vaan sattunut toimiva yksilö. Ja eiköhän kaikkiin ~10 ja yli vuotta vanhojen autojen kuntoon vaikuta enemmän jo se miten on pidetty / huollettu.
3,5-vuoden aikana omassa autossa uusittu:
termostaatti, kiertovesipumppu (sähköinen), lämppärin kenno, laturin hihnan kiristin + loput vielä selvemmin kulutusosia (jarrut, laakeria, iskareita yms.)

Ja toi on niitä vanhoja "vikaherkempiä" malleja. (Kaippa siitä se ketju kohta katkeaa, kun täällä menee autovanhustaan kehumaan)

kartza
-
Viestit: 355
Liittynyt: 4.8.2003 9:48

ViestiKirjoittaja kartza » 18.8.2006 12:24

110 hp ilmeisesti kaikki?

On myös 90 heppasia

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 18.8.2006 13:19

majava: vikaherkkyys riippuu myös versiosta (vuosimalli, tehoversio, moottorikoodi jne), itellä ainakin tollanen loppupään jakajapumpullinen on pelannut kuin kello.

Mitä tässä vanhassa TDI:ssä on hyvää:
- vesipumppu on ohjaustehostimen kanssa omalla hihnallaan
- Piertburgin kestävämpi MAF
- tekniikka on aika helposti huollettavaa

Tuolta voi tuijotella lisää eri moottoreita:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_Mo ... -moottorit

Huolloista ym:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AHU-moottori

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 18.8.2006 15:57

1.9 tdi koneissa on 90hp ja 110hp versio. 110hp tdi koneissa on monissa 6 vaihdetta eteepäin kulkemiseen, muita eroja en tiedä.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 18.8.2006 16:02

Näillä bensiininhinnoilla en miettisi sekuntiakaan VR6:sen ja TDI:in välillä.

Kohtuullisesti ajetun TDIn jälleenmyyntiarvokin on VR:ää parempi varmasti...

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 18.8.2006 16:19

Yleensä jos VR6 on saksata tuotu niin sillä on revitelty aika paljon, että oli uusi tai vanhempi VR6 niin se saattaa olla koneesta hieman huonossa kunnossa. Eriasia on jos auton käyttäjät ovat tuttuja tai tiedossa ja saa todella ostettua revittämättömän/hyvin huolletun VR6:sen.

Kyllä niitä ehjänäkin saa, en halua pelotella.

Kaverini -93 VR6 oli tuotu saksasta, kone oli aika loppu (alakerta, kiertokanki, kytkin yms pientä). Teki siitä välituksen ja harvinaista sai jotain 1000e takasin myyjältä (en tiedä oliko yksityinen vai liike). Toisaalta sillä ei ollut niin merkitystä, koska kone meni viritetyn VR6 koneen varaosiksi (se mitä siitä oli ehjänä). Mutta se siitä stoorista.

Kaikki on ihan oman harkinnan alaista, eikä sitä aina kannata kuunnella muiden mielipiteitä.

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 18.8.2006 16:28

Juu ennemmin ite ottasin kyl tdi:n jos täytys valita sen tai VR6 väliltä. On tuo bensa aika hyvin hinnoissaan. :( Ja vielä tuohon että 2.8 koneella on kuitenkin suuremmat vakuutus maksut kuinn 1.9. Mutta dieseliin tilee aina se hemmetin dieselvero! Ottais Suomi mallia Saksan autoveroista ja bensan ja dieselin hinnoista (ynnämuista autosäädöksistä) nii autoilukin olis paljon mukavampaa.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 18.8.2006 17:19

110hp tdi koneissa on monissa 6 vaihdetta eteepäin kulkemiseen, muita eroja en tiedä.


Tuo oli kyllä aivan uutta "tietoa" mulle.

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 18.8.2006 17:30

Eipä oo III-korista tehtaan linjalta 6-vaihteisena lähtenyt. Millään moottori vaihtoehdolla.

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 18.8.2006 20:36

Olis taas täytyny muistaa laittaa malli ja vuosimalli. :) sori

No ainakin borassa on ja passatissa 1999-> luvullisissa muistelisin. Sori annoin taas väärää infoa. Pahoitteluni.

force115
-
Viestit: 40
Liittynyt: 19.6.2005 15:34

ViestiKirjoittaja force115 » 18.8.2006 22:31

Itse toin juuri Saksasta itse hakemalla 97 variant tdi:n. 110hp:lla koneella, automaatti ilmastoinnilla ym. muilla hetkuilla. Ajettu hieman vajaa 200tkm ja erittäin hyvässä kunnossa. Hintaa oli 3500€ ja hakukustannuksineen auton hinnaksi tulee kaikkineen n. 6000€. Ja omasta mielestä en samalla hinnalla olisi parempaa peliä voinnut hankkia. Tosin tämä on vain oma mielipide;)

necon
-
Viestit: 37
Liittynyt: 20.5.2005 11:32

...

ViestiKirjoittaja necon » 19.8.2006 1:30

Mielenkiintoista settiä porukka tänne on heittänyt...
TDI näyttäs kyl fiksulta vaihtoehdolta, kiisseli-pösöä tuli laiteltua viimeksi. Mut toistaalta oishan se villeristo pirtsakka :)

Onko porukka duunaillu kuinka paljon noita GT TDI vehkeitä, ei hirveesti ole sattunu projekti-osastolla silmään. Pistäkää urlia, jos jostain päin netin syövereitä löytyis dokumentaatiota aiheesta.

Albanzo, heitäs vaikka privaan jotain suuntaan autos hinnasta jos siitä olet syssymmällä luopumassa. Kuvista katsottuna aika oossom laite, hattua täytyy nostaa laittelusta.

t.Matti

Rässä
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.9.2004 1:43

ViestiKirjoittaja Rässä » 19.8.2006 11:08

Quote Zonwe: Ottais Suomi mallia Saksan autoveroista ja bensan ja dieselin hinnoista (ynnämuista autosäädöksistä) nii autoilukin olis paljon mukavampaa.

Saksassa maksaa Bensa lähes yhtä paljon kuin suomessakin ja diesel on vielä kalliimpaa eli se siitä. Tai näin ainakin berliinissä kuukausi takaperin. Itse en miettis hetkeäkään raksuttavan dieselin vai 6 sylinterisen bensiinimoottorin välillä, joissain asioissa ei vaan kannata säästää :) VR:n äänet jo riittää täysin ostoperusteeksi. Jokainen tietysti itse päättää pelaako Toyota-mies järjellä vai onko pelimies ;)

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 19.8.2006 17:11

Niin no mut Saksassa saa iha itte päättää kummalla ajaa koska litrahinta on sama ja dieselveroa ei ole. Olishan se kyl parempi joo jos Suomessa maksais bensa dieselin verran. :D Mä ainaki tykkäisin.

albanzo eikö tuo pirssis ollut juuri äskettäin GTI-magazinessa? Tai sit oli ainakin lähes saman näköinen. ;)

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 19.8.2006 22:46

albanzo eikö tuo pirssis ollut juuri äskettäin GTI-magazinessa? Tai sit oli ainakin lähes saman näköinen. ;)
Hänenhän se oli, tuskin Suomesta löytyy toista yhtä hienoa III-koppasta golffia...

Zonwe
-
Viestit: 95
Liittynyt: 14.5.2006 14:19

ViestiKirjoittaja Zonwe » 20.8.2006 13:53

On juu siisti ja hieno toi albanzon 3 koppanen. Eikä liikaa laitetun näkönenkää. Olispa munkin ees väkän ton näköne. ;)

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 20.8.2006 16:22

Ikuinen väittely VR6 :)

Sen vain haluan tuohon sanoa, että kaikissa VR6 AAA moottoreissa on samanlainen jakopää. -92-97! Olen tehnyt tuollaisen jakopään -97 joka oli jo aika loppu...

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 20.8.2006 16:49

^Ettei osa oo ketjulla ja osa remmillä? Näin oon ainakin kuullu, mut on mulle ennenkin puhuttu shittiä. ;)

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 20.8.2006 16:52

Kaikki AAA moottoriset on ymmärtääkseni kaksi rivisellä ketjulla. Ja siitä uudemmat esim, 4 koriset V moottorit on yksirivisellä jota on ymmärtäkseni paranneltu.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa