GPS navigointilaitteista.
Valvoja: ffp jäsenet
GPS navigointilaitteista.
Navigaattorithan ovat viimeaikoina kehittyneet hurjasti ja hintakin on tullut kuluttajaystävälliselle tasolle. Monella varmaan on erinäisiä kokemuksia helposta suunnistuksesta helvetillisiin reittiehdotuksiin.
Itselle tämä aihe tuli erittäin läheiseksi juuri tänään, kun eräs järjestö johon kuulun hankki tälläisen navigointi vai pitäisikö ennemmin sanoa paikannuslaitteen. Magellan Explorist XL komeilee laitteen kyljessä ja siitähän ne tuskan hetket alkoivat. Laitteessa sinäänsä ei ole mitään vikaa (olettamus) vaan käyttäjissä(olettamus myös).
Tiedossa oli ettei laite ollut ensisijaisesti tarkoitettu autonavigaattoriksi vaikkakin siihen käyttöön se hankittiin. Peruskartta ja muut tarkemmat ominaisuudet puolsivat härvelin hankintaa. Ongelmallisena puolena on etten millään saanut tätä tekniikan ihmettä näyttämään reittiä kohteeseen teitä pitkin vaan laite itsepintaisesti näyttää suoraa reittiä. Jos jollain on kokemusta samanlaisesta tai muuten vaan vastaavasta laitteesta, kertokoon minulle kuika toimia, sillä helikopterin hankkiminen on navigaattorin käyttämiseksi turhan kallis investointi.
Tavoitteena olisi suunnistaa paikasta jossa olen johonkin osoitteeseen ja tätä tukemaan on hankittu kalliit alueelliset karttapohjat. Auttakaa miestä mäessä tai vittuilkaa mäen harjalla, mutta pääasia että homma saadaan toimimaan.
Pahoittelut pitkästä avauksesta, mutta eiköhän tähän voi itse kukin kertoa omia kokemuksia laitteista ja viritellä keskustelua myös siitä, mitkä laitteet ovat hyviä ja mitkä vähemmän hyviä.
Itselle tämä aihe tuli erittäin läheiseksi juuri tänään, kun eräs järjestö johon kuulun hankki tälläisen navigointi vai pitäisikö ennemmin sanoa paikannuslaitteen. Magellan Explorist XL komeilee laitteen kyljessä ja siitähän ne tuskan hetket alkoivat. Laitteessa sinäänsä ei ole mitään vikaa (olettamus) vaan käyttäjissä(olettamus myös).
Tiedossa oli ettei laite ollut ensisijaisesti tarkoitettu autonavigaattoriksi vaikkakin siihen käyttöön se hankittiin. Peruskartta ja muut tarkemmat ominaisuudet puolsivat härvelin hankintaa. Ongelmallisena puolena on etten millään saanut tätä tekniikan ihmettä näyttämään reittiä kohteeseen teitä pitkin vaan laite itsepintaisesti näyttää suoraa reittiä. Jos jollain on kokemusta samanlaisesta tai muuten vaan vastaavasta laitteesta, kertokoon minulle kuika toimia, sillä helikopterin hankkiminen on navigaattorin käyttämiseksi turhan kallis investointi.
Tavoitteena olisi suunnistaa paikasta jossa olen johonkin osoitteeseen ja tätä tukemaan on hankittu kalliit alueelliset karttapohjat. Auttakaa miestä mäessä tai vittuilkaa mäen harjalla, mutta pääasia että homma saadaan toimimaan.
Pahoittelut pitkästä avauksesta, mutta eiköhän tähän voi itse kukin kertoa omia kokemuksia laitteista ja viritellä keskustelua myös siitä, mitkä laitteet ovat hyviä ja mitkä vähemmän hyviä.
TomTom ONE:n ostin kun oli "halpa", hintansa mukainen perusvehje tuo on ollut.
Miinuksia:
- Kartoissa virheitä yllättävän paljon, saattaa tippua reitiltä tietä ajaessa (vika karttatoimittajassa)
- Joskus puheohje tulee liian myöhään (saattoi hieman parantua ohjelmistopäivityksellä)
- Surkea teline, kakkosgolfiin imukuppiteline ei sovi mihinkään vaan piti väsätä oma
- Huonot suomenkieliset puheselosteet, naisääni ilmeisesti venäläinen :)
- Painoa taskussa kantamiseen liikaa
- Ei vakiona esimerkiksi trippimittaria, toki tuon saa erikseen harrastajien tekemänä (TripMaster)
Plussia:
+ Softa käytettävyydeltään on ihan asiallinen
+ Kyllä tuolla perille löytää
+ Todella herkkä GPS-vastaanotin, löytää satelliitteja sisälläkin
Jos maastokäytölle on tarvetta, kannattaisi harkita Garmin Nüvi 300 -sarjan laitteita. Noissa riittää akkua kuudeksi tunniksi ja paino sekä koko todella mukavia. Tuollaisen olisin ostanut TomTomin sijaan jos hintaero ei olisi ollut reilusti yli satasta.
Edit: Tänään vahingossa tuli testattua, että ONE:n akku kestää reilusti yli 3h kun vehje on paikallaan ja näyttö kirkkaimillaan. Valmistaja lupaa pessimistisesti 2h :)
Miinuksia:
- Kartoissa virheitä yllättävän paljon, saattaa tippua reitiltä tietä ajaessa (vika karttatoimittajassa)
- Joskus puheohje tulee liian myöhään (saattoi hieman parantua ohjelmistopäivityksellä)
- Surkea teline, kakkosgolfiin imukuppiteline ei sovi mihinkään vaan piti väsätä oma
- Huonot suomenkieliset puheselosteet, naisääni ilmeisesti venäläinen :)
- Painoa taskussa kantamiseen liikaa
- Ei vakiona esimerkiksi trippimittaria, toki tuon saa erikseen harrastajien tekemänä (TripMaster)
Plussia:
+ Softa käytettävyydeltään on ihan asiallinen
+ Kyllä tuolla perille löytää
+ Todella herkkä GPS-vastaanotin, löytää satelliitteja sisälläkin
Jos maastokäytölle on tarvetta, kannattaisi harkita Garmin Nüvi 300 -sarjan laitteita. Noissa riittää akkua kuudeksi tunniksi ja paino sekä koko todella mukavia. Tuollaisen olisin ostanut TomTomin sijaan jos hintaero ei olisi ollut reilusti yli satasta.
Edit: Tänään vahingossa tuli testattua, että ONE:n akku kestää reilusti yli 3h kun vehje on paikallaan ja näyttö kirkkaimillaan. Valmistaja lupaa pessimistisesti 2h :)
Viimeksi muokannut SS, 7.8.2006 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin tuohan on GPS-laite, ei navigaattori.
Siihen on kylläkin saatavissa navigointi ohjelmisto lisähintaa, mutta kuultujen kokemusten pohjalta se ei ole kovinkaan hääppönen ja ei edes tunnista yksisuuntaisia teitä kovin hyvin. Sen lisäohjelman nimi on "Magellan MapSend-autonavigointiohjelmisto"
Muuten tuo kyseinen GPS on ns. vimpanpäälle mallia ja sillä on ilo samoilla metsissä, veneillä ja lennellä, mutta autoiluun se tosiaan on aika huono vaihtoehto.
Siihen on kylläkin saatavissa navigointi ohjelmisto lisähintaa, mutta kuultujen kokemusten pohjalta se ei ole kovinkaan hääppönen ja ei edes tunnista yksisuuntaisia teitä kovin hyvin. Sen lisäohjelman nimi on "Magellan MapSend-autonavigointiohjelmisto"
Muuten tuo kyseinen GPS on ns. vimpanpäälle mallia ja sillä on ilo samoilla metsissä, veneillä ja lennellä, mutta autoiluun se tosiaan on aika huono vaihtoehto.
JA tässä vielä osoitetta tuohon mapsend ohjelmaan. Marineassa näyttäisi maksavan 150 euroa.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=426
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=426
Omia kokemuksia erillisistä navigointilaitteista on ollut TomTom 400 (vastaa kai tällä hetkellä TomTom Onea?) sekä Navman (en muista mikä versio)
Lisäksi puhelimeen asennettavista navicore ja tomtom
Ehdottomasti näistä tuo TomTom 400 on ollut paras käytettävyydeltään sekä tarkkuudeltaan, nimenomaan autoillessa.
Kiinnityksen kanssa ei ainakaan tässä vanhemmassa ollut ongelmia vaan imukuppi tarttui kyllä todella lujasti kiinni vaikka pakkasillakin tuli tuota käytettyä. Lämpötilan vaihtelusta johtuen talvella imukuppikiinnitys ei tietenkään niin tukeva ollut.
Lisäksi puhelimeen asennettavista navicore ja tomtom
Ehdottomasti näistä tuo TomTom 400 on ollut paras käytettävyydeltään sekä tarkkuudeltaan, nimenomaan autoillessa.
Kiinnityksen kanssa ei ainakaan tässä vanhemmassa ollut ongelmia vaan imukuppi tarttui kyllä todella lujasti kiinni vaikka pakkasillakin tuli tuota käytettyä. Lämpötilan vaihtelusta johtuen talvella imukuppikiinnitys ei tietenkään niin tukeva ollut.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Pioneer AVIC-S1? Kellään kokemuksia? http://www.pioneer.eu/eur/product_detai ... y_id=10-20
Itsellä on ollut rapsakan puolisen vuotta Garminin C310.
Olen ollut todella tyytyväinen, edullinen ja toimiva peli. Tosin vertailukohtana olen vain muutaman kerran kokeillut Navigorea.
Miinuksena hidas zoomailu/kartan käsin scrollaaminen. Päivityksiä on laitteeseen tullut useampia. Puheohjaus toimiva. Mikään varsinainen taskukokoinen tuokaan ei ole.
POI loader on näppärä jos ja kun haluaa Alkot ja telkänpötöt muistiin, niille saa lähestymis/nopeus hälytykset jne..
Olen ollut todella tyytyväinen, edullinen ja toimiva peli. Tosin vertailukohtana olen vain muutaman kerran kokeillut Navigorea.
Miinuksena hidas zoomailu/kartan käsin scrollaaminen. Päivityksiä on laitteeseen tullut useampia. Puheohjaus toimiva. Mikään varsinainen taskukokoinen tuokaan ei ole.
POI loader on näppärä jos ja kun haluaa Alkot ja telkänpötöt muistiin, niille saa lähestymis/nopeus hälytykset jne..
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Kun navigaattori ettii sen reitin paikasta a paikkaan b, niin jos tahallaan tai ei niin tahallaan ajaa kuitenkin vastoin navigaattorin ohjeita 27km harhaan, niin pitääkö navigaattori edelleen kiinni siitä valitsemastaan reitistä vai alkaako se etsimään vaihtoehtoisia reittejä jos tumpelo kuski ajelee miten sattuu? Vai jankuttaako navigaattori 27km verran u-käännöksen puolesta?
Pistin Pioneer AVIC-S1 vehkeen tilaukseen. Saapa nähdä kuinka käypänen laite on. Pääsee varmaan testaan neste rallissa ku samoilee eri pätkille.
Pistin Pioneer AVIC-S1 vehkeen tilaukseen. Saapa nähdä kuinka käypänen laite on. Pääsee varmaan testaan neste rallissa ku samoilee eri pätkille.
Itse olen käytellyt autossa noin viimeiset 1,5 - 2 vuotta tomtom navigator + pda -yhdistelmää, sekä (nykyään) sirf III -pohjaista gps-mokkulaa, ja täytyy sanoa, että hyvin toimii. Karttapohjissa on toki jonkinverran virheitä, mutta sehän ei sinänsä ole suoranaisesti itse paikannussoftan tekijän vika. Aika monet taitavat käyttää TeleAtlaksen karttamateriaalia, ainakin esim. tomtom ja navicore, kun taas vaikkapa route 66 käyttää käsittääkseni navteq:n materiaalia (jota ainakin erinäisissä mainospuheissa kehuvat tarkemmaksi, en tiedä mikä lienee todellisuus).
Itse tomtomin softaan olen ollut kohtuullisen tyytyväinen. Käytettävyys on mielestäni hyvää tasoa varsinkin pda:n kanssa, ja tietysti se, että itse käytän sitä nimenomaan pda:ssa, antaa mahdollisuuksia käyttää itse rautaa myös moneen muuhun tarkoitukseen. Eli sikäli, kun keksii käyttöä pda:lle, niin suosittelen kyseisenlaista yhdistelmää. Autotelineitäkin löytyy moneen lähtöön.
Tomtomin lisäksi minulla on myös navicore puhelimessa, mutta sen käyttö on jäänyt aikalailla vähäiseksi, koska tomtom vaan tuntui selkeästi paremmalta alussa. Muista autonavigaattoreista ei ole sen syvällisempää kokemusta.
Täytyy vielä vähän asian ulkopuolelta todeta, että kiitokset vaan M.Konttiselle sekä ihmisille, jotka ovat jaksaneet noi kameratolppien sijainnit kerätä ja pistää poi-tiedostoksi. Saattoi säästyä pari markkaa, kun on tuonne Mikkeli - Heinola välille saatu taas rakennettua niin hieno poliisin rahankeräysautomaatti; Ohituskaista 100km/h rajoituksella -> kaistan jälkeen heti 80-merkki, ja kamera perässä..
Itse tomtomin softaan olen ollut kohtuullisen tyytyväinen. Käytettävyys on mielestäni hyvää tasoa varsinkin pda:n kanssa, ja tietysti se, että itse käytän sitä nimenomaan pda:ssa, antaa mahdollisuuksia käyttää itse rautaa myös moneen muuhun tarkoitukseen. Eli sikäli, kun keksii käyttöä pda:lle, niin suosittelen kyseisenlaista yhdistelmää. Autotelineitäkin löytyy moneen lähtöön.
Tomtomin lisäksi minulla on myös navicore puhelimessa, mutta sen käyttö on jäänyt aikalailla vähäiseksi, koska tomtom vaan tuntui selkeästi paremmalta alussa. Muista autonavigaattoreista ei ole sen syvällisempää kokemusta.
Täytyy vielä vähän asian ulkopuolelta todeta, että kiitokset vaan M.Konttiselle sekä ihmisille, jotka ovat jaksaneet noi kameratolppien sijainnit kerätä ja pistää poi-tiedostoksi. Saattoi säästyä pari markkaa, kun on tuonne Mikkeli - Heinola välille saatu taas rakennettua niin hieno poliisin rahankeräysautomaatti; Ohituskaista 100km/h rajoituksella -> kaistan jälkeen heti 80-merkki, ja kamera perässä..
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Nyt pääsin testaan Pioneer AVIC-S1 -navigaattoria. Käyttöliittymä selkeä ja yksinkertainen, käytön oppii viidessä minuutissa. Loistava kapine, suosittelen. (En ole pioneerin jälleenmyyjä)
Eikös tuo GPS-systeemin mahdollinen maksimitarkkuus ole suurempi kuin se mitä nyt navigaattoreiden kanssa käytetään? Eikös se toimi nykyään vähän "puoliteholla"?
Ainoo mikä jää huonona puolena mieleen Pioneerista, on se että näyttö tulee hiukan, 1-2 sekuntia jäljessä todellisesta paikasta.
Äh, nyt ku haluaa mennä Pirkkalan GOlf kentälle, niin Pioneerin mielestä pitäis tehdä pikatiellä u-käännös eikä se siitä valinnastaan suostu luopumaan.
Eikös tuo GPS-systeemin mahdollinen maksimitarkkuus ole suurempi kuin se mitä nyt navigaattoreiden kanssa käytetään? Eikös se toimi nykyään vähän "puoliteholla"?
Ainoo mikä jää huonona puolena mieleen Pioneerista, on se että näyttö tulee hiukan, 1-2 sekuntia jäljessä todellisesta paikasta.
Äh, nyt ku haluaa mennä Pirkkalan GOlf kentälle, niin Pioneerin mielestä pitäis tehdä pikatiellä u-käännös eikä se siitä valinnastaan suostu luopumaan.
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 13.8.2006 10:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ittellä on Magellan SporTrak Pro, joka siis ei ole mikään autonavigaattori, mutta sisältää kuitenkin S+D Finland -kartat ja on helppo kannella mukana. Vedenpitävä ja kelluva, pelaa tavan AA-pattereilla tai AA-akuilla.
Lähinnä retkeily/metsästys/kalastuskäyttöön tuon ostin, mutta kylläpä tuo oudommissa paikoissa paljon auttaa. Osoitteen kun syöttää ja nappaa goton, niin perille osaa vaikkei venäläissävytteistä naisääntä olekaan lirkuttelemassa :-D
Lähinnä retkeily/metsästys/kalastuskäyttöön tuon ostin, mutta kylläpä tuo oudommissa paikoissa paljon auttaa. Osoitteen kun syöttää ja nappaa goton, niin perille osaa vaikkei venäläissävytteistä naisääntä olekaan lirkuttelemassa :-D
No jos puhutaan ihan tavallisista vastaanottimista ilman mitään differentiaalikorjauksia, niin ei itse GPS-signaali enää estä täyden tarkkuuden käyttämistä.Eikös tuo GPS-systeemin mahdollinen maksimitarkkuus ole suurempi kuin se mitä nyt navigaattoreiden kanssa käytetään? Eikös se toimi nykyään vähän "puoliteholla"?
Alunperinhän jenkit mahdollistivat vain itselleen täyden tarkkuuden, mutta tämä signaalin häirintä poistettiin jo ajat sitten. Silloin taannoin tarkkuus saattoi olla vain 100m luokkaa, kun nyt puhutaan 10m ja alle menevistä tarkkuuksista.
Vielä kun saisivat tiet sinne karttaan edes 50m tarkkuudella, virheitä on käsittämättömän paljon ja navigaattori saattaa tippua reitiltä ihan oikeaa tietä pitkin ajaessa :(
No niin. Nyt olisi edessä tuon ensimäisessä viestissä mainitun Magellanin palautus. Loppujen lopuksi siitä ei ollut autonavigaattoriksi sillä MapSend S&D ei kuulemma osaa reitittää. Reitittävä Direct Route Europe maksaisi "vaan" n 130e, mutta sisältää vain Etelä-Suomen.
Tomtomia on tullut kehuttua ja varmaan myös tohon perusmalli Oneen saa lisättyä omia POI-pisteitä paljon jollei jopa reilusti. Lisäksi mielessä on käynyt Läppäri+softa yhdistelmä josta on keskusteltu tuolla Yleinen - muut aiheet puolella. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=63452
Tosin asiapitoinen osuus on jäänyt aika vähälle ja läppäreistä + softista keskustelu on aika vanhaa. Nyt kaivattaisiin kokemuksia pc:lle tarkoitetuista ohjelmista ja niiden karttojen tarkkuudesta. Myös maastokartat kiinnostavat. Kertokaa ihmeessä.
Tomtomia on tullut kehuttua ja varmaan myös tohon perusmalli Oneen saa lisättyä omia POI-pisteitä paljon jollei jopa reilusti. Lisäksi mielessä on käynyt Läppäri+softa yhdistelmä josta on keskusteltu tuolla Yleinen - muut aiheet puolella. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=63452
Tosin asiapitoinen osuus on jäänyt aika vähälle ja läppäreistä + softista keskustelu on aika vanhaa. Nyt kaivattaisiin kokemuksia pc:lle tarkoitetuista ohjelmista ja niiden karttojen tarkkuudesta. Myös maastokartat kiinnostavat. Kertokaa ihmeessä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa