Poliitikon ihmettelyä
Valvoja: ffp jäsenet
Poliitikon ihmettelyä
Tänään oli juttu pohjalaisen etusivulla bensan hinnasta kun suomessa noin 1.35 ja ulkomailla alle euron. Samassa oli muutaman poliitikon mielipide asiaan ja mm kansanedustaja Petri Salo ihmetteli diesel autojen suosion vähyyttä suomessa verrattuna euroopan suosioon. Tekisi mieli soittaa ukolle ja sanoa miksi, olisikohan järjetön riisselivero joka olisi jo aika uudistua ja Salo myös suosisi matkakorvausten korotusta, itsellä ainakin on täysi työ selvittää omat työmatkakustannukset eikä vielä koskaan ole maksettu sitä summaa joka nykyisen laskukaavion mukaan syntyisi. Ajan noin 15tkm vuodessa josta noin 7500km on työmatkaa.
etusivulla bensan hinnasta kun suomessa noin 1.35 ja ulkomailla alle euron
Missäs euroopanmaassa bensa alle euron maksaa?
olisikohan järjetön riisselivero joka olisi jo aika uudistua
Ruotsissa juuri uudistavat käyttöveroa ja sielläkin dieselautot maksavat korotettua veroa muistaakseni 1.6kertainen bensaautoon verrattuna ja vaihtoehtoista polttoainetta käyttävällä taasen on 0,65 kertainen bensaan nähden tuo vero.
Ruotsissa autosta ei peritä uutena veroa ollenkaan ainoastaan alv. ja jos auto ostetaan ulkomailta ei tuotakaan, vaan alv. maksetaan ostomaassa, polttoaineessa on veroa kuten suomessakin ja lisäksi tuo käyttömaksu.
Eli hyvinkin samanlainen kuin suomessa, ainoastaan ostettaessa ruotsalaiset hyötyvät suomalaisiin nähden.
http://www.pohjalainen.fi/newspaper.jsp?category=3&p=3
Pohjalaisessa kuva tankkaamassa olevasta naisesta ja kuvateksti:
BENSIINIVERO ON SUOMESSA HUIPPULUOKKAA. SUOMEEN SAKSASTA AUTOLLA TULLUT RENATE HENKING KERTOO, ETTÄ BALTIOAN MAISSA BENSIINI OLI ALLE EURON LITRALTA.
Ja mun mielestä diiseliveron vois muuttaa niin että se määräytyisi koneen koon ja vuosimallin mukaan, eikä pelkän painon.
Pohjalaisessa kuva tankkaamassa olevasta naisesta ja kuvateksti:
BENSIINIVERO ON SUOMESSA HUIPPULUOKKAA. SUOMEEN SAKSASTA AUTOLLA TULLUT RENATE HENKING KERTOO, ETTÄ BALTIOAN MAISSA BENSIINI OLI ALLE EURON LITRALTA.
Ja mun mielestä diiseliveron vois muuttaa niin että se määräytyisi koneen koon ja vuosimallin mukaan, eikä pelkän painon.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 24.7.2006 20:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Missäs euroopanmaassa bensa alle euron maksaa?
Kreikka, Kypros,Latvia,Liettua,Slovenia ja Viro. Hieman 1€ päälle läpsivät Unkari, Tsekki, Slovakia, Puola, Malta, Itävalta,Irlanti ja Espanja. Hinnasto päivitetty 22.5.2006 joten täysin uusinta uutta tieto ei ole. Pointti ko. kaverilla kuitenkaan tuskin oli tuossa tarkassa euron litrahinnassa vaan siinä että bensan hinta on huomattavasti halvempaa muualla.
lähde:www.rahatieto.fi/poa15406.htm
Ja mun mielestä diiseliveron vois muuttaa niin että se määräytyisi koneen koon ja vuosimallin mukaan, eikä pelkän painon.
Ainut oikeudenmukainen tapa verottaa on nykyisenlainen polttoaineen/dieselin verotus, mitä enemmän kulutat sen enemmän maksat.
Nykyinen auton käyttömaksu on täysin neuvostonaikainen, se on kaikilla sama vaikka toinen ajaisi neljänneksen kuin toinen, ja sama käyttömaksu..
Ruotsin malli hyvä, auto ostettaessa nk. "edullinen", menovedestä se vero kerättävä, ja silläkin ajaa jo aika pitkälle että ne autot maksaa puolet siitä mitä täällä.
Ja se mitä politiikkaan tulee, niin keskustan ollessa oppositio puolue ja bensanhinnan noustessa keskusta kysyi silloiselta hallitukselta (SDP), mitä hallitus aikoo tehdä bensanhinnan laskemiseksi. Entä nykyään, keskusta on hallitus ja kokoomus oppositiona perään kuulutti juuri kuluvan kuukauden aikana kataisen johdolla missä keskustan selkäranka on, kun oppositiossa ajettiin kovin bensanveron alennusta, mutta nykyisin siitä ei hiiskutakaan.
sama se on mikä puolue on hallituksessa silloin ei päätöksiä uskalleta tehdä vaikka niistä olisi aiemmin hallituksen ulkopuolella huudeltukin, ne on kaikki mainospuheita joihin osa ihmisistä valitettavasti lankee.
Omasta mielestä ainoa mihin valtion tarttis antaa helpotusta on juuri auton ostaminen, käytöstä kuuluu verottaa ei omistamisesta.
Omasta mielestä ainoa mihin valtion tarttis antaa helpotusta on juuri auton ostaminen, käytöstä kuuluu verottaa ei omistamisesta.
bensan hinta on huomattavasti halvempaa muualla.
lähde:www.rahatieto.fi/poa15406.htm
Tuota lähdettä tutkailemalla huomaa kyllä hyvin äkkiä, että se bensa on pääpiirteittäin halpaa matalemman elintason maissa (~itäblokki), pl. ehkä Espanja ja Itävalta. Euroopan ns. läntisissä sivistysvaltioissa taas ollaan n. 5 sentin haarukassa samalla tasolla kuin tässä kehitysmaassa nimeltä suomi. Dieselin hinta on Suomessa läntisen Euroopan vertailussa edullista, oli 1,17 - 1,18 tasoa mm. Saksassa mitä kohdalle juuri sattui. Bensa oli menneellä viikolla samaa tasoa kuin Suomessa.
Tiemaksut on yksi järkevä vaihtoehto siirtää maksuja omistamisesta käyttöön. Muualla Euroopassa niitä onkin runsaasti käytössä, etenkin raskaalla kalustolla, mutta jostain syystä tuolle ei täällä lämmetty. Nuo tiemaksut kuitenkin ovat monessa paikassa moottoritiemaksuja, joten eivät ole välttämättömiä köyhän kirouksiakaan estämässä kulkemista budjetilla, pikkuteitä pitkin.
Ihmettelen kyllä tota käsitystä järjettömästä "dielselverosta". Vielä enenmmän ihmettelen sitä että ajetaan bensa vehkeelllä 20 tkm. vuodessa manaten sitä kuinka suuri se käyttövoimavero onkaan ja kun sillä dieselillä pitäs ajaakkin niin paljon.
Kannattaa joskus ihan piruuttaan laskee paljonko sillä diselillä pitää ajaa, että se tulee halvemmaksi.
Edit: Niin ja täähän ei sitten päde pakasta vedetyilllä autoilla, mutta jo kolme vuotta vanhoissa autoissa alkaa oleen diselin kalliimman hankinta hinnan ero bensa vehkeeseen kurottu umpeen.
Kannattaa joskus ihan piruuttaan laskee paljonko sillä diselillä pitää ajaa, että se tulee halvemmaksi.
Edit: Niin ja täähän ei sitten päde pakasta vedetyilllä autoilla, mutta jo kolme vuotta vanhoissa autoissa alkaa oleen diselin kalliimman hankinta hinnan ero bensa vehkeeseen kurottu umpeen.
BALTIOAN MAISSA BENSIINI OLI ALLE EURON LITRALTA.
Kun ottaa huomioon baltian maiden asukkien tulotason niin bensa maksaa sikäläisille vähintään sen mitä suomessa. Onhan bensa venäjälläkin halpaa suomalaisille, mutta onko se siltikään halpaa venäläisille?
Nykyinen auton käyttömaksu on täysin neuvostonaikainen, se on kaikilla sama vaikka toinen ajaisi neljänneksen kuin toinen, ja sama käyttömaksu..
Ruotsin malli hyvä, auto ostettaessa nk. "edullinen", menovedestä se vero kerättävä, ja silläkin ajaa jo aika pitkälle että ne autot maksaa puolet siitä mitä täällä.
Maksaa se ruotsissakin se pelkkä auton omistaminen kuten suomessa, sama käyttömaksu vaikka miten vähän ajaisit.
Eipä ruotsi menny konkurssiin vaikka siellä tiputtivat autoveroa ja menovedestä se suurin vero varmasti kerätään joka on suunnilleen yhtä kallista kuin täällä. Diiseliautoillahan on suurin "tievero" vai mikäköhän se oikea nimitys olisi, johtuen vihreiden ajamasta politiikasta, olikohan se että hiukkaispäästöistä johtuen, kuitenkin diiseli saman hintaista kuin bensa ja se että on kova käyttömaksu niin ei ihme ettei naapurimaassa diiseleitä suosita.
Ja se mitä politiikkaan tulee, niin keskustan ollessa oppositio puolue ja bensanhinnan noustessa keskusta kysyi silloiselta hallitukselta (SDP), mitä hallitus aikoo tehdä bensanhinnan laskemiseksi. Entä nykyään, keskusta on hallitus ja kokoomus oppositiona perään kuulutti juuri kuluvan kuukauden aikana kataisen johdolla missä keskustan selkäranka on, kun oppositiossa ajettiin kovin bensanveron alennusta, mutta nykyisin siitä ei hiiskutakaan.
Taisi joskus niinistö todeta kun bensalitra huiteli seitsemässä markassa ettei joka pikku kriisin takia käydä bensanhintaa laskemaan tai jotain vastaavaa. Nyt kannattais käydä pommittamaan herra pääministeriä kysymyksillä bensaveron alennuksista ja muista vaalilupauksista, moneenkohan pääministerin sihteerit vastaisivat? On aika varma että mikä tahansa puolue voittaa seuraavat vaalit niin meno jatkuu nykyisellään.
Lasketaanpa: Mulla oli -77 mallin mersu 220d joka kulutti naftaa 10L aina,oli pakkanen,kärry perässä,porukkaa kyytis tai ei. Toi nykynen golffi ottaa melkein saman, pakkasilla varmasti enemmänkin, tässä päästäänkin asiaan eli paljonko pitää autoon sijoittaa jotta se kuluttaa sen mitä vaaditaan että diisselillä ajaminen kannattaa? Tottahan joku kovapenkkinen veronkiertoriisseli kannattaa mutta tahtovat nekin olla sellasia rysiä että ihmettelen kuinka on saatu leimattua. Kyllä jos verotus olisi hieman halvempi niin riisseli mullekkin alle takas vaihtuis mutta ei huvita maksaa 540e vuodessa veroja autosta.
Tässä yhteenvetoa hinnoista euroopassa:
http://www.aaroadwatch.ie/eupetrolprices/
Itse kyllä suosisin systeemiä, jossa autovero olisi integroitu polttoaineen hintaan suoraan.
http://www.aaroadwatch.ie/eupetrolprices/
Itse kyllä suosisin systeemiä, jossa autovero olisi integroitu polttoaineen hintaan suoraan.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Itse ajan n. 184km päivittäin työmatkaa, joten jonkinlainen uudistus tuohon polttoainehinnoitteluun/autoveroihin olisi ihan suotavaa.
Julkisillakin kuljin jokusen kuukauden, mutta aikaa menee noin tuplasti enemmän ja aikataulut on sitten minuuttiluokkaa, eli jos joku yhteys myöhästyy niin homma kusee.. Eikä tuo julkisillakaan liikkuminenkaan ilmaista ole vaikka halvempaa onkin kuin autolla ajo.
Julkisillakin kuljin jokusen kuukauden, mutta aikaa menee noin tuplasti enemmän ja aikataulut on sitten minuuttiluokkaa, eli jos joku yhteys myöhästyy niin homma kusee.. Eikä tuo julkisillakaan liikkuminenkaan ilmaista ole vaikka halvempaa onkin kuin autolla ajo.
Mielenkiintoinen aihe aina tämä bensan hinta. Muutama ajatus heräsi/on herännyt kyseisestä aiheesta. EU:n muihin jäsenvaltioihin verrattuna suomalaisten ostovoima on verrattaen huono, pitäisikö polttoaineen hintavertailukin tahdä näiden maiden kesken?
Ja tuosta työmatka-ajosta senverran (koskee pääasiassa pk-seudulla työssäkäyviä), että aika usein puolestaan säästetään asumiskustannuksissa, kun käydään ns. kauempaa töissä. Tässä taas on riskinsä juurikin näin liikkumisen muututtua kalliimmaksi, pitäisikö näiden asuinkustannuksissa säästävien kuitenkin saada jotain verohelpotuksia muihin autoilijoihin nähden? Jotain vähennyksiä saakin tuosta matkustamisesta. Entäs korkojen nousu esim. juurikin Helsingissä asuvien asunnonostajien kohdalla, kun asunnoista joutuu maksamaan enemmän kuin muualla Suomessa? Pitäisikö heitäkin tukea? Vähän karkaa aiheesta, sorry.
Ja itse aiheeseen. Ei tuo bensan hinta vielä järkytä ja ehdottomasti olen tuon käytöstä verotuksen kannalla. Uudempaa autokantaa vaan Suomeen (autovero poistamalla) ja vero puolestaan kerättäisiin auton käytöstä, ei omistamisesta.
Ja tuosta työmatka-ajosta senverran (koskee pääasiassa pk-seudulla työssäkäyviä), että aika usein puolestaan säästetään asumiskustannuksissa, kun käydään ns. kauempaa töissä. Tässä taas on riskinsä juurikin näin liikkumisen muututtua kalliimmaksi, pitäisikö näiden asuinkustannuksissa säästävien kuitenkin saada jotain verohelpotuksia muihin autoilijoihin nähden? Jotain vähennyksiä saakin tuosta matkustamisesta. Entäs korkojen nousu esim. juurikin Helsingissä asuvien asunnonostajien kohdalla, kun asunnoista joutuu maksamaan enemmän kuin muualla Suomessa? Pitäisikö heitäkin tukea? Vähän karkaa aiheesta, sorry.
Ja itse aiheeseen. Ei tuo bensan hinta vielä järkytä ja ehdottomasti olen tuon käytöstä verotuksen kannalla. Uudempaa autokantaa vaan Suomeen (autovero poistamalla) ja vero puolestaan kerättäisiin auton käytöstä, ei omistamisesta.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Niin, ja samalla taas kulutus (ja saastepäästöt) laskisi, samoin kuin luultavasti (huom. Luultavasti) kävivi liikennekuolemille turvallisempien autojen ansiosta.
Mutta, kumpi lie valtiolle tuottavampaa, pienikulutuksiset autot vai suurikulutuksiset autot vaikka sitten mutama henki menisikin enemmän?
Ainahan rajoituksia voidaan toki pudottaa ja siinä sivussa sitten tulee myös tuottoa ylinopeussakkojen muodossa.
Mutta, kumpi lie valtiolle tuottavampaa, pienikulutuksiset autot vai suurikulutuksiset autot vaikka sitten mutama henki menisikin enemmän?
Ainahan rajoituksia voidaan toki pudottaa ja siinä sivussa sitten tulee myös tuottoa ylinopeussakkojen muodossa.
tossa jotain ilta-lehdestä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006072 ... 5_uu.shtml
Suomalaisten ostovoima on samaa luokkaa kuin esim. saksalaisten (oli itseasiassa vuonna 2004 jopa parempi kuin saksalaisten). EU:n sisäpuolella Suomi on palkansaajan ostovoimassa reilusti keskitason yläpuolella. Olisikin kiva tietää mihin perustuu väite, että suomalaisten ostovoima on verrattaen huono.
Valhe, emävalhe, tilasto.
-Inflaatio syyskuussa 2003 0,7%
-Inflaatio marraskuussa 2004 0,9%
-Inflaatio syyskuussa 2005 1,2%
-Inflaatio kesäkuussa 2006 1,7%
EMU-maiden yhteisinflaatio on pysytelly samoina vuosina 2-2,5% paikkeilla.
Myönnetään, nämä ovat vain otteita pitkin vuosia, joten mitään kokonaisvaltaista vuosittaista inflaatiota olen liian laiska kaivelemaan. Luvut ovat kuitenkin suurimmat mitä silmiin sattui jokaiselta vuodelta. Tästä voi sitten kukin hiukan päätellä onko se palkka nuossut inflaation kanssa käsi kädessä vai ei.
Minun palkkani ei ole noussut 6 vuoteen lainkaan, vaikka lähestulkoon kaikki peruskuluni (asuminen, autoilu, sähkö) ovat kasvaneet. Se ei silti muuta kansallista keskiarvoa korreloimaan juuri minun ostovoimani kanssa. Kuluttajahinnat ovat laskeneet vuodesta 2001 asti tasaisesti vuoteen 2004. Sen jälkeen alkoi hidas, tasainen nousu, mutta vielä ei olla likimainkaan vuoden 2001 tasolla. Ja kyllä, näihin hintoihin sisältyy aika paljon muutakin sälää kuin bensa ja diesel.
-Inflaatio syyskuussa 2003 0,7%
-Inflaatio marraskuussa 2004 0,9%
-Inflaatio syyskuussa 2005 1,2%
-Inflaatio kesäkuussa 2006 1,7%
EMU-maiden yhteisinflaatio on pysytelly samoina vuosina 2-2,5% paikkeilla.
Myönnetään, nämä ovat vain otteita pitkin vuosia, joten mitään kokonaisvaltaista vuosittaista inflaatiota olen liian laiska kaivelemaan. Luvut ovat kuitenkin suurimmat mitä silmiin sattui jokaiselta vuodelta. Tästä voi sitten kukin hiukan päätellä onko se palkka nuossut inflaation kanssa käsi kädessä vai ei.
Minun palkkani ei ole noussut 6 vuoteen lainkaan, vaikka lähestulkoon kaikki peruskuluni (asuminen, autoilu, sähkö) ovat kasvaneet. Se ei silti muuta kansallista keskiarvoa korreloimaan juuri minun ostovoimani kanssa. Kuluttajahinnat ovat laskeneet vuodesta 2001 asti tasaisesti vuoteen 2004. Sen jälkeen alkoi hidas, tasainen nousu, mutta vielä ei olla likimainkaan vuoden 2001 tasolla. Ja kyllä, näihin hintoihin sisältyy aika paljon muutakin sälää kuin bensa ja diesel.
Oletko huomioinut lomakaudet? Ainakin mulla ovat vähentäneet tietyn määrän lomaviikkoja/vuosi pois noista itse laskemistani kuluista.itsellä ainakin on täysi työ selvittää omat työmatkakustannukset eikä vielä koskaan ole maksettu sitä summaa joka nykyisen laskukaavion mukaan syntyisi. Ajan noin 15tkm vuodessa josta noin 7500km on työmatkaa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa