Johtuuko se sairaudesta niemeltä saabismi...?
Valvoja: ffp jäsenet
Johtuuko se sairaudesta niemeltä saabismi...?
Ajelin tuossa keskustaan päin kun perään liimautui punainen 9-3 suappi. Nopeutta oli mittarini mukaan noin reilu 60 ja alueella 50 km/h rajoitus. Kilometrin saabbi roikkui aivan takapuskurissa kiinni ja hönkäisi sitten ohi. Kiire näytti olevan ja nopeutta rivakasti, joten näytin ansiookkaasta teosta kaverille peukkua.
Seuraavasta risteyksestä saabin eteen pyörähti kuitenkin vanha volvo ja niinpä kaveri joutui himmaamaan kun ei päässyt keskikorokkeen vuoksi ohi. Saavutin siinä sitten tuon parivaljakon omalla tahdillani. Yllättäen saabin mies tinttasi jarrut pohjaan. Onneksi oli turvaväliä sen verran, että sain helposti pysähtymään, pudistelin päätäni. Saabi jatkoi muutaman kymmenen metriä ja teki toisen täysjarrutuksen pysähdyksiin saakka. Nyt paloi jo multakin käämit ja ystävällisen peukkutervehdyksen sijaan nousi keskari tuulilasiin. Siitäkös kaveri kimmastui, kaiken näköisiä sormia heilui hetken ikkunasta ja sitten mustan savupilven saattelemana saabbi häipyi horisonttiin. Itse jatkoin samaa vauhtia kuin ennen episodia.
Johtuuko tuo sitten saabista, hyödyttömäksi jääneestä ohituksesta vai peukun näyttämisestä? Mene tiedä. Koville tuntui ottavan. Ressaava paikka tuo liikenne jos sen semmoiseksi haluaa mieltää :-)
Seuraavasta risteyksestä saabin eteen pyörähti kuitenkin vanha volvo ja niinpä kaveri joutui himmaamaan kun ei päässyt keskikorokkeen vuoksi ohi. Saavutin siinä sitten tuon parivaljakon omalla tahdillani. Yllättäen saabin mies tinttasi jarrut pohjaan. Onneksi oli turvaväliä sen verran, että sain helposti pysähtymään, pudistelin päätäni. Saabi jatkoi muutaman kymmenen metriä ja teki toisen täysjarrutuksen pysähdyksiin saakka. Nyt paloi jo multakin käämit ja ystävällisen peukkutervehdyksen sijaan nousi keskari tuulilasiin. Siitäkös kaveri kimmastui, kaiken näköisiä sormia heilui hetken ikkunasta ja sitten mustan savupilven saattelemana saabbi häipyi horisonttiin. Itse jatkoin samaa vauhtia kuin ennen episodia.
Johtuuko tuo sitten saabista, hyödyttömäksi jääneestä ohituksesta vai peukun näyttämisestä? Mene tiedä. Koville tuntui ottavan. Ressaava paikka tuo liikenne jos sen semmoiseksi haluaa mieltää :-)
Tästä tulikin mieleeni, eilen ajelin taajamassa 50 alueella vanhan Omegan perässä. Opel-sankarin edessä oli bussi lähdössä pysäkiltä, näytti kiltisti vilkkua ja kääntyi tielle, tästä suivaantuneena omegakuski soitti torvea useampaan otteeseen, kiihdytti bussin vierelle (klo. 16 ruuhkassa) ja näytti keskisormea käsi ulkona ikkunasta :D
Ei aina voi voittaa..
Ei aina voi voittaa..
Kyllä se Saabismi on sairautta. Monesti Saabikuskilla on vielä hattu päässä. Sellainen Sherlock Holmes malli.
Olen myös bongannut tälläisiä, joiden omistajia kannattaa varoa erityisen paljon:
Olen ainoan kerran suuttunut liikenteessä kunnolla, silloinkin Saabi-kuskille. Heitin sitä lopuksi suutuspäissäni banaanitertulla kun se ohitti.
Ei tainnut kuitenkaan olla Dolea.
Juhannustunnelmiin.

Olen myös bongannut tälläisiä, joiden omistajia kannattaa varoa erityisen paljon:

Olen ainoan kerran suuttunut liikenteessä kunnolla, silloinkin Saabi-kuskille. Heitin sitä lopuksi suutuspäissäni banaanitertulla kun se ohitti.

Ei tainnut kuitenkaan olla Dolea.
Juhannustunnelmiin.
Ainoa asia mikä liikenteessä ressaa, on nuo idiootit joitten on "pakko" ohittaa ja ajaa ylinopeutta. Muistuttaisin että pakko on vain kuolla, ja sekin vain kerran.
Eli suomeks sanottuna: paha vika päässä niillä jotka jatkuvasti ajavat ylinopeutta.
Itsellä Omegassa mittarivirhettä ~10%, ajelen yleensä 100 rajotusalueella 110 mittarin mukaan, silloin tällöin tarkistan todellisen nopeuden ajotietokoneen keskinopeusnäytön nollaamalla, ja se yleensä näyttää 97-99km/h.
Ja sitten jotkut idiootit ajelevat mm. hopeanharmailla tuorehkoilla citymaastureilla noin 130km/h todellista nopeutta, ja kun eivät muuten pääse ohittamaan niin ohittavat 60 rajoitusalueella jolla yrittävät kovasti ajaa samaa 130km/h.
Sanoisin että jos ihmisestä tuntuu siltä että autolla ajaessa on olevinaan kiire, niin katsoo vaikka taustapeiliin taikka sitten muille vaaratilannetta aiheuttamatta ajavat niin kovaa kuin kinneri kulkee vaikkapa jonnekkin pellolle. Kiitos ja hauskaa juhannusta.
Eli suomeks sanottuna: paha vika päässä niillä jotka jatkuvasti ajavat ylinopeutta.
Itsellä Omegassa mittarivirhettä ~10%, ajelen yleensä 100 rajotusalueella 110 mittarin mukaan, silloin tällöin tarkistan todellisen nopeuden ajotietokoneen keskinopeusnäytön nollaamalla, ja se yleensä näyttää 97-99km/h.
Ja sitten jotkut idiootit ajelevat mm. hopeanharmailla tuorehkoilla citymaastureilla noin 130km/h todellista nopeutta, ja kun eivät muuten pääse ohittamaan niin ohittavat 60 rajoitusalueella jolla yrittävät kovasti ajaa samaa 130km/h.
Sanoisin että jos ihmisestä tuntuu siltä että autolla ajaessa on olevinaan kiire, niin katsoo vaikka taustapeiliin taikka sitten muille vaaratilannetta aiheuttamatta ajavat niin kovaa kuin kinneri kulkee vaikkapa jonnekkin pellolle. Kiitos ja hauskaa juhannusta.
Niin, sehän tässä ihmetyttikin, että kaverilla oli ensin niin helkkarinmoinen kiirus ja sitten yhtäkkiä joutaakin jarruttelemaan ja temppuilemaan. Ei siinä mitään jos olisi vaan painellut ohi ja häipynyt. Ilmeisesti kyrsi se, ettei pystynytkään painelemaan näkymättömiin kun eteen kääntyi se toinen auto. Tämä yhdistetynä hymyyn ja peukkuun hitsasi varmaankin sopivasti kiinni kesän kuumuudessa :-)
Kyllä joka merkistä löytyy sellaisia, jotka ajavat 100 alueella 105 mittarinopeutta, sitten kun nopeus laskee 80 km tunnissa, niin kaverit ajaa edelleen sitä 105:ttä ja painavat ohi. Kun taas tulee 100:n merkki niin nopeus edelleen sama. Tässä vaiheessa kun itse ajelen 110km/h, niin taas saan ne kiinni ja menen ohi. Samaa tapahtuu 120km/h alueella.
Tuntuu, että ihmiset eivät uskalla ajaa kovemmissa nopeuksissa pientä ylinopeutta, mutta pienemmissä sitäkin enemmän. Sakot muistaakseni tulee aika lailla prosentuaalisesti, joten se 15 km/h ylinopeutta on pienempi rike 120 alueella kuin jossain 60 alueella. Tai jotain sinnepäin. Ottaa vaan aivoon tuollaiset. Naiset tuntuvat harrastavan tuota usein. Ja yleensä työmaajaksoilla, jolloin se on mielestäni vakavampaa. Johan helpotti...
Tuntuu, että ihmiset eivät uskalla ajaa kovemmissa nopeuksissa pientä ylinopeutta, mutta pienemmissä sitäkin enemmän. Sakot muistaakseni tulee aika lailla prosentuaalisesti, joten se 15 km/h ylinopeutta on pienempi rike 120 alueella kuin jossain 60 alueella. Tai jotain sinnepäin. Ottaa vaan aivoon tuollaiset. Naiset tuntuvat harrastavan tuota usein. Ja yleensä työmaajaksoilla, jolloin se on mielestäni vakavampaa. Johan helpotti...
Väistellään vaan muita ja jätetään ne käsimerkit(niin positiiviset kuin negatiivisetkin) äänimerkit ja valonvilautukset polliisille. Ei synny turhia agressioita puolin eikä toisin.
No tuo on kyllä ihan totta. Että pitää tässä peiliinkin katsoa...
Eipä ole poliisi mulle koskaan muuten peukkua näyttänyt, jonkun hymyilevän harvinaisuuden olen joskus nähnyt...
Näin on, tuossa työmatkalla on työmaa jossa rajoitus on ensin 50 ja sitten 30km/h (lyhyt kiertotie). Tätä ennen on risteys jossa 100km/h rajoitus putoaa kahdeksaan kymppiin.Kyllä joka merkistä löytyy sellaisia, jotka ajavat 100 alueella 105 mittarinopeutta, sitten kun nopeus laskee 80 km tunnissa, niin kaverit ajaa edelleen sitä 105:ttä ja painavat ohi. Kun taas tulee 100:n merkki niin nopeus edelleen sama. Tässä vaiheessa kun itse ajelen 110km/h, niin taas saan ne kiinni ja menen ohi. Samaa tapahtuu 120km/h alueella.
Tapahtuu seuraava ilmiö:
100km/h --> Muut jäävät, mulla 110km/h
80km/h --> Muut alkavat saavuttaa, mulla 88km/h
50km/h --> Perään alkaa kertyä autoja, mulla 60km/h
30km/h --> Takana jono, kytätään ohituspaikkaa ja roikutaan puskurissa, mulla vauhtia 45km/h
Nopeuden todellisia, 30km/h-alueella ei enää uskalla ajaa tuota yleisesti harrastamaani ~10% ylinopeutta. Ja tuota tapahtuu lähes joka aamu...
Edit: Tuon jälkeen alkaa motari ja sinne ne muut taas jäävät.
turhaa hypetystä. Kuten audi200GT mainitsi: joka merkin edustajissa on sekä asiallista että kuspäistä väkeä. Tokihan se myös allekirjoittanutta häiritsee, mutta kun ajaa omaa tahtiaan eikä ota pattia muista niin hyvin menee. Selvyyden välttämiseksi kerrottakoon, että ite ajan noin +8km/h YLI TODELLISTA nopeuta aina, olipa tajoitus siten 40km/h tai 120km/h.
Perä edellä ohitettavia riittää aina, mutta kun sen hoitaa sivistyneesti niin harvoin kukaan kimpaantuu. Ja jos kimpaantuu, niin sit katotaan tilanteen/fiiliksen mukaan että kuinka toimitaan. (eli kumpi on sekopäisempi) Valitettavasti.
Perä edellä ohitettavia riittää aina, mutta kun sen hoitaa sivistyneesti niin harvoin kukaan kimpaantuu. Ja jos kimpaantuu, niin sit katotaan tilanteen/fiiliksen mukaan että kuinka toimitaan. (eli kumpi on sekopäisempi) Valitettavasti.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Heheh, ja meidän saabistien foorumilla manaillaan vastaavasti VAG-konsernilaisten (etenkin niiden joiden perässä lukee TDI) käyttäytymistä liikenteessä :D Itse en tähän kantaa ota... ei kai se merkistä riipu miten ajellaan. Tietysti esim. Bmw houkuttelee nuoria kuskeja joilla on bensaa vähän liikaakin suonissaan...
-
- -
- Viestit: 155
- Liittynyt: 29.7.2003 18:30
50 alueella jos joku ajaa 40 (huom! todellista) niin miks niitä pitäs ohittaa?
Ne ajaa rajotusten mukaan, toisin kuin ne jotka ohittaa ja ajaa ylinopeutta...
Ajettaessa 10km/h kovempaa kuin edellä ajava tuskin voi edes ohittaa kovin nopeasti... Menee useampi kilometri. Eli ylinopeutta joutuu ajaa.
Ja miten namia se onkaan jos ite ajelee sitä 40 ja tietää poliisien olevan just tutkaamassa :D
Kiva sitte naureskella "typerästä ohituksesta typerät penaltit"...
Eli kannattaa varoa niitä jotka ajelee vähän hitaammin, ei koskaan tiedä vaikka olis joku joka tietää tutkan olevan edessä ja haluaa typerille ohittelijoille sakkoja :)
Hauskat juhannukset...
Ne ajaa rajotusten mukaan, toisin kuin ne jotka ohittaa ja ajaa ylinopeutta...
Ajettaessa 10km/h kovempaa kuin edellä ajava tuskin voi edes ohittaa kovin nopeasti... Menee useampi kilometri. Eli ylinopeutta joutuu ajaa.
Ja miten namia se onkaan jos ite ajelee sitä 40 ja tietää poliisien olevan just tutkaamassa :D
Kiva sitte naureskella "typerästä ohituksesta typerät penaltit"...
Eli kannattaa varoa niitä jotka ajelee vähän hitaammin, ei koskaan tiedä vaikka olis joku joka tietää tutkan olevan edessä ja haluaa typerille ohittelijoille sakkoja :)
Hauskat juhannukset...
^ No se nyt vaan on niin ärsyttävää jos ajetaan 10km/h alle rajoitusten hyvällä kelillä.
Miksi siitä pitäisi suuttua, jos joku ohittaa? Mitä se ohitettavaa haittaa jos joku ajaa vaikkapa kuuttakymppiä ohi 50km/h alueella?
Edit: Ohittaessa en ainakaan itse katso nopeusmittaria vaan tavoitteena on roikkua siellä vastaantulevien kaistalla mahdollisimman vähän aikaa. Ohituksen jälkeen voi sitten hiljentää laillisiin nopeuksiin.
Miksi siitä pitäisi suuttua, jos joku ohittaa? Mitä se ohitettavaa haittaa jos joku ajaa vaikkapa kuuttakymppiä ohi 50km/h alueella?
Edit: Ohittaessa en ainakaan itse katso nopeusmittaria vaan tavoitteena on roikkua siellä vastaantulevien kaistalla mahdollisimman vähän aikaa. Ohituksen jälkeen voi sitten hiljentää laillisiin nopeuksiin.
paljon vaarallisempaahan se on ohittaa joku sellasella matelu-vauhdilla ja roikkua sen toisen rinnalla kauan.
Toinen ah niin mukava kokemus on se, kun joku just tollanen munapää, joka ajaa 10km/h alta rajoituksen, ja sit lähdet sitä ohittamaan, ni kas kummaa siitä autosta löytykin se oikeanpuoleinen poljin ja sit lähdetään kiihdyttämään ettei ohittaja pääsiskään ohi.
Koska se on helvetin ärsyttävää ajaa jonku mummu-kuskin takana?
Toinen ah niin mukava kokemus on se, kun joku just tollanen munapää, joka ajaa 10km/h alta rajoituksen, ja sit lähdet sitä ohittamaan, ni kas kummaa siitä autosta löytykin se oikeanpuoleinen poljin ja sit lähdetään kiihdyttämään ettei ohittaja pääsiskään ohi.
50 alueella jos joku ajaa 40 (huom! todellista) niin miks niitä pitäs ohittaa?
Koska se on helvetin ärsyttävää ajaa jonku mummu-kuskin takana?
Joo'o, ei se ainakaan merkistä taida kiinni olla. Äsken joku riisikippokuski (lue: huyndai) halus ohi mennä ku oli se ohitettu, eli vento näytti 180 km/h ohituksen jälkeen, ku ei muute meinannu ohi päästä. Silti tää teiden sankari haki ohi rampin sisäänmenokaistan kautta, yhen vulvan vierestä, eli oikeelta puolelta. No ohihan se pääs, ku ei kakslitranen enempää jaksanu säädyllisessä ajassa nopeutta hakea. Muistakaa: minä minä....
muistatko wesku tapauksen kun mentiin letkassa pälkäneelle...?? kuorma auto vai oliko pakettiauto...hmm...alkoi lähellellä luumu-golffin takapuskuria...ja vaikka antoi tilaa pientareelle niin ohi ei mennyt..heh...jopa käsimerkeillä vesku huitoi että TURVAVÄLI!!! ei vaikuttanut edes vauhdin raju hiljentäminen...puskurissa kiinni...tuota jatkui jonkin aikaa kunnes wesku poistui paikalta....ja odotteli muita pälkäneellä kylmää kaljaa ryystäen...heh heh...tämä tapaus vaan tuli mieleen noista roikkujista...
Tuntuu olevan myös että mitä laitetumpi auto, sen enemmän noita "kisailijoita" ja mulkkuja pörisee ympärillä :P
Tai jos perässä lukee 2.3T niin vanhat miehetki lähtee sillä iän ikusella primeralla kiihyttään ohi ku mielipuolinen puhumattakaan jostaki nuoremmasta. :D Mulla ei ole ollu koskaan mitään ongelmia isoilla teillä, mutta kaupungissa liikenneympyrässä ajaminen toisille tuottaa vaikeuksia. Sitten jos erehtyy painaan tööttiä, että meinas kolahtaa niin samassa nousee sormi pystyyn ja jarruvalot välähtelee. Se ottaa joskus pannuun. Tämä nyt ei liittyny enää asiaan mitenkään.
Mun mielestä ei oo mitenkään ärsyttävää jos ajaa 10km/h alle suurimman sallitun nopeuden.
Ohitan vain ne (yleensä mummot ja papat) jotka ajaa 20km/h alle suurimman sallitun.
Muistakaa että kiire on vain ihmisen luoma harhakuvitelma, sairaus.
Johtuu yleensä huonosti suunnitellusta tai jopa olemattomasta aikataulusta.
Ylinopeuden ajamisen sijaan kannattais lähteä muutamaa minuuttia aikasemmin liikkeelle, ja kuunnella autossa rauhallista musiikkia eikä mitään korvienrääkkäysmusiikkia joka nostaa adrenaliinia ja saa jalan painamaan kaasupoljinta enemmän lattiaan :)
Ja se on ihan sama lukeeko auton perässä 1.1, 1.3, 1.5, 2.0, tai ihan mitä tahansa, aina löytyy niitä idiootteja jotka eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä, joihin myös kuuluvat tienvarsilla suurinta sallittua nopeutta ilmoittavat liikennemerkit.
Nopeusrajoituksen noudattaminen ikävä kyllä on jokaisen tiellä liikkuvan VELVOLLISUUS.
Heinäkuun 9. päivä sitten kemoralle purkamaan aggressioita radalle, jookos? :)
Siellä saa ajaa minkä autosta lähtee, tarkoituksena toki lienee pysyä radalla eikä ajella penkkoja pitkin :)
Ohitan vain ne (yleensä mummot ja papat) jotka ajaa 20km/h alle suurimman sallitun.
Muistakaa että kiire on vain ihmisen luoma harhakuvitelma, sairaus.
Johtuu yleensä huonosti suunnitellusta tai jopa olemattomasta aikataulusta.
Ylinopeuden ajamisen sijaan kannattais lähteä muutamaa minuuttia aikasemmin liikkeelle, ja kuunnella autossa rauhallista musiikkia eikä mitään korvienrääkkäysmusiikkia joka nostaa adrenaliinia ja saa jalan painamaan kaasupoljinta enemmän lattiaan :)
Ja se on ihan sama lukeeko auton perässä 1.1, 1.3, 1.5, 2.0, tai ihan mitä tahansa, aina löytyy niitä idiootteja jotka eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä, joihin myös kuuluvat tienvarsilla suurinta sallittua nopeutta ilmoittavat liikennemerkit.
Nopeusrajoituksen noudattaminen ikävä kyllä on jokaisen tiellä liikkuvan VELVOLLISUUS.
Heinäkuun 9. päivä sitten kemoralle purkamaan aggressioita radalle, jookos? :)
Siellä saa ajaa minkä autosta lähtee, tarkoituksena toki lienee pysyä radalla eikä ajella penkkoja pitkin :)
Ylinopeuden ajamisen sijaan kannattais lähteä muutamaa minuuttia aikasemmin liikkeelle,
No, harvemmin se kiire tulee siitä, että lähtee 2 min liian myöhään liikkeelle. Yleensä se kiire tulee siellä tien päällä kun rupee aikataulut kusemaan syystä jos toisesta.
-Olisit lähtenyt aikaisemmin niin ei olisi tullut kiire- lause on yksi typerämpiä sanontoja. Kuinka paljon aikaisemmin? Loppuu tunnit kesken jos kokoajan pitää olla menossa.
Taas kerran kun nopeuksista jeesustellaan..
Mulle ei tule montaa kertaa mieleen, jolloin olisi ollut rytinä lähellä, tuon ylinopeuden vuoksi.
Sen sijaan, sitäkin useampi läheltäpiti tilanne tulee mieleen, jossa onnettomuus on ollut lähellä kanssa-ajajan piittaamattomuuden vuoksi. Kaupungissa usein sapettaa turhan korkeat tilannenopeudet.. Vilkun käyttämättä jättäminen. Maantiellä näkee usein noita eritasoisia Kamikaze ohituksia.. - Ne ihan oikeasti sapettaa..
Myös erilaiset avohoitopotilaat, jotka esimerkiksi sekoaa täysin (vilkuttelee valoja, kiihdyttää rinnalla, näyttää mitä eriskummallisempia käsimerkkejä) mikäli joutuu ohitetuksi ottaa aivoon, - useinmiten lähinnä säälittää.
Mulle ei tule montaa kertaa mieleen, jolloin olisi ollut rytinä lähellä, tuon ylinopeuden vuoksi.
Sen sijaan, sitäkin useampi läheltäpiti tilanne tulee mieleen, jossa onnettomuus on ollut lähellä kanssa-ajajan piittaamattomuuden vuoksi. Kaupungissa usein sapettaa turhan korkeat tilannenopeudet.. Vilkun käyttämättä jättäminen. Maantiellä näkee usein noita eritasoisia Kamikaze ohituksia.. - Ne ihan oikeasti sapettaa..
Myös erilaiset avohoitopotilaat, jotka esimerkiksi sekoaa täysin (vilkuttelee valoja, kiihdyttää rinnalla, näyttää mitä eriskummallisempia käsimerkkejä) mikäli joutuu ohitetuksi ottaa aivoon, - useinmiten lähinnä säälittää.
Ford Fiesta 1.1GL, takana luki 1.1 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Nissan Cherry 1.5GL, takana luki 1.5 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Nissan Sunny 1.5GL, takana luki 1.5 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Opel Omega 2.0GLSi, takana luki 2.0 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
VW Jetta 1.6CL, takana luki Jetta CL - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Saab 9000CD, takana luki CD - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Ja joka autolla aina suurinta sallittua nopeutta. Ohittaneet autot joko jäivät ihan etupuskurin eteen köröttelemään samaa vauhtia kuin itse, taikka ajoivat jonkun matkaa ohi ja köröttelivät sitten hitaammin.
Eli menisköhän tuo ohittelu piittaamattomuuteen, ei välitetä mistään säännöistä vaan ajatellaan että "auto on sitä varten että sillä ohitellaan"?
Ihmetyttää kyllä kummasti, sama millä autolla ajaa niin aina jotkut wannabe-rytsölät ohittelevat ties millä ritsoilla...
Joku lippispäinen 18v juuri kortin saanut ohitti Omegan Ford Escort 1.6:lla 80 alueella, ilmeisesti 80km/h oli kyseiselle kuskille liikaa sillä mutkaisella tiellä kun mutkiin kauheat jarrutukset ja mutkien jälkeen epätoivoinen kiihdytys ettei Omega vain tule takapuskuriin kiinni.
Nissan Cherry 1.5GL, takana luki 1.5 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Nissan Sunny 1.5GL, takana luki 1.5 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Opel Omega 2.0GLSi, takana luki 2.0 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
VW Jetta 1.6CL, takana luki Jetta CL - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Saab 9000CD, takana luki CD - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Ja joka autolla aina suurinta sallittua nopeutta. Ohittaneet autot joko jäivät ihan etupuskurin eteen köröttelemään samaa vauhtia kuin itse, taikka ajoivat jonkun matkaa ohi ja köröttelivät sitten hitaammin.
Eli menisköhän tuo ohittelu piittaamattomuuteen, ei välitetä mistään säännöistä vaan ajatellaan että "auto on sitä varten että sillä ohitellaan"?
Ihmetyttää kyllä kummasti, sama millä autolla ajaa niin aina jotkut wannabe-rytsölät ohittelevat ties millä ritsoilla...
Joku lippispäinen 18v juuri kortin saanut ohitti Omegan Ford Escort 1.6:lla 80 alueella, ilmeisesti 80km/h oli kyseiselle kuskille liikaa sillä mutkaisella tiellä kun mutkiin kauheat jarrutukset ja mutkien jälkeen epätoivoinen kiihdytys ettei Omega vain tule takapuskuriin kiinni.
100km/h --> Muut jäävät, mulla 110km/h
80km/h --> Muut alkavat saavuttaa, mulla 88km/h
50km/h --> Perään alkaa kertyä autoja, mulla 60km/h
30km/h --> Takana jono, kytätään ohituspaikkaa ja roikutaan puskurissa, mulla vauhtia 45km/h
Nopeuden todellisia, 30km/h-alueella ei enää uskalla ajaa tuota yleisesti harrastamaani ~10% ylinopeutta. Ja tuota tapahtuu lähes joka aamu...
Itsellä hyvin samantyylinen ajotapa.
30 alueella tuntus olevan huonoin kunnioitus liikeennemerkkiä kohtaan. Itse ajelen yleensä n. 40 kmh ja silti kokoajan mut ohitetaan. Ei viitsi ajaa sitä 50-60 kmh nopeutta mitä muut ajaa ku en halua huonolla tuurillani pikavoittoa jos ne jonain päivänä vaikka ratsais. Sääliksi käy raksamiehiä tietyöalueella jotka joutuvat ylinopeutta ajavien autojen seassa pomppimaan.
Itse ohitan aina edessä ajavan auton jos ajaa alle suurimman sallitun nopeuden. Riippuen siitä kuinka pian itse olen kääntymässä. Itse ottaisin kortin pois niiltä, jotka eivät uskalla maantiellä tai moottoritiellä ajaa muiden kanssa samaa nopeutta. Pysyisivät kotona tai menisivät linkulla/taksilla.
Totta tuokin, ajattelin lähinnä "normaaleja" asiakaspalavereja sun muita tapaamisia joita nyt ei ainakaan mulla montaa kertaa päivässä ole. Ainakaan sellaisia, joista ei voisi jokusen minuutin joustaa...No jos päivän aikana pitää olla olla vaikka kahdeksassa paikkaa ajallaan niin vituttaa käyttää 2 tuntia paikanpäällä odottelemiseen.
Miten tuon nyt ottaa, jos lähtee 15min aikaisemmin matkaan, eivät aikataulut ihan pienen viiveen takia kuse.
Eli kun mun pitää olla ensi perjantaina Helsinki-Vantaan lentokentällä kello 15.00 niin milloin minun kannattaa lähteä, ettei tule kiire? Kahvipaussilla sinne ajelee täältä Raumalta 3 tuntia niin riittääkö jos lähden kello 11.45? Tuleeko matkalla minusta riippumattomia viivytyksiä? Ai ei voi tietää? No ei niin. Parempi siis, että lähden matkaan jo torstaina niin kerkeän. Ettei sitten tarvitse kello 14.00 ajaa ylinopeutta tai kuunnella kenenkään sanovan: "Olisit lähtenyt aikaisemmin, niin ei olisi tullut kiire..."
Tuo olikin ehkä jo hieman vaikea arvioida. Menenkin nyt pohtimaan monelta mun pitää huomenna lähteä Poriin, että olen siellä kello 7.00. Normaalisti menee se 40 min, mutta jos siellä sittenkin on joku onnettomuus reitillä tai mun menopelistä puhkeaa rengas.
Illalla menen vielä kauppaan. Pääsen lähtemään sinne vasta 20.30 ja kun se menee kiinni 21.00 niin tulee kiire. Parempi varmaan onkin, että en mene ollenkaan ettei vituta.
Että kuinka paljon ennen sitä pitää minnekkin lähteä ettei tule kiire? Vain luoja tietää, jos sekään. Ja kaikki -olisit lähtenyt lälläl lää lässyn lässyn- jutut voi tunkea sinne minne kuu ei loista.
Babar, viimeisimmän kommentti jälkeen taidan tietää mistä "noita" maanteiden ritareita sikiää tuolla liikenteessä. Oletko mahdollisesti yksi niistä, kun näytti osuvan niin arkaan paikkaan jonkun kommentti siitä, että voi lähteä vaikka 15min ennen liikkeelle.
Mielummin liian aikasin ja rauhallisesti ajellen kuin taas liikkeelle lähtö myöhässä ja kauheella kiirellä, josta voi tulla lukematon määrä vaaratilanteita. Itse niitä vaaratilanteita ei välttämättä aina edes huomaa, vaan muut kanssa autoilijat.
Mielummin liian aikasin ja rauhallisesti ajellen kuin taas liikkeelle lähtö myöhässä ja kauheella kiirellä, josta voi tulla lukematon määrä vaaratilanteita. Itse niitä vaaratilanteita ei välttämättä aina edes huomaa, vaan muut kanssa autoilijat.
Ei osunut arkaan paikkaan. Enkä minä aja ylinopeutta enkä murehdi jos myöhästyn 15 min. Elämä odottaa. En ole myöskään tapaamasi ritari.
Eikä pipo kiristä. Tulee joku mummo tai vanha käpy mieleen kommenteista- Jos olisit lähtenyt aikaisemmin..-Jos olisit silloin tehnyt sitä ja tätä... Jos olisit ostanut sen etkä tätä... Jos jos jos. Koska kukaan ei voi ennustaa mitä tulee ajoreitilläni tapahtumaan niin on myöskin aivan turhaa selventää kuinka aikaisin pitää lähteä, että ei myöhästy. Ei tässä sen kummempia.
Eikä pipo kiristä. Tulee joku mummo tai vanha käpy mieleen kommenteista- Jos olisit lähtenyt aikaisemmin..-Jos olisit silloin tehnyt sitä ja tätä... Jos olisit ostanut sen etkä tätä... Jos jos jos. Koska kukaan ei voi ennustaa mitä tulee ajoreitilläni tapahtumaan niin on myöskin aivan turhaa selventää kuinka aikaisin pitää lähteä, että ei myöhästy. Ei tässä sen kummempia.
Oli millainen ruuhka tahansa, viivästys voi pahimmillaan olla 15min luokkaa. Sinne lentokentälle voi lähteä vaikka 30min etuajassa niin voi katsella vaikka koneita jos sattuu olemaan siellä ajoissa. Huom. ajoissa, ei etuajassa ;)
Tuossa viimeksi hesasta ajallessa matkalle osui onnettumuus, motarin liikenne seisoi jonkin aikaa ja pari kilsaa ajeltiin yhtä kaistaa pitkin. Silloin aika tuntui ikuisuudelta, mutta kelloa katsomalla selvisi että viive oli ollut kokonaiset 5 minuuttia.
Toisekseen, ajamalla esimerkiksi 10km/h nopeammin 100km matkan, voitat vain 6 minuuttia!
Edit: Olkoot, jätän keskustelun tähän. Tulee sitä itsekin ajettua joskus ylinopeutta, mutta harvemmin oikeasti on mihinkään kiire.
Tuossa viimeksi hesasta ajallessa matkalle osui onnettumuus, motarin liikenne seisoi jonkin aikaa ja pari kilsaa ajeltiin yhtä kaistaa pitkin. Silloin aika tuntui ikuisuudelta, mutta kelloa katsomalla selvisi että viive oli ollut kokonaiset 5 minuuttia.
Toisekseen, ajamalla esimerkiksi 10km/h nopeammin 100km matkan, voitat vain 6 minuuttia!
Edit: Olkoot, jätän keskustelun tähän. Tulee sitä itsekin ajettua joskus ylinopeutta, mutta harvemmin oikeasti on mihinkään kiire.
Viimeksi muokannut SS, 26.6.2006 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
liteFun kirjoitti:Ford Fiesta 1.1GL, takana luki 1.1 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Nissan Cherry 1.5GL, takana luki 1.5 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Nissan Sunny 1.5GL, takana luki 1.5 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Opel Omega 2.0GLSi, takana luki 2.0 - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
VW Jetta 1.6CL, takana luki Jetta CL - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Saab 9000CD, takana luki CD - monen piti päästä väkisin ohi, ja eteen hidastelemaan
Ei millään pahalla menneitä autojasi kohtaan, eikä millään pahalla kenenkään muunkaan vanhaa/nykyistä autoa kohtaan, mutta itse kyllä menen/pyrin menemään ohitse autosta kuin autosta merkkiin katsomatta, vaikka se ajaisikin sallittua nopeutta tai pikkasen ylikin, jos kyseinen auto sattuu haisemaan. Ja tuosta listasta nuita katittomia autoja on ehkä 4 kuudesta(?) Ehkä kaikkikin, ja kun sitten mennään markka lasissa ja kone käy rikkaalla ja polttelee ehkä vähän öljyäkin, niin siitähän saadaan jo kunnon aromit ilmoille..
Esimerkiksi: hyvin tyypillinen ajomatka meikäläiselle: 160km, josta ~130km on kaksikaistaista tietä, jos siinä edessä sitten ajelee 80luvun loppupuolen japsi kottero öljyä poltellen, tai sitten viimevuoden mallia oleva saksalainen ylemmän keskiluokan perheauto, ja puolavikainen kun on (;)) niin katista leijailee mädän kananmunan hajut takanatulijan ilmoille.. Ajele siinä sitten hymy huulilla p*skan hajussa puoltoistasataa kilsaa! Ohi vaan, vaikka vähän reippaammin, eihän niitä hajuja kestä poliisitkaan..
Eli, jos teidät ohitetaan vaikka ajaisitte täysin laillisestikkin rajoitusten mukaan, ei kannata heti miettiä että mikä k*siaivo tuokin oli, vaan että milläs kiululla sitä tässä mennäänkään, ja mitäköhän hajuja siitä mahtaa lähteä, niitä kun harvemmin itse aistii..
Kiitos ja kuulemiin
Pari syytä omiin ohituksiin lisää:
Jos edellä ajava ei osaa pitää vakionopeutta päällä vaan vaihtelee sitä koko ajan.
Tai jos edessä ajava ei osaa ennakoida esim kuorma-auton hitaampaa vauhtia, oman auton suorituskykyä ja vastaantulijan nopeutta. Eli edelläni ajava ei valmistaudu ohitukseen vaan jonotukseen.
Lisäksi ohitan autot, jotka seilaavat kaistojen väliä tai roikkuvat keskiviivalla.
Jos edellä ajava ei osaa pitää vakionopeutta päällä vaan vaihtelee sitä koko ajan.
Tai jos edessä ajava ei osaa ennakoida esim kuorma-auton hitaampaa vauhtia, oman auton suorituskykyä ja vastaantulijan nopeutta. Eli edelläni ajava ei valmistaudu ohitukseen vaan jonotukseen.
Lisäksi ohitan autot, jotka seilaavat kaistojen väliä tai roikkuvat keskiviivalla.
Kävin jussina Rovaniemeltä inarissa wanhalla tiisseli jetalla kuormana 5 aikuista ja kärryllä buster vene ja wanha 20hp moottori. Jetassa ei toiminut valot ja ajoittain se luistatti kytkintä :) Niin matkaahan on eestaas se 700km! Koko matkan ajoin lähes kaasu pohjassa nopeuden vaihdellessa 60-100km/h. Siinä taas nähtiin kaikenlaista ohittajaa ja ohitettavaa. Kaksi asiaa matkasta rassasi.
Ensinnä ne jotka eivät uskalla ohittaa vaikka kuinka näytin merkkiä ja ajoin lähes pientareella. Nehän siellä jonoa tekee ja osa joutuu sitten ohittaan koko letkan lämmetessään siellä takana.
Sodankylän alkuasukaskylässä Sattui huvittavasti kun taaksemme tarttui Todella häijyn näkoinen ja varmaan nopee ooppeli joka räpytteli valojaan perässämme noin 2km ja ajoi sitten rinnallemme ja huuteli jotain valoistamme, Minä koitin kattoa jannuja pahasti ja puhalsin nortista sauhut ohittajaa päin. sitten lippispäät ajoi ohitsemme ja alkoivat vilkutella ilmeisesti jarruvaloja ( ei saanut selvää kun oli opelin takavalot maalattu ilmeisesti mattavärillä ) samalla hiljentäen vauhtia. Sanoin kyytiläisille että kohta rytisee jos ei pska siirry syrjään ja aloin samalla ohittamaan oikealta. Silloin loppui s.kylän poikien moralisointi s.tana.
Ensinnä ne jotka eivät uskalla ohittaa vaikka kuinka näytin merkkiä ja ajoin lähes pientareella. Nehän siellä jonoa tekee ja osa joutuu sitten ohittaan koko letkan lämmetessään siellä takana.
Sodankylän alkuasukaskylässä Sattui huvittavasti kun taaksemme tarttui Todella häijyn näkoinen ja varmaan nopee ooppeli joka räpytteli valojaan perässämme noin 2km ja ajoi sitten rinnallemme ja huuteli jotain valoistamme, Minä koitin kattoa jannuja pahasti ja puhalsin nortista sauhut ohittajaa päin. sitten lippispäät ajoi ohitsemme ja alkoivat vilkutella ilmeisesti jarruvaloja ( ei saanut selvää kun oli opelin takavalot maalattu ilmeisesti mattavärillä ) samalla hiljentäen vauhtia. Sanoin kyytiläisille että kohta rytisee jos ei pska siirry syrjään ja aloin samalla ohittamaan oikealta. Silloin loppui s.kylän poikien moralisointi s.tana.
Viimeksi muokannut jekku, 27.6.2006 1:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi ihmeessä pitää olla liikenteessä valottomalla autolla? En jummarra. Itse ainakin räpsäytän valoja jos joku ajaa valoitta, ihan siksi, ettei setä poliisi turhaan muistuttele lappusilla valonsa unohtanutta ja myös siksi, että vasta-aurinkoon tommosta valotonta autoa on helkkarin vaikea erottaa. Tämänkin huomautuksen voi tehdä kahdella tavalla. Joko räppäsemällä pitkillä sokaisten päin näköä, tai sitten sammuttamalla sekunniksi omat valot ja laittamalla takaisin päälle. Itse olen myös kiittänyt lapasta nostamalla jos joku huomauttaa minun ajavan valoitta.
Tuota edessä jarruttelua en edelleenkään ymmärrä. Jos ohi mennään, niin mennään sitte kunnolla.
Tuota edessä jarruttelua en edelleenkään ymmärrä. Jos ohi mennään, niin mennään sitte kunnolla.
Joo ihan tiedoks, ainoa noista missä on öljyvikaa ollu on toi Sunny joka nyt pihalla oottelee projektina.
Fiestasta laitoin kilvet pois kun viimeisin katsastus pomppas päästöihin (melkein 20 vuoteen venttiileitä ei oltu kertaakaan säädetty, ja kun ne kerran tehtiin niin huonostihan siinä kävi... ei ollu mun idea, olin sitä vastaan mutta eipä sitä kannata sellasia kuunnella jotka ei autoista mitään tiedä.. (oli mun täti joka sano että ehottomasti pitää säätää)). Se päästi kivan mustan pölläyksen kerran 80 alueella yhen mersun keulalle ;) sitte vaan hyyty iteltä hymy ku kinneri ei enää reagoinu kaasuun, piti hetken ootella pientareella.
Ja mitään mädälle kananmunalle haisevaa kattia ei yhdessäkään (eikö se ois jo paha merkki jos katti haisis?!?).
Jos meinaa valoja vilkutella, kandeis varmistua että itellä on ensin asianmukasesti toimivat valot.. tummennetuilla turha vilkutella, ja kylläpä kuski sen monesti tietää jos valot ei autossa toimi, viimeistään kun tulee sopivan hämärää tai esim. aitaa/talonseinäät tjsp vasten ei keilaa näy.
Itse en yleensä muiden valoista välitä, mutta sitten kun samalla tiellä monesti eri päivinä tulee sama auto vastaan jossa toinen etuvalo pimeänä niin alkaa jo tehdä mieli räpytellä... Jos vain olis sellanen viritys jolla vois sammuttaa toisen puolen valon...
Ja että olisi enempi mukavia keskustelunaiheita, täytyy mainita että Sunnyyn kun vaihdatin UUDEN tuulilasin muutama vuosi sitten, sillä todellakin näki ajaa vasta-aurinkoon. Ero oli kuin yöllä ja päivällä, jokainen tietää joka on ajanut aurinkoa kohti ensin autolla joka on ~20 vuotta vanha, täysin naarmuilla tuulilasi, ja sitten koittaa uutta (max 3 vuotta vanhaa) naarmuttomalla tuulilasilla olevaa autoa...
Mulla on tapana pitää nopeus vakiona. Ihmetyttää kyllä ne jotka edessä tai takana välillä ajaa kovempaa ja sitte taas hiljentää, "seilaa menosuunnassa".
Fiestasta laitoin kilvet pois kun viimeisin katsastus pomppas päästöihin (melkein 20 vuoteen venttiileitä ei oltu kertaakaan säädetty, ja kun ne kerran tehtiin niin huonostihan siinä kävi... ei ollu mun idea, olin sitä vastaan mutta eipä sitä kannata sellasia kuunnella jotka ei autoista mitään tiedä.. (oli mun täti joka sano että ehottomasti pitää säätää)). Se päästi kivan mustan pölläyksen kerran 80 alueella yhen mersun keulalle ;) sitte vaan hyyty iteltä hymy ku kinneri ei enää reagoinu kaasuun, piti hetken ootella pientareella.
Ja mitään mädälle kananmunalle haisevaa kattia ei yhdessäkään (eikö se ois jo paha merkki jos katti haisis?!?).
Jos meinaa valoja vilkutella, kandeis varmistua että itellä on ensin asianmukasesti toimivat valot.. tummennetuilla turha vilkutella, ja kylläpä kuski sen monesti tietää jos valot ei autossa toimi, viimeistään kun tulee sopivan hämärää tai esim. aitaa/talonseinäät tjsp vasten ei keilaa näy.
Itse en yleensä muiden valoista välitä, mutta sitten kun samalla tiellä monesti eri päivinä tulee sama auto vastaan jossa toinen etuvalo pimeänä niin alkaa jo tehdä mieli räpytellä... Jos vain olis sellanen viritys jolla vois sammuttaa toisen puolen valon...
Ja että olisi enempi mukavia keskustelunaiheita, täytyy mainita että Sunnyyn kun vaihdatin UUDEN tuulilasin muutama vuosi sitten, sillä todellakin näki ajaa vasta-aurinkoon. Ero oli kuin yöllä ja päivällä, jokainen tietää joka on ajanut aurinkoa kohti ensin autolla joka on ~20 vuotta vanha, täysin naarmuilla tuulilasi, ja sitten koittaa uutta (max 3 vuotta vanhaa) naarmuttomalla tuulilasilla olevaa autoa...
Mulla on tapana pitää nopeus vakiona. Ihmetyttää kyllä ne jotka edessä tai takana välillä ajaa kovempaa ja sitte taas hiljentää, "seilaa menosuunnassa".
Ja että olisi enempi mukavia keskustelunaiheita, täytyy mainita että Sunnyyn kun vaihdatin UUDEN tuulilasin muutama vuosi sitten, sillä todellakin näki ajaa vasta-aurinkoon. Ero oli kuin yöllä ja päivällä, jokainen tietää joka on ajanut aurinkoa kohti ensin autolla joka on ~20 vuotta vanha, täysin naarmuilla tuulilasi, ja sitten koittaa uutta (max 3 vuotta vanhaa) naarmuttomalla tuulilasilla olevaa autoa...
Vaikkei olis tuulilasia lain, niin vastavaloon on valottoman auton havaitseminen vaikeaa. Tämä on ihan ihmisen fysiologinen "oire".
LiteFun: Niinkuin sanoinkin,en tarkoittanut mitenkään kohdistaa tuota vanha auto=haju kirjoitustani juuri sinun autoihisi, käytin listaasi vain esimerkkinä..
Tiedän omasta kokemuksesta, itellä oli -89 kakkis, ei syönyt öljyä, ja päästöt puhtaammat kuin laki vaatii, mutta silti tuli aina kavereilta palautetta kun olivat takana ajelleet että "v*ttu toi sun kiulus haisee!" Kiihdytyksissä ym. rasituksissa kun tuollainen kaaasaripeli heittää sopat melkoista rikkaalle, ja haju on sen mukaista, varsinkaan kun ei ole kattia välissä..
Ja kateista vielä: Jos lambda säätö on ollut rikki/poissa pelistä, ym, ja on korjattu, niin sieltä vasta kamalat hajut lähtee! Mätä kananmuna haisee kun katin puhdistuessa muodostuu rikkiä.. Noita nyt harvmmin liikenteessä kohtaa, mutta kerran kokoneena ei halua toistoa..
Tiedän omasta kokemuksesta, itellä oli -89 kakkis, ei syönyt öljyä, ja päästöt puhtaammat kuin laki vaatii, mutta silti tuli aina kavereilta palautetta kun olivat takana ajelleet että "v*ttu toi sun kiulus haisee!" Kiihdytyksissä ym. rasituksissa kun tuollainen kaaasaripeli heittää sopat melkoista rikkaalle, ja haju on sen mukaista, varsinkaan kun ei ole kattia välissä..
Ja kateista vielä: Jos lambda säätö on ollut rikki/poissa pelistä, ym, ja on korjattu, niin sieltä vasta kamalat hajut lähtee! Mätä kananmuna haisee kun katin puhdistuessa muodostuu rikkiä.. Noita nyt harvmmin liikenteessä kohtaa, mutta kerran kokoneena ei halua toistoa..
Minkähänlainen auto pitäs olla ettei porukka sitä ohittelis kun 1.1 - 2.0 jos lukee takana niin kaikki haluaa ohittaa, varsinki jos on 2.0 niin hikisillä 1.6 eskorteilla yritetään pitkään kinnata esim. moottoritiellä rinnalla?
Ei taida auttaa vaikka olis joku jenkki missä lukee 5.0 kun niitäkin olen nähnyt ohitettavan... samoin kuin merkittömiäkin...
Mites jos seos on vähän laihemmalla, ei kai se sillon haise? Kun mulla on yleensä pikkasen pienemmällä mitä kaikissa korjausoppaissa tms kerrotaan :)
Eikä sekään vaikuta ku sekunnin parin heitolla korkeintaan siihen kiihtyvyyteen?
Vai ohittaako porukka mut just siks ku tulee niin puhtaita päästöjä että ei voi uskoa että edessä kulkee auto? :D Saavat pian raitisilmamyrkytyksen mun perässä ajaessaan...
Ei taida auttaa vaikka olis joku jenkki missä lukee 5.0 kun niitäkin olen nähnyt ohitettavan... samoin kuin merkittömiäkin...
Mites jos seos on vähän laihemmalla, ei kai se sillon haise? Kun mulla on yleensä pikkasen pienemmällä mitä kaikissa korjausoppaissa tms kerrotaan :)
Eikä sekään vaikuta ku sekunnin parin heitolla korkeintaan siihen kiihtyvyyteen?
Vai ohittaako porukka mut just siks ku tulee niin puhtaita päästöjä että ei voi uskoa että edessä kulkee auto? :D Saavat pian raitisilmamyrkytyksen mun perässä ajaessaan...
Ne jotka ajaa paljon sekä ne, jotka ajaa työkseen ajaa yleensä suht haipakkaa vauhtia. Johtunee osaksi ns. vauhtisokeudesta.. ?
Monesti tullut ajeltua kaupungilla 50 alueella paikallisten poliisien perässä 70 mittarinopeutta, todellinen nopeus lienen jossain 65 hujakoilla. Yleensäkkin tuo rajoitus + 20 mittarista katsottuna on aika jämäkkä nopeus, eipä ole vielä 6 vuoden aikana sakkoja moisesta tullut. Muuten on kyllä sakkoja tullut, kolmeenkin otteeseen..
Yllättävän vähän siihen nähden miten prätkällä tulee välistä ajeltua ;)
Monesti tullut ajeltua kaupungilla 50 alueella paikallisten poliisien perässä 70 mittarinopeutta, todellinen nopeus lienen jossain 65 hujakoilla. Yleensäkkin tuo rajoitus + 20 mittarista katsottuna on aika jämäkkä nopeus, eipä ole vielä 6 vuoden aikana sakkoja moisesta tullut. Muuten on kyllä sakkoja tullut, kolmeenkin otteeseen..
Yllättävän vähän siihen nähden miten prätkällä tulee välistä ajeltua ;)
Kerran joku roikkui Mondeolla monta kilometriä puskurissa kiinni, eikä mennyt ohi vaikka hiljensin vauhtiakin reilusti.
Ohituskaistalla tuli sitten kiusattua takaisin, vaikka päästinkin sen lopulta ohi.
Joskus joku ählämi ei tykännyt käsimerkeistä (oli syytä näyttää) ja yritti kiilata jne. lapset kyydissään.
No se lähti sitten perään mutta joutui luovuttamaan kun olisi joutunut ajamaan jalkakäytävälle ja liikennemerkit kumoon ;)
Ohituksissa ajan kyllä reilua ylinopeutta, tai siis ajoin, enää ei pääse ylinopeutta.
WV Kleinbus matkailuautolla hidastelijoita ohitellessa reilusti toistasataa lasissa saattoi ohitettavan ilme olla mielenkiintoinen ;)
Liikenteessä on kyllä sellaista puusilmää että välillä pelottaa.
Kiitetään kun annetaan oikealta tulijalle tietä.
Rampilta tullessa meinataan vaihtaa 2 pykälää kaistaa kerralla, vaikka pakun näkee koon ja värityksensä puolesta varmaan 20km päähän.
Ajetaan punaisia päin jolloin valoista edestä lähtenyt meinasi saada hittiä.
Tahallaan tullaan kolmion takaa eteen naureskellen, enpä viitsinyt kolaroida.
Peruutetaan puskuri solmuun ja itketään kun auto ei ollut ihan virallisesti pysäköity, tuskin se silti tarkoittaa ettei peiliin tarvitse katsoa, no tuossakin oli nainen ratissa...
2x ramppia yhdistyy yhdeksi juuri ennen moottoritien alkua, no pakulla jo puoliksi ohi kun munapäälle tulee pakottava tarve painaa talla pohjaan.
Teinit eivät kyllä kerran pitäneet heidät ohittamisestaan pakettiautolla, kun olivat itse ensin ohittaneet mutta jäivät hidastelemaan, loppua en kehtaa kertoa...
Ohituskaistalla tuli sitten kiusattua takaisin, vaikka päästinkin sen lopulta ohi.
Joskus joku ählämi ei tykännyt käsimerkeistä (oli syytä näyttää) ja yritti kiilata jne. lapset kyydissään.
No se lähti sitten perään mutta joutui luovuttamaan kun olisi joutunut ajamaan jalkakäytävälle ja liikennemerkit kumoon ;)
Ohituksissa ajan kyllä reilua ylinopeutta, tai siis ajoin, enää ei pääse ylinopeutta.
WV Kleinbus matkailuautolla hidastelijoita ohitellessa reilusti toistasataa lasissa saattoi ohitettavan ilme olla mielenkiintoinen ;)
Liikenteessä on kyllä sellaista puusilmää että välillä pelottaa.
Kiitetään kun annetaan oikealta tulijalle tietä.
Rampilta tullessa meinataan vaihtaa 2 pykälää kaistaa kerralla, vaikka pakun näkee koon ja värityksensä puolesta varmaan 20km päähän.
Ajetaan punaisia päin jolloin valoista edestä lähtenyt meinasi saada hittiä.
Tahallaan tullaan kolmion takaa eteen naureskellen, enpä viitsinyt kolaroida.
Peruutetaan puskuri solmuun ja itketään kun auto ei ollut ihan virallisesti pysäköity, tuskin se silti tarkoittaa ettei peiliin tarvitse katsoa, no tuossakin oli nainen ratissa...
2x ramppia yhdistyy yhdeksi juuri ennen moottoritien alkua, no pakulla jo puoliksi ohi kun munapäälle tulee pakottava tarve painaa talla pohjaan.
Teinit eivät kyllä kerran pitäneet heidät ohittamisestaan pakettiautolla, kun olivat itse ensin ohittaneet mutta jäivät hidastelemaan, loppua en kehtaa kertoa...
Oli illalla taas kunnon pässejä liikenteessä.
Risteyksessä on yksi kaista molempiin suuntiin ja itse ryhmityin toisen auton perään tietysti omalle kaistalleni odottamaan vihreää valoa.
Vastaantulijoiden kaistalle ryhmittyi ensin jokin keski-ikäinen papparainen farmariautollaan ja sen taakse tuli vielä joku pakettiautolla.
Siis mitä v*ttua?
Onneksi ei ollut vastaantulijoita, olisi tullut varmasti mielenkiintoinen tilanne kun ei siitä olisi päässyt mitenkään ohi.
Jos joku tietää paikan niin Käpylän Esson vieressä.
Vaikka joidenkin pitää pientä kikkeliä pidentää rumalla avobemarilla, niin ei silti tarvitse ajaa kaupunkialueella 40km/h alueella yli satasta ohi.
Ei herneitä.
Risteyksessä on yksi kaista molempiin suuntiin ja itse ryhmityin toisen auton perään tietysti omalle kaistalleni odottamaan vihreää valoa.
Vastaantulijoiden kaistalle ryhmittyi ensin jokin keski-ikäinen papparainen farmariautollaan ja sen taakse tuli vielä joku pakettiautolla.
Siis mitä v*ttua?
Onneksi ei ollut vastaantulijoita, olisi tullut varmasti mielenkiintoinen tilanne kun ei siitä olisi päässyt mitenkään ohi.
Jos joku tietää paikan niin Käpylän Esson vieressä.
Vaikka joidenkin pitää pientä kikkeliä pidentää rumalla avobemarilla, niin ei silti tarvitse ajaa kaupunkialueella 40km/h alueella yli satasta ohi.
Ei herneitä.
Tähän voin PeteTK ihmettelyyn voisin lisätä puusilmien listaan ihmiset jotka ajavat 2-kaistaista tietä vasemmalla puolella koko ajan samaa vauhtia kuin auto oikealla.
Valoihin pysähtyvät vierelle ja kiihdyttävät samaa tahtia.
Tätä jatkuu monta kilometriä, kunnes liitytään vasemmalle tai kaista päättyy.
Kerran tämmöisessä tapauksessa pääsin ohi ja painoin töötin pohjaan oikealta ohittaessa. Golf V:ssä oli koko perhe kyydissä ja valoissa äijä huutaa mulle munan pituudesta. ;D
Totesin vain että "näytät lapsillesi yhtä hyvää esimerkkiä tuolla kuin muille liikenteessä". Yritti vielä ottaa kisaa valoista.
Olin seurannut vasemmalla kaistalla hänen ohitustaan pohjois-haagan liittymästä lähes Myyrmäen liittymään asti kunnes pääsin ohi.
Valoihin pysähtyvät vierelle ja kiihdyttävät samaa tahtia.
Tätä jatkuu monta kilometriä, kunnes liitytään vasemmalle tai kaista päättyy.
Kerran tämmöisessä tapauksessa pääsin ohi ja painoin töötin pohjaan oikealta ohittaessa. Golf V:ssä oli koko perhe kyydissä ja valoissa äijä huutaa mulle munan pituudesta. ;D
Totesin vain että "näytät lapsillesi yhtä hyvää esimerkkiä tuolla kuin muille liikenteessä". Yritti vielä ottaa kisaa valoista.
Olin seurannut vasemmalla kaistalla hänen ohitustaan pohjois-haagan liittymästä lähes Myyrmäen liittymään asti kunnes pääsin ohi.
Tähän voin PeteTK ihmettelyyn voisin lisätä puusilmien listaan ihmiset jotka ajavat 2-kaistaista tietä vasemmalla puolella koko ajan samaa vauhtia kuin auto oikealla.
Joo ja sitte nää jotka pysyy motarilla vasemmalla kaistalla ajaen 120 ku oikealla ei ole ketään... varsinkin hämeenlinnan väylällä noihin törmää.
^ ei tajua mitä väärää tuossa on jos sen osaa eli huolehtii ettei oma tempaus häiritse kenenkään liittymistä, ohittamista tai yleistä ajamista. Itselläni on tapana koluta vasemmanpuoleisen kaistan keskikaiteen reunojen urattomia paikkoja ihan vain tienpidollisiin syihin vedoten. Yksi auto vähemmän tekemässä raiteita kun ei siellä kuitenkaan useimmat kuskit uskalla tai viiti ajaa.
Nimimerkki: Ne kaistaviivathan voisi maalata joka vuosi hieman erikohtaan jos tiessä vaan leveys riittää. Kummasti siirtyisivät ihmiset urista pois jos uran pohjalla kulkisi reunaviiva
Nimimerkki: Ne kaistaviivathan voisi maalata joka vuosi hieman erikohtaan jos tiessä vaan leveys riittää. Kummasti siirtyisivät ihmiset urista pois jos uran pohjalla kulkisi reunaviiva
Motarilla vasen kaista on vain ohittamiseen, muilla 2-kaistaisilla teillä myös vasenta kaistaa saa ajaa ihan vapaasti.
a) Se on laitonta
b) Milläs ohitat laillisesti vasenta kaistaa ajavan motarilla?
c) Moisen perässä joutuu aina hiljentämään, tuikkimaan valoja tai jopa käyttämään torvea ennen kuin osa tajuaa väistää oikealle kaistalle.
Onko siinä urassa sitten pakko ajaa, ei ne urat kokonaan sitä oikeaa kaistaa täytä. Uran vieressä ajaminen on sallittua myös oikealla kaistalla :)
^ ei tajua mitä väärää tuossa on jos sen osaa eli huolehtii ettei oma tempaus häiritse kenenkään liittymistä, ohittamista tai yleistä ajamista.
a) Se on laitonta
b) Milläs ohitat laillisesti vasenta kaistaa ajavan motarilla?
c) Moisen perässä joutuu aina hiljentämään, tuikkimaan valoja tai jopa käyttämään torvea ennen kuin osa tajuaa väistää oikealle kaistalle.
Onko siinä urassa sitten pakko ajaa, ei ne urat kokonaan sitä oikeaa kaistaa täytä. Uran vieressä ajaminen on sallittua myös oikealla kaistalla :)
a) Se on laitonta
Mun moraali sanoo että vaikka joku on laitonta, ei se tarkoita että sen tekeminen on välttämättä väärin. Jos hirvi jaa rekan alle ja jää penkalle selkäranka poikki vetämään itseään etujaloilla kohti metsää, ja minulla on ase mukana niin luoti lentää välittömästi. Sanokoot poliisi mitä vaan.
jos sen osaa eli huolehtii ettei oma tempaus häiritse kenenkään liittymistä, ohittamista tai yleistä ajamista.
...Kuten sanoin. Itse kuvittelen pystyväni tähän. pystytkö sinä?
Itse ajan aina oikeaa kaistaa kun siellä on vain tilaa. Mikäli joku urpo ajaa vasenta kaistaa vaikka oikeallakin olisi tilaa en koe mitään omantunnontuskia ohittaessani hänet oikealta. Sen kun ei pitäisi olla edes mahdollista. En koe mitään mielihyvää ohittamisesta eikä minulla yleensä ole kiire määränpäähäni, minusta on vain kiva ajaa ripeästi eikä madellen. En mielestäni kuitenkaan kaahaa. Eli jos valkoharmaa tölkki ohittaa sinut, please, älä ota sitä minään henkilökohtaisena statementtinä autoasi tai sinua kohtaan, haluan vain mennä kovempaa enkä jää eteesi tietä tukkimaan.
Ei tässä siitä ollut kyse, mutta miksei voi noudattaa yleisesti hyväksyttyjä sääntöjä? En millään tajua, mikä on sellainen tarve että täytyy roikkua koko ajan vasemmalla kaistalla.a) Se on laitonta
Mun moraali sanoo että vaikka joku on laitonta, ei se tarkoita että sen tekeminen on välttämättä väärin.
Eli jos joku lähestyy takaa, väistät oikealle? Toki silloinhan se ei ketään haittaa, mutta...jos sen osaa eli huolehtii ettei oma tempaus häiritse kenenkään liittymistä, ohittamista tai yleistä ajamista.
...Kuten sanoin. Itse kuvittelen pystyväni tähän. pystytkö sinä?
Mutta silloinhan vasemmalla ajelija ei koe tekevänsä mitään väärin, perään vaan valoja vilkuttelemaan :DMikäli joku urpo ajaa vasenta kaistaa vaikka oikeallakin olisi tilaa en koe mitään omantunnontuskia ohittaessani hänet oikealta.
Edit: Lisätään vielä pari hymiötä, ei tämä niin vakava asia ole: :) :)
Mä en usko että ne viivat auttaa mitenkään siihen ajetaanko niissä urissa.. Tai riippuu ehkä vähän paikastakin mutta..
Täällä lähes keskellä suomea menee tuollanen kantatie paikkakunnan läpi.
Muutama vuosi sitte laitettu uus pällyste, ja nyt jo kauheat urat.
Tie on kuitenki sen verran leveä että siinä mahtuis 4 autoa rinnan, jos ihmiset vain antais muillekki tilaa ;)
Porukka ajelee melko lähellä keskiviivaa, kuitenki niin että välimatka noin 20-50cm keskiviivaan. Siitä jää toisellekin puolelle autoa hyvin tilaa, etäisyyttä varmaan päälle metri sinne tienreunan valkoseen jatkuvaan viivaan. siitä vielä metri ennen ojanpenkan alkua.
Sieltä vois monesti ohittaa muutaman, mutta koittakaapa vaan, tulee se edellä ajanut auto kylkeen kuitenki.
Tai entäs jos itse menee ajamaan lähemmäs tienreunan valkoviivaa? Eiköhän vain heti joku takanatulija lähe ohittamaan väkisin vaikka olis keltanen sulkuviiva keskellä tietä kyseisellä kaistalla tai risteysalue tai silta. Törkeää piittaamattomuutta muuten toi että risteyksissä ja silloilla ohitetaan, muistelen kovasti että just niissä ei saa ohittaa...
Täällä lähes keskellä suomea menee tuollanen kantatie paikkakunnan läpi.
Muutama vuosi sitte laitettu uus pällyste, ja nyt jo kauheat urat.
Tie on kuitenki sen verran leveä että siinä mahtuis 4 autoa rinnan, jos ihmiset vain antais muillekki tilaa ;)
Porukka ajelee melko lähellä keskiviivaa, kuitenki niin että välimatka noin 20-50cm keskiviivaan. Siitä jää toisellekin puolelle autoa hyvin tilaa, etäisyyttä varmaan päälle metri sinne tienreunan valkoseen jatkuvaan viivaan. siitä vielä metri ennen ojanpenkan alkua.
Sieltä vois monesti ohittaa muutaman, mutta koittakaapa vaan, tulee se edellä ajanut auto kylkeen kuitenki.
Tai entäs jos itse menee ajamaan lähemmäs tienreunan valkoviivaa? Eiköhän vain heti joku takanatulija lähe ohittamaan väkisin vaikka olis keltanen sulkuviiva keskellä tietä kyseisellä kaistalla tai risteysalue tai silta. Törkeää piittaamattomuutta muuten toi että risteyksissä ja silloilla ohitetaan, muistelen kovasti että just niissä ei saa ohittaa...
Ei saa ei. Joskus minua ohitettiin tiukassa paikassa kun vastaan tuli auto. Väistin pientareelle tehdäkseni tilaa ohitettavalle ja vastaantulijalle, niin siinä samassa toinen auto lähti takaa ohi. Sen jälkeen vasta ahdasta oli...Tai entäs jos itse menee ajamaan lähemmäs tienreunan valkoviivaa? Eiköhän vain heti joku takanatulija lähe ohittamaan väkisin vaikka olis keltanen sulkuviiva keskellä tietä kyseisellä kaistalla tai risteysalue tai silta. Törkeää piittaamattomuutta muuten toi että risteyksissä ja silloilla ohitetaan, muistelen kovasti että just niissä ei saa ohittaa...
En tiedä, mitä sen takana tulevan päässä liikkui. Mulla ei ollut vilkkua päällä, tiessä keltainen viiva ja vauhtia 90km/h 80-alueella.
Eikö laki mene jotenkin niin että oikealta puolelta saa ajaa ohi mutta ei ohittaa?
Siis ajat vaikka 5km oikean puoleisella kaistalla ja 3km. kohdalla ohitat auton=sallittua.
Sitten taas ajelet vasemman puolen kaistaa ja välillä käyt oikean puolen kaistan kautta ohittamassa autoja palaten vasemmalle kaistalle= laitonta.
?
Siis ajat vaikka 5km oikean puoleisella kaistalla ja 3km. kohdalla ohitat auton=sallittua.
Sitten taas ajelet vasemman puolen kaistaa ja välillä käyt oikean puolen kaistan kautta ohittamassa autoja palaten vasemmalle kaistalle= laitonta.
?
^Oli, homma meni jotenkin niin että, "kaistan vaihtaminen oikealta ohittamista varten" on kiellettyä. Mutta jos itse on koko ajan ajellut oikeaa kaistaa ja vasemmalla ajelee joku, voi huoletta jatkaa oikeaa kaistaa. Samoin tilanteessa joissa molemmilla kaistoilla on jono.
Tosin tuon kaltaista tilannetta, että yksi auto ajelee vasenta kaistaa ei edes pitäisi tulla.
Tosin tuon kaltaista tilannetta, että yksi auto ajelee vasenta kaistaa ei edes pitäisi tulla.
no ei se tosiaan mitenkään poikkeuksellista oo ollu tähän mennessä oulun ja kuopion motareillakaan että ajellaa 100/120 alueella vasenta kaistaa kympin alinopeutta. tosin nytkun tuon lain kirjaimen tuosta ohituksesta tietää niin vituttaa entistä enemmän ajaa semmosten tahtiin kun ohi sais ajaa, mutta kuka hurja sitä uskoltaa kun se vasemmalla kaistalla suhaava pappa tuskin sinne oikean puolensa peiliin kattoo ja tinttaa kuitenkin kylkeen just kun ohi siitä yrittää.
onneks ei oo vielä harmaita hiuksia ja sytämmen tykytystä päässy aiheuttamaan ne papat jotka keksii lähteä suhailemaan motarilla väärään suuntaan. kyllä varmaan sydän pomppais kurkkuun kun joku lähestyisi motarilla keula eellä.
onneks ei oo vielä harmaita hiuksia ja sytämmen tykytystä päässy aiheuttamaan ne papat jotka keksii lähteä suhailemaan motarilla väärään suuntaan. kyllä varmaan sydän pomppais kurkkuun kun joku lähestyisi motarilla keula eellä.
Eikö laki mene jotenkin niin että oikealta puolelta saa ajaa ohi mutta ei ohittaa?
Siis ajat vaikka 5km oikean puoleisella kaistalla ja 3km. kohdalla ohitat auton=sallittua.
Sitten taas ajelet vasemman puolen kaistaa ja välillä käyt oikean puolen kaistan kautta ohittamassa autoja palaten vasemmalle kaistalle= laitonta.
^Oli, homma meni jotenkin niin että, "kaistan vaihtaminen oikealta ohittamista varten" on kiellettyä. Mutta jos itse on koko ajan ajellut oikeaa kaistaa ja vasemmalla ajelee joku, voi huoletta jatkaa oikeaa kaistaa. Samoin tilanteessa joissa molemmilla kaistoilla on jono.
Tosin tuon kaltaista tilannetta, että yksi auto ajelee vasenta kaistaa ei edes pitäisi tulla.
Ilmeisesti lähinnä ruuhkatilanteiden varalle tuo, että oikealta saa ajaa ohi.
Molemmat kaistat "tukossa" ja oikeanpuoleinen sattuukin vetämään nopeammin, niin ei tarvi jäädä siihen parkkiin "mutta ku ei tästä saa ohittaa" -asenteella.
Meinasin tehdä otsikon "Johtuuko se sairaudesta nimeltä Passatismi" mutta olkoon:)
Olin tuossa aamupäivällä menossa ratapäiville,vakionopudensäädin 110km/h mittarinopudessa kun sain kiinni hopeanvärisen farkkupassatin,joka ajoi jonkun verran hiljempää,olisiko ollut hieman alle satasen mittarinopeutta. Nooh,lähdin siitä sitten ohittamaan kun suora tuli niin yllätys yllätys,putkesta pölähti mustaa ja kuski lähti kiihdyttämään vauhtia kun olin ohittamassa. Miksi pelleillä tuommoisessa tilanteessa? Sama farkku näytti sitten olevan varikolla (rek.tunnus KLI-xx). Olisit tullut radalle ajamaan niin olisin pätkinyt sut 6-0 kierrosajoissa... *pusu*
Olin tuossa aamupäivällä menossa ratapäiville,vakionopudensäädin 110km/h mittarinopudessa kun sain kiinni hopeanvärisen farkkupassatin,joka ajoi jonkun verran hiljempää,olisiko ollut hieman alle satasen mittarinopeutta. Nooh,lähdin siitä sitten ohittamaan kun suora tuli niin yllätys yllätys,putkesta pölähti mustaa ja kuski lähti kiihdyttämään vauhtia kun olin ohittamassa. Miksi pelleillä tuommoisessa tilanteessa? Sama farkku näytti sitten olevan varikolla (rek.tunnus KLI-xx). Olisit tullut radalle ajamaan niin olisin pätkinyt sut 6-0 kierrosajoissa... *pusu*
Tuli taas järkevä mesepakukuski nähtyä, keskustassa hölläsin yhteen risteykseen laskin nopeutta kympillä(nelkyt->kolkyt) niin alkoi torvet soida ja mesepaku menee ohi seittemääkymppiä. Ja seuraavista valoista lähti taas perkeleen kovaa, on se järkevää helsingin keskustassakin päästellä niin paljon kuin pääsee.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa