Adressi bensanhinnan laskemiseksi
Valvoja: ffp jäsenet
Adressi bensanhinnan laskemiseksi
http://www.adressit.com/kebazz
tonne nimi ja lähetä linkki kaikille tutuillesi.
En tiiä saako tällä foorumilla laittaa adresseja, mutta luulisi jokaisen toivovan/haluavan bensan hinnan alemmaksi.
tonne nimi ja lähetä linkki kaikille tutuillesi.
En tiiä saako tällä foorumilla laittaa adresseja, mutta luulisi jokaisen toivovan/haluavan bensan hinnan alemmaksi.
Realistisesti ajatellen, ei se polttoaineen hinta mihinkään varmaan tule laskemaan. Ei meillä edes ole mitään erityisen kallista polttoainetta, saman/enemmän se maksaa monessa muussakin paikassa.
Olisihan se kiva ajella kotimaassakin saman hintaisella bensalla kuin nytkin, eli about 70senttiä litra. Turha toiveuni, maksaa minkä maksaa...
Olisihan se kiva ajella kotimaassakin saman hintaisella bensalla kuin nytkin, eli about 70senttiä litra. Turha toiveuni, maksaa minkä maksaa...
Ihan vaan tuli mieleen notta Suomessa autoliittoon täytyisi saada kymmenkertainenmäärä jäseniä, niin johan alkaisi autoilijan etuja joku valvomaan.
Pari esimerkkiä. Suomen autoilijoista muistaakseni alle 5% kuuluu AL:n ja autoilijan asiat melko heikot. Ruotsissa taitaa olla jäseniä yli 10% ja asiat jo vähän paremmin. Saksassa taisi olla jotain viittäkymmentä prosenttia, niillä on mielestäni autoiluun liittyvät asiat aika hyvällä mallilla.
Tosin eipä edellä mainituissa maissa polttoaineen hinta kuitenkaan mitään erityisen halpaa sitten kuitenkaan ole. Mutta monet muut autoiluun liittyvät jutut on mielestäni paremmin kuin täällä.
Pari esimerkkiä. Suomen autoilijoista muistaakseni alle 5% kuuluu AL:n ja autoilijan asiat melko heikot. Ruotsissa taitaa olla jäseniä yli 10% ja asiat jo vähän paremmin. Saksassa taisi olla jotain viittäkymmentä prosenttia, niillä on mielestäni autoiluun liittyvät asiat aika hyvällä mallilla.
Tosin eipä edellä mainituissa maissa polttoaineen hinta kuitenkaan mitään erityisen halpaa sitten kuitenkaan ole. Mutta monet muut autoiluun liittyvät jutut on mielestäni paremmin kuin täällä.
Tässä polttoaineenhintakysymyksessä unohdetaan aina se, että rahan arvo muuttuu melkein samassa tahdissa kuin bensan hinta kasvaa. Joskus 10 vuotta sitten bensalitra makso 5 markkaa, mutta palkat oli vastaavasti pienemmät. Kun bensa maksoi markan litralta joskus 70-luvulla, kymmenen markan tuntipalkka oli jo kova sana... Aina se on ollu "kallista", kuunnelkaa vanhoja jermuja :)
edit: Vanhemmat muisteli mulle joskus 15 vuotta sitten karkkipäivänäni että kun he olivat lapsia, viidellä pennillä sai tikkarin :) Mitä saat karkkikaupasta tänään viidellä sentillä? Entä 0,008333... eurolla?
edit: Vanhemmat muisteli mulle joskus 15 vuotta sitten karkkipäivänäni että kun he olivat lapsia, viidellä pennillä sai tikkarin :) Mitä saat karkkikaupasta tänään viidellä sentillä? Entä 0,008333... eurolla?
On se rahan arvokin aika rankasti muuttunut, vuoden 81 30km on nykyrahassa noin 10e.Sellaisiakin asioita kannattaa tuolta tulo-puolelta muistaa, että vuonna 1981 paperityöläinen on saanut palkkaa n. 30 mk/h + lisät. Kuka lähtee tänään töihin 4,8 e/h+ lisät? On vähän nuo tulotkin nousseet, tosin reaaliansiot eivät ole kasvaneet niin paljon.
Edit. Toki mitätön summahan tuo siltikin on.
Voisi jenkkilässä suvit ja muut möhköt havitä tai ainakin vähentyä tien päältä ja paikalliset ymmärtää että muukin kuin v8 on moottori :-)
Onhan jenkeissä jo 80-luvulta alkaen ymmärretty turbonelkkujen päälle, tosin ei suuret massat. On nuo suvit jne aika turhia vehkeitä mutta näyttää ne suomessakin tekevän kauppansa, eipä ole montaa marketin parkkipaikkaa ettei siellä jotain wannabee maasturia olisi. Eipä jenkit ole öljynkulutuksen takia ainoa ongelma, alkaa kiinat yms autoistua johon sitten menee öljyä aivan älyttömästi, vois suomessakin alkaa tuottaa etanolia, tietty sen vois kyllä teettää kiinassa kun se ois siel halpaa ;)
Nuo turhat adressit syövät kyllä pahasti tuon adressit.com sivuston, ja sitä myötä adressien uskottavuutta. Siellä on seassa ihan hyviä ja tarpeellisia, todellisiin epäkohtiin puuttuvia adresseja, mutta hirvittävästi on silkkaa *askaakin.
Viimeksi muokannut Petteri, 15.6.2006 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ai tämä nyt sitten on se turha adressi sanoo autoharrastajat?? Samat jannut kirjoittaa kilvan nimeään Lordiadressiin silmät palaen:))))..Sehän se olikin hyödyllinen adressi. Miksikäs kukaan ei kerää adressia MediHelin jatkamisen puolesta? Siitä kun nyt on "hiukka" enemmän hyötyä ihmisille kuin esim Lordin anonyyminä pitämisestä.
^"Nuo turhat adressit syövät kyllä pahasti tuon adressit.com sivuston, ja sitä myötä adressien uskottavuutta" no jos tuon ymmärtää niinkuin siinä lukee niin sinä itse sanoit sitä turhaksi adressiksi ja aika moni muukin tässä topicissa pitää turhana mielipiteiden perusteella. Tarkoitin sitä jos et ymmärtänyt että hanakasti puolustetaan täysin turhanpäiväistä asiaa (Lordi"skandaali") mutta tämä on jannujen mielestä turhanpäiväistä...
Kyl verojen alentaminen bensan hinnan alas saamiseksi on vähä ku pakkasella kusisi housuihinsa, kyllähän se hetken auttaa, muslimi vetää turbaania tiukemmalle ja hintaa ylös, ollaan samassa tilanteessa. Se mikä auttaisi oli kilpailu, eli vähä tukea ja apua kilpaileville tuotteille ettei bensaa tarttis polttaa jokasen kasvihuoneen lämmittämiseen niin jotain saattaisi tapahtua.
Tehkää mielummin addressin Kuitusen saattamisesta varhais eläkkeelle, se kummiski itse ja henkilökohtaisesti torpedoi ton omavalmiste lain sekä kelleen ei varmaan ole jäänyt epäselväksi ketä pitää kiittää autoverosta.
Tehkää mielummin addressin Kuitusen saattamisesta varhais eläkkeelle, se kummiski itse ja henkilökohtaisesti torpedoi ton omavalmiste lain sekä kelleen ei varmaan ole jäänyt epäselväksi ketä pitää kiittää autoverosta.
No tulkitsepa sitten rivien välistä acab tekstini ihan miten tahansa, mutta missään siinä ei kyllä lue mitään tästä kyseisestä adressista. "Nuo turhat", tarkoittaa aivan eri asiaa kuin "Tällaiset turhat". Adressit.com alkaa olla mekoisen kulahtanut vaikutuskanava kun siellä on kaikenlaista adressia vessapaperin pehmeydestä kaalinpäitten kokoon.
Mutta niinhän se viestinnän perussääntö menee, että jos viesti voidaan tulkita väärin, niin se myös varmasti tulkitaan väärin. Ja jos ei tulkinta riitä, niin sitten väännetään se väärään kontekstiin... Aivan sama mulle.
Mutta niinhän se viestinnän perussääntö menee, että jos viesti voidaan tulkita väärin, niin se myös varmasti tulkitaan väärin. Ja jos ei tulkinta riitä, niin sitten väännetään se väärään kontekstiin... Aivan sama mulle.
kerro acab sitten miten itse näet tämän adressin hyödylliseksi? kun itse en näe sittne minkään näköistä logiikkaa tässä, jollain random ministerillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten öljyn hinta muuttuu maailmalla. sama kun tekisi adressin jostain Sillä Silmällä -ohjelman sisällön epäkohdasta ja lähettäisi sen Jari Sillanpäälle.
itse kyllä allekirjottaisin tuon jenkkien bensan hinnan nostamista kannattavan adressin :)
mutta olen samaa mieltä noista adresseista, niin paljon kaikkea skeidaa että menee pohja täysin koko idealta.
itse kyllä allekirjottaisin tuon jenkkien bensan hinnan nostamista kannattavan adressin :)
mutta olen samaa mieltä noista adresseista, niin paljon kaikkea skeidaa että menee pohja täysin koko idealta.
Öljyn hinnasta 75% on veroa (ainakin jonkun tarran mukaan joskus ). Aletaan käyttämään tätä veroprosenttia nk. Kohona ja pidetään bensan hinta kiinteästi 1€ /L ja ja kiisselin siitä puolet. Kappas keppanaa, ei vaikutettu öljyn maailmanhintaan mutta silti hinnat tippuivat.
Se että sinä et keksi keinoa jolla saataisiin oljyn hinta järkeväksi ei tarkoita etteikö sellaista olisi. Itse näihin adresseihin en sen kummemin ota kantaa, tehokkaampi tapa minusta on vaikuttaa vaikkapa soittamalla omalle kansanedustajalleen tai vaikka sitten sille random ministerille.
Se että sinä et keksi keinoa jolla saataisiin oljyn hinta järkeväksi ei tarkoita etteikö sellaista olisi. Itse näihin adresseihin en sen kummemin ota kantaa, tehokkaampi tapa minusta on vaikuttaa vaikkapa soittamalla omalle kansanedustajalleen tai vaikka sitten sille random ministerille.
Aletaan käyttämään tätä veroprosenttia nk. Kohona ja pidetään bensan hinta kiinteästi 1€ /L ja ja kiisselin siitä puolet.
Tällaisessa pitkien välimatkojen maassa kuten Suomi, tuo olisi vähintäänkin kohtuullista.
Tai vaihtoehtoisesti meillä vois olla nykyset autoiluun liittyvät verot ja maailman parhaat tiet ja edulliset uudet autot.
Tietysti ministerit pystyy vaikuttamaan bensan hintaan Suomessa. Veron osuutta vaan kylmästi pienemmäks, ni on ihan sama mitä ählämit sählää. Bensa Suomessa halpenis ja se on pääasia ainakin minusta. Sama periaatteessa mitä jotkut jenkit maksaa menovedestään, mutta saattaishan nekin rueta miettii tuhlaamistaan, jos bensan hinta siellä vähän nousisi.
Saattaisihan tuo vähän hintaankin vaikuttaa, tuhlaus siellä ainakin on täysin järjetöntä.Sama periaatteessa mitä jotkut jenkit maksaa menovedestään, mutta saattaishan nekin rueta miettii tuhlaamistaan, jos bensan hinta siellä vähän nousisi.
Jos bensan verotusta suomessa pienennetään, otetaan se sama raha ihan taatusti jostain muualta. Oletettavasti autoilusta, eli ainakin käyttömaksut nousisivat oletettavasti.
Kuukausi sitten kattelin pätkää jossa mikä lie SaudiArabian prinssi sanoi että ei öljystä ole mitään pulaa, he pystyisivät kaksinkertaistamaan raakaöljyn tuotannon ilman sen kummempia ongelmia. Pullonkaula on siinä että muulla maailmalla ei ole tarpeeksi jalostamoita jolla se määrä sitten jalostettaisiin.
Ainakin siitä mulla jäi sellainen kuva että ei se ongelma ole siinä että ählämit sähläisivät.
Ainakin siitä mulla jäi sellainen kuva että ei se ongelma ole siinä että ählämit sähläisivät.
-
- -
Niin siis jos suomi laskis polttoaineveroa, niin öljyyhtiöt nostais omia voittojansa. Samoin käy autoveron kans, kun suomi poistaa autoveron ostettaessa, auottehtaat nostaa hintaa. Ja molemmissa tapauksissa rahat menee ulkomaille. Ja lisäksi käy vielä niin että kun autovero poistetaan ja siirrytään kulutusta verottamaan, tai mikä nyt sitten tuleekin, ja vielä autotehtaat nostaa hintaa, niin kappas taas kusetettiin kansalaista. Kun samat verot kerätään takuu varmasti autoilustakin. Ohos, hyppäs vähä väärään veroaiheeseen.
Tässä polttoaineenhintakysymyksessä unohdetaan aina se, että rahan arvo muuttuu melkein samassa tahdissa kuin bensan hinta kasvaa. Kun bensa maksoi markan litralta joskus 70-luvulla, kymmenen markan tuntipalkka oli jo kova sana... :)
Hesarin selvityksen mukaan polttoaineiden hinnat ovat huipussaan yli 30 vuoteen, myös jos riisutaan inflaation vaikutus.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Poltto ... SI3TA01l6j
Jutun kuvasta voi lukea seuraavat elinkustannusindeksillä korjatut bensan litrahinnat:
1970 0,82 €
1975 0,85 €
1980 1,20 €
1985 1,04 €
1990 0,83 €
1995 0,96 €
2000 1,21 €
2005 1,21 €
2006 1,28 €
Nämä ovat vuoden keskihintoja. 2006 toukokuun hinta oli jo 1,36 €.
Laskekaapa vaikkapa sillä tavalla, että jos ajatte 30 km päivässä autoa ja juotte pullon kaljaa joka päivä vaikka ruokajuomana, niin montako kilometriä voitte ajaa sillä että vaihdatte kaljan pilsneriin saati jos jätätte sen kokonaan pois?
Tällä nyt tarkoitin sitä, että bensa on toki kallista, mutta kaikki on myös suhteellista. Pienillä jutuilla voi säästää senkin hinnan mitä bensan hinta nousee, eikä elintason edes tarvitse kärsiä.
Tiedän, perseestä se silti on kun sitä hintaa ei saa itse valita...
Tällä nyt tarkoitin sitä, että bensa on toki kallista, mutta kaikki on myös suhteellista. Pienillä jutuilla voi säästää senkin hinnan mitä bensan hinta nousee, eikä elintason edes tarvitse kärsiä.
Tiedän, perseestä se silti on kun sitä hintaa ei saa itse valita...
Tässäpä taas perus suomalaisen luonteenlaatu tulee esille parhaalla tavalla. Kaikki pitäisi niellä kakistelematta. Se joka älähtää asiasta niin hyssytellään maan rakoon ja teilataan kriminaaliksi. Samalla muualla euroopassa porukka on parrikaadeilla pienemmästäkin asiasta. "Lampaita äidin oomme kaikki, oomme kaikki. Sinä ja minä..."
-
- -
no opec on maailman suurin kartelli eikä kukaan sille suutu, kumma juttu, taitaa olla kavereita kovissa paikoissa.
BP ja norjan "sheikit" eivät kuulu ko "kartelliin", onneksi. näiden kahden ansiosta myöskään opecin yrittämät kartellit eivät toimi ihan niinkuin he suunnittelevat.
toisaalta ihan markkinatalouden näkökulmasta tuo opecin kartelli on mennyt puihin monesti, koska opeciin kuuluvat öljyjätit sopivat tuotantonsa rajoituksista keskenään, jolloin hinta nousee, mutta houkutus myydä enemmän kuin rajoitukset sallivat murtaa aina lopulta tuon kartellin, ahneita ne siis ovat...
Yks asia mua kiinnostais kovin tietää, paljonko öljyä tarvitaan yhteen bensalitraan?
Voisi sen jälkeen vähän laskea/vertailla noita öljybarrelien hintojen muutoksia meidän bensan litrahinnan muutoksiin...
Nimi vaan adressiin joka iikka
Mä edustan foorumin iikoista jo melko isoa osaa, luultavimmin meitä on täällä kaksi tai kolme, joten meidän panos jäisi pieneksi...kokeile ensi kerralla jollain toisella nimellä.
kyllä taitaa meidän bensat olla niin kilpailutettu kuin vaan mahdollista. Normaalit palveluasemat tekevät tilinsä pääasiassa sämpylöillä ja ym. ylihintaisilla lisäpalveluilla. Kylmät automaatit myyvät pystyvät myymään hieman halvemmalla koska niillä ei ole muita kuluja kuin pumpun sähkölasku. Taitaa olla turhaa haaveilla halvennuksista enää ikinä.
Toisaalta kun rupeaa miettimään, tarpeeksi iso tekijä markkinoilla pystyisi todnäk laskemaan hintoja jos se markkinoilla kohoaisi liian korkeaksi ja laskisi koko firman tulosta, mutta tuskin paljoa enää tuotantoa pystyttäisiin tehostamaan.
Toisaalta kun rupeaa miettimään, tarpeeksi iso tekijä markkinoilla pystyisi todnäk laskemaan hintoja jos se markkinoilla kohoaisi liian korkeaksi ja laskisi koko firman tulosta, mutta tuskin paljoa enää tuotantoa pystyttäisiin tehostamaan.
Itse en noihin adresseihin usko mutta laitoimpa nimen listaa muuten vaan eli muutkin mukaan! Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan jatkuva bensan ym hinnan nousut kun tuntuu että kaikki maksaa nykyään mansikoita verrattuna palkkoihin. Autoon jos jotakin ostat niin maksaa vähintään 10e huolloista nyt puhumattakaan, tiet on aivan perseellään sekä kesät että talvet. Joka jeesuksen asiasta menee veroa oli sitten kyse bensasta ,autosta, sähköstä, jätteistä ym. Pian saa maksaa veroa paskantamisesta.
Öljyn hintaa ja sitä kautta bensahintaa pidetään korkealla ja nostetaan vaan korkeammalle tuoton toivossa. Joka kerta keksitään joku syy miksi se nyt nousee. Riittää jonkun rättipään heittämä kivi niin se on viis dollaria barrelin hintaan. Nyt on kesä ja kulutus suuri, hintaa ylös, jenkkien varastot ei ikinä täyty. Tietääkö joku sen varmasti? Sieltä vaan sanotaan että meillä on tankit vähän tyhjinä, taas viis dollaria lisää.
Valtiovarainministeri makselee innoissaan valtion velkoja pois näillä polttoaineverotuloilla. Teitähän ei kunnosteta muuta kuin Kehä III sisäpuolella.
Kaikilla muilla mailla on velkaa ja reilusti niin Suomi makselee ne tyhmänä pois, ihan kun sillä ois jotain merkitystä.
On muuten jännä ettei inflaatio kasva vaikka bensiinin hinta ja sitä kautta kaikki liikennekustannukset nousee. Rakennustarvikkeiden hintakin noussut järkyttävästi ja silti ne saa inflaatioksi n 2% koska digitelkkarit on niin halpoja. Tavan matikkaa.
Valtiovarainministeri makselee innoissaan valtion velkoja pois näillä polttoaineverotuloilla. Teitähän ei kunnosteta muuta kuin Kehä III sisäpuolella.
Kaikilla muilla mailla on velkaa ja reilusti niin Suomi makselee ne tyhmänä pois, ihan kun sillä ois jotain merkitystä.
On muuten jännä ettei inflaatio kasva vaikka bensiinin hinta ja sitä kautta kaikki liikennekustannukset nousee. Rakennustarvikkeiden hintakin noussut järkyttävästi ja silti ne saa inflaatioksi n 2% koska digitelkkarit on niin halpoja. Tavan matikkaa.
Niin tavan matikkaa, Exxon mobil (maailman tuottavin firma tällä hetkellä) hymyilee leveästi Bushin rinnalla...Herran suurin tukija näet ihan virallisestikin. Ihan mielenkiintoista olis tietää paljon George on netonnut tämä terroristisodan aikana. Viime vuonna omaisuutta tais olla 15 miljoonan dollarin edestä (ko. dude omistaa öljy bisneksen) ja tänä vuonna varmaan 20 rikki ellei enemmän + plus muut extrat. Öljyn hinnan voidaan uskoa tippuvan kun ukko on pois pallilta ja tilalla joku demokraatti, jolla pyörii mielessä muutkin kuin voiteluaineet.
-
- -
On ihan turha kuvitella polttoaineen hintojen laskua niin pitkään kuin Lähi-Idässä soditaan. Moniko muistaa vuoden -73 ja Jom Kippur sodan niillä tienoilla. Tuolloin öljyn hinta ns. pompsahti. Tämä viimeaikaisnen nousu on vain esimakua polttoaineitten hinnan noususta, mikäli tilanne noilla tienoilla eskaloituu.
Välimeren pohjukan alueella osataan sotia ilman ulkopuolistenkin apua, tosin siellä on ennenkin ollut eri suurvaltojen etupiirejä, kuten -73, kun Neuvostoliitto tuki Syyriaa ja Egyptiä ja USA Israelia.
Persianlahden alueella öljy on mahtitekijä kriisien syntymisessä, mutta Välimeren pohjukan alueella sotimisen syyt ovat yleensä liittyneet arabien ja juutalaisten väliseen vihanpitoon. Libanonissa lisäksi eri etnisten väestönosien kahnaukset ovat lisänneet jännitettä alueella, puhumattakaan palestiinalaisten oikeudesta omaan valtioon.
Persianlahden alueella öljy on mahtitekijä kriisien syntymisessä, mutta Välimeren pohjukan alueella sotimisen syyt ovat yleensä liittyneet arabien ja juutalaisten väliseen vihanpitoon. Libanonissa lisäksi eri etnisten väestönosien kahnaukset ovat lisänneet jännitettä alueella, puhumattakaan palestiinalaisten oikeudesta omaan valtioon.
Onko muuten missään faktaa, paljonko suomalaiset jalostamot maksavat raakaöljystään? Jossain vaiheessahan firmoilla oli pitkäaikaisia kiinteähintaisia sopimuksia, joilla Venäläistä öljyä saatiin melko edullisesti.
Vaikkei olisikaan, venäläinen raakaöljy on joka tapauksessa useamman dollarin pohjanmeren öljyä halvempaa. Ilmeisesti iso osa suomen öljystä tulee nyt venäjältä, ainakin Nesteen ja Teboilin jalostamat litkut.
Vaikkei olisikaan, venäläinen raakaöljy on joka tapauksessa useamman dollarin pohjanmeren öljyä halvempaa. Ilmeisesti iso osa suomen öljystä tulee nyt venäjältä, ainakin Nesteen ja Teboilin jalostamat litkut.
Ei kai sitä täällä takapajulassa voi kuin rukoilla ihmettä tuohon hintapolitiikkaan, eli yhtä tyhjän kanssa.
Verot muodostavat bensiinin hinnasta 64 prosenttia ja dieselistä 49 prosenttia.
edit. hieman vanhentunutta tietoa....sry, guugli teki temput ja pisti tuoreelle sivulle vanhaa tietoo,kele.
Verot muodostavat bensiinin hinnasta 64 prosenttia ja dieselistä 49 prosenttia.
edit. hieman vanhentunutta tietoa....sry, guugli teki temput ja pisti tuoreelle sivulle vanhaa tietoo,kele.
Viimeksi muokannut Kyy, 18.7.2006 16:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hyvä suomi!
Nyt alko golffin kilometrit halpenemaan. Haaparannan OK:lla myydään E85 10% etanolibensaa 8,51kruunua/litra eli n92snt/litra. Ruotsissahan normibensassakin on 5% etanolia ja se toimii kaikissa autoissa. Tuo 10%:nen ei aivan kaikille autoille kelpaa, mutta ainakin tuo matalaviritteinen wolkkari sen imee kakomatta. 15%:selle pitää jo olla erikoisempi auto kuulemma.
On tuota saanut ilmeisesti jo pitempään, mutta kukaan ei ole siitä minulle kertonut. :D Tänään oli sitten juttua paikallislehden kannessa. Taas ruotsissa ollaan viisaampia. Siellä on päätetty antaa tällainen "pikku" veroalennus biobensan käytön kannustamiseksi. Kun taas suomessa bensa jossa on muutama prosentti etonolia on tavallista kalliimpaa. Hyvä suomi!
On tuota saanut ilmeisesti jo pitempään, mutta kukaan ei ole siitä minulle kertonut. :D Tänään oli sitten juttua paikallislehden kannessa. Taas ruotsissa ollaan viisaampia. Siellä on päätetty antaa tällainen "pikku" veroalennus biobensan käytön kannustamiseksi. Kun taas suomessa bensa jossa on muutama prosentti etonolia on tavallista kalliimpaa. Hyvä suomi!
^^Eikös E85 ole 85% etanolia eikä toisinpäin?
edit:
http://www.etanol.nu
edit:
E85 står för att bränslet innehåller 85% etanol, de övriga 15% är bensin och bränsletillsatser för bättre förbränning och startegenskaper.
http://www.etanol.nu
Viimeksi muokannut Make_Z28, 20.7.2006 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei kun just noin päin kun se sano.
EDIT:
Kai se onkin noin että siinä on vaan 15% bensaa...
Mutta tälläsen bongasin netistä, hyvä suomi!
EDIT:
Kai se onkin noin että siinä on vaan 15% bensaa...
Mutta tälläsen bongasin netistä, hyvä suomi!
Suomessa ei E85:ttä ole saatavana. Itse asiassa sen käyttö liikennepolttoaineena ei käytännössä ole edes mahdollista, sillä sen käytöstä henkilöautossa on maksettava polttoainemaksua 330 euroa päivältä, yhtä paljon kuin jos dieselautolla ajetaan polttoöljyllä.
Tuon etanolibensan ympäristöystävällisyydestä voidaan olla kahta mieltä. Etanoli pitäisi pystyä tuottamaan jotenkin järkevästi, että oltaisiin oikeasti ympäristölle ystävällisiä.
Nythän etanolia tuodaan eurooppaan ja USA:an esimerkiksi Brasiliasta, jossa sitä tehdään sokeriruo'osta. Tuota taas kasvatetaan orjatyövoimalla, pellot poltetaan ennen korjuuta ja rikkaat maanomistajat rikastuvat orjien ja ympäristön kustannuksella. Lisäksi litku täytyy rahdata toiselta puolen maapalloa tänne.
Toinen epäilyttävä tapa on tuottaa etanolia ylijäämäviineistä, sitä on yllättävän paljon. Ensin viljelijöille maksetaan suunnattomia tukijaisia meidän kaikkien veronmaksajien rahoista sen viinin tuottamiseen! Siis maksetaan siitä, että tuotetaan ylimääräistä tuotetta jolle sitten keksitään hienoa uusiokäyttöä. Paljon järkevämpää olisi tehdä sitten suoraan sitä etanolia jostain peltokasvista. EI mahdu kaaliin tämä nykyinen toimiinta.
Hieman OT, mutta polttoaineasiaa tämäkin sivusi.
Nythän etanolia tuodaan eurooppaan ja USA:an esimerkiksi Brasiliasta, jossa sitä tehdään sokeriruo'osta. Tuota taas kasvatetaan orjatyövoimalla, pellot poltetaan ennen korjuuta ja rikkaat maanomistajat rikastuvat orjien ja ympäristön kustannuksella. Lisäksi litku täytyy rahdata toiselta puolen maapalloa tänne.
Toinen epäilyttävä tapa on tuottaa etanolia ylijäämäviineistä, sitä on yllättävän paljon. Ensin viljelijöille maksetaan suunnattomia tukijaisia meidän kaikkien veronmaksajien rahoista sen viinin tuottamiseen! Siis maksetaan siitä, että tuotetaan ylimääräistä tuotetta jolle sitten keksitään hienoa uusiokäyttöä. Paljon järkevämpää olisi tehdä sitten suoraan sitä etanolia jostain peltokasvista. EI mahdu kaaliin tämä nykyinen toimiinta.
Hieman OT, mutta polttoaineasiaa tämäkin sivusi.
Öööh elätköhän sä nyt ihan tätä vuosituhatta :D ei noita orjakaleereita oo vähäänaikaan seilannu tuolta avrikasta tonne jänkkilään. :D
Sitäpaitsi rahdataanhan öljykin tänne "toiselta puolelta" maapalloa.
Öööh elätköhän sä nyt ihan tätä vuosituhatta :D ei noita orjakaleereita oo vähäänaikaan seilannu tuolta avrikasta tonne jänkkilään. :D
Sitäpaitsi rahdataanhan öljykin tänne "toiselta puolelta" maapalloa.
Tuossa tarkoitettiinkin Brasiliassa sokeriruokopelloilla "työskenteleviä" ihmisiä. Työskentely siksi lainausmerkeissä, koska työstä saatava korvaus on hyvin nimellinen jos siitä edes maksetaan. Koita googlella "slavery in the world today" tai http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3908271.stm
Ja vaikken viherpiipertäjäksi itseäni lue, niin yksi asia mikä tuossa etanolihässäkässä katoaa, on sademetsät. Menekin kasvaessa sademetsää hakataan ruokoviljelmille, jotta tavaraa riittäisi. Lisäksi siinä vaiheessa kun etanolia alkaa oikeasti kulumaan, hinnan heilahtelutkin ovat varmasti samaa luokkaa kuin öljyllä tällä hetkellä. Johtuen juuri rajallisista tuottajista. Toki ruokoja on mahdollista kasvattaa ympäri maailman, joten ei ehkä niin yksiselitteistä. Itse en kuitenkaan näkisi etanolia "maailmanpelastajana".
Eipäs onnistukkaan etanolibensan käyttö volkkarissa.
Kylmällä koneella starttauttaa pitempään ja ottaa laiskasti kierroksia. Pari sataa metriä kun ajaa niin meno normalisoituu, mutta sitten pukkasi vikakoodin että käy laihalla. Eli tankki täyteen normibensaa eikä tullut enää vikakoodia. Niin tyhmä ilmeisesti tuokin kone vaikka 4piste ruuta onkin ettei tajua seoksia säätää. Pitäs olla joku fiksumpi kampe tai sitten kakkakoppa pierupurkilla ja säätää vain kylmästi meisselillä seosta rikkaammalle.
Kylmällä koneella starttauttaa pitempään ja ottaa laiskasti kierroksia. Pari sataa metriä kun ajaa niin meno normalisoituu, mutta sitten pukkasi vikakoodin että käy laihalla. Eli tankki täyteen normibensaa eikä tullut enää vikakoodia. Niin tyhmä ilmeisesti tuokin kone vaikka 4piste ruuta onkin ettei tajua seoksia säätää. Pitäs olla joku fiksumpi kampe tai sitten kakkakoppa pierupurkilla ja säätää vain kylmästi meisselillä seosta rikkaammalle.
Kyllä, ne tyypyt siellä Brasilian sokeriruokopelloilla ovat käytännössä orjia kuten jo edellä todettiinkin. Jos palkkaa heruu, se menee työnantajan tarjoamaan "edulliseen" majoitukseen ja minimaaliseen ruoka-annokseen. Lisäksi olosuhteet ovat karmeat, minkäänlaista työsuojelua tai työehtosopimuksia ei ole. Karmeaa toimintaa 2000-luvulla :(Öööh elätköhän sä nyt ihan tätä vuosituhatta :D ei noita orjakaleereita oo vähäänaikaan seilannu tuolta avrikasta tonne jänkkilään. :D
Totta tuokin, kun maapallon keuhkot on tuhottu, mitä me sitten hengitämme? :(Ja vaikken viherpiipertäjäksi itseäni lue, niin yksi asia mikä tuossa etanolihässäkässä katoaa, on sademetsät. Menekin kasvaessa sademetsää hakataan ruokoviljelmille, jotta tavaraa riittäisi.
Tuohon aikaisemmin tarinoituun rahanarvon vaikutuksesta hintoihin vähän jatkoa. Tässä linkki rahamuseon rahanarvolaskuriin josta sitten pystyy vähän vetämään johtopäätöksiä siitä miten palkkojen olisi tullut suhtautua elinkustannuksiin.
Hyvin on rahanarvo muuttunut tässä muutamien kymmenien vuosien saatossa.
Hyvin on rahanarvo muuttunut tässä muutamien kymmenien vuosien saatossa.
Pitäs saada tännekin Ranskan malli löpöverotuksesta. Jos ählämit nostaa öljyn hintaa, valtio tiputtaa veron osuutta. Jos hinta laskee, valtio nostaa veron osuutta. Menovesi pysyy näin kuluttajille aika lailla saman hintaisena ja kaikki on tyytyväisiä ku bensan osto ei vähene=valtio saa myös hyvin verotuloja.
Olihan niistä viimeisistä korotuksista jo aikaakin!
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... /07/458827
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... /07/458827
Jumalauta! Kävin tänään tankkaamassa isännän traktoria pitkästä aikaa. Poltto-öljy kesälaatu 76snt/litra eli kalliimpaa kuin diisseli silloin kun sain kortin 3vuotta sitten. Olikos Pö kokonaan verotonta?
Muistampa joskus 90-luvun puolenvälin tienoilta kun käytiin teboililla tankkailemassa n2mk/litra.
Muistampa joskus 90-luvun puolenvälin tienoilta kun käytiin teboililla tankkailemassa n2mk/litra.
Taitaa nykyisin olla se traktoreihin tarkoitettu polttoaine "värjättyä" dieseliä ja kevyt lämmitysöljy hirveää kuraa joka hajottaisi nykyiset traktorit. Siten on saatu lämmitysöljy hieman halvemmaksi ja luonnollisesti pumppuhinnat huoltoasemilla ovat nousseet "polttoöljyn" osalta kun laatu on parantunut. Myös rajuun kasvuun vaikuttaa kiinteähintaisen veron osuuden puuttuminen. Pö:ssa on siis vain alv, mutta ei kiintäosuuksista polttoaine veroa.
Vaikuttaapi siltä että tämä Heinämiehen vaalivedot johtanee siihen että Suomessa tehdään lain myötä pakolliseksi sekoittaa 2% etanolia bensaan. Ja tämä nyt ei ainakaan hintojen laskua tiedä vaan sitä 10 sentin nousua minkä voi Nesteen kusibensasta bongata.
Ollaanko ne niin vitun rikkaita että ketään ei liikuta vaikka bensa maksais 3€/litra?!! Missä vaiheessa käy aitaa kaatumaan kun väki jyrää ooppeleilla ja vagineilla Arkadianmäelle hangot, talikot ja soihdut kourassa riehumaan?
Ollaanko ne niin vitun rikkaita että ketään ei liikuta vaikka bensa maksais 3€/litra?!! Missä vaiheessa käy aitaa kaatumaan kun väki jyrää ooppeleilla ja vagineilla Arkadianmäelle hangot, talikot ja soihdut kourassa riehumaan?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”