Autoliikkeiden vastuu + mielipiteitä?
Valvoja: ffp jäsenet
Autoliikkeiden vastuu + mielipiteitä?
Elikkäs juttu on näin. Ostin tammikuun lopulla -96 vuosimallisen auton autoliikkeestä. Tällä viikolla se lakkas käymästä, tutkittiin asiaa ja todettiin, että kansi/kansipahvi on vikana. Autoliike ei tietenkään suostu minkäänlaiseen korvaukseen. Ostosta on kuitenkin vasta alle 4kk, joten omasta mielestäni tuollainen vika ei liity mitenkään luonnolliseen kulumiseen, varsinkaan kun kyseessä noinkin "uusi" auto.
Mitä mieltä boardilaiset ovat, onko vaan maksettava korjaus vaiko kannattaako yrittää tivata ja vängätä, lopulta ottaa kuluttajaneuvojaan yhteyttä jne?
Ja autona on Fiat Uno.
Ja vielä, ykkösautonani on kakkosgolffi.
Mitä mieltä boardilaiset ovat, onko vaan maksettava korjaus vaiko kannattaako yrittää tivata ja vängätä, lopulta ottaa kuluttajaneuvojaan yhteyttä jne?
Ja autona on Fiat Uno.
Ja vielä, ykkösautonani on kakkosgolffi.
Kait noissa tuo ns. virhevastuu on. Jossain puheltu 6kk ajasta.. Eli ainakin osaan kustannuksiin varmaan mahd. saada apuja kuluttajansuojan kautta.
Vaikka jos multa mielipidettä kysytään, niin mun mielestä wanha auto on aina vanha auto, ja yleensäkin käytettyä tavaraa ostaessa tavara myydään siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on, mikäli ei muuta sovita. Ainakin mun mielestä on väärin syyllistää/rokottaa tuossa autoliikettä. Mutta mikäli kuluttajansuoja tuon "oikeuttaa"......
Eri sitten jos myydään ehjä ja 100tkm ajettu auto, joka viikon päästä paljastuukin 500tkm ajetuksi kolariautoksi..
Vaikka jos multa mielipidettä kysytään, niin mun mielestä wanha auto on aina vanha auto, ja yleensäkin käytettyä tavaraa ostaessa tavara myydään siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on, mikäli ei muuta sovita. Ainakin mun mielestä on väärin syyllistää/rokottaa tuossa autoliikettä. Mutta mikäli kuluttajansuoja tuon "oikeuttaa"......
Eri sitten jos myydään ehjä ja 100tkm ajettu auto, joka viikon päästä paljastuukin 500tkm ajetuksi kolariautoksi..
No joo, onhan tuo nyt jo sinänsä vanha, mutta kuitenkin sikäli iso vika, hyvinkin voinut olla jo autoa ostettaessa, nyt vaan lopullisesti lauennut.
Ja kuluttajavirasto on tätä mieltä: "kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta ilmenevän virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan."
En nyt odotakkaan, että saisin ilmaisen korjauksen, mutta luulisi autokaupan maineen olevan sen verta tärkeä, että lupaisivat edes hieman avustaa. Vaikkapa niin, että maksaisin osat ja vaihtotyö olisi ilmainen tms.
Ja kuluttajavirasto on tätä mieltä: "kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta ilmenevän virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan."
En nyt odotakkaan, että saisin ilmaisen korjauksen, mutta luulisi autokaupan maineen olevan sen verta tärkeä, että lupaisivat edes hieman avustaa. Vaikkapa niin, että maksaisin osat ja vaihtotyö olisi ilmainen tms.
Anteeksi vinoilu, mutta jotenkin hauskalta tuntuu, että viat 10 vuotta vanhassa Fiatissa ovat jotenkin yllättäviä.
Tuntuu kyllä jotenkin kylmältä toiminnalta autoliikettä kohtaan, jos se on sinulle vilpittömästi myynyt tuon Unon. Eihän kukaan uskalla enää myydä yhtään +10 vuotta vanhaa Italialaista tai Ranskalaista, jos kaikki käytetyn viat ovat aina automaattisesti liikkeen vastuulla. Jossain muutaman vuoden ikäisessä autossa asia on ehkä toisin, mutta itse kyllä Fiatin kohdalla nielisin kyyneleet ja hoitaisin remontin itse.
Voihan se olla, että virhevastuu velvoittaa myyjää tässäkin tapauksessa, mutta vähän kohtuuttomalta tuntuu.
Tuntuu kyllä jotenkin kylmältä toiminnalta autoliikettä kohtaan, jos se on sinulle vilpittömästi myynyt tuon Unon. Eihän kukaan uskalla enää myydä yhtään +10 vuotta vanhaa Italialaista tai Ranskalaista, jos kaikki käytetyn viat ovat aina automaattisesti liikkeen vastuulla. Jossain muutaman vuoden ikäisessä autossa asia on ehkä toisin, mutta itse kyllä Fiatin kohdalla nielisin kyyneleet ja hoitaisin remontin itse.
Voihan se olla, että virhevastuu velvoittaa myyjää tässäkin tapauksessa, mutta vähän kohtuuttomalta tuntuu.
No kohtuutonta olis jos vaatis korjaan esmes hajonnutta jarrutehostin mutta mutta. Tää auto on muutenkin ollut ihan romu, kaikenlaista pienempää ja hiukan isompaa tullut vaihdeltua, myytiin hiukan maalivikasena, muuten täydellisenä, mutta tää on ollut jossain pienessä kolarissa, tarkemmalla tutkiskelulla montulla löyty monesta paikkaa kolhua ja kuoppaa jne. Että se siitä kohtuuttomuudesta.
Näin se vaan on. Ja ihmetellään miksi autoliikkeissä autot on kalliita...
Ja edit:
Ja mikäli autoliikkeet aina automaattisesti myöntyisi noihin asiakkaiden vaatimuksiin viosta, ei liikkeelle jäisi latiakaan voittoa. Tai sitten kaikkien autojen hintaan voisi lisätä + 30% takuun osuutta:)
Ja totuus kuitenkin että autokauppakin on liiketoimintaa siinä missä ruokakauppakin.. ja ainakin useinmiten tavoittelee voittoa omistajilleen.
Ja edit:
Ja mikäli autoliikkeet aina automaattisesti myöntyisi noihin asiakkaiden vaatimuksiin viosta, ei liikkeelle jäisi latiakaan voittoa. Tai sitten kaikkien autojen hintaan voisi lisätä + 30% takuun osuutta:)
Ja totuus kuitenkin että autokauppakin on liiketoimintaa siinä missä ruokakauppakin.. ja ainakin useinmiten tavoittelee voittoa omistajilleen.
Ei minunkaan oikeustajuun oikein mahdu syyttää autoliikettä 10v. vanhaan hiivattiin tulleesta pikkuviasta. Itselläkin oli joskus hiivatti ja kyllä sitä joka viikko joutui korjailemaan.
Kansibaffi on jotain 13 egee ja vaihtoon menee vajaa tunti +vähän likastuu kädet. Jossei tykkää korjata niin kannattaa ajaa uudella autolla vanhojen romujen sijasta.
E. Jos vika on ollut jo ostohetkellä niin sitten on ajettu 4kk rikkinäisellä kansipahvilla. Ei ole oikein uskottavaa. 6kk tuotevastuuseen vetoaminen olisi melkein autoliikkeen kusettamista.
Kansibaffi on jotain 13 egee ja vaihtoon menee vajaa tunti +vähän likastuu kädet. Jossei tykkää korjata niin kannattaa ajaa uudella autolla vanhojen romujen sijasta.
E. Jos vika on ollut jo ostohetkellä niin sitten on ajettu 4kk rikkinäisellä kansipahvilla. Ei ole oikein uskottavaa. 6kk tuotevastuuseen vetoaminen olisi melkein autoliikkeen kusettamista.
Viimeksi muokannut jimmy, 12.5.2006 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ja tuohan on mahottoman kallis operaatio ;)
- 20 egee pahvi
- noin 40 egee plaanaus
- tunti irroitukseen
- 2 tuntia paikalleenlaittoon
tuommosella budjetilla tein vastaavan juuri '95 unoon, jolla oli remonttihetkellä ajettu 120tkm..
ja vieläkin se virhevastuu mun mielestä koskee sitä, että jos on jätetty kertomatta autokauppiaan toimesta jotakin oleellista, mikä liittyy auton kuntoon..
- 20 egee pahvi
- noin 40 egee plaanaus
- tunti irroitukseen
- 2 tuntia paikalleenlaittoon
tuommosella budjetilla tein vastaavan juuri '95 unoon, jolla oli remonttihetkellä ajettu 120tkm..
ja vieläkin se virhevastuu mun mielestä koskee sitä, että jos on jätetty kertomatta autokauppiaan toimesta jotakin oleellista, mikä liittyy auton kuntoon..
Kaikki on selvästi sitä mieltä ettei kuulu autoliikkeen vastuulle. Entä jos kyseessä olisi seitsemän vuotta (vm.1999) vanha Audi? Silloin 90% väestä olisi sitä mieltä että autoliike on suurin kusettaja ja myynyt valmiiksi rikkinäisen laitteen.
Laki on laki ja sen kannalta ajateltuna asia on yksinkertainen, kuluttajalla on (sairas?) suoja täällä meidän kotimaassa. Jos myyt yrityksestä auton, myyjällä on kannettavanaan virhevastuu normaalista kulumisesta poikkeavista virheistä. Kuluttajavalituslautakunnan mukaan esim. vaihdelaatikko ei ole kuluva osa.
Ja tosiaan kuten aiemmin sanottu, ei ihme että nuo laitteet maksaa noissa liikkeissä.
Laki on laki ja sen kannalta ajateltuna asia on yksinkertainen, kuluttajalla on (sairas?) suoja täällä meidän kotimaassa. Jos myyt yrityksestä auton, myyjällä on kannettavanaan virhevastuu normaalista kulumisesta poikkeavista virheistä. Kuluttajavalituslautakunnan mukaan esim. vaihdelaatikko ei ole kuluva osa.
Ja tosiaan kuten aiemmin sanottu, ei ihme että nuo laitteet maksaa noissa liikkeissä.
Uno vs. Audi on hieman ristiriitainen asetelma siinä mielessä, että mikä on oletettu tuotteen kestoikä. Jos oletetaaan, että autolla ajetaan se 15tkm vuodessa, olisi kymmenen vuotta vanhalla Unolla ajettu 150tkm ja seitsemän vuotta vanhalla Audilla 105tkm. Oman kokemukseen perustuen, kansipahvin meneminen pikkuautossa 150tkm paikkeilla ei ole mitenkään harvinaista, mutta 105tkm ajetussa Audissa ei tuollaista vikaa olettaisi tulevan.
K-asiamiehen mielestä vaihteisto ei ole kuluva osa? Mielenkiintoista... Ei todellakaan ihme, että käytetyt maksavat liikkeessä paljon.
K-asiamiehen mielestä vaihteisto ei ole kuluva osa? Mielenkiintoista... Ei todellakaan ihme, että käytetyt maksavat liikkeessä paljon.
Sehän siinä niin hauskaa onkin että lain silmissä nuo on suunnilleen samalla viivalla. Ja en tosiankaan väitä että tämä on oikea tapa, mutta onko muka kyseessä ensimmäinen laki joka on hiukan hölömö..
Ainoa pelastus tässä on se että suurin osa ihmisistä on varustettu jonkinlaisella harkintakyvyllä ja että kuluttavalituslautakunnan käsittely vie aikaa n. 1-2 vuotta. Toki selvitykset tapahtuu nopeammin, mutta jos asiasta oiekin riitelemään aletaan. Kyllähän tuota lakiakin muutellaan lähes vuosittain mutta vieläkään varsinaisia ikärajoja esim. autoille ei vieläkään ole tullut. Tällä hetkellä tämä laki on ylivoimaisesti vahvin verrattuna koko eurooppaan.
Ainoa pelastus tässä on se että suurin osa ihmisistä on varustettu jonkinlaisella harkintakyvyllä ja että kuluttavalituslautakunnan käsittely vie aikaa n. 1-2 vuotta. Toki selvitykset tapahtuu nopeammin, mutta jos asiasta oiekin riitelemään aletaan. Kyllähän tuota lakiakin muutellaan lähes vuosittain mutta vieläkään varsinaisia ikärajoja esim. autoille ei vieläkään ole tullut. Tällä hetkellä tämä laki on ylivoimaisesti vahvin verrattuna koko eurooppaan.
Mun mielestä toi korjausvaatimus on suhteutettava auton hintaan.Jos kyseessä 2000-3000e auto niin jotain korjattavaa voi olettaakin siitä löytyvän. Jos taas kysessä yli 10 000e auto niin ei tuollaista pitäisi sattua.Tietysti suhteessa ajettuihin kilometreihin.
Ja riippuu myös siitä mitä muuta olet joutunut korjaamaan kyseisestä pelistä. Jos muihin remontteihin on mennyt jo 1000-1500e niin mielestäni nyt olisi jo autoliikkeen vuoro tulla kustannuksissa vastaan.
Laitan tähän oman esimerkin autokaupasta kolme vuotta sitten. Kyseessä merkkiliike.Ostin VW Venton-92 1.8i, jolla oli ajettu 308tkm hinta tuolloin 4500e. Omalla kustannuksella vaihdoin tuohon vesipumpun, sisustan hajonneita osia ja jotain muuta ns.kuluvaa n.800e edestä.
Sitten hajosi ohjaustehostimen pumppu , sovittiin että osan saan sieltä ja vaihdan itse.Näin toimittiin.Pumppu olisi maksanut muistaakseni 200-300e.
Seuraavaksi kävi ilmi että auto vie 4l/10 000km öljyä. Tätä eivät enään suostuneet suoralta kädeltä korjaamaan vaan piti ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen jonka mainitseminen sai aikaan sen että laitettiin kulut puoliksi tästäkin. Venttiilin ohjurin kumit vaihdettiin ja öljynsyönti loppui siihen.Kustanti muistaakseni 300e, joka siis puolitettiin. Ei nuo nykyään kuulosta isoilta summilta, mutta tähänkin autoon mun piti ottaa silloin 3v laina.
Sen jälkeen ei isompia murheita ole ollut, ajettu nyt yli 350tkm.
Ja riippuu myös siitä mitä muuta olet joutunut korjaamaan kyseisestä pelistä. Jos muihin remontteihin on mennyt jo 1000-1500e niin mielestäni nyt olisi jo autoliikkeen vuoro tulla kustannuksissa vastaan.
Laitan tähän oman esimerkin autokaupasta kolme vuotta sitten. Kyseessä merkkiliike.Ostin VW Venton-92 1.8i, jolla oli ajettu 308tkm hinta tuolloin 4500e. Omalla kustannuksella vaihdoin tuohon vesipumpun, sisustan hajonneita osia ja jotain muuta ns.kuluvaa n.800e edestä.
Sitten hajosi ohjaustehostimen pumppu , sovittiin että osan saan sieltä ja vaihdan itse.Näin toimittiin.Pumppu olisi maksanut muistaakseni 200-300e.
Seuraavaksi kävi ilmi että auto vie 4l/10 000km öljyä. Tätä eivät enään suostuneet suoralta kädeltä korjaamaan vaan piti ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen jonka mainitseminen sai aikaan sen että laitettiin kulut puoliksi tästäkin. Venttiilin ohjurin kumit vaihdettiin ja öljynsyönti loppui siihen.Kustanti muistaakseni 300e, joka siis puolitettiin. Ei nuo nykyään kuulosta isoilta summilta, mutta tähänkin autoon mun piti ottaa silloin 3v laina.
Sen jälkeen ei isompia murheita ole ollut, ajettu nyt yli 350tkm.
Minusta tuntuu, etteivät korvaa mitään, mutta ainahan kannattaa yrittää. ;) Kuitenkin aika vanha auto jo ja minkä verran olikaan ajettu? Jos kilometrejä on jo reilummin, minusta kaikissa autoissa tulee vikoja esiin. Itse ostin vuos sitten -96 auton ja sillä oli ajettu vasta 32tkm, ei tulis mieleenkään et siinä olisi tollasia vikoja. Eikä kyllä juuri mitään voikaan olla noilla kilometreillä. Et merkkaa minusta ne kilometrit melkein enemmän kuin se vuosimalli. Merkillä ei minusta asiaan ole isompaa vaikutusta, kaikissa merkeissä on vikoja, kun kilometrejä tulee. Eli ihan sama, olisiko auto volkkari vai Fiat, auton hintaluokka, kilometrit ja tietenkin se vuosimalli ratkaisee.
Noniin, kiitos vastauksista. Tulin siihen päätökseen mitä alun alkaenkin ajattelin, itte pitää koittaa alkaa koittaan korjata. Suomen lait nyt on mitä on.
Ja nyt on sitten taas tekemistä pitkäks aikaa kun vaihdoin golffinkin diisselijettaan, jossa on hieman projektia. Hienoa aikaa tää kesä!
Hyvää kesää kaikille.
Ja nyt on sitten taas tekemistä pitkäks aikaa kun vaihdoin golffinkin diisselijettaan, jossa on hieman projektia. Hienoa aikaa tää kesä!
Hyvää kesää kaikille.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa