Rengasliikkeen vastuu vannevahinkotapauksissa
Valvoja: ffp jäsenet
Rengasliikkeen vastuu vannevahinkotapauksissa
Aikaisemmin asiallisesti toimineessa rengasliikkeessä sattui nyt lyhyen ajan sisään kaksi tapausta, joissa vanteisiin tuli rengaskoneessa selviä jälkiä. Liikkeen "pomo" kuittasi kuitenkin törkeästi asian toteamalla, ettei ole tullut heidän koneessa sillä on laitettu kumeja uusillekin vanteille ilman mitään ongelmia, eikä edes yrittänyt tulla millään tavalla vastaan vaikka vanne oli nokan alla näytillä. Molemmissa tapauksissa oli kyseessä uutta vastaavat vanteet, joten jäljet harmittaa. Ois kiva kuulla millasia kokemuksia muilla on ollu vastaavista tilanteista.
Viimeksi muokannut Migu, 2.5.2006 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Ei muuta kun ilmotat sinne liikkeeseen että otat yhteyttä kuluttajansuoja asiamieheen... jos sekään ei saa mitään liikettä niin sitten otat oikeasti yhteyttä ja kyllä se siitä hoituu...
Viime viikon torstaina itselleni sattui vastaava tapaus. Homma muutenkin alkoi rengasliikkeellä kauheimmalla mahdollisella tavalla.
Autostani rikottiin ensiksi lukkopultit, tavalla jota en itsekkään voi käsittää. Lukkopultin avaimella sorvattiin noin 15min per vanne sitä lukkopulttia pois, ja lopulta löytyi oikea sovite, malliltaan kilonen leka ja kas kummaa, menihän se lukkopultin avain paikoilleen.... Ja noin 1.5 tunnin kuluttua saatiin lopulta vanteet irti....
Ja seuraavaksi rengaskoneelle, tuloksena joka vanteeseen skraadut ja rengasmies ei pyynnöstäni huolimatta laittanut vannetta koneeseen "naama" alaspäin. No kävin ilmoittamassa toiminnasta samantien kyseisen puljun myyntipällikölle, koska huomasin hänen palloilevan tiskin takana.
Lopputulos:
Sain itselleni korvauksena pahan mielen lisäksi uudet lukkopultit sekä kesärengas kierron 235/40 r18. Kumit olivat merkiltään Hankook ventus sport...
Ensimmäinen tarjous oli että he ei peri mitään asennuksista, mutta kysyin että mikä liike maalaa 50€ mulle nuo pilaantuneet vanteet. Tämän jälkeen tarjottiin tuota kesärengas settiä syksyn sateille. Loppukäteen mietittynä oli itsellä onni onnettomuudessa, nyt vanteet ovat jo paikkamaalattu ja välttäävät minulle...
Vianor oli muuten liike....
Autostani rikottiin ensiksi lukkopultit, tavalla jota en itsekkään voi käsittää. Lukkopultin avaimella sorvattiin noin 15min per vanne sitä lukkopulttia pois, ja lopulta löytyi oikea sovite, malliltaan kilonen leka ja kas kummaa, menihän se lukkopultin avain paikoilleen.... Ja noin 1.5 tunnin kuluttua saatiin lopulta vanteet irti....
Ja seuraavaksi rengaskoneelle, tuloksena joka vanteeseen skraadut ja rengasmies ei pyynnöstäni huolimatta laittanut vannetta koneeseen "naama" alaspäin. No kävin ilmoittamassa toiminnasta samantien kyseisen puljun myyntipällikölle, koska huomasin hänen palloilevan tiskin takana.
Lopputulos:
Sain itselleni korvauksena pahan mielen lisäksi uudet lukkopultit sekä kesärengas kierron 235/40 r18. Kumit olivat merkiltään Hankook ventus sport...
Ensimmäinen tarjous oli että he ei peri mitään asennuksista, mutta kysyin että mikä liike maalaa 50€ mulle nuo pilaantuneet vanteet. Tämän jälkeen tarjottiin tuota kesärengas settiä syksyn sateille. Loppukäteen mietittynä oli itsellä onni onnettomuudessa, nyt vanteet ovat jo paikkamaalattu ja välttäävät minulle...
Vianor oli muuten liike....
no olipas ylläri taas tuo liike. samainen pulju veti minultakin lukkopulteista kaksi solmuun sekä avaimen niihin. samalla paloi yhden vanteen pinta kun pultin päähän oli pakko hitsata jatko että sai irti. sain uuden lukkopulttisarjan mallia haista *. siinä kaikki. sanoivat vaan vanteesta etteiväthän he sitä hitsanneet vaan se paja. mutta kenenköhän syytä se sitten oli että piti hitsata niitä jatkoja. vitu. otin kuluttaja asiamieheen yhteyttä ja käski vaan että kirjota niille, olikohan se vastine tai joku sinnepäin. asiamiestäkin taas kiinnosti niin paljon että jäi valittamatta. vanteilla oli jo ikää mutta kyllä se musta läiskä vanteessa oli silti ruma. onneks hyvittivät sentään ne pultit.
ruottin puolella noi asennus hommat on niin paljon paremmin hallussa etä oon käyny siellä jos en oo ite voinu laittaa uusia kumeja vanteille. useimmite tullu ostettua kumien kanssa uudet vanteetkin.
arvatkaas onko tullu tapauksen jälkeen enää käytyä vianorilla. tapauksesta n. neljä vuotta.
ruottin puolella noi asennus hommat on niin paljon paremmin hallussa etä oon käyny siellä jos en oo ite voinu laittaa uusia kumeja vanteille. useimmite tullu ostettua kumien kanssa uudet vanteetkin.
arvatkaas onko tullu tapauksen jälkeen enää käytyä vianorilla. tapauksesta n. neljä vuotta.
vitu. otin kuluttaja asiamieheen yhteyttä ja käski vaan että kirjota niille, olikohan se vastine tai joku sinnepäin. asiamiestäkin taas kiinnosti niin paljon että jäi valittamatta.
Sinähän se siinä valitat, ei se kuluttaja-asiamies, sinun tehtäväsi on siis kirjoittaa selvitys. Kuluttaja-asiamies vain sovittelee ja antaa lausunnon.
Tässä kokemuksia Etelä-Tampereelta.
Itselläni on vanhat, mutta uutta vastaavat viisipuolaiset aluvanteet, joihin laitatin kesärenkaat kaksi viikkoa sitten. Rengasliikkeen pihassa katselin, että oikeat kesärenkaat ovat alla ja ihmettelin vähän valkoista töhnää, jota oli vanteissa siellä täällä. Sadesää kun oli niin en sitten enempää ihastellut renkaita. Tuossa vappuna autoa pestessä paljastui karu asia... Lähes jokaisessa puolassa muutaman sentin päässä vanteen reunalta oli 2-3 mm leveä ja viisi senttiä pitkä naarmu. Yhteen puolaan oli tullut pahempikin lohkeama.
Kävin keskustelemassa asiasta ja vastaus oli tyly: tästä on kulunut jo niin paljon aikaa! Eikä myöskään voida mitenkään todistaa, että vanteet ovat naarmuttuneet juuri heidän liikkeen tekemässä renkaanvaihdossa. Olisi pitänyt valittaa jo silloin kun naarmut tulivat. Itse en ollut renkaanvaihtoprosessia valvomassa, joten jos olisin maininnut asiasta auton saatuani, he olisivat varmaan käyttäneet samaa perustelua. Oma mokani oli etten tarkistanut tarkemmin vaihdon jälkeen vanteita, mutta kuka tavallinen tallaaja olettaa että liike rikkoo vanteet.
Liike tarjosi hyvitykseksi uusia vanteita, johon olisin joutunut maksamaan väliä 150€. Ilmoitin että minulle kelpaa vain hyvitys ostetusta tuotteesta (kesärenkaat ja vaihto). Kun keskustelu alkoi jo sapettaa, ehdotin että he hyvittäisivät vaihtotyön 40€. Rahalliseen korvaukseen liike ei kuitenkaan ryhdy. Keskusteluissa kävi myös ilmi, että joissakin vanteissa, joissa puolat ovat hieman koholla "normaalitasosta", voi tällainen vahinko tapahtua. Itselläni on Fondmetalin 14" vanteet, joissa näin on.
Kuluttaja-asiamieheen on oltu yhteydessä ja ehdottivat, että haen toisesta rengasliikkeestä lausunnon siitä, onko huolimattomuudella mahdollista aiheuttaa tällainen vahinko ja minkäsuuruinen vahinko on kyseessä. Kauppakamarilla on myös maksullisia tavarantarkastajia, joita voi käyttää apuna. Kuluttajavalituslautakunta ottaa valitukset vastaan vain kirjallisena. Tuote tai palvelu pitää tehdä ammattitaitoisesti ja huolellisesti; näyttötaakka tässä on yrityksellä.
Itse ihmettelen, että kuinka on mahdollista että tämä sama vahinko käy kaikille neljälle vanteelle. Minusta tällainen on törkeää huolimattomuutta. Henkilö, jonka kanssa keskustelin asiasta vakuutti, että henkilöstö kyllä ilmoittaa, jos tällainen vahinko pääsee sattumaan. Niin varmaan, jos yrityksellä ei edes ole vakuutuksia tällaisten vahinkojen varalle. Toinen asia, mitä liikkeenedustaja painotti oli huijaaminen. Tämä ei todellakaan ole oikeata asennetta asiakasta kohtaan.
Vahingosta viisastuneena taidan tästä lähtien seurata työntekoa vierestä, mutta en tietenkään tässä Mansen edullisessa liikkeessä.
Itselläni on vanhat, mutta uutta vastaavat viisipuolaiset aluvanteet, joihin laitatin kesärenkaat kaksi viikkoa sitten. Rengasliikkeen pihassa katselin, että oikeat kesärenkaat ovat alla ja ihmettelin vähän valkoista töhnää, jota oli vanteissa siellä täällä. Sadesää kun oli niin en sitten enempää ihastellut renkaita. Tuossa vappuna autoa pestessä paljastui karu asia... Lähes jokaisessa puolassa muutaman sentin päässä vanteen reunalta oli 2-3 mm leveä ja viisi senttiä pitkä naarmu. Yhteen puolaan oli tullut pahempikin lohkeama.
Kävin keskustelemassa asiasta ja vastaus oli tyly: tästä on kulunut jo niin paljon aikaa! Eikä myöskään voida mitenkään todistaa, että vanteet ovat naarmuttuneet juuri heidän liikkeen tekemässä renkaanvaihdossa. Olisi pitänyt valittaa jo silloin kun naarmut tulivat. Itse en ollut renkaanvaihtoprosessia valvomassa, joten jos olisin maininnut asiasta auton saatuani, he olisivat varmaan käyttäneet samaa perustelua. Oma mokani oli etten tarkistanut tarkemmin vaihdon jälkeen vanteita, mutta kuka tavallinen tallaaja olettaa että liike rikkoo vanteet.
Liike tarjosi hyvitykseksi uusia vanteita, johon olisin joutunut maksamaan väliä 150€. Ilmoitin että minulle kelpaa vain hyvitys ostetusta tuotteesta (kesärenkaat ja vaihto). Kun keskustelu alkoi jo sapettaa, ehdotin että he hyvittäisivät vaihtotyön 40€. Rahalliseen korvaukseen liike ei kuitenkaan ryhdy. Keskusteluissa kävi myös ilmi, että joissakin vanteissa, joissa puolat ovat hieman koholla "normaalitasosta", voi tällainen vahinko tapahtua. Itselläni on Fondmetalin 14" vanteet, joissa näin on.
Kuluttaja-asiamieheen on oltu yhteydessä ja ehdottivat, että haen toisesta rengasliikkeestä lausunnon siitä, onko huolimattomuudella mahdollista aiheuttaa tällainen vahinko ja minkäsuuruinen vahinko on kyseessä. Kauppakamarilla on myös maksullisia tavarantarkastajia, joita voi käyttää apuna. Kuluttajavalituslautakunta ottaa valitukset vastaan vain kirjallisena. Tuote tai palvelu pitää tehdä ammattitaitoisesti ja huolellisesti; näyttötaakka tässä on yrityksellä.
Itse ihmettelen, että kuinka on mahdollista että tämä sama vahinko käy kaikille neljälle vanteelle. Minusta tällainen on törkeää huolimattomuutta. Henkilö, jonka kanssa keskustelin asiasta vakuutti, että henkilöstö kyllä ilmoittaa, jos tällainen vahinko pääsee sattumaan. Niin varmaan, jos yrityksellä ei edes ole vakuutuksia tällaisten vahinkojen varalle. Toinen asia, mitä liikkeenedustaja painotti oli huijaaminen. Tämä ei todellakaan ole oikeata asennetta asiakasta kohtaan.
Vahingosta viisastuneena taidan tästä lähtien seurata työntekoa vierestä, mutta en tietenkään tässä Mansen edullisessa liikkeessä.
Sitähän se oli ja vahingossa vähän roiskunut vanteillekin.. oliko tarkoituksena sitten hämärtää naarmuja vai mitä.
Unohdin mainita tuossa edellisessä, että liike tarjosi sitten rahallista hyvitystä tapauksen johdosta tarjoten 20€. Sanoin, että ei kiitos, homma lähtee tästä viralliseen valitusprosessiin. Ennen sitä epävirallinen valitusprosessi tai puskaradio soi, kun kerron tarinaa tapahtuneesta kollegoilleni.
Ilmeisesti tollaisia alle millin syviä pintanaarmuja saa peiteltyä jollain kynsilakalla hieman?
Unohdin mainita tuossa edellisessä, että liike tarjosi sitten rahallista hyvitystä tapauksen johdosta tarjoten 20€. Sanoin, että ei kiitos, homma lähtee tästä viralliseen valitusprosessiin. Ennen sitä epävirallinen valitusprosessi tai puskaradio soi, kun kerron tarinaa tapahtuneesta kollegoilleni.
Ilmeisesti tollaisia alle millin syviä pintanaarmuja saa peiteltyä jollain kynsilakalla hieman?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
asiat on rengasliikkeelle todella vaikeita jos asiakastulee tosiaan kahdenviikon päästä tapahtuneesta sanomaan että vanteissa on naarmuja varsinkin kun liikkeissä käy oikeita huijjareita valittamassa jostain epämääräsistä vanteista mitkä eiole välttämättä edes olleet liikkeessä työstettävänä...
vahinkoja käy aina ja se eiole oikein että kuluttaja niistä kärsii mutta kuluttajan kannattaa omastamielestäni aina tarkastaa työn jälki noudettaessa tavara oli ala mikä hyvänsä kerta jälkeen päin on todella vaikea mitään ikinä saada...
kyllä vanteita saa aikahyvin paikka maalattua...
vahinkoja käy aina ja se eiole oikein että kuluttaja niistä kärsii mutta kuluttajan kannattaa omastamielestäni aina tarkastaa työn jälki noudettaessa tavara oli ala mikä hyvänsä kerta jälkeen päin on todella vaikea mitään ikinä saada...
kyllä vanteita saa aikahyvin paikka maalattua...
Pilkut, pisteet, yhteen, erikseen... ei henkilökohtaisesti eikä ketään osoittaen - siis ihan yleisesti.
Tosiaan, vanteista kun on kyse, niin on varmastikin pirun hankalaa mennä sanomaan esim. kahden viikon kuluttua tehdystä työstä, onko kyseinen jälki tullut korjaamolla vai asiakkaalla itellä. Asiaa kun on paha ratkoa oikeudenmukaisesti edes siinä vaiheessa, kun asiakas noutaa setin pajalta, ellei vanteita ole esim. kuvattuna/muuten tarkastettu korjaamon edustajan kanssa ennakkoon. Helpointa korjaamolle on varmastikin vain nöyrtyä ja ottaa menetetty raha takaisin jossain muussa tilanteessa.
Tosiaan, vanteista kun on kyse, niin on varmastikin pirun hankalaa mennä sanomaan esim. kahden viikon kuluttua tehdystä työstä, onko kyseinen jälki tullut korjaamolla vai asiakkaalla itellä. Asiaa kun on paha ratkoa oikeudenmukaisesti edes siinä vaiheessa, kun asiakas noutaa setin pajalta, ellei vanteita ole esim. kuvattuna/muuten tarkastettu korjaamon edustajan kanssa ennakkoon. Helpointa korjaamolle on varmastikin vain nöyrtyä ja ottaa menetetty raha takaisin jossain muussa tilanteessa.
Vanteet on veli ostanut, en muista mallia, mutta ne ovat ainakin viis vuotta vanhat, mutta priimat :-) tai ei enää... En tiedä kuinka nuo laitteet toimivat, mutta käsittääkseni jälki on voinut tulla joko vaihto- tai sitten tasapainotuskoneesta. Voin viikonloppuna pistää tänne sellaisen pikkukuvan vauriosta.
Ilmeisesti näillä rengasliikkeille sitten oikeasti käy näitä huijareita paljon. Ehkä huijaustapaukset koskevat enimmäkseen iskujälkiä vanteissa. Näissä mun vanteissa kyse on kuitenkin renkaan pyörimisliikkeessä tulleesta vauriosta, joka toistuu jokaisen renkaan kohdalla. Siinä mielessä voidaan ainakin osoittaa että vauriot ovat tulleet laitteessa.
jussis, oot ihan oikeassa tuosta tavaran tarkastamisesta. Luonteeltani olen enemmänkin säästäjä enkä kuluttaja, joten tällainen tavaran tarkastaminen ei ole mennyt vielä selkärankaan. Automaailmassa enemmän mukana oleville tuo tarkastaminen tulee varmaan ihan itsestään. Se on selvää, että asiakas ei enää ole aina oikeassa. Nykyään taidetaan ajatella, että reklamoivat asiakkaat ovat potentiaalisia huijareita.
Ilmeisesti näillä rengasliikkeille sitten oikeasti käy näitä huijareita paljon. Ehkä huijaustapaukset koskevat enimmäkseen iskujälkiä vanteissa. Näissä mun vanteissa kyse on kuitenkin renkaan pyörimisliikkeessä tulleesta vauriosta, joka toistuu jokaisen renkaan kohdalla. Siinä mielessä voidaan ainakin osoittaa että vauriot ovat tulleet laitteessa.
jussis, oot ihan oikeassa tuosta tavaran tarkastamisesta. Luonteeltani olen enemmänkin säästäjä enkä kuluttaja, joten tällainen tavaran tarkastaminen ei ole mennyt vielä selkärankaan. Automaailmassa enemmän mukana oleville tuo tarkastaminen tulee varmaan ihan itsestään. Se on selvää, että asiakas ei enää ole aina oikeassa. Nykyään taidetaan ajatella, että reklamoivat asiakkaat ovat potentiaalisia huijareita.
Taidan seuraavn rengastyön viedä erääseen tiettyyn joensuulaiseen liikkeeseen, jossa aina onnistuvat vahingoittamaan vanteita. Otan ennen vannetyötä kuvan kameralla, jossa on päiväysmerkintä.
En edes anna heidän laittaa renkaita auton alle, koska en varmaan saisi pultteja enää auki ja on helpompi tarkistaa vanteitten vauriot kun ne ovat irrallaan. Kun vaurioita näkyy, reklamaatio peliin välittömästi.
En edes anna heidän laittaa renkaita auton alle, koska en varmaan saisi pultteja enää auki ja on helpompi tarkistaa vanteitten vauriot kun ne ovat irrallaan. Kun vaurioita näkyy, reklamaatio peliin välittömästi.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa