Hei!
Kevään kynnyksellä olisi tarkoitus ajella K-Euroopasta Puolan ja Via Baltican kautta Suomeen.
Onko kokemuksia ko. reitiltä, mitä kannattaisi ottaa huomioon reissua suunniteltaessa? (: Kiitti.
Via Baltica
Valvoja: ffp jäsenet
Ajoin Via Baltican läpi syksyllä 2004.
Viro:
OK tietä, lähes suomen tiestön tasoa.
Latvia:
Huonokuntoista tietä. Kuoppia luvassa.
Liettua:
Hyväkuntoista tietä. Sama kuin Viro.
Puola:
Huonokuntoista tietä. Paljon syviä uria. Liikenne kulttuuri lähinnä jokamiesluokkkaa. Paljon hermoja vaaditaan ja VAROVAISUUTTA!!
Muuten ei mitään ihmeempiä sattunut.
Toki olen kuullut rauhanturvaajakavereilta (ja niiden kavereilta, ja niiden.....) urbaanilegendoja autoryöstöistä yms...
Meitä oli 3 auton letka ja no problem.
Yleisohjeeenä sanoisisin, että kannattaa noudattaa nopeusrajoituksia.
Viro:
OK tietä, lähes suomen tiestön tasoa.
Latvia:
Huonokuntoista tietä. Kuoppia luvassa.
Liettua:
Hyväkuntoista tietä. Sama kuin Viro.
Puola:
Huonokuntoista tietä. Paljon syviä uria. Liikenne kulttuuri lähinnä jokamiesluokkkaa. Paljon hermoja vaaditaan ja VAROVAISUUTTA!!
Muuten ei mitään ihmeempiä sattunut.
Toki olen kuullut rauhanturvaajakavereilta (ja niiden kavereilta, ja niiden.....) urbaanilegendoja autoryöstöistä yms...
Meitä oli 3 auton letka ja no problem.
Yleisohjeeenä sanoisisin, että kannattaa noudattaa nopeusrajoituksia.
Via Baltica
Lokakuun alussa olen viimeksi ajanut Via Baltikaa Pohjois-Puolasta Liettuan, Latvian ja Viron kautta Suomeen.
Autona tuolla kertaa Puolasta ostettu 126p. Yhdelläkään rajalla ei ollut mitään ongelmia, vaikka minulla oli vain edellisen omistajan nimissä ollut rekisteriote. Rajamuodollisuudet tosi nopeita, Suomen passilla ilmeisesti positiivinen vaikutus.
Tiet kohtuullisessa kunnossa, Baltian maissa jatkuvia, hyvinkin mittavia tietyömaita. Koko Via Baltivca saattaa olla poikki rempan kohdalta ja autot laitetaan kiertämään milloin minkäkinlaista sivutietä pitkin.
Eli aikaa kuluu ja varovainen saa olla.
Lisäksi tietysti Puolassa on enemmänkin tapa kuin poikkeus ajaa väh. 3 rinnan. Pahimmillaan olen nähnyt viisi autoa rinnakkais (2 yhteen ja 3 toiseen suuntaan.)
Vaikka kuulostaa hurjalta, niin itseasiassa on ihan helppo sopeutua. Paikalliset osaavat väistämisen taidon, eli hitaalla vehkeellä ajavat väistävät...
Olen liikkunut Baltiassa ja Puolassa usealla autoreissulla eikä kertaakaan ongelmia.
Auto kannattaa aina kaupungeissa viedä vartioiduille alueille ja tyhjentää itse arvokkaasta tavarasta. Varsinkin Puolassa ruoka ja majoittuminen on halpaa, olut erittäin edullista ja väki ystävällistä.
Suosittelen ehdottomasti autoloman / kauttakulun kohteeksi.
P
Autona tuolla kertaa Puolasta ostettu 126p. Yhdelläkään rajalla ei ollut mitään ongelmia, vaikka minulla oli vain edellisen omistajan nimissä ollut rekisteriote. Rajamuodollisuudet tosi nopeita, Suomen passilla ilmeisesti positiivinen vaikutus.
Tiet kohtuullisessa kunnossa, Baltian maissa jatkuvia, hyvinkin mittavia tietyömaita. Koko Via Baltivca saattaa olla poikki rempan kohdalta ja autot laitetaan kiertämään milloin minkäkinlaista sivutietä pitkin.
Eli aikaa kuluu ja varovainen saa olla.
Lisäksi tietysti Puolassa on enemmänkin tapa kuin poikkeus ajaa väh. 3 rinnan. Pahimmillaan olen nähnyt viisi autoa rinnakkais (2 yhteen ja 3 toiseen suuntaan.)
Vaikka kuulostaa hurjalta, niin itseasiassa on ihan helppo sopeutua. Paikalliset osaavat väistämisen taidon, eli hitaalla vehkeellä ajavat väistävät...
Olen liikkunut Baltiassa ja Puolassa usealla autoreissulla eikä kertaakaan ongelmia.
Auto kannattaa aina kaupungeissa viedä vartioiduille alueille ja tyhjentää itse arvokkaasta tavarasta. Varsinkin Puolassa ruoka ja majoittuminen on halpaa, olut erittäin edullista ja väki ystävällistä.
Suosittelen ehdottomasti autoloman / kauttakulun kohteeksi.
P
Itse ajoin 2005 heinäkuun lopussa saksasta puolan ja baltion kautta suomeen. Reitti kulki saksasta Dresdenistä puolaan Wroclawiin ja siitä Katowiceen ja edelleen Varsovaan ja pohjoista kohti.
Ainoastaan saksan rajalta Wroclawia kohti mentäessä tie oli luvattoman huonossa kunnossa. Tosin osittain reitti oli tietyön ohitusta ja moottoritie oli hyvää vauhtia valmistumassa eli sekin asia on pian korjattu. Wroclawin jälkeen tie oli pääosin uutta moottoritietä ja todella hienossa kunnossa. Huonompaa tietä oli vasta Liettuan puolella mutta kyllä silläkin ajoi. Parissa paikka oli tietyötä mutta pääosin alkaa via baltican tiet oleen eu rahoin jo uusittu.
Itse ajoin viikonloppuna ja liikennettä oli verrattain vähän.
Voin suositella. Hyviä puolia on että polttoaine on jonkin verran halvempaa noissa maissa ja siitä tulee vähän säästöä. Ruotsin kauttahan ajaminen on kaikista kaillein vaihtoehto joka tapauksessa koska pelkästään siltoihin ja lauttoihin kuluu toista sataa euroa.
www.accorhotels.com löytyy hyviä hotelleja edullisesti. Puolassa yövyin ibis hotellissa.
Puola on ihan siisti ja länsimaisen oloinen maa, eesti on ok, latvia kanssa mutta Liettua on kyllä aika kuppaisen näköinen paikka. Suosittelen painaan kaasua liettuan kohdalla!
Ainoastaan saksan rajalta Wroclawia kohti mentäessä tie oli luvattoman huonossa kunnossa. Tosin osittain reitti oli tietyön ohitusta ja moottoritie oli hyvää vauhtia valmistumassa eli sekin asia on pian korjattu. Wroclawin jälkeen tie oli pääosin uutta moottoritietä ja todella hienossa kunnossa. Huonompaa tietä oli vasta Liettuan puolella mutta kyllä silläkin ajoi. Parissa paikka oli tietyötä mutta pääosin alkaa via baltican tiet oleen eu rahoin jo uusittu.
Itse ajoin viikonloppuna ja liikennettä oli verrattain vähän.
Voin suositella. Hyviä puolia on että polttoaine on jonkin verran halvempaa noissa maissa ja siitä tulee vähän säästöä. Ruotsin kauttahan ajaminen on kaikista kaillein vaihtoehto joka tapauksessa koska pelkästään siltoihin ja lauttoihin kuluu toista sataa euroa.
www.accorhotels.com löytyy hyviä hotelleja edullisesti. Puolassa yövyin ibis hotellissa.
Puola on ihan siisti ja länsimaisen oloinen maa, eesti on ok, latvia kanssa mutta Liettua on kyllä aika kuppaisen näköinen paikka. Suosittelen painaan kaasua liettuan kohdalla!
Noista teiden kunnosta sanoisin että joka vuosi tilanne on aina parempi. Varmasti joskus viisi vuotta sitten tiet oli monessa paikka huonot mutta tuskin enää tänä kesänä, puhumattakaan kun viiden vuoden päästä. Eiköhän niitä teitä ole jo uusittu useamman vuoden ajan ja yhä jatkuu.
Puolan autovarkaat on kanssa 90 luvun legendoja. Ei silti, en ilman täyskaskoo silti siellä ajelis.
Puolan autovarkaat on kanssa 90 luvun legendoja. Ei silti, en ilman täyskaskoo silti siellä ajelis.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Ollaan tuossa parin kolmen viikon päästä ajelemassa Saksasta takaisin Suomeen ja tuli mieleen pitäisikö kokeilla Via Balticaa.
Onko tuo Saksan punainen vientikilpi voimassa Balttian maissa ja tarviinko tuolle reissulle mitään lisäpapereita passin lisäksi? Ajatuksena olisi muutama päivä hukata tuolle reissulle eli missä olisi "turvallista" yöpyä? reitti mahdollisesti Chekkien kautta Puolaan tai sitten Pohjois-Saksasta vasta Puolaan.
Kannattaako tuosta alkaa stressaamaan vaan tulla tutun ja turvallisen Ruotsin kautta takaisin? Toisaalta Ruotsi on jo nähty... Baltia olis kuitenkin uusi aluevaltaus ja onko tuossa ylipäätänsä edes mitään stressiä aiheuttavaa luvassa?!?
Onko tuo Saksan punainen vientikilpi voimassa Balttian maissa ja tarviinko tuolle reissulle mitään lisäpapereita passin lisäksi? Ajatuksena olisi muutama päivä hukata tuolle reissulle eli missä olisi "turvallista" yöpyä? reitti mahdollisesti Chekkien kautta Puolaan tai sitten Pohjois-Saksasta vasta Puolaan.
Kannattaako tuosta alkaa stressaamaan vaan tulla tutun ja turvallisen Ruotsin kautta takaisin? Toisaalta Ruotsi on jo nähty... Baltia olis kuitenkin uusi aluevaltaus ja onko tuossa ylipäätänsä edes mitään stressiä aiheuttavaa luvassa?!?
Itselle tulossa myös via baltia ajankohtaiseksi tässä elokuun alussa. Suunnitelmana olisi ajaa Tallinasta Dresdeniin. Tarkoitus olisi yöpyä ensimmäisen kerran Riikassa, ja toisen Varsovassa. Miten olette majoituspaikkoja varanneet tällaisille automatkoille, paikanpäältä vai etukäteen netistä? Tuntuu vaikealle varata mitään majoituspaikkoja ennakkoon kun ei varmudella missä on kun nukkumatti tulee. (hyviä majoituspaikkoja saa suositella)
Miten on sitten polttoaineen laatu näissä halpa-maissa, uskaltaako joka paikassa tankata? Pumppusuutinkone ei varmaan pidä mitään lämmityspolttoöjlyä erityisen herkullisena.
Miten on sitten polttoaineen laatu näissä halpa-maissa, uskaltaako joka paikassa tankata? Pumppusuutinkone ei varmaan pidä mitään lämmityspolttoöjlyä erityisen herkullisena.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa