Golfiin Defa lämmitin

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

Golfiin Defa lämmitin

ViestiKirjoittaja T-Power » 5.12.2005 20:05

Laitettiin tänään kolohviin tuollainen Defan "lohkolämmitin",joka tulee öljypohjaan kiinni,eli onko se ns.säteilylämmitin?

Onko tuollaisella tehoa pakkasilla ja paljonko tuo vaatii lämmitysaikaa...?

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 5.12.2005 20:18


T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 5.12.2005 20:36

Tänks vaan Lindroosille.Kait tuolla jotain tekee,kun -20C pakkasellakin riittää 3h grillaus.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 5.12.2005 22:39

webastoa vaan kehiin.

itse huomannut että lohkon kanssa tulee vaa revittyä hiuksen päästä kun auto ei ole kuitenkaan lämmennyt vielä mihinkään 2h lämmityksen jälkeen.
Siis käynnistyy helposti yms mutta sisätiloissa kestää ikuisuuksia että puhaltimesta tulee lämmintä. Toisaalta ajoneuvo kulkeekin öljyllä....

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 5.12.2005 23:40

Lohko ja sisätilanlämppäri niin ei tarttee raappailla laseja, kyllä hymyilytti aamulla kun naapurit raapi laseja ja eikun hyppäsi lämpimään autoon. Webasto olisi hyvä, tietty kun tuon hintaisen auton on jo ostanut ei siihen päälle se enää paljoa maksa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.12.2005 12:54

Kyllä hymyilyttää joka aamu. Talli kun upotettu kivijalkaan/maan alle, niin talvella min. +16 ja kesällä max. +22 (auton sisätilamittarin lukemia)

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 6.12.2005 14:39

Autosuoja se minullakin on,mutta kylmä sellainen.Ei kuitenkaan tarvi skrapata laseja koskaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.12.2005 14:46

Lasien huurtumiseen auttaa jo pelkkä avokatos, ei jäädy koskaan. Eikä iske ruostekaan niin helposti, kun ilma vaihtuu ja auto kuivuu.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.12.2005 16:13

Näin on, autokatos on paras paikka säilyttää käyttöautoa talvella.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.12.2005 19:45

^ Tää on tää kommentti jota en aina ymmärrä^

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 6.12.2005 19:49

Parempi sen auton on olla siellä tasalämmössä ulkona, kuin että joka yö sulatat jäät ja lumet kosteudeksi. Sitten taas aamulla keräämään lisää lunta ja loskaa joka koloseen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.12.2005 20:13

Varsinkin tuo suolamoska aiheuttaa sen, ettei auto käytännössä kuivu ikinä jos se on yöt lämpimässä (ja huonosti tuuletetussa) tallissa. Ulkona moska sentään jäätyy pakkasella. Toki eihän se suolamoskainen auto ihan helpolla ulkonakaan kuivu.

Jos talli on kunnolla tuuletettu ja auto kuivuu nopeasti, nin onhan se talli silloin ihan hyvä vaihtoehto. Harvoin vaan autotalleissa kovin hyvä ilmanvaihto on.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 7.12.2005 8:43

Niin, jos ja kun tallissa on tilavuutta reilu 100 m3 (kaksi autoa), viemäröinti ja koneellinen poistoilma (LTO:lla) koen tuon paremmaksi vaihtoehdoksi kuin auton pitämisen pihalla roikan päässä ja mahdollisen sisätilanlämmittimen sulattaessa lunta vesihöyryksi sisälle. Oma kiesi on tallissa yleensä illasta noin 17-21:stä aamuun noin 7.30 eli vähintään 9-10 tuntia (nyt itsepäisyyspäivästä johtuen se oli siellä 34 h tauotta). Talvella autoon kertyy helposti lunta sisällekin ja kun sisään ajaessa avaa ikkunoita raolleen on auto aamulla sisältä kuiva ja höyrytön. Tähän verraten en ihan heti keksi miksi autokatos olisi paras paikka autolleni talvella.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 7.12.2005 8:50

Tästä saadaankin taas kiva väittely :)

Itse ajattelen asiaa niin, että jos ajan likaisen/suolaisen auton talliin, sulaa auto aiheuttaen veden ja suolan pääsemisen alustan ja korin pieniin rakoihin.. muhivat siellä sitten lämpimässä. Sen sijaan kun pidän auton katoksessa, auton pohja ja rakenteet on jatkuvasti "jäässä" eikä suola mene niin helposti alustan ja muun auton rakoihin.. tiedä sitten.

Ja kyllähän auto lumettomaksi puhdistetaan jos se jostain syystä lumiseksi muuttuu, joten eihän sisätilanlämmitin mitään lumia sulattele. Itselläni ainakin auto on katoksessa sekä töissä että kotona, joten lunta kerääntyy oikeastaan vain kauppojen parkkipaikoilla (jos sataa kaupassa käydessäni).

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 7.12.2005 12:40

Tuomasko aina putsaa omat (ja kyytiläisten) kengät kun nousee autoon ;)
Tarkoitin tuota sisälle kertyvää lunta>kosteutta.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 9.12.2005 10:52

Miettikää kuinka paljon kylmä atuo lisää tallin lämmitys kustannuksia, jos talli on lämmitetty vaikka plus5 asteeseen? SInne tuodaan 1500kiloa -20 asteista rautaa/muovia, josta vain pieni osa on lämmintä tavaraa..

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 9.12.2005 11:10

Taas Antero vauhdissa .. :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.12.2005 11:57

SInne tuodaan 1500kiloa -20 asteista rautaa/muovia, josta vain pieni osa on lämmintä tavaraa..
Ei se paljoa jäähdytä, pakoputkisto, kone, nesteet ja sisätila ovat kuitenkin huomattavasti sitä tallia lämpimämpiä. Ainakin lämmittämättömän tallin lämpötila nousee jos sinne ajaa auton suoraan ajosta.

colour concept
-
Viestit: 78
Liittynyt: 13.12.2004 9:56

ViestiKirjoittaja colour concept » 9.12.2005 20:34

Meikä poika laittoi omaan golffiin jo kolmannen lokilämmittimen. Eli jo kaksi aikaisempaa palanut :) Eikä vika ole ollut käyttäjässä, esim. neste ollut aina max. tasolla ja ei oo ollu montaa tuntia putkeen lämpiimässä.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 9.12.2005 20:52

Pakko vielä huudella.
Aika paljon siinä autossa on ainakin näin tällä lantulla pähkäillen lämmintä. Yleensä lähes kaikki siellä konetilassa (vähänkin pidemmän matkan jälkeen) on lämmennyt. Moottorissa on massaa joko teräksenä, alumiinina, muovina ja nesteinä. Ainakin mulla myös pakoputki on lämmin, kuten jarrut. Uskoisin, että myös voimansiirto ei ihan ulkolämpötilassa pysy. Sitten tietenkin sisällä penkit, penkkien rungot, kojelaudat yleisesti ottaen kaikki sisustan materiaali (ainakin omaan käteen ne useimmiten tuntuu lämpimälle). Oikeastaan "kylmäksi" jää pelkkä peltikuori, joka ei taida kuitenkaan tehdä suurinta osaa auton lämpöä varaavasta/luovuttavasta massasta. Oisko näin?
Tietenkin mikäli auto ajetaan tallista 5-10 min päähän se seisoo siellä päivän ja tämän jälkeen se tuodaan tuo 5-10 ajomatka talliin niin tilanne on toinen. Tosin siinä vaiheessa voisi kysyä, että oliko se pakko edes repiä sinne pihalle.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 9.12.2005 21:09

Eli jo kaksi aikaisempaa palanut :) Eikä vika ole ollut käyttäjässä, esim. neste ollut aina max. tasolla ja ei oo ollu montaa tuntia putkeen lämpiimässä.


Oletko selvitellyt mistä johtuu kärähtely?Voiko tollanen säteilylämmitin palaa jos on useamman tunnin päällä putkeen?

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 9.12.2005 23:11

Meikä poika laittoi omaan golffiin jo kolmannen lokilämmittimen.

Kait niitäkin on sitten erilaisia. Minulla on ollut sama (Defa) vastus jo 15 vuotta. Tänäänkin lämmittelin sitä 2+1+3 tuntia. Olen oikeasti ihmetellyt, kuinka kauan tuo lohkolämmitin jaksaa, kun talvipäivisin se kuitenkin on säännöllisesti vähintään 4 tuntia hehkunut. Toivottavasti kestäisi sen 30 vuotta, jonka olen ajatellut autolla ajaa ennen isompaa huoltoa. Se lämmitin on nimittäin jonkun verran hankalassa paikassa tuossa yhdeltä puolelta hengittävässä versiossa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 10.12.2005 11:36

Joillakin parkkipaikoilla oleva pätkivä lämmitys ainakin polttaa lohkolämmittimiä.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 10.12.2005 13:26

Tuota en kyllä jaksa uskoa. Se lämmitinhän on pelkkä tyhmä vastus. Ainoa mikä sen voisi rikkoa on reilu ylijännite. Tuskin siellä parkkipaikan sähkötolpissa niin paljoa kapasitiivista kuormaa on, että sekään aiheuttaisi kytkentähetkellä isompia jänniteheilahteluja.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 10.12.2005 17:01

No ei se pätkiminen välttämättä sitä aiheuta, mutta kun autoja on samalla parkkipaikalla monta sataa niin kyllä niitä vastuksia paukkuu.
Täällä oli outokummulla tuollainen systeemi, mutta poistettiin käytöstä kun lämmittimiä alkoi pimentyä päivittäin.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa